Minulla on luottokorttivelka, pikavippejä ja halens-laina menossa ulosottoon. Kuinka pitkäksi aikaa minulla menee luottotiedot? aion maksaa ulosottoon mahdollisimman nopeasti kaikki pois. Käsitin, että ensimmäisestä maksuhäiriömerkinnästä lähtee tiedot kahdeksi vuodeksi, mutta jos tulee uusi merkintä niin merkintäaika pitenee..eli kun minulla on menossa useampi luotto ulosottoon, niin kuinka kauan ovat luottotietoni punaisella? Jos esimerkiksi maksan noi kaikki velat ulosottoon kahden vuoden sisällä niin saanko kahden vuoden kuluttua luottotietoni takaisin vai lasketaanko se kaksi vuotta vasta sitten kun olen jo maksanut kaikki velkani uo:lle? miten tää oikein menee..apuja..ahdistaa kun oli tarkoitus asuntokin miehen kanssa asuntokin ostaa. Tosin toki olen ensin maksamassa nämä kaikki töppäilyt pois.
Ja vielä siitä merkinnästä...varmaan tyhmä kysymys, mutta ilmoitetaanko luottohäiriömerkintä jossain yrittäjä-tms-lehdessä tai muussa julkaisussa??? ahdistaa ahdistaa ahdistaa ahdistaa :(
Maksuhäiriömerkinnän kesto
10
1291
Vastaukset
- .....
Aikaa aletaan laskea vasta siitä päivästä kun ulosottoon menneet velat on kuitattu. Muistaakseni luottotiedot menee max 4 vuodeksi. Eli jos nyt 2 kahdessa vuodessa saat velat maksettua niin joskus 2016 saat puhtaat paperit.
Tietty yksittäisillä firmoilla saattaa olla omia rekistereitä joissa tiedot voivat näkyä ties kuinka kauan. Esim. pankit.
Merkintä menee rekisteriin josta jokainen pankki, vippipaikka vakuutusyhtiö, vuokranantaja (myös yksityinen) ym. ne voi tarvittaessa tarkistaa sotusi perusteella.
Jonkinmoinnen julkaisu häiriömerkinnän saaneista kyllä on, mutta se ei ole mikään kaiken kansan saatavilla oleva, vain ammattilaisille, esim. tilitoimistoille, saatavissa.
Korjatkoon joku muu jos meni väärin.- ehkä tietoa
Niin luottotieto-merkintä tuleesilloin kun käräjäoikeus tekee siitä päätöksen. Ne kestää siellä rekisterissä max. 4 vuotta. Riippuu vähä minkälainen on asia. Maksamisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Näin olen käsittänyt...
- Zxa
Kyllä aika alkaa siitä kun luotoantaja on asiasta rekisterin ylläpitäjälle ilmoittanut.
Alla tarkempaa tietoa merkintöjen säilymisajoista:
Tililuottoon tai luottokorttiin liittyvä maksuhäiriö 2v.
Kertaluottoon tai osamaksusopimukseen liittyvä maksuhäiriö 2v.
Kun velka on mennyt käräjille niin yksipuolinen tuomio velkomusasiassa tuo
merkinnän 3 vuodeksi. 3 vuotta tulee myös kun ulosotssa on todettu varattomuus tai muu este
tai velalliselta ei ole suppeassa ulosotossa löytynyt varoja velan maksuun.
Tieto poistetaan rekisteristä heti mikäli velka maksetaan ja tieto maksusta toimitetaan rekisterinpitäjälle.
Henkilön maksuhäiriön tallennusaika voi lyhentyä kahteen vuoteen, mikäli saatava
maksetaan ja tieto tästä toimitetaan rekisterinpitäjälle.
Maksuhäiriön tallennusaika voi pidentyä taas puolestaan 4 vuoteen, mikäli
tulee vielä uusia häiriöitä tallennusaikana. - anonyymi_
ehkä tietoa kirjoitti:
Niin luottotieto-merkintä tuleesilloin kun käräjäoikeus tekee siitä päätöksen. Ne kestää siellä rekisterissä max. 4 vuotta. Riippuu vähä minkälainen on asia. Maksamisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Näin olen käsittänyt...
Itselläni on kaiken kaikkiaan 9 maksuhäiriö merkintää, jokaisesta löytyy "maksettu" merkintä, ei mitään vaikutusta merkintöjen säilyttämisaikaan.
- neljänvuodenpuna
Zxa kirjoitti:
Kyllä aika alkaa siitä kun luotoantaja on asiasta rekisterin ylläpitäjälle ilmoittanut.
Alla tarkempaa tietoa merkintöjen säilymisajoista:
Tililuottoon tai luottokorttiin liittyvä maksuhäiriö 2v.
Kertaluottoon tai osamaksusopimukseen liittyvä maksuhäiriö 2v.
