Puhevika pilaa elämän?

Puhevikainen 16v

Olen 16-vuotias sosiaalinen tyttö. Minulla on paha r-vika ja lievä s-vika. Minua on kiusattu koulussa aina ja kotonakin satunnaisesti sisko huomauttelee. Olen vikani takia todella ujo ja puhun vähän vieraille. Pelkään uusia tilanteita, esim. koulun vaihtoa tai vaikkapa puhelimitse asioiden hoitamista. Nimeni on vaike lausua näin puhevikaiselta ja koulussa joudun usein kiusalliseen tilanteeseen, kun uusi opettaja kysyy nimiä. Jos minulla ei olisi puhevikaa olisin varmaan joku rääväsuu, jolta lentää kaikkea, nyt mietin aina, mitä sanon ja välttelen sanoja joissa on r. Olen arka, sillä kiusaaminen on aina liittynyt puhevikaani. Satuttaa syvästi, kun ihmiset osaavat olla ilkeitä :( olen käynyt 5 luokkaan asti puheterapiassa, siitä ei ole ollut hyötyä. Ei ole kyse kireästä jänteestä, vaan (omasta mielestäni) kieleni koosta, se on paksu ja leveä ja tärinä pysähtyy siihen, kun kieli osuu ylähampaisiini. Olen päättänyt elää vikani kanssa hautaan saakka, mutta kyllä lähes päivittäin toivon, osaavani puhua. Nyt olen koulussa, jossa minulla on hyviä ystäviä, eikä he ole kertaakaan puhunut viastani. Mietin, häiritseekö se heitä. Mitä he ajattelevat siitä? Et kehtaa kysyä. Nyt olen menossa jatko-opintoihin ja minua jännittää ja osittain pelottaakin. Ja sekin, saanko koskaan kumppania, joka pystyy elää kanssani. Tämä on suht pieni ongelma kaikkiin maailman ongelmiin verrattuna, mutta se on ikävä ja rajoittaa luonnettani. En voi ilmaista itseäni niin kuin haluaisin.

10

1646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kumppaniton mies

      Minua ei haittaa naisella oleva puhevika, olen kiinnostunut pääasiassa ulkonäöstä ja myös hieman luonteesta, ettei täysi paska ole.

    • näin se on

      Ei kai se nyt ystäviäsi häiritse, jos he haluavat olla ystäviäsi.

      En tiedä löytyykö sitten tuosta puheterapiasta apua vai onko terapeutistakin kiinni... Voihan olla tietysti että sinun pitää vain oppia tulemaan toimeen vaivan kanssa. Onhan julkisuudessakin ollut "pahasti r-vikaisia" henkilöitä... Eli eiköhän senkin vaivan kanssa pysty tulemaan toimeen kun vain uskaltaa olla oma itsensä.

    • 90990

      33v mies jolla on r-vika, samaa ärrän kiertelyä on mulla edelleenkin. Minua kiusattiin myös koulussa puhevian takia. Tiedän täysin miltä sinusta tuntuu. Sen voin sanoa, että puhevikasi ei varmasti ole este kumppanin saamiselle, puhun ihan kokemuksesta=). Neuvona voin sanoa, että vältä pinnallisia ihmisiä, ja yritä olla oma itsesi. Minulla on sama juttu myös, että puhevika rajoittaa tekemisiäni, edelleen siis.
      Olen samaa mieltä että ongelma on pieni, ja tiedän että on kuitenkin välillä helvetillistä elää sen kanssa.
      Ole sinä minua fiksumpi, ja älä enää 33 vuotiaana mieti tällaisia=) Sanon nämä asiat ihan sydämmestäni.

      • Puhevikainen 16v

        tuosta oli apua :) ja kiitos kaikille muillekin kommentoijille!


    • minäsinähänmetehe

      Itse olen mies ja nyt 29v ja edelleen on R-vika. Yläasteikäisenä änkytinkin pahasti ja oli suhuässääkin. Ei ollut helppoa ei, ja sitten lukiossa vielä joutui pitämään yhä enemmän esitelmiä. Vaikeaa oli. Kaiken aikaa oli mielessä mitä muut ajattelee mun puheen selvyydestä ja pitääkö ne mua jotenkin outona yms.. Noilta ajoilta taitaa olla peräisin, että en edelleenkään pidä keskustelemisesta suullisesti, varsinkin tuntemattomien kanssa. Välttelen sosiaalisia tilanteita, siitä on tullut mulle luonteenpiirre. Noina aikoina en todellakaan puhunut juuri kenenkään kanssa koulussa.

      Pikku hiljaa musta on nyt tullut rohkeampi. En välttele enää äRRää, sanon sen niin kuin suusta tulee, eli normaalisti kuRkkuäRRänä. Periaatteessa osaan oikeankin äRRän, mutta en ole jaksanut alkaa opettelemaan sitä automaattiseksi. Näin käy ihan hyvin nykyään.

      Omat puheviat ovat todellakin pilanneet oman nuoruuden, mutta eipä sille enää niin voi mitään. Nykyään pystyn hoitamaan aika hyvin omat asiat puhelimessa ja kasvotustenkin toisten ihmisten kanssa. Vieläkin välillä iskee pahamieli tuntemuksesta, että: "olikohan mun puhe nyt riittävän selvää?". Kahden keskisissä kommunikoinnissa mulla ei ole enää niin pelkoja omasta puheesta, mutta jos paikalla on enemmän ihmisiä, niin sitten tulee ongelmia edelleen. Alan pelkäämään oman puheen selkeyttä ja sitten alkaa puhuminenkin takeltamaan, joten muutun hiljaiseksi monesti.

      Ja seurusteluihinkin vaikuttanut paljon puhepelko, kun ei nuorempana uskaltanut puhua vastakkaiselle sukupuolelle. Toki puheviattomillakin on pelkoja puhua vastakkaiselle sukupuolelle, mutta epäilen, että omat pelot oli sitten jotain tuplapahoja.

      Sittemmin vuosia yli pari kymppisenä aloin viimein tajuamaan, että ei se puhevika nyt olekaan elämän pahimpia asioita, eikä vastakkainen sukupuoli siitä niin välitä, paitsi jotkin täysin pinnalliset ihmiset. Joitakin seurustelusuhteita ollut ja tyttöystäväkin on taas :) Osa pitää erilaista ärrää seksikkäänä ja hauskana (ei siis pahassa mielessä) :)

      Hyvähän sitä on näin sanoa, mutta pelko pois puhumisesta. Antaa idioottien olla idiootteja ja ole sinä oma itsesi. Älä välitä mitä muut ajattelee sun puheesta, sillä ei ole mitään väliä. Elä vapaasti ja rennolla mielellä.

      • Tsemiä

        Kuin olisin toisintoa elämästäni lukenut,lukiessani teidän ongelmistanne.
        Itselläni puhevikani ei korjaantunut kouluaikaan huonojen puheterapeuttien vuoksi,heillä tuntui olevan päällimäisenä ongelmana selvitä päivästä nopeasti kotiin kuin ottaa työnsä vakavasti.
        Olen huomannut että puhevikaiselle muodostuu itselleen käsitys valtavan suuresta ongelmasta,vaikkei asiat aina siinä mittakaavassa pyöri ollenkaan.
        Aina törmäilee henkilöihin jotka kiinnittävät erityisen suurta huomiota puhevikaisiin , ja tälläiset ihmiset jättävät merkinnän puhevikaisten aivoihin että kaikki huomioi asiat samalla tavoin.
        Sen olen myös havainnut että tälläisillä puhevikaisten ongelmista iloitsevilla henkilöillä on yleensä itsellään jotain ongelmaa,itsetuntonsa pönkittämiseksi he ovat alttiita takertumaan kaikkiin epäkohtiin jotka mahdollistavat oman minuuden paremmuuden korostamisen.
        Olen itse kärsinyt,tuntenut eläväni b-luokan kansalaisena,tuntenut huonoimmuutta viastani ja jopa alistunut kaveripiireissä toisten miellyttämiseen saadakseni edes jonkinlaista hyväksyntää...
        Mutta sitten yllättäen terveyteni petti,tämä oli erittäin opettavainen kokemus joutua miettimään elämän perusasioita.
        Muistan ettei puhevikani käväissyt edes mielessäni,silloin oli muut seikat akuutimpia käsitellä.
        Mutta tästä opin jotain,ja sen haluan kanssanne jakaa ohje nuoraksi ja tienne ohjaajaksi tästä eteenpäin,seuraavat asiat kannattaa käsitellä aivoissanne ihan ajatuksella vaikka joka ikinen yö.

        Tärkeintä ihmiselle on se,että pystyy kommunikoimaan toisten ihmisten kanssa, ja puhevikaiset pystyvät tämän hoitamaan erittäin hyvin.
        Puhe on kommunikointi tapa,ilmaista itseään niin että vastapuolikin ymmärtää.

        Jokainen ihminen on persoona,vastapuolta kiinnostaa ainoastaan se mitä toisella on sanottavaa,ei se kuinka hän lausuu ja millä äänen painolla, jos on ammatiltaan puhetyölläinen on edellytys että hallitsee jokaisen vokaalin ääntämisen oikein.
        Puhevikainen hyvin yleensä vertaa itseään toisiin puhevikaisiin,arvioi siis näin minuuttaan vertaamalla,tämä on aivan väärää ajattelutapaa koska jokainen on yksilö jonka muut ominaisuudet ovat tärkeimpiä muiden ei-puhevikaisten silmissä.

