Kumma kuinka olen nähnyt jt:issä enimmäkseen vain pinnallisia, valehtelevia, kateellisia, teeskenteleviä ja paskan tarkkoja niuhottajia. Toivottavasti saavat vielä anisonsa mukaan.
Tämä on totuus
23
342
Vastaukset
- JabberWocci
Jepukat ei vain itse huomaa tätä, koska muhivat päivästä toiseen samassa sisäsiittoisessa limessä.
Kastamattomana julistajana aikoinani ihmettelin ihan samaa, kuinka kieroja, pinnallisia ja ilkeitä voivat "tosi uskovat" olla.. - salaisuus?
jt todellisuudessa (useat) kyttää vain toisia ja oma elämä ei kestä päivänvaloa.
- Markku_Meilo
Kyllä se jonkin sortin erikoisharjoittelua vaatii kun esimerkiksi alkoholiongelmainen (ennen kun itse saa monoa viinankäytöstään) kykenee juoruilemaan epäilyjään jonkun toisen mahdollisesta viinankäytöstä.
Siinä se huumori onkin kukkeimmillaan kun jehovantodistaja on erottamassa ryyppykaveriaan. - ___
Markku_Meilo kirjoitti:
Kyllä se jonkin sortin erikoisharjoittelua vaatii kun esimerkiksi alkoholiongelmainen (ennen kun itse saa monoa viinankäytöstään) kykenee juoruilemaan epäilyjään jonkun toisen mahdollisesta viinankäytöstä.
Siinä se huumori onkin kukkeimmillaan kun jehovantodistaja on erottamassa ryyppykaveriaan.Ollessani kyseisen kultin orjuudessa muistuu hyvin mieleeni erään vanhimman surkuttelut kun hän joutui
olemaan komiteassa, jossa hänen ryyppykaverinsa erotettiin. - palstanseuraaja
Markku_Meilo kirjoitti:
Siinä se huumori onkin kukkeimmillaan kun jehovantodistaja on erottamassa ryyppykaveriaan.Eilen kävi ovellani tosi fiksu Jt- pariskunta tuomassa kutsun muistonviettoon 30.3. En ymmärrä teitä entisiä jehovantodistajia, miten pilkallisia ja vähätteleviä te olette entisiä uskonveljiänne kohtaan!
Vartiotorni ja Herätkää- lehti kannustavat oikeaan ja hyvään moraaliseen elämään.
Markku Meilo, Sinä jos kuka tunnet myös jehovantodistajuuden " hyvät puolet", kasvoithan siihen nuoruudesta asti. Nythän kritiikkisi kohde on lähinnä oppiriidat ja vuoden 1914 "todistamattomuus."
Muutenhan olet pesunkestävä Jt. - -RaM-
palstanseuraaja kirjoitti:
Eilen kävi ovellani tosi fiksu Jt- pariskunta tuomassa kutsun muistonviettoon 30.3. En ymmärrä teitä entisiä jehovantodistajia, miten pilkallisia ja vähätteleviä te olette entisiä uskonveljiänne kohtaan!
Vartiotorni ja Herätkää- lehti kannustavat oikeaan ja hyvään moraaliseen elämään.
Markku Meilo, Sinä jos kuka tunnet myös jehovantodistajuuden " hyvät puolet", kasvoithan siihen nuoruudesta asti. Nythän kritiikkisi kohde on lähinnä oppiriidat ja vuoden 1914 "todistamattomuus."
Muutenhan olet pesunkestävä Jt.Ei pilkallisuus kohdistu niinkään 'uskonveljiin', kuin siihen järjestöön jota he edustavat.
- salaisuus?
___ kirjoitti:
Ollessani kyseisen kultin orjuudessa muistuu hyvin mieleeni erään vanhimman surkuttelut kun hän joutui
olemaan komiteassa, jossa hänen ryyppykaverinsa erotettiin.ei surkutellut oltuaan erottamassa ryyppykaveriaan vaan kyseessä oli puhdas kosto....
- qwq
Eilen kävi ovellani tosi fiksu Jt- pariskunta tuomassa kutsun muistonviettoon 30.3. En ymmärrä teitä entisiä jehovantodistajia, miten pilkallisia ja vähätteleviä te olette entisiä uskonveljiänne kohtaan!
Muutenhan olet pesunkestävä Jt.>>Eilen kävi ovellani tosi fiksu Jt- pariskunta
Miten ilmeni, että ne tosi fiksuja? - Markku_Meilo
Muutenhan olet pesunkestävä Jt.>>Vartiotorni ja Herätkää- lehti kannustavat oikeaan ja hyvään moraaliseen elämään.
Näin tekee myös Kirkko ja kaupunki, Liahona, Päiväläinen ja mitänäitä on, ei siis mitenkään ainutlaatuista. Olen myös käsittänyt, että hyvää moraalista elämää (mitä se sitten kellekin on) voi elää ilman, että missään elämänsä vaiheessa kuulee edes Vt-seuran nimeä.
Kokonaan toinen asia on jehovantodistajien laiminlyömä moraalinen velvoite ottaa selvää asioista, joita tarjoavat ainoana pelastuskeinona kuulijalle, häntä muuten pian kohtaavassa ennenaikaisessa kuolemassa. Ainakaan minä en pidä tuollaisen valheilla kuorrutetun pelottelun levittämistä mitenkään tarpeellisena moraaliselle elämälle.
>>Markku Meilo, Sinä jos kuka tunnet myös jehovantodistajuuden " hyvät puolet", kasvoithan siihen nuoruudesta asti.
Itse en valitettavasti ole keksinyt mitään sellaista positiiviseksi luokittelemaani hyvää jehovantodistajuudessa, jota ei muuallakin olisi (kuten yhteisöllisyys). Olen useamminkin kysellyt asiaa nykyisiltä jehovantodistajilta, mutta toistaiseksi kukaan ei ole osannut kertoa ensimmäistäkään esimerkkiä.
Vastoin omitusita käsitystäsi on jehovantodistajuus pelkästään tärvännyt elämäni ensimmäiset viisi vuosikymmentä.
>>Nythän kritiikkisi kohde on lähinnä oppiriidat ja vuoden 1914 "todistamattomuus."
Onkin ironista kuinka yksikertaisesti Ainoaa Oikeaa Totuutta hokeva Vartiotorniseura on osoitettavissa tapavalehtelijaksi ja vielä sen omalla materiaalilla. Miten muuten itse suhtaudut Vt-seuran valehteluun, pidätkö sellaisten valheiden levittämistä osana peräämääsi hyvää moraalista elämää??
>>Muutenhan olet pesunkestävä Jt.
Tuollaisen kommentin jälkeen jäänkin ihmettelemään miksi vanha ystäväni ja nykyinen seurakunnanvanhin ei vastaa kirjeeseeni, jonka lähetin ennen joulua vuonna 2008. Annoit kuitenkin toivoa ja ehkä liittän tämän arvovaltaisen suosituksesi mahdolliseen seurantakirjeeseeni. - ......
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Vartiotorni ja Herätkää- lehti kannustavat oikeaan ja hyvään moraaliseen elämään.
Näin tekee myös Kirkko ja kaupunki, Liahona, Päiväläinen ja mitänäitä on, ei siis mitenkään ainutlaatuista. Olen myös käsittänyt, että hyvää moraalista elämää (mitä se sitten kellekin on) voi elää ilman, että missään elämänsä vaiheessa kuulee edes Vt-seuran nimeä.
Kokonaan toinen asia on jehovantodistajien laiminlyömä moraalinen velvoite ottaa selvää asioista, joita tarjoavat ainoana pelastuskeinona kuulijalle, häntä muuten pian kohtaavassa ennenaikaisessa kuolemassa. Ainakaan minä en pidä tuollaisen valheilla kuorrutetun pelottelun levittämistä mitenkään tarpeellisena moraaliselle elämälle.
>>Markku Meilo, Sinä jos kuka tunnet myös jehovantodistajuuden " hyvät puolet", kasvoithan siihen nuoruudesta asti.
Itse en valitettavasti ole keksinyt mitään sellaista positiiviseksi luokittelemaani hyvää jehovantodistajuudessa, jota ei muuallakin olisi (kuten yhteisöllisyys). Olen useamminkin kysellyt asiaa nykyisiltä jehovantodistajilta, mutta toistaiseksi kukaan ei ole osannut kertoa ensimmäistäkään esimerkkiä.
Vastoin omitusita käsitystäsi on jehovantodistajuus pelkästään tärvännyt elämäni ensimmäiset viisi vuosikymmentä.
>>Nythän kritiikkisi kohde on lähinnä oppiriidat ja vuoden 1914 "todistamattomuus."
Onkin ironista kuinka yksikertaisesti Ainoaa Oikeaa Totuutta hokeva Vartiotorniseura on osoitettavissa tapavalehtelijaksi ja vielä sen omalla materiaalilla. Miten muuten itse suhtaudut Vt-seuran valehteluun, pidätkö sellaisten valheiden levittämistä osana peräämääsi hyvää moraalista elämää??
>>Muutenhan olet pesunkestävä Jt.
Tuollaisen kommentin jälkeen jäänkin ihmettelemään miksi vanha ystäväni ja nykyinen seurakunnanvanhin ei vastaa kirjeeseeni, jonka lähetin ennen joulua vuonna 2008. Annoit kuitenkin toivoa ja ehkä liittän tämän arvovaltaisen suosituksesi mahdolliseen seurantakirjeeseeni.en voi mieltää siitä syystä, etten voi uskoa, että noin järkevän ja terävän kaverin 50 vuotta voisi tärvätä,( tarkoittanee vahingoittamista ) uskonnollinen vakaumus. Päinvastoin, olisin enemminkin taipuvainen uskomaan, jos joku " viihtyy " vakaumuksessaan 50 vuotta, antaa se aikuiselle miehelle sisältöä elämään, muutenhan olisit ottanut hatkat jo heti "täysikäisyyden" saavutettuasi!
Olitko muuten täysin kritiikitön 50 vuotta? Miten se on mahdollista ? - Markku_Meilo
...... kirjoitti:
en voi mieltää siitä syystä, etten voi uskoa, että noin järkevän ja terävän kaverin 50 vuotta voisi tärvätä,( tarkoittanee vahingoittamista ) uskonnollinen vakaumus. Päinvastoin, olisin enemminkin taipuvainen uskomaan, jos joku " viihtyy " vakaumuksessaan 50 vuotta, antaa se aikuiselle miehelle sisältöä elämään, muutenhan olisit ottanut hatkat jo heti "täysikäisyyden" saavutettuasi!
Olitko muuten täysin kritiikitön 50 vuotta? Miten se on mahdollista ?>>...voisi tärvätä
Näin vaan on käynyt, tärvääminen on toki ollut eriasteista eri aikaan, mutta siitä huolimatta.
>>Päinvastoin, olisin enemminkin taipuvainen uskomaan, jos joku " viihtyy " vakaumuksessaan 50 vuotta,
Viihtyminen ei ole varsinaisesti se sana, jota käyttäisin hommasta, johon on lapsena painostettu. Eniten ehkä viluttaa se, että vasta 25 vuotta erottamisen jälkeen käsitin, että kyseessä on puhdas vedätys.
>>antaa se aikuiselle miehelle sisältöä elämään, muutenhan olisit ottanut hatkat jo heti "täysikäisyyden" saavutettuasi!
Kaikki ei ole niin helppoa kuin se puusta katsoen saattaa näyttää.
>>Olitko muuten täysin kritiikitön 50 vuotta?
Näin se meni, viisikymppiseksi uskoin, että Vt-seuralla on se kuuluisa Ainoa Oikea Totuus ja minä vaan en ole sen arvoinen tjsp.
>>Miten se on mahdollista ?
Olin Vt-seuran mielenhallinnassa, eikä eteeni osunut mitään kriittistä tietoa ennen Internet-aikaa. - ...- - - ...
Markku_Meilo kirjoitti:
>>...voisi tärvätä
Näin vaan on käynyt, tärvääminen on toki ollut eriasteista eri aikaan, mutta siitä huolimatta.
>>Päinvastoin, olisin enemminkin taipuvainen uskomaan, jos joku " viihtyy " vakaumuksessaan 50 vuotta,
Viihtyminen ei ole varsinaisesti se sana, jota käyttäisin hommasta, johon on lapsena painostettu. Eniten ehkä viluttaa se, että vasta 25 vuotta erottamisen jälkeen käsitin, että kyseessä on puhdas vedätys.
>>antaa se aikuiselle miehelle sisältöä elämään, muutenhan olisit ottanut hatkat jo heti "täysikäisyyden" saavutettuasi!
Kaikki ei ole niin helppoa kuin se puusta katsoen saattaa näyttää.
>>Olitko muuten täysin kritiikitön 50 vuotta?
Näin se meni, viisikymppiseksi uskoin, että Vt-seuralla on se kuuluisa Ainoa Oikea Totuus ja minä vaan en ole sen arvoinen tjsp.
>>Miten se on mahdollista ?
Olin Vt-seuran mielenhallinnassa, eikä eteeni osunut mitään kriittistä tietoa ennen Internet-aikaa."Viihtyminen ei ole varsinaisesti se sana, jota käyttäisin hommasta, johon on lapsena painostettu. Eniten ehkä viluttaa se, että vasta 25 vuotta erottamisen jälkeen käsitin, että kyseessä on puhdas vedätys."
Niin hukkaanheitettyä aikaa ei saa uutta tilalle. Ja se siinä kaikkein pahinta lopulta onkin. Kaikki muu epäolennaisuus ei kuitenkaan ole niin merkityksellistä, ettei se unohtuisi. Ainakin vähäisen annoksen maistiaisiksi saaneen mielipiteenä. No on siinä monia muitakin asioita kuten pakkomielteisen ja liikkeiset ihmiset. Miksi heidän on saatu sellaisiksi ja millä oikeudella se prosessi on tehty?
Mutta ei tietenkään ole syytä osoittaa sormella ketään yksittäistä ihmistä.
Ja on todella vaikeaa erottaa yksittäisen ihmisen asennetta ja sisäistä pahuutta. Kun tietää, että siellä (hänellä) ehkä joskus on ollut terveellä tavalla toimiva vapaus ja persoonallisuus. Ja kuinka se on karsittu pois. Ja kun sitä ei persoonaa ei tapaa, niin se kieltämättä pelottaisi, jos osaisi ajatella asian hirvittävyyden kaikkia ulottovuuksia? En nyt muista, mutta taisihan se olla niin, että jehovan todistajilla ei ollut sieluja itsellään, ainakaan kuolemattomina? Kuka ne on siis ottanut itselleen?
Tyhjyys, tuuli, pyörivä spiraali ja syöksyvä kierre siinä niitä kokemuksia ja sanoja, jotka tulee mieleen. Ja tietysti vatsanväänteen, pahoinvointi ja mukana ja perässä laahaava pahuus. - Markku_Meilo
...- - - ... kirjoitti:
"Viihtyminen ei ole varsinaisesti se sana, jota käyttäisin hommasta, johon on lapsena painostettu. Eniten ehkä viluttaa se, että vasta 25 vuotta erottamisen jälkeen käsitin, että kyseessä on puhdas vedätys."
Niin hukkaanheitettyä aikaa ei saa uutta tilalle. Ja se siinä kaikkein pahinta lopulta onkin. Kaikki muu epäolennaisuus ei kuitenkaan ole niin merkityksellistä, ettei se unohtuisi. Ainakin vähäisen annoksen maistiaisiksi saaneen mielipiteenä. No on siinä monia muitakin asioita kuten pakkomielteisen ja liikkeiset ihmiset. Miksi heidän on saatu sellaisiksi ja millä oikeudella se prosessi on tehty?
Mutta ei tietenkään ole syytä osoittaa sormella ketään yksittäistä ihmistä.
Ja on todella vaikeaa erottaa yksittäisen ihmisen asennetta ja sisäistä pahuutta. Kun tietää, että siellä (hänellä) ehkä joskus on ollut terveellä tavalla toimiva vapaus ja persoonallisuus. Ja kuinka se on karsittu pois. Ja kun sitä ei persoonaa ei tapaa, niin se kieltämättä pelottaisi, jos osaisi ajatella asian hirvittävyyden kaikkia ulottovuuksia? En nyt muista, mutta taisihan se olla niin, että jehovan todistajilla ei ollut sieluja itsellään, ainakaan kuolemattomina? Kuka ne on siis ottanut itselleen?
Tyhjyys, tuuli, pyörivä spiraali ja syöksyvä kierre siinä niitä kokemuksia ja sanoja, jotka tulee mieleen. Ja tietysti vatsanväänteen, pahoinvointi ja mukana ja perässä laahaava pahuus.>>Miksi heidän on saatu sellaisiksi
Kai se liittyy ihmisen kehitykseen jollain sen verran monimutkaisella tavalla, ettei teknillinen saivartelija viitsi siihen paneutua. Toisen maailmansodan jälkeen jt-jäsenmäärä kasvoi maailmanlaajuisesti hetken ajan ylikin 20 % vuodessa, nyt näillä leveyksillä on poljettu paikallaan.
>>ja millä oikeudella se prosessi on tehty?
Uskonto on jonkinlaisessa yhteiskunnan erikoissuojelussa, muuta en keksi.
>>En nyt muista, mutta taisihan se olla niin, että jehovan todistajilla ei ollut sieluja itsellään, ainakaan kuolemattomina?
Doktriinin mukaan jehovantodistajat ovat eläviä sieluja ja muonavahvuudesta poistuessaan he ovat kuolleita sieluja.
>>Kuka ne on siis ottanut itselleen?
Minä lähden hieman kauempaa ja odotan kun joku osoittaa minulle, että kyseisiä henkientiteettäjä yleensäkään olisi. - totuus on tässä
Muutenhan olet pesunkestävä Jt.hyvä eettinen ja moraalinen,lähimmäisen huomioon ottava käytös ei vaadi minkaanlaita uskontoa taustalle
- ehkäpä ei
totuus on tässä kirjoitti:
hyvä eettinen ja moraalinen,lähimmäisen huomioon ottava käytös ei vaadi minkaanlaita uskontoa taustalle
Tarvitsee se jotain uskoa siihen, että sellaista käytöstä kannattaisi harjoittaa? Jos sitä harjoittaa?
- Markku_Meilo
ehkäpä ei kirjoitti:
Tarvitsee se jotain uskoa siihen, että sellaista käytöstä kannattaisi harjoittaa? Jos sitä harjoittaa?
>>Tarvitsee se jotain uskoa siihen, että sellaista käytöstä kannattaisi harjoittaa?
Näin minäkin ajattelen. Uskoa tarvitaan suunnilleen saman verran kuin tarvitaan sen uskomiseen, että Telluksen liikerata säilyy nykyisen mallisena ainakin huomiseen ja aamu valkenee.
Sen sijaan ei tarvita esimerkiksi ohjekirjaksi vanhaa paimentolaiseeposta, ei uskontunnustusta eikä yhteisiä hartaushetkiä puhumattakaan uskosta mielikuvitusolentoihin. - vai joku muu ?
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Tarvitsee se jotain uskoa siihen, että sellaista käytöstä kannattaisi harjoittaa?
Näin minäkin ajattelen. Uskoa tarvitaan suunnilleen saman verran kuin tarvitaan sen uskomiseen, että Telluksen liikerata säilyy nykyisen mallisena ainakin huomiseen ja aamu valkenee.
Sen sijaan ei tarvita esimerkiksi ohjekirjaksi vanhaa paimentolaiseeposta, ei uskontunnustusta eikä yhteisiä hartaushetkiä puhumattakaan uskosta mielikuvitusolentoihin.Uskoitko Markku Harmagedoniin, aivan niinkuin vilpittömin sydämin ? Ja paratiisiin kaikkine ihmeellisyyksineen ? Ja milloin hyppäsit paratiisijunasta ?
ehkäpä ei kirjoitti:
>>Tarvitsee se jotain uskoa siihen, että sellaista käytöstä kannattaisi harjoittaa? Jos sitä harjoittaa?
Tarkoitatko että ihmisen ei kannattaisi pyrkiä eettisesti hyväksyttävään käytökseen ilman Jumalaa? Ja jos tarkoitat, niin miten perustelet kantaasi?- Markku_Meilo
vai joku muu ? kirjoitti:
Uskoitko Markku Harmagedoniin, aivan niinkuin vilpittömin sydämin ? Ja paratiisiin kaikkine ihmeellisyyksineen ? Ja milloin hyppäsit paratiisijunasta ?
>>Uskoitko Markku Harmagedoniin, aivan niinkuin vilpittömin sydämin ? Ja paratiisiin kaikkine ihmeellisyyksineen ?
Olin tosiaan Vt-seuran mielenhallinnassa ja uskoin kaiken huuhaan, koska kotoa oli pienestä asti painostettu mokomaan hölynpölyyn.
>> Ja milloin hyppäsit paratiisijunasta ?
Todellisuus Vt-seurasta avautui minulle vasta Internetin myötä noin 15 vuotta sitten. 25 vuotta sitä aiemmin minut oli jo heitetty paratiisijunasta, mutta sekään ei vapauttanut minua ajatuksesta, että Vt-seuralla oli Ainoa Oikea Totuus. - Anti JT
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Tarvitsee se jotain uskoa siihen, että sellaista käytöstä kannattaisi harjoittaa? Jos sitä harjoittaa?
Tarkoitatko että ihmisen ei kannattaisi pyrkiä eettisesti hyväksyttävään käytökseen ilman Jumalaa? Ja jos tarkoitat, niin miten perustelet kantaasi?En tarkoita sitä että ilman Jumalaa ei kannattaisi jättää tavoittelematta " korkeampaa" etiikkaa. Mutta, jos ihminen näin tekee, vaikkapa siitä numeroa tekemättä, niinkuin jotkut ehkä tekevät? Niin se edellyttää sellaisen uskomuksen, että se ei ole moraalisesti tai muutenkaan arveluttavaa? Koska, jos näin ei olisi, niin sitten, ehkä osa ihmisistä voisi jättää toimimatta siten?
- Saagapolku
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Uskoitko Markku Harmagedoniin, aivan niinkuin vilpittömin sydämin ? Ja paratiisiin kaikkine ihmeellisyyksineen ?
Olin tosiaan Vt-seuran mielenhallinnassa ja uskoin kaiken huuhaan, koska kotoa oli pienestä asti painostettu mokomaan hölynpölyyn.
>> Ja milloin hyppäsit paratiisijunasta ?
Todellisuus Vt-seurasta avautui minulle vasta Internetin myötä noin 15 vuotta sitten. 25 vuotta sitä aiemmin minut oli jo heitetty paratiisijunasta, mutta sekään ei vapauttanut minua ajatuksesta, että Vt-seuralla oli Ainoa Oikea Totuus.Ei me tarvita muutakuin oman sydämmemme valoa.
Tämä valo on ainut joka voi meitä opastaa.
Kaikki muu on vain kuvitelmia. - Markku_Meilo
Saagapolku kirjoitti:
Ei me tarvita muutakuin oman sydämmemme valoa.
Tämä valo on ainut joka voi meitä opastaa.
Kaikki muu on vain kuvitelmia.Joku tulee toimeen ihan arkijärjelläkin.
- ansionsa mukaan.
Kyllä ne kokemukset on sellaisia, että teeskentely on tärkeintä. Muulla ei ole merkitystä. Viinan kanssa ja muutenkin rehennellään useasti ja lähes aina ilman mitään syytä tai aihetta. Ihmeellinen pyöriminen ja pyörryttämisen tunne täyttää ihmisten päät ja mielet. Ja tulee sellainen äärimmäisen kuvottava tunne kun havaitsee tämän.
Ennenmmin tai myöhemmin sellainen polleana oleminen ja pörhisteleminen sattuu vielä heidän omaan nilkkaansa. Koska se minkä he taakseen jättävät niin sen he kerran vielä edestään löytävät. Ja lähtölaskenta on jo alkanut. Rajansa kaikella viisastelulla.
Monet eivät enää yksinkertaisesti voi olla hiljaa kun he näkevät sitä koheltamista ja sekoilua, vaikka ainahan se tietysti olisi parempi olla kun ei mitään sanoisi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 962169
- 1291398
Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.231370Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau291308- 681223
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3371038- 89965
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?56914- 122797
- 82786