mitkä kriteerit takaajasta?

haluaatietää....

Haluaisin tietää, että mitä kriteerejä on takaajan suhteen? Kävin Tapiolassa ja Nordeassa, molemmissa kertoivat vain pienesti, että vakituinen duuni ja täysi-ikäinen.

Onko pakollista olla jokin asunto tai muu vastaava jonka takaaja sitten laittaa vakuudesksi pankille?
Vai riittääkö, että on vakituinen duuni ja tulot sen verran, että tämä takaaja pystyisi sitten maksamaan taetun henkilön velan jos niin kävisi?

Ja pitääkö kyseisen henkilön olla sukulainen/avopuoliso vai käykö ystävä takaajaksi?

Netistä olen yrittänyt etsiä kaikenlaista, mutta ei niistä oikein ota selkoa...

kiitos vastauksistanne

18

5601

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä takaa =)

- takaaja voi olla sukulainen tai kaveri, perheenjäsen tai vaikka naapuri...

- takaajaksi kelpaa vaikka ei mitään omista, kunhan on töissä ja tulee jonkin näkösiä tuloja.

- takaajaksi kelpaa myös työtön, jos vaan työttömällä on omaisuutta sillee että kelpaa takaajaksi.

takaaja voi olla melkee kuka vaan, kunhan pankille se sopii, sehän riippuu paljolti lainasta ja maksukyvystä, omaisuudesta tai luotettavuudesta

se on hankala kenenkään vastaa, tuntuu ettei pankkikaan osaa suranaisesti siihen vastaa. tuskinpa siihen mitään taulukkoakaan on tehty..

• pakkosaadatietää....

Siis lainan määrä olisi 2000€ ja itse kun laskeskelin niin pakollisten menojen jälkeen jäisi n.950€ joista luulisi jo sitä lainaa lyhentävän jopa pari sataa.

Takaajaksi olin ajatellut veljeäni, joka aloitti uudessa työpaikassa pari kk sitten, mutta omaa luottomerkintöjä.

• Tintti75
        pakkosaadatietää.... kirjoitti:

Siis lainan määrä olisi 2000€ ja itse kun laskeskelin niin pakollisten menojen jälkeen jäisi n.950€ joista luulisi jo sitä lainaa lyhentävän jopa pari sataa.

Takaajaksi olin ajatellut veljeäni, joka aloitti uudessa työpaikassa pari kk sitten, mutta omaa luottomerkintöjä.

Ei noin pienelle summalle tarvitse takaajaa, sen saa vaikka joustoluottona. Itse ostin auton ja laitoin nettipankissa joustoluottohakemuksen (Nordea). Rahat olivat parissa päivässä tilillä, 7500 euroa. Olen työssä käyvä (brutto 2700 euroa/kk) ja luottotiedot kunnossa. Pankki vaan laskee, että sinulla on maksukykyä lainaamallesi summalle. Ei tuollaiseen takaajaa tarvitse.

• 10
        Tintti75 kirjoitti:

Ei noin pienelle summalle tarvitse takaajaa, sen saa vaikka joustoluottona. Itse ostin auton ja laitoin nettipankissa joustoluottohakemuksen (Nordea). Rahat olivat parissa päivässä tilillä, 7500 euroa. Olen työssä käyvä (brutto 2700 euroa/kk) ja luottotiedot kunnossa. Pankki vaan laskee, että sinulla on maksukykyä lainaamallesi summalle. Ei tuollaiseen takaajaa tarvitse.

minkään lainan takaajaksi luottotietomerkintöjensä takia.

• 18+5
        10 kirjoitti:

minkään lainan takaajaksi luottotietomerkintöjensä takia.

saa tosiaan joustoluottona tai esim. muuna pankin vakuuttamana velkana
        pankilta, jos muuten taloutesi kunnossa ja maksukykyä on.

Laita nettipankin kautta hakemus, vastaus tulee yleensä pian jos ei heti saa.

• tilanne taitaa olla
        18+5 kirjoitti:

saa tosiaan joustoluottona tai esim. muuna pankin vakuuttamana velkana
        pankilta, jos muuten taloutesi kunnossa ja maksukykyä on.

Laita nettipankin kautta hakemus, vastaus tulee yleensä pian jos ei heti saa.

tule onnistumaan.
        Olen kokeillut hakea sitä, mutta jostain syystä ei myönnä..
        Vaihtoehtona on, että ottaisin yhteisvastuullisen lainan avopuolisoni kanssa (jonka en halua tietävän asioiden laatua) tai sitten se takaaja.
        Olen ollut koko ikäni nordean asiakas (nyt ikää 20v) ja silti näyttää siltä että heillä on jokin minua vastaan, kun ei minkään kokoinen laina näytä onnistuvan.

• Vakuus...

ei kelpaa henkilötakaukseen ""takaajaksi kelpaa myös työtön, jos vaan työttömällä on omaisuutta sillee että kelpaa takaajaksi."" Sensijaan työttömaan omaisuus kuten asunto kelpaa kyllä vakuudeksi.

• LiianNuori?
        tilanne taitaa olla kirjoitti:

tule onnistumaan.
        Vaihtoehtona on, että ottaisin yhteisvastuullisen lainan avopuolisoni kanssa (jonka en halua tietävän asioiden laatua) tai sitten se takaaja.
        Olen ollut koko ikäni nordean asiakas (nyt ikää 20v) ja silti näyttää siltä että heillä on jokin minua vastaan, kun ei minkään kokoinen laina näytä onnistuvan.

kenties?

• maksukyvyn testaus
        tilanne taitaa olla kirjoitti:

tule onnistumaan.

Nordeassa ollaan tarkkoja. Siellä tehdään laskelmat, jotta asiakas ei pääse ylivelkaantumaan maksukykyynsä nähden. Me saatiin sieltä todella hyvä asuntolaina, mutta lainaneuvotteluissa meitä testattiin todella tarkkaan, jos korko vaikka nousisi, eli eivät anna lainoja sellaisille, joilla ei olisi maksukykyä korkojen noustessa.

Onko muuten sinulla luottotiedot kunnossa tai onko sinulla opintolainoja tai muita lainoja pohjalla? En oikein ymmärtänyt, kun kirjoitit, ettet halua, että avokkisi tietäisi asioiden todellisen tilan tai olisi takaaja? Siis mikä voi olla sellaista raha-asiaa, mitä ei voisi omalle puolisolleen kertoa? Jäin kyllä tätä ihmettelemään.

Pahoittelen, jos vastaus tuli väärään kohtaan, se oli tarkoitettu vastaukseksi aloittajalle.

• asldfh
        Vakuus... kirjoitti:

ei kelpaa henkilötakaukseen ""takaajaksi kelpaa myös työtön, jos vaan työttömällä on omaisuutta sillee että kelpaa takaajaksi."" Sensijaan työttömaan omaisuus kuten asunto kelpaa kyllä vakuudeksi.

"joustoluotto, Olen kokeillut hakea sitä, mutta jostain syystä ei myönnä..
        Olen ollut koko ikäni nordean asiakas (nyt ikää 20v) ja silti näyttää siltä että heillä on jokin minua vastaan, kun ei minkään kokoinen laina näytä onnistuvan. "

Niillä ei ole sinua vastaan mitään, mutta joustoluottoja varten yleisesti pitää olla kunnon vakihistoria palkan suhteen ja vakiintunut elämä. Vaikka saat tekstarilla tonnin lainan niin saadaksesi sen syntymäpankista pitää olla vakituloja. Ristiriitaista, kieltämättä että pankit ovat noin tarkkoja. Mutta siksipä pikavippibisnes porskuttaa.. Itselle ei 3000e nettotulojen kanssa annettu sampopankista visaa määräaikaisen sopimuksen takia (samaan firmaan kolmas meneillään), mutta sentään nordeasta sain masterin. Eli pankit on kummia, ja samalla ajaessaan omat asiakkaansa muiden luottofirmojen (pikavippi/santander/jne) pariin aiheuttavat näille käytännössä todella tukalat oltavat. Ts pilaavat omat asiakkaansa.

• arvi3

Moro, kelpaako sellainen henkilö lainan takaamiseen kenellä on omistus asunto laittaaa vakuudeksi mutta, luottotiedoissa on merkintä? asunnon arvo on noin 100 000e ja laina olisi n,50 000e. Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

• luottotiedot ok

Yleensä ei kelpaa jos luottotiedoissa on merkintä. Voi olla tapauskohtaista jos on omaisuutta ja varmuus siitä ettei sitä ole pantattu muualle jne... kysymällä pankista selviää, sillä ensiksi tarkistavat takaajan luottotiedot.

• Röhöhymy

Henkilö ei välttämättä kelpaa, mutta jos asuntoon ei kohdistu muuta velkaa, niin asunto totta kai käy. Ongelma on vain löytää riittävän hullu ihminen, joka panttaa oman asuntonsa jonkun toisen velan vakuudeksi. Nimittäin pakkohuutokauppatilanteessa ei takaajaa paljon naurata.

• en takaa

Toinen asia on alkaako kukaan enään takaamaan mitään lainaa.Minä en takaisi edes omille lapsille saati sitten muille yhtään lainaa.Oppivat olemaan omillaan.

• yksi vaihtoehto toi

Myös S-pankki myöntää muistaakseni 20.000 euroa joustoluottoa ilman takaajia. Itse hain suunnilleen kymppitonnia, mutta S-pankki myönsi vain pari tonnia. Syynä varmasti oli iso asuntolainani ja myönnän, että paperilla kulut suhteutettuna tuloihin kuulostaa hurjalta. Asian käsittely vei aikaa 2-3 viikkoa.

• lainaaja80

ihan vaan tiedoksi että mä kysyin pankista lainaa ja sainkin ja mulle ja takaajille sanottiin että ne on vaan nimet paperissa ei muuta, ne ei joudu maksumiehiksi jos kävisi niin että en pystyisi lainaani maksamaan ja sitä mukaa kun lainaa maksetaan ni ne nimelliset takaajat tippuu pois.

• kauhistus1

Johan on pankissa ladeltu valheita. Takaaja vastaa AINA lainasta kuin omastaan eli jos lainanottaja ei maksa lainaa pankille, niin kyllä se takaajilta peritään. Kerro ihmeessä kuka pankki tämmöisiä valheita suustaan päästää?

• vierestä nähnyt
        kauhistus1 kirjoitti:

Johan on pankissa ladeltu valheita. Takaaja vastaa AINA lainasta kuin omastaan eli jos lainanottaja ei maksa lainaa pankille, niin kyllä se takaajilta peritään. Kerro ihmeessä kuka pankki tämmöisiä valheita suustaan päästää?

Jees, "kauhistus1" on täysin oikeassa. Yleensä kyseessä on ns. omavelkainen takaus, joten takaaja vastaa velasta kuin omastaan - kuten edellä aivan oikein sanottiin. Tämä tarkoittaa myös sitä ikävää tilannetta, että laina voidaan periä pelkästään takaajalta! Jos vaikka päävelallinen muuttaa etelänaapuriin karkuun, joutuu linnaan tai muuten heittäytyy hulttioksi, niin pankki lähettää laskun suoraan takaajalle. Ei pankin tarvitse etsiä "tuntemattomia osoitteita", kun takaajahan siitä velasta on vastuussa - kuten omastaan.

Mikään pankki EI voi ladella tuollaista tuubaa, kuin sinä kerroit. Voisikohan kyseessä olla jokin aivan älyttömän suuri väärinymmärrys - tai sitten ns. täytetakaus. Tässä vaihtoehdossa takaaja takaa ainoastaan osan velasta. Mutta siitäkin osasta vastaa kuten omastaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      63
      2142
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      5
      1795
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      236
      1288
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      960
    5. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      87
      935
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      21
      865
    7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      112
      772
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      39
      730
    9. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      716
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      689
    Aihe