Kaasua liukkaalla!

kaasua_kom.palmu

Miksi autokouluissa opetetaan, että kun etuvetoinen lähtee sivuluisuun, niin äkkiä pitäisi painaa kytkin pohjaan ja yrittää korjata luisua?

Jokainen tietää kaasua painamalla vastaohjauksen vaikutus tehostuu ja auto oikenee todella paljon helpommin. Ja jos ei tiedä niin mars kokeilemaan!

Käsijarrusta kun nykäisee perän alta, niin pieni vastaohjaus ja kaasua niin kyllähän ne etupyörät kääntävät hienosti auton takaisin raiteilleen!

11

583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietippäs tätä

      Jos painatkin liikaa, eli arvioit pidon liian hyväksi, oletkin nelipyöräluisussa.
      Jos ajatkin välillä myös takavetoautolla ja teet tottumuksesta saman jutun, joudutkin ojasta allikkoon.

    • kytkintä_kom.mänty

      On tainnu kaveri kokeilla jossain p-paikalla, koska luulee että tila riittää kaasun polkemiseen ja pysymiseen omalla kaistalla...kyllähän se kaasulla keula tulee mukaan kovassa luisussa, mut sit löydät ittes penkalta

    • kolkytjarisat

      jo niitä syitä tulikin. Silloin kun auto paiskataan tarkoituksella enemmän tai vähemmän hallittuun sladiin nurkka-ajossa, kaasulla saa aseteltua autoa mukavampaan asentoon kulkusuuntaan nähden. Sitten kun maantievauhdissa muun liikenteen seassa perä irtoaa syystä tai toisesta, ei tällä parkkipaikkakikkailulla ole enää mitään tekemistä auton hallinnan kanssa. Jotta voit siinä tilanteessa toimia muutoin kuin kytkimen pohjaan painamalla ja ohjaamalla luiston suuntaan, täytyy homman olla todella syvällä selkäytimessä. Siihen ei riitä se että talvella vähän kikkaillaan torin nurkalla.

    • hiljan kortin saanu

      et oo itte vissii käyny liukkaalla radalla! kokeiltiin tuota mainostamaasi hommaa etuvetoisella autolla ja luisu vaan jatkui kahta kauhiampana! kyllä olis liikentees penkka pölissy! kerro lisää viisauksia sitte ku oot kokeneempi. vai ootko kenties autopeltiseppä töitä vailla :)

      • volvottelija

        oo kytkinpoljinta. Ei siinä oo kytkintäkään mun tietääkseni. Mistä muuten konepeltiaukeaa? 200 000 mittarissa.


      • kaasua_kom.palmu

        Noniin, eipäs nyt ruveta isottelemaan siellä, kun olet tosiaan hiljan kortin saanut.

        Jos tosiaan kävi kuten totesit, niin teit jotain väärin - joka on ymmärrettävää vähäisen ajokokemuksen myötä. Jos luisu jatkui kahta kauhiampana niin todennäköisesti auto on alkutilanteessa ennemminkin puskenut kuin ollut takapyöräluisussa. Muuten sanomassasi ei ole mitään järkeä!

        Ja tässä jo tulikin edellisten lisäksi vastaus siihen miksi se opetetaan niinkuin opetetaan. Senkin voi kait tehdä väärin. Juu eipä siinä mitään, vastauksen halusin ja sen sain. Eli oikeastaan kyse on siitä, että varmuuden vuoksi opetetaan painamaan se kytkin pohjaan, niin ei ainakaan tule mokailtua jos joku ei ymmärrä miten se oikeasti tehdään.

        Ja joku vielä kommentoi, että nurkkapyörittelyssä toimii mutta tositilanteessa ei. No, se on ihan totta että nurkkapyörittelyssä käsijarrua pitämällä ja kaasua sopivasti annostelemalla saa pidettyä kyllä pitkiäkin luisuja, mutta se ei ollut homman pointti. Vaan se, että luisu oikenee nopeammin kaasua painamalla, koska etupyörät pyrkivät silloin kääntämään nokkaa suoraksi - tilanteessa kuin tilanteessa.

        Joka nyt ymmärtää ajodynamiikasta jotain, pitää asiaa ihan itsestäänselvyytenä. Toiset taas ovat sen huomanneet käytännössä. Jotkut eivät asiaa vielä ole aivan hokanneet.

        Olen itseni pelastanut kerran todenäköiseltä kolarilta, kun uriutuneella tiellä jouduin pois urista, perä lähti "totaalisesti" alta. Auto oli lähes poikittain tiellä luisumassa vastaantulevan kaistan puoleista siltatolppaa päin, vaikka pyörät oli jo linkussa vastakkaiseen suuntaan. Harjoittelun, tai oikeastaan sen nurkkapyörittelyn takia vaistomaisesti tuli painettua kaasua sen minkä koneesta lähti. Ja oikenihan se! Onneksi vaistot olivat mukana vielä luisun lähdettyä oikenemaan, kun tajusin yhtä nopeasti irroittaa kaasusta ja suoristaa rattia. Lähellä oli lähteä vastaheittoon, vaan eipä lähtenyt. Miten muuten tällaiseen tilanteeseen edes joudutaan? Ajovirheestä. Ei mistään muusta. Onneksi sillä kertaa oli onni matkassa ja virhe tuli korjattua. Eikä ole vielä 12 vuoden aikana kertaakaan pelti rytissyt.

        Puuta koputtaen, turvallisia kilometrejä kaikille ;)


      • Kettulan Ville
        kaasua_kom.palmu kirjoitti:

        Noniin, eipäs nyt ruveta isottelemaan siellä, kun olet tosiaan hiljan kortin saanut.

        Jos tosiaan kävi kuten totesit, niin teit jotain väärin - joka on ymmärrettävää vähäisen ajokokemuksen myötä. Jos luisu jatkui kahta kauhiampana niin todennäköisesti auto on alkutilanteessa ennemminkin puskenut kuin ollut takapyöräluisussa. Muuten sanomassasi ei ole mitään järkeä!

        Ja tässä jo tulikin edellisten lisäksi vastaus siihen miksi se opetetaan niinkuin opetetaan. Senkin voi kait tehdä väärin. Juu eipä siinä mitään, vastauksen halusin ja sen sain. Eli oikeastaan kyse on siitä, että varmuuden vuoksi opetetaan painamaan se kytkin pohjaan, niin ei ainakaan tule mokailtua jos joku ei ymmärrä miten se oikeasti tehdään.

        Ja joku vielä kommentoi, että nurkkapyörittelyssä toimii mutta tositilanteessa ei. No, se on ihan totta että nurkkapyörittelyssä käsijarrua pitämällä ja kaasua sopivasti annostelemalla saa pidettyä kyllä pitkiäkin luisuja, mutta se ei ollut homman pointti. Vaan se, että luisu oikenee nopeammin kaasua painamalla, koska etupyörät pyrkivät silloin kääntämään nokkaa suoraksi - tilanteessa kuin tilanteessa.

        Joka nyt ymmärtää ajodynamiikasta jotain, pitää asiaa ihan itsestäänselvyytenä. Toiset taas ovat sen huomanneet käytännössä. Jotkut eivät asiaa vielä ole aivan hokanneet.

        Olen itseni pelastanut kerran todenäköiseltä kolarilta, kun uriutuneella tiellä jouduin pois urista, perä lähti "totaalisesti" alta. Auto oli lähes poikittain tiellä luisumassa vastaantulevan kaistan puoleista siltatolppaa päin, vaikka pyörät oli jo linkussa vastakkaiseen suuntaan. Harjoittelun, tai oikeastaan sen nurkkapyörittelyn takia vaistomaisesti tuli painettua kaasua sen minkä koneesta lähti. Ja oikenihan se! Onneksi vaistot olivat mukana vielä luisun lähdettyä oikenemaan, kun tajusin yhtä nopeasti irroittaa kaasusta ja suoristaa rattia. Lähellä oli lähteä vastaheittoon, vaan eipä lähtenyt. Miten muuten tällaiseen tilanteeseen edes joudutaan? Ajovirheestä. Ei mistään muusta. Onneksi sillä kertaa oli onni matkassa ja virhe tuli korjattua. Eikä ole vielä 12 vuoden aikana kertaakaan pelti rytissyt.

        Puuta koputtaen, turvallisia kilometrejä kaikille ;)

        No niin poika älä viitsi naurattaa enempää. Kun etuvetoinen menee poikittain, niin et sinä sitä kaasulla vedättämällä oikaise jos ajat tieliikenteeseen hyväksytyillä renkailla. Piikkipyörät ja reilusti tehoa koneessa pitää löytyä.
        Normaali nastarenkailla pito menetetään ja auto puskee. Voi poika että kyllä minua nauratti kun luin vilkkaan mielikuvituksesi suoltamaa tekstiä. Heh, heh ja vielä heh heh!


      • kaasua_kom.palmu
        Kettulan Ville kirjoitti:

        No niin poika älä viitsi naurattaa enempää. Kun etuvetoinen menee poikittain, niin et sinä sitä kaasulla vedättämällä oikaise jos ajat tieliikenteeseen hyväksytyillä renkailla. Piikkipyörät ja reilusti tehoa koneessa pitää löytyä.
        Normaali nastarenkailla pito menetetään ja auto puskee. Voi poika että kyllä minua nauratti kun luin vilkkaan mielikuvituksesi suoltamaa tekstiä. Heh, heh ja vielä heh heh!

        Siinähän väität, kokeilisit edes ensin saada auton liikkeelle ennen kuin tulet tänne epäilemään.

        Kaverini, tai oikeastaan tuttavani ajaa muuten rallia ja vaikkei sitä etuvedolla ajeta, niin on kyllä asiassa täysin samaa mieltä!


      • Kettulan Ville
        kaasua_kom.palmu kirjoitti:

        Siinähän väität, kokeilisit edes ensin saada auton liikkeelle ennen kuin tulet tänne epäilemään.

        Kaverini, tai oikeastaan tuttavani ajaa muuten rallia ja vaikkei sitä etuvedolla ajeta, niin on kyllä asiassa täysin samaa mieltä!

        Rallilla ja tieliikenteellä on varsin vähän tekemistä keskenään. Näin on poika! Nyt ei puhutakaan rallista erikoisrenkain ja tehokkain moottorein.
        Älä opeta poika isääs naimaan! Meikäläinen on jokkiksessa käyttänyt etuvetoisella myös vasemman jalan jarrutusta, jotta puskeminen muuttuisi sivuluisuksi, josta auto vedätetään kulkemaan haluttuun suuntaan. Ei muuten onnistu tieliikenteeseen hyväksytyillä nastarenkailla.
        Ps. minun kummipoikani ajaa myös rallia, nimittäin p...urallia!


    • rivaattiope

      Sinulla näyttäs olevan loistava tulevaisuus edessäsi ! Alat kilpaa ajamaan SM-sarjan jälkeen kyvyt huomataan

      ja sitten MM- tasolle maailmalle. Lyöt pikaisesti Lööbin ja jonkun Hirvoseksi kutsutun.

      Eka vuonna Räikkösen voittaminen jo varmasti tuo kummasti sponsoreita tueksesi. Voit palkkapuolta

      neuvotellasi olla vahvemmalla. Edellä mainitut herrat ei kuitenkaan anna neuvoja lehtien palstoilla juuri

      autokortin saaneille.

    • autoista kiinnostunu

      Kaikissa etuveto autoissa ei käsi jarru ota takaa Esim. muutama citroen mallissa käsijarru ottaa edestä ja saabeissa myös muutamassa ottaa edestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe