Kuka lukijoista muistaa turkinpalon, jota vielä 1970-luvun alussa näki ikkunalaudoilla kasvamassa? Millaista turkinpalkoa teillä oli? Tai siellä missä sitä näitte? Mihin sitä käytettiin?
Kuka muistaa turkinpalon?
8
406
Vastaukset
- kasvattaja
Tuo turkinpalo taitaa olla taas niitä itse keksittyjä nimiä. Kerro vähän minkälainen se oli, niin vois tunnistaa, koska tuon nimistä ei ole kirjoissa, ei googlekaan tiedä, enkä itsekään ole koskaan kuullut.
- turkipalkoloi
Siis turkinpalko oli yhdenlainen chili. Palot punettuivat kypsyessään ja vkevää oli kuin mikä, lääkettä siitä enimmäkseen tehtiin. Netissä ei kai sitten liiku senikäisiä ihmisiä, jotka muistaisivat sen. Minä vain.
- eri nimet
turkipalkoloi kirjoitti:
Siis turkinpalko oli yhdenlainen chili. Palot punettuivat kypsyessään ja vkevää oli kuin mikä, lääkettä siitä enimmäkseen tehtiin. Netissä ei kai sitten liiku senikäisiä ihmisiä, jotka muistaisivat sen. Minä vain.
Kyllä ikää on,ylikin , mutta turkinpalosta ei tietoa. Chileissä voi olla tuon nimisiä, mutta se on sitten turkinpalko, ei -palo
- turkipalkoloi
eri nimet kirjoitti:
Kyllä ikää on,ylikin , mutta turkinpalosta ei tietoa. Chileissä voi olla tuon nimisiä, mutta se on sitten turkinpalko, ei -palo
No se turkinpalko taipuu turkinpalon - turkinpalossa jne.
- turkinpippuri?
turkipalkoloi kirjoitti:
No se turkinpalko taipuu turkinpalon - turkinpalossa jne.
Olisiko kyseessä Turkin pippuri eli Prydnadspaprika sivulla 111 esite http://www.hyotykasviyhdistys.fi/sl2009.pdf
Tiiviskasvuinen, ruohovartinen, pensasmainen kasvi. Tummanvihreät lehdet. Pienten valkoisten tai kellertävien, jopa violetinvivahteisten kukkien jälkeen kehittyvät voimakkaan väriset, koristeelliset paprikat, jotka vaihtavat väriään kypsyessään. Hedelmien muoto vaihtelee palloista pieniin lieriöihin ja törröttäviin kekoihin. Hedelmien maku on kirpeä, mutta niitä ei välttämättä kannata syödä. Kutsutaan myös nimillä paprika ja turkinpippuri. - Kraasnoi pertsu
turkinpippuri? kirjoitti:
Olisiko kyseessä Turkin pippuri eli Prydnadspaprika sivulla 111 esite http://www.hyotykasviyhdistys.fi/sl2009.pdf
Tiiviskasvuinen, ruohovartinen, pensasmainen kasvi. Tummanvihreät lehdet. Pienten valkoisten tai kellertävien, jopa violetinvivahteisten kukkien jälkeen kehittyvät voimakkaan väriset, koristeelliset paprikat, jotka vaihtavat väriään kypsyessään. Hedelmien muoto vaihtelee palloista pieniin lieriöihin ja törröttäviin kekoihin. Hedelmien maku on kirpeä, mutta niitä ei välttämättä kannata syödä. Kutsutaan myös nimillä paprika ja turkinpippuri.Kovasti on tuo puutarhanetin kuva paloiltaan niiden turkinpalkojen näköinen. Sellaisen hieman pitkulaisen kekomaisiahan ne hedelmät olivat. Kypysessään ensin oransseja sitten punaisia. kasvultaan pehko oli kyllä harvanpuoleinen, ei kovin suuri. Koristepaprikan kokoinen tai joskus vähän suurempi. Omasta tai naapurin siemenestä niistä kasvatettiin ja sitten viinassa liotettiin särkeviä paikkoja hautelemaan.
Toisenlaisenkin olen nähnyt, se oli monivuotinen suuri ruukkupuska, jossa oli pieniä punaisia palkoja, se oli nimenomaan pippuriksi kasvatettava.
Lienee ne vanhanajan turkinpalot kuitenkin jo hävineet sitten. Ainakin Suomesta.
- 23
On niitä kukkakaupoissa vieläkin, muutamalla eurolla lähtee. Ihan kivoja ikkunanlautakasveja, näyttävät tykkäävän aurinkoisesta paikasta. Tarvitsevat tarpeeksi vettä ja ravinteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882