Raamatun lauseet.

Aika usein uskovaisten tänne laittamat tekstit ovat tällaisia: Herätkää jo vihdoinkin ja ottaakaa jeesus sydämeenne, tai jotain muuta vastaavaa. Ja perään laitetaan joitain raamatun lauseita. kenellä nämä on tarkoitettu? Kuvittelevatko uskovaiset tosiaan että pätkä jonkin matteuksen evankeljumia liikauttaa jotenkin ateistia?
Kunhan mietin tässä.

36

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuntuu kuin olisin käynyt small talk, äh miten se nyt kirjoitetaan? Aisian tiimoilla.
      Tämäpä peräti outoa.
      Vastaus edelleen kyllä.

      • Uskot (hih), että joku tolkun ateisti pärähtää uskoon kun näkee jotain kapulakielisiä väännöksiä jostain mistälie?

        No siinä tapauksessa luepa esim Terry Pratchettin kirjoja, jos vaikka itse tokenisit harhoistasi? Oletettu vaikutusmenetelmä olisi varmaan sama... Uskallatko?


      • ei minusta ateistia.
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

        Uskot (hih), että joku tolkun ateisti pärähtää uskoon kun näkee jotain kapulakielisiä väännöksiä jostain mistälie?

        No siinä tapauksessa luepa esim Terry Pratchettin kirjoja, jos vaikka itse tokenisit harhoistasi? Oletettu vaikutusmenetelmä olisi varmaan sama... Uskallatko?

        No varmaan uskaltaisin. Ettehän tekään ole kolmen vuoden aikana, minkä olen roikkunut palstalla, saaneet minua horjumaan uskossani. kaikenlaista ole myös lukenut. Ei ole oikein aikaa lukea jokaikistä eeposta. Luulempa ei, siinä milessä kannata.


    • Eikös tämä aloitus ollut jo kerran palstalla? O.O

      • Mutta joku pisti sen poistoon, ja laitoin kurillani uudestaan..


      • Ubreal
        weccu kirjoitti:

        Mutta joku pisti sen poistoon, ja laitoin kurillani uudestaan..

        Kuinkahan onnistuu Jeesuksen sydämmeen ottaminen?
        Mummini oli kovasti hellari,kun muisti iänmyötä heikkeni eipä ollut Jeesuksesta enää hajuakaan.
        Sydän hänellä kyllä toimii aivanhyvin.
        Ei muista uudestisyntymää eikä Raamattua. Yksikään hellari ei ole käynyt häntä tapaamassa yli 10v.teen.


      • Ubreal kirjoitti:

        Kuinkahan onnistuu Jeesuksen sydämmeen ottaminen?
        Mummini oli kovasti hellari,kun muisti iänmyötä heikkeni eipä ollut Jeesuksesta enää hajuakaan.
        Sydän hänellä kyllä toimii aivanhyvin.
        Ei muista uudestisyntymää eikä Raamattua. Yksikään hellari ei ole käynyt häntä tapaamassa yli 10v.teen.

        Hyvä kirjoitus ja hyvä kun kerroit mummistasi. Tota monikaan ei ole tulleet ajatelleeksi. Vanhukset joihin iskee dementia eivät muista jumalaa johon ennen niin rukoiltiin ja uskottiin enää ollenkaan.


      • Vaikka muisti menisi
        missxcessive kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus ja hyvä kun kerroit mummistasi. Tota monikaan ei ole tulleet ajatelleeksi. Vanhukset joihin iskee dementia eivät muista jumalaa johon ennen niin rukoiltiin ja uskottiin enää ollenkaan.

        ei Jumalan Henki poistu ihmisestä, joten edelleen on Jumalan lapsi ja taivasperillinen, kun aika jättää


      • J-la
        Vaikka muisti menisi kirjoitti:

        ei Jumalan Henki poistu ihmisestä, joten edelleen on Jumalan lapsi ja taivasperillinen, kun aika jättää

        .


      • Olly
        Vaikka muisti menisi kirjoitti:

        ei Jumalan Henki poistu ihmisestä, joten edelleen on Jumalan lapsi ja taivasperillinen, kun aika jättää

        Vanha ihminen tekee synnin, eikä enää muista mitään jumaltaruja. Helvettiin siis.

        Murhaaja katuu juuri ennen teloitusta. Taivaaseen siis.

        Jos asia ei ole näin, niin Raamatusta varmaankin löytyy lause missä tämä virhe korjataan....?


      • Jumala tuntee
        Olly kirjoitti:

        Vanha ihminen tekee synnin, eikä enää muista mitään jumaltaruja. Helvettiin siis.

        Murhaaja katuu juuri ennen teloitusta. Taivaaseen siis.

        Jos asia ei ole näin, niin Raamatusta varmaankin löytyy lause missä tämä virhe korjataan....?

        ihmisen läpikotaisin, eikä Hän hylkää omaansa, vaikka muisti menisikin,
        ja jos jossain hairahtuisikin, niin hänen syntinsä Jumala pyyhkisi pois,
        koska hän ei tekisi sitä tietoisesti..tätä on armo.

        Murhaajakin voi saada anteeksi, jos hän katuu,
        mutta katumus täytyy tapahtua Jumalan Hengen
        vaikutuksesta eli synnintunnosta, eikä kukaan
        voi tehdä parannusta synneistään, ellei ole tätä
        synnintuntoa.


      • Jumala ei kadu
        J-la kirjoitti:

        .

        kutsumustaan - Hän on uskollinen ja vie perille asti.


      • ilman tietoisuutta
        Jumala tuntee kirjoitti:

        ihmisen läpikotaisin, eikä Hän hylkää omaansa, vaikka muisti menisikin,
        ja jos jossain hairahtuisikin, niin hänen syntinsä Jumala pyyhkisi pois,
        koska hän ei tekisi sitä tietoisesti..tätä on armo.

        Murhaajakin voi saada anteeksi, jos hän katuu,
        mutta katumus täytyy tapahtua Jumalan Hengen
        vaikutuksesta eli synnintunnosta, eikä kukaan
        voi tehdä parannusta synneistään, ellei ole tätä
        synnintuntoa.

        "niin hänen syntinsä Jumala pyyhkisi pois, koska hän ei tekisi sitä tietoisesti"

        Siispä onkin paikallaan kysyä miksi uskovaiset yrittävät niin sinnikkäästi saada kaikki tietoisiksi. Ilman tietoisuutta saisi kaiken anteeksi mutta tietoisena onkin ihan toisenlaiset säännöt. Tuntuu melkein siltä että uskovaisten julistustoiminnassa on kyse jonkinlaisesta vahingon kiertämään laittamisesta.


      • Olly
        Jumala tuntee kirjoitti:

        ihmisen läpikotaisin, eikä Hän hylkää omaansa, vaikka muisti menisikin,
        ja jos jossain hairahtuisikin, niin hänen syntinsä Jumala pyyhkisi pois,
        koska hän ei tekisi sitä tietoisesti..tätä on armo.

        Murhaajakin voi saada anteeksi, jos hän katuu,
        mutta katumus täytyy tapahtua Jumalan Hengen
        vaikutuksesta eli synnintunnosta, eikä kukaan
        voi tehdä parannusta synneistään, ellei ole tätä
        synnintuntoa.

        En kysynyt kirjoittajan näkemystä, vaan Raamatun kohtaa mihin näkemys perustuu.

        Siis, missä kohtaa Raamattua noin sanotaan?


      • Vaikkapa tässäkin
        Olly kirjoitti:

        En kysynyt kirjoittajan näkemystä, vaan Raamatun kohtaa mihin näkemys perustuu.

        Siis, missä kohtaa Raamattua noin sanotaan?

        Jesaja 46:4:
        Teidän vanhuuteenne asti Minä olen sama,
        hamaan harmaantumiseenne saakka Minä kannan;
        niin Minä olen tehnyt, ja vastedeskin Minä nostan,
        kannan ja pelastan.

        Filip.1:6
        varmasti luottaen siihen, että Hän, joka on alkanut
        teissä hyvän työn, on sen täyttävä Kristuksen
        Jeesuksen päivään saakka.

        Kol.5:23,24:
        Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa
        ja sälyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne
        nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen
        tulemukseen.
        Hän, joka teitä kutsuu on uskollinen ja Hän on sen tekevä.

        1Kor1:9:
        Jumala on uskollinen, Hän, jonka kautta te olette kutsutut
        Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme
        yhteyteen.

        2Tess.3.3:
        Mutta Herra on uskollinen ja Hän on vahvistava teitä ja
        varjeleva teidät pahasta.

        1Joh.2:1,2:
        Tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi, mutta
        jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja
        Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas
        (oikeamielinen) Ja Hän on meidän syntiemme sovitus;
        eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman
        syntien.

        Room.3:22-24:
        ..se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta
        Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille
        jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
        Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan
        kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden
        Hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on
        Kristuksessa Jeesuksessa.


        Jeesus sanoi: joka vihaa veljeänsä, on murhaaja..
        ja joka katsoo naista himoiten, on jo sydämessään
        tehnyt huorin..

        joten meistä kukaan ei voi tuomita sellaista, joka
        murhaa jonkun, koska olemme jo vihatessamme
        murhaajan kanssa samalla viivalla, samoin, kuin
        huorintekijän kanssa, kun himoitsemme jotain.
        Kaikissa tapauksissa on tehtävä parannus eli on
        tapahduttava mielenmuutos ja sen aikaansaa
        Jumala. Syyllisyydentunne itsessään ei vielä ole
        sitä, että ihminen tekisi parannuksen, vaan kun
        hän kääntyy Jumalan puoleen ja ymmärtää, että
        on rikkonut Jumalaa vastaan, silloin tapahtuu aito
        ja Hänen mielen mukainen katuminen ja Hän antaa
        anteeksi.

        Raamatun sanoin: Joka tunnustaa syntinsä ja
        hylkää ne, hän saa armon.


      • höh.
        Vaikkapa tässäkin kirjoitti:

        Jesaja 46:4:
        Teidän vanhuuteenne asti Minä olen sama,
        hamaan harmaantumiseenne saakka Minä kannan;
        niin Minä olen tehnyt, ja vastedeskin Minä nostan,
        kannan ja pelastan.

        Filip.1:6
        varmasti luottaen siihen, että Hän, joka on alkanut
        teissä hyvän työn, on sen täyttävä Kristuksen
        Jeesuksen päivään saakka.

        Kol.5:23,24:
        Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa
        ja sälyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne
        nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen
        tulemukseen.
        Hän, joka teitä kutsuu on uskollinen ja Hän on sen tekevä.

        1Kor1:9:
        Jumala on uskollinen, Hän, jonka kautta te olette kutsutut
        Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme
        yhteyteen.

        2Tess.3.3:
        Mutta Herra on uskollinen ja Hän on vahvistava teitä ja
        varjeleva teidät pahasta.

        1Joh.2:1,2:
        Tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi, mutta
        jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja
        Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas
        (oikeamielinen) Ja Hän on meidän syntiemme sovitus;
        eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman
        syntien.

        Room.3:22-24:
        ..se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta
        Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille
        jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
        Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan
        kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden
        Hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on
        Kristuksessa Jeesuksessa.


        Jeesus sanoi: joka vihaa veljeänsä, on murhaaja..
        ja joka katsoo naista himoiten, on jo sydämessään
        tehnyt huorin..

        joten meistä kukaan ei voi tuomita sellaista, joka
        murhaa jonkun, koska olemme jo vihatessamme
        murhaajan kanssa samalla viivalla, samoin, kuin
        huorintekijän kanssa, kun himoitsemme jotain.
        Kaikissa tapauksissa on tehtävä parannus eli on
        tapahduttava mielenmuutos ja sen aikaansaa
        Jumala. Syyllisyydentunne itsessään ei vielä ole
        sitä, että ihminen tekisi parannuksen, vaan kun
        hän kääntyy Jumalan puoleen ja ymmärtää, että
        on rikkonut Jumalaa vastaan, silloin tapahtuu aito
        ja Hänen mielen mukainen katuminen ja Hän antaa
        anteeksi.

        Raamatun sanoin: Joka tunnustaa syntinsä ja
        hylkää ne, hän saa armon.

        Eihän noissa liirumlaarumeissa vastattu Ollyn kysymykseen. Loppu taas oli sinun tulkintaa...


      • kysymystä komment

        En muista Weccun ja muitenkaan kaikkia aloituksia. Olenpa voinut kertoa joskus tuosta esimerkistäni, mutta se sopi niin hyvin tuohon Weccun kysymykseen. Jatkuvasti täällä tulee uusia ja poistuu entisiä vakiokirjoittajia. Monet aktiivit ovat väsähtäneet ja uusia ei ole tullutkaan usein mukaan.


    • J

      J

    • sydänvika

      Sydän on lihas jonka ainoa tarkoitus on pumpata verta ja huolehtia siten
      elimistön verenkierrosta. Ei sinne mitään Jeesusta mahdu eikö voi ottaa.

      • Kerrataan vielä

        Raamatussa sanotaan, ettei Jumalan Sana tyhjänä palaa,
        vaan tekee sen, mitävarten se on lähetetty..turhaa
        ei ole esillä pitää Elämän Sanaa.


    • Kössönöm

      että niiden höpinät kiinnostaa ateisteja. Tai sitten se on vaan kiusantekoa.

      • ++++++++++

        sitä että kun he uskovat raamattuun niin he luulevat että kaikki muutkin tulevat uskomaan.

        Paitsi asia ei todellakaan ole näin: Atesitit tietävät että raamattu on satua ja ihmisten kirjoittama ja muun uskoiset kuten Hindut ajattelevat samoin.

        Jos kristitty olisi syntynyt vaikka Intiassa se ei olisi kristitty vaan hindu suurella todennäköisyydellä..


      • Kössönöm
        ++++++++++ kirjoitti:

        sitä että kun he uskovat raamattuun niin he luulevat että kaikki muutkin tulevat uskomaan.

        Paitsi asia ei todellakaan ole näin: Atesitit tietävät että raamattu on satua ja ihmisten kirjoittama ja muun uskoiset kuten Hindut ajattelevat samoin.

        Jos kristitty olisi syntynyt vaikka Intiassa se ei olisi kristitty vaan hindu suurella todennäköisyydellä..

        Ei Irakissa syntynyt lapsi "löydä jeesusta", vaan hänet kasvatetaan sen maan uskontoon.

        Mikä siinä on ettei Suomesta saada sekulaaria valtiota?


    • Taitaa olla pelkkää kiusantekoa koko raamatunjakeiden copypastaaminen.

      Toisaalta, ei niitä taida kukaan jaksaa lukea, joten turhaa on työnsä.

    • siitä on kerrottava

      Ne on tarkoitettu niille, jotka ymmärtävät mitä se tarkoittaa, ja haluavat ottaa sen vastaan. Kaikki eivät ole saaneet kuulla sitä Matteuksenkaan evankeliumia, vaikka onhan heillä oikeus kuulla sitä, koska monet miljoonat muut ihmiset ovat kuulleet, ja ymmärtäneet.

    • Jammu84

      Juu!! Kyllä!!

      Minäkin olen suuri fiktiokirjallisuuden ystävä.

      Eikös tuossa samaisessa läpyskässä kivittämään tms. sunnuntaina työtätekevät? Miksi näin ei toimita? Miksi tässä asiassa lepsuillaan?

      Vai onko se toimintaperiaate, että vuosisatoja vanhasta mielikuvituksen tuotteesta nykyään mielivaltaisesti poimitaan osioita, joiden mukaan toimia.

      Kirjan mukaan eletään pitäis kaikkien elää tuhat vuotiaiksi, mutta kun joku sattuu kupsahtamaan, niin se on jumalan tahto.

      Ja jos tämä em. herrasmies on kaikkivaltias, niin minkä helkkarin takia täällä käydään läpi yhtään ainoota sotaa, maanjäristystä, tsunamia tai katastrofia yleensäkään.
      Taitaa olla nämäkin mullistukset sen ison jäpikän tahtoa..

    • AIVAN LOISTAVA aloite wecculta. Luin King Jamesin raamatun kuukausi sitten kannesta kanteen ja lopputulokseni oli se että.

      Isaiah 45:7 I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the LORD do all these things.

      Eli kyseessähän on muutttumaton Jumalan sana ja muuttumaton Jumala ja jos Jumala on se mitä se itse sanoo olevansa. Hän ei ole palvomisen arvoinen. Koska hänen trajouksena on verrattavissa mafiapomoon.

      "voin suojella sinua mutta siitä sinun pitää maksaa suojelurahaa tai saat luodista."


      "Jos jumala tahtoo estää pahan, mutta ei kykene siihen, silloin hän ei ole kaikkivaltias. Jos hän kykenee estämään pahan, mutta ei halua tehdä sitä, hän on pahansuopa. Jos hän sekä kykenee estämään pahan että tahtoo estää sen, mistä paha tulee Jos hän ei kykene eikä tahdo estää pahaa, miksi kutsua häntä jumalaksi" - Epikuros"

    • Sana on voimallinen

      Kyllä. Jumalan Sanassa on ihmeellinen voima. Monet ovat löytäneet pelastusken lukiessan vain muutamia raamatunjakeita.

      Olin aikoinani töissä NL:ssa ateismin aikana. Tuolloin maassa ei nuorilla ollut mitään tietoa Jumalasta ja vain harva oli koskaan edes lukenut yhtään jaetta Raamtun tekstiä. Kerran oli vieraanamme tällainen neuvostonuori, ateisti. Pyysin tätä nuorta lukemaan erästä tekstiä, joka oli tehty kokonaan raamtunlauseista. Noissa trakuissa oli usein tullut plajon painovirheitä ladontavaiheessa (kieli kun on sellaista). Lukiesaa poika tulu mietteliääksi, pysähtyi ajatuksissaan ja tokaisi "Mitä ihmeen tekstiä tämä on, kun tätä lukiessa alkaa tuntua, että Jumala on olemassa!"

      Meillä lännessä ihminen voi paatua Sanan alla. Tuolloin todella itsekkin havahduin, mikä voima Jumalan Sanassa on.

      Moni on tullut uskoon lukemalla tekstin: Niin on Jumala maailmaa rakastanut että Hän antoi ainokaisen Poikansa ettei yksikään joka Häneen uskoo hukkuisi vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Joh. 3:16 (pienoisevankeliumi)

      • 7+8

        Miksi valehtelet?


      • "Moni on tullut uskoon lukemalla tekstin: Niin on Jumala maailmaa rakastanut että Hän antoi ainokaisen Poikansa ettei yksikään joka Häneen uskoo hukkuisi vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Joh. 3:16 (pienoisevankeliumi)"

        Minulta taas hävisi usko kun tajusin että ei tuo ollutkaan mikään todellinen uhraus, ei jumala menettänyt poikaansa/itseään.
        Ainoastaan ihmisnäkökulmasta tuo on uhraus ei raamatun.

        Yksinkertaiset ihmiset ajattelevat tuota tilannetta omalle kohdalleen, ihminen kun ei 3:n päivän jälkeen nouse kuolleista.
        Jeesus oli vain tuon 3 päivää kuolleena ja palasi takaisin jumalan yhteyteen.
        Tarinan sepittäjä ajatteli liikaa ihmisnäkökulmasta eikä tajunnut virhettään.
        Jos Jeesus olisi lakannut olemasta se olisi ollut aito uhraus, mutta näin ei ollut.

        Jos lukee raamatusta vain tiettyjä kohtia moni voikin hurahtaa uskoon, mutta jos sen lukee kokonaan on hyvin suuri mahdollisuuus päätyä ateistiksi, niin kävi minulle ja monelle muulle

        Harva uskova on lukenut raamattua kannesta kanteen, ainoastaan tiettyjä kohtia mm. evankeliumit, eivätkä siis tiedä raamatusta mitään.

        Kyllä NL:ssa tiedettiin jumalasta ja paljonkin, sitä vain ei näytetty ulospäin, raamatuilla oli suurta kysyntää mustassa pörssissä koska niitä ei muualta saanut.
        Uskaltaisimpa jopa väittää että aitoja uskovia oli enemmän kommunismin aikana kuin nyt kun uskonto ei ole enää kiellettyä.


    • Ateistin herättää useimmiten Herätyskello.

    • atac
      25.3.2011 14:55

      >>>AIVAN LOISTAVA aloite wecculta.

    • nosto

      "Samaa mieltä, ansaitsee noston."

      Minäkin nostin. Kävin Otolla yks päivä. Nostin 400€.

    • "Kuvittelevatko uskovaiset tosiaan että pätkä jonkin matteuksen evankeljumia liikauttaa jotenkin ateistia?"

      Kyllä kuvittelevat. Toisaalta he myös sanovat, ettei ole mikään ihmekään jos Raamatun sana ei liikuta koska ei _halua uskoa.

      Yritetään vaikuttaa toisiin keinoilla joiden jo lähtökohtaisesti tiedetään olevan tehottomia. Mitä tämä kertoo keinojen käyttäjistä?

    • Pääpi

      Voi herran jumala teijän juttu. "Älä lausu turhaan Herran sinun jumalaasi". Jeesuksen pyhä pamaus.On sit uskovain tai ei(ateisti ite) mitä välii sil sit on? Mulla muutama kaveri uskovainen. Ne ei tyrkytä uskoas mul(tehnyt sen selväksi) ja hyvin tullaan toimeen. Mun puolest ihminen saa uskoo vaiks hinduun,kunhan ei tuu tyrkyttämään sitä mulle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3219
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1275
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      46
      1045
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe