Tarvitaan uusvanha keväjuhlavapaa, jonka ajankohta olisi paikallaan sitoa kevätpäivän tasaukseen! On ihan tyhmää, että nykyinen kevätjuhlavapaa eli "pääsiäinen" vaeltelee miltei neljän viikon aikahaarukassa perustuen Raamatun teksteissä olevaan johonkin ihmeellisen hassuun sääntöön, jota tuskin kukaan muistaa.
Kevätjuhlavapaan sitominen vuodenkiertoon samaan tapaan kuin joulu/talvipäivän seisaus sekä juhannus/kesäpäivän seisaus olisi ihmisten vuosirytmiä selkeyttävä ja samalla myös katsomuksellista yhdenvertaisuutta edistävä muutos. Saman tien voitais fiksata myös syyspäivän tasaukseen joku kiinteämpi syysjuhlakin mukaan rundiin.
Nythän juhannuksen paikka on lailla säädetty viikonloppuun, juhannus ei siis ole Jussin päivänä kuin noin joku kuudes vuosi. Yhtä lailla lailla voitaisiin säätää perjantaista maanantaihin ulottuva keväpäivän tasaukseen liittyvä kevätvapaajakso. Myös loppiaisen ja helatorstain ajankohdasta on aiemmin voitu sopia, joskin asia on sittemmin palautettu takaisin kirkolliseen kuosiin.
Kaikille yhteistä kevätvapaata voisivat myös yhdet uskovaiset juhlia ikään kuin pääsiäisenä ja toiset uskovaiset voisivat juhlia sitten pääsiäistään ortodoksisfundamentaalisesti tiukasti Raamatun mukaan. Voisi olla hyväkin, että joillakin vapaajakso olisi vanhan pääsiäisen mukaan kiertävä, mutta varmaankin pääosa ihmisistä juhlisi uutta kiinteäaikaista kevätvapaata yhteisenä aikana samoin kuin juhannusta juhlitaan nyt Johanneksen päivästä välittämättä. Harvat kait juhlivat Johanneksen päivää uskonnollisesti erikseen.
Kevätjuhlavapaa
Esakalevin
0
365
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351