Sykeväli lähes 180

ex-kuntoilija

Olen 32-vuotias mies ja kärsin liian korkeasta maksimi sykkeestä (esim. tennis 207) ja toisaalta liian matalasta leposykkeestä (29). Sykkeet on luotettavasti mitattu holter-nauhoituksessa. Olen harrastanut koko ikäni lajeja, joissa tarvitaan räjähtävyyttä, mutta en niinkään kestävyysurheilua.

Nykyisin olen joutunut luopumaan osasta kuntoilumuodoista, sillä esim. hiihtäessä 1,5h lenkillä keskisyke huitelee päälle 180:n. Kuntoni on kyllä hyvä, sillä syke laskee nopeasti. Alhainen leposyke saattaa aiheuttaa toisinaan huimausta ja rajoittaa esim. sykettä laskevien (esim.nukahtamislääkkeen) lääkkeiden käyttöä. Toisin sanoen, kun olen levossa myös pumppu uinuu (kylmät raajat) ja kun lähden liikkeelle syke nousee samantien korkeaksi.

Poltan jonkun verran (n.10 savuketta/vrk), mutta muuten olen perusterve (mm. verenpaine normaali). Holter-nauhoitus tehtiin noin kaksi vuotta sitten ja lääkärit ihmettelivät tuloksia, mutta jatkotoimenpiteisiin ei silloin ryhdytty (ultra-tutkimuksessa ei löytynyt mitään). Sen jälkeen keuhkoni on tutkittu ja hapenottokykyni ja keuhkojen toiminta olivat aivan normaalit. Keuhkoni tutkinut lääkäri oli sitä mieltä, ettei syke saisi nousta yli 145:n kuntoiltaessa. Tämän ehdon mukaisesti mahdolliset kuntoilumuotoni ovat kävelyä vastaavat (silloinkin syke nousee nopeammin käveltäessä yli 160:n) lajit. Itse olen havainnut, että syke ei nouse jos treenaan vain yläkroppaa, mutta heti kun jalat otetaan mukaan treeniin syke nousee nopeasti.

Onko jollain muulla vastaavia ongelmia?

2

533

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikamoiset sykkeet :) Kyllähän juostessa syke nousee melko helposti 150 ja jos vähänkin rajummin juoksee niin 170. Itsellä ei kyllä pidemmillä lenkeillä tuon korkeammalle syke nouse.( yritän pitää sen maks 141) Intervalliharjoituksissa syke nouseekin sitten johonkin 180. Mutta fiilis pysyy kuitenkin hyvänä, eikä heikota tms.

Leposyke on kyllä todella alhainen. Itsellä jotain 52 ja olen 29v mies.
      Oliko hemoglobiinikin ihan normaali?

• Sydämen vajaatoimintahan voisi myös olla yksi mahdollinen syy, miksi luvut heittelevät noin paljon. Tiedä sitten

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1505
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe