Uusateisti?

Tahtoo tietää

Voisiko joku selittää että mikä on tämä uusateisti-termi? Liittyykö tämä siihen hesarin mielipidekirjoitukseen (jota en ole lukenut) vai koska tällainen termi on ilmestynyt ja mitä eroa sillä on tavalliseen ateisti-termiin? Olisi mielenkiintoista kuulla.

27

524

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä (kuulemma) että ateistit eivät istukaan enää hiljaa nurkissa vaan kertovat mielipiteitään, nyt kun se on kerran sallittua eikä siitä joudu roviolle. Ateistisia bussimainoksia ja eroakirkosta.fi-palvelua pidetään uusateismin hyökkäyksenä uskontoja vastaan.

• Tahtoo tietää

Kiitoksia informaatiosta. Kylläpä on keksitty typerä nimike. Millä nimellä nimetään niitä, jotka ovat vuosisatoja tuputtaneet omaa uskontoaan oikeana tietona? Ainiin, mutta sehän onkin uskovainen!

• +++++++++

että uskonnot arvostelevat, mutta eivät kestä sitä itse.

Jos uskonnoissa olisi edes hitunen totuutta, niin sitä voi arvostella ja se kestää sen.

"Voisiko joku selittää että mikä on tämä uusateisti-termi?"

Uusateismi on uskovien propagandaa, kun jotkut ateistit ovat alkaneet aktiivisesti arvostelemaan uskontoja, kun sananvapauden käytöstä ei enään rangaista.

• Tahtoo tietää kirjoitti:

Kiitoksia informaatiosta. Kylläpä on keksitty typerä nimike. Millä nimellä nimetään niitä, jotka ovat vuosisatoja tuputtaneet omaa uskontoaan oikeana tietona? Ainiin, mutta sehän onkin uskovainen!

Taustalla se, että ateismia pyritään polkemaan alas tällä nimityksellä koska kirkko säikähti erotilastoja.

• myös siksi,

että uskontojen ja jumaluuksien kritisoiminen julkisesti ei ole ollenkaan uusi ilmiö. vuosisatojen varrella monet filosofit, taiteilijat, poliitikot yms yms ovat kirjoittaneet ja sanoneet sellaista, mikä on ihan samassa linjassa nykyään tunnettujen ateistien lausuntojen kanssa.

ehkä tämä 'pienentynyt' maailma ja se, että kritisoivia lausuntoja voi nykyään antaa kuka tahansa niin että se näkyy tuhansille, on saanut aikaan sen että uskovaisten silmissä siitä on tullut isompi ja kiihkeämpi ilmiö vasta viime aikoina. isompi ilmiö se nyt ehkä onkin, mutta nyt se pitääkin yhtäkkiä ottaa vakavasti, kun äänitorvina eivät enää olekaan pelkästään yksittäiset taiteilijat ja filosofit (jotka voitiin helposti leimata ties miksi hörhöiksi), vaan tavalliset ns. syvät kansan rivit.

• myös siksi, kirjoitti:

että uskontojen ja jumaluuksien kritisoiminen julkisesti ei ole ollenkaan uusi ilmiö. vuosisatojen varrella monet filosofit, taiteilijat, poliitikot yms yms ovat kirjoittaneet ja sanoneet sellaista, mikä on ihan samassa linjassa nykyään tunnettujen ateistien lausuntojen kanssa.

ehkä tämä 'pienentynyt' maailma ja se, että kritisoivia lausuntoja voi nykyään antaa kuka tahansa niin että se näkyy tuhansille, on saanut aikaan sen että uskovaisten silmissä siitä on tullut isompi ja kiihkeämpi ilmiö vasta viime aikoina. isompi ilmiö se nyt ehkä onkin, mutta nyt se pitääkin yhtäkkiä ottaa vakavasti, kun äänitorvina eivät enää olekaan pelkästään yksittäiset taiteilijat ja filosofit (jotka voitiin helposti leimata ties miksi hörhöiksi), vaan tavalliset ns. syvät kansan rivit.

ei joudu enää roviolle, jalkapuuhun tai mestattavaksi. Siksi ihmiset voivat puhuakin vapaasti uskontojen huonoista puolista, mikä ei tietenkään ole hihujen mielestä hyvä juttu.

• sitaatteja
        Today kirjoitti:

ei joudu enää roviolle, jalkapuuhun tai mestattavaksi. Siksi ihmiset voivat puhuakin vapaasti uskontojen huonoista puolista, mikä ei tietenkään ole hihujen mielestä hyvä juttu.

satojenkin vuosien takaa. ihan kaikkialla ja kaikkien ajattelijoiden ei sentään tarvinnut pelätä tuomiota. tai jos tarvitsi, niin sanoivat ajatuksensa julki siitäkin huolimatta.
        http://atheistblogger.com/2008/02/15/101-atheist-quotes/

• sitaatteja kirjoitti:

satojenkin vuosien takaa. ihan kaikkialla ja kaikkien ajattelijoiden ei sentään tarvinnut pelätä tuomiota. tai jos tarvitsi, niin sanoivat ajatuksensa julki siitäkin huolimatta.
        http://atheistblogger.com/2008/02/15/101-atheist-quotes/

Pitää ottaa kirjanmerkkeihin niin voi läpsiä noita uskovien naamalle aina kun sieltä päästä heitellään raamattu-quoteja.

• Kössönöm

että Darwin on uusateistien jumala ja Dawkins, Dennet, Hitchens ja Harris ovat hänen profeettojaan. Ja kaikki uusateistit ovat lukeneet kirjat Lajien synty, Jumalharha, Jumala ei ole suuri, Uskon loppu ja Lumous murtuu.

• Olen lukenut vain yhden noista..nyt en ole truu uusateisti!

• Kössönöm
        Today kirjoitti:

Olen lukenut vain yhden noista..nyt en ole truu uusateisti!

Minulla on nuo kaikki muut, paitsi Lajien synty.

Sitten pitää vielä lisätä kaikki mahdolliset Valtaojat ja Enqvistit. En minäkään varmaan ihan oikea uusateisti ole, koska on jäänyt lukematta niin monta uusateistien kirjaa, enkä kirjoittajien nimiäkään millään muista. Jaa juu, yksi on vielä, eli Stephen Hawking.

• Kössönöm kirjoitti:

Sitten pitää vielä lisätä kaikki mahdolliset Valtaojat ja Enqvistit. En minäkään varmaan ihan oikea uusateisti ole, koska on jäänyt lukematta niin monta uusateistien kirjaa, enkä kirjoittajien nimiäkään millään muista. Jaa juu, yksi on vielä, eli Stephen Hawking.

löytyy kirjahyllystä, muihin en ole perehtynyt ainakaan vielä.
        Itse luen paljon Stephen Kingiä, mitähän se sitten minusta tekee ;)

• Kössönöm
        Today kirjoitti:

löytyy kirjahyllystä, muihin en ole perehtynyt ainakaan vielä.
        Itse luen paljon Stephen Kingiä, mitähän se sitten minusta tekee ;)

ihan selvästi, jos Kingiä luet:)

Hitchensin kirja piti ainakin minut otteessaan alusta loppuun. Aikamoista tykitystä ja tarkkaa uskontojen analysointia.

• Kössönöm kirjoitti:

ihan selvästi, jos Kingiä luet:)

Hitchensin kirja piti ainakin minut otteessaan alusta loppuun. Aikamoista tykitystä ja tarkkaa uskontojen analysointia.

Hullu hörhö, sepäse :D Hitchens oli kyllä hyvä, vielä kun saisi aikaiseksi hamuiltua muitakin kirjoja. Vois ottaa tuossa heti maanantain palkkapäivän jälkeen asiakseen mennä kuolaamaan kirjakauppoihin. Ja tällä kertaa muutakin kuin sotamuistelmia ja Kingiä.

• Kössönöm
        Today kirjoitti:

Hullu hörhö, sepäse :D Hitchens oli kyllä hyvä, vielä kun saisi aikaiseksi hamuiltua muitakin kirjoja. Vois ottaa tuossa heti maanantain palkkapäivän jälkeen asiakseen mennä kuolaamaan kirjakauppoihin. Ja tällä kertaa muutakin kuin sotamuistelmia ja Kingiä.

Enqvistin Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat? Entä Esko valtaojan trilogian? Kotona maailmankaikkeudessa, Avoin tie ja Ihmeitä.

Viimeksi mainittua en ole vielä lukenut.

Olisi vaikka mitä suositeltavaa, mutta voi olla ettei osu yksiin sinun makusi kanssa. Jos hauskasta jännäristä pidät, niin Tuomas Liuksen Haka olisi sellainen.

• Kössönöm kirjoitti:

Enqvistin Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat? Entä Esko valtaojan trilogian? Kotona maailmankaikkeudessa, Avoin tie ja Ihmeitä.

Viimeksi mainittua en ole vielä lukenut.

Olisi vaikka mitä suositeltavaa, mutta voi olla ettei osu yksiin sinun makusi kanssa. Jos hauskasta jännäristä pidät, niin Tuomas Liuksen Haka olisi sellainen.

Mulla ei ole hirveesti erityistä "makua" kirjojen suhteen. Lueskelen kaikkea kauhusta fantasiaan, sotakirjallisuudesta tietokirjallisuuteen. Oikeastaan ainoat mitkä rajoittuu ulkopuolelle on dekkarit ja romanttiset novellit. Miksei joskus ala-asteella tullut kaverin äidin kaapista kaivettua niitä s-markettien tiskillä myytäviä lässynlääseksikirjoja mutta eipä noin muuten :D

• Kössönöm
        Today kirjoitti:

Mulla ei ole hirveesti erityistä "makua" kirjojen suhteen. Lueskelen kaikkea kauhusta fantasiaan, sotakirjallisuudesta tietokirjallisuuteen. Oikeastaan ainoat mitkä rajoittuu ulkopuolelle on dekkarit ja romanttiset novellit. Miksei joskus ala-asteella tullut kaverin äidin kaapista kaivettua niitä s-markettien tiskillä myytäviä lässynlääseksikirjoja mutta eipä noin muuten :D

kun nappaa kirjan, jonka tekijästä ei tiedä mitään. Näin kävi joskus aikoinaan André Brinkin kohdalla. Tuokio tuulessa on kirja, jossa on kannanottoa ihmisyyteen, sortoon ja se on myös kielellisti kaunis kirja. Vaikuttava.

Dekkareissa on monia hyviä. Viime vuosina olen lukenut paljon Pohjoismaisten kirjailijoitten kirjoja. Niissä on aika usein teemana yhteiskunnalliset asiat.

• Kössönöm kirjoitti:

kun nappaa kirjan, jonka tekijästä ei tiedä mitään. Näin kävi joskus aikoinaan André Brinkin kohdalla. Tuokio tuulessa on kirja, jossa on kannanottoa ihmisyyteen, sortoon ja se on myös kielellisti kaunis kirja. Vaikuttava.

Dekkareissa on monia hyviä. Viime vuosina olen lukenut paljon Pohjoismaisten kirjailijoitten kirjoja. Niissä on aika usein teemana yhteiskunnalliset asiat.

Aikaisemmin olin innokas lukija mutta nyt se on jäänyt vähän taka-alalle. Tuntuu ettei ole aikaa lukea niin paljon kuin ennen. Tällä hetkellä on menossa poikaystävältä lainattu George R.R Martinin fantasiakirjasarja.

• LOOOLHE

se kuitenkin ole niin, että ateistien luetuin kirja on raamattu. Samalla tavalla kun suurimmat porvarit lukevat Marxin Pääomaa keskiverto kommaria aktiivisemmin. Ihminen lukee pelosta. Haluaa löytää vastustajansa suurimmat heikkoudet.

• ...
        Kössönöm kirjoitti:

voin suositella sinulle ja muillekin palstalaisille yhden "uusateistin" Steven Weinbergin kirjoja

Kolme ensimmäistä minuuttia: Moderni näkemys maailman synnystä
        Unelmia viimeisestä teoriasta.
        josta Kari Enqvistin arvostelu täällä
        http://www.tieteessatapahtuu.fi/006/enqvist.htm

löytyy pääkaupunkiseudulla ainakin useammasta kirjastosta
        http://www.helmet.fi/record=b1581941~S9*fin
        http://www.helmet.fi/record=b1581618~S9*fin

• Kössönöm
        ... kirjoitti:

voin suositella sinulle ja muillekin palstalaisille yhden "uusateistin" Steven Weinbergin kirjoja

Kolme ensimmäistä minuuttia: Moderni näkemys maailman synnystä
        Unelmia viimeisestä teoriasta.
        josta Kari Enqvistin arvostelu täällä
        http://www.tieteessatapahtuu.fi/006/enqvist.htm

löytyy pääkaupunkiseudulla ainakin useammasta kirjastosta
        http://www.helmet.fi/record=b1581941~S9*fin
        http://www.helmet.fi/record=b1581618~S9*fin

liian korkealentoista ja vaikeaa minulle.

"Tavallinen ihminen ei kohtaa kvanttifysiikkaa tai suhteellisuusteoriaa kuin kirjojen sivuilla, sillä niiden kuvaamat ilmiöt kuuluvat ihmisen kokemusmaailmassa sen äärimmäiseen marginaaliin. Ei ehkä aivan kuudenteen desimaaliin, mutta kuitenkin alueelle, jonne ei eksytä vaan jonne täytyy tietoisesti ja suurella vaivalla matkata fysiikan laboratorioissa."

- Riippuu tietysti siitä miten kirja on kirjoitettu, mutta epäilen ettei ymmärrykseni riitä.

• Rompix

Meikäläinen ei ole lukenut kuin vähän Voltairea ja Montesquieuta. Neljän ratsumiehen kirjoja en ole lukenut, mutta videoita kylläkin katsonut. Taidan olla vain tapa-ateisti.

• Kössönöm
        Rompix kirjoitti:

Meikäläinen ei ole lukenut kuin vähän Voltairea ja Montesquieuta. Neljän ratsumiehen kirjoja en ole lukenut, mutta videoita kylläkin katsonut. Taidan olla vain tapa-ateisti.

ennen kuin nuo kirjat luin, että olin vaan tavallinen ateisti. Mutta sitten silmäni avautuivat ja huomasin ykskaks hupsheijjaa olevanikin uusateisti.

• Thronos
        Kössönöm kirjoitti:

ennen kuin nuo kirjat luin, että olin vaan tavallinen ateisti. Mutta sitten silmäni avautuivat ja huomasin ykskaks hupsheijjaa olevanikin uusateisti.

Minulle kävi samoin. Muutuinko siis uusateistiksi siksi että huomasin kyseisten kirjailijoiden kirjoittavan kuin minun ajatuksiani vai olinko ollut uusateisti jo kymmeniä vuosia - jo silloin kun koko sanaa ei vielä ollut keksittykään - vai riittääkö pelkästään se että on ateisti nykypäivänä tekemään ihmisestä uusateistin?

Olisipa hyvä jos joku viimein kertoisi minullekin miksi olen nimenomaan uusateisti...

• Kössönöm
        Thronos kirjoitti:

Minulle kävi samoin. Muutuinko siis uusateistiksi siksi että huomasin kyseisten kirjailijoiden kirjoittavan kuin minun ajatuksiani vai olinko ollut uusateisti jo kymmeniä vuosia - jo silloin kun koko sanaa ei vielä ollut keksittykään - vai riittääkö pelkästään se että on ateisti nykypäivänä tekemään ihmisestä uusateistin?

Olisipa hyvä jos joku viimein kertoisi minullekin miksi olen nimenomaan uusateisti...

ollaankin uusrahvaanomaisia ateisteja? M.A.Numminen tuollaisen käsitteen joskus lanseerasi. Siis uusrahvaanomaisen. Se kyllä liittyi musiikkiin, mutta kai se yhtä hyvin sopii ateismiin.

• Turpa kiinni

tai näin siis ainakin uskisten mielestä, koska heillä on omasta mielestään täydellinen yksinoikeus
      ainoaan oikeaan moraaliin ja jos joku tätä täydellistä moraalia arvostelee, hänen täytyy olla paha.

Uusateisti on sellainen paha ateisti, joka ei suostukaan olemaan mykkänä vaiti hipihiljaa aina ja
      kaikkilalla, vaan joka julkeaa osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun ja arvokeskusteluihin ja
      moraalikysymyksiin ja joka nostaa esiin uskovien kannalta kiusallisia tosiasioita ja julkeaa vaatia
      täydellista tasa-arvoa ja sananvapautta ja uskonnonvapautta, mikä loukkaa tosi uskovia syvästi.

Ateistin kun pitäisi ymmärtää, ettei hänellä ole mitään oikeutta osallistua yhteiskunnalliseen
      keskusteluun, koska hän on läpeensä paha ja moraaliton ja syntinen ihminen. Jos ateistiparka
      ei tätä itsestäänselvyyttä ymmärrä, vaan pitää meteliä tärkeiksi katsomistaan asioista, on hän
      paha uusateisti. Kysy keneltä tahansa kristityltä, kummalla on parempi moraaali, kuoropoikia
      raiskaavalla ja pahoinpitelevällä kristityllä vai tämän ikävän asian julkisuutteen tuoneella uus-
      ateistilla ja saat vastaukseksi, että kristityllä tietenkin, koska heillä on AINA parempin moraali.
      Krisuparkahan oli vain hetkeksi kiusaukseen eksynyt, mutta kuitenkin sentään aito kristitty,
      kun taas moraaliton ateisti on aina paha ja syntinen ja toi asian esille vain ilkeyttään.

(No entäs jos asiaa katsotaan niiden lasten kannalta? Se näkökulma taas ei kristittyjä yhtään
      kiinnosta, ei ole koskaan kiinnostanut. Asioita ei koskaan katsota lasten kannalta, vaan aina
      sen Pyhän Uskonnon kannalta ja uskon kanta menee kaikkien muiden asioide edelle ja ylitse.
      Lapsien oikeuksilla ei ole mitään väliä, kunhan vain ei loukata uskon Pyhyyttä. Ja kiusallisia
      asioita ei puida julkisesti, vaan ne pyritään aina huolella hautaamaan hiljaisuudessa.)

• Luulette kitkevänne epäuskoa uusavuttomat uskonnottomat

turhaa teidän on tulla selittämään paremmin tietäville asioiden

oikeaa laitaa ja miten oikeaoppisesti teidät tullaan laittamaan uskoon

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      47
      2974
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      92
      2808
    3. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      61
      2666
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      71
      2611
    5. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      95
      2590
    6. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      106
      2163
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      52
      2039
    8. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      142
      1890
    9. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      61
      1832
    10. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      22
      1715
    Aihe