Onnellista Minna Canthin päivää...

MuisQuuuuu

Ihmetellä täytyy, miksi juuri naisen suhteen niin sitkeästi pidetään kiinni tuosta vanhasta katsantotavasta, että muka maailma on murheenlaakso, jossa ihminen on sitä parempi kuta enemmän hän kärsii ja kuta enemmän "kieltää itseään", s.o. kuta vähemmän hän välittää oman sielunsa ja ruumiinsa hyödystä.

Sitten sanotaan vielä, "emansipatsionin kautta naiset kadottavat naisellisuutensa." Asia riippuu siitä, mitä "naisellisuudella" ymmärretään. Onko se tuo kainous, joka istuu sohvassa ja virkkaa, joka sääntöjen mukaan laskee ja nostaa silmäluomiaan eikä pidä sopivana julkituoda ainoatakaan järkevää ajatusta...


Näin Minna canth naisista...silloin joskus...;o)...

41

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunpa vaan syntyisi semmoinen teflonlangalla kyllastetty villapannulappu. ei pala kasi ja ei tartu uunin tuottama likamømmø. melkeen brooke loganin kehittamaan belief-kankaaseen verrattava talousnoobeloivallus! :-)

      • MuisQuuuuu

        en neuloa..:o/... Mut maalata osaan..Onkohan se hyvä..ja naisellista..;o)...

        Mä luulen, et jos mä virkkaisin Sinulle patalapun...niin siitä tulisi juuri sellainen..kuumuuden kestävä..tuherrus...;o)...


      • Onks ihan uusi?
        MuisQuuuuu kirjoitti:

        en neuloa..:o/... Mut maalata osaan..Onkohan se hyvä..ja naisellista..;o)...

        Mä luulen, et jos mä virkkaisin Sinulle patalapun...niin siitä tulisi juuri sellainen..kuumuuden kestävä..tuherrus...;o)...

        Onks palstalaisia? Onks rekisteröityny? Vai puska?


      • MuisQuuuuu
        Onks ihan uusi? kirjoitti:

        Onks palstalaisia? Onks rekisteröityny? Vai puska?

        Minnalla vasta onkin kanttia...;o)...Minna ei muuten koskaan olis suostunu ns puskailemaan..;o)...


        Minna Canth, alkujaan Ulrika Wilhelmina o.s. Johnson,[1] (19. maaliskuuta 1844 Tampere – 12. toukokuuta 1897 Kuopio) oli suomalainen kirjailija. Canth on tunnetuimpia suomalaisia 1880- ja 1890-luvun realisteja, ja hän kirjoitti novelleja, romaaneja ja näytelmiä. Hän oli ensimmäinen merkittävä suomenkielinen näytelmäkirjailija Aleksis Kiven jälkeen, ja ensimmäinen suomenkielinen sanomalehtinainen. Canthia pidetään ensimmäisenä nykysuomalaisena kirjailijana. Kirjallisuuden alalla hän oli realismin uranuurtaja.

        Ajatusmaailmaltaan Canth oli vapaamielinen nuorsuomalainen ja sosialisti. Hänestä tuli tärkeä eurooppalaisten aatteiden välittäjä. Canth edisti naisten asemaa uusien koulutusmahdollisuuksien avulla ja oli suomenkielisen koulutuksen pioneereja. Ennen kuolemaansa Canth vaikutti noin puolen tusinan kuopiolaiskoulun taustalla (mm. Yhteiskoulu ja Kauppakoulu)....;o)...


      • MuisQuuuuu kirjoitti:

        en neuloa..:o/... Mut maalata osaan..Onkohan se hyvä..ja naisellista..;o)...

        Mä luulen, et jos mä virkkaisin Sinulle patalapun...niin siitä tulisi juuri sellainen..kuumuuden kestävä..tuherrus...;o)...

        maalaaminen on naisellista. voihan aina maalata koukeroita ja kukkakuvioita jotka on herkkyytta pullollaan. olen melkoisen vapaa kaikenmoisesta sukupuolihøssøtyksesta, mutta silti on tarkeeta etta naisen maalauksessa on hempeita savyja. ettei tule liikaa dis-harmoniaa. :-)


      • MuisQuuuuu
        kielibasa kirjoitti:

        maalaaminen on naisellista. voihan aina maalata koukeroita ja kukkakuvioita jotka on herkkyytta pullollaan. olen melkoisen vapaa kaikenmoisesta sukupuolihøssøtyksesta, mutta silti on tarkeeta etta naisen maalauksessa on hempeita savyja. ettei tule liikaa dis-harmoniaa. :-)

        sydämiä..Vauvan suukkosuita..;o)...

        Huoh..onneksi kukaan ei tiedä mitä raapustelen puhelimessa ollessani paperille..ööh..tahattomasti...;o)...


      • MuisQuuuuu kirjoitti:

        sydämiä..Vauvan suukkosuita..;o)...

        Huoh..onneksi kukaan ei tiedä mitä raapustelen puhelimessa ollessani paperille..ööh..tahattomasti...;o)...

        piirrella kukkasia ja koukeroita paperille kun puhui puhelimessa. ajatus siita on nostalginen ja siten positiivinen. ja kun viela tanaan on perjantai ja iltasella saa hurpatella niin elaman voisi maalata laajalle kankaalle (denim) aurinkoisena paivana jossa pinkki ja keltainen savy hallitsevat maisemaa tummien pilvien pysytellessa ihan kokonaan poissa. jopa kuten minna canth olisi todennut:

        tanaan ei emantsipoiduta - tanaan otetaan kalija! :-)


      • MuisQuuuuu
        kielibasa kirjoitti:

        piirrella kukkasia ja koukeroita paperille kun puhui puhelimessa. ajatus siita on nostalginen ja siten positiivinen. ja kun viela tanaan on perjantai ja iltasella saa hurpatella niin elaman voisi maalata laajalle kankaalle (denim) aurinkoisena paivana jossa pinkki ja keltainen savy hallitsevat maisemaa tummien pilvien pysytellessa ihan kokonaan poissa. jopa kuten minna canth olisi todennut:

        tanaan ei emantsipoiduta - tanaan otetaan kalija! :-)

        Basa..tänään maalataan auringonkukkia...suuren edesmenneen taiteilijan tapaan...Antaa ihanien muistikuvien nousta suloisesti mieliimme...;o)..Kippistä..vain..;o)...


      • MuisQuuuuu kirjoitti:

        Basa..tänään maalataan auringonkukkia...suuren edesmenneen taiteilijan tapaan...Antaa ihanien muistikuvien nousta suloisesti mieliimme...;o)..Kippistä..vain..;o)...

        virratkoon ravitseva hehkuva viini lasiisi ja tuokoon se mieleesi kevaisia tunnelmia suuressa harmooniassa ja solidaarisessa yhteisymmarryksessa.. nauttikaamme tasta luojan paivasta ja tehkaamme siita entista parempi ihanien hienojen paivien helminauhaan. semmoinen saihkyva rubiini jalokivikasan sisaan joka loisteellaan heilimøittaa koko universumin!

        kippista :-)


      • MuisQuuuuu
        kielibasa kirjoitti:

        virratkoon ravitseva hehkuva viini lasiisi ja tuokoon se mieleesi kevaisia tunnelmia suuressa harmooniassa ja solidaarisessa yhteisymmarryksessa.. nauttikaamme tasta luojan paivasta ja tehkaamme siita entista parempi ihanien hienojen paivien helminauhaan. semmoinen saihkyva rubiini jalokivikasan sisaan joka loisteellaan heilimøittaa koko universumin!

        kippista :-)

        nuo kirjoittamasi sanat minulle..Mutta..en halua toistaa..(vaik kiusaus onkin suuri..)...

        Sen ja sijaan..tuubitan vain...;o)...


        http://www.youtube.com/watch?v=0yoPb-amgbs&feature=related



      • MuisQuuuuu
        kielibasa kirjoitti:

        kun on ohukaista ja paksukaista tullut katottua.. mutta varsinkin tuo ohukainen nayttaa ihan kunnon huuhaamiehelta :-)

        vuan nyt allekirjoittanut pistaa pillit pussiin ja lahtee kotio. ja sille kalijalle/viinille. :-)

        http://www.youtube.com/watch?v=fNqrtm1gMcI

        äläs vain illan riennoissa hukkaa niitä pillejä..pusseinaan...;o)...


      • MuisQuuuuu

        Yllättäin..tuon kutomisen mä hallitsen..itsellenikin yllättäin...;o)...


    • exhuuhisti

      Tasaarvoa?...,Minnan Päivänä oli se hienoa kun miehet nosti lakkia kun naiset tuli vastaan ja naiset osasi jopa kauniisti niiata ja miehet pokata.

      • MuisQuuuuu

        vanhoja herroja, jotka vastaan tullessa nostavat lakkia..;o)...


    • Joulupukin tunnen hyvin pitkälti, onko Minna se, joka toi aakkoset suomeen?

      • MuisQuuuuu

        Naisten olojen..edistäjä..puolesta puhuja..Ja vaikka mitä..Kertakaikkiaan suuri savolainen..Kuopiosta..

        Pahus Kolli..takas peruskoulun hissan tunneliie...;o)...


