- Ruokatauko vai ei?

Githye

Olen toimistotyössä ja aloitan osittaisen hoitovapaan. Työaikani on 30 t/viikossa eli 6 t/pv. Kuuluuko työpäivääni ruokatunti? Lakihan sanoo, että YLI 6 tuntia kestävään työpäivään kuuluu. Mutta kuuluuko tasan 6 tuntia kestävään? Työsopimuksessa ei ole mainintaa enkä tunne liiton sopimusta eli oletettavasti ihan lain mukaan tässä mennään.

13

5217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1245789

      se lounastauko normaalipituisessa työpäivässä ilmoitetun tuntimäärän sisään vai ei. Eiköhän se lounastauko kuulu sinullekin. Tosin, se ei varmaan ole sitten tunnin mittainen se lounastauko.... Pikaisesti vartissa tai kahdessakymmenessä minuutissa syömässä. Kun tehdään puolipäivää, 4 h/pv, töitä, niin kyllä siihenkin kuuluu kahvitauko, ainakin kun itse olen sitä puoltapäivää tehnyt, niin on kahville pyydetty mukaan.

      • Githye

        Juuri siksi kysynkin, kun meidän tyopaikalla ei varmasti saa pitää taukoja jos ei ole laissa määritelty. Henkilöstöjohtajalta sain vastauksen, että 6 tunnin päivään ei kuulu taukoja. piste.

        Tulkitsen siis niin, että ei ruokista (10-30 min), eikä kahvitaukoja (10 min). Jos sellaisia tulen pitämään niin saan huomautuksen. Vessassa saa käydä ja kahvia hakea omaan työpisteeseen. Eväät voi syödä omassa työpisteessä, mutta ei lähteä hakemaan ruokaa joka päivä kaupasta ja lämmitellä niitä mikrossa ja syödä, koska siihen kuluua aikaa.

        Meillä osittaisen hoitovapaani hyväksyminen on kiinni vain siitä, että laki määrää, että minun tapauksessani saan sen pitää (toisin sanoen työnantajalla ei ole esittää perusteluja miksi en voisi pitää). Jos tähän olisi työnantajalla ollut jotakin sananvaltaa en olisi hoitovapaata saanut.

        Palaverissa pomoni sanoi silmät kirkkaana, että tämä on aivan käsittämätöntä, kun nyt minä saan tulla ja mennä miten haluan ja hän ei enää yhtää ole kärryillä että missä milloinkin olen. Halloo! Olin alusta saakka kertonut, että tulen olemaan töissä klo 9-15. Eli ihan tahallaan/ tyhmyyttään sekoittaa asioita. Hänellä itsellään ei ole lapsia ja hän on työnarkomaani.

        Ihan vaan siksi kysyn ruokatauosta, että

        a) pomoni yrittää 100% varmasti pimittää minulta sen oikeuden, jos se on mahdollista
        b) ruokalassa tulee syötyä tervellisemmin kuin omia eväitä (meillä on älyttömän hyvä ruokala)

        Meilläkin osa-aikaeläkeläinen käy ruokatunnilla, mutta asia on eri kun kyseessä on pomoni mielestä "ihan erilainen tilanne". Tosiasiassa en missään nimessä halua alkaa tappelemaan niin, että eläkemummeli joutuisi hankalaan tilanteeseen.


      • 124578
        Githye kirjoitti:

        Juuri siksi kysynkin, kun meidän tyopaikalla ei varmasti saa pitää taukoja jos ei ole laissa määritelty. Henkilöstöjohtajalta sain vastauksen, että 6 tunnin päivään ei kuulu taukoja. piste.

        Tulkitsen siis niin, että ei ruokista (10-30 min), eikä kahvitaukoja (10 min). Jos sellaisia tulen pitämään niin saan huomautuksen. Vessassa saa käydä ja kahvia hakea omaan työpisteeseen. Eväät voi syödä omassa työpisteessä, mutta ei lähteä hakemaan ruokaa joka päivä kaupasta ja lämmitellä niitä mikrossa ja syödä, koska siihen kuluua aikaa.

        Meillä osittaisen hoitovapaani hyväksyminen on kiinni vain siitä, että laki määrää, että minun tapauksessani saan sen pitää (toisin sanoen työnantajalla ei ole esittää perusteluja miksi en voisi pitää). Jos tähän olisi työnantajalla ollut jotakin sananvaltaa en olisi hoitovapaata saanut.

        Palaverissa pomoni sanoi silmät kirkkaana, että tämä on aivan käsittämätöntä, kun nyt minä saan tulla ja mennä miten haluan ja hän ei enää yhtää ole kärryillä että missä milloinkin olen. Halloo! Olin alusta saakka kertonut, että tulen olemaan töissä klo 9-15. Eli ihan tahallaan/ tyhmyyttään sekoittaa asioita. Hänellä itsellään ei ole lapsia ja hän on työnarkomaani.

        Ihan vaan siksi kysyn ruokatauosta, että

        a) pomoni yrittää 100% varmasti pimittää minulta sen oikeuden, jos se on mahdollista
        b) ruokalassa tulee syötyä tervellisemmin kuin omia eväitä (meillä on älyttömän hyvä ruokala)

        Meilläkin osa-aikaeläkeläinen käy ruokatunnilla, mutta asia on eri kun kyseessä on pomoni mielestä "ihan erilainen tilanne". Tosiasiassa en missään nimessä halua alkaa tappelemaan niin, että eläkemummeli joutuisi hankalaan tilanteeseen.

        mieheen yhteyttä, jos kuulut ammattiliittoon. Tai, mielestäni tämä asia on myös työsuojeluasia, ota yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun.

        Se, että saa kokonaan poistua työnantajan tiloista, siis mennä kauppaan, se kyllä edellyttää sitten sitä, että ruokatauko on omaa aikaa eikä siis työaikaan kuuluvaksi laskettavaa. Onhan siinä jo joku juttu sitten edessä, jos vaikka kompastut siellä kadulla, ja joudut sairauslomalle - oletko sitten työtapaturman uhri vai et.


    • ..ja lakia lukemaan!

      Vastaukset kaikkiin kysymyksiisi löytyvät TYÖAIKALAISTA.

      Täällä ihmiset valitettavasti kirjoittelevat aivan läpiä päähänsä ("luulisin..", "eiköhän...", "varmaan..." jne.) pelkkien luulojensa perusteella ilman, että asiasta on vaivauduttu ottamaan YHTÄÄN selvää, ja näillä mutu-luuloilla ei sitten ole minkään valtakunnan arvoa. Pois siis lätinät ja lukemaan, mitä laki tauoista sanoo. Kuuden tunnin työpäivään ei kuulu lakisääteistä ruokataukoa, jollei siitä erikseen ole työnantajan ja työntekijän välillä sovittu.

      Ja kyllä, lisää voi lukea ihan omatoimisesti täältä:

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605

      *****

      28 §
      Päivittäiset lepoajat

      Jos vuorokautinen työaika on kuutta tuntia pidempi eikä työntekijän työpaikalla olo ole työn jatkumisen kannalta välttämätöntä, on hänelle annettava työvuoron aikana säännöllinen vähintään tunnin kestävä lepoaika, jonka aikana työntekijä saa esteettömästi poistua työpaikaltaan. Työnantaja ja työntekijä voivat sopia lyhyemmästä, kuitenkin vähintään puolen tunnin pituisesta lepoajasta.

      *****

      • neuvontapalstan pitä

        no, minulla on läpiä päässä sitten enemmän kuin reikäjuustossa. Mutta eihän tässä kaikki voikaan olla niin valveutuneita kuin sinä, joka kaivat lakikirjaa joka paikassa ja joka nurkassa. Tuossakin vastauksessa vaan otettiin sitten ikään kuin oma kokemus vertauskuvaksi, kun on jopa puolipäiväisenä saanut käydä kahvitunnilla toisten kanssa. Jopa edellytetty sitä.

        Noo, mutta näinhän se on, että niitä läpipäitä on sitten työnantajaissakin kaikenlaisia. Joissakin paikoissa ei nipoteta ja olla kyyläämässä, joissakin taas ollaan.

        ja kas kun et samantien sitten heittänyt sitäkin, että kaikenlaisia läpipäitä heittelee kysymyksiä toisenlaisille läpipäille, kun asiat voi siis kysyä suoraan luottmausmieheltä, työsopimuslakiin perehtyneeltä liiton henkilöltä, työntekijän etuja ajavalta henkilöltä, työsuojelusta.

        Onhan se tietysti myös sekin jo hyvä asia ett käyttää sanoja luulisin, eiköhän, varman. Eikö sano että pitää, on, täytyy, pakko.

        Pidä sinä vaan neuvontapalstaas täällä. Mikähän siin on kun sinun pitää täällä sitä pitää, mistä syystä olet työttömänä vastailemassa näihin palstojen kysymyksiin, luulisi noin erinomaisen tyypin olevan töissä!

        Terveisin LÄPIPÄÄ!


      • edellä.
        neuvontapalstan pitä kirjoitti:

        no, minulla on läpiä päässä sitten enemmän kuin reikäjuustossa. Mutta eihän tässä kaikki voikaan olla niin valveutuneita kuin sinä, joka kaivat lakikirjaa joka paikassa ja joka nurkassa. Tuossakin vastauksessa vaan otettiin sitten ikään kuin oma kokemus vertauskuvaksi, kun on jopa puolipäiväisenä saanut käydä kahvitunnilla toisten kanssa. Jopa edellytetty sitä.

        Noo, mutta näinhän se on, että niitä läpipäitä on sitten työnantajaissakin kaikenlaisia. Joissakin paikoissa ei nipoteta ja olla kyyläämässä, joissakin taas ollaan.

        ja kas kun et samantien sitten heittänyt sitäkin, että kaikenlaisia läpipäitä heittelee kysymyksiä toisenlaisille läpipäille, kun asiat voi siis kysyä suoraan luottmausmieheltä, työsopimuslakiin perehtyneeltä liiton henkilöltä, työntekijän etuja ajavalta henkilöltä, työsuojelusta.

        Onhan se tietysti myös sekin jo hyvä asia ett käyttää sanoja luulisin, eiköhän, varman. Eikö sano että pitää, on, täytyy, pakko.

        Pidä sinä vaan neuvontapalstaas täällä. Mikähän siin on kun sinun pitää täällä sitä pitää, mistä syystä olet työttömänä vastailemassa näihin palstojen kysymyksiin, luulisi noin erinomaisen tyypin olevan töissä!

        Terveisin LÄPIPÄÄ!

        "Mikähän siin on kun sinun pitää täällä sitä pitää, mistä syystä olet työttömänä vastailemassa näihin palstojen kysymyksiin, luulisi noin erinomaisen tyypin olevan töissä!"

        Mistä muuten luit, että tuo kirjoittaja ei olisi töissä? Kahteen kertaan tekstin luettuani en itse löydä mistään minkäänlaista viittausta kirjoittajan työllisyyteen/työttömyyteen. Minusta kyllä ihan näyttää, että häneltä taitaa löytyä tietoa lakipykälistä lähtien enemmän kuin sinulta, joka heittelet pelkkiä oletuksia, kuvitelmia ja herjoja.

        Kyllä sinulla nyt LÄPIPÄÄ on ihan oikeasti itselläsi läpiä päässä ja näköjään ongelmia myös näkö- ja/tai luetunymmärtämispuolella.


    • osa-aikainen

      Minulla 6 h päivään kuuluu 20 min. kahvitauko, joka ei ole omaa aikaa kuten ruokatauko,koska tältä ajalta maksetaan palkkaa. Ruokatauon voi pitää tämän lisäksi, mutta kuten muillakin se on palkatonta työaikaa (eli saat mm. poistua talosta tänä aikana, eikä tarvitse vastailla puhelimeen jne.). Se ei sisälly 6 h:n, vaan päiväsi pituus on käytännössä 6,5h kuten se on 7,5h tekevilläkin 8h.

      • Githye

        Eli soittelin liittoon ja sain sieltä vastauksen; että tasan 6 tunnin työpäivään ei kuulu taukoja. Jos työaika olisi 6 tuntia 1 minuutti, silloin kuuluisi. Työnantajan kanssa voi sopia ruokatauosta, jolloin se lisätään työpäivän pituuteen (ei kuulu työaikaan).

        Itse tulen siis toimimaan niin, että en enää pidä taukoja. Liiton lakimies naureskeli, että ei taida olla työnantajankaan etu että työntekijä on 6 tuntia putkeen ilman taukoja ja kehoitti sopimaan ruokiksesta. Ihan periaatteesta en pyydä työnantajaltani mitään erikoisjärjestelyjä. Kaikki tuntuu olevan niin vaikeaa.

        Alunperin luulin, että osittaisen hoitovapaan hakeminen olisi piece of cake isommissa yrityksissä, eikä siitä tarvitsisi tehdä mitään teatteria. Olin väärässä.

        Lakimies muistutti myös että kannattaa sopia työnantajan kanssa töiden uudelleenjärjestelystä, koska työaika putoaa 75%:ksi. Muuten työnantaja voi olettaa, että teet 100% työmäärän tehokkaammin 75% ajankäytöllä. Hyvä pointti, sillä todennäköisesti pomoni olisi vaatinut kaikki nykyiset hommani tehtäväksi.

        Summa summarum, tämän törkeän episodin jälkeen -todellinen- työtehoni on n 50% entisestä. Silmäni avautuivat, että työnantajani on vain omaa napaansa tuijottava paskiainen, jonka palvelemiseksi olen ollut valmis joustamaan ja tekemään ylitöitä, joista en ole koskaan saanut korvauksia. Nyt kun oman elämäntilanteeni (3 pientä lasta) takia tarvitsisin työnantajalta joustoa 1-2 vuoden ajaksi, kiitos on tässä... grhhh.


      • jnfopwö
        Githye kirjoitti:

        Eli soittelin liittoon ja sain sieltä vastauksen; että tasan 6 tunnin työpäivään ei kuulu taukoja. Jos työaika olisi 6 tuntia 1 minuutti, silloin kuuluisi. Työnantajan kanssa voi sopia ruokatauosta, jolloin se lisätään työpäivän pituuteen (ei kuulu työaikaan).

        Itse tulen siis toimimaan niin, että en enää pidä taukoja. Liiton lakimies naureskeli, että ei taida olla työnantajankaan etu että työntekijä on 6 tuntia putkeen ilman taukoja ja kehoitti sopimaan ruokiksesta. Ihan periaatteesta en pyydä työnantajaltani mitään erikoisjärjestelyjä. Kaikki tuntuu olevan niin vaikeaa.

        Alunperin luulin, että osittaisen hoitovapaan hakeminen olisi piece of cake isommissa yrityksissä, eikä siitä tarvitsisi tehdä mitään teatteria. Olin väärässä.

        Lakimies muistutti myös että kannattaa sopia työnantajan kanssa töiden uudelleenjärjestelystä, koska työaika putoaa 75%:ksi. Muuten työnantaja voi olettaa, että teet 100% työmäärän tehokkaammin 75% ajankäytöllä. Hyvä pointti, sillä todennäköisesti pomoni olisi vaatinut kaikki nykyiset hommani tehtäväksi.

        Summa summarum, tämän törkeän episodin jälkeen -todellinen- työtehoni on n 50% entisestä. Silmäni avautuivat, että työnantajani on vain omaa napaansa tuijottava paskiainen, jonka palvelemiseksi olen ollut valmis joustamaan ja tekemään ylitöitä, joista en ole koskaan saanut korvauksia. Nyt kun oman elämäntilanteeni (3 pientä lasta) takia tarvitsisin työnantajalta joustoa 1-2 vuoden ajaksi, kiitos on tässä... grhhh.

        Itse kun olen tehnyt 6 h päiviä, niin nihin on kuulunut kaksi 10 min kahvitaukoa. Joissakin paikoissa tuota on voinut sovittaa niin että kahivtaukojen sijasta pitää yhden n. 20 min tauon, jossa ehtii oikeesti jotain edes syömäänkin.


      • kflkdlkfsl
        Githye kirjoitti:

        Eli soittelin liittoon ja sain sieltä vastauksen; että tasan 6 tunnin työpäivään ei kuulu taukoja. Jos työaika olisi 6 tuntia 1 minuutti, silloin kuuluisi. Työnantajan kanssa voi sopia ruokatauosta, jolloin se lisätään työpäivän pituuteen (ei kuulu työaikaan).

        Itse tulen siis toimimaan niin, että en enää pidä taukoja. Liiton lakimies naureskeli, että ei taida olla työnantajankaan etu että työntekijä on 6 tuntia putkeen ilman taukoja ja kehoitti sopimaan ruokiksesta. Ihan periaatteesta en pyydä työnantajaltani mitään erikoisjärjestelyjä. Kaikki tuntuu olevan niin vaikeaa.

        Alunperin luulin, että osittaisen hoitovapaan hakeminen olisi piece of cake isommissa yrityksissä, eikä siitä tarvitsisi tehdä mitään teatteria. Olin väärässä.

        Lakimies muistutti myös että kannattaa sopia työnantajan kanssa töiden uudelleenjärjestelystä, koska työaika putoaa 75%:ksi. Muuten työnantaja voi olettaa, että teet 100% työmäärän tehokkaammin 75% ajankäytöllä. Hyvä pointti, sillä todennäköisesti pomoni olisi vaatinut kaikki nykyiset hommani tehtäväksi.

        Summa summarum, tämän törkeän episodin jälkeen -todellinen- työtehoni on n 50% entisestä. Silmäni avautuivat, että työnantajani on vain omaa napaansa tuijottava paskiainen, jonka palvelemiseksi olen ollut valmis joustamaan ja tekemään ylitöitä, joista en ole koskaan saanut korvauksia. Nyt kun oman elämäntilanteeni (3 pientä lasta) takia tarvitsisin työnantajalta joustoa 1-2 vuoden ajaksi, kiitos on tässä... grhhh.

        Tässä on nyt kyllä jokin väärinkäsitys sillä 6 tunnin päivään kuuluu aivan varmasti 20 min kahvitauko. Ruokatunti ei sisälly tuohon 6 tuntiin, mutta kahvitauko kyllä sisältyy.


      • 123654789
        jnfopwö kirjoitti:

        Itse kun olen tehnyt 6 h päiviä, niin nihin on kuulunut kaksi 10 min kahvitaukoa. Joissakin paikoissa tuota on voinut sovittaa niin että kahivtaukojen sijasta pitää yhden n. 20 min tauon, jossa ehtii oikeesti jotain edes syömäänkin.

        oman alan työehtosopimusta. Ja kyllä se niin on, että yli kuuden tunnin työpäivään kuuluu se ruokatauko. Kahvitauoista siinä sopimuksess ei puhuta tuossa kohtaa mitään, eli kai ne kahvitauot tai ainakin yksi kuuluu alle 6 h päivään, mutta ruokatauko ei.


      • 12457893658
        123654789 kirjoitti:

        oman alan työehtosopimusta. Ja kyllä se niin on, että yli kuuden tunnin työpäivään kuuluu se ruokatauko. Kahvitauoista siinä sopimuksess ei puhuta tuossa kohtaa mitään, eli kai ne kahvitauot tai ainakin yksi kuuluu alle 6 h päivään, mutta ruokatauko ei.

        Tässä siitä sopimuksesta otteita:

        28 § Kahvitauko
        Viranhaltijalle/työntekijälle järjestetään päivittäin yksi 10 minuutin pituinen
        tauko (kahvitauko), joka luetaan työaikaan ja jonka aikana viranhaltija/
        työntekijä ei saa poistua työpaikalta. Tauko järjestetään tarvittaessa
        vuoroittain ja muutoinkin siten, ettei tauosta aiheudu häiriötä
        työn kululle tai suoritettaville palveluksille. Taukoa ei saa sijoittaa työvuoron/
        työpäivän alkuun tai loppuun.

        27 § Päivittäiset lepoajat
        1 mom. Jos vuorokautinen työaika on kuutta tuntia pitempi eikä viranhaltijan/
        työntekijän työpaikalla olo ole työn jatkumisen kannalta välttämätöntä,
        hänelle on annettava työvuoron aikana vähintään puolen tunnin lepoaika
        (ruokailutauko), jota ei lueta työaikaan ja jonka aikana viranhaltija/
        työntekijä saa esteettömästi poistua työpaikalta. Lepoaika voidaan
        viranhaltijan/työntekijän pyynnöstä antaa edellä mainittua lyhyemmissäkin
        työvuoroissa, ellei tehtävien järjestely ole esteenä. Lepoaikaa ei
        saa sijoittaa välittömästi työpäivän alkuun eikä loppuun. Jos työaika
        ylittää vuorokaudessa 10 tuntia, viranhaltijalla/työntekijällä on niin halutessaan
        oikeus pitää enintään puoli tuntia kestävä työaikaan kuulumaton
        lepoaika kahdeksan tunnin työskentelyn jälkeen. Jollei lepoaikaa
        voida virka- tai työtehtävien laadun vuoksi järjestää, viranhaltijalle/
        työntekijälle on annettava tilaisuus aterioida työpaikalla työaikana.


        Ne oli siis otteita. Ja tuossahan se on että yli 6 h ja tässä tapauksessa saa poistua työpaikalta, mutta jäljempänä sitten oli tapauksia kun ei saanut poistua.
        Kyllä kai se ap:kin saa syödä mutta pitää syödä sitten työn lomassa.... Ei sitä syömistä kukaan ole kieltänyt. Ja kahvitauon osalta ei puhuttu mitään työpäivän kokonaispituudesta.


    • römpylä

      Lounastauko kuuluu kuten mainitsit yli 6 tunnin työpäivään, sinulla on vain kahvitauko tuon 6 tunnin aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8584
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2323
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe