Ammatin vaihto 50-vuotiaana

50 v

Millaisia kokemuksia teillä on uudelleen koulutuksesta? Itse jäin työttömäksi hieman alle 50-kymppisenä, koska oman alan työt loppuivat. Kävin ensin ajankuluksi iltalukiota tosi hyvällä menestyksellä, mutta vaihdoin sen taloudellisista syistä työvoimapoliittiseen koulutukseen. Arvosanani ja koulumenestykseni olivat kiitettäviä. Silti minua kohdeltiin työssäoppimispaikoissa kuin toisen luokan kansalaista. Valmistuttuani olin täyttänyt 50 v enkä saanut koulutusta vastaavaa työtä ikäni vuoksi. Nyt teen kausiluontoista pätkätyötä naisvaltaisella matalapalkka-alalla. Työtoverini ovat kyllä ihan mukavia vaikka joskus kaipaan entisiä keskusteluja "koulutettujen naisten kanssa". (en oikein osaa kirjoittaa mitä ajan takaa). On aika suuri elämänmuutos siirtyä "konttorirotasta" ruumiillisen työn tekijäksi.

58

4345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      Tunnet siis ilmeisestikin, että olet joutunut alempaan kastiin?
      Sen paremmin asiaa tietämättä, tulipa vain mieleen, että on Luojan lykky, että sinulla on työtä, ja että pystyt sitä tekemään.

      • 50 v

        mustavalkoinen kastiajattelu ärsyttää. Tarkoitin vain, että olin yli 20 vuotta touhunut toisenlaisia juttuja. Nyt keskustellaan vaatteista ja rakennekynsistä yms. Juoruillaan työkavereiden yksityiselämästä....Olin nimittäin ennen taide/media-alalla ja porukka tunsi toisella tavalla yhteenkuuluvaisuutta. Ja olenko minä valittanut?


      • .
        50 v kirjoitti:

        mustavalkoinen kastiajattelu ärsyttää. Tarkoitin vain, että olin yli 20 vuotta touhunut toisenlaisia juttuja. Nyt keskustellaan vaatteista ja rakennekynsistä yms. Juoruillaan työkavereiden yksityiselämästä....Olin nimittäin ennen taide/media-alalla ja porukka tunsi toisella tavalla yhteenkuuluvaisuutta. Ja olenko minä valittanut?

        Olenko väittänyt, että olet valittanut?
        Paninpahan "paperille" pari asiaa, joista moni olisi ikionnellinen.


    • Näin meillä

      Minäkin siirryin matalapalkkaiseen työhön 50-ppisen jälkeen, tosin leskeksi jäätyäni. Teen nyt ruumiillista työtä ja en ikänäni ole näin terve ja hyvässä kunnossa ollut ennen.
      Lääkärikin sanoi että kyllä te ruumiillisen työn tekijät olette sitten terveitä. Monelle konttorirotalle lääkkeitä olisi saanut jo tässä iässä määrätä enemmän.
      Liikunnallinen työ on hyvä. Ikävä vain huono palkka.

      • 50 v

        Ei työssä mitään vikaa ole ja kunto on hyvä ja on sitä ollutkin koska harrastan liikuntaa. Entisessä työyhteisössä oli sekä miehiä että naisia ja totuin tietynlaiseen ironiseen huumoriin. Nykyään joutuu varomaan sanomisiaan, ettei joku ymmärrä väärin. Juoruilu ja selkään puukottaminen ovat minulle myös ennestään outoja asioita. Saan myös varoa etten viisastele liikaa, kun kielitaitoisena ja matemaattisesti lahjakkaana tuppaan joskus korjaamaan jonkun asian. Olenhan tietenkin saanut tästä uudesta työyhteisöstä muutaman hyvän ystävän, jotka ovat myös ammatin vaihtajia. Entisessä työpaikassa ei ollut mitään kuppikuntia vaan vedimme kaikki yhtäköyttä.


      • Cloetta..
        50 v kirjoitti:

        Ei työssä mitään vikaa ole ja kunto on hyvä ja on sitä ollutkin koska harrastan liikuntaa. Entisessä työyhteisössä oli sekä miehiä että naisia ja totuin tietynlaiseen ironiseen huumoriin. Nykyään joutuu varomaan sanomisiaan, ettei joku ymmärrä väärin. Juoruilu ja selkään puukottaminen ovat minulle myös ennestään outoja asioita. Saan myös varoa etten viisastele liikaa, kun kielitaitoisena ja matemaattisesti lahjakkaana tuppaan joskus korjaamaan jonkun asian. Olenhan tietenkin saanut tästä uudesta työyhteisöstä muutaman hyvän ystävän, jotka ovat myös ammatin vaihtajia. Entisessä työpaikassa ei ollut mitään kuppikuntia vaan vedimme kaikki yhtäköyttä.

        Ympäristö ei muutu ihmisen mukaan eli kun vaihtaa työpaikkaa, on opeteltava kulloisenkin työpaikan toimintakulttuuri. Se, minkä sinä käsität juoruiluksi tai selkäänn puukottamiseksi, voi toisen mielestä olla jotain muuta. En ymmärrä, miksi joku kokee oikeudekseen, jopa velvollisuudekseen "korjata" jonkun toisen tekemän asian. Ihmettelen myös, miksi työkavereista pitäisi saada ystäviä; töissähän sitä ollaan ja jokaisella on oikeus tehdä työnsä omalla tavallaan ja olla täysin työroolissa jos niikseen tulee. Kuppikunnatkin voivat olla jotakin aivan muuta muille, sinä vain itse koet ne sellaisiksi. Mielstäni mietit aivan liikaa työpaikkasi ihmissuhteita. Ja mahdollisesti vielä tulkitset niitä väärin. Ja kaiken lisäksi vielä tunnut kovin omahyväiseltä.

        Alkuperäiseen kysymykseesi vastaisin: olen 50 ja vaihtanut kolme kertaa alaa, hyvinkin radikaalisti. Kaikissa töissä olen viihtynyt ja työympäristöt ovat olleet hyvinkin erilaisia mutta ehkä sitten osaa asennoitua niin, että muutun itse aina organisaation mukaisesti, enkä odota, että organisaatio ja sen työntekijät muutuisivat minun mieleisekseni. Viimeiset 8 vuotta olen ollut unelma-ammatissani ja siinä taidan pysyä eläkeikään asti.


      • 50 v
        Cloetta.. kirjoitti:

        Ympäristö ei muutu ihmisen mukaan eli kun vaihtaa työpaikkaa, on opeteltava kulloisenkin työpaikan toimintakulttuuri. Se, minkä sinä käsität juoruiluksi tai selkäänn puukottamiseksi, voi toisen mielestä olla jotain muuta. En ymmärrä, miksi joku kokee oikeudekseen, jopa velvollisuudekseen "korjata" jonkun toisen tekemän asian. Ihmettelen myös, miksi työkavereista pitäisi saada ystäviä; töissähän sitä ollaan ja jokaisella on oikeus tehdä työnsä omalla tavallaan ja olla täysin työroolissa jos niikseen tulee. Kuppikunnatkin voivat olla jotakin aivan muuta muille, sinä vain itse koet ne sellaisiksi. Mielstäni mietit aivan liikaa työpaikkasi ihmissuhteita. Ja mahdollisesti vielä tulkitset niitä väärin. Ja kaiken lisäksi vielä tunnut kovin omahyväiseltä.

        Alkuperäiseen kysymykseesi vastaisin: olen 50 ja vaihtanut kolme kertaa alaa, hyvinkin radikaalisti. Kaikissa töissä olen viihtynyt ja työympäristöt ovat olleet hyvinkin erilaisia mutta ehkä sitten osaa asennoitua niin, että muutun itse aina organisaation mukaisesti, enkä odota, että organisaatio ja sen työntekijät muutuisivat minun mieleisekseni. Viimeiset 8 vuotta olen ollut unelma-ammatissani ja siinä taidan pysyä eläkeikään asti.

        tekstini tietenkin tavallaan kärjistettyä, eikä kyse ole siitäkään että töistä pitää saada ystäviä. En tietenkään yritä muuttaa mitään, mutta en halua osallistua sellaisiin keskusteluihin, jossa haukutaan puuttuvaa työkaveria. Tottakai tiedän, että samalla tavalla esim. minua arvostellaan kun en ole paikalla. Olen ollut muissakin paikoissa, enkä törmännyt vastaavaan. Vertaillaan esim. kenen mies tienaa parhaiten tai onko jollain salasuhde yms. Ei sitä toki kaikki harrasta mutta nämä, jotka harrastavat ovat aina äänessä. Ja minua sellainen EVVK. En ole omahyväinen, mutta entisessä ammatissani täytyi olla "kova jätkä", että pärjäsi myös miesporukassa. Ei ehkä minua ole puukotettu selkään, mutta olen ollut paikalla kun jotkut kantelevat aiheetta toisen työtä pomolle samalla nostaen itseään esille. Sellainen on minusta selkään puukottamista. Ja sitten se, että pikkukaupungissa ihmiset tuntevat toisensa ennestään eri tavalla kuin Stadissa. Tämä taas antaa lisää vauhtia juoruilulle. Lisäksi tämä on sellainen ongelma, jota olemme muutaman työkaverin kanssa yhdessä pohtineet.


      • 50 v
        Cloetta.. kirjoitti:

        Ympäristö ei muutu ihmisen mukaan eli kun vaihtaa työpaikkaa, on opeteltava kulloisenkin työpaikan toimintakulttuuri. Se, minkä sinä käsität juoruiluksi tai selkäänn puukottamiseksi, voi toisen mielestä olla jotain muuta. En ymmärrä, miksi joku kokee oikeudekseen, jopa velvollisuudekseen "korjata" jonkun toisen tekemän asian. Ihmettelen myös, miksi työkavereista pitäisi saada ystäviä; töissähän sitä ollaan ja jokaisella on oikeus tehdä työnsä omalla tavallaan ja olla täysin työroolissa jos niikseen tulee. Kuppikunnatkin voivat olla jotakin aivan muuta muille, sinä vain itse koet ne sellaisiksi. Mielstäni mietit aivan liikaa työpaikkasi ihmissuhteita. Ja mahdollisesti vielä tulkitset niitä väärin. Ja kaiken lisäksi vielä tunnut kovin omahyväiseltä.

        Alkuperäiseen kysymykseesi vastaisin: olen 50 ja vaihtanut kolme kertaa alaa, hyvinkin radikaalisti. Kaikissa töissä olen viihtynyt ja työympäristöt ovat olleet hyvinkin erilaisia mutta ehkä sitten osaa asennoitua niin, että muutun itse aina organisaation mukaisesti, enkä odota, että organisaatio ja sen työntekijät muutuisivat minun mieleisekseni. Viimeiset 8 vuotta olen ollut unelma-ammatissani ja siinä taidan pysyä eläkeikään asti.

        Niistä kuppikunnista; saattaa olla että olen itsekin osallisena niiden muodostumiseen. Nimittäin meitä on muutama, jotka haluamme pysyä erossa juoruilusta. Niin et voi ymmärtää miksi minun pitää korjata toisen tekemät työt. No kun olen joutunut tarkistamaan tilauslistat, oikolukemaan tekstit jne. Että silleen ;)


    • sitä tulee pohtineeksi tuota samaa itsekkin, sillä jouduin työttömäksi 50 vuotis päiväni aattona.. Työelämässä kun pitäs pystyä olemaan aina siihen eläkeikään saakka joka on tieten kohta puoliin se 68 vuotta..

      Itse olen myös kouluttautunut ja juuri sille samalle alalle jonne nuorena tyttönä myös kouluni kävin.. Nyt vain minulla on korkeakoulututkinto taskussa ja kas kummaa yhä silti työtön olen..

      Sen jälkeen kun työsuhteeni päättyi lähemmäs kaksi vuotta sitten, en ole saanut töitä.. Elettävä kuitenkin jotenkin olisi.. Monesti mietin että kun selkä kremppaa issiaksen vuoksi ja jalatkaan ei enää kovin häävissä kunnossa ole, että oliskohan sitä vanhaa kunnon ammattiani vastaavaa työtä jossain vielä olemassa.. Semmosta mihin me vanhemmatkin ihmiset kelpaisimme töihin.. Me ei olla heti jäämässä äitiyslomallekaan, sillä lapset ainakin minä olen jo tehnyt tähän maailmaan ja ikäni puolesta en enää pysty niitä tekemäänkään lisää...

      Päivityskoulutuksia omalle alalle toki olis kiva käydä jos niitä olis... Toivottavasti sitä vielä sais jotain hommaa tehdä eteenkin päin.. Olis se niin kiva kun sais tuntea että minuakin vielä tarvitaan työelämässä..

      • Työurani valui......

        Niin. Minä pääsin tänä talvena eläkkeelle 53 vuotiaana ja olen ainakin vielä siitä hiton onnellinen.
        Viimoset kymmenen vuotta työkkärin kirjoissa ja kauheissa "harjoittelupaikoissa" kolusin ja minuakin kohdeltiin kuin maanmatosta.
        Ei se raha ja sen vähyys vaivannut vaan se ettei oikein ihmisenä pidetty.
        Väsyin niin kursseihin ja pätkätöihin jotka kestivät lyhyemmillään kaksi viikkoa.
        Väsyin paperisotiin.
        Viimeisi työpaikka oli palkkatuettu työ, raskas paikka, ruumiillista työtä ja repesin siitä niin ettei minusta enää työntekijäksi ole.

        Uudelleen koulutus minun kohdallani oli noita pilipalikurseja, ruoto ei sopinut siivous tai keittiöalalle.
        Nivelrikko minut sitten kukisti.


      • Työurani valui...... kirjoitti:

        Niin. Minä pääsin tänä talvena eläkkeelle 53 vuotiaana ja olen ainakin vielä siitä hiton onnellinen.
        Viimoset kymmenen vuotta työkkärin kirjoissa ja kauheissa "harjoittelupaikoissa" kolusin ja minuakin kohdeltiin kuin maanmatosta.
        Ei se raha ja sen vähyys vaivannut vaan se ettei oikein ihmisenä pidetty.
        Väsyin niin kursseihin ja pätkätöihin jotka kestivät lyhyemmillään kaksi viikkoa.
        Väsyin paperisotiin.
        Viimeisi työpaikka oli palkkatuettu työ, raskas paikka, ruumiillista työtä ja repesin siitä niin ettei minusta enää työntekijäksi ole.

        Uudelleen koulutus minun kohdallani oli noita pilipalikurseja, ruoto ei sopinut siivous tai keittiöalalle.
        Nivelrikko minut sitten kukisti.

        kävi niin, minä en oo väsynyt koulutuksiin ja kursseihin, vaan päinvastoin.. Ne on antaneet uutta puhtia.. On nähnyt siellä opiskelu porukassa myös muita kurssitovereita ja on ainakin hetkeksi saanut ajatuksensa muihin asioihin...

        Minun työstä taas sinuun verrattuna moni on tykännyt.. Mä muistan vuosien varrelta moniakin tapahtumia.. ne on ihan kivoja nyt jäljestä päin ajateltuna..

        Jos vielä joku minut huolii töihin.. saa minusta luotettavan, rehdin ja rehellisen työntekijän.. joka tekee kyllä sen mistä sovitaankin..


    • Pirre*

      siskoni joutuivat vaihtamaan ammattia n. 45 vuotiaina, tai olivat tuon ikäisiä mennessään opiskelemaan uutta.

      Tänään sain iloisen puhelun nuoremmalta siskoltani, - hän oli saanut paikan KYKsistä,
      - hän on nyt 54 vuotias. Sisareni on työlistynyt hyvin, vain muutaman päivän ollut työtön valmistuttuaan, eli kyllä kannattaa opiskella jos tavoitteena on työpaikka.

      • Pirre*

        eivät olleet konttuurirouvia työttömäksi jäädessään..


    • HTZA

      siksi että työttömyysluvut olisivat siistimpiä.
      Edes valtion virkamiehet, saati poliitikot, eivät usko että vanhat saavat kunnon töitä.
      Heille on suunniteltu maahanmuutajien työnsarka, halvalla, halvalla ja halvalla.
      Kun vanha ihminen menee johonkin, pienipalkkaisempaan työhön, laskee myös eläke, ja taas valtio säästää.
      Ja valtiohan äänestetään kasaan vaaleissa.

      • Mikä on rasismia?

        hyväksy jos joku maahanmuuttaja saa paikan ja syntyperäinen jää ilman töitä sen takia. Maahanmuuttajan kirjallinen kielitaitokin on ihan *****. Onko kunniallisempaa antaa töitä alle 4-kymppiselle huonokielitaitoiselle maahanmuuttajalle kuin yli 5-kymppiselle alkuperäisasukkaalle?
        Sanokoot mua rasistiksi ken haluaa, mutta onko ikärasismi jotenkin sitten hyväksyttävämpää? Sitähän se on, rasismia, jos valitaan iän perusteella töihin jos koulutus ja työkokemus ovat riittävät työpaikkaan:(((


      • HTZA
        Mikä on rasismia? kirjoitti:

        hyväksy jos joku maahanmuuttaja saa paikan ja syntyperäinen jää ilman töitä sen takia. Maahanmuuttajan kirjallinen kielitaitokin on ihan *****. Onko kunniallisempaa antaa töitä alle 4-kymppiselle huonokielitaitoiselle maahanmuuttajalle kuin yli 5-kymppiselle alkuperäisasukkaalle?
        Sanokoot mua rasistiksi ken haluaa, mutta onko ikärasismi jotenkin sitten hyväksyttävämpää? Sitähän se on, rasismia, jos valitaan iän perusteella töihin jos koulutus ja työkokemus ovat riittävät työpaikkaan:(((

        "pakotetaan" töihin, on hän, useimmiten, sairas aika äkkiä. Joko henkisesti tai pumpun puolelta.
        Ja sairaseläke käy kalliiksi työnantajalle. Siksi minua huvittaa ministerien halu lopettaa mahdollisuudet työttömyys- jne. eläkkeelle. En ole vielä keksinyt miksi. Hölmöiksi en sentään, kaikkia epäile.
        Ja siksi toiseksi, kokenut on aina kallis, mamu on halpa, mutta mitä maksaa sen "kouluttaminen", kouluttamisella tarkoitan sitä että vanhat joutuvat opettamaan, oman työnsä ohella. Ja paineet sairastuttavat em. tauteihin.
        Ratkaisu olisi helppo: Uudelleen työllistyvän vanhan eläke ei saa muuttua pienemmäksi siitä minkä hän on ansainnut. Eli huonompi palkka, vanhana, ei saa vaikuttaa eläkkeeseen ja työnteon pitää kartuttaa eläkettä koko ajan.
        Jos näin päätetään, lähtevät monet vanhat töihin, osa jopa mielellään.
        Luulisin sen tulevan halvemmaksi kun mamun. Täytyy muistaa että mamuista eivät monetkaan halua töihin.
        Prosentti taitaa olla sama kun sairaseläkeläistekin.

        Tämäkään ei ole rasismia, kyse ei ole väristä tai rodusta.


      • Mikä on rasismia?
        HTZA kirjoitti:

        "pakotetaan" töihin, on hän, useimmiten, sairas aika äkkiä. Joko henkisesti tai pumpun puolelta.
        Ja sairaseläke käy kalliiksi työnantajalle. Siksi minua huvittaa ministerien halu lopettaa mahdollisuudet työttömyys- jne. eläkkeelle. En ole vielä keksinyt miksi. Hölmöiksi en sentään, kaikkia epäile.
        Ja siksi toiseksi, kokenut on aina kallis, mamu on halpa, mutta mitä maksaa sen "kouluttaminen", kouluttamisella tarkoitan sitä että vanhat joutuvat opettamaan, oman työnsä ohella. Ja paineet sairastuttavat em. tauteihin.
        Ratkaisu olisi helppo: Uudelleen työllistyvän vanhan eläke ei saa muuttua pienemmäksi siitä minkä hän on ansainnut. Eli huonompi palkka, vanhana, ei saa vaikuttaa eläkkeeseen ja työnteon pitää kartuttaa eläkettä koko ajan.
        Jos näin päätetään, lähtevät monet vanhat töihin, osa jopa mielellään.
        Luulisin sen tulevan halvemmaksi kun mamun. Täytyy muistaa että mamuista eivät monetkaan halua töihin.
        Prosentti taitaa olla sama kun sairaseläkeläistekin.

        Tämäkään ei ole rasismia, kyse ei ole väristä tai rodusta.

        muka joku vaikka itämamu toimistotyötä tekevä julkisella sektorilla huonompaa palkkaa?


      • HTZA
        Mikä on rasismia? kirjoitti:

        muka joku vaikka itämamu toimistotyötä tekevä julkisella sektorilla huonompaa palkkaa?

        Mutta, veroja maksamattomana, turhan paljon tukiaisia.
        Ja nehän tekevät työstä kannattavan, ihan kun puupelletit metsänomistajille.


      • mäkeläinen
        HTZA kirjoitti:

        "pakotetaan" töihin, on hän, useimmiten, sairas aika äkkiä. Joko henkisesti tai pumpun puolelta.
        Ja sairaseläke käy kalliiksi työnantajalle. Siksi minua huvittaa ministerien halu lopettaa mahdollisuudet työttömyys- jne. eläkkeelle. En ole vielä keksinyt miksi. Hölmöiksi en sentään, kaikkia epäile.
        Ja siksi toiseksi, kokenut on aina kallis, mamu on halpa, mutta mitä maksaa sen "kouluttaminen", kouluttamisella tarkoitan sitä että vanhat joutuvat opettamaan, oman työnsä ohella. Ja paineet sairastuttavat em. tauteihin.
        Ratkaisu olisi helppo: Uudelleen työllistyvän vanhan eläke ei saa muuttua pienemmäksi siitä minkä hän on ansainnut. Eli huonompi palkka, vanhana, ei saa vaikuttaa eläkkeeseen ja työnteon pitää kartuttaa eläkettä koko ajan.
        Jos näin päätetään, lähtevät monet vanhat töihin, osa jopa mielellään.
        Luulisin sen tulevan halvemmaksi kun mamun. Täytyy muistaa että mamuista eivät monetkaan halua töihin.
        Prosentti taitaa olla sama kun sairaseläkeläistekin.

        Tämäkään ei ole rasismia, kyse ei ole väristä tai rodusta.

        Sä oletkin sitten oikea en ole rasisti- mannekiini. Pahasti kalskahti korvaan tuo, monetkaan mamut eivät halua töihin. En tunne monia mumuja, mutta kaikki jotka tunnen, käyvät töissä. Joten minun kai täytyy sanoa mamujen työllistyvän sataprosenttisesti.


      • Sol57

        :)aivan täyttä asiaa. Samoin ajattelen minäkin. Näin se vain menee...sitten oikeesti.

        tsau:Friidu


      • HTZA
        mäkeläinen kirjoitti:

        Sä oletkin sitten oikea en ole rasisti- mannekiini. Pahasti kalskahti korvaan tuo, monetkaan mamut eivät halua töihin. En tunne monia mumuja, mutta kaikki jotka tunnen, käyvät töissä. Joten minun kai täytyy sanoa mamujen työllistyvän sataprosenttisesti.

        ovat mamut vähän erilaisia.
        Siellä ne keskittyvät ostamiseen.
        Ja taitavat olla vaaleaihoisiakin.


    • Anjaniina

      tapasin ystävättäreni joka 45 kypsässä iässä lukee itseään luotsiksi ;))

      • HTZA

        Luotsin ammattiin tarvitaan pohjalle kokenut merikapteeni.


      • jaiks?????
        HTZA kirjoitti:

        Luotsin ammattiin tarvitaan pohjalle kokenut merikapteeni.

        mä kans, ei luotsiksi todellakaan tuosta vaan "lueta".


      • 50v
        HTZA kirjoitti:

        Luotsin ammattiin tarvitaan pohjalle kokenut merikapteeni.

        minun kaverin miehellä on pohjalla kokenut ylimatruusi


      • Anjaniina
        HTZA kirjoitti:

        Luotsin ammattiin tarvitaan pohjalle kokenut merikapteeni.

        kenen kans hän seurustelee....


      • k/k
        50v kirjoitti:

        minun kaverin miehellä on pohjalla kokenut ylimatruusi

        Luotsiksi? mikähän minuu hymyilyttää


      • HTZA
        50v kirjoitti:

        minun kaverin miehellä on pohjalla kokenut ylimatruusi

        on kauhea kohu homoista armeijassa.

        Ylimatruusista luotsiksi?
        Ihan kun Korpraalista Kenraaliksi.


      • minä vain
        jaiks????? kirjoitti:

        mä kans, ei luotsiksi todellakaan tuosta vaan "lueta".

        ruotsinkieliset voivat opiskella Ahvenanmaalla. Tuttu merimies kävi siellä jatkokoulutuksen ja toimii nyt luotsina. Ehkä hän oli ennen ylikonemestari eikä ylimatruusi kuten ensin muistelin.


      • HTZA
        minä vain kirjoitti:

        ruotsinkieliset voivat opiskella Ahvenanmaalla. Tuttu merimies kävi siellä jatkokoulutuksen ja toimii nyt luotsina. Ehkä hän oli ennen ylikonemestari eikä ylimatruusi kuten ensin muistelin.

        ei ole Eurooppaa


      • minä vain
        HTZA kirjoitti:

        ei ole Eurooppaa

        toki Eurooppaa vaikkei ole EU:ssa. Onko Norja ja Ahvenanmaa mielestäsi Aasiaa vai Afrikkaa?


      • HTZA
        minä vain kirjoitti:

        toki Eurooppaa vaikkei ole EU:ssa. Onko Norja ja Ahvenanmaa mielestäsi Aasiaa vai Afrikkaa?

        vaan ei aina kivaa, ainakaan kun asioista puhutaan.
        Onko tummaihoinen Suomalainen vaikka vääntääkin savoa?
        Eurooppan alueella se, tietysti, on vaan ei osa Eurooppaa, siten kun se pitää nyt ymmärtää.


    • ...

      Joukkoon sankkaan.

      Olihan tuo hyvin tiivistetysti esitettynä erittäin yleinen asia.

      Just oli juttua parinkin tutun kanssa aiheesta. Net, jotka tavallaan tajusi mahdollisimman nopeesti lyödä perseet ketoon ja oli kaikenlaista sairautta, syrjäytyneisyyttä, ties mitä, net on käsittääkseni pikapuoliin eläkeputkessa. Met muut sitten rähmitään miten rähmitään. Jotka ei ole alkaneet tai pystyneet apuhoitajiksi vanhustentaloihin on joko yrittäjiä tai normaaleita pitkäaikaistyöttömiä:DDD

      NOista tyävoimapoliittisista koulutuksista. Mäkin aikanaan tein jonkin tutkinnon sellaessa. Omalta alalta tosin, mutta olipahan ajankulua. Naurettiin välillä oikein isolla porukalla, kun ainoa koulun pätevä ope oli reksi, joka oli suorittanut kasvatustieteen opintonsa erityismenettelyllä. Niinno, meillä oli yks läänintaiteilija, kaks taikin käynyttä valokuvaajaa, yks tiedotusopin maisteri, yks maisteri, joka oli ollut ylipistolla opena, yks taikin käynyt kuvis maikka..... Ja meitsikin. Ja ssitten puoli luokkaa, jotka ei edes tajunneet, mistä puhutaan :DDD

      Kurssin vetäjä oli joskus käynyt ammattikoulun. Sitten se oli ollut painajana ja potkut saatuaan alkanut toimarilla painaan pitsamainoksia. Ja jostain syystä opettamaankin :DDD

      Ylivoimaisesti huvittavin tilanne oli, kun piti sinällään olla mielenkiintoista asiaa tunnilla. Ope esitteli ittensä, että on kolmatta vuotta Pekka Halosen taideakatemiassa opiskelijana, puoli luokkaa käveleltiin välittömästi ulos..

      Sen "koulun nimeä en tietenkään mainitse, se nyt on ollut otsikoissa, kun valtio halee niiltä muutamia kymmeniä miljoonia rahaa takaisin huuhaa- kurssien järjestelemisestä :DDD

      Sivumennen mainittuna, meiltä käsittääkseni kolme pääsi rengiksi alan hommiin, alle kolmikymppisiä. Meistä viistoista ei saanut edes harjoittelijapaikkaa. Perusteltiin leikisti "media osuuskuntaa" sen aikaa. Ideahan on ainoastaan siivota kortistoja sievemmiksi, ei tehdä tuloksia. Ja etenkin elättää "kouluja". Koulutuspisnes on yks suurimpia suomessa, jota valtio ja EU tukee massiivisesti.

      Mutta siis. Nämät työkkärin jutut nyt on anuksesta. Duuneja maassa on kyllä. Tärkeintä, että niistä ei kenenkään tarvitse maksaa palkkaa. Eli harjoittelijoita, työelämään valmennettavia, työmarkkinatuella olevia, niille voi jotain löytyäkin. Mutta tuosta putkesta ei juuri kenellekään löydy oikeita töitä. Kaikesta tästä hyvästä, saamme kiittää sosiaalidemokraatteja. Ne tämän systeemin on rakentaneet.

      Ihan varmasti mäkin pääsisin välittömästi mummojen vaippoja vaihtelemaan, se on totta. Ja niin pääsisi melkein kuka tahansa. Ajatuksessa vain pientä vikaa. Ei kaikista ole sellaiseen. Eikä todellakaan kannattaisi kaataa kalliilla maksettuja koulutuksi, osaamista, innovatiivisyyttä, virtaa, työhaluja jne roskikseen.

      Mutta kun maassa pitääpi olla maan tavalla. Pese perseitä, se ja sama jos muut maat on valovuoden edellä vaikkapa infrassa, kaupassa, sivistyksessä, koulutuksen tasossa tms. Pääasia on, että jotkut on tyytyväisiä.

      Niinno, tuli tavallaan tilitettyä. Mä en viiteen vuoteen ole ollut missään tekeisisissä työkkärin tms, huuhaan kanssa. Freena on joskus jotain hommia, joskus ei. Mutta eletty on ja tupakeissa pysytty. Ja yhteiskunnalle tärkeintä on. Mä en oo tilastoissa työttämänä ikinä. Ja meitä on muuten paljon.

      Kun koko elämähän perustuu siihen että pysyy elossa. Ei siihen kommunisteja perseestärevittyine sääntöineen tarvita. Eikä tarvita puolueitakaan säheltämään. Kun tiukaksi vetää, sitä on van pärjättävä jotenkin. Ja kun mennään ihan pohjimmaiseen yksilötasoon, vittu ketään kiinnosta mitkään aatteet. Jos ei yksinkertaisesti ole enää syötävää, kyllä mä voin naapurin pottupellosta varastaa kapan pottuja. Huomolla omalla tunnolla, totta. Mutta se on sitä viimmosen päälle vedettyä demokratiaa.

      Valta kuuluu kansalle. :DDD Ja sitähän kukaan ei halua tolvanoille antaa.

      Niin. Se on hankalaa olla erilaisten ihmisten kanssa duunissa. Kiinnostavaa jutella jostain julkkisjuorusta tai maidon hinnasta. Mutta sellaistahan se tahtoo olla. Sä et syö sitä leipääs mitä syöt. Sä joudut pitään turpas kiinni, että voit syödä.

      Vitun hienoa filosofiaa. Pitääkin ottaa vähän virkistävää, tästähän saa pian noopelin.


      =DW=

      • Itämeren silakka

        Luotsi – Wikipedia
        Luotsin työ on erittäin vastuullista ja vaativaa, sillä virheistä saattaa aiheutua suuria ... [muokkaa] Ammatin vaatimukset. Luotseilta vaaditaan hyvää fyysistä kuntoa, ... Haettu osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Luotsi ...
        fi.wikipedia.org/wiki/Luotsi - Välimuistissa - Samankaltaisia
        Lieneeköhän kopioitunut oikein, mutta siellä on vaatimukset.


      • 50 V

        joskus itsekin ryhtyä tekemään kotona freelancerina taittotöitö. Olenhan tietenkin tutuille jotain layereita tehnytkin. Minkäs alan hemmo olet?


      • ...
        Itämeren silakka kirjoitti:

        Luotsi – Wikipedia
        Luotsin työ on erittäin vastuullista ja vaativaa, sillä virheistä saattaa aiheutua suuria ... [muokkaa] Ammatin vaatimukset. Luotseilta vaaditaan hyvää fyysistä kuntoa, ... Haettu osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Luotsi ...
        fi.wikipedia.org/wiki/Luotsi - Välimuistissa - Samankaltaisia
        Lieneeköhän kopioitunut oikein, mutta siellä on vaatimukset.

        Ja on muutamia muitakin. Yks on lennonjohtaja ja sitten on kaikki pelastuspuolen päällikkötyöt.

        Paljon muitakin, politiikassa, baltionhallinnossa ja peräti roskiskuski alkaa yllättäen muuttua varsin tärkeäksi, kun roskat pitää kerätä olkkariin.

        Mutta tässä on just se, että kaikkiin noihinkin tehtäviin pitäisi olla ammattinsa osaava ja ajatteleva ihminen, joka osaa suunnitella, miten asiat hoituu.

        Tää nyt tavallaan ohi. Mutta tsadissa pitää taas panna kauppahalli kiinni ja remonttiin. Kauppiaat nureissään ja asiakkaat myös- Syynä remonttiiin on vasta tehdyssä remontissa tehdyt rakennusviat :DDDDD

        Niin, timpuruhan hakkaa naulan siihen mitä käsketään ja mikä on piirustuksiin suunnittelijan toimesta laitettu. Mutta kun remppa meneekin suteen, kaikki kärsii ja rahaa palaa. Suunnittelu ja etenkin toteutuksen valvonta on avainasemassa. Hyvin suunniteltua ja hyvin valvottua hommaa kun suteen eivoi tehdä. Edes ammattitaitoinen ammattikoulun käynyt remonttimies.

        Painopiste on perseellään. Ei olisi mitään vanhustenhoitoongelmia, jos asiat olisi suunniteltu alunperin oikein. Mutta kun äänestäjät äänestävät, täysin itsekkäistä syistä, lopputulos on nyt mitä on. Ei se homma olisi hirveesti vaatinut. Suuret ikäluokat ois maksaneet reaalihinnat taloistaan ja autoistaan ja lastensa kavattamisesta jne. Ja oisivat siis olleet muutaman satkun vähemmällä elämänsä kuukausittain. Nyt van on niin, että vanhuuden varalle ei ole kuin velkaa tiedossa. Siis muille kansalaisille.

        Tämä pätee moniin muihinkin asioihin. Ihminen ajattelee vain itseään.


        Ai niin, rajavartia. No se tekee duuniaan.


      • ...
        50 V kirjoitti:

        joskus itsekin ryhtyä tekemään kotona freelancerina taittotöitö. Olenhan tietenkin tutuille jotain layereita tehnytkin. Minkäs alan hemmo olet?

        Elikkäs oon vääntänyt tavallaan koko ikäni tavallaan omaa sarkaani, vähintäänkin vaihtelevasti : DD

        Hommia on aina, maksajien löytäminen ns. "haasteellista". Jotkut ei tajua, että työksi tätäkin sanotaan jne...

        Freellä on hommia paremmin kuin vakkarilla. Tai siis vakkariksi ei edes pääse nykyisin juuri mitenkään. Mutta töitä on, kun laskee kaiken mukaan. Printin, webin, sosiaalisen median, tiedottamisen, markkinointiviestinnän suunnittelun, kirjoittamisen, ihan vaikka vessapareiarkin kuvuon suunnittelemisen. Ja ihan kaikke muuta.

        Perinteisistihäm freenä hommia on tehnyt journalistit ja valokuvaajat näyttelijät.... Kaikilla pahoja työllistymisongelmia nykyisin.

        Periaatteessa homma on selkeää. Saat duuniin, teet sen. Ja laitat laskun perään. Ei siihen tarvitse olla erikseen edes Free- korttia, tavallinen riittää. Mutta kun hommia on enenpi, pitää olla freekortti, se o noin verotusteknisesti helpompi hoitaa. Osa sinällään free- porukoita on toimarilla, se selkeenpää, lähinnä asiakkaalle.

        Netistä kyllä löytyy tietoa kylliksi. En muista domaineja suoraan, mutta on meillä jokin liittokin olemassa.

        Freessä sellainen erityispiirre. Tavallaan olet yrittäjä, tavallaan duunari. Sä periaatteessa olet sosiaaliturvan alainen, yrittäjänä vähemmän. Mutta et ole duunari, ei siis vakityötä.

        Käytännössä olet kuitenkin lainsuojaton. Koita mennä selittään jonkin syrjäkylän snagarin pitäjälle, että "teipattaisiinko akkunat" tai koita mennä työkkäriin selittään että ei ole ollut duuneja...

        Mutta pärjää tälleenkin. Ei hyvin. Mä otan melkein lottovoittona, jos enenpi kuin satasten homman joskus saan :DDD

        Mä en ikinä ole kieltänyt ketään alkamasta alalle. Tää ei oo helppoa. Löysäperseet häviää pikaisesti jokatapauksessa. Mutta lahjakkaille, niille on aina tarvetta. Vittu, tehköön vaikka ilmoituksia paikallislehteen tai printtailkoon pitseriamainoksia himassa. Isot puulaakit nappaa osan, mutta saapahan paikallinen kepappikin asialliset ilmarit jonnekin paikallislehteen.

        Tää nyt on tavallaan typerää, mun mielestä ketään ei saa torpata kilpailun pelon takia. Jos joku taittaa paremmin kuin mä, sehän on asiakkaan ja sen tekijän etu, mun pitää sitten vaan tehdä jotain muuta leipäni etteen jos homma menee sivu suun.

        Ja sekin vielä, että etenkin tällasissa pienemmissä hommissa, ei kaikilla riitä resurssit aina ihan kaikkeen. Vaikka nyt kilpailisikin sanoista hommista, siitä voi kaverista olla jossain vaiheessa hyötyä myös itselle, jos tarvii apua.


        Mutta suomi on niin pieni maa, ei täällä oikein sovi olemaan vapaata kilpailua. Täällä pittää koittaa tappaa kilpailijat, että pentu saa uuden polkupyörän jouluksi. Melko kristillistä ja silleen :DDD

        Taita mitä taita ja tee leiskojas. Ei haittaa mua. Mä nääs teen net ammattiotteella, jos nyt teen . juusii :DDD


        =DW=


      • 50 v
        ... kirjoitti:

        Elikkäs oon vääntänyt tavallaan koko ikäni tavallaan omaa sarkaani, vähintäänkin vaihtelevasti : DD

        Hommia on aina, maksajien löytäminen ns. "haasteellista". Jotkut ei tajua, että työksi tätäkin sanotaan jne...

        Freellä on hommia paremmin kuin vakkarilla. Tai siis vakkariksi ei edes pääse nykyisin juuri mitenkään. Mutta töitä on, kun laskee kaiken mukaan. Printin, webin, sosiaalisen median, tiedottamisen, markkinointiviestinnän suunnittelun, kirjoittamisen, ihan vaikka vessapareiarkin kuvuon suunnittelemisen. Ja ihan kaikke muuta.

        Perinteisistihäm freenä hommia on tehnyt journalistit ja valokuvaajat näyttelijät.... Kaikilla pahoja työllistymisongelmia nykyisin.

        Periaatteessa homma on selkeää. Saat duuniin, teet sen. Ja laitat laskun perään. Ei siihen tarvitse olla erikseen edes Free- korttia, tavallinen riittää. Mutta kun hommia on enenpi, pitää olla freekortti, se o noin verotusteknisesti helpompi hoitaa. Osa sinällään free- porukoita on toimarilla, se selkeenpää, lähinnä asiakkaalle.

        Netistä kyllä löytyy tietoa kylliksi. En muista domaineja suoraan, mutta on meillä jokin liittokin olemassa.

        Freessä sellainen erityispiirre. Tavallaan olet yrittäjä, tavallaan duunari. Sä periaatteessa olet sosiaaliturvan alainen, yrittäjänä vähemmän. Mutta et ole duunari, ei siis vakityötä.

        Käytännössä olet kuitenkin lainsuojaton. Koita mennä selittään jonkin syrjäkylän snagarin pitäjälle, että "teipattaisiinko akkunat" tai koita mennä työkkäriin selittään että ei ole ollut duuneja...

        Mutta pärjää tälleenkin. Ei hyvin. Mä otan melkein lottovoittona, jos enenpi kuin satasten homman joskus saan :DDD

        Mä en ikinä ole kieltänyt ketään alkamasta alalle. Tää ei oo helppoa. Löysäperseet häviää pikaisesti jokatapauksessa. Mutta lahjakkaille, niille on aina tarvetta. Vittu, tehköön vaikka ilmoituksia paikallislehteen tai printtailkoon pitseriamainoksia himassa. Isot puulaakit nappaa osan, mutta saapahan paikallinen kepappikin asialliset ilmarit jonnekin paikallislehteen.

        Tää nyt on tavallaan typerää, mun mielestä ketään ei saa torpata kilpailun pelon takia. Jos joku taittaa paremmin kuin mä, sehän on asiakkaan ja sen tekijän etu, mun pitää sitten vaan tehdä jotain muuta leipäni etteen jos homma menee sivu suun.

        Ja sekin vielä, että etenkin tällasissa pienemmissä hommissa, ei kaikilla riitä resurssit aina ihan kaikkeen. Vaikka nyt kilpailisikin sanoista hommista, siitä voi kaverista olla jossain vaiheessa hyötyä myös itselle, jos tarvii apua.


        Mutta suomi on niin pieni maa, ei täällä oikein sovi olemaan vapaata kilpailua. Täällä pittää koittaa tappaa kilpailijat, että pentu saa uuden polkupyörän jouluksi. Melko kristillistä ja silleen :DDD

        Taita mitä taita ja tee leiskojas. Ei haittaa mua. Mä nääs teen net ammattiotteella, jos nyt teen . juusii :DDD


        =DW=

        Uskon, että olet ammattilainen. Itse aloitin kirjapainossa oppisopimuksella v 76. Olin käsiasemoija/ graafinen kuvaaja. Olen työskennellyt kopiossa ja latojana. Viimeiset vuodet olin mac/pc operaattorina. On grafiikka-, taitto-,kuvankäsittely tuttua. En usko kilpailevani kanssasi, koska mulla on oma verkosto. Olen suorittanut mm. painopinnanvalmistajan erikoisammattitutkinnon. En pidä itseäni amatöörinä ;-)


      • ...
        50 v kirjoitti:

        Uskon, että olet ammattilainen. Itse aloitin kirjapainossa oppisopimuksella v 76. Olin käsiasemoija/ graafinen kuvaaja. Olen työskennellyt kopiossa ja latojana. Viimeiset vuodet olin mac/pc operaattorina. On grafiikka-, taitto-,kuvankäsittely tuttua. En usko kilpailevani kanssasi, koska mulla on oma verkosto. Olen suorittanut mm. painopinnanvalmistajan erikoisammattitutkinnon. En pidä itseäni amatöörinä ;-)

        Katos, samoja hommia tehdään nykyään ties millä "tutkinnoilla". Alalla on hommia, mutta äärettömän vähän vakinaisia.

        Mä lopetin kaikenlaiset kirjapainohommat yli kymmenen vuotta sitten. Paree tehdä omia juttuja, kuin vääntää laskulomakkeita. No tulee niitä tossa sivussa jonkinverran, mutta painojen kanssa en jaksa enää väsätä. Jos pitää painattaa, kysyn tarjouksen, se siitä.

        Ongelmaksi muuten muodostunut nuoriso, heh. Net on niin ammattilaisia, niin ammattiaisia. Mutta väsyttävää joskus änkyttää jonkun ammattilaisen kanssa asiasta, mikä on selkeästi selitetty tarjouspyynnössä.

        Ai niin. Viimmeks kun teetin painohommia, teetin net kiinanassa. Joop, halvenpaa, mutta ei tarvinnut lässyttää ylimääräistä, ohjeet riitti.

        Tää on just vikana alalla, kaikenmaailman #ammattilaisia" heiluu duuneissa, kun net jotka osaa, on lähinnä kortistossa- Mutta se on nykyaikaa. Oliko se kolme neljäsosaa, mitä "painopinnan valmistajastikin meni kortistoon viimeisen parinkymmenen vuoden ajalla?

        Mutta ei kuulu mulle. Maalimassa kun pitää jokaisen pärjätä, ihan itekseen. Ei se aina helppoa ole ollut, mutta, luottotiedot on tallella ja aina välillä on duunejakin. Mutta ei painopinnanvalmistajana, sellainen duuni on jo sinällään kuollut ajat sitten. Nyt on lähinnä tiedostojen korjaajia ja sensellaisia. Asiakkaat jne toimittaa originaalit.

        Hyvät taittajat on muuten aina hakusessa. Mä en oo hyvä taittamaan. Siis taittaahan sitä melkein jokainen jotenkin , mutta suuret lahjakkuudet, niitä ei maassa lie kuin muutamia.Wordin oikoluku ja Indin taittomasteri kai on suomen yleisimmät taittajat nykyisin...

        Mut aina mahtuu jokainen, joka tekee ja vieläpä tajuaa, mitä tekee. Aina jonnekin.

        =DW=


      • 25
        ... kirjoitti:

        Ja on muutamia muitakin. Yks on lennonjohtaja ja sitten on kaikki pelastuspuolen päällikkötyöt.

        Paljon muitakin, politiikassa, baltionhallinnossa ja peräti roskiskuski alkaa yllättäen muuttua varsin tärkeäksi, kun roskat pitää kerätä olkkariin.

        Mutta tässä on just se, että kaikkiin noihinkin tehtäviin pitäisi olla ammattinsa osaava ja ajatteleva ihminen, joka osaa suunnitella, miten asiat hoituu.

        Tää nyt tavallaan ohi. Mutta tsadissa pitää taas panna kauppahalli kiinni ja remonttiin. Kauppiaat nureissään ja asiakkaat myös- Syynä remonttiiin on vasta tehdyssä remontissa tehdyt rakennusviat :DDDDD

        Niin, timpuruhan hakkaa naulan siihen mitä käsketään ja mikä on piirustuksiin suunnittelijan toimesta laitettu. Mutta kun remppa meneekin suteen, kaikki kärsii ja rahaa palaa. Suunnittelu ja etenkin toteutuksen valvonta on avainasemassa. Hyvin suunniteltua ja hyvin valvottua hommaa kun suteen eivoi tehdä. Edes ammattitaitoinen ammattikoulun käynyt remonttimies.

        Painopiste on perseellään. Ei olisi mitään vanhustenhoitoongelmia, jos asiat olisi suunniteltu alunperin oikein. Mutta kun äänestäjät äänestävät, täysin itsekkäistä syistä, lopputulos on nyt mitä on. Ei se homma olisi hirveesti vaatinut. Suuret ikäluokat ois maksaneet reaalihinnat taloistaan ja autoistaan ja lastensa kavattamisesta jne. Ja oisivat siis olleet muutaman satkun vähemmällä elämänsä kuukausittain. Nyt van on niin, että vanhuuden varalle ei ole kuin velkaa tiedossa. Siis muille kansalaisille.

        Tämä pätee moniin muihinkin asioihin. Ihminen ajattelee vain itseään.


        Ai niin, rajavartia. No se tekee duuniaan.

        sun vuodatustasi. Väitätkö, että suuret ikäluokat ovat saaneet kämppänsä, autonsa sun muut halvemmalla kuin nuoremmat? Kyllä meidän kämpät maksettu pankkilainalla, jossa käypä korko. Muut hankinnat suoritettu myös joko käteisellä tai lainalla. Penskat olleet yksityisellä päivähoitajalla, koska ei ollut kunnallisia hoitopaikkoja eikä mitään kotihoidontukia ollut. Koulu ollut "ilmainen", kiitos vaan kaikki veronmaksajat.


      • too-ö
        ... kirjoitti:

        Ja on muutamia muitakin. Yks on lennonjohtaja ja sitten on kaikki pelastuspuolen päällikkötyöt.

        Paljon muitakin, politiikassa, baltionhallinnossa ja peräti roskiskuski alkaa yllättäen muuttua varsin tärkeäksi, kun roskat pitää kerätä olkkariin.

        Mutta tässä on just se, että kaikkiin noihinkin tehtäviin pitäisi olla ammattinsa osaava ja ajatteleva ihminen, joka osaa suunnitella, miten asiat hoituu.

        Tää nyt tavallaan ohi. Mutta tsadissa pitää taas panna kauppahalli kiinni ja remonttiin. Kauppiaat nureissään ja asiakkaat myös- Syynä remonttiiin on vasta tehdyssä remontissa tehdyt rakennusviat :DDDDD

        Niin, timpuruhan hakkaa naulan siihen mitä käsketään ja mikä on piirustuksiin suunnittelijan toimesta laitettu. Mutta kun remppa meneekin suteen, kaikki kärsii ja rahaa palaa. Suunnittelu ja etenkin toteutuksen valvonta on avainasemassa. Hyvin suunniteltua ja hyvin valvottua hommaa kun suteen eivoi tehdä. Edes ammattitaitoinen ammattikoulun käynyt remonttimies.

        Painopiste on perseellään. Ei olisi mitään vanhustenhoitoongelmia, jos asiat olisi suunniteltu alunperin oikein. Mutta kun äänestäjät äänestävät, täysin itsekkäistä syistä, lopputulos on nyt mitä on. Ei se homma olisi hirveesti vaatinut. Suuret ikäluokat ois maksaneet reaalihinnat taloistaan ja autoistaan ja lastensa kavattamisesta jne. Ja oisivat siis olleet muutaman satkun vähemmällä elämänsä kuukausittain. Nyt van on niin, että vanhuuden varalle ei ole kuin velkaa tiedossa. Siis muille kansalaisille.

        Tämä pätee moniin muihinkin asioihin. Ihminen ajattelee vain itseään.


        Ai niin, rajavartia. No se tekee duuniaan.

        kaheksankymmentä-luvulla...ei siis ihan äsken


      • lillukanvarsi
        too-ö kirjoitti:

        kaheksankymmentä-luvulla...ei siis ihan äsken

        Miten sun remppas liittyymun kommenttiini?


      • lillukanvarsi

        olen kanssasi, että ne työkkärin kurssit ovat pyrstöstä. Kävin "työnhakukurssin". Piti opetella kirjoittamaan työhakemus. Kurssia käytiin useita viikkoja, tehtiin harjoitelmia, joita porukalla arvosteltiin. Kävimme myös excursiolla eräässä firmassa, jossa myydään lehtiä y.m. puhelimitse. Mulle ei jäänyt käteen mitään, tuskin muillekaan kursseilla olleille. Tosin sain työkkärikurssilta ystävän, jonka kanssa menimme Helsingin kaupungin järjestämälle tietokonekurssille. Ainoa asia, joka siitä kurssista jäi, oli, että opettaja oli mies nimeltä Niina.

        Jäi sieltä mieleen muutakin, mutta olen ne kaikki jo unohtanut tässä vuosien varrella, heh...Ei mun tarvitse varmaan enää niitä pohtia. Ei muuta kuin saunan taakse ja niskalaukaus, sillähän meistä vanhoista ämmistä päästään...


      • 50 v
        ... kirjoitti:

        Katos, samoja hommia tehdään nykyään ties millä "tutkinnoilla". Alalla on hommia, mutta äärettömän vähän vakinaisia.

        Mä lopetin kaikenlaiset kirjapainohommat yli kymmenen vuotta sitten. Paree tehdä omia juttuja, kuin vääntää laskulomakkeita. No tulee niitä tossa sivussa jonkinverran, mutta painojen kanssa en jaksa enää väsätä. Jos pitää painattaa, kysyn tarjouksen, se siitä.

        Ongelmaksi muuten muodostunut nuoriso, heh. Net on niin ammattilaisia, niin ammattiaisia. Mutta väsyttävää joskus änkyttää jonkun ammattilaisen kanssa asiasta, mikä on selkeästi selitetty tarjouspyynnössä.

        Ai niin. Viimmeks kun teetin painohommia, teetin net kiinanassa. Joop, halvenpaa, mutta ei tarvinnut lässyttää ylimääräistä, ohjeet riitti.

        Tää on just vikana alalla, kaikenmaailman #ammattilaisia" heiluu duuneissa, kun net jotka osaa, on lähinnä kortistossa- Mutta se on nykyaikaa. Oliko se kolme neljäsosaa, mitä "painopinnan valmistajastikin meni kortistoon viimeisen parinkymmenen vuoden ajalla?

        Mutta ei kuulu mulle. Maalimassa kun pitää jokaisen pärjätä, ihan itekseen. Ei se aina helppoa ole ollut, mutta, luottotiedot on tallella ja aina välillä on duunejakin. Mutta ei painopinnanvalmistajana, sellainen duuni on jo sinällään kuollut ajat sitten. Nyt on lähinnä tiedostojen korjaajia ja sensellaisia. Asiakkaat jne toimittaa originaalit.

        Hyvät taittajat on muuten aina hakusessa. Mä en oo hyvä taittamaan. Siis taittaahan sitä melkein jokainen jotenkin , mutta suuret lahjakkuudet, niitä ei maassa lie kuin muutamia.Wordin oikoluku ja Indin taittomasteri kai on suomen yleisimmät taittajat nykyisin...

        Mut aina mahtuu jokainen, joka tekee ja vieläpä tajuaa, mitä tekee. Aina jonnekin.

        =DW=

        On kyllä tuoreessa muistissa asiakkaan "painovalmiit" tiedostot matalares. kuvineen & fontteineen :D :D ;D Ja onhan se niin, että tarkemmin pohdittuani olen liian mukavuudenhaluinen täyspäiväiseksi freeksi. On aika passelia tehdä duunia vähän yli puoli vuotta vuodessa kuukauden lomarahat. Muutama kuukausi hengaillaan kortistossa. Tietenkin ansiosidonnainen laskee eikä tienaa niin hyvää eläkettä kuin ennen. Anyway pysyy leivänsyrjässä kiinni ja satunnaisilla taitto- yms. hommeloisilla saa viinit palanpainikkeeksi ;). Aikaa jää entisten työkavereiden kanssa kuppiloissa istuskeluun, kuntosalitreeneihin ja kaikkeen kivaan :D.
        On vain jaksettava töissä ollessa kuunnella näitä juoruja ja saippuasarjajuttuja yms. En tietenkään pidä itseäni heitä fiksumpana, mutta kun joskus yrittää puhua sellaista joka minusta kuuluu yleissivistykseen, tuntuu siltä kuin jollain ei menis hissi ihan ylös asti ;). Vastaavasti olen varmaan heistä kummajainen, kun en tidä jonkun julkkiksen uusinta valloitusta jne :D. Mutta jatkoja ja antoisaa kevättä :D :D :D


    • Mennään voittoon,mä vaihroin mukavan ja asiallisesti palkatun homman huomattavast pienemmän palkkaluokan hommiin.
      En siis opiskellut vaan hyppäsin joka pojan haaveeseen ja aloin ajelemaan ja hoitamaan taloja.
      kyllä joskus kyrsii kovastikin mut valinta oli minun .

    • Voi opiskelu on ihanaa. Tottakai kannattaa hankkia amatteja jos siihen on mahdollisuus. Minulla on kolme koulutusta, kaksi on hankittu aikuisena ja viimeinen ammattikorkeakoulusta osittain työn ohessa.

      Jos minulla olisi tilanne, että saisin mennä opiskelemaan, niin että siitä jopa maksettaisiin hakisin heti Kankaanpäähän askarruttaja-kurssille, siinä olisi kiva uusi amaatti minulle. Vuoden kestäisi ja saisi asustella asuntolassa ja viettää iloista opiskelijaelämää. Toki paljon on nykyään etätehtäviä netin avulla jotka hoituisi kotoa ja työharjoittelut kotipaikkakunnalla. Olisipas kivaa.

      Suosittelen siis opiskelmaan, 50 vuotta ei ole vasta kuin puolessavälissä nykykäsityksen mukaan. Itse ihan harmittelen, kun töitä riittää mun alalla ja laman vuoksi pelkästään lisääntyy ja siksi en saisi mitään avustusta opiskeluun vaan joutuisin kustantamaan opiskelut itse, niin kuin jouduin edellisetkin opintoni.

      Toki on viisainta yrittää kouluttautua omaa taipumustaan tukevalle alalle, siis sellaiselle josta jo on kokemusta, työn, harrastuksen puolesta tai muutoin hankittua osaamista. En siis ihan täysin uutta alaa kyllä alottaisi.

      Minun koulutukseni ovat kaikki hoito-alalta, joten liukumaa riittää. Asiakaskuntani ovat pienet lapset, mutta tarvittaessa voisin edelleen lisää opiskelemalla siirtyä muihinkin ikäluokkiin. Ehkä sitten kuuskymppisenä suuntaan nokkani sinne Kankaanpäähän, kuka tietää.

      Onnea vaan ja tsemppiä kaikille opiskelijoille.

      • Saisinhan minäkin sitä vuorotteluvapaata-ja korvausta. Se on kyllä vain 70% työttömyyskorvauksesta, joten aika pieni jos aikoisi opiskella sinä aikana oikein täyshoitolassa, heh heh.


    • Mukautuva masa

      Vaihtelu virkistää!

      53v sarajtuotannosta prosessilaitteiden mittatilausvalmistukseen.
      53v ohutlevytuotantoon.
      54v melamiinipinnoitteiden prosessituotantoon.
      54v puuikkunoiden valmistukseen.
      55v rakennustarvikkeiden valmistusta.
      56v lujitemuovituotteita.
      56v kartonkijalosteen pienimuotoisen valmistuksen suunnittelu.
      57v ISO 9000 laatujärjestelmän suunnittelu.

      Useimpiin liittyi paikkakunnan vaihto. Vaimo pysyi postiosoitteessa.
      Joukossa oli kaksi vakituista työsuhdetta, 1v ja 3kk jotka lopetin omalla päätökselläni.

      Vaihtelu sopi minulle vaikka, kahta poikkeusta lukuun ottamatta seuraavasta ei ollutkaan tietoa.
      Työ- ja työtömyysjaksot vaihtelivat pituudeltaan.

      Mielenkiintoisinta aikaa ennen putkea.

      • Näin on

        Just noita hanttihommia tuotantopuolella pätkänä löytyy kyllä. Jos fysiikka on jotenkuton kunnossa ja särkylääkkeet hyvät. Turha narista! Ja tollasta suunnittelijan apulaisen hommaa ois vaikka kuinka paljon, mutta kun vanhukset ei aina osaa käyttää tietokonetta, ne kun on tottuneet laskutikkuun ja sulkakynään.


      • Mukautuva
        Näin on kirjoitti:

        Just noita hanttihommia tuotantopuolella pätkänä löytyy kyllä. Jos fysiikka on jotenkuton kunnossa ja särkylääkkeet hyvät. Turha narista! Ja tollasta suunnittelijan apulaisen hommaa ois vaikka kuinka paljon, mutta kun vanhukset ei aina osaa käyttää tietokonetta, ne kun on tottuneet laskutikkuun ja sulkakynään.

        Työt, niiden kesto ja palkkaus vaihtelivat.

        Heikoin oli 15000mk/kk.
        Paras oli 2440mk/pv.
        Huomattava osa määräaikaisista oli 1500mk/pv mutta silloin sain päivärahan, matkakorvaukset ja ilmaisen majoituksen.
        Tuo 15000mk/kk:n vuosi meni omilla matka- ja majoituskustannuksilla.
        Kyse oli kuitenkin laskurin nollauksesta ja putken pään saavuttamisesta.

        Rahan arvon muutos lienee 1,3 - 1,5:n luokkaa.

        Eihän tuo hurmannut mutta pidin vaihtelusta ja tietoisuudesta noiden vuosien tilapäisyydestä.
        Minä viihdyin vaihtelussa.
        Tai, tein välttämättömyydestä hyveen?!


      • Näin on.
        Mukautuva kirjoitti:

        Työt, niiden kesto ja palkkaus vaihtelivat.

        Heikoin oli 15000mk/kk.
        Paras oli 2440mk/pv.
        Huomattava osa määräaikaisista oli 1500mk/pv mutta silloin sain päivärahan, matkakorvaukset ja ilmaisen majoituksen.
        Tuo 15000mk/kk:n vuosi meni omilla matka- ja majoituskustannuksilla.
        Kyse oli kuitenkin laskurin nollauksesta ja putken pään saavuttamisesta.

        Rahan arvon muutos lienee 1,3 - 1,5:n luokkaa.

        Eihän tuo hurmannut mutta pidin vaihtelusta ja tietoisuudesta noiden vuosien tilapäisyydestä.
        Minä viihdyin vaihtelussa.
        Tai, tein välttämättömyydestä hyveen?!

        Euro ollut käytössä olevana rahana suomessa vuodesta 2002. Oiskohan sun aika mennä tuonne eläkeläisosastolle kehumaan yli kymmenen vuotta sitten tekemilläsi "urotöillä". Katos, sulla voi olla hyvä muisti, siis kun pitää muistaa väärin. Joojoo, kaikki uskoo, että pappa on tienannut jumalattomasti akkunatehtaan lattianlakaisijana :DDD


      • Mukautuva
        Näin on. kirjoitti:

        Euro ollut käytössä olevana rahana suomessa vuodesta 2002. Oiskohan sun aika mennä tuonne eläkeläisosastolle kehumaan yli kymmenen vuotta sitten tekemilläsi "urotöillä". Katos, sulla voi olla hyvä muisti, siis kun pitää muistaa väärin. Joojoo, kaikki uskoo, että pappa on tienannut jumalattomasti akkunatehtaan lattianlakaisijana :DDD

        Viimeisen keikan heitin syksyllä 2001, 57-vuotisena.

        Dementikon ei tarvitse luottaa muistiinsa koska kaikki on näkyvissä työeläkeyhtiöni lähettämässä laskelmassa.

        En pidä tuota 15000km/kk jumalattomana ansiona ottaen huomioon kustannukseni, matkat ja majoitus.
        2440mk/pv oli kaksi kahden viikon EU-sponssaamaa keikkaa naapurikunnan yrittäjille.

        Osallistuin kyllä joskus lattian lakaisuunkin.
        Useammin kuitenkin työvaiheiden valmisteluun, materiaalien varauksiin, joskus työvaiheisiin kuten kiiretilanteessa tuotteiden pakkaamiseen ja lähetykseen, terästen sahaukseen, särmäykseen yms.
        Pitempiaikaisissa, yli 2kk, työsuhteissa tein valikoimatta usein sitä mitä tarvittiin.

        Alkuperäisen viestini sisältö pyrki kertomaan että ikääntyneellekin löytyy töitä jos on sopivia valmiuksia ja ennakkoluulottomuutta lähteä tekemään erilaisia tehtäviä niitä tarjotuilla paikkakunnilla.
        Työkkärillä ei ollut mitään tekemistä noiden kanssa paitsi että se maksoi muutamasta hakureisusta pienen kilometrikorvauksen.


    • pentix33

      Opiskelin itseopiskeluna sen ammatin joka kiinnosti, opiskelua se on vieläkin.

      Vieraalle työnteko ei kiinnosta, omat hommat.

      Onneksi pystyy hoitamaan etänä!

      Ja nuuka elämäntapa, selvää tuloa sekin on, lisäksi ei tarvitse tehdä mitään (jota ei edes ole) eikä ole kuluja eikä veroja.

      Työstä ja säästämisestä ne tulot tulee.

      Laakereilla oleminen ei kiinnosta, vapaavuodet tuli pidettyä, ei mitään.

      Uusia asioita voi aina opiskella.

      • mitäkä.mies

        Mitähän aloittajalle kuuluu nyt?? Kuusi vuotta vanha ketju,niin onliskohan aloittaja vielä samoilla mietteillä.


    • Anonyymi

      "Alempaan kastiin", voi herranjestas!

    • Anonyymi

      Onpa muorilla huono itsetunto, kun pitää yrittää päteä tavalla jos toisella.
      Joka itsensä ylentää se alennetaan, muista se!

      • Anonyymi

        Mihin tämä riman alitus liittyy? - Nm. Luki-luki vai muu ymmärtämisen vaje


    • Anonyymi

      Jos on käynyt "iltalukiota tosi hyvällä menestyksellä" ja saanut kiitettäviä arvosanoja ja menestynyt opiskelussa, mutta ei osaa kuitenkaan ilmaista ja kertoa, mitä tarkoittaa asiallaan, niin mistä on kymysys. - Nm. Ei uskottava juttu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe