Vesikiertoisesta lattialämmityksestä kiistaa...

Liila..

Asumme vuonna 1983 valmistuneessa omakotitalossa, jossa on kaukolämpö. Pesuhuoneessa on vesikiertoinen lattialämmitys. Nyt on kylpyhuoneremontti edessä. Lattialämmityksen vesiputket on suojattu muovisella kuoriputkella eli jos alkavat vuotaa, niin pystymme heti näkemään sen, kun vesi valuu lämpöhuoneeseen suojaputkea pitkin.

Kiistaa on siitä, mitä kannattaisi tehdä lattialämmityksen suhteen. Mies ehdotti sähköisen lämmityksen laittamista. Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä, koska kaukolämpö yhdistettynä vesikiertoon on edullisin vaihtoehto. Uskoakseni nykyisellä lattialämmityksellä on vielä käyttöikää hyvinkin 20-30 vuotta vai olenko väärässä. Ajatuksenai on siis, ettei lattialämmitykseen kajota ja lattia remontoidaan vain pinnallisesti vesieristeiden ja laattojen osalta. Toinen vaihtoehto tietysti on asentaan uusi vesikiertoinen lattialämmitys, mutta onko se tosiaan tarpeellista?

11

8924

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liila..

Olen kuvitellut, että lattialämmityksen vesikierto on aina suljettu. Onko mahdollista, että se olisi kytketty suoraan vesijohtoverkkoon ja kuluttaisi koko ajan käyttövettä. Mies väittää näin?

• Vettä vaan sama vesi kiertää kokoajan putkessa ja se lämpiää siteen että se menee sen lämmönvaihtimeen takaisin ja lämpiää ja kiertoon uudestaan eikä vettä kulu ollenkaan koska se on suljettu piiri ja jos se kuluttaisi vettä kokoajan niin olisi tosi kallis susteemi ja miehesi puhuu asiasta josta ei tiedä mitään. Lattiassa sähkölammitys on siitä huono että se kestää10-20 vuotta ja menee joskus rikki mutta kun se on vesikierrolla niin sen voi uusia ilman kallista lattian aukomista koska se sisäputken voi aina vaihtaa ja jos on muoviputkea niin kestää 30 vuotta ja pidempäänkin. Eihän vesikeskuslämmityksessä olevat patteritkaan kuluta vettä koska sen on suljettu piiri jossa vesi vain lämmitetään aina uudestaan.

• Eldar
        Make60 kirjoitti:

Vettä vaan sama vesi kiertää kokoajan putkessa ja se lämpiää siteen että se menee sen lämmönvaihtimeen takaisin ja lämpiää ja kiertoon uudestaan eikä vettä kulu ollenkaan koska se on suljettu piiri ja jos se kuluttaisi vettä kokoajan niin olisi tosi kallis susteemi ja miehesi puhuu asiasta josta ei tiedä mitään. Lattiassa sähkölammitys on siitä huono että se kestää10-20 vuotta ja menee joskus rikki mutta kun se on vesikierrolla niin sen voi uusia ilman kallista lattian aukomista koska se sisäputken voi aina vaihtaa ja jos on muoviputkea niin kestää 30 vuotta ja pidempäänkin. Eihän vesikeskuslämmityksessä olevat patteritkaan kuluta vettä koska sen on suljettu piiri jossa vesi vain lämmitetään aina uudestaan.

Ai jaa. Vai niin. Ja vielä helposti vaihdettavissa. Jaa. Vai niin.

• KOesio
        Make60 kirjoitti:

Vettä vaan sama vesi kiertää kokoajan putkessa ja se lämpiää siteen että se menee sen lämmönvaihtimeen takaisin ja lämpiää ja kiertoon uudestaan eikä vettä kulu ollenkaan koska se on suljettu piiri ja jos se kuluttaisi vettä kokoajan niin olisi tosi kallis susteemi ja miehesi puhuu asiasta josta ei tiedä mitään. Lattiassa sähkölammitys on siitä huono että se kestää10-20 vuotta ja menee joskus rikki mutta kun se on vesikierrolla niin sen voi uusia ilman kallista lattian aukomista koska se sisäputken voi aina vaihtaa ja jos on muoviputkea niin kestää 30 vuotta ja pidempäänkin. Eihän vesikeskuslämmityksessä olevat patteritkaan kuluta vettä koska sen on suljettu piiri jossa vesi vain lämmitetään aina uudestaan.

Eipä ole itselläsikään ihan kauheasti aavistusta.

Aina kun vesikiertoisen lattilämmityksen vesiputki hajoaa, on edessä lattian avaaminen. Muunlaista en ainakaan ole koskaan nähnyt/kuullut.

Ja mitä tulee sähkölämmityksen kestoon, niin sähköpatterinkin käyttöikä on vähintään 50 vuotta. Se sähkövastus ei mitenkään kulu lämmityksestä. Eli jos se menee rikki, niin se menee sitten vuosikymmenten korroosiovaikutuksen takia.

Joten itse kysymykseen. Lattialämmitys kannattaa tehdä kaukolämpöä hyödyntäväksi, koska se on edullisinta käyttää. Käyttöikä on molemmissa vähintäänkin riittävä, mikäli järjestelmän on tehnyt joku ammattilainen ilman asennusvirheitä. Vanhaakin systeemiä voi hyödyntää, mutta itse pistäisin sen uusiksi, koska se on kerran jo siinä auki ja esillä. Näin ollen tietää, että se lattialämmitys kestää myös seuraavaan remonttiin ilman ongelmia. Todennäköisesti tämä vanhankin kestäisi seuraavaan remonttiin, mutta itse tekisin näin.

• mk
        KOesio kirjoitti:

Aina kun vesikiertoisen lattilämmityksen vesiputki hajoaa, on edessä lattian avaaminen. Muunlaista en ainakaan ole koskaan nähnyt/kuullut.

Ja mitä tulee sähkölämmityksen kestoon, niin sähköpatterinkin käyttöikä on vähintään 50 vuotta. Se sähkövastus ei mitenkään kulu lämmityksestä. Eli jos se menee rikki, niin se menee sitten vuosikymmenten korroosiovaikutuksen takia.

Joten itse kysymykseen. Lattialämmitys kannattaa tehdä kaukolämpöä hyödyntäväksi, koska se on edullisinta käyttää. Käyttöikä on molemmissa vähintäänkin riittävä, mikäli järjestelmän on tehnyt joku ammattilainen ilman asennusvirheitä. Vanhaakin systeemiä voi hyödyntää, mutta itse pistäisin sen uusiksi, koska se on kerran jo siinä auki ja esillä. Näin ollen tietää, että se lattialämmitys kestää myös seuraavaan remonttiin ilman ongelmia. Todennäköisesti tämä vanhankin kestäisi seuraavaan remonttiin, mutta itse tekisin näin.

Kun se sisäputki on muoviputkea ja se on tarpeeksi ison putken sisällä niin määrätynlaisen joustavan muoviputken saa vaihdettua jos ei ole liian jyrkkiä mutkia siinä suojaputkessa ja se suojaputki laitetaan sen takia että huomataan milloin vesikiertoputki on mennyt rikki niin sen voi vaihtaa. Tämä asia täytyy huomioida asennusvaiheessa että sisä putken voi myöhemmin vaihtaa ettei lattiaa tartte ruveta repimään auki uudistettaessa vesikiertoista lattialämmitystä.

• mk
        KOesio kirjoitti:

Sanovat että sähköelementti kestää lattiassa 10-15 vuotta ja sehän hajoo siihen kun menee oikusulkuun ja lämmittäminen loppu. Eihän auton lohkolämmitinkään kestä kuin 10 vuotta ja niitäkin ainakin itselläni on hajonnut. Itse en ainakaan laittaisi lattialämmitystä ilman suojaputkea koska jos siinä ei ole suojaputkea ja putki rikkoituu niin se voi vuotaa rakenteisiin aika kauan ennen kun se huomataan ja omasta mielestäni rakennusmääräykset vaativat että se lämmitysputki on suoja putkessa koska silloin huomataan nopeasti kun vuoto tulee.

• 13+8
        mk kirjoitti:

Sanovat että sähköelementti kestää lattiassa 10-15 vuotta ja sehän hajoo siihen kun menee oikusulkuun ja lämmittäminen loppu. Eihän auton lohkolämmitinkään kestä kuin 10 vuotta ja niitäkin ainakin itselläni on hajonnut. Itse en ainakaan laittaisi lattialämmitystä ilman suojaputkea koska jos siinä ei ole suojaputkea ja putki rikkoituu niin se voi vuotaa rakenteisiin aika kauan ennen kun se huomataan ja omasta mielestäni rakennusmääräykset vaativat että se lämmitysputki on suoja putkessa koska silloin huomataan nopeasti kun vuoto tulee.

Joopa joo. Eli 2000 vuonna tehdyt lattialämmitykset rupeavat paukkumaan :) ? Sinulla taitaa olla ihan omat rakennusmääräykset, jos niissä tuollaista sanotaan lattialämmityksen asentamisesta suojaputkeen. Tosiaan sen saa vaihdettua, jos suojaputki on tarpeeksi isoa, eli kun puhutaan vaikka tuollaisesta 50m lenkistä, jossa on parisenkymmentä käännöstä, niin eiköhän se 400mm suojaputki riitä. Sinnehän voi vaikka itse kömpiä vaihtamaan sen putken, jos ei muuten onnistu. Miten muuten se lämpö siirtyy lattiaan, jos lämmitysputki on suojaputkessa?

• mk kirjoitti:

Jos sinulla on lämmityselementti, eli tässä tapauksessa lämmin vesiputki, niin miten se lämpö siirtyy ympärillä olevaan aineeseen (tässä tapauksessa lattian betonivaluun), jos välissä on eristekerros, eli ilmatäytteinen eristeputki? Neste johtaa hyvin lämpöä, kuten muutkin kiinteät aineet, mutta kaasut (seoskaasut mukaanlukien, kuten "ilma") eivät sitä tee...?!?

• KOesio
        mk kirjoitti:

Siis lohkolämmittimiä on monenlaisia, mutta oletko ihan varma, että jossain autossa on mukamas lohkossa oleva sähkövastus on jouduttu vaihtamaan? Itse epäilen _hyvin_ vahvasti. Mutta tietty auton moottori kyllä kohtaa melkoisia lämpötilavaihteluja. Saattaa olla -50 astetta pakkasta, tai saattaa tilapäisesti kohdata yli 120 asteen lämpöjä.

Mutta pesuhuoneessa näitä ääriolosuhteita ei ole. Tietysti kaikki voi mennä rikki, ei siinä mitään. Ja voi jopa todennäköisesti mennä rikki jos on tehty virheitä asennuksessa. Mutta siis sähkövastus ei kulu lämmityksestä, ja pesuhuoneen tapauksessa sen pitäisi olla eristyksissä, joten en oikein keksi mikä sen ikinä rikkoisi. Tai no, esimerkiksi liian kestävä sulake kyllä vikatilanteessa voisi helposti polttaa vastuksen poikki, mutta onko se tekniikan huonoutta, suunnittelun vai toteutuksen? Mielipidekysymys.

Muutenkin sanoisin, että jos jokin tekniikka on idioottivarmaa, niin se on sähkötekniikka. Meilläkin on vanha talon rötistä, minkä tontin meinaamme tulevaisuudessa käyttää. Talossa on sähkötyöt tehty noin 1930-luvulla, eikä käytännössä mitään ole uusittu/vaihdettu (ainakaan sen näkyvämpää), eikä ainakaan 30 vuoteen mitään, ja silti kun talven jälkeen avaa ensimmäisen kerran ulko-oven, ja napsauttaa valokatkaisijaa, niin valot syttyvät! Mikään sähköpuolelta ei siis ole mitenkään eristyksissä, vaan kostea ilma hivelee jatkuvasti komponentteja. Talossa ei siis ole minkäännäköistä lämmitystä. Toimii myös luotettavasti äärimmäisen kylmillä pakkasilla ja lämpimillä keleillä..

Mökillä melkein sama asia, paitsi tekniikka on noin 15 vuotta vanhaa, talvet kylmillään, kesällä lämmitetään silloin tällöin, ja kaikki toimii. Jopa lämpöpatterit.

Jos siis itse saisin päättää lattilämmityksen käyttöenergian välittämättä talon muusta lämmitysmuodosta (ja lämmityksen hinnasta), niin valitsisin ehdottomasti sähköllä toimivan!

• En ole

aiemmin kuulutkaan, että lattialämmitysputket olisivat suojaputkessa. Luulisi tuon suojaåutken toimivan eristeenä, joka heikentää lämmönsiirtoa lattiaan.

Kyllä suurempien tilojen lattialämmitykset nykyään ovat suljettuja piirejä. Mutta on myös mahdollista, että pienten tilojen lattioissa kiertää kuuma "hanavesi", eli kun vaikkapa suihkusta lasketaan vettä, kiertää se sama vesi ensin lattiassa. Minulla on toteutettu rättipatterin lämmitys tuolla tavalla. Veden kulutusta tuo ei lisää.

• Paikallisvalvoja

Ei niitä lattialämmitysputkia suojaputkiin asenneta. Jos joku pöhkö nyt niin on tehnyt, se ei tarkoita sitä, että niin kuuluisi tehdä. Yhdessäkään valvomassani kohteessa niitä ei ole suojaputkeen asennettu, ja niitä on tuhansia neliöitä. Kun tiedetään, miten hankalaa on vähänkin pitemmän käyttövesiputkenkin vaihtaminen, niin asian voinee ymmärtää.

Niin se vaan taas jouduttiin toteamaan, että tällä palstalla esiintyy kaikenlaisia tunareita "asiantuntijoina".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      6046
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3962
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3343
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2838
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2262
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2247
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162