Vanhus dieetille!

Iitu -82

Minulla on 13,5 vuotias todella lihava kissa. Sillä on ylipainoa ainakin 5kg, mutta en näköjään osaa sitä laihduttaakaan. Laihdutusruoka olisi tietysti se helpoin ratkaisu, mutta asun maaseudulla ja lähin eläinkauppa josta moista saisin on melkein 70km päässä eikä minulla ole ajokorttia. Kissani on sisäkissa eli liikuntaa se saa vain hyvin vähän kesäisin kun sitä ulkoilutan.
Olen pallo hukassa, eli kaipaisin neuvoa siitä että kuinka paljon tavallista purkkiruokaa ja/tai jauhelihaa kissalleni pitäisi antaa ettei se ainakaan enää tuosta lihoisi?
Sain kissani vuosi sitten, eli en tiedä että miten se on tuohon kuntoon lihotettu.

8

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiia maaria

      hei, minulla on myös 4v leikattu kolli ja siis sisäkissa. Mirri on tosi isokoinen mutta sillä on myös ylipainoa 2kg. Nyt olen alkanut laihduttaa kissaa siten että annan vain raksuja ja jos annan joskus esim sheba niin silloin en anna raksuja.Kissahan ei oikeesti tarvitse muuta ruokaa kuin terveellisisä raksuja joissa on vitamiinejä ja sisäkissa ei tarvitse edes paljon ruokaa koska ei kuluta.

      • zenkatti

        Eläinlääkäri suositteli sellaisen lasenosoittimen hankintaa kissan laihdutusvälineeksi. Se on kätevä jos oma kissa siitä innostuu ja itseä laiskottaa: voi istua paikallaan ja liikuttaa punaista pistettä pitkin lattiaa ja seiniä kissan juostessa ja loikkiessa perässä. Meillä ensimmäinen halpismalli meni rikki, täytyy hankkia uusi koska kissanpentu on aivan tohkeissaan ja naksuttaa vaaniessaan seikkailevaa pikkutäplää.


      • zenkatti kirjoitti:

        Eläinlääkäri suositteli sellaisen lasenosoittimen hankintaa kissan laihdutusvälineeksi. Se on kätevä jos oma kissa siitä innostuu ja itseä laiskottaa: voi istua paikallaan ja liikuttaa punaista pistettä pitkin lattiaa ja seiniä kissan juostessa ja loikkiessa perässä. Meillä ensimmäinen halpismalli meni rikki, täytyy hankkia uusi koska kissanpentu on aivan tohkeissaan ja naksuttaa vaaniessaan seikkailevaa pikkutäplää.

        No mutta tuommonen pitää hankkia myös meidän Janille. Kun sekään ei muuten saa liikuntaa oikein, kun on sisäkissa. Ainostaan silloin on meno hurjaa, kun se on käynyt laatikollaan ja *kakka tuli* :] Voisi sanoa, että *kyllä lähtee* ja *isäntä* singahtelee huoneesta toiseen ja ottaa ulko-ovesta vauhtia ja juoksee hurjana ylös sohvansarjalle lopuksi.


    • shhhhhhh

      voi tilata monenlaisia ruokia.

      http://www.zooplus.fi/ saa monia eläinkaupan ruokamerkkejä todella halvalla. Jos haluat tilata suoraan eläinlääkärien käyttämiä diettiruokia, http://www.nutrecare.co.uk/ löytyy. Zooplus toimittaa suoraan kotiovelle, eli jos vain olet kotona kun postin setä käy, et tarvitse autoa, saat vaikka kissanhiekat, lelut ja ruuat kaikki kotiisi. Nutrecaresta en tiedä muuta kuin että on luotettava, ne saattaa joutua hakemaan lähipostista.

      Tietysti on monenlaisia ajatuksia siitä, mikä ruoka on kissalle hyvää. Ja tämä ketju on ehkä kaikkein väärin tulla sanomaan, että sinuna ehkä ottaisin muutaman kuukauden eläinlääkäritason light-ruokakuurin ja siirtäisin sen jälkeen kissan viljattomalle raksulle ja mahdollisimman suurelle määrälle lihaa. Ei mitään jatkuvaa diettiruokameininkiä, diettiruuat ovat mielettömän epäterveellisiä pitkässä juoksussa.

      • emulle

        Hieno idea. Unohdin ihan täysin nuo kotiin toimitettavat. Minulle moni on kehunut tuota zooplussaa kätevänä eikä mitenkään hintavana. Itse en ole käyttänyt kun alle 200 metrin päässä on kaksi eläinkauppaa.


    • emulle

      Hei,

      Tuossa tilanteessa kannattaisi varata aika eläinlääkäriin. Siellä eläinlääkäri tarkistaisi varmaan muutamat tärkeimmät elintoiminnot, joihin tuo ylipaino vaikuttaa ja voisi tehdä sinulle laihdutussuunnitelman. Kissaa ei saa ns. näännyttämällä laihduttaa vaan ruokaa pitää saada melkein tarpeeksi ja liikuntaa koittaa lisätä. Tuohon ruokamäärään se eläinlääkäri juuri auttaisi, koska eri painoisilla ja aktiivisuuksisilla kisoilla on aivan eri ravintotarpeet ja jos täällä kerron mitä omalleni annan, se voisi olla ihan näännytystä sinun kisullesi. Tokihan tuo eläinlääkäri maksaa (kovia hintoja kyllä pyytävät), mutta uskoisin sen olevan sen arvoista. Eläinläkärille pitää sitten vain korostaa, että sinulla ei ole mahdollisuutta ostaa ruokaa muualta kuin ruokakaupasta ja kysyä häneltä suosituksia. Meillä tämä purinan onen sterile cat ei ainakaan ole toiminut kaikkein laihduttavimpana (kisut vähän pullistunut), mutten sen saantia ole kyllä rajoittanutkaan.

      Itse olen lisännyt pullean kissan aktiivisuutta ruoan avulla. Ennen iltapäiväruoan antamista olen ottanut jotain namia (meillä kuivaruoan kokeilupusseja eri mauista) ja heitellyt näitä kisun mielestä ihania nameja yksitellen pitkin asuntoa ja antanut tädin jahdata. Hieman nälkäinen pullukkani juoksee näiden namien perässä ja saa niin vähän aktiivisuutta ihan tavallisen ruoan avulla. Kissan metsästysvietti usein saa sen ajamaan takaa tavallisia kuivanaksujakin, kun ne vaan "juoksevat" häntä karkuun. Kun kisu näin tottui juoksenmaan vähän ennen ruokailua, tein sitä välillä ihan lelun kanssa, niin hän yhdisti liikkumisen siihen että pian saa taas ruokaa (jota hän rakastaa). Jossain lihavista lemmikeistä kertovassa dokkarissa neuvottiin noin tekemään ja meillä se ainakin toimi.

      • emulle

        Kisalla voi siis olla esim. kilpirauhasongelmia. Niitä ilmeisesti kissoilla tulee helposti iän kanssa. Jos kisulla on tällaisia ongelmia, ei tuo laihdutus välttämättä auta mitään, ennen kuin tilanne ensin korjataan.


      • eee2
        emulle kirjoitti:

        Kisalla voi siis olla esim. kilpirauhasongelmia. Niitä ilmeisesti kissoilla tulee helposti iän kanssa. Jos kisulla on tällaisia ongelmia, ei tuo laihdutus välttämättä auta mitään, ennen kuin tilanne ensin korjataan.

        Juuri tuota samaan meinasin kaimalleni kirjoittaa ettei välttämättä pelkällä ruoalla ja liikunnan lisäämisellä päästä toivottuun tulokseen, mikäli taustalla on jokin lääketieteellinen ongelma.

        On olemassa eläinkauppoja, jotka palvelevat asiakkaitaan ja toimittavat ruoat kotiovelle asti. Tilasimme kerran aamulla ruokaa, iltapäivällä matkahuollon kuljettaja nosti ruoat eteiseen. Etenkin maaseudulla tämä palvelu kannattaa jo pelkästään pitkien etäisyyksien vuoksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe