Lumessa eteneminen

Mummolumessa

Asumme Pohjois-Suomessa yksityistien päässä. Tie kulkee osittain pellolla ja tarkoituksena olisi alentaa
tienavausmaksuja. Rahaa olisi käytössä 10-15 tuhatta ja kilometrejä vuodessa n. 40000. Tie on hyvä, mutta
lunta todella paljon. Minkälaista kokoonpanoa suosittelette(mahd. korotukset renkaat myös)? Maantiellä pitäisi tietenkin pystyä suht. mukavasti ajelemaan... P.s Ns. citymaastureita on koeajettu hyvin heikolla
menestyksellä(mm. X-trail, crv, rav-4).

29

4786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autosta

      Lumi on sellanen elementti, ettei ole kovinkaan suurta eroa X-Traililla, Outlanderilla tai LandCruiserilla.. Kaikki menevät niin kauan kuin pohjasta alkaa kantaa ja loppujen lopuksi maavaraerot Vaikka Outlanderin ja LandCruiserin välillä on suht pieni. Eli jos halutaan ihan tosissaan mennä hankeen, niin silloin täytyy tosiaan olla korotettua alustaa ja jättirengasta.

      Ja kyllä - ennen kuin joku ehtii kirjoittaa - se LandCruiser vähän paremmin sinne hankeen menee, kuin Outlander, mutta käytännössä ero on aika pieni. 20 senttiseen kovahkoonkin hankeen menee kummallakin, mutta heti jos on 30 senttiäkin kovaa tai märkää lunta, niin kummallakaan ei mennä.

      • 4x4.

        Kyllä ainakin uusi Pajero pieksee Outlanderin 10 - 0 lumessakin. Syy se, että Pajero vetää kaikilla neljällä pyörällä, kun Outlander taas citymaasturifilosfian mukaan on tietoisesti jätetty vähän vajaavetoiseksi.

        Toinen juttu on Pajeron paljon suuremmat joustovarat, parantaa huomattavasti edellytyksiä mennä vähänkään monttuisempaa tietä.

        Kolmas juttu on selvästi isommat renkaat ja renkaissa paljon korkeampi profiili joka lisää joustavuutta ja pitoa. Isommat renkaat myös edesauttavat lumessa merkittävästi.

        Ja kyllä sitä käytännön maavaraa on aika paljon enempi vaikka matalin kohta onkin "vain" 5cm korkeammalla. Silti esim. Pajerossa tuo matalin kohta on vain etuakselin kohdalla.

        Mutta siinä olet oikeassa, että kun lumi on tarpeeksi haastavaa, oli maasturi millainen tahansa, aina se pysähtyy. Mutta ei pidä silti väittää ettei eroja ole, kyllä niitä on, aika paljonkin.

        Onneksi Outladerin nelivetoa päivitetään ja tarjolle tulee myös vähän pätevämpi ratkaisu nykyisen rinnalle.


      • 4X3
        4x4. kirjoitti:

        Kyllä ainakin uusi Pajero pieksee Outlanderin 10 - 0 lumessakin. Syy se, että Pajero vetää kaikilla neljällä pyörällä, kun Outlander taas citymaasturifilosfian mukaan on tietoisesti jätetty vähän vajaavetoiseksi.

        Toinen juttu on Pajeron paljon suuremmat joustovarat, parantaa huomattavasti edellytyksiä mennä vähänkään monttuisempaa tietä.

        Kolmas juttu on selvästi isommat renkaat ja renkaissa paljon korkeampi profiili joka lisää joustavuutta ja pitoa. Isommat renkaat myös edesauttavat lumessa merkittävästi.

        Ja kyllä sitä käytännön maavaraa on aika paljon enempi vaikka matalin kohta onkin "vain" 5cm korkeammalla. Silti esim. Pajerossa tuo matalin kohta on vain etuakselin kohdalla.

        Mutta siinä olet oikeassa, että kun lumi on tarpeeksi haastavaa, oli maasturi millainen tahansa, aina se pysähtyy. Mutta ei pidä silti väittää ettei eroja ole, kyllä niitä on, aika paljonkin.

        Onneksi Outladerin nelivetoa päivitetään ja tarjolle tulee myös vähän pätevämpi ratkaisu nykyisen rinnalle.

        Sinä taas et ollut juurikaan oikeassa.

        Ensimmäinen juttu on , että Pajero ei vedä kaikilla pyörillä juuri sen kummemmin kun Outlanderikaan. Lukot ovat:
        Pajero Outlander
        Keskilukko On On
        Takalukko On elektroninen
        Etulukko elektroninen elektroninen

        Toinen juttu on, että tiellä Outlanderin joustovarat riittävät kyllä.

        Ja kolmas juttu on, että Renkaat Pajerossa ovat 265/60, eli eivät mitenkään huomattavan korkeaprofiiliset, tuumakoko on kai 17 ja lumihankeen ne ovat liian leveät. En tiedä uusista, mutta ainakin ennen Faceliftiä Outlanderissa oli 235/65/17, joten ero niiden välillä on tosi pieni. Enemmän merkitystä on sillä, millaiset renkaat ne ovat. Maastorengas Outlanderissa hakkaa kyllä Pajeron katurenkaan.

        Ja vaikka sitä et enää jutuksi sanonutkaan, niin neljäs juttu on se maavara. Pajerossa on enemmän maavaraa, mutta jos kovaa lunta on 35 senttiä, on ihan sama, onko alin kohta 17,5 vai 22,5 cm. Merkitystä on vasta sitten, kun sitä 40 cm.

        Kannattaisi lukea kysymys ennen kuin vastaa. Minä vastasin aloittajalle, että perusmaasturilla ja toimivasta päästä olevalla citymaasturilla ei ole isoa eroa lumisella tiellä.

        Mutta sitten jos lähdetään maastoon, niin silloin Pajeron ja Outlanderin ero on ihan eri luokkaa. Silloin tarvitaan Pajeron joustovaroja, 5 cm maavarassa ja on tosi iso ero, Pajeron pohjaa on eri tavalla suojattu ja alennuslaatikko hakkaa Outlanderin mennen tullen. Mutta näitä asioita ei kysytty. Se on eri JUTTU! :)


      • 4x4
        4X3 kirjoitti:

        Sinä taas et ollut juurikaan oikeassa.

        Ensimmäinen juttu on , että Pajero ei vedä kaikilla pyörillä juuri sen kummemmin kun Outlanderikaan. Lukot ovat:
        Pajero Outlander
        Keskilukko On On
        Takalukko On elektroninen
        Etulukko elektroninen elektroninen

        Toinen juttu on, että tiellä Outlanderin joustovarat riittävät kyllä.

        Ja kolmas juttu on, että Renkaat Pajerossa ovat 265/60, eli eivät mitenkään huomattavan korkeaprofiiliset, tuumakoko on kai 17 ja lumihankeen ne ovat liian leveät. En tiedä uusista, mutta ainakin ennen Faceliftiä Outlanderissa oli 235/65/17, joten ero niiden välillä on tosi pieni. Enemmän merkitystä on sillä, millaiset renkaat ne ovat. Maastorengas Outlanderissa hakkaa kyllä Pajeron katurenkaan.

        Ja vaikka sitä et enää jutuksi sanonutkaan, niin neljäs juttu on se maavara. Pajerossa on enemmän maavaraa, mutta jos kovaa lunta on 35 senttiä, on ihan sama, onko alin kohta 17,5 vai 22,5 cm. Merkitystä on vasta sitten, kun sitä 40 cm.

        Kannattaisi lukea kysymys ennen kuin vastaa. Minä vastasin aloittajalle, että perusmaasturilla ja toimivasta päästä olevalla citymaasturilla ei ole isoa eroa lumisella tiellä.

        Mutta sitten jos lähdetään maastoon, niin silloin Pajeron ja Outlanderin ero on ihan eri luokkaa. Silloin tarvitaan Pajeron joustovaroja, 5 cm maavarassa ja on tosi iso ero, Pajeron pohjaa on eri tavalla suojattu ja alennuslaatikko hakkaa Outlanderin mennen tullen. Mutta näitä asioita ei kysytty. Se on eri JUTTU! :)

        Ero on siinä, että Pajerossa on oikeasti todella tehokkaasti metsässä toimiva luistonesto, ja Outlanderissa luistonesto taas on tietoisesti jätetty henkilöautomaiseksi.

        Outlanderissa ei oikeasti metsässä auttavia elektronisia lukkoja ole takana eikä edessä, se on mainosmiesten hömpötystä tai luistonesto joka on nimetty "lukoiksi". Paitsi uusi 2010 GT Outlander malli jenkeissä esim. S-AWC systeemillä, siinä on oikeasti todella hyvä neliveto elektronisesti ohjatuilla aktiivilukoilla jotka ovat kotoisin evosta ja pystyvät 100% siirtämään voiman yhdelle pyörälle, eli tasauspyörästö osaa myös jakaa voimaa auton puolelta toiselle esim kaarteessa, eikä vain 50-50. Mutta suomi mallit AWC systeemillä, ei puhettakaan että mitään käytännön jakoa.

        Ja tottakai renkaan tyypillä on merkitystä. Mutta lumessa merkitsee paljon myös korkeus ja Pajeron vakiorenkaita ei ole pidetty erityisen huonoina. Todellisuudessa Outlander voi jäädä sutimaan yhdellä pyörällä jos vastetta on aivan liikaa, koska mitään lukkoa ei saa kiinteäksi ja luistoneston teho on todella hono vrt. esim. Pajeroon. Eli maastorenkaat outlanderissa, kyllä Pajero silti laittaisi edelleen varsin kovasti kampoihin niin paljon paremman nelivetonsa vuoksi.

        Tässä vähän demonstraatiovideoita awc Outlanderin ja Pajeron nelivedoista. Uusi 2010 Outlanderi S-AWC nelivedolla on jo täysin eri maata ja sillä yhden pyörän sutimista ei tapahdu. Mutta en tiedä tuodaanko sitä edes vielä Suomeen.

        Tässä Pajeron nelivedon toimintaa:
        http://www.youtube.com/watch?v=iF3xdLzuZeg&fmt=18
        http://www.youtube.com/watch?v=flxCoczkmkE&fmt=18
        http://www.youtube.com/watch?v=3zmz25adXW4

        Vertailuksi vanhempaa oikeaa maasturia jäykillä akseleilla ja hyvillä renkailla:
        http://www.youtube.com/watch?v=2N2fl_MWapQ&fmt=18

        Tästä taas näkyy Outlanderin nelivedon toiminta.
        http://www.youtube.com/watch?v=1c85EX3-EvQ
        http://www.youtube.com/watch?v=oi7Rz-EujVs
        http://www.youtube.com/watch?v=Ta6JLtGV3No


      • 4x4.
        4X3 kirjoitti:

        Sinä taas et ollut juurikaan oikeassa.

        Ensimmäinen juttu on , että Pajero ei vedä kaikilla pyörillä juuri sen kummemmin kun Outlanderikaan. Lukot ovat:
        Pajero Outlander
        Keskilukko On On
        Takalukko On elektroninen
        Etulukko elektroninen elektroninen

        Toinen juttu on, että tiellä Outlanderin joustovarat riittävät kyllä.

        Ja kolmas juttu on, että Renkaat Pajerossa ovat 265/60, eli eivät mitenkään huomattavan korkeaprofiiliset, tuumakoko on kai 17 ja lumihankeen ne ovat liian leveät. En tiedä uusista, mutta ainakin ennen Faceliftiä Outlanderissa oli 235/65/17, joten ero niiden välillä on tosi pieni. Enemmän merkitystä on sillä, millaiset renkaat ne ovat. Maastorengas Outlanderissa hakkaa kyllä Pajeron katurenkaan.

        Ja vaikka sitä et enää jutuksi sanonutkaan, niin neljäs juttu on se maavara. Pajerossa on enemmän maavaraa, mutta jos kovaa lunta on 35 senttiä, on ihan sama, onko alin kohta 17,5 vai 22,5 cm. Merkitystä on vasta sitten, kun sitä 40 cm.

        Kannattaisi lukea kysymys ennen kuin vastaa. Minä vastasin aloittajalle, että perusmaasturilla ja toimivasta päästä olevalla citymaasturilla ei ole isoa eroa lumisella tiellä.

        Mutta sitten jos lähdetään maastoon, niin silloin Pajeron ja Outlanderin ero on ihan eri luokkaa. Silloin tarvitaan Pajeron joustovaroja, 5 cm maavarassa ja on tosi iso ero, Pajeron pohjaa on eri tavalla suojattu ja alennuslaatikko hakkaa Outlanderin mennen tullen. Mutta näitä asioita ei kysytty. Se on eri JUTTU! :)

        Se miksi Pajero vetää neljällä, on siis luistonesto ansiota. Voit laittaa sen ylämäkeen ja rullat yhden etupyörän ja molempien takapyörien alle. Luistoneston vuoksi se ei silti ole mikään ongelma, koska neljäskin pyörä saadaan vetämään, eli 4x4. Tämä on aika monessa testissä esitettykkin, eli ei pitäisi olla epäselvää. ;) Aiemmin linkittämistäni videoista näkyy hyvin miten tehokkaasti luistonesto toimii edessäkin.


      • 10x10
        4x4. kirjoitti:

        Se miksi Pajero vetää neljällä, on siis luistonesto ansiota. Voit laittaa sen ylämäkeen ja rullat yhden etupyörän ja molempien takapyörien alle. Luistoneston vuoksi se ei silti ole mikään ongelma, koska neljäskin pyörä saadaan vetämään, eli 4x4. Tämä on aika monessa testissä esitettykkin, eli ei pitäisi olla epäselvää. ;) Aiemmin linkittämistäni videoista näkyy hyvin miten tehokkaasti luistonesto toimii edessäkin.

        Tykkääks muuten yhtään Pajerosta? Taitaa olla sun mielestä aika yliveto peli? Tuliko melkein paniikki kun joku meni sanomaan jotain toista jossain olosuhteissa lähes samanarvoiseksi? Eikä edes samanarvoiseksi, vaan lähes samanarvoiseksi ja vielä sanoi, että muissa olosuhteissa Pajero on paljon parempi! Ja silti piti alkaa melkein paniikinomaisesti puolustelemaan Pajeroa (omaasi), ihan kahden viestin verran. Säälittävää.

        Itse olen kyllä täysin samaa mieltä, että Pajero on paljon parempi maastossa kuin Outlander, mutta jos kovaa luntaa on hiukankin yli 20 cm, ei sinne pidemmän päälle mennä, ei Pajerolla, eikä Outlanderilla. Pajerolla voi päästä hiukan pidemmälle jumiin.


      • 565
        4x4 kirjoitti:

        Ero on siinä, että Pajerossa on oikeasti todella tehokkaasti metsässä toimiva luistonesto, ja Outlanderissa luistonesto taas on tietoisesti jätetty henkilöautomaiseksi.

        Outlanderissa ei oikeasti metsässä auttavia elektronisia lukkoja ole takana eikä edessä, se on mainosmiesten hömpötystä tai luistonesto joka on nimetty "lukoiksi". Paitsi uusi 2010 GT Outlander malli jenkeissä esim. S-AWC systeemillä, siinä on oikeasti todella hyvä neliveto elektronisesti ohjatuilla aktiivilukoilla jotka ovat kotoisin evosta ja pystyvät 100% siirtämään voiman yhdelle pyörälle, eli tasauspyörästö osaa myös jakaa voimaa auton puolelta toiselle esim kaarteessa, eikä vain 50-50. Mutta suomi mallit AWC systeemillä, ei puhettakaan että mitään käytännön jakoa.

        Ja tottakai renkaan tyypillä on merkitystä. Mutta lumessa merkitsee paljon myös korkeus ja Pajeron vakiorenkaita ei ole pidetty erityisen huonoina. Todellisuudessa Outlander voi jäädä sutimaan yhdellä pyörällä jos vastetta on aivan liikaa, koska mitään lukkoa ei saa kiinteäksi ja luistoneston teho on todella hono vrt. esim. Pajeroon. Eli maastorenkaat outlanderissa, kyllä Pajero silti laittaisi edelleen varsin kovasti kampoihin niin paljon paremman nelivetonsa vuoksi.

        Tässä vähän demonstraatiovideoita awc Outlanderin ja Pajeron nelivedoista. Uusi 2010 Outlanderi S-AWC nelivedolla on jo täysin eri maata ja sillä yhden pyörän sutimista ei tapahdu. Mutta en tiedä tuodaanko sitä edes vielä Suomeen.

        Tässä Pajeron nelivedon toimintaa:
        http://www.youtube.com/watch?v=iF3xdLzuZeg&fmt=18
        http://www.youtube.com/watch?v=flxCoczkmkE&fmt=18
        http://www.youtube.com/watch?v=3zmz25adXW4

        Vertailuksi vanhempaa oikeaa maasturia jäykillä akseleilla ja hyvillä renkailla:
        http://www.youtube.com/watch?v=2N2fl_MWapQ&fmt=18

        Tästä taas näkyy Outlanderin nelivedon toiminta.
        http://www.youtube.com/watch?v=1c85EX3-EvQ
        http://www.youtube.com/watch?v=oi7Rz-EujVs
        http://www.youtube.com/watch?v=Ta6JLtGV3No

        etenemistä, 2-vetoinen valmetti hakkaa mennentullen mitsut ja ranget.


      • joopajoo.
        565 kirjoitti:

        etenemistä, 2-vetoinen valmetti hakkaa mennentullen mitsut ja ranget.

        Ehkä, mutta unohdat taas, että maasturi on kompromissi. Pajero kulkee silti 200 motarilla ilman että sisällä on yhtään tukalat oltavat. 2-Vetoinen valmettisi ei taida sitä tehdä, eikä se tee sitä mukavasti, ei hiljaisesti, ei mitenkään järkevästi. Eli maasturilta vaaditaan aivan eri asioita. Jos maantieominaisuudet unohdetaan aivan kokonaan, tottakai kannattaa metsässä mennä tyystin muulla laitteella kuin maasturilla.

        Meillä muuten on 2-vetoinen 3,5-tonnin traktori taloudessa, ja aika kömpelö laite traktoriksi. Nelivetoinen traktorin pitää olla jotta työt saa tehtyä. Ja pikku traktori on muutenkin kovin onneton jos vähänkään pitää mitään siirtää, jo heinäpaali on tuskaa.


      • offijeesus
        10x10 kirjoitti:

        Tykkääks muuten yhtään Pajerosta? Taitaa olla sun mielestä aika yliveto peli? Tuliko melkein paniikki kun joku meni sanomaan jotain toista jossain olosuhteissa lähes samanarvoiseksi? Eikä edes samanarvoiseksi, vaan lähes samanarvoiseksi ja vielä sanoi, että muissa olosuhteissa Pajero on paljon parempi! Ja silti piti alkaa melkein paniikinomaisesti puolustelemaan Pajeroa (omaasi), ihan kahden viestin verran. Säälittävää.

        Itse olen kyllä täysin samaa mieltä, että Pajero on paljon parempi maastossa kuin Outlander, mutta jos kovaa luntaa on hiukankin yli 20 cm, ei sinne pidemmän päälle mennä, ei Pajerolla, eikä Outlanderilla. Pajerolla voi päästä hiukan pidemmälle jumiin.

        Tosiasia on, että citymaasturi on eripeli, ku oikee maasturi, vaikkakin osaavissa käsissä onkin maastokelpoinen. Loukkaako tämä sinua?


      • nauran sinulle
        joopajoo. kirjoitti:

        Ehkä, mutta unohdat taas, että maasturi on kompromissi. Pajero kulkee silti 200 motarilla ilman että sisällä on yhtään tukalat oltavat. 2-Vetoinen valmettisi ei taida sitä tehdä, eikä se tee sitä mukavasti, ei hiljaisesti, ei mitenkään järkevästi. Eli maasturilta vaaditaan aivan eri asioita. Jos maantieominaisuudet unohdetaan aivan kokonaan, tottakai kannattaa metsässä mennä tyystin muulla laitteella kuin maasturilla.

        Meillä muuten on 2-vetoinen 3,5-tonnin traktori taloudessa, ja aika kömpelö laite traktoriksi. Nelivetoinen traktorin pitää olla jotta työt saa tehtyä. Ja pikku traktori on muutenkin kovin onneton jos vähänkään pitää mitään siirtää, jo heinäpaali on tuskaa.

        Hahah itsellesi. Ainoa Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluva Pajero on varustettu 3,2 litraisella diesel-moottorilla, jolla auton huippunopeus on 177 km/h. 3,2 litraisella bensakoneella auton huippunopeus olisi valmistajan ilmoituksen mukaan tasan 200 km/h.

        Olisi mielenkiintoista tietää paljonko tuo bensakoneinen Pajero kuluttaa polttoainetta ajettaessa huippunopeudella ja kuinka pitkälle tankillinen silloin riittää. Todennäköisesti kulutus on kaukana järkevästä.

        Yksi asia, mikä myös kannattaisi huomioida on auton renkaat. Ne renkaat, joilla moottoritieajo lähes 200 km/h:n nopeudella onnistuu edes siedettävästi, ovat maastossa aivan onnettomat. Jo tästä syystä on mahdotonta varustella autoa niin, että se sopisi hyvin sekä maastoajoon, että nopeaan etenemiseen vapaiden nopeuksien moottoriteillä.


      • nauran sinulle
        nauran sinulle kirjoitti:

        Hahah itsellesi. Ainoa Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluva Pajero on varustettu 3,2 litraisella diesel-moottorilla, jolla auton huippunopeus on 177 km/h. 3,2 litraisella bensakoneella auton huippunopeus olisi valmistajan ilmoituksen mukaan tasan 200 km/h.

        Olisi mielenkiintoista tietää paljonko tuo bensakoneinen Pajero kuluttaa polttoainetta ajettaessa huippunopeudella ja kuinka pitkälle tankillinen silloin riittää. Todennäköisesti kulutus on kaukana järkevästä.

        Yksi asia, mikä myös kannattaisi huomioida on auton renkaat. Ne renkaat, joilla moottoritieajo lähes 200 km/h:n nopeudella onnistuu edes siedettävästi, ovat maastossa aivan onnettomat. Jo tästä syystä on mahdotonta varustella autoa niin, että se sopisi hyvin sekä maastoajoon, että nopeaan etenemiseen vapaiden nopeuksien moottoriteillä.

        Se Pajeroa 200 nopeudella liikuttava bensakone on siis 3,8 litrainen.


      • 5X5
        offijeesus kirjoitti:

        Tosiasia on, että citymaasturi on eripeli, ku oikee maasturi, vaikkakin osaavissa käsissä onkin maastokelpoinen. Loukkaako tämä sinua?

        Maasturi on ihan eri peli kuin citymaasturi, kukaan ei ole muuta väittänyt. Mutta lumisella tiellä ero ei ole läheskään sellainen kuin oikeassa maastossa. Ja aloittaja kyseli nimenomaan lumisesta tiestä! Loukkaako se sinua, jos lumisella tiellä pärjää cittarillakin, eikä maasturisi olekaan YLIVOIMAINEN?


      • joopajoo.
        nauran sinulle kirjoitti:

        Hahah itsellesi. Ainoa Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluva Pajero on varustettu 3,2 litraisella diesel-moottorilla, jolla auton huippunopeus on 177 km/h. 3,2 litraisella bensakoneella auton huippunopeus olisi valmistajan ilmoituksen mukaan tasan 200 km/h.

        Olisi mielenkiintoista tietää paljonko tuo bensakoneinen Pajero kuluttaa polttoainetta ajettaessa huippunopeudella ja kuinka pitkälle tankillinen silloin riittää. Todennäköisesti kulutus on kaukana järkevästä.

        Yksi asia, mikä myös kannattaisi huomioida on auton renkaat. Ne renkaat, joilla moottoritieajo lähes 200 km/h:n nopeudella onnistuu edes siedettävästi, ovat maastossa aivan onnettomat. Jo tästä syystä on mahdotonta varustella autoa niin, että se sopisi hyvin sekä maastoajoon, että nopeaan etenemiseen vapaiden nopeuksien moottoriteillä.

        Tuon sivun tiedot ovat puutteellisia. Ei kannata lukea tilastoja liikaa. ;)

        Kyllä se dieselikin tuon vajaa 200 kulkee. Bensakone menee enempikin. Se vanhempi 170hv diesel kulki tuon ilmoittamasi luvun. Tai siis valmistaja väitti näin, autothan ovat yksilöitä, ja mitatut tulokset keronevat paljon muuta.

        Mutta silti, maasturi on kompromissi, ei se asiaa miksikään muuta joten naurettavat traktorivertaukset voi unohtaa samantien.


      • 565
        joopajoo. kirjoitti:

        Ehkä, mutta unohdat taas, että maasturi on kompromissi. Pajero kulkee silti 200 motarilla ilman että sisällä on yhtään tukalat oltavat. 2-Vetoinen valmettisi ei taida sitä tehdä, eikä se tee sitä mukavasti, ei hiljaisesti, ei mitenkään järkevästi. Eli maasturilta vaaditaan aivan eri asioita. Jos maantieominaisuudet unohdetaan aivan kokonaan, tottakai kannattaa metsässä mennä tyystin muulla laitteella kuin maasturilla.

        Meillä muuten on 2-vetoinen 3,5-tonnin traktori taloudessa, ja aika kömpelö laite traktoriksi. Nelivetoinen traktorin pitää olla jotta työt saa tehtyä. Ja pikku traktori on muutenkin kovin onneton jos vähänkään pitää mitään siirtää, jo heinäpaali on tuskaa.

        "Meillä muuten on 2-vetoinen 3,5-tonnin traktori taloudessa, ja aika kömpelö laite traktoriksi. Nelivetoinen traktorin pitää olla jotta työt saa tehtyä. Ja pikku traktori on muutenkin kovin onneton jos vähänkään pitää mitään siirtää, jo heinäpaali on tuskaa".
        2-vetoisen perään saa niinsanoton takakuormaimen mikäli haluaa nostoapua ja siirtoa. Ja kömpelyydestä sanoisin jotta kyllä 2-vetoinen ketterämpi on, 565 pyörähtää paikallaan kääntöjarrulla kun on painoa nostovarsien päässä vaikka 500kg ja allekin.


      • juu.
        565 kirjoitti:

        "Meillä muuten on 2-vetoinen 3,5-tonnin traktori taloudessa, ja aika kömpelö laite traktoriksi. Nelivetoinen traktorin pitää olla jotta työt saa tehtyä. Ja pikku traktori on muutenkin kovin onneton jos vähänkään pitää mitään siirtää, jo heinäpaali on tuskaa".
        2-vetoisen perään saa niinsanoton takakuormaimen mikäli haluaa nostoapua ja siirtoa. Ja kömpelyydestä sanoisin jotta kyllä 2-vetoinen ketterämpi on, 565 pyörähtää paikallaan kääntöjarrulla kun on painoa nostovarsien päässä vaikka 500kg ja allekin.

        Töitä tehdäänkin, mutta vastaavankokoinen nelivetoinen yleensä painavampana parempi. Takavetoinen puskee kun kuormaa on takana paljon ja eturenkaiden pito huono.

        No kyllä se asiansa ajaa, pointtini oli se, ettei traktoreita ja maastureita pidä verrata koska molemmilla on täysin eri käyttötarkoitukset ja täysin eri vaatimukset eriasioiden suhteen.


      • Tietäjä.
        10x10 kirjoitti:

        Tykkääks muuten yhtään Pajerosta? Taitaa olla sun mielestä aika yliveto peli? Tuliko melkein paniikki kun joku meni sanomaan jotain toista jossain olosuhteissa lähes samanarvoiseksi? Eikä edes samanarvoiseksi, vaan lähes samanarvoiseksi ja vielä sanoi, että muissa olosuhteissa Pajero on paljon parempi! Ja silti piti alkaa melkein paniikinomaisesti puolustelemaan Pajeroa (omaasi), ihan kahden viestin verran. Säälittävää.

        Itse olen kyllä täysin samaa mieltä, että Pajero on paljon parempi maastossa kuin Outlander, mutta jos kovaa luntaa on hiukankin yli 20 cm, ei sinne pidemmän päälle mennä, ei Pajerolla, eikä Outlanderilla. Pajerolla voi päästä hiukan pidemmälle jumiin.

        Säälittävä olet itse kun puhut asioista ikäänkuin tietäisit ne varmasti, kuten vetoisuus asiasta initit Outlanderia neljällä vetäväksi, vaikka et tiennyt hevon paskaa. Jokatapauksessa on lapsellista hyökätä toisen kirjoittajan päälle, kun järkiargumentit loppuu.

        Ero citymaasturin ja maasturin välillä on selvä. Land Cruiseriin ja RAV4:ään pätee aivan sama, voidaan vertailla niitäkin, käytin Mitsun mallistoa vain esimerkkinä, koska siellä ero on selvä. Freelander ja Discovery 4, aivan sama juttu.

        Kaikki maasturit jää jumiin, ei olekkaan laitetta joka ei jäisi. Enkä väitä, että vakiomaasturi lumessa mitenkään hyvin etenee, ei todellakaan etene. Moottorikelkka paljon fiksumpi.


      • 4x4.
        5X5 kirjoitti:

        Maasturi on ihan eri peli kuin citymaasturi, kukaan ei ole muuta väittänyt. Mutta lumisella tiellä ero ei ole läheskään sellainen kuin oikeassa maastossa. Ja aloittaja kyseli nimenomaan lumisesta tiestä! Loukkaako se sinua, jos lumisella tiellä pärjää cittarillakin, eikä maasturisi olekaan YLIVOIMAINEN?

        Ainakaan minua ei loukkaa pätkän vertaa. Kukaan ei ole väittänytkään sen olevan ylivoimainen. Mutta itseäsi taitaa loukata kun osuin arkaan paikaan tietojesi puutteessa.


    • 20+6

      Iso jenkki SUV ja siihen AT tai sitten MT renkaat jos jaksaa jurinaa kuunnella asfaltilta.
      Jos pahoista paikoista pitä ajaa, niin 5-6" korotuksen saa niihin tonnilla = maavaraa 45-50cm.
      Toki tuo 15te ei ihan riitä.
      Mukavia ajaa pääteillä ja paino auttaa etenemään.

    • Tietäjä.

      Ns. kunnon maasturi. Mielellään sellainen jossa tasauspyörästön lukituksia ainakin jossain päässä. Korotusta muutama tuuma, mahdollisimman korkeat ja kapeat renkaat, jotka sitten nastoitetaan. Lumessa toimivia kuvioita kannattaa kysellä alan osaajilta, vaikka offipalstalta.

      Tietä pitäisi sitten kaiketi ajaa kohtuullisen usein, jotta tieura myös pysyy ajettavana, koska jos talvi on jo puolivälissä ja sinne pakkashankeen yrittää, niin ei taida enää katulaillinen auto ilman pientä urheiluhenkeä kovin ongelmattomasti edetä.

      Lumiketjut ja lapio mukaan varalle.

      Sitten kannattaa laskea, missä menee kannattavuuden raja. Maasturi kuluttaa enemmän, auto itsessään maksaa enemmän, verot ovat korkeammat ja nämä tarvittavat varusteet maksavat. Mutta jos tienkäyttömaksut ovat kovin korkeat, kyllä se voi halvemmaksi tullakkin.

      • 565

        paskaa pellolle ajaessani huomasin kuinka suuri hidaste lumi itseasiassa on, kovaa kinoslunta 70 cm hiljenti kummasti vauhtia, etuakseli hukkui lumeen mutta eteneminen oli varmaa, paskakärryn aisapaino oli ratkaiseva tekijä, pitikin ajaa jäljet valmiiksi kuorman kanssa pitkin peltoja, tyhjällä kärryllä eteneminen loppui. Lukko ja lumiketjut auttoivat myös etenemistä, mutta jos sarkaojaan vahingossa ajoit niin siinä lapio heilui muutaman tunnin.


      • mainos--------------
        565 kirjoitti:

        paskaa pellolle ajaessani huomasin kuinka suuri hidaste lumi itseasiassa on, kovaa kinoslunta 70 cm hiljenti kummasti vauhtia, etuakseli hukkui lumeen mutta eteneminen oli varmaa, paskakärryn aisapaino oli ratkaiseva tekijä, pitikin ajaa jäljet valmiiksi kuorman kanssa pitkin peltoja, tyhjällä kärryllä eteneminen loppui. Lukko ja lumiketjut auttoivat myös etenemistä, mutta jos sarkaojaan vahingossa ajoit niin siinä lapio heilui muutaman tunnin.

        joka citymaasturilla pääsee metsään mutta land rover tuo sieltä takas.


      • xxäl
        mainos-------------- kirjoitti:

        joka citymaasturilla pääsee metsään mutta land rover tuo sieltä takas.

        jos tarkoitus rahaa säästää paras ostaa vanha traktori ja pitää olemassaoleva auto.


      • on..
        xxäl kirjoitti:

        jos tarkoitus rahaa säästää paras ostaa vanha traktori ja pitää olemassaoleva auto.

        Joo, kyllä minäkin siitä lähtisin, että jos tehdasvarusteinen cittari ei riitä, niin ennemmin kannattaisi hommata joku vanha pieni traktori ja lumilinko, kuin lähteä autoa vaihtamaan ja siihen off-road virityksiä rakentelemaan. Tulee halvemmaksi, eikä tarvitse ajomukavuudesta tinkiä.

        Kokonaan toinen asia tietysti on, jos se luminen yksityistie on ainoastaan hyvä tekosyy, jolla voi kotona perustella maasturin hankinnan...


      • sitten
        on.. kirjoitti:

        Joo, kyllä minäkin siitä lähtisin, että jos tehdasvarusteinen cittari ei riitä, niin ennemmin kannattaisi hommata joku vanha pieni traktori ja lumilinko, kuin lähteä autoa vaihtamaan ja siihen off-road virityksiä rakentelemaan. Tulee halvemmaksi, eikä tarvitse ajomukavuudesta tinkiä.

        Kokonaan toinen asia tietysti on, jos se luminen yksityistie on ainoastaan hyvä tekosyy, jolla voi kotona perustella maasturin hankinnan...

        ostat eunukki-cittarin sijaan Grand Cherokeen, niin ei tarvitse tinkiä mistään. Jeeppi se on joka lantikatkin sieltä maastosta kerää pois.


      • sdgsdf
        sitten kirjoitti:

        ostat eunukki-cittarin sijaan Grand Cherokeen, niin ei tarvitse tinkiä mistään. Jeeppi se on joka lantikatkin sieltä maastosta kerää pois.

        Typerää uhoa. GC:n maavara on vakiona luokkaa 21 cm. Ei silläkään mennä mistä tahansa.

        Oleellinen kysymys on, onko aloittajalle mistään maasturista sellaista apua, jota hän hakee.


      • 5x5
        sdgsdf kirjoitti:

        Typerää uhoa. GC:n maavara on vakiona luokkaa 21 cm. Ei silläkään mennä mistä tahansa.

        Oleellinen kysymys on, onko aloittajalle mistään maasturista sellaista apua, jota hän hakee.

        Ei taida olla mistään rakentelemattomasta, ei city- eikä tosimaasturista apua. Sitä minäkin olen koittanut sanoa.


    • ----------------

      Osta käytetty traktori niin ei tarvitse sen auton kanssa puljata. Samalla saat pihan lumityötkin tehtyä. Mulla on maasturi ja ei sen puoleen meno tyssää. Mut oli niin tyhmää sit kolan kanssa siivota pihaa. Nyt kun jäin eläkkeelle niin tuntuu et naapureissakin riittää työtä yllin kyllin :)

      • Tohtori--T

        Ensin: Outlander GT:tä jossa on kunnon neliveto, ei tuoda suomeen.Vissiin ikinä. Ja se on rikos ihmisyyttä vastaan.

        Kokemuksesta voin kertoa, että Outlanderin luistonesto ei tee minkään moista lukitusta ristikkäin tai poikittain. 2 pyörää vetää, ja nimenomaan NE pyörät joilla on huonoin pito. Valot vilkkuu ja auto pysyy paikallaan kaksi pyörää sutien.

        Pajerossa on erilainen luistonesto, se todella pystyy ohjaamaan voimaa pitävämmälle pyörälle myös maastolosuhteissa. Lisäksi kun pajerossa on takalukko, niin kun 3 pyörää vetää samaa tahtia, on eteneminen myös lumessa toista kuin outlanderilla joka kaivaa 2 pyörää kuoppaan ja jää siihen

        Outlanderista on kokemusta vanhemmasta (ei luistonestoa) ja uudemmasta mallista ja sellainen on tallissa :) Hyvä auto on muuten, mutta mökkitielle kyllä kaivattaisiin "oikeaa" maastoautoa. Paheerokin kyllä kaipaisi etulukkoa.

        Outlander GT jos tulisi suomen markkinoille, niin ostaisin heti. Evon neliveto on meinaan toista maata kun on lukot edessä ja takana. (nimim. menee mutkaisia lumimäkiä ylös outlanderia paremmin vaikka ottaa pohjakin jo kiinni). Sellainenkin on tallissa.


    • Vitara ddis

      Mitäs tuumitte Grand Vitarasta? Meillä on ollut vajaan vuoden 1.9 diesel. Mökkitiellä runsaassa 15 sentin lumessa meno ensin tyssäsi naapurin tekemiin uriin, mutta alennusvaihteet päälle laitettaessa meno jatkui!

      Minulla ei ole vertauskuvaa muista maastureista, mutta käsittääkseni GV on ihan hyvä vaihtoehto hinta / laatusuhteessa. 34000 eurolla saa 2000 kilon vetokyvyn, alennusvaihteet, automaattisen ilmastoinnin ja kulutuskin vain 7 litraa yhdistetty. 1500 kilon vaunun vedossa kulutus vain 11 litraa, kun se oli kaksiliraisella bensakoneella 14 litraa!

      Painonsa puolesta (omapaino 1740) vakaa ajettava, jota sivutuulet eivät heittele.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7780
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5587
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4851
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4773
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      75
      3554
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2818
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      60
      2521
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2448
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2274
    Aihe