Seurakunnan tärkeys

Usein laitetaan seurakunta ja Jeesus vastakkain ja ilmeisesti halutaan väittää, että ihminen pelastuisi nyt ilman seurakuntaa ts. pyhien yhteyttä. Jeesus on siinä mielessä välimies, että hän sovitti yleisesti koko maailman synnin, että seurakuntansa synnit, (uskon kautta), henkilökohtasesti. Mitään muuta pelastustietä ei ole.

Ef.5:26. Kristus seurakuntaa rakasti ja antoi ulos itsensä hänen edestänsä,
26. Että hän sen pyhittäis, ja on sen jo puhdistanut veden pesossa sanan kautta:
27. Että hän saattais itsellensä kunniallisen seurakunnan, jolla ei saastaisuutta eikä ryppyä ole eli jotakuta muuta senkaltaista, vaan että hän pyhä ja laittamatoin olis.

Luther opettaa Isossa katekismuksessaan, sen kolmannessa uskonkappaleessa:

"Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että he sen käsittävät, omistavat, siinä riippuvat ja pysyvät. Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, jonka avutta ei voi tulla Kristuksen luo."

Gal. 4:
26. Mutta se Jerusalem, joka ylhäältä on, on vapaa, joka on kaikkein meidän äitimme.
27. Sillä kirjoitettu on: iloitse, sinä hedelmätöin, joka et synnytä, pakahda ja huuda sinä, joka et raskas ole; sillä yksinäisellä on enempi lapsia kuin sillä, jolla mies on.

Ef. 5:
31. Sentähden pitää ihmisen antaman ylön isänsä ja äitinsä, ja vaimoonsa sidottu oleman, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.
32. Tämä salaisuus on suuri; mutta minä puhun Kristuksesta ja seurakunnasta.

Näin tässä verrataan seurakuntaa äitiin, joka synnyttää lapsia. Seurakuntahan siis on äiti, joka synnyttää ja ruokkii omiaan Jumalan sanalla.

Uskon kautta, siis olemme sisälle käyneet:
Hebr.12:
22. Vaan te olette käyneet Zionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelitten joukon tykö,
23. Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat, ja Jumalan, kaikkein tuomarin tykö ja täydellisten vanhurskasten henkein tykö,
24. Ja uuden Testamentin välimiehen Jesuksen tykö, ja priiskotusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Abelin (veri).

0

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

        On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
        Maailman menoa
        105
        3464
      2. Nyt ahdistaa

        Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
        Valkeakoski
        85
        3326
      3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

        Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
        Maailman menoa
        324
        1986
      4. Laita viestiä?

        Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
        Ikävä
        90
        1469
      5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

        Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
        Tv-sarjat
        6
        1276
      6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

        Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
        Ikävä
        186
        1165
      7. Olen ollut ikävä, tiedän

        ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
        Ikävä
        77
        898
      8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

        https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
        Sinkut
        132
        860
      9. 46
        793
      10. Olet seksikäs nainen

        Olet seksikäs nainen
        Ikävä
        46
        777
      Aihe