Autuuden perusta

JEESUKSEN VERI POISTAA SYNNIN

Jotkut uskovat luulevat ja väittävät että Jeesuksen veri peittää synnit. Jeesuksen uhrin ja veren voima on paljon suurempi kuin VT:n uhrieläiten veri. VT:n eläinuhrit peittivät synnit. UT:n täydellinen ja lopullinen syntiuhri POISTI SYNNIN. Tämä on suuri ja ratkaiseva ero VT:n ja UT:n uhrien välillä.

En ole mistään Raamatusta löytänyt jaetta jossa väitettäisiin Jeesuksen veren peittävän tai siirtävän syntiä. Raamatun ilmoitus on että JEESUKSEN UHRI POISTI SYNNIN (Heb 9:26, Joh 1:29). Näissä jakeissa synti on yksikössä. Synti näissä jakeissa tarkoittaa koko syntiinlankeemusta yhdessä paketissa. Syntiinlankeemus taas sisältää jokaisen tekosynnin, ajatus- sana- ja tekosynnit mitä ihmiset ovat tehneet ja tulevat tekemään tulevaisuudessakin. Siis, koko syntiinlankeemus on poistettu Jeesuksen ruumiin uhrilla. Jumala poisti sen itsensä ja ihmisen välistä (2 Kor 5:21).
VT:n uhrieläinten veri peitti synnit. UT:n lopullinen syntiuhri poisti synnin.

JEESUKSEN VERI PUHDISTAA KAIKESTA SYNNISTÄ.

Jeesuksen veri ei peitä yhtään syntiä eikä siirrä niitä mihinkään. Jeesuksen veri pesee pois synnit.
Jeesuksen veri tuhoaa synnin niin että sitä ei ole olemassakaan. Tämä on Jeesuksen Kristuksen suorittaman täydellisen sovituksen seuraus. Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan veri PUHDISTAA kaikesta synnistä koska se on pyhä taivaasta tullut Jumalan veri (1 Joh 1:7, Apt 20:28, Heb 9:11-14). Se on totaalinen anteeksiantamus Jumalan puolelta. Syntejämme ei ole Jumalan edessä ja Jumala ei niitä edes muista. Miksi ei muista? KOSKA NIITÄ EI KOSKAAN OLE TEHTYKÄÄN Jumalan näkökulmasta katsottuna. "Te myös todistatte, sillä te olette ALUSTA ASTI OLLEET MINUN KANSSANI (Joh 15:27)"
Opetuslapset olivat olleet Jumalan yhteydessä syntymästään asti. Heidän syntinsä ei erottanut heitä Jumalasta yhdeksikään hetkeksi koska Jeesuksessa heidän syntinsä poistui. Jeesus näki heidän eläneen aina Jumalan yhteydessä. Jeesus kohteli heitä tästä näkökulmasta käsin.
Kun opetuslapset uskoivat Jeesukseen, heidän entinen syntielämänsä POISTUI siinä silmänräpäyksessä. "Olette alusta asti olleet minun kanssani." Jeesuksen veri puhdistaa syntinsä tunnustavan ja hylkäävän syntisen totaalisen puhtaaksi KAIKESTA SYNNISTÄ. Mitään syntiä ei jää jäljelle. Silloin hän on totaalisen puhdas synnistä. Hän on synnitön. Jeesuksen yhteydessä elävä vilpitön uskova on jatkuvassa verihuuhtelussa. Siksi HÄN myös PYSYY PUHTAANA.

Uskosta osaton ihminen sitä vastoin elää synnissä synneissään. Synti erottaa hänet Jumalasta.
Jos ja kun hän tulee uskoon Herraan Jeesukseen Kristukseen, hänen syntinsä poistuvat. Hän saa puhtauden ja viattomuuden Jeesuksen veren voimasta. Siksi hänen yhteytensä Jumalaan palautuu. Jumala sanoo hänelle:
"Syntisi on nyt poissa. Niitä ei ole enkä minä niitä muista. Tästä johtuen minä näen että sinä olet alusta asti pienestä viattomasta lapsesta asti ollut minun kanssani."

JEESUKSEN VERI VANHURSKAUTTAA SYNTISEN.

Room 5:9 "Paljoa ennemmin me siis nyt, kun OLEMME VANHURSKAUTETUT HÄNEN VERESSÄÄN,
pelastumme hänen kauttansa vihasta."

Vanhurskauttaja on Jumala. Jumalan teko uskovassa on täydellinen. Tästä johtuen syntisestä tulee vanhurskas. Hän ei ole enää syntinen. Hän omistaa nyt Jeesuksen synnittömän täydellisen elämän, Jumalan vanhurskauden. Jeesuksen ruumiin uhri ja veri myös pyhittää uskovan Jumalalle ts.erotta pois synnistä ja liittää Jumalan yhteyteen. Tässä tullaan ristin merkitykseen. Uskova samaistuu Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Hän kuolee Jeesuksen kanssa pois synnistä ja hän elää vanhurskautettuna uutena luomuksena Jumalan yhteydessä vanhurskasta ja vanhurskauteen pyrkivää elämää.

Heb 10:19 "Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä JEESUKSEN VEREN KAUTTA on pääsy kaikkeinpyhimpään,”
Heb 10:10 "Ja tämän tahdon perusteella me olemme PYHITETYT Jeesuksen Kristuksen RUUMIIN UHRILLA kerta kaikkiaan."

Koska Jumala on jokaisen uskovan puhdistanut verellään kaikesta synnistä ja lisäksi vanhurskauttanut hänet Kristuksen veressä sekä pyhittänyt uskovan itselleen Jeesuksen ruumiin uhrilla kertakaikkisesti, MINÄ EN USKALLA HALVEKSIA JUMALAN TEKOA USKOVASSA. EN USKALLA KUTSUA SITÄ, JONKA JUMALA ON PUHDISTANUT, VANHURSKAUTTANUT JA PYHITTÄNYT, SYNTISEKSI.

28

258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WeijoLindroos
      • sinun piti päästä mainostamaan omaa sivuasi ja lahkoasi, joka on kaukana helluntailaisuudesta.


      • Tässä ja nyt.
        Pe.ku kirjoitti:

        sinun piti päästä mainostamaan omaa sivuasi ja lahkoasi, joka on kaukana helluntailaisuudesta.

        Ihmettelen samaa. Mikä näitä ihmisiä oikein vaivaa kun pyrkivät siirtämään keskusteluja omiin kuppikuntiinsa.


    • Vastaus1

      peittää syntien paljouden. Jeesuksen veri poistaa syntien paljouden heiltä, jotka pysyvät Jeesuksessa ollen kuuliaisia Hyvän Paimenen äänelle.

      • oikein tämä väittämäsi mutta se ei ole Raamatun ilmoitus.

        >>>Jeesuksen veri poistaa syntien paljouden heiltä, jotka pysyvät Jeesuksessa ollen kuuliaisia Hyvän Paimenen äänelle.


      • ml213.
        jaikal kirjoitti:

        oikein tämä väittämäsi mutta se ei ole Raamatun ilmoitus.

        >>>Jeesuksen veri poistaa syntien paljouden heiltä, jotka pysyvät Jeesuksessa ollen kuuliaisia Hyvän Paimenen äänelle.

        Jeesuksen veri poistaa uskoon tulleen synnit välittömästi uskoontulohetkessä. Ei sitten joskus jos uskoon tullut henkilö on saavuttanut tietyn kuuliaisuuden tason.
        ---------

        Tarkoitatko tuolla ajatuksella myös sitä, että Jeesus poistaa uskoon tulleen ihmisen synnit,- joita hän tekee tulevaisuudessa?

        Tietenkin menneisyydessä tehdyt synnit ihminen saa anteeksi ja ne poistetut eli hän saa aloittaa elämänsä puhtaalta pöydältä.


      • Vastaus1
        jaikal kirjoitti:

        oikein tämä väittämäsi mutta se ei ole Raamatun ilmoitus.

        >>>Jeesuksen veri poistaa syntien paljouden heiltä, jotka pysyvät Jeesuksessa ollen kuuliaisia Hyvän Paimenen äänelle.

        syntyä jokaisen sydämeen ja Hän syntyy katoamattomasta Sanasta Pyhän Hengen voimalla. Jokainen saa ennen uskoon tulemista tekemänsä synnit anteeksi. Ne on tehty tietämättöminä ja ymmärtämättöminä päivinä. Tietämättömyyden aikoja Jumala on sietänyt, mutta uskon tultua ihminen on kokonaan eri asemassa. Hän tekee tieten syntiä sen jälkeen, kun oppii tuntemaan Jumalan Sanan. Armo riittää meidän kasvaa armon alla tuntemaan Jumala ja Hänen Tahtonsa. Armon päälle ei saa syntiä tehdä, mutta jos tekee, niin katumaton mielenlaatu on este anteeksi saamiselle.
        Tässä ajassa, eli nykyajassa, jossa me olemme tunnustaneet Jeesuksen, olemme paljon suuremmassa vastuussa Elämän Herralle kuin olimme entisessä ajassa, jolloin emme Häntä tunteneet.
        Tässä ajassa me elämme joka hetkisessä parannuksessa, sillä pakanoillekin Jumala antoi parannuksen elämäksi.


        Roomalaiskirje 3
        23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
        24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
        27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
        28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
        29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
        30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
        31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.


      • ml213. kirjoitti:

        Jeesuksen veri poistaa uskoon tulleen synnit välittömästi uskoontulohetkessä. Ei sitten joskus jos uskoon tullut henkilö on saavuttanut tietyn kuuliaisuuden tason.
        ---------

        Tarkoitatko tuolla ajatuksella myös sitä, että Jeesus poistaa uskoon tulleen ihmisen synnit,- joita hän tekee tulevaisuudessa?

        Tietenkin menneisyydessä tehdyt synnit ihminen saa anteeksi ja ne poistetut eli hän saa aloittaa elämänsä puhtaalta pöydältä.

        >>>Tarkoitatko tuolla ajatuksella myös sitä, että Jeesus poistaa uskoon tulleen ihmisen synnit,- joita hän tekee tulevaisuudessa?


      • T.Osiasia
        jaikal kirjoitti:

        >>>Tarkoitatko tuolla ajatuksella myös sitä, että Jeesus poistaa uskoon tulleen ihmisen synnit,- joita hän tekee tulevaisuudessa?

        1. Pahojen ihmisten puolesta.
        2. Sovitus koskee kaikkia uskovaisia. Meitäkin.
        3. Ei sisälly. Jos niin luulee, on tuudittautunut väärään armoon.


      • T.Osiasia kirjoitti:

        1. Pahojen ihmisten puolesta.
        2. Sovitus koskee kaikkia uskovaisia. Meitäkin.
        3. Ei sisälly. Jos niin luulee, on tuudittautunut väärään armoon.

        ei ole pelastusta jos lankeat yhteenkin syntiin uskoon tultuasi.
        Pelastuaksesi uskovana sinun tuleekin nyt täyttää lain vaatima vanhurskaus.
        Onko tämä Paavalin opettamaa vanhurskauttamisoppia?
        Miten olet lukenut Raamattusi?

        >>>3. Ei sisälly. Jos niin luulee, on tuudittautunut väärään armoon.


      • jaikal kirjoitti:

        ei ole pelastusta jos lankeat yhteenkin syntiin uskoon tultuasi.
        Pelastuaksesi uskovana sinun tuleekin nyt täyttää lain vaatima vanhurskaus.
        Onko tämä Paavalin opettamaa vanhurskauttamisoppia?
        Miten olet lukenut Raamattusi?

        >>>3. Ei sisälly. Jos niin luulee, on tuudittautunut väärään armoon.

        niin pimeässä jaikal, että sinulle tulisi opettaa uudelleen uskon
        ensimmäisiä alkeita - vai oletko niitä koskaan saanut oppiakaan?

        "Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia,
        olette taas sen tarpeessa, että teille opetetaan
        Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita; te olette
        tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa."
        Heb. 5:12


      • ml213.
        jaikal kirjoitti:

        >>>Tarkoitatko tuolla ajatuksella myös sitä, että Jeesus poistaa uskoon tulleen ihmisen synnit,- joita hän tekee tulevaisuudessa?

        Room 5:8-11 "Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, KUN ME VIELÄ OLIMME SYNTISIÄ, kuoli meidän edestämme. Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta. Sillä jos me silloin, KUN VIELÄ OLIMME JUMALAN VIHOLLISIA, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut; emmekä ainoastaan sovitetut, vaan vieläpä on Jumala meidän kerskauksemme meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta me nyt olemme sovituksen saaneet."
        -----------

        Peruslähtökohta ihmisen pelastumisessa on usko Jumalan aivoituksiin ja erikoisesti kokonaisuuteen.Tähän samaan asiaan liittyy, ettei ihmisen ymmärrystä pelastuksesta tule rakentaa muutaman jakeen kautta tai varaan.Jumala on Raamatussa ilmoittanut eräänlaisen paketin ja paketin yksi osa on tuo kopioimani kohta.

        Ymmärrän ja uskon, jos ihminen ei valvo itseään, niin tuo kopioimani Raamatun ilmoitus ei toteudu.Kyseessä on uskomaton ihminen.Siis ihminen uskoo mieluisiin ilmoituksiin Raamatusta, mutta Dementoituu ilmoituksille, jotka edellyttävät ihmisen omaa aktiivisuutta ja erikoisesti lihallisen ihmisen/mielen kieltämistä.

        Kun olemme ja elämme Luterilaisessa Suomessa, niin ymmärrän, miten tämä uskonnollisuus on saanut aikaan sen, että ihminen pelastuu ilman mitään omaa osaa.Jos taas lukee ja ymmärtää Jeesuksen opetusta ja yleensä UT puolta, niin siellä on yllättävän laajasti opetusta, mikä liittyy ihmisen aktiivisuuteen ja erikoisesti valvomiseen.

        Niin, ja ihmisen pelastuminen tulee hahmottaa kokonaisuudesta käsin,- ei osioiden. Esim. jos opetuksesi olisi kokonansa oikeaa, niin tuo 1 Tim 4:16 olisi ylikorostuva tai,- jopa harhaan johtava ilmoitus. Mutta, kokonaisuuden huomioiden se on tasapainossa muubn ilmoitusten kanssa.


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        niin pimeässä jaikal, että sinulle tulisi opettaa uudelleen uskon
        ensimmäisiä alkeita - vai oletko niitä koskaan saanut oppiakaan?

        "Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia,
        olette taas sen tarpeessa, että teille opetetaan
        Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita; te olette
        tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa."
        Heb. 5:12

        Tässä olisi vähän vahvempaa maitoa pimeyteen.

        Mikä on Herran näkökanta vääryyden peittämisestä vaatteella pois näkyvistä? Siitä kertoo Malakia seuraavasti.

        Mal 2:16 Sillä minä vihaan hylkäämistä, sanoo Herra, Israelin Jumala, ja sitä, joka verhoaa vaatteensa vääryydellä, sanoo Herra Sebaot. Siis ottakaa vaari hengestänne älkääkä olko uskottomat.
        Mal 2:17 Te väsytätte Herran puheillanne. Mutta te sanotte: "Miten väsytämme?" Siten, että sanotte: "Jokainen, joka pahaa tekee, on hyvä Herran silmissä, ja niihin hänellä on mielisuosio"; tahi: "Missä on tuomion Jumala?"

        Otan tähän King James Version jakeet Mal.2:16-17, koska käännös on suomalaista sananmukaisempi ja siten parempi.
        Mal 2:16 For the LORD, the God of Israel, saith that he hateth putting away: for one covereth violence with his garment, saith the LORD of hosts: therefore take heed to your spirit, that ye deal not treacherously.
        Mal 2:17 Ye have wearied the LORD with your words. Yet ye say, Wherein have we wearied him? When ye say, Every one that doeth evil is good in the sight of the LORD, and he delighteth in them; or, Where is the God of judgment?

        Jae 16:
        Sillä Herra, Israelin Jumala sanoo, että hän vihaa pois panemista: sitä joka peittää vääryyden vaatteella, sanoo Herra Sebaot. Sentähden kiinnittäkää huomiota henkeenne, että ette toimi petollisesti (pettävästi).

        Kysymys on siis synneistä, jotka pannaan pois näkyvistä peittämällä ne vaatteella. Ja sitä Herra vihaa.

        Jae 17:
        Te olette huolestuttaneet (täsmällisemmin: engl. gasp =saaneet haukkomaan henkeään) Herran sanoillanne (puheillanne). Kuitenkin te sanotte: ”Miten olemme huolestuttaneet?” Siten, että sanotte: ”Jokainen, joka tekee vääryyttä (pahaa) on hyvä Herran näkökannalta (näkökentältä) ja hän ilahtuu heistä.” Tai: ”Missä on Jumalan tuomio?”

        Jakeen 17 loppuosa, Biblia 1776:
        Siinä kuin te sanotte: jokainen, joka pahaa tekee, se kelpaa Herralle, ja että senkaltaiset ovat hänelle otolliset; eli kussa on se Jumala, joka rankaisee?

        Näitä jakeita olisi jokaisen synnittömän vanhurskaan syytä tarkasti tutkia. Ehkäpä löytävät vastauksen siihen kannattaako syntejään ja vääryyksiään peitellä Herran näkökentältä näkymättömiin.

        Mutta eiväthän nämä Herran sanat heitä koske? Nämä koskevat vain juutalaisia, sanovat he.


      • Jonah kirjoitti:

        Tässä olisi vähän vahvempaa maitoa pimeyteen.

        Mikä on Herran näkökanta vääryyden peittämisestä vaatteella pois näkyvistä? Siitä kertoo Malakia seuraavasti.

        Mal 2:16 Sillä minä vihaan hylkäämistä, sanoo Herra, Israelin Jumala, ja sitä, joka verhoaa vaatteensa vääryydellä, sanoo Herra Sebaot. Siis ottakaa vaari hengestänne älkääkä olko uskottomat.
        Mal 2:17 Te väsytätte Herran puheillanne. Mutta te sanotte: "Miten väsytämme?" Siten, että sanotte: "Jokainen, joka pahaa tekee, on hyvä Herran silmissä, ja niihin hänellä on mielisuosio"; tahi: "Missä on tuomion Jumala?"

        Otan tähän King James Version jakeet Mal.2:16-17, koska käännös on suomalaista sananmukaisempi ja siten parempi.
        Mal 2:16 For the LORD, the God of Israel, saith that he hateth putting away: for one covereth violence with his garment, saith the LORD of hosts: therefore take heed to your spirit, that ye deal not treacherously.
        Mal 2:17 Ye have wearied the LORD with your words. Yet ye say, Wherein have we wearied him? When ye say, Every one that doeth evil is good in the sight of the LORD, and he delighteth in them; or, Where is the God of judgment?

        Jae 16:
        Sillä Herra, Israelin Jumala sanoo, että hän vihaa pois panemista: sitä joka peittää vääryyden vaatteella, sanoo Herra Sebaot. Sentähden kiinnittäkää huomiota henkeenne, että ette toimi petollisesti (pettävästi).

        Kysymys on siis synneistä, jotka pannaan pois näkyvistä peittämällä ne vaatteella. Ja sitä Herra vihaa.

        Jae 17:
        Te olette huolestuttaneet (täsmällisemmin: engl. gasp =saaneet haukkomaan henkeään) Herran sanoillanne (puheillanne). Kuitenkin te sanotte: ”Miten olemme huolestuttaneet?” Siten, että sanotte: ”Jokainen, joka tekee vääryyttä (pahaa) on hyvä Herran näkökannalta (näkökentältä) ja hän ilahtuu heistä.” Tai: ”Missä on Jumalan tuomio?”

        Jakeen 17 loppuosa, Biblia 1776:
        Siinä kuin te sanotte: jokainen, joka pahaa tekee, se kelpaa Herralle, ja että senkaltaiset ovat hänelle otolliset; eli kussa on se Jumala, joka rankaisee?

        Näitä jakeita olisi jokaisen synnittömän vanhurskaan syytä tarkasti tutkia. Ehkäpä löytävät vastauksen siihen kannattaako syntejään ja vääryyksiään peitellä Herran näkökentältä näkymättömiin.

        Mutta eiväthän nämä Herran sanat heitä koske? Nämä koskevat vain juutalaisia, sanovat he.

        joka sisältyy perinteiseen helluntailaiseen opetukseen on se, että Jumala katsoo
        uskovia ikään kuin Jeesuksen läpi siten, että Hän ei näe meidän syntejämme.
        Siinä tavallaan tapahtuu tuo "one covereth violence with his garment" eli pahat
        teot peitetään häveliäästi vaatteella pois näkyvistä.

        Ajatus on sikäli oikeansuuntainen ja terve, että ovathan meidän syntimme anteeksi
        annetut Jeesuksen sovintouhrin ansiosta ja se uhri peittää "ennen tehdyt synnit".
        Mutta kuvitelma, että koko syntihistoriamme - myös tulevat synnit - olisi etukäteen
        kuitattu ja peitetty "Jeesus-vaatteeseen", on Sanan vastainen ja johtaa harhaan.

        Ilmestyskirjassa (UT1992) on yllättävä (!) kohta, joka herättää monenlaisia ajatuksia:

        "Nyt on tullut Karitsan häiden aika. Hänen morsiamensa on valmiina,
        hänen ylleen on puettu hääpuku, hohtavan valkea pellavapuku.
        Se pellavapuku tarkoittaa pyhien vanhurskaita tekoja." Ilm. 19:7-8

        Novumin mukaan tuo käännös "pyhien vanhurskaat teot" on kirjaimellisesti oikea.
        Siinä on voimaperäistä ainesta keskusteluun "vaatteista, peitteistä ja puvuista"!
        Sanon nyt varmuuden vuoksi, etten ole Jeesuksen sovintokuolemaa ja uhriverta
        mihinkään vaatteisiin enempää kuin pyhien tekoihinkaan vaihtamassa. Mutta tuo
        käännös vie uskottavuuden ja pohjan pois alussa mainitsemaltani "perinne-visiolta".


        1)
        Alun perin visio on tarkoittanut näkyä tai harhanäkyä, erityisesti uskonnollisessa tai
        huumavilla aineilla saavutetussa hurmostilassa koettua. http://fi.wikipedia.org/wiki/Visio

        .


    • vanhurskaan olevan synnitön?

      Paavali kirjoittaa, että "vanha on kadonnut", ja silti hän kehottaa "pane pois vanha", ja vaikka hän kirjoittaa, että "uusi on sijaan tullut", ja silti hän kehottaa "pukeudu uuteen".

      Paavali kirjoittaa (Room. 7:13-25.) viiteen kertaan kertaan synnin asuvan uudessa ihmisessä.

      14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
      17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
      20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
      21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
      23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.


      http://koti.mbnet.fi/teppov/kaannos.html

      • tarpeeksi pekusta sa

        Älä sekaannu miesten keskusteluihin.


    • Poista synnin kirjoitat !! Poistaako se näkyvällä tavalla niin ettei ihminen sitten enä tee syntiä vai onko tämäkin vaan kamelionti ja farisus trikki?

      Muuten tuossa sitten lopussa kun et enä niin ponnistanut niin kirjoitit ---> Hän kuolee Jeesuksen kanssa pois synnistä ja hän elää vanhurskautettuna uutena luomuksena Jumalan yhteydessä vanhurskasta ja vanhurskauteen pyrkivää elämää.

      ----> Missä niin on kirjoitettu että vanhurskas elämä olis pyrkivä? Miten niin pyrkivä joko se ON tai sitten se ei ole vanhurskasta elämä missä on vanhurskasta tuottava Elämä ja hedelmä! Eikö Abrahamin elämä ollut Vanhurskas eikä pyrkivä? Nämät toteutti Raamatun Sana ja tuli vanhurskaita ---> 23 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
      24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
      25 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
      26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

    • että Jeesuksen veri poistaa synnin; se on selkeämmin ja raamatullisemmin sanottu kuin "peittää" tai "siirtää".

      >Jeesuksen veri puhdistaa syntinsä tunnustavan ja hylkäävän syntisen totaalisen puhtaaksi KAIKESTA SYNNISTÄ. Mitään syntiä ei jää jäljelle. Silloin hän on totaalisen puhdas synnistä. Hän on synnitön. Jeesuksen yhteydessä elävä vilpitön uskova on jatkuvassa verihuuhtelussa. Siksi HÄN myös PYSYY PUHTAANA.<

      Samaa mieltä muuten, mutta jättäisin "hän on synnitön" lauseen pois. Miksi? Koska arkikäytössä sana "synnitön" mielletään olemusta (vastakohtana syntinen), ei tekoja (vastakohtana synnillinen tai synneissään oleva) koskevaksi. Uudestisyntynyt ja Jeesuksen veren alla oleva kristitty on synnitön jälkimmäisessä mielessä, hän ei ole synneissään vaan Kristuksessa. Tekosynnit on pesty pois ihmisen ja Jumalan VÄLILTÄ ja niin ollen (määrätyssä mielessä) myös IHMISESTÄ. Olemustamme tämä koskee siis sikäli, että Jumala katselee meitä kokonaisuudessaan Jeesuksen veren läpi, vanhurskautettuina, jolloin syntisyyttämme ei lueta kadottavaksi tekijäksi. Mielestäni mennään liiallisuuksiin ja tuotetaan enemmän hämminkiä ja sekaannusta kuin selvyyttä jos ryhdytään opettamaan että ihminen on synnitön (vastakohtana syntinen). Se näyttäisi kyllä olevan totta joidenkin Raamatun kohtien mukaan - ja mielestäni se on totta tässä määrätyssä merkityksessä, että Jeesuksen veri on pessyt tekosyntimme pois - mutta se ei ole kokonaisuus. Yksipuolisesti korostettuna "meillä ei ole syntiä" -opetus johtaa epäraamatulliseen synnittömyysoppiin.

      En ole synnitön siinä mielessä etten tekisi syntiä. Olen synnitön siinä mielessä että Jeesuksen veri alati pesee syntini pois. Näin ajattelen ja tätä sinäkin ilmeisesti tarkoitat, vaikka sitten vedätkin tosiasiasta johtopäätöksiä jotka eivät (mielestäni) pidä paikkaansa. On syytä korostaa että olen synnitön vain niin kauan kuin pysyn Hänessä - ja koska vierastan sanan "synnitön" -käyttöä, sekaannusta tuottavana ja harhaanjohtavana, käytän mieluummin toista ilmaisua: syntini ovat anteeksi annetut niin kauan kuin pysyn Hänessä.

      Äärimmilleen vietynä opetuksesi tarkoittaisi ettei uskova ollenkaan tee syntiä. Koska Jeesuksen veri alati pesee hänen syntinsä pois. Teot jotka ei-uskovan kohdalla ovat syntiä eivät ole sitä uskovan kohdalla koska Jumala alati ottaa syntimme pois samalla hetkellä kuin niitä teemme ja tämä pois ottaminen on niin täydellinen ettei Jumala edes näe syntejämme? Koska syntien-pois-ottaminen (kerta kaikkinen synnin-pois-ottaminen koko pakettina) jonka uskoontullessa saamme osaksemme, koskee menneisyyttä ja tulevaa, päätelmä on ettei minulla koskaan ole ollut, ei ole eikä tule olemaan syntiä? Jos opetuksesi on tämä minun täytyy sanoa etten ole samaa mieltä. Voisin viitata useisiin raamatunkohtiin, ehkä tärkeimpinä 1.Joh.1:8 sekä Jaak.5:16, joka on tärkeä kehoitus syntien tunnustamisesta. Tämä parantumiseen liittyvä kehoitus on annettu nimenomaan uskoville. Jos nyt on niin että olen synnitön, siinä mielessä kuin ymmärrän sinun sanaa käyttävän ja tulkitsevan, kuinka Jumalan sana sanoo "tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta". Sehän tarkoittaisi tyhjän ja olemattoman tunnustamista, jonkin sellaisen jota ei ole.

      >Syntejämme ei ole Jumalan edessä ja Jumala ei niitä edes muista.<
      Jumala ei suhtaudu niihin synteinä siinä mielessä että niillä olisi kadottava voima - tai, paremmin sanottuna: ne eivät tule esteeksi uskovan ja Jumalan väliin, eivät katkaise yhteyttä Herraan. MEIDÄT ON PESTY PUHTAAKSI RIKKOMUKSISTA JUMALAA VASTAAN (olemustaan ja tahtoaan vastaan, joita laki eli Kymmenen Käskyä osaltaan ilmaisee) JA LAKI EI ENÄÄ TUOMITSE MEITÄ, KOSKA SE ON KOHDALLAMME TÄYTETTYNÄ KRISTUKSESSA. Jumala ei siis muistele syntejämme eikä syytä niistä. Huomaa kuitenkin että teot sinänsä ovat osa elämänhistoriaa eivätkä lakkaa olemasta. Paavali ei sanonut "minä en koskaan ole vainonnut Jumalan seurakuntaa, tämä asia on otettu pois niin kuin sitä ei olisi koskaan ollutkaan ja Jumala ei enää muista (=ei tiedä) että tuollaisia asioita tapahtunut".

      Ehkä voidaan sanoa että Jumala pyyhkii syntimme pois juridisessa mielessä. Samalla tavalla kuin kuolemaantuomittu voidaan armahtaa. Jumalan armahdus on täydellinen. Ajatusteni ja tekojeni puolesta olen verrattavissa murhaajaan, mutta minut on armahdettu tuomiosta ja armahdus on yhtä täydellinen kuin en olisi mitään pahaa tehnytkään. Juridisessa mielessä (tarkoitan hengellistä, en maallista juridiikkaa) rikokseni on sovitettu. Se että minut Jeesuksen veressä armahdetaan tuomiosta, yhtä täydellisesti kuin en olisi mitään pahaa tehnytkään, ei tarkoita etten ole koskaan tehnyt mitään pahaa. Teot ovat olemassa tekoina ja vielä uskovallekin teoista on seurauksia, mm. maallisen lain edessä. Uskova siis on synnitön sanan tietyssä merkityksessä, mutta mielestäni on parempi sanoa että uskova on saanut (ja saa alati, turvautuessaan Kristukseen ja pysyessään Hänessä) syntinsä anteeksi. Hän on armahdettu syntinen eli pyhä.

      • >>>Äärimmilleen vietynä opetuksesi tarkoittaisi ettei uskova ollenkaan tee syntiä. Koska Jeesuksen veri alati pesee hänen syntinsä pois.


      • jaikal kirjoitti:

        >>>Äärimmilleen vietynä opetuksesi tarkoittaisi ettei uskova ollenkaan tee syntiä. Koska Jeesuksen veri alati pesee hänen syntinsä pois.

        Mun huono suomi on antanut ymmärtää että olisin jo näkyvässä maailmassa synnitön? Olen sanonut ja jos en ole kun en koke tekevän syntiä ? Niin sanon että siihen näen että Kaikkivaltias Jumala voi meitä syntisiä polosia helposti järjestää synnitön ja ihana elämä,,,,:::Hän jolle kaikki on mahdollista:::: että se olis kaikkille ei uskoville huomio herättävä ja ihailtava,,, jopa sen verran että joku haluisi tulla uskoon mitä on jossain maailmassa joskus kauan sitten tapahtunutkin.

        Vasta toki Rakas Jaikal lisä mun kirjoituxiin,, minä taas vastustaan syntisyysoppi raivokkaasti ,, ja toinen myös sen uskonnollinen menestysuskon jonka nyt on sotkettu puhdistuxeen ja pyhityxeen ja synnittömyydeen jonka opetat .

        Eli kerran syntinen aina syntinen.. Mutta armahdettu sellainen täys ja täysissä antexianossa olis oikea tila ja asema??? ::::näkyvissä teoissa::::: Eikä missään näkymättömissä synnin harhoissa... opetatte jotkut että olis armollista ???? Syntisyysoppi ??? Peitetty tai Jumala ei näe koska on tullut sokea? Niinkö? Kyllä Pyhä Henki vielä näyttää synnin ja vanhurskauden ja tuomion uskoville myös... Ja varsinkin Uskoville !!


      • savonarola kirjoitti:

        Mun huono suomi on antanut ymmärtää että olisin jo näkyvässä maailmassa synnitön? Olen sanonut ja jos en ole kun en koke tekevän syntiä ? Niin sanon että siihen näen että Kaikkivaltias Jumala voi meitä syntisiä polosia helposti järjestää synnitön ja ihana elämä,,,,:::Hän jolle kaikki on mahdollista:::: että se olis kaikkille ei uskoville huomio herättävä ja ihailtava,,, jopa sen verran että joku haluisi tulla uskoon mitä on jossain maailmassa joskus kauan sitten tapahtunutkin.

        Vasta toki Rakas Jaikal lisä mun kirjoituxiin,, minä taas vastustaan syntisyysoppi raivokkaasti ,, ja toinen myös sen uskonnollinen menestysuskon jonka nyt on sotkettu puhdistuxeen ja pyhityxeen ja synnittömyydeen jonka opetat .

        Eli kerran syntinen aina syntinen.. Mutta armahdettu sellainen täys ja täysissä antexianossa olis oikea tila ja asema??? ::::näkyvissä teoissa::::: Eikä missään näkymättömissä synnin harhoissa... opetatte jotkut että olis armollista ???? Syntisyysoppi ??? Peitetty tai Jumala ei näe koska on tullut sokea? Niinkö? Kyllä Pyhä Henki vielä näyttää synnin ja vanhurskauden ja tuomion uskoville myös... Ja varsinkin Uskoville !!

        >>>Vasta toki Rakas Jaikal lisä mun kirjoituxiin,, minä taas vastustaan syntisyysoppi raivokkaasti ,,


      • jaikal kirjoitti:

        >>>Vasta toki Rakas Jaikal lisä mun kirjoituxiin,, minä taas vastustaan syntisyysoppi raivokkaasti ,,

        Jaikall: "Tunsin että olin päässyt sisälle Jumalan valtakuntaan. Olin paratiisissa, olin taivaallisissa Jeesuksen kanssa".
        --
        Ehkäpä olet kokenut samaa, mitä opetuslapset kirkastusvuorelle!

        KRISTUKSEN KIRKASTUMINEN
        Mark.9:2-10
        --
        Kirkastusvuorikertomus pitää sisällään syvällisiä asioita. Tapaus merkitsi paljon niin Jeesukselle kuin Hänen opetuslapsilleenkin. Ehkäpä sinäkin olet kokenut samaa.

        Kirkkauteen palaaminen oli Jeesuksen maallisen elämän loppupäämäärä.
        Kirkastusvuorelle Jeesus otti mukaansa Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen (2).
        Jeesuksen muoto muuttuu heidän edessään; ”ja hänen vaatteensa tulivat hohtaviksi, niin ylen valkoisiksi, ettei kukaan vaatteenvalkaisija maan päällä taida semmoiseksi valkaista” (3). (Vrt. Ilm.1:13-15).

        Jeesuksen kirkkaus vakuutti heille, että Jumalan kirkkaus Kristuksessa on todellisuus, ei mielikuva. Kirkkaus on niin suuri, että se tyydyttää sielun.

        Opetuslapset olisivat halunneet jäädä vuorelle, mutta heidänkin oli palattava ”arkeen”
        Mark. 9:5
        Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Rabbi, meidän on tässä hyvä olla; tehkäämme siis kolme majaa, sinulle yksi ja Moosekselle yksi ja Eliaalle yksi".

        Kirkastuksen jälkeinen keskustelu Eliaasta selvitti opetuslapsille, että vain kärsimisen kautta käy tie nähtyyn kirkkauteen (Mark.9:12).
        Heti seuraavana päivänä kirkastumisensa jälkeen (Lk.9:37) Jeesuskin joutuu arkisen todellisuuden keskelle.
        Näin on meidänkin kohdalla!
        --
        Virsi 405
        --
        1.Kirkkautta kohti kulje
        kilvoitellen uskossa.
        Viettelysten portit sulje,
        hylkää synti, maailma.

        2.Tie vie kaita riemuun taivaan,
        portti ahdas kunniaan.
        Voi, niin moni vaipuu vaivaan
        synnin tietä kulkeissaan.

        3.Kilvoittele säikkymättä
        pilkkaa, tuskaa, kuolemaa.
        Uskon tieltä väistymättä
        Herran kansa voiton saa.


      • jaikali
        Tapio522 kirjoitti:

        Jaikall: "Tunsin että olin päässyt sisälle Jumalan valtakuntaan. Olin paratiisissa, olin taivaallisissa Jeesuksen kanssa".
        --
        Ehkäpä olet kokenut samaa, mitä opetuslapset kirkastusvuorelle!

        KRISTUKSEN KIRKASTUMINEN
        Mark.9:2-10
        --
        Kirkastusvuorikertomus pitää sisällään syvällisiä asioita. Tapaus merkitsi paljon niin Jeesukselle kuin Hänen opetuslapsilleenkin. Ehkäpä sinäkin olet kokenut samaa.

        Kirkkauteen palaaminen oli Jeesuksen maallisen elämän loppupäämäärä.
        Kirkastusvuorelle Jeesus otti mukaansa Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen (2).
        Jeesuksen muoto muuttuu heidän edessään; ”ja hänen vaatteensa tulivat hohtaviksi, niin ylen valkoisiksi, ettei kukaan vaatteenvalkaisija maan päällä taida semmoiseksi valkaista” (3). (Vrt. Ilm.1:13-15).

        Jeesuksen kirkkaus vakuutti heille, että Jumalan kirkkaus Kristuksessa on todellisuus, ei mielikuva. Kirkkaus on niin suuri, että se tyydyttää sielun.

        Opetuslapset olisivat halunneet jäädä vuorelle, mutta heidänkin oli palattava ”arkeen”
        Mark. 9:5
        Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Rabbi, meidän on tässä hyvä olla; tehkäämme siis kolme majaa, sinulle yksi ja Moosekselle yksi ja Eliaalle yksi".

        Kirkastuksen jälkeinen keskustelu Eliaasta selvitti opetuslapsille, että vain kärsimisen kautta käy tie nähtyyn kirkkauteen (Mark.9:12).
        Heti seuraavana päivänä kirkastumisensa jälkeen (Lk.9:37) Jeesuskin joutuu arkisen todellisuuden keskelle.
        Näin on meidänkin kohdalla!
        --
        Virsi 405
        --
        1.Kirkkautta kohti kulje
        kilvoitellen uskossa.
        Viettelysten portit sulje,
        hylkää synti, maailma.

        2.Tie vie kaita riemuun taivaan,
        portti ahdas kunniaan.
        Voi, niin moni vaipuu vaivaan
        synnin tietä kulkeissaan.

        3.Kilvoittele säikkymättä
        pilkkaa, tuskaa, kuolemaa.
        Uskon tieltä väistymättä
        Herran kansa voiton saa.

        >>>Jeesuksen kirkkaus vakuutti heille, että Jumalan kirkkaus Kristuksessa on todellisuus, ei mielikuva. Kirkkaus on niin suuri, että se tyydyttää sielun.

        Opetuslapset olisivat halunneet jäädä vuorelle, mutta heidänkin oli palattava ”arkeen”


      • jaikal kirjoitti:

        >>>Vasta toki Rakas Jaikal lisä mun kirjoituxiin,, minä taas vastustaan syntisyysoppi raivokkaasti ,,

        todellakaan sellaisesta opista joka ei saa aikaan näkyvä puhdistusta ja pyhyyttä... se on illuusio-oppi mitä opetat niille jolla on kova synnintuntoa ja tarvitse kuulla tee parannus eikä saat antexi kaikki on hyvin ja ne jatkaa muuttumattomina kunnes kuolevat pois...

        Kyllä olen kiven kova väärä oppia vastaan mutta ei läheskään niin kova ja hirmuinen kuin Jumala jossa sanassa Sanotaan ---> Hepr. 10:31

        Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.

        Ei voi kertoa synnissä eläville ja oleville että saatte anteexi ,,, ihan kun sanoisit jatkaa vaan suruttomuudessa kunnes paadut itseesi niin ettei enä ole tuntoa synnissä missä eläät. Olen minäkin lukenut sellaisista jolle on tullut hirveä synnintuntoa ja on jopa kolme päivä jaxaneet vastusta Herran henki ja sitten kääntäneet ja lähteneet pois kutsusta muuttumattomia.....

        Kysyt --> Ettekö te iloitse ollenkaan syntien anteeksisaamisesta ja Jumalalta saadusta lahjavanhurskaudesta?

        Miten me voisimme jos ei ihminen ole tehnyt parannus ja jatkaa synneisssä? Sun opeissa puuttu näkyvä Jumalallinen elämä se on vaan niinkuin trikkitemppu,, illusioelämä... Ei kiitos sanon sille....

        Rakas Jaikal olen kovin huolissaan susta niinkuin kaikki muut edelliset niinsanotut rippiisät ja opettajat..
        Siunetaan sua etsimiseen ja löytämiseen mikä saa ihminen pysymään tiellä eikä luisua harmaaseen alueille syntiin...


    • Evank.JPL

      koskaan miettinyt, miksi Armolahjat ei sinulla toimi?????

    • Betsy67

      Room.4:7. "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
      8. Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"

      On voimassa tänäänkin.

      Koska Herra ei lue sen ihmisen syntejä joka on tullut puhdistuslähteelle.
      Jumala näkee Poikansa synnittömyyden sen ihmisen hyväksi jonka tunto on pesty
      puhtaaksi kuolleista teoista ja valmistettu siten kykeneväksi palvelemaan elävää Jumalaa.

      Lihassamme asuvat samat synnin himot kuin ennenkin.
      Jos vaellamme uskossa, Jeesuksessa, Pyhän Hengen johdossa,
      eivät lihan himot saa meissä valtaa eikä vanha luonto pääse esittämään
      vaatimuksiaan.

      Jumala puhuu Sanassaan erilaista kuvakieltä käyttäen synnin vallan voittamisesta.
      Meidän elämämme tässä ajassa on elämää synnin vallan nujertamisessa
      uskon ja Pyhän hengen kautta.

      Se on arkitodellisuutemme.
      Miksi muuten käsketään kuolettamaan synnillä lihan teot?
      Ei tarvitsisi käskeä, jos ei olisi mahdollista valvomattomuuden tilassa ajatella asioita ja
      toteuttaa asioita jotka ovat ristiriidassa Jumalan tahdon kanssa.

      Synti on olemassa, mutta se ei saa hallita kun Jeesus on Herra.
      Jumala ei katso syntejämme vaan Poikansa synnittömyyttä, lukien sen
      meidän hyväksemme kun olemme antaneet Jeesuksen pelastaa ja puhdistaa meidät.

      • >>>Room.4:7. "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
        8. Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"


      • Betsy67
        jaikal kirjoitti:

        >>>Room.4:7. "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
        8. Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"

        ei tuota siteerausta olisi siirretty Uuteen liittoon, ellei se pätisi.
        En usko että turhaan sitä on Roomalaiskirjeeseen laitettu.

        En muista olenko sinulle aikaisemmin tuota Raamatunkohtaa laittanut.

        Aamen, nuo Hebr, kohdat ovat niin ja aamen.
        Kertakaikkinen linastus ja sovitus, ei enää tarvita mitään muuta uhria
        ihmisen ja Jumalan välille.
        Pojan ansio ja lunastus riittää.

        Usko tuohon todellisuuteen kasvaa Jeesuksen tuntemisen kautta.
        Ilman uskoa on mahdotonta olla otollinen,
        eikä ilman veren vuodatusta tapahdu anteeksiantamusta.

        Siksi elämme veren voiman todellisuuteen Jeesuksen uhrissa, uskoen
        ja saamma vaeltaa valkeuden lapsina koska veri pesee uskossa vaeltavan synnit jatkuvasti pois,
        siis tahattomat synnit.

        Tietoiset tuleekin erikseen tunnustaa....
        eikä syntisyytemme ole koskaan meidän kehomme ulkopuolella, koska se riippuu meissä kiinni.

        Uskon todellisuudessa elettäessä se ei vaan pääse hallitsemaan,,,,
        välillä kyllä kompastellaan itsekukin.
        Emme voi yksikään lyödä kerskaten rintoihimme ja väittää
        onnistuneemme.

        On yksi joka onnistui ja Hän on Jeesus ja Hänen
        onnistumisestaan saamme nauttia Jumalan armosta kun uskossa elämme.

        Siunausta sinulle. Uskon että tarvitset armoa Kristuksessa, kuten
        kaikki muutkin uskovaiset.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

      Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      99
      1526
    2. Kerran oltiin mekin kahdestaan

      Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik
      Ikävä
      13
      1176
    3. Ozzy Osbourne on kuollut

      Kevyet mullat ja R.I.P. Ei soi enää Paranoid.
      Maailman menoa
      223
      1156
    4. Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi

      Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen
      Maailman menoa
      259
      1013
    5. Oikeasti, voitais mennä kahville

      ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o
      Ikävä
      81
      969
    6. Naiset, naiset

      Älkää antako painonne nousta. Naisella ylipaino ei ole hyvä.💝
      Ikävä
      141
      950
    7. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      179
      933
    8. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      889
    9. No mitä nyt

      Ollaanko vaiko eikö olla? Miehelle.
      Ikävä
      71
      777
    10. Yritin keväällä unohtaa sinut nainen

      mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie
      Ikävä
      33
      772
    Aihe