Miten tulisi selvitä yh-äidin ja kolmen lapsen torstaihin asti, kun tilillä on 24 centttiä? Jos on ideoita, niin ne otetaan lämpimästi vastaan. Myös muutama kymmen centti tilille auttaisi.. 579009-217988
Kolme lasta ja yh-äiti.
49
1596
Vastaukset
- 9999999918
jos se nyt yhtään lohduttaa. Tuskin lohduttaa sekään, että mulla tilillä tasan 0,00 euroa ja lapsia viisi. Eilen kävin ruokakaupassa ostamassa sen mitä sain kympillä, eikä se riitä perjantain lapsilisiin asti.
Sukulaiset on kysytty kaikki läpi, veli neuvoi kysymään jotain ruokakassia, mutta en tiedä mistä sen saisin.
Ajattelin leipoa leipää illalla ja huomenna tehdä jotain mössöä tomaattimurskasta ja puuroriisistä (yök jo etukäteen, voisko pahempaa yhdistelmää olla, mut eipä ole kaapissa muuta).
Torstai on sit pahin päivä.....- dessa-äiti
aivan ihana tietää että en ole ainut! Jaksamisia teidän perheelle!
- nuukuus kunniaan
kumma, että ison perheen emännällä ei ole minkäänlaista ruokavarastoa. Onko ne eiliset ostokset jo kaikki syöty?
Keitä kuule niistä riiseistä puuroa äläkä sotke sitä tomaattimurskaa sekaan. Ei sellainen sekoitus lapsille kuitenkaan kelpaa. Tee tomaattimurskasta mieluummin vaikka tomaattikeitto, suurusta parilla ruokalusikallisella vehnäjauhoa, jotka säästät leipätaikinastasi, ja siihen päälle krutonkeja leipomastasi leivästä. Pitäisihän siinä olla sipulia yms., mutta jos ei ole niin ei ole. - köyhä opiskelija
No kyllähän nyt 10 eurolla saa viidesi päiväksi ruokaa! Tai siis ilmeisesti päiviä on vain neljä, jos lapsilisä on käytettävissä jo perjantaina... Sehän tekee jo 2,5 euroa/päivä! Mitä sieltä kaupasta oikein ostit? Lapsethan saavat jo yhden lämpimän aterian koulussa ja aikuinen ihminen varmaan pärjää (jonkin aikaa) yhdellä lämpimällä ruualla päivässä.
Itse leivottu leipä > hyvä!
Puuroriisiä > En minäkään siitä mitään epämääräistä mössöä suosittelisi tekemään. Tee vaikka puuro tai sitten esim.risotto, jos on jotain heittää sinne sekaan (täyttävää ja riittoisaa!).
Tomaattimurska > Kastike. Onko mitään lisäkkeeksi sopivaa; perunoita, makaronia? Etsi jostain vaikka 1,5l pullo, niin saat jo sillä 40 cetillä pussin makaronia. Tai sitten ihan vaan tomaattikeittoa, jos kerta leipääkin on.
Mitäs muuta oikein ostit sieltä kaupasta? - tulot vaihtelee..
köyhä opiskelija kirjoitti:
No kyllähän nyt 10 eurolla saa viidesi päiväksi ruokaa! Tai siis ilmeisesti päiviä on vain neljä, jos lapsilisä on käytettävissä jo perjantaina... Sehän tekee jo 2,5 euroa/päivä! Mitä sieltä kaupasta oikein ostit? Lapsethan saavat jo yhden lämpimän aterian koulussa ja aikuinen ihminen varmaan pärjää (jonkin aikaa) yhdellä lämpimällä ruualla päivässä.
Itse leivottu leipä > hyvä!
Puuroriisiä > En minäkään siitä mitään epämääräistä mössöä suosittelisi tekemään. Tee vaikka puuro tai sitten esim.risotto, jos on jotain heittää sinne sekaan (täyttävää ja riittoisaa!).
Tomaattimurska > Kastike. Onko mitään lisäkkeeksi sopivaa; perunoita, makaronia? Etsi jostain vaikka 1,5l pullo, niin saat jo sillä 40 cetillä pussin makaronia. Tai sitten ihan vaan tomaattikeittoa, jos kerta leipääkin on.
Mitäs muuta oikein ostit sieltä kaupasta?Tuota minäkin ihmettelen, että kaikki pitää käyttää kerralla samaan mössöön ja sitten tulee pahaa, mitä kukaan ei syö. Tomaattimurskan voi syödä mieluummin makaronin kanssa. Puuroriisistä puuroa, ei siihen välttämättä maitoa tarvitse tai sitten laittaa lorauksen. Itse teen joskus mehukeittoa tiivistemehusta, emme juo mehuja mutta ostan mehukeittoa varten ja sitten saavat juoda ylimääräiset tosin aika laimennettuna. Perunajauhot eivät ole kalliita ja puuro täyttää massun paremmin kun on mehukeittoa lisänä. Pulloja kyllä löytää nyt keväällä. Itse keräilen niitä sillion kun ei ole töitä. Nyt on ollut tuloja kurssin vuoksi enkä ole ottanut pulloja, sillä olen päättänyt antaa enemmän tarvitsevien ottaa ne.
- Kaluuna
..näille yksinhuoltajille? Minun tietääkseni lasten tekoon tarvitaan kaksi. Ei pidä tehdä enempää lapsia kun on varaa elättää! Itselläni on vain yksi ja oma palkkani noin 5200 euroa kuussa. Siitä maksan veroja lähes kaksi tonnia, jolla elätän muutaman sosiaalipummin.
- 121
Kaluuna kirjoitti:
..näille yksinhuoltajille? Minun tietääkseni lasten tekoon tarvitaan kaksi. Ei pidä tehdä enempää lapsia kun on varaa elättää! Itselläni on vain yksi ja oma palkkani noin 5200 euroa kuussa. Siitä maksan veroja lähes kaksi tonnia, jolla elätän muutaman sosiaalipummin.
Vai et tiedä elämästä sen vertaa, että täällä moisia kyselet?
- oloo
Kaluuna kirjoitti:
jopa helsingissä maksaisit vain 1896 € veroa noista tuloista, joten vuosi tasolla valehtelet 2,9 kertaa toimeeentulotuen verta.
oloo = keskisormi pystyssä bonjaatkona - miksi aina minä?
sitten köyhää eläkeläisäitiä? Minun lapseni on jo kolme kertaa tässä kuussa laittanut tekstiviestin, jossa on pyytänyt siirtämään hänen tililleen rahaa. No olen siirtänyt, mitäpäs siitä jos vanha sairas eläkeläismummo ei saa ruokaa ostettua. Diabeteksen takia kuitenkin jotain syödä. Hyvinhän tässä pärjätään, on yksi herkkusienipurkki ja tonnikalapurkki jääkaapissa. 1 kg makarooniakin löytyy. Ei nyt tosin terveellistä ruokaa diabeetikolle, mutta ei kai lapsenlapsia voi nälässä pitää. Eikä ensi kuukaan tuo helpotusta, vaikka eläkkeet tulevat, ovat oikeastaan jo menneet. Kaikki laskut sattuvat erääntymään juuri huhtikuussa, vakuutus, sähkölasku, telkkarilupa jne. Joten mitähän keksisi tonnikalan jatkeeksi?
- 7+19
miksi aina minä? kirjoitti:
sitten köyhää eläkeläisäitiä? Minun lapseni on jo kolme kertaa tässä kuussa laittanut tekstiviestin, jossa on pyytänyt siirtämään hänen tililleen rahaa. No olen siirtänyt, mitäpäs siitä jos vanha sairas eläkeläismummo ei saa ruokaa ostettua. Diabeteksen takia kuitenkin jotain syödä. Hyvinhän tässä pärjätään, on yksi herkkusienipurkki ja tonnikalapurkki jääkaapissa. 1 kg makarooniakin löytyy. Ei nyt tosin terveellistä ruokaa diabeetikolle, mutta ei kai lapsenlapsia voi nälässä pitää. Eikä ensi kuukaan tuo helpotusta, vaikka eläkkeet tulevat, ovat oikeastaan jo menneet. Kaikki laskut sattuvat erääntymään juuri huhtikuussa, vakuutus, sähkölasku, telkkarilupa jne. Joten mitähän keksisi tonnikalan jatkeeksi?
eläkeläinen ei kuluta mitään.
Tulee vanhalla vaatevarastollaan toimeen loppuikänsä.
Osaa elää niin siististi, ettei edes pyykiä tule kaiken lisäksi 31 v. < > 61v. kalorinkulutus ero on 149,8 kcal päivä, joten tarvitsee syödäkin vähemmän kuin nuoren. - Asiakasxxx
Ota yhteyttä kirkon / seurakunnan diakonitoimistoon.
Ihan varmasti jostain löydät yhteystiedot,auttavat varmasti. - pikkueläke
7+19 kirjoitti:
eläkeläinen ei kuluta mitään.
Tulee vanhalla vaatevarastollaan toimeen loppuikänsä.
Osaa elää niin siististi, ettei edes pyykiä tule kaiken lisäksi 31 v. < > 61v. kalorinkulutus ero on 149,8 kcal päivä, joten tarvitsee syödäkin vähemmän kuin nuoren.Totta on, että vaatteita ei tarvitse ostaa juuri koskaan. Mutta eläkeläisenkin pitää asua ja maksaa vuokraa. Myös eläkeläisen on maksettava sähkölasku. Ja yksinelävältä menee suhteessa enemmän rahaa kaikkeen. Terveyteen menee eläkeläisellä paljon enemmän kuin nuorella. Enpä voi muuta sanoa kuin, että, odottakaas kun tulette eläkeikään.
- Sarkasminkukka
pikkueläke kirjoitti:
Totta on, että vaatteita ei tarvitse ostaa juuri koskaan. Mutta eläkeläisenkin pitää asua ja maksaa vuokraa. Myös eläkeläisen on maksettava sähkölasku. Ja yksinelävältä menee suhteessa enemmän rahaa kaikkeen. Terveyteen menee eläkeläisellä paljon enemmän kuin nuorella. Enpä voi muuta sanoa kuin, että, odottakaas kun tulette eläkeikään.
Sarkasmia joka kukki netti kirjotusten asenteesta.
Tekstiilit ja vaatteet kuluvat ikäntyneelläkin vaikka muodin myötä ei uusia hankintoja tekisi.
150 kcal on pieni voileipä.
Sähkö asuminen ja liikkuminen on perus elämään kuuluvaa kaikilla.
Toimeentulo laskee yhden yksin asuvan yhdeksi ja toisen aikuisen yhdessä asuvana 0,5 joten kyllä yhden kulut ovat perusmenojen takia jo isommat.
Palkan korotus vaatimukset ovat vuosia olleet kansaneläkkeiden ja työeläkkeiden luokkaa perusteena ettei palkalla elä? - Ei mene jakeluun
miksi aina minä? kirjoitti:
tonnikalaa? Kertokaa joku mulle miksi? Parin purkin hinnalla saa jauhelihaa paljon enemmän. Kuka selittäisi tyhmälle?
- äetee vm 62
Kaluuna kirjoitti:
olet yksi vitun kusipäämulkku, joka leventelee tuloillaan ja yhdellä kakarallaan. toivottavasti jäät työttömäksi, tulet raskaaksi vahingossa ja joudut elämään ahtaasti...800 e kk tuloilla ;)
toivoo yksi ahtaasti elänyt yh äippä - TunaFisu
Ei mene jakeluun kirjoitti:
tonnikalaa? Kertokaa joku mulle miksi? Parin purkin hinnalla saa jauhelihaa paljon enemmän. Kuka selittäisi tyhmälle?
Pyrin syömään edullisen ruoan lisäksi myös terveellisesti. Kala on terveellisempää kuin liha vaikka kerääkin ympäristömyrkkyjä. Tai sitten nykytiede on valjastettu kalanjalostajien kätyriksi;). Tonnikala on tietty metallipurkissa josta siihen luultavastiu voi imeytyä haitallisia aineita, mutta ajattelen että se silti sisältää hyviä rasvahappoja ja hyvää kolesterolia. Mitä hyvää on jauhelihassa? Onhan se ruokaa, tietenkin, mutta kun miettii mitä sillä hinnalla oikeastaan saa - mm.kovaa rasvaa verisuonia tukkimaan - kannattaako sen puputtaminen lopulta ainakaan päivittäin puputettuna. En moiti, kyllä minulle kelpaa kaikki ruoka, mutta ajattelin pitää puolustuspuheen tonnikalapurkille;). En kuitenkaan tarkoita käännyttää sinua "tonnikalalahkolaiseksi", kunhan lämpimikseni tässä...
Tonnikalapurkin etu moneen muuhun kalalajiin on siinä, että se on ns. pikaruokaa. Tonnikalakastike valmistuu kädenkäänteessä, ruokaisa salaatti on valmis hetkessä jnejnejne. Joskus aikakin on rahaa eikä ruoanvalmistukseen välttämättä aina jää niin paljon aikaa. Lisäksi voisihan sitä laskea vaikka sähkönkulutuksen hinnan/ruokalaji, jos ihan hirveän tarkoiksi ruvetaan. Minä harvoin rupean. Syön tonnikalaa koska se edustaa minulle helppoa ruoanlaittoa (vertaa vaikka hampurilaiseen tai voileipään) ja se on kalaa. Lisäksi tonnikala uppoaa lapsillekin, kun taas raakakalat, sillit yms. tuottavat lähinnä nenän nyrpistelyjä. Tietenkin syömme muutakin kuin tonnikalaa, mutta syömme sitä muun kalan (yleensä pakastekalaa), linssien, herneiden, papujen, kasvisten etc. ohella monta kertaa kuussa.
Riittikö perusteluksi? :) - nuukuus kunniaan
TunaFisu kirjoitti:
Pyrin syömään edullisen ruoan lisäksi myös terveellisesti. Kala on terveellisempää kuin liha vaikka kerääkin ympäristömyrkkyjä. Tai sitten nykytiede on valjastettu kalanjalostajien kätyriksi;). Tonnikala on tietty metallipurkissa josta siihen luultavastiu voi imeytyä haitallisia aineita, mutta ajattelen että se silti sisältää hyviä rasvahappoja ja hyvää kolesterolia. Mitä hyvää on jauhelihassa? Onhan se ruokaa, tietenkin, mutta kun miettii mitä sillä hinnalla oikeastaan saa - mm.kovaa rasvaa verisuonia tukkimaan - kannattaako sen puputtaminen lopulta ainakaan päivittäin puputettuna. En moiti, kyllä minulle kelpaa kaikki ruoka, mutta ajattelin pitää puolustuspuheen tonnikalapurkille;). En kuitenkaan tarkoita käännyttää sinua "tonnikalalahkolaiseksi", kunhan lämpimikseni tässä...
Tonnikalapurkin etu moneen muuhun kalalajiin on siinä, että se on ns. pikaruokaa. Tonnikalakastike valmistuu kädenkäänteessä, ruokaisa salaatti on valmis hetkessä jnejnejne. Joskus aikakin on rahaa eikä ruoanvalmistukseen välttämättä aina jää niin paljon aikaa. Lisäksi voisihan sitä laskea vaikka sähkönkulutuksen hinnan/ruokalaji, jos ihan hirveän tarkoiksi ruvetaan. Minä harvoin rupean. Syön tonnikalaa koska se edustaa minulle helppoa ruoanlaittoa (vertaa vaikka hampurilaiseen tai voileipään) ja se on kalaa. Lisäksi tonnikala uppoaa lapsillekin, kun taas raakakalat, sillit yms. tuottavat lähinnä nenän nyrpistelyjä. Tietenkin syömme muutakin kuin tonnikalaa, mutta syömme sitä muun kalan (yleensä pakastekalaa), linssien, herneiden, papujen, kasvisten etc. ohella monta kertaa kuussa.
Riittikö perusteluksi? :)mitä haluaa. Silti muutama sana kalaruoista:
Tonnikala on suosittua ruokaa, ja siksi monet sen lajit ovat nykyään uhanalaisia. Tonnikala tuodaan Suomeen yleensä Thaimaasta, joten mitään lähiruokaa se ei ole. Jos et käytä koko tonnikalapurkkia yhdellä kertaa, on syytä siirtää loput heti toiseen säilytysastiaan. Tavallisessa tonnikalapurkissa on kalaa 140-150 g, hinta vajaan euron. Samaan hintaan saa tarjouksista ainakin silakkaa ja lohta sekä pakastekalaa. Kaikkein edullisin ja herkullisin kala on tietenkin itse pyydystetty.
Lapset kannattaa opettaa syömään lohikeittoa, uunilohta, paistettuja silakoita, silakkapihvejä ynnä muita kalaherkkuja. Ne ovat maukkaita, edullisia ja terveellisiä. Niiden valmistaminen ei ole kovinkaan vaikeaa eikä aikaavievää.
Ostan syksyllä silakkamarkkinoilta purkin pari suolasilakkaa, ja täytyy sanoa, että siitä valmistettu silakkalaatikko maistuu mainiolle etikkapunajuuren kanssa. Tuoreet silakat paistan ja tarjoan perunamuusin ja punajuurien kanssa, eikä sitäkään ruokalajia kukaan ole moittinut, eivät lapsetkaan. Eikä hintakaan hirvitä.
Silli on kallista ainakin pienissä purkeissä ostettuna ja lisäksi erittäin suolaista. Mutta muutaman kerran kesässä uusien perunoiden kanssa se kuuluu asiaan. Lapsille voi silloin valmistaa vaikkapa kananmunakastikkeen sillin tilalle. - kunnon ruoka..
TunaFisu kirjoitti:
Riittikö perusteluksi? :)roskaa teillä syödään. Ihan tonnikalaa purkissa ja pakastekalaa. Kallista ala arvoista ruokaa. Käy kyllä joskus salaatin lisukkeeksi tai lämpimiin voileipiin iltapalaksi mutta ei siitä hyvää ruokaa saa. Kirjolohifilettäkin saa joskus 3,99-4,99 kilo ja voidaan jo silloin puhua ihan ruuasta. No pakaste seitiä oikein tehtynä vielä menettelle mutta nuo kalanugetti jutut sitten jotain muuta.
- tosiääliö
Kaluuna kirjoitti:
Typerä pullistelija. Oikalla palstallahan olet. Onnea ylemmyydentunteellesi. Niin olen minäkin perheeni elättänyt. Moni siitossonni vaan (minä olen kyllä mies itsekkin) ei perheitään elätä. Usein niitä elättää vaimon suku ja yhteiskunta. Perehdy ensin kuinka paljon jätetään elatusvellisuuden laimin. (sanktiot on olemattomia) aikoinaa miehet joutui "ruokkorästeistä" pakkotöihin
- mut suoraan
Ei mene jakeluun kirjoitti:
Me syödään siksi, siitäkin kauraryynipaketissa "kauppiasporvait" saa katetta. Muuten meidät varmaan pakkoteurastettaisi.
- Tässä vastaus
Lähtekää pariksi päiväksi sukuloimaan.
- nuukuus kunniaan
mitä kaapeista ja pakastimesta löytyy.
Jos pussin pohjalla on jauhoja tai ryynejä, keitä puuroa, jos taas perunoita, keitä ne.
Teepä se inventaario nyt heti ja kerro sitten täällä, mitä löysit, laadut ja määrät. Uskon, että saat hyviä vinkkejä täältä. Kun kerran sinulla on tietokone, voit saman tien tehdä tiedoston elintarvikkeistasi. Se olisi loistava apu ostosten ja aterioiden suunnittelussa.
Ihmetellä täytyy, jos noin ison perheen äiti päästää sekä kaapit että tilin typötyhjöksi yhtä aikaa.
Toivottavasti lapset saavat koulussa syödäkseen.
Olet kai etsiskellyt pulloja ja tölkkejä? Tuossa taloudellisessa tilanteessa niistä saadut rahat auttavat jo paljon, ainakin prosentuaalisesti. - Auttava käsi
että joku ihan oikeasti laittaisi rahaa tietämättä kuka oikeasti olet? Pankista kysymällä kun tilin omistaja ei selviä, mutta jo oman sähköpostiosoitteen laittaminen kertoisi enemmän oikealla asialla olevasta ihmisestä kuin pelkkä tilinumero. Jos sen laitat ja se ei osoittaudu huuhaaksi, lupaan heti lahjoittaa kymmenen euroa. Edellyttäen tietenkin että voit yksilöidä itsesi, eli antaa oikeat tietosi jotka jostain voi tarkistaa.
- :/
ei kaupassa kovin paljoon riitä. Omassa tapauksessani sillä sai seuraavat ostokset: 6rl wc-paperia, 1l laktoositonta maitojuomaa, 2l rasvatonta maitoa, 400g laktoositon margariini, 1.5l mehutiiviste, 2x400g pakasteseitiä ja nippu banaaneja. Sama ongelma rahan kanssa on joka kuukausi tähän aikaan kuusta, ruokavarastot ehtyvät yhtäaikaa pankkitilin kanssa. Näin iso perhe kuluttaa ruokaan väkisinkin rahaa, vaikka vältän valmisruokia ja pyrin hyödyntämään tarjouksia. Pakastinta meillä ei ikävä kyllä ole, sellainen ei meille edes mahtuisi minnekään.
Ruuan kalleudessa eniten harmittaa maitotuotteiden hinta, nykyään joutuu säännöstelemään maidon juontia. Itse ja samoin lapset tykättäisiin syödä paljon nykyistä enemmän erilaisia maitotuotteita, kuten jugurttia, rahkaa, juustoja...varsinkin hyla- ja laktoosittomat jugurtit ja rahkat järkyttävän kalliita. - QjO
:/ kirjoitti:
ei kaupassa kovin paljoon riitä. Omassa tapauksessani sillä sai seuraavat ostokset: 6rl wc-paperia, 1l laktoositonta maitojuomaa, 2l rasvatonta maitoa, 400g laktoositon margariini, 1.5l mehutiiviste, 2x400g pakasteseitiä ja nippu banaaneja. Sama ongelma rahan kanssa on joka kuukausi tähän aikaan kuusta, ruokavarastot ehtyvät yhtäaikaa pankkitilin kanssa. Näin iso perhe kuluttaa ruokaan väkisinkin rahaa, vaikka vältän valmisruokia ja pyrin hyödyntämään tarjouksia. Pakastinta meillä ei ikävä kyllä ole, sellainen ei meille edes mahtuisi minnekään.
Ruuan kalleudessa eniten harmittaa maitotuotteiden hinta, nykyään joutuu säännöstelemään maidon juontia. Itse ja samoin lapset tykättäisiin syödä paljon nykyistä enemmän erilaisia maitotuotteita, kuten jugurttia, rahkaa, juustoja...varsinkin hyla- ja laktoosittomat jugurtit ja rahkat järkyttävän kalliita.tuli markkinoille joskus 1960-luvulla se oli hienoa.
Myyntipakkaus taisi olla 350g ja siinä oli uunikala ohje.
Paiston kestävään vuokaan 4 dl riisiä ja kala sulatettuna ja siivutettuna päälle.
8 dl kalaliemeen lisättiin säilyketomaattia valkopippuria ja suolaa
Paistoksen pinnalle voi nokareita uunissa 180-200 n. 30 min.
Kala oli todella hyvää tein sitä usein, muistui mieleen taidan tehdä jälleen.
(riisi ja tomaatti sopivat hyvin) - ..............
Ruuan kalleudessa eniten harmittaa maitotuotteiden hinta, nykyään joutuu säännöstelemään maidon juontia. Itse ja samoin lapset tykättäisiin syödä paljon nykyistä enemmän erilaisia maitotuotteita, kuten jugurttia, rahkaa, juustoja...varsinkin hyla- ja laktoosittomat jugurtit ja rahkat järkyttävän kalliita.voi jumalauta saahaan sillä kympillä enemmän kun muutamalla sentillä..toinen tarkoittaa hyvää ja heti ollaan vinkumassa kun ei sillä saa mitää koko omaisuusko pitäisi antaa että ollaan tyytyväisiä...ihme porukkaa saisitte hävetä...
- nuukuus kunniaan
Ruuan kalleudessa eniten harmittaa maitotuotteiden hinta, nykyään joutuu säännöstelemään maidon juontia. Itse ja samoin lapset tykättäisiin syödä paljon nykyistä enemmän erilaisia maitotuotteita, kuten jugurttia, rahkaa, juustoja...varsinkin hyla- ja laktoosittomat jugurtit ja rahkat järkyttävän kalliita.saa esimerkiksi jotakin seuraavista:
50 kg perunoita
20 kg kaalia
10 kg sokeria
8 kg makaroonia
2,5 kg jauhelihaa
Rahaa voi kuluttaa ruokaan valtavia määriä, mutta vähemmälläkin pärjää. Kilohintoja tarkkailemalla ja tarjouksia hyödyntämällä säästää jo pitkän pennin. On opittava keräämään pientä ruoka- tai rahavarastoa, jottei loppukuusta tarvitse lasten nähdä nälkää. - arehjtrjrtz
.. samoin ehdoin.
Me lahjoittajat emme halua tulla kusetetuiksi. Eli jos tilanne on tosiaan se minkä kuvailit, sinun on paras tulla vastaan ja antaa jotain konkreettista vakuudeksi. - xxxxsssssss
nuukuus kunniaan kirjoitti:
saa esimerkiksi jotakin seuraavista:
50 kg perunoita
20 kg kaalia
10 kg sokeria
8 kg makaroonia
2,5 kg jauhelihaa
Rahaa voi kuluttaa ruokaan valtavia määriä, mutta vähemmälläkin pärjää. Kilohintoja tarkkailemalla ja tarjouksia hyödyntämällä säästää jo pitkän pennin. On opittava keräämään pientä ruoka- tai rahavarastoa, jottei loppukuusta tarvitse lasten nähdä nälkää.En myöskään ymmärrä, miksi joku menee ainoilla rahoilla ostamaan jotain banaania jne. Rahat kannattaa käyttää kunnon ruokaan.
Aloittajan kannattaisi nyt miettiä, mitä ostaa ruokakaappeihin sitten perjantaina, kun ne lapsilisät tulevat. Tarvitset jonkinlaisen varmuusvaraston, josta huonon päivän tullen voi ottaa ja muutoinkin on hyvä olla jemmassa elintarvikkeita, ettei kaupassa tarvitse yhtenään ravata hakemassa jotakin, jolloin tulee helposti hankituksi heräteostoksena tuotteita, joita voi korvata edullisemmalla vaihtoehdolla.
Nyt olet kuitenkin lirissä, joten mikä avuksi?
Ehkä voisit poiketa johonkin taloon ja kysyä olisiko heillä antaa avustuksena vaikka tyhjiä pulloja/tölkkejä tai vaikka muutama kolikko. Itse olen auttanut tällaisia kyselijöitä. Et ole ainoa.
Voit tietysti kysyä seurakunnastakin apua, vaikka itselläni onkin huonoja kokemuksia. Perheelliselle he ehkä voivat antaa muutaman kympin ostokortin tai ainakin jonkun leipäpussin.
Kysy lähikaupastasi onko heillä antaa sinulle vanhenevia tuotteita, leipää tms. Tiedän henkilön, joka tekee näin (kysyy linnulle leipiä, vaikka syökin ne itse) ja on saanut suorastaan säkkikaupalla näitä tuotteita. Jos vain tohdit, kysy kaupastasi luotolla perjantaihin saakka jotain ruokaa. Isoista kauppaketjuista voi olla hankalampaa, mutta pienistä voi onnistua, joissa omistaja on paikalla. Keksithän sinä nyt jonkun syyn, miksi tarvitset. - turha ostos
Ruuan kalleudessa eniten harmittaa maitotuotteiden hinta, nykyään joutuu säännöstelemään maidon juontia. Itse ja samoin lapset tykättäisiin syödä paljon nykyistä enemmän erilaisia maitotuotteita, kuten jugurttia, rahkaa, juustoja...varsinkin hyla- ja laktoosittomat jugurtit ja rahkat järkyttävän kalliita.mehutiivistettä tarvitset? Jos ei riitä rahat maitoon, juokaa raanasta vettä! On terveellisempää kuin mehu. Siinä säästää jo monta senttiä!
- ruokaa
Ruuan kalleudessa eniten harmittaa maitotuotteiden hinta, nykyään joutuu säännöstelemään maidon juontia. Itse ja samoin lapset tykättäisiin syödä paljon nykyistä enemmän erilaisia maitotuotteita, kuten jugurttia, rahkaa, juustoja...varsinkin hyla- ja laktoosittomat jugurtit ja rahkat järkyttävän kalliita.100 € ostokset ruokakaupasta; Lidl
3 litraa kevyt maitoa 2,01 €
Flora 400g 1,25 €
Perunoita 2 kg 0,60 €
0,5 kg Keittojuureksia 1,17€
Ruisleipä 1,24 €
Paistijauheliha 0,4 kg 1,98 €
Omenia verkkopussi 2 kg 1, 49 €
Kasvisliemikuutiot 0,65€
vankasti sitä mieltä että älkää kukaan antako tälle "yksinhuoltajalle" senttiäkään.
Ottakoon lusikan nätisti käteen ja opetelkoon hoitamaan talouttaan.- sentit
Ei pidä antaa vaan ihmisten pitää opetella rahan käyttö. Itse ainakin haluaisin tietää "valittajien" saldot tarkemmin sillä tuntuu uskomattomalta että aikuinen antaa mennä raha-asiansa niin tappiin ettei jää kuin muutama sentti. Mihin ne varat on kulutettu? Paljonko oli rahaa kuun alussa. Ja tarkka selostus joka ikisestä laskusta ja ostoksesta, kiitos. Jokainen tietää tai pitäisi opetella tietämään mitä laskuja lankeaa kuukauden sisään. Mitkä ovat kiireellisiä poismaksettavia, mitkä laskut voi siirtää( sopia niiden myöhemmin maksusta jne.. Mitä voi jättää pysyvästi pois kulutuksesta. Kannattaa tehdä lista ja tilikirja kaikesta.
- tietoa kansalle
sentit kirjoitti:
Ei pidä antaa vaan ihmisten pitää opetella rahan käyttö. Itse ainakin haluaisin tietää "valittajien" saldot tarkemmin sillä tuntuu uskomattomalta että aikuinen antaa mennä raha-asiansa niin tappiin ettei jää kuin muutama sentti. Mihin ne varat on kulutettu? Paljonko oli rahaa kuun alussa. Ja tarkka selostus joka ikisestä laskusta ja ostoksesta, kiitos. Jokainen tietää tai pitäisi opetella tietämään mitä laskuja lankeaa kuukauden sisään. Mitkä ovat kiireellisiä poismaksettavia, mitkä laskut voi siirtää( sopia niiden myöhemmin maksusta jne.. Mitä voi jättää pysyvästi pois kulutuksesta. Kannattaa tehdä lista ja tilikirja kaikesta.
ja listat eivät auta, jos pankkitilille tulevat tulot eivät yksinkertaisesti riitä. Jos siirtää laskuja, eivät ne katoa, vaan maksettava ne on kuitenkin ja uusia tulee silti.
Suomessa on paljon lapsiperheitä, joilla jo alunperin liian vähän rahaa käytettävissä. Kyse ei useinkaan ole tuhlaamisesta, vaan yksinkertaisesti tulojen ja pakollisten menojen epäsuhdasta.
Eräs virheellinen käsitys on myös, että luullaan sosiaalitoimistoista tulevan rahaa kuin automaatista joka köyhälle. Jos lapsia on enemmän kuin 3, sitä epätodennäköisempää on että toimeentulotuen normierotusta jäisi, mikä puolestaan ei tarkoita, että rahaa olisi riittävästi. Normit eivät ole nykypäivän elinkustannusten kanssa ollenkaan ajan tasalla. Eikä normeja ole alunperinkään mitoitettu tai tarkoitettu turvaamaan pitkäaikaisessa köyhyydessä eläviä (jolloin tarpeetkin isommat). - ulzzy
tietoa kansalle kirjoitti:
ja listat eivät auta, jos pankkitilille tulevat tulot eivät yksinkertaisesti riitä. Jos siirtää laskuja, eivät ne katoa, vaan maksettava ne on kuitenkin ja uusia tulee silti.
Suomessa on paljon lapsiperheitä, joilla jo alunperin liian vähän rahaa käytettävissä. Kyse ei useinkaan ole tuhlaamisesta, vaan yksinkertaisesti tulojen ja pakollisten menojen epäsuhdasta.
Eräs virheellinen käsitys on myös, että luullaan sosiaalitoimistoista tulevan rahaa kuin automaatista joka köyhälle. Jos lapsia on enemmän kuin 3, sitä epätodennäköisempää on että toimeentulotuen normierotusta jäisi, mikä puolestaan ei tarkoita, että rahaa olisi riittävästi. Normit eivät ole nykypäivän elinkustannusten kanssa ollenkaan ajan tasalla. Eikä normeja ole alunperinkään mitoitettu tai tarkoitettu turvaamaan pitkäaikaisessa köyhyydessä eläviä (jolloin tarpeetkin isommat).Kondomit eivät paljon maksa.
- 1+18
ulzzy kirjoitti:
Kondomit eivät paljon maksa.
maksanut ja nyt vaatii elatus maksuja saa*ana.
Hyvä työ on aina korvattu siitä mitään 18 vuoden laskuja kirjoitella saa*ana.
- pankkimies-
Miksi tilinumero on miehen nimellä?
- nuukuus kunniaan
kiireen vilkkaa City-Marketiin ja osta 10 kilon perunasäkki hintaan 1,49 €. Et kai ole vielä kaikkia torstaina tulleita rahojasi käyttänyt? Samaisessa liikkeessä iso kenno kananmunia maksaa 99 c.
- säästä
jos menisit sosiaalitoimistoon,ne osaa auttaa
- wot?
itselläni myös 3 lasta ja nuori yh.. en ymmärrä miten ei voi pärjätä..? suomella on hyvät tuet lapsiperheitä varten.. on asumistuki, lapsilisät, toimeentulotuki, kotihoidontuki yms.. ja ei ne lapset todellakaan pyhästä hengestä synny, joten myös elatusmaksut.. jos ei mies suostu maksamaan, ne voi vaatia sosiaalin kautta.. rahat tulee eri päivinä, jakakaa laskut tietyille päiville älkääkä maksako kaikkea kerralla.. minulla jää noin 100 e joka viikolle ruokaan ja maitoon ;) syödään 2 lämmintä ateriaa päivässä, aamupalat/iltapalat.. hyvin pärjätään.. YLIMÄÄRÄISET HANKINNAT voi unohtaa!! limut ja karkit yms, ja se tuskin lapsia vahingoittaa.. "ylellisyyksistä" pitää luopua, ni ei tarvi valittaa..!! veikkaan et nää jotka kertoo ku ei oo rahaa, niin pistää sillon tällön pelikoneisiin rahaa, käy vähän bilettämässä, ostaa "ylimääräisiä" meikkejä, pinnejä, vaatteita yms.. tottakai nekin on kivoja hankintoja, naisena varsinkin ;) mutta kohtuus, ensin vuokrat, lapset, laskut, ruoka, sitten vasta viimesenä itse.. vaikee on kaikesta luopua, muttei ole vaihtoehtoja.. tiedän omasta kokemuksesta.. ja nyt on hyvä olla, ei turhaa stressiä =)
- elämä kantaa
wot? kirjoitti:
itselläni myös 3 lasta ja nuori yh.. en ymmärrä miten ei voi pärjätä..? suomella on hyvät tuet lapsiperheitä varten.. on asumistuki, lapsilisät, toimeentulotuki, kotihoidontuki yms.. ja ei ne lapset todellakaan pyhästä hengestä synny, joten myös elatusmaksut.. jos ei mies suostu maksamaan, ne voi vaatia sosiaalin kautta.. rahat tulee eri päivinä, jakakaa laskut tietyille päiville älkääkä maksako kaikkea kerralla.. minulla jää noin 100 e joka viikolle ruokaan ja maitoon ;) syödään 2 lämmintä ateriaa päivässä, aamupalat/iltapalat.. hyvin pärjätään.. YLIMÄÄRÄISET HANKINNAT voi unohtaa!! limut ja karkit yms, ja se tuskin lapsia vahingoittaa.. "ylellisyyksistä" pitää luopua, ni ei tarvi valittaa..!! veikkaan et nää jotka kertoo ku ei oo rahaa, niin pistää sillon tällön pelikoneisiin rahaa, käy vähän bilettämässä, ostaa "ylimääräisiä" meikkejä, pinnejä, vaatteita yms.. tottakai nekin on kivoja hankintoja, naisena varsinkin ;) mutta kohtuus, ensin vuokrat, lapset, laskut, ruoka, sitten vasta viimesenä itse.. vaikee on kaikesta luopua, muttei ole vaihtoehtoja.. tiedän omasta kokemuksesta.. ja nyt on hyvä olla, ei turhaa stressiä =)
näillä palstoilla on muutama "ammattivalittaja", jotka näyttävät olevan uusavuttomia/ taloustaidottomia ja ehkä jopa jotenkin "jälkeenjääneitä", sillä niin naiiveja kirjoituksia ja valituksia suoltavat.
Olet oiva esimerkki että pärjää vaikka on yh, kun osaa ja taitaa taloutensa hoidon. Eikä tarvii olla suuret tulot. Itsekin yh:na nähnyt ja kokenut elämän varrella yhtä sun toista, mutta pärjännyt olen. Ensin aina asuminen/vuokra. Kun on varma katto pään päällä muutkin asiat sujuu. Ruokaa saa edullisesti ja vaatetta ym kun viitsii etsiä kirppareilta tms... - Pihi Saita Itara
elämä kantaa kirjoitti:
näillä palstoilla on muutama "ammattivalittaja", jotka näyttävät olevan uusavuttomia/ taloustaidottomia ja ehkä jopa jotenkin "jälkeenjääneitä", sillä niin naiiveja kirjoituksia ja valituksia suoltavat.
Olet oiva esimerkki että pärjää vaikka on yh, kun osaa ja taitaa taloutensa hoidon. Eikä tarvii olla suuret tulot. Itsekin yh:na nähnyt ja kokenut elämän varrella yhtä sun toista, mutta pärjännyt olen. Ensin aina asuminen/vuokra. Kun on varma katto pään päällä muutkin asiat sujuu. Ruokaa saa edullisesti ja vaatetta ym kun viitsii etsiä kirppareilta tms...Aikoinaan kun jäin tulottomaksi työttömäksi ja päätettiin, että lyhennettään asuntoa silti entisen mukaan, eli sen mukaan kun aikonaan lyhennykset lasekettiin että mullakin olisi tuloja. Suunnittelin tarkkaan, mitä tehdään ruuaksi ja tein listan etukäteen. Säilytin kuitit ja katsoin tarjouslehtisistä mitä mikin maksaa ja laskin etukäteen, paljonko ruokaan saa mennä. Sitten kauppalista mukaan, mitään listasta ohi ei ostettu ja rahaa vain pari euroa yli sen, mitä listalla olevat ostokset tulivat maksamaan, ylimäärä hinnan nousujen varalta. Aina kaupasta tullesta kaikki vaihtorahakolikot kolikkopurkkiin säästöön. Leipää en ostanut valmiina ollenkaan. Vaatteita ei työttömänä tarvitse, kunhan on yhdet haastatteluvaatteet ja yhden puolisiistit asiointivaatteet kaiken varalta. Kotona ollessa voi pitää risojakin ryysyjä ihan hyvin. Katsoin tarkkaan kaikki kilohinnat ja missä pakkauksessa edullisinta. Aina kun mahdollista, olen ottanut -50% ja -30% tuotteita ja niistä on säästänyt. Tupakka ja alkoholi eivät kuulu tämän perheen kauppalistalle. Joskus on ylimäärällä ostettu vähän limua (on muuten halvempaa kuin maito) tai pienet suklaapatukat lapsille.
Ja tietty kuten moni muukin, olen kerännyt pulloja ja marjoja. Marjoja enimmäkseen itselle, kun niitä menee niin paljon ja säästää hedelmäkuluissa. Leipää en ostanut valmiina ollenkaan, vaan tein itse sämpylöitä, patonkeja ja ruisleipäaineksista ruisleipää. Makean nälkään leivoin joskus viikonloppuisinm, ehkä n. kerran kuussa pullaa tai kakun, hintaa ei tule niille paljon ja se vähän piristää.
Nuorin lapsemme on nyt 16-vuotias, eikä hänellä ole ollut eläissään vielä yhtään reikää. Se on ollut terveyssäästöä, kun ei ole keksit ja mehut arkipäivää. 18-vuotiaalla on paikattu kerran yläasteella. Hänellä on vähän heikompi luuaines, vaikka makeasta ei edes pidä, kun ei ole siihen tottunut.
Nyt kun olen koulutuksessa ja saan työmarkkinatukea, olen jatkanut samaa säästölinjaa. Vain joskus pidämme paremman ruuan päiviä. Mutta n. 80% työmarkkinatukeani vastaava summa on mennyt säästöön. Saimme uusittua rikki menneen pesukoneen ottamatta velkaa, kun olemme eläneet nuukasti. Muutaman vaatekappaleen olen ostanut, kun olen ihmisten ilmoilla, farkut kirpparilta parilla eurolla ja vitosen puseron alennusmyynnistä. Suosittelen itse kullekin, että ei kannata tuhlata ihan kaikkea vaan elää varojensa mukaan. Laskuja emme päästä vanhemaan, vaan maksamme heti kun tulee, no siinä vähän häviää itse mutta ainkain tietää paljonko on rahaa. Puhelinlaskumme on pieni, emme lörpöttele turhia. Myös sähköä ja vettä koetamme säästää - meillä on huoneistokohtainen vesimittari. Työttömänä ollessa kävin aina kirjastossa lukemassa lehdet ja siellä vessassa. Nytkin kurssilla käyn aina ennen kotiinlähtöä vessassa, niin siinä säästää vähän. Isot säästöt tulevat lopulta monesta pienestä asiasta. - mie vaa
Pihi Saita Itara kirjoitti:
Aikoinaan kun jäin tulottomaksi työttömäksi ja päätettiin, että lyhennettään asuntoa silti entisen mukaan, eli sen mukaan kun aikonaan lyhennykset lasekettiin että mullakin olisi tuloja. Suunnittelin tarkkaan, mitä tehdään ruuaksi ja tein listan etukäteen. Säilytin kuitit ja katsoin tarjouslehtisistä mitä mikin maksaa ja laskin etukäteen, paljonko ruokaan saa mennä. Sitten kauppalista mukaan, mitään listasta ohi ei ostettu ja rahaa vain pari euroa yli sen, mitä listalla olevat ostokset tulivat maksamaan, ylimäärä hinnan nousujen varalta. Aina kaupasta tullesta kaikki vaihtorahakolikot kolikkopurkkiin säästöön. Leipää en ostanut valmiina ollenkaan. Vaatteita ei työttömänä tarvitse, kunhan on yhdet haastatteluvaatteet ja yhden puolisiistit asiointivaatteet kaiken varalta. Kotona ollessa voi pitää risojakin ryysyjä ihan hyvin. Katsoin tarkkaan kaikki kilohinnat ja missä pakkauksessa edullisinta. Aina kun mahdollista, olen ottanut -50% ja -30% tuotteita ja niistä on säästänyt. Tupakka ja alkoholi eivät kuulu tämän perheen kauppalistalle. Joskus on ylimäärällä ostettu vähän limua (on muuten halvempaa kuin maito) tai pienet suklaapatukat lapsille.
Ja tietty kuten moni muukin, olen kerännyt pulloja ja marjoja. Marjoja enimmäkseen itselle, kun niitä menee niin paljon ja säästää hedelmäkuluissa. Leipää en ostanut valmiina ollenkaan, vaan tein itse sämpylöitä, patonkeja ja ruisleipäaineksista ruisleipää. Makean nälkään leivoin joskus viikonloppuisinm, ehkä n. kerran kuussa pullaa tai kakun, hintaa ei tule niille paljon ja se vähän piristää.
Nuorin lapsemme on nyt 16-vuotias, eikä hänellä ole ollut eläissään vielä yhtään reikää. Se on ollut terveyssäästöä, kun ei ole keksit ja mehut arkipäivää. 18-vuotiaalla on paikattu kerran yläasteella. Hänellä on vähän heikompi luuaines, vaikka makeasta ei edes pidä, kun ei ole siihen tottunut.
Nyt kun olen koulutuksessa ja saan työmarkkinatukea, olen jatkanut samaa säästölinjaa. Vain joskus pidämme paremman ruuan päiviä. Mutta n. 80% työmarkkinatukeani vastaava summa on mennyt säästöön. Saimme uusittua rikki menneen pesukoneen ottamatta velkaa, kun olemme eläneet nuukasti. Muutaman vaatekappaleen olen ostanut, kun olen ihmisten ilmoilla, farkut kirpparilta parilla eurolla ja vitosen puseron alennusmyynnistä. Suosittelen itse kullekin, että ei kannata tuhlata ihan kaikkea vaan elää varojensa mukaan. Laskuja emme päästä vanhemaan, vaan maksamme heti kun tulee, no siinä vähän häviää itse mutta ainkain tietää paljonko on rahaa. Puhelinlaskumme on pieni, emme lörpöttele turhia. Myös sähköä ja vettä koetamme säästää - meillä on huoneistokohtainen vesimittari. Työttömänä ollessa kävin aina kirjastossa lukemassa lehdet ja siellä vessassa. Nytkin kurssilla käyn aina ennen kotiinlähtöä vessassa, niin siinä säästää vähän. Isot säästöt tulevat lopulta monesta pienestä asiasta.Ompa järkeä nälviä toisia ja toisaalta kerjätäkään apua..Itse kyllä autan muita,vaikka itsekin olen ns.köyhä,vaikkei minulta mitään mielestäni puutukaan,tai lapseltani.Olen kyllä yh ja osa-aika työssä jonka palkka on niin huono että saman saisin kotona istumallakin..
Jokaisella pitäisi olla hätävara!!Itse teen kerralla pakkaseen enempi,leivon ja ostan purkkipapuja,purkkiruokia muutenkin,mm.hernekeittoa,kyllä ne maistuu ihanalta jos ei ole mitään,aina löytyy pakkasesta jätskiäkin vaikka naapurin lasten tullessa kylään :D Eihän se maksa kuin euron.Omista menoista joutuu tinkimään,mutta kun ei ajattele mitä ei ole vaan mitä kaikkea ihanaa minulla jo on,terve lapsi,ihan kiva koti,jne,niin ne miinukset unohtuu.
Nälkä on ollut useestikin.kunhan lapsella on - piristyin
mie vaa kirjoitti:
Ompa järkeä nälviä toisia ja toisaalta kerjätäkään apua..Itse kyllä autan muita,vaikka itsekin olen ns.köyhä,vaikkei minulta mitään mielestäni puutukaan,tai lapseltani.Olen kyllä yh ja osa-aika työssä jonka palkka on niin huono että saman saisin kotona istumallakin..
Jokaisella pitäisi olla hätävara!!Itse teen kerralla pakkaseen enempi,leivon ja ostan purkkipapuja,purkkiruokia muutenkin,mm.hernekeittoa,kyllä ne maistuu ihanalta jos ei ole mitään,aina löytyy pakkasesta jätskiäkin vaikka naapurin lasten tullessa kylään :D Eihän se maksa kuin euron.Omista menoista joutuu tinkimään,mutta kun ei ajattele mitä ei ole vaan mitä kaikkea ihanaa minulla jo on,terve lapsi,ihan kiva koti,jne,niin ne miinukset unohtuu.
Nälkä on ollut useestikin.kunhan lapsella onOli kiva lukea positiivinen tekstisi näin viikon alkajaisiksi : ) Aurinkoista kesää!
- ex-köyhä
piristyin kirjoitti:
Oli kiva lukea positiivinen tekstisi näin viikon alkajaisiksi : ) Aurinkoista kesää!
Köyhiltä pitäisi kieltää naiminen, tai varmistaa ehkäisy jollain tavoin, ettei lapsia tulisi liikaa.
Tokihan köyhäkin haluaa nauttia rakastelusta, kun niitä huvituksia ei liiemmin ole.. - vittuilemaan
elämä kantaa kirjoitti:
Olet oiva esimerkki että pärjää vaikka on yh, kun osaa ja taitaa taloutensa hoidon. Eikä tarvii olla suuret tulot. Itsekin yh:na nähnyt ja kokenut elämän varrella yhtä sun toista, mutta pärjännyt olen. Ensin aina asuminen/vuokra. Kun on varma katto pään päällä muutkin asiat sujuu. Ruokaa saa edullisesti ja vaatetta ym kun viitsii etsiä kirppareilta tms...Muutamia köyhän vihaajiakin. (ollaan varmaan Jorma Ollilan tasoisia)
Niin mulla ollut tapana tukea muutamaa yh:ta pienillä lainapanoksilla yya-hengessä. Mielellään sillee pitempiaikaisesti
Aina voi otaa yhteyttä....- ghghgh
Teidän kaikkien köyhyydestä saamme syyttää vain maailmaa. Kaikki on liian kallista ja kallistuu vaan lisää
- nuukuus kunniaan
syyttely sen paremmin kuin kiittelykään ei auta millään lailla, vaan on keksittävä muita selviytymiskeinoja.
Tulin juuri kaupasta - polkupyörällä, nyt on aivan upea pyöräilykeli. Ostin kananmunia 10 kpl kartongin 89 centillä ja 2 kg vehnäjauhoja 79 centillä. Euro 70 centillä, mikä tietysti on niinkin paljon kuin entinen kymppi, sain ainekset melko moneen pannukakkuun. Kaksi kananmunaa riittää litraan nestettä, vaikka resepteissä on usein mainittu kolme. Itse en oikein pidä munakkaan makuisesta pannarista. Ja nesteeksi kelpaa vesi tai puoleksi maito ja vesi.
Katselin samalla reissulla halvoiksi mainostettuja erikoistarjouksessa olevia nuudelipakkauksia. Kilohinta näkyi olevan neljä euroa. Kun makaroonia saa alle eurolla kilon ja broilerinkoipia parilla eurolla, kannattaa miettiä, tulisiko edullisemmaksi itse tehden.
Nyt on taas se aika vuodesta, että kotimaista kurkkua saa alle eurolla kilo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232