        Puheviasta pääse vuoren varmasti halutessaan eroon,siitä on vaan muodostunut hyvin useille sellainen myytti ja häpeällinen puheenaihe ettei asiaa tästä syystä tule vaan harjoitettua tai hoidettua kuntoon.
        Toisaalta on myös ajateltava niin,että miksi minun olisi päästävä viastani eroon ja jos pääsisin viastani eroon kuinka se todellisuudessa muuttaisi mitään,uskokaa minua , se ei teidän elämäänne muuttaisi suuntaan eikä toiseen,ainoastaan tulisitte huomaamaan kuinka suurta stressia ja häpeää olette kantaneet aivan suotta mukananne.
        Seurustelu suhteisiin tälläinen pikkuasia ei ole koskaan kenelläkään vaikuttanut,ainoastaan silloin jos itse puhevian omaava käyttäytyy niin ettei hyväksy itse itseään,kuinka kukaan muukaan voisi hyväksyä.


    • henkisesti kuolemassa

      My thoughts exactly. Viime yönä lähestulkoon itkin itseni uneen, kun havahduin siihen, miten jälleen yksi vuosi elämästäni oli kulunut täysin hukkaan oman s-vikani ja toisen lievemmän puhevian takia. Eikä tästä vuodesta tule taatusti yhtään sen parempi, kun pitäisi ihan kohta tehdä päätös esimerkiksi jatko-opiskelupaikan suhteen. Lukiokin on jo ollut sellaista taistelua ujouden ja esiintymispelon kanssa, että voimat ovat muutamaan otteeseen olleet lähellä ihan kokonaan loppua.

      Olisin varmasti maailman sosiaalisin ja aikaansaavin ihminen ilman tätä puhevikaa. Täällä netissäkin juttu aina lentää ja omistan ison kaveriporukan, vaikka olen viime aikoina huomannut, että kaikki nettikaveruudetkin ovat vähitellen kuivumassa kokoon, kun en uskalla ketään livenä tavata tai edes Skypessä keskustella. Ja oikeassa elämässähän kavereita on vaan muutama, enkä niidenkään kanssa mitenkään läheinen ole, kun en uskalla keskustella tai heittää läppää, kun ei kukaan kuitenkaan mitään selvää saisi.

      Kyllä tässä vähitellen alkaa tuntua että tämä elämä on tässä, kun puhevika on alkanut haitata elämää lähes joka osa-alueella. En vaan jaksa luopua enää yhdestäkään unelmasta ja katsoa samalla vierestä, kun kaikki muut ihmiset elävät täyttä elämää. Eikä harjoittelusta ole omalla kohdallani ollut mitään apua, vaan alan olla melko varma siitä, että tämä johtuu kärkipurennastani. Hammaslääkärit vaan ovat koko ikäni vakuutelleet, että hampaani ovat ihan ok, eikä netistäkään löydy oikein mitään tietoa kärkipurennasta ja siitä, miten siitä voisi päästä eroon. Jokin superkallis leikkaushan se varmaan olisi ainoa apukeino, mutta eipä minulla sellaiseen rahaa ole - eikä tule olemaan, koska tuskin koskaan edes saan mitään töitä.

      Juh, tällainen öinen avautuminen, anteeksi. Alkoholilla saattaa olla osuutta asiaan. Se ei kuitenkaan sitä tosiasiaa poista, ettei mulla ole oikeasti hajuakaan, mitä minä tällä elämällä tekisin.

    • entinen s-r-vika

      Muistan kun itsekin kävin lapsena monta vuotta puhevian takia. R - vika saatiin hoidettua ala - asteella, mutta s - vika vasta 20 vuotiaana. Aikaisempi puheterapeutti ei osannut tehdä mitään s - vialle, mutta seuraava korjasi sen jo ensimmäisellä kerralla :P. Tietysti sitä piti myöhemmin harjoitella, että vakiintui puheeseen. Sen jälkeen on elämänlaatu parantunut huomattavasti ja vaihdoin opiskelupaikkaakin ns puhetyöläiseksi. Kannattaa siis minun mielestäni kokeilla myös toista terapeuttia, koska heidänkin osaamisessaan on eroja. Tsemppiä :)

      • ässävikainen

        Moi, osaisitko kertoa että miten ässävika korjattiin? Miten lausuit sen aiemmin ja missä kieli oli, ja missä kieli on nyt ns puhtaan ässän kohdalla? :) ois paljon apua!


      • entinen rsvika
        ässävikainen kirjoitti:

        Moi, osaisitko kertoa että miten ässävika korjattiin? Miten lausuit sen aiemmin ja missä kieli oli, ja missä kieli on nyt ns puhtaan ässän kohdalla? :) ois paljon apua!

        Moi, ässää lausuttaessa kielen pitäisi olla hieman ylähampaiden takana ja keskellä. Omalla kohdalla kielen kärki oli hieman oikealla eikä keskellä, jolloin s ei tullut lausuttua oikein. Muuten kieli on ainakin itsellä aavistuksen kourulla ja kielenkärki irti kitalaesta, lähellä kuitenkin. Toivottavasti oli apua, mutta suosittelen kuitenkin puheterapiaa ennemmin kuin Suomi24:ää puhevian korjaamiseen ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      108
      2142
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1640
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1256
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe