Miten uskotaan

@lonzo

Mä oon ihan tavallinen nuori lukiolainen ja mietin et tuleeko se usko vaan noin vaan joillekkin. Oon aina ihmetelly, että uskooko kukaan oikeesti. Kaikki mun kaverit kristityt jotka ovat käyneet rippikoulun ja kuuluvat kirkkoon ovat kutenkin sanoneet etteivät usko vaan ovat kirkossa koska turha siitä tehdä suurtaa draamaa perheelle eroamalla. Sitäpaitsi rippijuhlissa saa opiskelijan kukkaroon todella tuntuvan lisäyksen. En siis tiedä, kuin yksittäisiä tapauksia oman ikäisistäni jotka sanovat uskovansa.

Jutun pointti on ja se mitä haluaisin tietää on että jos kaikille maailman uskovaisille sanottais vaikka, että jos tapatte lapsenne leikkaatte tukkanne kaljuksi jonka jälkeen elätte loppuelämänne erakkona, jotta pääsisitte taivaaseen, kun sehän se perimmäinen tavoite uskovaisilla vissiinkin on niin kuinka moni oikeasti tekisi niin ... ei varmaan montaa ja niitäkin pidettäisiin hulluina, vaikka jumala niin sanois sen jälkeen oletan että keksitään syy miksei niin tehty joku pilkunviilaus kohta raamatussa joka mielestäni ei anna mitään vastauksia vaan ympäripyöreää johdattelua... Kunhan pohdin ääneen...

14

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rompix

Juu en mäkään ole noita uskovia vielä tajunnut. Ite ne väittää että se Jumala antaa sen uskon lahjana, mutta joo... kumma juttu että täällä Suomessa se Jahve on herkempi antaan lahoja kuin Allah.

Kenenkään ei muuten tarvitse tietää jos eroaa kirkosta, jollei itse mene sitä muille kailottamaan.

• Kyseenalaistaja

Minustakin on järkevintä, että se, joka ei oikeasti usko, eroaa kirkosta.

Ihmisen täytyy elää vakaumuksensa mukaan. Mutta erota kirkosta siksi, että enemmistö ei usko Jumalan olevan olemassa on taas aikas pöljää. Ota siis selvää, mihin oikeasti itse uskot. Tutustu myös toisen puolen käsityksiin.

Minulle ei riitä tieteellinen selitys maailmankuvani ainoaksi rakennusaineeksi. Ja lisäksi tarvitsen Jumalan läheisyyttä useinkin. Siitä on tullut minulle tärkeää.

Sitten on niitä, joiden mielestä on vain kvarkkien tanssia ja siinäpä se.

• @lonzo
        Kyseenalaistaja kirjoitti:

Minustakin on järkevintä, että se, joka ei oikeasti usko, eroaa kirkosta.

Ihmisen täytyy elää vakaumuksensa mukaan. Mutta erota kirkosta siksi, että enemmistö ei usko Jumalan olevan olemassa on taas aikas pöljää. Ota siis selvää, mihin oikeasti itse uskot. Tutustu myös toisen puolen käsityksiin.

Minulle ei riitä tieteellinen selitys maailmankuvani ainoaksi rakennusaineeksi. Ja lisäksi tarvitsen Jumalan läheisyyttä useinkin. Siitä on tullut minulle tärkeää.

Sitten on niitä, joiden mielestä on vain kvarkkien tanssia ja siinäpä se.

Mulla ei oikeastaan ole mitään uskiksia vastaan se mua vaan ärsyrttää että nykyään on kauhee tabu nuorten seurassa (on kokemuksia) että jos päättääkin olla menemättä sinne rippikouluun ja eroaa kirkosta niin sitten sukulaiset kattoo pahasti... Muutenkin mua ärsyttää että kristinuskossa lapsi kastetaan eli siitä tulee kristitty eikä sillä oo itelään mitään sananvaltaa ois parempi jos sais ite vanhempana päättää että liittyykö kirkkoon vai ei

• Kyseenalaistaja
        @lonzo kirjoitti:

Mulla ei oikeastaan ole mitään uskiksia vastaan se mua vaan ärsyrttää että nykyään on kauhee tabu nuorten seurassa (on kokemuksia) että jos päättääkin olla menemättä sinne rippikouluun ja eroaa kirkosta niin sitten sukulaiset kattoo pahasti... Muutenkin mua ärsyttää että kristinuskossa lapsi kastetaan eli siitä tulee kristitty eikä sillä oo itelään mitään sananvaltaa ois parempi jos sais ite vanhempana päättää että liittyykö kirkkoon vai ei

Se, että lapsi kastetaan on vanhempien päätös. Vanhempasi ovat myös sinut kasvattaneet ja omalla tavallaan "aivopesseet" olivat he asioista sitten mitä mieltä tahansa. Minusta hyvät vanhemmat pyrkivät antamaan lapselleen sen parhaan, mitä ovat itse kokeneet elämässä. Toisille se on usko Jumalaan.

kasvatus, jossa ei pyritä siirtämään mitään vanhemmilta lapsille on mahdotonta.

• Kyseenalaistaja kirjoitti:

Se, että lapsi kastetaan on vanhempien päätös. Vanhempasi ovat myös sinut kasvattaneet ja omalla tavallaan "aivopesseet" olivat he asioista sitten mitä mieltä tahansa. Minusta hyvät vanhemmat pyrkivät antamaan lapselleen sen parhaan, mitä ovat itse kokeneet elämässä. Toisille se on usko Jumalaan.

kasvatus, jossa ei pyritä siirtämään mitään vanhemmilta lapsille on mahdotonta.

Aikoinaan minun vanhemmille valehdeltiin että meidät oli pakko kastaa jotta saisimme sosiaaliturvatunnuksen.
        Papin paskiainen pakotti näin paikkakunnan kakarat lahkonsa jäseniksi.
        Meistä kait kukaan ei enää kuulu tuohon huijari lahkoon. Siis se oli tää tavallisin kirkko Suomessa nimeä en muista.
        Saatat yllättyä siitä että asiakkaistani 80% tulee uudestaan koska kohtelen heitä hyvin vaikka en ole jeesuksista koskaan ollut kiinostunut enkä rippikouluja käynyt.

• Todistavainen

kuulemisesta, ja kuuleminen Jumalan Sanan kautta.
      Eipä tässä aleta tukkaa leikkaamaan eikä ketään tappamaan, Jumala ei todellakaan vaadi sellaista.
      Suurin käsky on rakastaa Jumalaa yli kaiken, toinen suuri käsky on rakastaa lähimmäistä niinkuin itseään.
      Uskoon tulosta sanoisin paremminkin, että kun todellinen usko tulee ihmiseen, "suomukset" putoavat silmien edestä ja alkaa ymmärtöää elämää ja näkemään mikä on totuus.
      Jos todella haluat tietää, mistä uskossa on kyse, suosittelen tutkimaanm Raamattua, Jumalan Sanaa. Sieltä lähtisin liikkeelle esim. Johanneksen evankeliumista.
      Jumala tahtoo pelastaa sinut.

• Rompix

"Jumala tahtoo pelastaa sinut. "
        -Kaikkivoipana se varmaan saa tehdä mitä se haluu. Että pelasta vaan.

• M@k3

Minultakin putosi suomukset silmiltä kun tajusin että 'jumalan sana' onkin ihmislähtöistä aivopesu hömppää.

• Todistavainen
        M@k3 kirjoitti:

Minultakin putosi suomukset silmiltä kun tajusin että 'jumalan sana' onkin ihmislähtöistä aivopesu hömppää.

Jumala on kaikkivoipa, se on totta. Hän on antanut ihmiselle vapaan tahdon, ts. ketään ei pelasteta väkisin.
        Olen ollut uskossa runsaat 27 vuotta, siinä ajassa on punnittu se, "onko tämä oppi ihmisistä vai Jumalasta".
        Mikäli Raamattu olisi vain ihmisistä lähtenyt, se ei toimisi.

Erinäisiä ihmeitäkin on matkan varrella saanut kokea. Myös yli ymmärryksen käyvää Jumalan läsnäoloa.
        Uskovan elämä ei kuitenkaan ole kokemuksien metsästämistä, niitä tulee, jos Herra armossaan suo.
        Usko on valtava ihme, usko, joka uudestisyntyneissä (en kirjoita uudestisyntyneissä kristityissä, koska uudestisyntyneet ovat ilman muuta kristittyjä)vaikuttaa, on niin vahva, että se voittaa maailman.

Joku voi ihmetellä, mikä ihmeen uudestisyntyminen?
        "Joka ei synny uudesti ylhäältä, se ei voi nähdä taivasten valtakuntaa"
        Ei siis auta, jos olet pappi, talonpoika tai lukkari, jos sinulla ei ole aitoa, ylhäältä annettua uskoa.
        Voit korkeintaan elää muotojumalista elämää, se ei hyödytä sinua lainkaan.

"Lähestykää minua, niin minä lähestyn teitä" sanoo Herra Sanassaan.

Kuuntelin kerran, kauan kauan sitten erästä kasettia, jossa kysyttiin: Miten taivaaseen pääsee?
        Vastaus oli: "etsikää Herraa, ja antakaa Jeesuksen tulla sydämeenne".
        Samaisessa kasetissa kysyttiin myös, mitä pitää tehdä, että joutuu helvettiin?
        Vastaus oli:"ei mitään".

• Rompix
        Todistavainen kirjoitti:

Jumala on kaikkivoipa, se on totta. Hän on antanut ihmiselle vapaan tahdon, ts. ketään ei pelasteta väkisin.
        Olen ollut uskossa runsaat 27 vuotta, siinä ajassa on punnittu se, "onko tämä oppi ihmisistä vai Jumalasta".
        Mikäli Raamattu olisi vain ihmisistä lähtenyt, se ei toimisi.

Erinäisiä ihmeitäkin on matkan varrella saanut kokea. Myös yli ymmärryksen käyvää Jumalan läsnäoloa.
        Uskovan elämä ei kuitenkaan ole kokemuksien metsästämistä, niitä tulee, jos Herra armossaan suo.
        Usko on valtava ihme, usko, joka uudestisyntyneissä (en kirjoita uudestisyntyneissä kristityissä, koska uudestisyntyneet ovat ilman muuta kristittyjä)vaikuttaa, on niin vahva, että se voittaa maailman.

Joku voi ihmetellä, mikä ihmeen uudestisyntyminen?
        "Joka ei synny uudesti ylhäältä, se ei voi nähdä taivasten valtakuntaa"
        Ei siis auta, jos olet pappi, talonpoika tai lukkari, jos sinulla ei ole aitoa, ylhäältä annettua uskoa.
        Voit korkeintaan elää muotojumalista elämää, se ei hyödytä sinua lainkaan.

"Lähestykää minua, niin minä lähestyn teitä" sanoo Herra Sanassaan.

Kuuntelin kerran, kauan kauan sitten erästä kasettia, jossa kysyttiin: Miten taivaaseen pääsee?
        Vastaus oli: "etsikää Herraa, ja antakaa Jeesuksen tulla sydämeenne".
        Samaisessa kasetissa kysyttiin myös, mitä pitää tehdä, että joutuu helvettiin?
        Vastaus oli:"ei mitään".

"...mitä pitää tehdä, että joutuu helvettiin?
        Vastaus oli:"ei mitään". "

-vitun reilua. Tuolla logiikalla kaikki viikon ikäisenä kuollet vauvat ovat helvetissä. Onneksi tuo ei ole totta.

• Todistavainen
        Rompix kirjoitti:

"...mitä pitää tehdä, että joutuu helvettiin?
        Vastaus oli:"ei mitään". "

-vitun reilua. Tuolla logiikalla kaikki viikon ikäisenä kuollet vauvat ovat helvetissä. Onneksi tuo ei ole totta.

Eipäs hätiköidä. Tuon ikäiset ja paljon vanhemmatkin eivät erota vielä hyvää pahasta. Jumala on oikeudenmukainen. Ei Hän laita edesvastuuseen ihmistä, joka ei erota hyvää pahasta.
        Eli joskus olen kuullut ns. "hätäkasteesta", jotta lapsi pelastuisi.

Raamattu ei tunne ko. kastetta. Mitä sitten, jos lasta viedään "hätäkasteelle" ja autosta pamahtaa kumi rikki....pappi väsyy odottamaan ja lähtee lounastauolle....lapsi menehtyy....
        Olisiko lapsen iankaikkisuus kiinni siitä, pysyykö ilma renkaassa.....naurettavaa, ei tietenkään.
        Lapsi, joka ei (kirjoitan vielä kerran) ole ymmärtävässä iässä, on taivaskelpoinen. Eihän hän ole tehnyt syntiä.
        Jumala on sydänten tuntija, hän tuntee ihmismielen ajatukset ja aivoitukset. Hän on oikeudenmukainen.

Sen sijaan ihminen, joka erottaa hyvän pahasta, ja valitsee pahan, tekee syntiä. Tämä tosiasia koskee meistä jokaista.
        "Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme".
        Siis armostame olemme pelastetut, emme itsemme kautta, jottei kukaan kerskaisi.
        Siis me, jotka olemme vastaanottaneet Jeesuksen vapahtajanamme.
        Pelastus on Jumalan lahja.

Nyt joku "siivosyntinen" voi ajatella "olen elänyt hyvän elämän, enkä ole tehnyt mitään pahaa", muistamatta sitä, että jos on rikkonut yhdessäkään kohdassa, on rikkonut kaikessa.
        Viimeistään ajatuksissaan. Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että Hän kaikkia armahtaisi. Omavanhurskaus (omiin tekoihin turvautuminen) on kuin saastainen vaate Jumalan silmien edessä.

Kysymys on siitä, otammeko armon vastaan, jota Kristuksessa Jeesuksessa tarjotaan?

• miten tulin uskoon

Sen takia ettei sellaista käskyä ole Raamatussa, eivät uskovaiset tee niin. Usko on asia, joka jotenkin herää ihmisessä, se on kuin tajuamista kaiken keskellä. Minä ymmärsin pienenä Raamatun asioita hiukan väärin, ja yritin rukoillakkin Jumalalle niinkuin tapauskovainen tekisi, yritin käskeä toteuttamaan minun pyyntöäni. Mutta sitä ei toteutettu, joten unohdin asian taas pitkäksi aikaa. Seuraavan kerran rukoilin Jeesukselle teini-iässä, silloin tunsin että uskonasiat vetävät minua puoleensa, mutta en vieläkään ymmärtänyt mitään Raamatusta, joten hämmästyneenä annoin asian vaan olla, ja ihmettelin sitä uskoa kohti vetävää tunnetta. Minulle ei ollut kerrottu paljon mitään Jumalasta, olin ateistisesta perheestä jossa uskovaisia katsottiin vähän kummallisiksi. Meni taas vuosia ja rukoilin taas, ja kaverinikin taisi rukoilla koska olin menettänyt lemmikkieläimen, ja yliluonnollinen rauha laskeutui meidän yllemme, ja ihmettelimme sitä hämmästyneinä. En ollut vielä uskossa, vaan kihloissa ja tulin raskaaksi, ja rukoilin taas, ja sain jonkinlaisen yliluonnollisen vastauksen, ja mietin niitä uskonasioita. Hakeuduin uskovaisten pariin, että rukoukseni menisi perille varmasti. Aluksi se oli kummallista, kaikki ne olivat uskovaisia, ja mikä minä olin? Menin sinne viimeisenä ja jäin oven viereen takimmaiselle penkille. Tulin taas sen jälkeen sinne sunnuntaisin, ja jotenkin siinä jossakin vaiheessa taisin tulla uskoon. Lapsen syntyminen pelotti minua kovasti, ja rukoilin, ja sain siihen apua. Henkilökohtaisia ihmeitä tapahtui, ja sukulaiseni päättivät järjestää lapselle ristiäiset, järjestivät kaiken majoituksesta lähtien, siis tosiaan ihan kaiken. Se oli iso yllätys! He tulivat muutenkin auttamaan alkuun erilaisissa asioissa, en ollut ennen saanut apua yhtään keneltäkään, vaan oli täytynyt yksin pärjätä, pärjäsin tai en. Siunautin lapsen vielä kirkossakin, ja hän oli mukana kun kasvoi, kun kävin ehtoollisella, ja pappi siunasi hänet koska otin hänet siihen mukaan, eihän pientä lasta voinut yksinkään mihinkään jättää. Laitoin hänet myös pyhäkouluun, jossa en itse ollut ennen sitä koskaan käynyt, ja aluksi sain olla siellä mukanakin. Olen tänäänkin uskossa, ja uskoni on vain vahvistunut kokemieni henkilökohtaisten todisteiden ja vastausten kautta, kun niitä alkoi tulla jos minulla oli kysyttävää. En kysellyt niihin vastauksia, mutta ne vastaukset kysymyksiin tulivat joko saarnoissa tai luin sen jostakin. Minä olen läpi käynyt kovan elämän henkisesti, mutta Jeesus löysi minut muutaman haparoivan rukouksen kautta. En osannut rakastaa enää yhtään ketään, mutta Jeesus rakasti minua, ja nyt olen oppinut jo paljon siitäkin tunteesta. Rukoilen aina Hänen nimessään, ja uskostani en luovu, vaikka eteeni tulisi kuinka kovia koettelemuksia tahansa, ja siihenkin olen vielä rukoillut jotain varjelusta.

• Maailma nauraa jo

- eli uskosta osattomat ihmiset - mutta sen nauru muuttuu itkuksi, sanotaan Raamatussa.

Onhan noita useita erilaisia uskonnonlahkoja, joilla ei ole mitään tekemistä todellisen uskon kanssa ja joissa
        jo tehdään josjonkinlaisia erilaisia rituaaleja, jotka eivät ole Jumalasta ja joilla ei ole mitään merkitystä.

• M.M.

"jotta pääsisitte taivaaseen, kun sehän se perimmäinen tavoite uskovaisilla vissiinkin on"

Ei se minulle ainakaan perimmäinen tavoite ole, vaan totuuden etsintä. Se taivas tulee ihan sivutuotteena :) .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      160
      4259
    2. Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan

Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan
      Maailman menoa
      41
      2343
    3. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      22
      2231
    4. Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"

Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos
      Maailman menoa
      52
      1818
    5. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      372
      1730
    6. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      22
      1469
    7. Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä

Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi
      Maailman menoa
      61
      1464
    8. Kapiainen siviiliesimies, Herra suuri Herra

Sotilaana kyvytön, johtajana munaton ja kotona tossun alla. Se on upseerin uran tuen pää, seinään ajo. Mutta aina löytyy
      Sodankylä
      80
      1354
    9. Pitäisikö ilotulitteiden myynti kieltää?

Esim jyväskylässä ainakin on ammuttu ilotulitteita päin ihmisiä ja autoja. Samoin Helsingissä? Pitäisikö ilotulitteiden
      Maailman menoa
      86
      1215
    10. Väärä pää tutustumiseen

Mikä ihme on, että miehet haluavat ensimmäisenä sänkyyn? Onko nykyään niin helppo saada nainen peittojensa alle.. tai pä
      Ikävä
      156
      1197
    Aihe