Ent. vl-äiti

pahako?

Tässä yksi uusi entinen uskovainen neljän lapsen äiti. Olen syntynyt uskovaiseen kotiin, mutta aina olen jotenkin kamppaillut sitä vastaan. Olen aina ihmetellyt sääntöjä mitä pitää noudattaa, esim permanentin saa ottaa mutta värjätä ei saa hiuksia tai muita koruja saa käyttää mutta ei korviksia jne. Koskaan en ole raamatusta löytänyt selitystä näille esim aiheille. Selitetty jos olen kysynyt, että näin nyt on vain päätetty yhdessä. eihän usko voi olla tällaista. Ja kun perheen tietysti perustin jo nuorena, niin silloin ei vielä ymmärtänytkään kuinka koville itsensä laittaa kun kaikki lapset pitäisi ottaa vastaan. Minä en siihen pystynyt, minun "pää ei olisi kestänyt". Mutta siitä seuraava syyllisyys, se oli hirveetä. Eli että ei elä niin kuin uskovaisena pitäisi. Kaksoiselämää.
No nyt olen julkisesti "kieltänyt uskoni". Vaikka uskon Jumalaan edelleen, mutta en rauhanyhdistykseen. Mutta miten päästä nyt tästä syyllisyydestä yli?? Kysytään, että miten voin tehdä näin kun lapset ja mieskin on uskovaisia ja vien heidät mukanaan maailmaan. Nyt tuntuu, että miten jaksan eteenpäin, vaikkakin oma ratkaisu tuntuu oikealta.

28

893

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paulus !

ja Kristukseen syntiesi sovittajana. Älä hylkää rukousta. Siitä Jeesus antoi meille esimerkin.

Kaikki lahkot yrittävät kietoa porukkansa omien sääntöjensä ja kotkotuksiensa köysillä.

Vapauteen teko opeista Kristus meidät vapautti (galatalaiskirjeessä)

Juurru enempi Raamatun Sanaan. Se kestää - ihmisrakennelmat kerran poltetaan.

Siunausta elämääsi !

• elävään vapauteen

"Vapauteen Kristus vapautti meidät, älkää siis antako sitoa itseänne uudestaan orjuuden ikeeseen". Joko Joko lapsesta saakka tai "maailmasta" uskoon ( uskomaan) tulleen suurin vaara on siinä, että että hänelle asetetaan jopa suurempia taakkoja, kuin mitä "maailma" antaa. Paavali lausui vapauttavan ohjeensa juuri uskoville, etteivät säännöillään tekisi elämää mahdottomaksi.

Sinulle lastesi äiti ja minulle sisar sanon, että sinulla on oikeus vapautua ihmisten asettamista määräyksistä, ja kasvaa Jumalan avulla itsenäiseksi ihmiseksi. Jumala on antanut sinulle myös järjen, jota käytät elämään liittyvissä asioissa. Hyvä kun kirjoitit. Jos saman voit kertoa jollekin sinua ymmärtävälle ihmiselle, niin se vain vahvistaa sinua. Myös synninpäästön sanat kuuluvat sinulle siltä osin, jossa sydämesi syyttää sinua.

Vaimoni on sinun kuvaamassasi asiassa kanssasisar. Olenkin joskus ajatellut, miten meille olisi käynyt, jos olisimme eläneet vl-liikkeen mankelissa.

• yksin!

"Nyt tuntuu, että miten jaksan eteenpäin, vaikkakin oma ratkaisu tuntuu oikealta."

Tule Hakomajaan, siellä on paljon vertaistukea.

Eikä tuosta lapsiasiasta kannata kantaa syyllisyyttä. Siinä asiassa et todellakaan ole yksin, hyvin monet vl:tkin viisveisaa tuosta pakosta!

• vieras1212

Hakomajaan olet tervetullut lämpimästi! Siellä on paljon kohtalontovereita, ja vilkas keskustelu aiheesta.
        http://www.hakomaja.net

• tsemppiä kovasti

ei me "maailman"ihmiset nyt niin pahoja olla ja se mitä sanot syyllisyydestä niin se kaikki on ja tulee srk/vl.
      aivopesuopetuksesta ei taamatusta.

• uikutus

oot teheny suuren synnin kadu tekojasi raukka mitä ne ihmiset ajattelevat sinusta kannattaisi miettiä en kun tuollaisia typeryyksiä menee tekemään!!!!

• elävään vapauteen
        uikutus kirjoitti:

oot teheny suuren synnin kadu tekojasi raukka mitä ne ihmiset ajattelevat sinusta kannattaisi miettiä en kun tuollaisia typeryyksiä menee tekemään!!!!

vastauksia, koska et tunne tilannetta. Vastauksesi on ilmiselvästi tulkittavissa käänteiseksi, mutta oletko varma, ettei sillä aiheuteta vahinkoa? Kuullessasi hätähuudon vitseillä ei auteta ketään

• kimppuusi,

mutta sydämestään uskovainen ihminen ei käy tuomitsemaan. Hanki sterilisaatio, jos et enää halua lapsia, sillä sitä miehesi ei voi mitenkään "kiertää" oikeamielisen uskonsa käskystä.

Näytä perheellesi ja lyylereille, että olet edelleen ihan tavallinen ihminen, vaikka muuta Ry:llä puhutaankin!

• elävään vapauteen

Heti aluksi huomautus, etten halua seuraavalla kommentillani syyllistää ketään.

Tv dokumentit ovat viime vuosina käsitelleet kehitys- ja islamin fundamentalistisissa maissa tapahtuvia tyttöjen silpomisia ympärileikkaamalla heidän ulkoiset sukuelimensä. Toimenpiteet vaihtelevat lievemmistä mitä julmimpiin "operaatioihin". Jätän yksityikohtaiset kuvaukset dokumentteihin.

Menettelyillä on vuosisataiset perinteet, joita useimissa tapauksissa vaalivat perheen ja suvun vanhat naiset. Mikä on heille tehty, se tehtäköön edelleen.

Onko suurperheen vaatimuksella yhtymäkohtia perinteeseen, jossa lapsikatraasta selvinneet naiset asettavat nuorille äideille vaatimuksia? Mikä osuus on taas maatiaismiesten teologisilla tulkinoilla? Kyllä pappikin osaa selittää vaikkapa 1. Mooseksen kirjan 38 luvun tapauksen niin, että asian ydin on siemennesteen virtaaminen maahan, kun Oonanin synti oli se, ettei hän halunnut Taamarin saavan lasta veljensä nimiin. Jos Taamar olisi saanut yhdenkin lapsen, tapauksesta tuskin edes kerrottaisiin Raamatussa. Keskeisintä kertomuksessa oli pettymyksen tuottaminen Taamarille, eikä miehessä jatkuvasti kehittyvän "aineen" joutuminen hukkaan.

Äidit ja isät ovat fyysisiltä ja psyykkisiltä varustuksiltaan kovin erilaisia. se minkä toinen kestää, luhistaa toisen. Asia on kuin urheilijoilla. Toisen elimistö toimii parhaiten pitkäkestoisessa maratonjuoksussa ja toisen satasella. Jos heidät pakotettaisiin toistensa lajeihin, tulos olisi katastrofi. Näin perheenkin suhteen. Ei kaikkea pidä lakaista maton alle toteamuksella, että kyllä Jumala voimat antaa. Niin antaa, mutta hän on luonut ihmiset erilaisiksi varustuksiltaan. Antakaa toisillenne oikeus nähdä tämä. Myös heille, joilla ei ehkä ole tietoa ja voimia toimia tuntemustensa mukaan.

• kenellekään!
        elävään vapauteen kirjoitti:

Heti aluksi huomautus, etten halua seuraavalla kommentillani syyllistää ketään.

Tv dokumentit ovat viime vuosina käsitelleet kehitys- ja islamin fundamentalistisissa maissa tapahtuvia tyttöjen silpomisia ympärileikkaamalla heidän ulkoiset sukuelimensä. Toimenpiteet vaihtelevat lievemmistä mitä julmimpiin "operaatioihin". Jätän yksityikohtaiset kuvaukset dokumentteihin.

Menettelyillä on vuosisataiset perinteet, joita useimissa tapauksissa vaalivat perheen ja suvun vanhat naiset. Mikä on heille tehty, se tehtäköön edelleen.

Onko suurperheen vaatimuksella yhtymäkohtia perinteeseen, jossa lapsikatraasta selvinneet naiset asettavat nuorille äideille vaatimuksia? Mikä osuus on taas maatiaismiesten teologisilla tulkinoilla? Kyllä pappikin osaa selittää vaikkapa 1. Mooseksen kirjan 38 luvun tapauksen niin, että asian ydin on siemennesteen virtaaminen maahan, kun Oonanin synti oli se, ettei hän halunnut Taamarin saavan lasta veljensä nimiin. Jos Taamar olisi saanut yhdenkin lapsen, tapauksesta tuskin edes kerrottaisiin Raamatussa. Keskeisintä kertomuksessa oli pettymyksen tuottaminen Taamarille, eikä miehessä jatkuvasti kehittyvän "aineen" joutuminen hukkaan.

Äidit ja isät ovat fyysisiltä ja psyykkisiltä varustuksiltaan kovin erilaisia. se minkä toinen kestää, luhistaa toisen. Asia on kuin urheilijoilla. Toisen elimistö toimii parhaiten pitkäkestoisessa maratonjuoksussa ja toisen satasella. Jos heidät pakotettaisiin toistensa lajeihin, tulos olisi katastrofi. Näin perheenkin suhteen. Ei kaikkea pidä lakaista maton alle toteamuksella, että kyllä Jumala voimat antaa. Niin antaa, mutta hän on luonut ihmiset erilaisiksi varustuksiltaan. Antakaa toisillenne oikeus nähdä tämä. Myös heille, joilla ei ehkä ole tietoa ja voimia toimia tuntemustensa mukaan.

SRK:n ehkäisysynti on voimassa kaikilla vl-uskovaisilla elämäntilanteesta riippumatta. Olen tosin kuullut, että muutamat parantumatonta kuolemaan johtavaa sairautta sairastavat vl-äidit ovat päätyneet sterilisaatioon SRK:n syntilistauksesta huolimatta.

Mutta tunnen myös kaksi tapausta, jossa vl-isä on pannut vaimonsa paksuksi kesken rintasyöpähoitojen, joista johtuen hoidot on jouduttu lopettamaan ja äiti kuoli hieman vauvan syntymän jälkeen. Toinen heistä on jopa saarnamies, eli seurakunnan paimen ja esikuva. Eli näin toimikaa!

• 2010 03 23

Olet tehnyt oikean ratkaisun. On vain ikävää, että kaikki ahdistetut ja ahdistuneet, ketkä ovat vielä piinansa alla, joutuvat alistumaan itsepäisten ja omaa napaansa vain rakastavien alle.

Rukoile ja ole itsesi herra kaikessa. Jumala näkee kaiken. Myöskin sekopäisten liikaa raamatun tarkkailijoiden tekoset. He reppanat eivät itse sitä huomaa, kuinka paljon he tekevän ihmiselle "haallaa"

Jumala on hyvä, hän auttaa meitä ahdistuksissamme aina.

• pienten äiti

minun uskoni hukkui suorittamiseen,yritin ansaita uskoa lastenteolla.Väsymys hiipi pikkuhiljaa lapsi lapselta kunnes tuli täydellinen uupumus ja heräsin.En selvinnyt enään perusarjen pyörityksestä,tulevaisuus näytti niin ilottomalta ja työntäyteiseltä vailla lepohetkeä.Nuorimmaisemme on nyt vuoden ikäinen ja meille ehkä se viimeinen.Itsellä on pitkä tie kuljettavana toipua tästä valtavasta väsymistilasta luultavasti vie vuosia ennen kun tästä selviää. Kritisoin sitä miksi meillä ei ole lupa ennakoivasti suojata perhettä tälläiselta kriisiltä miksi vasta silloin on lupa mahdolliseen ehkäisyyn kun äiti on jo romahtanut.Miten kukaan ei ajattele pieniä suojattomia lapsia väsyneiden vanhempien armoilla,kriisiytyvän parisuhteen vaikutusta pieniin jne.vaikeaa on enään uskoa tähän oppiin ainoa syy miksi vielä jäänyt ovat sosiaaliset suhteet

• ja tulee olemaan

Edellinen on surullista luettavaa, mutta täyttä totta.

• bgrh

Jos mies näkee vaimonsa nääntyvän eikä tee mitään asian korjaamiseksi, niin hän ei ole mikään mies. Kyllä oman vaimon ja perheen hyvinvointi on tärkeämpää kuin fariseusten määräysten noudattaminen. Hehän sälyttävät ihmisille vaikeasti kannettavia taakkoja, eivätkä liikauta sormeaankaan auttaakseen heitä.

• pienten äiti
        bgrh kirjoitti:

Jos mies näkee vaimonsa nääntyvän eikä tee mitään asian korjaamiseksi, niin hän ei ole mikään mies. Kyllä oman vaimon ja perheen hyvinvointi on tärkeämpää kuin fariseusten määräysten noudattaminen. Hehän sälyttävät ihmisille vaikeasti kannettavia taakkoja, eivätkä liikauta sormeaankaan auttaakseen heitä.

vielä palatakseni aiheeseen.Usein törmännyt täällä miehiä syyllistävään näkökulmaan lasten syntyvyyttä koskevassa asiassa.Aina ei kuitenkaan ole syy toisessa osapuolessa,minun tapauksessani oma jääräpäinen näkemykseni "oikeasta uskosta" aiheutti suurimmat kriisit perhepiirissä.Toisiksi viimeisimmän lapsemme kohdalla tiedostin jo vahvasti mihin tämä kaikki johtaa.Elimme elämää suurissa taloudellisissa vaikeuksissa,yksin ilman suvun tuomaa apuvoimaa kaukana lähiomaisista,olimme vahvasti uupumassa molemmat.Mieheni esitti erittäin päteviä syitä ehkäisyn aloittamiselle ja näinhän ne toki itsekin edessäni.Kaikki tuki mieheltäni tässä asiassa oli täysin saatavillani. Minä halusin uskoa ettei jumala anna enempää kuin jaksaa kantaa,pelasin todella kovilla panoksilla ja hävisin.Voimakkaan stressin seurauksena mieheni sairastui vakavasti minä uuvuin lopullisesti ja elämä oli kaaoksessa.Nyt omakohtaisen kokemuksen kautta viisastuneena haluaisin sanoa kaikille teille perheelliset.Kun kasvatatte perhettä itsekeskeisesti omasta uskonnäkökulmasta lähtien varmistakaa että myös toinen aikuinen rinnallanne on sen valmis kestämään.Kaikki lapset maailmassa ansaitsevat eheän kodin ja jaksavat vanhemmat

• Tässä yksi uusi entinen uskovainen neljän lapsen äiti. Olen syntynyt uskovaiseen kotiin, mutta aina olen jotenkin kamppaillut sitä vastaan.

Nämä VL säännöt ovat lihasta, eli ei Jumalasta ja kun on vain valkea ja musta, ne on siitä mustasta. Valkea edustaa Jeesusta.

Jokainen kristitty perustelee päätöstään Raamatulla, ei sillä mitenkä joku lahko päättää, ne päätökset ovat mustasta.

Ja kun perheen tietysti perustin jo nuorena, niin silloin ei vielä ymmärtänytkään kuinka koville itsensä laittaa kun kaikki lapset pitäisi ottaa vastaan. Minä en siihen pystynyt, minun "pää ei olisi kestänyt". * Juuri näin, se vaatii kuitenkin miehiseltäsi sinun laistamista, kuten koko lahko tekee osaltasi. Se on mustasta. ja huomaa, MUSTA SAA AINA VOIMAAN PAHOIN, kun ette kunnioita Jeesuksen neuvoa, - ette ole enää orjia, vaan kuninkaallisia.

Syyllisyys tulee vain mustasta, pakanallisuudesta.

Eli että ei elä niin kuin uskovaisena pitäisi. Kaksoiselämää. ** Älä sekoitat uskovaisissa ja VL:älliä keskenään, he ovat vain USKOMASSA, Siinä uskotaan SRK;n sääntöihin, uskovainen uskoo Jeesukseen.

No nyt olen julkisesti "kieltänyt uskoni". Vaikka uskon Jumalaan edelleen, mutta en rauhanyhdistykseen. ** Eli oletko tullut Jehovan Todistajaksi, tai muslimiksi, He uskovat Jumalaan pelastajana. Et kyllä ole pitkälle päässyt? Lohdutan Sinua, saatanakin uskoo Jumalaan, mutta ei Jeesukseen Herrana, kuten SRK.

Mutta miten päästä nyt tästä syyllisyydestä yli?? ** Etsi pelastaja, etsi Jeesus ja kastata itsesi Häneen. Loppuu kärsimys, ei Hän omiaan kiusaa. Tätä et todella ole oppinut koko elämässäsi, sillä puhut vain Jumalasta. Olet ollut todella syvällä mustassa, ja pysyt, ellet tee Häneen parannusta.

Kysytään, että miten voin tehdä näin kun lapset ja mieskin on uskovaisia ja vien heidät mukanaan maailmaan. ** Mihin ne uskoo, Jumalaanko?

Nyt tuntuu, että miten jaksan eteenpäin, vaikkakin oma ratkaisu tuntuu oikealta.** Samaa mieltä on saatana, usko vain Jumalaan, mutta minä en ole, etsi Jeesus.

• ev.lut.

Jos tarkoitat helluntai seurakuntaa, niin se ei ainakaan auta, mennä ojasta allikkoon!! :)

• Meiliaikku

kuitenkin lapsiasi. Anna heidän rauhassa varttua uskossa. Teillähän voi silti olla hyvä pari suhde, vaikka itse et uskokaan. Monet ovat jättäneet perheensä uskonkieltämisen myötä, mutta älä sinä jätä heitä, sillä ei onni löydy lähtemällä. Minä en tietenkään ole mikään sinua neuvomaan, mutta ehdottaa tietysti voin.
      Monet uskonkieltäneet jatkavat normaalia perhe-työelämäänsä sen kummemmin muuttamatta
      arkielämäänsä.

Älä kuitenkaan halveksi lastesi ja miehesi uskoa, kunnioita heitä. Sinullakin on yhtä arvokas elämä ja olet itse arvokas pätöksestäsi huolimatta.

• elävään vapauteen

jos sanoutuu irti vl liikkeen opista ja sen orjuuttavista määräyksistä. Meiliaikku tuossa yrittää neuvoa elämistä "epäuskoisena" mutta minä sanon Sinulle, että luota armahtavaan Jumalaan ja Jeesuksen ehdottomaan sovitustyöhön kohdallasi ja elä täysipainoista elämää perheesi kanssa. Jos väsyttää, niin suo se itsellesi.

Kirjeesi osoittaa, ettei vl liike välitä vähääkään niistä, jotka sen keinotekoisten oppien seurauksena suistuvat uupumukseen.

Älkää väsyneet äidit missään tapauksessa lähtekö juoksentelemaan tälläkin palstalla annettavien yksityiskohtaisten uusien oppien perässä. Tärkeintä on, että sallitte itsellenne oikeuden olla oma itsenne

• äiti minäkin

Olen 7 ihanan lapsen työssä käyvä äiti ja minulla on ongelmana sama meillä minä olen kantanut suuren vastuun lapsista valvonut yöt oli töihin lähtö tai ei . Mieheni on aina nukkunut yöt eikä häntä saa koskaan valvottaa yöllä sai ihan pelätä ettei lapset vain herätä häntä.
        asetin kierukan 7 lapsen jälkeen. minulla ei kantti kestänyt enää tätä rumpaa. mutta se jotenkin suku vaistoo ja senhän tietää että minua ei pidetä "oikeana uskovaisena" mutta jumalaa en ole hylännyt enkä uskoa ole heittänyt ne minulle on tärkeitä . Mutta Mutta eikö tämä ole minun ja jumalan välinen asia minä olen vastuussa omista tekemisistä. Meillä mieheni ei ole nyt uskovainen ja hän syyttää että hän ei voi olla uskomassa kun meillä ei ole paljon lapsia ja läp läp läp kaikki johtuu musta . mun takia hän siis ei voi olla uskomassa huh huh anna minun kestää.

• Totuudenpuhuja

= saatanan ansa ihmisille

• 5+5

olisi että annat lasten itse valita kun ovat siinä iässä että osaavat tehdä itsenäisiä päätöksia!.
        Näin varmistat että lapsesi ovat aikuisina täyspäisiä eikä katkeruudella kyllästettyjä kuten niin monet
        pakolla vl.huuhaassa aivopestyt.

""Älä kuitenkaan halveksi lastesi ja miehesi uskoa, kunnioita heitä. Sinullakin on yhtä arvokas elämä ja olet itse arvokas pätöksestäsi huolimatta.""
        vast.
        Alkää lestahessut/helunat myöskään halveksi niitä jotka tekevät viisaan ratkaisun ja eroavat tästä sääntö/suorittamis lahkosta.

• jäljessä,
        äiti minäkin kirjoitti:

Olen 7 ihanan lapsen työssä käyvä äiti ja minulla on ongelmana sama meillä minä olen kantanut suuren vastuun lapsista valvonut yöt oli töihin lähtö tai ei . Mieheni on aina nukkunut yöt eikä häntä saa koskaan valvottaa yöllä sai ihan pelätä ettei lapset vain herätä häntä.
        asetin kierukan 7 lapsen jälkeen. minulla ei kantti kestänyt enää tätä rumpaa. mutta se jotenkin suku vaistoo ja senhän tietää että minua ei pidetä "oikeana uskovaisena" mutta jumalaa en ole hylännyt enkä uskoa ole heittänyt ne minulle on tärkeitä . Mutta Mutta eikö tämä ole minun ja jumalan välinen asia minä olen vastuussa omista tekemisistä. Meillä mieheni ei ole nyt uskovainen ja hän syyttää että hän ei voi olla uskomassa kun meillä ei ole paljon lapsia ja läp läp läp kaikki johtuu musta . mun takia hän siis ei voi olla uskomassa huh huh anna minun kestää.

etkä siksi ikinä saavu kunnian maahan.

• elävään vapauteen
        5+5 kirjoitti:

olisi että annat lasten itse valita kun ovat siinä iässä että osaavat tehdä itsenäisiä päätöksia!.
        Näin varmistat että lapsesi ovat aikuisina täyspäisiä eikä katkeruudella kyllästettyjä kuten niin monet
        pakolla vl.huuhaassa aivopestyt.

""Älä kuitenkaan halveksi lastesi ja miehesi uskoa, kunnioita heitä. Sinullakin on yhtä arvokas elämä ja olet itse arvokas pätöksestäsi huolimatta.""
        vast.
        Alkää lestahessut/helunat myöskään halveksi niitä jotka tekevät viisaan ratkaisun ja eroavat tästä sääntö/suorittamis lahkosta.

Kirjoitin tuossa iltapäivällä vastausta Meiliaikun kirjoitukseen, jossa hän kehoittaa uupunutta äitiä kunnioittamaan miehensä ja lastensa uskoa. Jälkeen päin tuli mieleen juuri tuo Sinun ottama näkökulma kunnioittamiseen.

Kysyn nyt suoraan, että kumpi tarvitseen ennemmin kehoitusta osoittaa kunnioitusta, äiti vai vl- yhteisö? Tämä keskustelufoorumi on karua luettavaa siitä, miten julmasti yhteisö on kohdellut eri tavalla ajattelevia. Ristiriitoja ja epäonnistumisia on "epäuskoistenkin" parissa, mutta heillä ei ole edes olemassa sellaista lyömäasetta kuin saatanalle heittäminen ja perkeleen lapseksi julistaminen. Siinä vl liike ( ei suinkaan kaikki siinä toimivat ) on kerrassaan Suomen mestari.

On hieno asia, että meillä on tällainen kanava keskustella. Iranin Shaahin valta katkesi kasettien välityksellä levitettyyn viestiin ja Kiinan ja nykyinen Iranin valtaklikit pelkäävät internettiä. Tätä kautta voi muutoksen saada aikaan jopa SRK:ssa ja sen jäsenyhdistyksissä

• ymmärrän

ymmärrän sinua erittäin hyvin. itse olen myös 4 lapsen äiti. ennen naimisiinmenoa ei tajunnut mitä tämä on. sitten kun huomasi ettei meistä ja etenkään minusta ole tähän, tuli kummallinen olo, esim. usko oli ennen ollut itsestään selvää. sen jälkeen joutui miettimään asioita kuten ehkäisyä, uskon kieltämistä. kielsin itse uskon mutta sain parannuksen. en tiedä vieläkään miksi kun en edelleen tunne et olisin kunnolla uskovainen. kamppailen asioita vastaan mielessäni. käytän nykyään ehkäisyä. meillä menee parisuhteessa ok kun jaksaa paremmin. jos uskon kieltää tulee se olemaan tosi rankkaa kun muut uskovaiset säälivät ja eivät voi tajuta kuin paljon ahdistaa elää siinä yhteisössä jossa on pelkkiä sääntöjä. kaikista vain ei ole siihen. sosiaaliset suhteet joutuvat koetukselle koska kaikki ei sellaista ratkaisua ymmärrä. jos taloudellisesti menee hyvin, saa lastenhoitoapua, ja parisuhde toimii sekä se et lapsia ei tulis vuoden välein(omien voimien mukaan), moni vl vanhempi olisi voinut säilyttää uskon. lapsisääntö menee terveenjärjen ohi....

• kertomaasi että

"jos uskon kieltää tulee se olemaan tosi rankkaa kun muut uskovaiset säälivät ja eivät voi tajuta kuin paljon ahdistaa elää siinä yhteisössä jossa on pelkkiä sääntöjä."

Mitä muiden säälistä, jos itse tunnet sisimmässä, että näin minun on hyvä ja parempi. Heidän säälinsähän ei todista sinun oloasi siitä onko se hyvä vai paha. Tiedät sen itsekin, niin eikö se itselle riitä?

Toinen juttu on sitten kuinka paljon mietit sitä mitä muut sinusta ajattelevat. Voisihan sitä ajatella jokaisesta vastaantulijasta, että mitähän tuo minusta ajatteli ja omien johtopäätöksien mukaan päättelisi mitä toinen ajattelee ja märehtisi sitten niissä päivät pitkät.
        Tiedätkö, että ihminen todella voi oppia hallitsemaan omaa mieltään niin, ettet ajattele esim. vl:n kohdalla sitä säälivätkö he sinua vai eivät, vaan annat heidän elää omissa ajatuksissaan ihan vapaasti ja otat itselle oman elämäsi komennon niin pitkälle kuin sinulla ihmisolentona on tässä maailmassa siihen mahdollisuus, etkä anna vl:n tai muidenkaan ihmisten määritellä sinua ihmisenä mitenkään.

Sellaiset ihmiset, jotka vaativat sinua elämään heidän mielen mukaan, eivät ole todellisia ystäviäsi, mutta sellaisia löytyy jotka ovat, jos todella sitä haluat itsellesi.

Älkää hyvät ihmiset eläkö toisten kaikenmaailman toiveiden alla ja myöskään niiden alla mitä itse epäilette muiden teistä ajattelevan. Hukkaatte elämänne tuollaiseen roskaan. Nauttikaa siitä, tehkää siitä omanne ja olkaa onnellisia, että teillä on tämä yksi ja ainoa elämä!

• meillä myös

Eikö sulla nyt ole hyvä olla. Mitä sitä ihmettelet. Jatka nyt siitä ja kunnioita muun perheesi arvoja.

• Kerro toki

Raamatun vastaisia vl-valheoppeja pitäisi kunnioittaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      101
      1021
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      57
      979
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      61
      830
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      144
      788
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      65
      695
    6. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      102
      553
    7. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      89
      547
    8. 78
      541
    9. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      53
      527
    10. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      518
    Aihe