      • MuisQuuuuu kirjoitti:

        Naisten olojen..edistäjä..puolesta puhuja..Ja vaikka mitä..Kertakaikkiaan suuri savolainen..Kuopiosta..

        Pahus Kolli..takas peruskoulun hissan tunneliie...;o)...

        En kyllä ole sen onnellisempi kuin muutenkaan. Naiset alkaa olla jo tasa-arvoisempia kuin miehet. Toki naisille kuuluu n. 20% pienempi palkka, koska palkka tulee aivokapasiteetin mukaan. ;-) Ei millään pahalla. ;-) Perään jäniskevennys. ;-)
        http://www.youtube.com/watch?v=HPy0vPye2EY


      • MuisQuuuuu
        ykköskolli kirjoitti:

        En kyllä ole sen onnellisempi kuin muutenkaan. Naiset alkaa olla jo tasa-arvoisempia kuin miehet. Toki naisille kuuluu n. 20% pienempi palkka, koska palkka tulee aivokapasiteetin mukaan. ;-) Ei millään pahalla. ;-) Perään jäniskevennys. ;-)
        http://www.youtube.com/watch?v=HPy0vPye2EY

        tasa-arvoa...sellasta luontevaa..ei mitään nais/mies juttuja..Vaan tasa-arvoa..kaikkien immeisten kesken..;o)...

        Jäniskevennys on aina yhtä ihana..;o)...


      • MuisQuuuuu kirjoitti:

        tasa-arvoa...sellasta luontevaa..ei mitään nais/mies juttuja..Vaan tasa-arvoa..kaikkien immeisten kesken..;o)...

        Jäniskevennys on aina yhtä ihana..;o)...

        jäniskevennyksestä mielee, ku äsken oli kaks jänistä tuol takapartsilla. Toinen oli kuin olis pitäny vahtia, ku toinen kurkotteli lintulyhdettä syömään kahella jalalla. Ne on söpösen näkösiä elukoit.


      • MuisQuuuuu
        ainailonasi kirjoitti:

        jäniskevennyksestä mielee, ku äsken oli kaks jänistä tuol takapartsilla. Toinen oli kuin olis pitäny vahtia, ku toinen kurkotteli lintulyhdettä syömään kahella jalalla. Ne on söpösen näkösiä elukoit.

        ja ainulaatuisen luonnonnäytelmän :o)...Siitä olisi saanut hienon kuvan :o)...


      • MuisQuuuuu kirjoitti:

        ja ainulaatuisen luonnonnäytelmän :o)...Siitä olisi saanut hienon kuvan :o)...

        olis hokannut ottaa foton. Kai ne oli pariskunta, ku joku sano, että niil alkaa olla kiimat menos.
        On ne kyl ihania elukota.


      • MuisQuuuuu
        ainailonasi kirjoitti:

        olis hokannut ottaa foton. Kai ne oli pariskunta, ku joku sano, että niil alkaa olla kiimat menos.
        On ne kyl ihania elukota.

        Tosin taitavat olla tuolla pääkaupunkiseudulla jotain aivan muutra mieltä..noista sitykaneista..;o)...


    • Kaikesta kummasta minua on syytetty mutta kainoudesta ei koskaan.

      Tunnen kuitenkin itseni todella naiselliseksi eikä sitä ole koskaan kukaan muukaan kiistänyt.

      Ehkä se on kummiskin luonteesta kii ketkä naiset menettää naisellisuutensa sen kainouden myötä.

      • MuisQuuuuu

        suomessakin..Silloin, kun nainen..vaimo oli miehen omaisuutta..:o/...


      • MuisQuuuuu kirjoitti:

        suomessakin..Silloin, kun nainen..vaimo oli miehen omaisuutta..:o/...

        Kyllähän vielä nykyäänkin kummittelee se ihme kaksjako että naiset on äiti-madonnia tai huoria. Itse en sovi kumpaankaan muottiin.

        Kummasti minut vain on hyväksytty. Tai kyllähän kai joku paheksuu selän takana mutta siitä viis.

        Minun ei onneksi tarvitse juurikaan piitata ihmisten mielipiteistä.

        Minulla on juuri sellainen elämä kuin tahdon ja itse olen sen ansainnut:)


      • MuisQuuuuu
        tuputuu kirjoitti:

        Kyllähän vielä nykyäänkin kummittelee se ihme kaksjako että naiset on äiti-madonnia tai huoria. Itse en sovi kumpaankaan muottiin.

        Kummasti minut vain on hyväksytty. Tai kyllähän kai joku paheksuu selän takana mutta siitä viis.

        Minun ei onneksi tarvitse juurikaan piitata ihmisten mielipiteistä.

        Minulla on juuri sellainen elämä kuin tahdon ja itse olen sen ansainnut:)

        Sinulla..Mä nostan hattua..niiaan ja kumarrankin..;o)..

        Ja näin se todella on.."Aivan sama mitä muut minusta ajattelevat."...;o)...


      • MuisQuuuuu kirjoitti:

        Sinulla..Mä nostan hattua..niiaan ja kumarrankin..;o)..

        Ja näin se todella on.."Aivan sama mitä muut minusta ajattelevat."...;o)...

        kun ei ole lapsia.

        Lapsettoman on helppo olla piittaamatta muiden puheista. Ymmärrän oikein hyvin ettei perheenäiti voi olla kovinkaan omapäinen. Muksut siinä joutuisivat kärsimään.


      • MuisQuuuuu
        tuputuu kirjoitti:

        kun ei ole lapsia.

        Lapsettoman on helppo olla piittaamatta muiden puheista. Ymmärrän oikein hyvin ettei perheenäiti voi olla kovinkaan omapäinen. Muksut siinä joutuisivat kärsimään.

        Viiden lapsen äitinä..No..olen aina ollut omantien kulkija..Ihan helppoa..Siis helponpaa, kuin muokkautua toisten vaatimuksiin..;o)...

        Nyt ihanaa todeta..huomata, et nuoret samanmoisia..yksilöitä;o)...


      • MuisQuuuuu
        MuisQuuuuu kirjoitti:

        Viiden lapsen äitinä..No..olen aina ollut omantien kulkija..Ihan helppoa..Siis helponpaa, kuin muokkautua toisten vaatimuksiin..;o)...

        Nyt ihanaa todeta..huomata, et nuoret samanmoisia..yksilöitä;o)...

        Pienessä kyläyhteisössä se.."omantien kulkijuus" oli todella rankkaa ja vaati hyvää itsetuntoa ja rohkeutta..Ehkäpä myöskin hyppysellisen pököpäisyyttä;o)...


      • MuisQuuuuu kirjoitti:

        Pienessä kyläyhteisössä se.."omantien kulkijuus" oli todella rankkaa ja vaati hyvää itsetuntoa ja rohkeutta..Ehkäpä myöskin hyppysellisen pököpäisyyttä;o)...

        Sinusta on aina välittynyt sellainen oikea omapäisyys. Olet varmasti tehnyt mitä olet halunnut mutta et ole polkenut toisia jalkoihisi:)


      • MuisQuuuuu
        tuputuu kirjoitti:

        Sinusta on aina välittynyt sellainen oikea omapäisyys. Olet varmasti tehnyt mitä olet halunnut mutta et ole polkenut toisia jalkoihisi:)

        kauniisti..:o)..

        Tää on nyt ihan pakko laittaa tähän..tää my way...

        http://www.youtube.com/watch?v=_4DJMPGNiD0



      • MuisQuuuuu
        tuputuu kirjoitti:

        minuun kyllä sopii paremmin sama biisi mutta eri esittäjän laulamana;)

        http://www.youtube.com/watch?v=WIXg9KUiy00

        Mä harkitsin tuota samaa, mut ja kun nyt olen sovinnaisella fiiliksellä..päädyin siihen mihin päädyin...;o)...


      • MuisQuuuuu kirjoitti:

        Mä harkitsin tuota samaa, mut ja kun nyt olen sovinnaisella fiiliksellä..päädyin siihen mihin päädyin...;o)...

        koskaan sovinnaisella tuulella:)


      • MuisQuuuuu
        tuputuu kirjoitti:

        koskaan sovinnaisella tuulella:)

        kyllä olet..Mä olen saanut sen kokea taholtasi..Sitä ja paitsi olet hurjan empaattinen :o)...


      • MuisQuuuuu kirjoitti:

        kyllä olet..Mä olen saanut sen kokea taholtasi..Sitä ja paitsi olet hurjan empaattinen :o)...

        mutta kun minä en tahdo olla kellekään ilkeä. Jos olen pahalla tuulella niin en sitä ainakaan tänne kaada.


      • MuisQuuuuu
        tuputuu kirjoitti:

        mutta kun minä en tahdo olla kellekään ilkeä. Jos olen pahalla tuulella niin en sitä ainakaan tänne kaada.

        pahantuulisuus haihtuu, kun huulle kirjuuttelee niitä ja näitä..;o)...


    • Kantikasta Minnaa muistettiin liputtaa. Taidan olla ihailija?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      316
      7118
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2174
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1601
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1419
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1133
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1127
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      1009
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      853
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      49
      837
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe