Taksiluvat vapaaksi

Change for

Ainut tapa kohentaa taksien tasoa ja laatua on vapauttaa luvat.Taksijohto ei kykene kehittämään taksialaa puhumattakaan sen laadun kohentamisesta.Todellisiin asiohin keskittyminen,joustavuuden ja palvelutason lisäämisen tavoite on täysin tuntematon käsite Taksijohdolle.Asenne muutoksiin ja kehitykseen on kuin muinaisessa Neuvostoliitossa,porukka on jämähtänyt paikoilleen,vailla visioita,omahyväisyydessään pihtaroivia pikkudiktaattoreja jotka ovat vaipuneet harhoihinsa että taksiliikennettä hoidetaan seuraavatkin sata vuotta saman kaavan mukaan.Maailma ympärillä on muuttunut.Tätä ei taksijohto ole huomannut.Sen sijaan että olisivat alkaneet vähitellen sopeutua uuteen markkinatilanteeseen ja käsitykseen palvelusta ovat jättäneet alan ulkoisten tahojen ja voimien muutettavaksi.Ikävä kyllä muutos on jo ovella ja se ei varmasti ole vanhan politrukin mieleen mutta lopettaa autoilijoiden(liittoon kuulumattomien) ja asiakkaiden holhoamisen ja kärsimykset nykyisessä mafiajohtoisessa taksikolhoosissa,jossa pieni alan sisäpiiri vielä vähän aikaa repii perusteetonta voittoa muiden selkänahasta.
Taksijohtokin tietää että järjestelmä kaatuu tällaisenaan mutta uskottelevat vielä liittoon kuuluville autoilijoille että kaikki on hyvin ja uskovat kai itsekin omiin valheisiinsa.

30

1993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en ole taksimies, ol

      Kun luvat vapautetaan.....noh jokainen voi päätellä itse.
      Esimerkki löytyy raskaasta kalustosta rahtipuolelta. 90-luvulla kun liikenneluvat vapautettiin kilpailun, laadun yms. muun toivossa niin onnistuttiinko siinä? Nyt rahtialalla on aivan liikaa ylitarjontaa ja sitä myöten myös näitä hinnanpolkijoita joiden täytyy saada ajot vaikka persnettoa tekisivät kokoajan. Puhumattakaan siitä, että näitten hinnanpolkijoiden kuskit mitään työehtosopimuksen mukaista palkaa tai muita etuja saisi.
      Samoilla silmilllä joutuvat sitten tuolla lakia rikkoen ajamaan.
      Mutta hei, kannattaahan ne luvat vapauttaa, varmasti laatu ja taso kohenee, sekä terve kilpailu edistyy.
      Niinkun ollaan jo nähty.

    • eläkefaari taksari

      Eipä mennyt kauaakaan, kun taas on taksijohto hampaissasi. Sua edelleenkin vituttaa se, ettet ole HTD:n osakas, et ilmeisesti liitonkaan jäsen, etkä pääse vaikuttamaan yhtiökokouksissa. Ole huoleti, kyllä ne taksit (ehkä) joskus vapautuu suomessakin. Matkusta Tallinnaan, siellä taksit ovat olleet vapaita koko Viron nykyisen itsenäisyyden ajan. Katso ympärillesi, miten "laadukasta" se siellä onkaan ;) Huomaat myös, miten "kohteliaita" taksarit taksiasemillaan ovat. Jos et ota tietyn firman autoa, saat haukkumiset palkaksi. Tätäkö haluat suomeenkin? ;)

      • Mavros.

        Suomi on vapaa maa ja taksilupien panttaus on perustuslain vastainen temppu.Kaikilla Suomen kansalaisilla pitää olla vapaus harjottaa haluamaansa ammattia ja taksilupien myöntäjät pitäisi haastaa valtakunnanoikeuteen vastaamaan puoluelliseestä asenteestaan.Pitäkää rengit tarkkaan silmällä, olisko jonkun vuoro saada lupa,vai saako isännän vävypoika sen.Ei homma muuten tervehdy,jollette itse kerro koko maailmalle, kuinka mätä systeemi on nyt ja ketkä on aiheuttajia.


      • Viinapteekkari
        Mavros. kirjoitti:

        Suomi on vapaa maa ja taksilupien panttaus on perustuslain vastainen temppu.Kaikilla Suomen kansalaisilla pitää olla vapaus harjottaa haluamaansa ammattia ja taksilupien myöntäjät pitäisi haastaa valtakunnanoikeuteen vastaamaan puoluelliseestä asenteestaan.Pitäkää rengit tarkkaan silmällä, olisko jonkun vuoro saada lupa,vai saako isännän vävypoika sen.Ei homma muuten tervehdy,jollette itse kerro koko maailmalle, kuinka mätä systeemi on nyt ja ketkä on aiheuttajia.

        Haluan apteekkariksi ja alkoholin apteekkiini.Tarjouksia on varmasti ja maistiaisia.
        Täällä odotan valkoinen takki päällä.


      • hghghjg
        Viinapteekkari kirjoitti:

        Haluan apteekkariksi ja alkoholin apteekkiini.Tarjouksia on varmasti ja maistiaisia.
        Täällä odotan valkoinen takki päällä.

        Alkaa valvomaan ylinopeuksia...
        Aiinä tekee tilin äkkiä.


      • Termiili
        hghghjg kirjoitti:

        Alkaa valvomaan ylinopeuksia...
        Aiinä tekee tilin äkkiä.

        HTD:n tai minkätahansa muun yhtiön osakkeen saa, sen kuin ostaa vaan. Ei se oo sen vaikeempaa.
        Siitä vaan joutuu maksamaan, sitä ei saa ilmaiseksi, ei kukaan ole saanut. Nykyisetkin osakkeenomistajat ovat jokainen joutunueet sen ostamaan.

        Jos luvat vapautetaan kokonaan, niin mitä se tarkoittaa? Lupien määrä vapaaksi, kaikki rajoituksetko vapaaksi? Hinnat vapaaksi? Vapautetaan siis ihan kaikki, vai pitäisikö kuitenkin jotain ehtoja jättää?

        Sopiiko taksiluvan haltijaksi henkilö, joka on murhaaja, raiskaaja, ryöstäjä? Heti vai vasta tuomion istumisen jälkeen? Entä ajokortiton? Entä lakisääteinen yrittäjäkurssi? Onko se käytävä vai saako taksiluvan ilman yrittäjäkurssia? Miten määräytyy taksimatkan hinta? Joka kerta sopimalla tilanteen mukaan, niinkö?

        Paljonko luulet taksin maksavan vapaassa hinnoittelussa? Esim arkenä, viikonloppuna, jouluaattona, vappuna? Kaikki vaan vapaaksi niin sitä saa, mitä tilaa.


      • työnhakija
        hghghjg kirjoitti:

        Alkaa valvomaan ylinopeuksia...
        Aiinä tekee tilin äkkiä.

        varakkaalle valvottavalle, saa olla rikaskin. Edunvalvoja lain suojaama rosvo joka siirtää valvottavan omisuuden hitaasti mutta varmasti itselleen. Olen tarjoutunut ja käytettävissä, mistähän tökkii kun ei vastata. Onkohan pyrittävä kepuliksi.


      • siitä vaan
        Mavros. kirjoitti:

        Suomi on vapaa maa ja taksilupien panttaus on perustuslain vastainen temppu.Kaikilla Suomen kansalaisilla pitää olla vapaus harjottaa haluamaansa ammattia ja taksilupien myöntäjät pitäisi haastaa valtakunnanoikeuteen vastaamaan puoluelliseestä asenteestaan.Pitäkää rengit tarkkaan silmällä, olisko jonkun vuoro saada lupa,vai saako isännän vävypoika sen.Ei homma muuten tervehdy,jollette itse kerro koko maailmalle, kuinka mätä systeemi on nyt ja ketkä on aiheuttajia.

        Jokainen ehdot täyttävä pääsee taksiammattiin. Toki ensin on harjoiteltava ja käytävä kurssit kuten muissakin ammateissa. Jopa taksiyrittäjän on pakko käydä koulutus lain mukaan, ja tätä pakkoa ei muilla yrittäjillä ole.


      • kuorkkitaksiyrittäjä
        siitä vaan kirjoitti:

        Jokainen ehdot täyttävä pääsee taksiammattiin. Toki ensin on harjoiteltava ja käytävä kurssit kuten muissakin ammateissa. Jopa taksiyrittäjän on pakko käydä koulutus lain mukaan, ja tätä pakkoa ei muilla yrittäjillä ole.

        Älä naurata! Kuorkki-taksi ei lupia kysele. Kuorma-autoksi rekisteröity pikkubussi saa ilman mitään rajoituksia harjoittaa henkilöiden kuljetuksia maksua vastaan. Edes veroja ei tarvi maksaa jos ei taho.


      • kypriintynty asiakas
        kuorkkitaksiyrittäjä kirjoitti:

        Älä naurata! Kuorkki-taksi ei lupia kysele. Kuorma-autoksi rekisteröity pikkubussi saa ilman mitään rajoituksia harjoittaa henkilöiden kuljetuksia maksua vastaan. Edes veroja ei tarvi maksaa jos ei taho.

        Missä te kuormataksiukot luuraatte, kun valomerkin aikaan on jonoja. Tulkaa palvelemaan asiakkaita! Teillä on vapaus palvella, mutta ei näy missään mitään.


      • kreatiinin
        Viinapteekkari kirjoitti:

        Haluan apteekkariksi ja alkoholin apteekkiini.Tarjouksia on varmasti ja maistiaisia.
        Täällä odotan valkoinen takki päällä.

        ensin vasemmalla ja pari kertaa oikealla perään!!

        Ja vain T-paita pääälläni...


      • CabD
        siitä vaan kirjoitti:

        Jokainen ehdot täyttävä pääsee taksiammattiin. Toki ensin on harjoiteltava ja käytävä kurssit kuten muissakin ammateissa. Jopa taksiyrittäjän on pakko käydä koulutus lain mukaan, ja tätä pakkoa ei muilla yrittäjillä ole.

        Kyllä uusille alalle tulevien luvanvaraista tavara- tai joukkoliikennettä linja-autolla harjoittava liikennöitisijäkin joutuu käymään joko linja-autoliikenteen tai tavaraliikenteen yrittäjäkurssin.

        Taksarit on näistäkin saaneet vapautuksia maakunnassa...

        Ja vertailtaessa, mitkä ovat ammattipätevyyskoulutusvaatimukset rekka tai linja-autopuolella versus taksiliikenteeseen? Jotain säälittäviä muutaman päivän kursseja.

        Mutta ai niin, taksariksi pääsee apinatkin. Ja armeijan kapiaiset.

        Tosin apinan opettaa helpommin paremmaksi kusksiksi....


      • Hinnat
        Termiili kirjoitti:

        HTD:n tai minkätahansa muun yhtiön osakkeen saa, sen kuin ostaa vaan. Ei se oo sen vaikeempaa.
        Siitä vaan joutuu maksamaan, sitä ei saa ilmaiseksi, ei kukaan ole saanut. Nykyisetkin osakkeenomistajat ovat jokainen joutunueet sen ostamaan.

        Jos luvat vapautetaan kokonaan, niin mitä se tarkoittaa? Lupien määrä vapaaksi, kaikki rajoituksetko vapaaksi? Hinnat vapaaksi? Vapautetaan siis ihan kaikki, vai pitäisikö kuitenkin jotain ehtoja jättää?

        Sopiiko taksiluvan haltijaksi henkilö, joka on murhaaja, raiskaaja, ryöstäjä? Heti vai vasta tuomion istumisen jälkeen? Entä ajokortiton? Entä lakisääteinen yrittäjäkurssi? Onko se käytävä vai saako taksiluvan ilman yrittäjäkurssia? Miten määräytyy taksimatkan hinta? Joka kerta sopimalla tilanteen mukaan, niinkö?

        Paljonko luulet taksin maksavan vapaassa hinnoittelussa? Esim arkenä, viikonloppuna, jouluaattona, vappuna? Kaikki vaan vapaaksi niin sitä saa, mitä tilaa.

        Voi kiintiöistä luopua ilman, että tingitään siitä kenelle lupia myönnetään eli samat perusvaatimukset voidaan pitää. Ei enää ole myöskään "apteekin hintoja" apteekeissakaan. Ja sama matkatoimisto järjestää Sinulle Kanarian matkoja eri hintaan riippuen siitä milloin sinne haluat. Jouluna ja koulujen loma-aikoina matkat on kalliimpia, millä oikeudella? Tai päinvastoin, miksei taksialallakin voisi olla niin. Monilla liike-elämän aloilla on sesonkihinnoitella.


      • kun en tiedä
        CabD kirjoitti:

        Kyllä uusille alalle tulevien luvanvaraista tavara- tai joukkoliikennettä linja-autolla harjoittava liikennöitisijäkin joutuu käymään joko linja-autoliikenteen tai tavaraliikenteen yrittäjäkurssin.

        Taksarit on näistäkin saaneet vapautuksia maakunnassa...

        Ja vertailtaessa, mitkä ovat ammattipätevyyskoulutusvaatimukset rekka tai linja-autopuolella versus taksiliikenteeseen? Jotain säälittäviä muutaman päivän kursseja.

        Mutta ai niin, taksariksi pääsee apinatkin. Ja armeijan kapiaiset.

        Tosin apinan opettaa helpommin paremmaksi kusksiksi....

        Aloittajalle sellainen kysymys (mikäli vielä seuraat ketjua) että mainitse muutama maa, jossa on vapaa kilpailu taksialalla ja jossa palvelun taso, kaluston laatu ja hinnat ovat parempia kuin suomessa. Varmastihan vapauttaminen voisi tuoda halpoja takseja alussa, jotka ovat 10-30v vanhoja toyotoja ja sitten laadukkaita audeja bemareita ja mersuja, jotka maksavat 100-kertaisen hinnan. Mutta se voisi tuoda myös ne vanhat toyotat mitkä maksavat 1000-kertaisen hinnan verrattuna muihin. Mutta missä on sellainen tilanne että saat yhtä turvallisesti yhtä laadukkaalla kalustolla yhtä tasokasta palvelua kuin suomessa, JA siellä on vapaa kilpailu?


      • KA- taksi
        kypriintynty asiakas kirjoitti:

        Missä te kuormataksiukot luuraatte, kun valomerkin aikaan on jonoja. Tulkaa palvelemaan asiakkaita! Teillä on vapaus palvella, mutta ei näy missään mitään.

        haisevien hörhojen ja persaukisten kuljetus on taksiautojen velvoite, ei kuormaautotaksien.


      • Maksimimäärä
        siitä vaan kirjoitti:

        Jokainen ehdot täyttävä pääsee taksiammattiin. Toki ensin on harjoiteltava ja käytävä kurssit kuten muissakin ammateissa. Jopa taksiyrittäjän on pakko käydä koulutus lain mukaan, ja tätä pakkoa ei muilla yrittäjillä ole.

        Ajatella, ihan taksikurssi käytävä, että ei suoraan kansakoulupohjalta...Jo on vaativa koulutus ja ammatti!


      • Kun satun tietämään
        kun en tiedä kirjoitti:

        Aloittajalle sellainen kysymys (mikäli vielä seuraat ketjua) että mainitse muutama maa, jossa on vapaa kilpailu taksialalla ja jossa palvelun taso, kaluston laatu ja hinnat ovat parempia kuin suomessa. Varmastihan vapauttaminen voisi tuoda halpoja takseja alussa, jotka ovat 10-30v vanhoja toyotoja ja sitten laadukkaita audeja bemareita ja mersuja, jotka maksavat 100-kertaisen hinnan. Mutta se voisi tuoda myös ne vanhat toyotat mitkä maksavat 1000-kertaisen hinnan verrattuna muihin. Mutta missä on sellainen tilanne että saat yhtä turvallisesti yhtä laadukkaalla kalustolla yhtä tasokasta palvelua kuin suomessa, JA siellä on vapaa kilpailu?

        Englanti ja lisäksi tasokkaampaa palvelua


      • 3+17
        Kun satun tietämään kirjoitti:

        Englanti ja lisäksi tasokkaampaa palvelua

        Ainakaan Lontoon taksit ei suostu lähtemään yhtään kauemmaksi, 10 mailia keskustasta on aivan liikaa heille. Pitää tilata 'private taxi', ja sen hinnasta ei tiedä yhtään mitään, ei, ei ole mittaria. Laadukasta keskustan takseilla on, hehän joutuvat lukemaan asetuksia ja karttoja kolme vuotta, ennen kuin lupa mahdollisesti heltiää. Sun vapaa kilpailu tarkoittaa (ainakin Lontoossa ja Southamptonissa) vapaa hintaista privaatti autoa.


      • kuppasta kyytiä
        Kun satun tietämään kirjoitti:

        Englanti ja lisäksi tasokkaampaa palvelua

        Ei pidä paikkaansa, sain turpaani, kun en kuskin mielestä jättänyt tarpeeksi tippiä, laukku lensi kadulle, ja arvaa olivatko laukun sisältämät särkyvät enää ehjiä?


    • sfsdfcsdfcs

      Etkö saanut lupia yrityksistä huolimatta?

      • orava haukkaa pas

        merkki tän ketjun avaajalle,ja maxi kuorkkitaksi on laittomia 1.5.2010 lähtien


      • vossikkaohjaaja
        orava haukkaa pas kirjoitti:

        merkki tän ketjun avaajalle,ja maxi kuorkkitaksi on laittomia 1.5.2010 lähtien

        Suomessa on yli 50 taksilupaa vapaana joita ei ole hakenut kukaan ,ja ne jaetaan välittömästi halukkaille
        Miksi nämä kateen mielen omaavat ei hae niitä ja alkaa ajamaan alihinnoitetulla taksalla ,johan siinä rahaa tulisi niin ovista kuin ikkunoistakin .ALOITTAKAA jo tällä kuulla
        Ja tietenkin kreikan malliin lakkoon jos pitää sellaiset kuin verot maksaa ja älkää sortuko Ameriikan malliin rahastamaan ylihintaa .Miksikähän niin vapaassa maassa kuin Amerikka on on säädetty ylin taksa taksiliikenteelle .


      • Ei rajoituksia
        vossikkaohjaaja kirjoitti:

        Suomessa on yli 50 taksilupaa vapaana joita ei ole hakenut kukaan ,ja ne jaetaan välittömästi halukkaille
        Miksi nämä kateen mielen omaavat ei hae niitä ja alkaa ajamaan alihinnoitetulla taksalla ,johan siinä rahaa tulisi niin ovista kuin ikkunoistakin .ALOITTAKAA jo tällä kuulla
        Ja tietenkin kreikan malliin lakkoon jos pitää sellaiset kuin verot maksaa ja älkää sortuko Ameriikan malliin rahastamaan ylihintaa .Miksikähän niin vapaassa maassa kuin Amerikka on on säädetty ylin taksa taksiliikenteelle .

        Kuka sitä nyt mihinkään korpeen menee päivystämään? Ei, luvat vapaaksi ja kaikki autoilijoiksi kaupunkeihin, siellähän ne asiakkaatkin on. Peräkylällä saavat sitten ajella traktorilla tai mitä nyt käsiinsä sattuvat saamaan.


      • Maalaiswosu
        Ei rajoituksia kirjoitti:

        Kuka sitä nyt mihinkään korpeen menee päivystämään? Ei, luvat vapaaksi ja kaikki autoilijoiksi kaupunkeihin, siellähän ne asiakkaatkin on. Peräkylällä saavat sitten ajella traktorilla tai mitä nyt käsiinsä sattuvat saamaan.

        Lopelle sai taksiluvan pääkaupunkiseudulta, olikohan se Chrysler taksi- niminen firma, ja nyt se päivystelee pääkaupunkiseudulla jossakin taksivälityksessä.. Lopella ei kyseistä yrittäjää ole näkynytkään. Eipähän syö meidän leipää, toisaalta ei myöskään päivystä hiljaisia aikoja.
        Luulisi ainakin kiinnostavan pks taksareita...


      • kikkekökke
        Ei rajoituksia kirjoitti:

        Kuka sitä nyt mihinkään korpeen menee päivystämään? Ei, luvat vapaaksi ja kaikki autoilijoiksi kaupunkeihin, siellähän ne asiakkaatkin on. Peräkylällä saavat sitten ajella traktorilla tai mitä nyt käsiinsä sattuvat saamaan.

        Joo, siinähän sitten maksat sen 13 000 euron taksivakuutuksen polttoainekulut vuodessa ja rukoilet, että tienestisi riittävät EDES niihin...


    • puli-aho

      että lupien vapautuessa nostetaan heti taksoja kannattavalle tasolle seuraavasti: Lähtö arkena 15eur ja iltaisin 20eur I-taksa olisi 2eur/km II-taksa 2.50 jne. Tätäkö te vapauttajat haluatte?

    • Shotgun Al

      Tarkenna rakentavat parannusehdotuksesi.

    • Kypsä taksiautoilija

      Luvat vapaaksi ehdottomasti. Kuskeille KIINTEÄ tuntipalkka ja kaikki yö-ja pyhäkorvaukset. Ennen renki sai varmat ansiot yöstä, nykyään riippuu aivan tuurista. Proviisio palkka on nykyään rengille huono vaihtoehto. Ikinä et tiedä kuinka huonosti tienaat...
      Aluksi takseja olisi liikaa, mutta nopeasti automäärä tipahtaisi pienemmäksi kuin nykyiset ylisuuret kiintiöt. Olisi isoja taksifirmoja niin kuin nykyiset yhdistykset. Pienet tippuisivat, koska eivät millään pysty myymään palvelujaan. Hinnat kohoisivat REIPPASTI "monopolin" myötä. Tätä päivää odotan innolla. Ei voitaisi itkeä taksin hinnoista ja saatavuudesta. VOI VOI vapaa kilpailu...
      Siellä 20asteen pakkasella otat sen auton jonka mittariin tulisi 15e samantien ja kaikki paskat pitkät kyydit ruuhka-aikaan maksaisivat tuplasti. Ylikännisiä ei kyytin. Tosin yöt saisi ajaa joku muu kuin minä. Ei jaksa kännisäätöä enää.
      Ihmiset eivät tajua kuinka hieno on nykyinen systeemi: keskellä yötä mikä tahansa juhlapyhä tahansa saat palvelun normaalilla hinnalla kohtuu lyhyellä odotuksella. Mikä muu pystyy samaan? Lisäksi taksi on paikka johon pystyt luottamaan. Harvassa on tapaukset, joissa asiakaalle olisi käynyt mitään vakavaa.

      JOTEN: LUVAT VAAPAAKSI HETI NIIN ITKU LOPPUISI HINNOISTA JA VASTAAVISTA!!!

    • sthdyj

      Aika pitkälle kanssasi samaa mieltä mutta lupien vapauttamista ei päätetä taksiliitossa vaan eduskunnassa.

      Ymmärrän senkin että nimettömänä netissä tulee lauottua pikkasen roisimpaa tekstiä kuin omalla nimellään naamatusten. Jämähtämistä on kyllä havaittavissa mutta että oikein "pikkudiktaattoreita" olisi vaaleilla valituissa luottamustoimissa.

      Suurin osa autoilijoista haluaa säilyttää lupajärjestelmän nykyisen kaltaisena ja etujärjestöt tietenkin ajaa jäsenistönsä enemmistön etua.

      Minä itse olisin valmis vapauttamaan koko paskan, suorastaan toivon että kaikki rajoitteet poistettaisiin taksiliikenteeltä. Vain siten tästäkin hommasta voisi jollain aikajänteellä tehdä bisneksen. Nykysysteemillä ei koskaan.

    • po-ju 114

      Maaseutu missä yrittäjät odottavat kyytiä parhaimillaan 8h olisiko sekin jollain suojattu vai ajaisko kaikki isoilla kylillä...? Kai ajaisit itse siellä vai mitä...? Toki omaansa haluavat paskapellet katselevat vain omaansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi teki aloitteen?

      😃 häh
      Ikävä
      111
      4389
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

      paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      80
      3564
    3. Just alkoi ottamaan päähän

      Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3421
    4. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

      Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      84
      3415
    5. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      27
      3306
    6. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      90
      2974
    7. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      2974
    8. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      67
      2865
    9. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2810
    10. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2589
    Aihe