Kun velka on mennyt käräjille niin yksipuolinen tuomio velkomusasiassa tuo
merkinnän 3 vuodeksi. 3 vuotta tulee myös kun ulosotssa on todettu varattomuus tai muu este
tai velalliselta ei ole suppeassa ulosotossa löytynyt varoja velan maksuun.
Tieto poistetaan rekisteristä heti mikäli velka maksetaan ja tieto maksusta toimitetaan rekisterinpitäjälle.
Henkilön maksuhäiriön tallennusaika voi lyhentyä kahteen vuoteen, mikäli saatava
maksetaan ja tieto tästä toimitetaan rekisterinpitäjälle.
Maksuhäiriön tallennusaika voi pidentyä taas puolestaan 4 vuoteen, mikäli
tulee vielä uusia häiriöitä tallennusaikana."Kun velka on mennyt käräjille niin yksipuolinen tuomio velkomusasiassa tuo
merkinnän 3 vuodeksi."
Neljäksi vuodeksi.
"Tieto poistetaan rekisteristä heti mikäli velka maksetaan ja tieto maksusta toimitetaan rekisterinpitäjälle."
tämä ei kyllä taida pitää paikkaansa.
rautalangasta;
saat useammasta jutusta tuomion. Maksat ne pois. vain viimeisimmän merkinnän kesto lyhenee neljästä vuodesta kolmeen. Eli todellisuudessa tuo lyhentämispykälä on vanhentunut näin pikavippiaikaan. Kun useampi asia päätyy käräjätuomioon on leima neljän vuoden mittainen.
Tervetuloa kerhoon. - neljänvuodenpuna
neljänvuodenpuna kirjoitti:
"Kun velka on mennyt käräjille niin yksipuolinen tuomio velkomusasiassa tuo
merkinnän 3 vuodeksi."
Neljäksi vuodeksi.
"Tieto poistetaan rekisteristä heti mikäli velka maksetaan ja tieto maksusta toimitetaan rekisterinpitäjälle."
tämä ei kyllä taida pitää paikkaansa.
rautalangasta;
saat useammasta jutusta tuomion. Maksat ne pois. vain viimeisimmän merkinnän kesto lyhenee neljästä vuodesta kolmeen. Eli todellisuudessa tuo lyhentämispykälä on vanhentunut näin pikavippiaikaan. Kun useampi asia päätyy käräjätuomioon on leima neljän vuoden mittainen.
Tervetuloa kerhoon.niin tarkennuksena, eka tulee 3 vuoden puna, joka pidentyy toisesta tuomiosta neljään vuoteen.
Muistin väärin.
http://www.asiakastieto.fi/pdf/luottotietomerkinnat.pdf
- Pessimismiä peliin..
"aion maksaa ulosottoon mahdollisimman nopeasti kaikki pois".
Jos näin olisi niin olisit hoitanut laskusi ennen kuin ne menee ulosottoon. Ulosotto vain lisää sun maksuvaikeuksiasi vuosiksi eteenpäin. Olet liian optimisti.- JK
Moi, itse olen velkainen 3kymppinen mies. Minusta on parempi että menetät tietosi- se estää sinua tekemästä jatkossa tyhmyyksiä. Itselläni ulosotto käynnissä. Jokaisesta velastasi tulee kuluja n500euroa koko summan päälle korot jotka ovat hirveät! Lisäksi velkoja voi (ainakin minun tapauksessani) ilmoittaa maksuhäiriön vasta 2 vuoden kuluttua siitä kun velka on mennyt ulosottoon. Tietosi ovat siis menneet ainakin 3 vuodeksi- ehkä jopa 5 vuodeksi. Kannattaa niitä maksellessa miettiä,miten jatkossa hoitaa asioitaan. Minä ainakin sain tarpeeksi turpaani ja maksan TUPLANA velkani vuosien saatossa. Opin tästä jotain.. Joten puuroa naamaan ja säästä ajoissa tuleviin menoihin- rahasi tulevat olemaan todella tiukassa.
- Tiksu78
Ja kuten yhdessä viestissä jo olikin, ei luottotietojen takasin saaminen ( sitten vuosien kuluttua) palauta asioita ennalleen. Esim. pankeilla on omia rekistereitä, joissa merkintäsi säilyy kenties forever. Esim. ystäväni on saanut vuosia sitten luottotietonsa takaisin, mutta vielä tänä päivänäkään hänelle ei myönnetä Visa-korttia. Aina tulee kielteinen päätös, eikä sitä tarvitse perustella.
Jos kämmäät kerran raha-asiasi, kärsit aina. - metsäkukkan
Ei siitä ilmoiteta missään. Sitä ei myöskään saatietoonsa kukaan jolle et anna lupaa tietoja tarkistaa. Lainaa taitaa olla lähes mahdotonta saada. Pari-kolme vuotta nuo taitavat merkinnät olla sinun tiedoissasi. Tilanne on todella ahdistava ja ymmärrän sinua hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan533278Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282939- 1212346
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111366
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802