Weha haluaisin vastauksen 2

Sectori

Weha, haluaisin vastauksen kysymykseen, miten minä uskon Kristukseen väärin. Tein uuden avauksen, koska haluan tarkentaa omaa uskonnäkemystäni selvyyden vuoksi.

Itse ajattelen uskon ydinkysymyksen näin: Jeesus on kuollut minun syntieni puolesta, ja sovittanut ne. Minä saan uskoa sen vapaasti. Voin uskoa sen yhtä hyvin seuroissa, Jumalanpalveluksessa, kuin ystävän todistamanakin kahden eli kolmen läsnäollessa.

Sen sijaan en usko erehtymättömään seurakuntaan. Sellaista ei ole yhtään maan päällä. Kaikki maalliset seurakunnat erehtyvät jossakin asiassa jossakin vaiheessa. Tämän väittämän perustan Raamatun Sanaan (Luuk 15). Seurakunnan tulee toimia niin nöyrästi, että se voi tunnustaa toimineensa väärin, kun sellainen paikka on. Tämä koskee erityisesti seurakunnan opettajia, mutta myös seurakuntalaisia. Heidän rukoustensa varassa on paljon.

En kuitenkaan pidä seurakuntaa turhana, vaikkakaan en välttämättömänä ihmisen pelastukselle. Se tarjoaa monessa asiassa turvan suojan ja lohdutuksen kovissa koettelemuksissa ja kiusauksissa oleville sieluille. En siis väheksy seurakunnan työtä ja osuutta, sellaista ei kannata väittää.

Se pyhä seurakunta, josta Raamattu puhuu on näkymätön, ei käsillä tehty. Siihen kuuluvat kaikki elävät kivet Jeesuksessa Kristuksessa, jotka haluavat kertoa, että hauta on tyhjä, ja Jeesus on totisesti ylösnossut. Heidän sydämensä oven edestä on kuolleen usko kivi vieritetty pois.

Olet, weha sanonut minulle niin monta kertaa minun uskovan väärin, että nyt on aika kertoa minulle, miten. Mitkä ovat ne tunnusmerkit ja perusteet, joilla voit tehdä tuon päätelmäsi?

158

1004

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varmasti!

on saatanan pappi tällä palstalla.

• Sectori

En ihan tuota usko, mutta seurakunnan pappi kyllä viimeisen päälle.

• varaweha

Uskomisessasi voi olla kaksi perusvääryyttä:
      A. uskomisesi intensiteetti on väärä, erityisesti heikko usko on vl-piireissä tuomittavaa (Jeesukselle toki kelpasi).
      B. uskomisesi kohde on väärä; saatat uskoa vain Raamatun ilmoittamaan, et SRK-oppien erehtymätömyyteen.

• Sectori

Kiitos varawehalle vastauksista. Ajatteletko wehan olevan samaa mieltä kanssasi? Odottelen vielä hänen vastaustaan.

Erehtymättömyyteen en usko. Enkä myöskään siihen, että ihminen kykenisi vahvaan uskoon.

• Wehä

jos ylipäätänsä uskot jeesukseen teet suurta vääryyttä

• Sectori

Mutta kenelle?

• Wehä
        Sectori kirjoitti:

Mutta kenelle?

teet vääryyttä Allahia vastaan

Allah on ainut oikea Jumala ja Muhammed on hänen profeettansa

• Terve taas vanha kamu. Niin luulen että tässä on kyse siitä ettet ole tullut uskoosi vl piireissä ja joukossa. Vaikka puhut täysin ja täsmäleen kuten uskovaisen tulee se mikä tässä mätää on se ettei ole mahdollista saada pyhää henkeä keneltäkään muulta kuin vl:ta.

Näin ollen uskosi on väärää ja uskot "väärään kristukseen" koska tietosi kristuksesta eivät ole peräisin jumalan valtakunnasta vaan ihan kokonaan toisaalta. Vain vl kautta saarnatun jumalan sanan kautta voi oppia tuntemaan Kristuksen.

Vain vl sana siis vaikutaa niin että siitä syntyy elävä usko. Ja kikkien muiden usko on kullutta uskoa. Ja tämä usko vaikutaa ei vain uskon vaan myös rakkauden tätä vl seurakuntaa kohtaan

• Sectori

Terve hys. Hämmennys on usein ihan hyvästä. Jatkan hieman. Yritin mahdollisimman selkeästi kirjoittaa oman näkemykseni, myös sen, että ollessani seuroissa, minulla on täysi mahdollisuus ja oikeus uskoa syntini anteeksi. Nyt teoreettinen kysymys. Kun uskon syntini anteeksi vl-seuroissa ollessani, sitooko se minua jotenkin? Miten uskolleni käy, jos kuuntelen jonkun muun julistusta syyninpäästöstä, esim. kirkossa? Itse uskon asian täysin yksinkertaisesti niin, että kun ihminen kuulee synninpäästön, eli julistuksen syntien sovittamisesta, sen voi uskoa anteeksi. Jos asia ei näin ole, siihen täytyy olla jokin vahva peruste.

Ehkäpä vastasitkin jo kysymykseeni: kaikkien muiden usko on kuollutta uskoa. Toisaalta voi käydä niin, että tämä usko vaikuttaa rakkauden omia kohtaan, mutta vihan muita uskovaisia kohtaan. Se on vaarallinen ajatus, koska Raamattu ei kehota vihaamaan ketään, vaan päinvastoin, jopa rakastamaan vihollista. Miten sitten olisi mahdollista kääntää tämä asia niin, että vl-seurakuntalainen voisi jatkaa edelleen siinä uskossa, että vain vl pelastuu, mutta kuitenkin rakastaa vihollista lähimmäisenä? Hassua, että herätysliikkeen suurimmat vihollistet olisivat muut uskovaiset. Ainakin tuntuu hassulta.

• kirjoitin ennenkin
        Sectori kirjoitti:

Terve hys. Hämmennys on usein ihan hyvästä. Jatkan hieman. Yritin mahdollisimman selkeästi kirjoittaa oman näkemykseni, myös sen, että ollessani seuroissa, minulla on täysi mahdollisuus ja oikeus uskoa syntini anteeksi. Nyt teoreettinen kysymys. Kun uskon syntini anteeksi vl-seuroissa ollessani, sitooko se minua jotenkin? Miten uskolleni käy, jos kuuntelen jonkun muun julistusta syyninpäästöstä, esim. kirkossa? Itse uskon asian täysin yksinkertaisesti niin, että kun ihminen kuulee synninpäästön, eli julistuksen syntien sovittamisesta, sen voi uskoa anteeksi. Jos asia ei näin ole, siihen täytyy olla jokin vahva peruste.

Ehkäpä vastasitkin jo kysymykseeni: kaikkien muiden usko on kuollutta uskoa. Toisaalta voi käydä niin, että tämä usko vaikuttaa rakkauden omia kohtaan, mutta vihan muita uskovaisia kohtaan. Se on vaarallinen ajatus, koska Raamattu ei kehota vihaamaan ketään, vaan päinvastoin, jopa rakastamaan vihollista. Miten sitten olisi mahdollista kääntää tämä asia niin, että vl-seurakuntalainen voisi jatkaa edelleen siinä uskossa, että vain vl pelastuu, mutta kuitenkin rakastaa vihollista lähimmäisenä? Hassua, että herätysliikkeen suurimmat vihollistet olisivat muut uskovaiset. Ainakin tuntuu hassulta.

(Itse uskon asian täysin yksinkertaisesti niin, että kun ihminen kuulee synninpäästön, eli julistuksen syntien sovittamisesta, sen voi uskoa anteeksi. Jos asia ei näin ole, siihen täytyy olla jokin vahva peruste.)

Jos uskot tämän syynninpäästön,jonka pyhän hengen omaava hlö sinulle julistaa,olet silloin saanut ne anteeksi.Mutta ei lammashuoneessa ulkona olevan synninpäästössä ole sitä voimaa,koska ei omista pyhää henkeäkään. Se on kuollutta uskoa.
        Kun saa syntinsä anteeksi tulee yleensä halu lähteä seuraamaan samaa joukkoa,jossa pyhä henki vaikuttaa. Tämä on uskon hedelmää.

Ottakaa pyhä henki,joiden synnit te anteeksi annatte,niille ne ovat anteeksi annetut.Kaikki tällä tavalla uskoon tulleet ovat pyhän hengen pappeja. Se on eri asia kuin virkapappeus.

• kirjoitin ennenkin
        kirjoitin ennenkin kirjoitti:

(Itse uskon asian täysin yksinkertaisesti niin, että kun ihminen kuulee synninpäästön, eli julistuksen syntien sovittamisesta, sen voi uskoa anteeksi. Jos asia ei näin ole, siihen täytyy olla jokin vahva peruste.)

Jos uskot tämän syynninpäästön,jonka pyhän hengen omaava hlö sinulle julistaa,olet silloin saanut ne anteeksi.Mutta ei lammashuoneessa ulkona olevan synninpäästössä ole sitä voimaa,koska ei omista pyhää henkeäkään. Se on kuollutta uskoa.
        Kun saa syntinsä anteeksi tulee yleensä halu lähteä seuraamaan samaa joukkoa,jossa pyhä henki vaikuttaa. Tämä on uskon hedelmää.

Ottakaa pyhä henki,joiden synnit te anteeksi annatte,niille ne ovat anteeksi annetut.Kaikki tällä tavalla uskoon tulleet ovat pyhän hengen pappeja. Se on eri asia kuin virkapappeus.

Mahdatko olla aidosti kiinnostunut,vai haluatko vain hämmentää ja härnätä?

• Sectori

Mahdatko olla aidosti kiinnostunut,vai haluatko vain hämmentää ja härnätä?

Lienet meiliaikku? Olen aidosti kiinnostunut niistä perusteista, joiden mukaan weha sanoo minulle, että uskon Kristukseen väärin. Enkä oikein löydä sinunkaan vastauksestasi avainta siihen kysymykseen. Noinhan sanoo Raamattu, ja sen voi jokainen todeta. Ja jokainen Kristuksen nimeen työtä tekevä uskonliike varmasti haluaa pitäytyä siinä. Onko sinulla jokin selkeä asia, joka erottaa vl-uskon muista?

• kirjoitin ennenkin kirjoitti:

Jos uskot tämän syynninpäästön,jonka pyhän hengen omaava hlö sinulle julistaa,olet silloin saanut ne anteeksi. ****Miten niin. Eikä Raamatun mukainen usko Jeesukseen Kristuksena riitä? Missä siellä kerrotaan, että – synnit anteeksi, olet pelastettu? Kerro se, ennekuin jatkat soopaa enemmän.
        Mutta ei lammashuoneessa ulkona olevan synninpäästössä ole sitä voimaa,koska ei omista pyhää henkeäkään. Se on kuollutta uskoa. ** Vai oikein pienellä kirjoitteluna, pyhää henkeä. Kerro yksikin todiste siitä, että se olisi teillä. Kerro samalla millainen 2pyhä henkenne” teillä on , jolla ei ole antaa yhtään armolahjaa??
        Aikamoinen henki.
        Kun saa syntinsä anteeksi tulee yleensä halu lähteä seuraamaan samaa joukkoa,jossa pyhä henki vaikuttaa. Tämä on uskon hedelmää.** Miten???

Ottakaa pyhä henki,joiden synnit te anteeksi annatte,niille ne ovat anteeksi annetut.Kaikki tällä tavalla uskoon tulleet ovat pyhän hengen pappeja. Se on eri asia kuin virkapappeus.** Tällä joukolla, 11 henkilöä, ei ollut muuta kansalaisuutta kun Israel, ei yhtään VL;ää. Mitä sinä horiset.
        Olitko sinäkin siellä VL;MIen kanssa korpivaelluksella, aavikolla, jossa ei ollut yhtään puuta? Minun esi- isät olivat siellä.

Kes.

• kirjoitin ennenkin
        Sectori kirjoitti:

Lienet meiliaikku? Olen aidosti kiinnostunut niistä perusteista, joiden mukaan weha sanoo minulle, että uskon Kristukseen väärin. Enkä oikein löydä sinunkaan vastauksestasi avainta siihen kysymykseen. Noinhan sanoo Raamattu, ja sen voi jokainen todeta. Ja jokainen Kristuksen nimeen työtä tekevä uskonliike varmasti haluaa pitäytyä siinä. Onko sinulla jokin selkeä asia, joka erottaa vl-uskon muista?

En ole meiliaikku,vaan kirjoittanut sinulle joskus.

(Onko sinulla jokin selkeä asia, joka erottaa vl-uskon muista? )Muilla ei ole pyhää henkeä.

Alotetaampa alusta. Jeesus antoi omilleen pyhän hengen ja käski saarnata maailman ääriin saakka.Ja sanoi joiden synnit te jne. Tämä on kulkenut 2000 v ja on nyt myöan täällä Suomessa. Ja tämä tavallaan "viestikapula" on kulkenut ja kulkee maailman loppuun asti. Koska näin se on säädetty menemään.

Pyhän hengen voi saada vain kun uskoo synninpäästön ennen samallalailla uskoneen kautta.

Muiden hengellisyyksien mielestä uskoon voi tulla muutenkin. Ja voi uskoa suurinpiirtein miten haluaa. Meidän mielestä vain tällä yhdellä tavalla voi tulla uskoon ja oppi on kaikilla sama.

Mielestäni on selkeästi selitetty

• kirjoitin ennenkin
        Kesitas kirjoitti:

Jos uskot tämän syynninpäästön,jonka pyhän hengen omaava hlö sinulle julistaa,olet silloin saanut ne anteeksi. ****Miten niin. Eikä Raamatun mukainen usko Jeesukseen Kristuksena riitä? Missä siellä kerrotaan, että – synnit anteeksi, olet pelastettu? Kerro se, ennekuin jatkat soopaa enemmän.
        Mutta ei lammashuoneessa ulkona olevan synninpäästössä ole sitä voimaa,koska ei omista pyhää henkeäkään. Se on kuollutta uskoa. ** Vai oikein pienellä kirjoitteluna, pyhää henkeä. Kerro yksikin todiste siitä, että se olisi teillä. Kerro samalla millainen 2pyhä henkenne” teillä on , jolla ei ole antaa yhtään armolahjaa??
        Aikamoinen henki.
        Kun saa syntinsä anteeksi tulee yleensä halu lähteä seuraamaan samaa joukkoa,jossa pyhä henki vaikuttaa. Tämä on uskon hedelmää.** Miten???

Ottakaa pyhä henki,joiden synnit te anteeksi annatte,niille ne ovat anteeksi annetut.Kaikki tällä tavalla uskoon tulleet ovat pyhän hengen pappeja. Se on eri asia kuin virkapappeus.** Tällä joukolla, 11 henkilöä, ei ollut muuta kansalaisuutta kun Israel, ei yhtään VL;ää. Mitä sinä horiset.
        Olitko sinäkin siellä VL;MIen kanssa korpivaelluksella, aavikolla, jossa ei ollut yhtään puuta? Minun esi- isät olivat siellä.

Kes.

Olet sitten aito tai multinikki,mutta sinulle ei kannata vastata, muuta kuin seuraavasti: Raamatussakin sanotaan; Älkää kostako pahaa pahalla, vaan siunatkaa niitä jotka teitä kiroavat.

Ja vielä kysyisin,missä ovat uskosi hedelmät; pitkämielisyys jne.

• Haiseeeeee

vl-paskaa väänsit palstalle. :((

• näin on

(Onko sinulla jokin selkeä asia, joka erottaa vl-uskon muista? )Muilla ei ole pyhää henkeä.

Alotetaampa alusta. Jeesus antoi omilleen pyhän hengen ja käski saarnata maailman ääriin saakka.Ja sanoi joiden synnit te jne. Tämä on kulkenut 2000 v ja on nyt myöan täällä Suomessa. Ja tämä tavallaan "viestikapula" on kulkenut ja kulkee maailman loppuun asti. Koska näin se on säädetty menemään.

Pyhän hengen voi saada vain kun uskoo synninpäästön ennen samallalailla uskoneen kautta.

Muiden hengellisyyksien mielestä uskoon voi tulla muutenkin. Ja voi uskoa suurinpiirtein miten haluaa. Meidän mielestä vain tällä yhdellä tavalla voi tulla uskoon ja oppi on kaikilla sama.

"Alotetaampa alusta. Jeesus antoi omilleen pyhän hengen ja käski saarnata maailman ääriin saakka."

Vl-läisethän EIVÄT SAARNAA MAAILMAN ÄÄRIIN SAAKKA!!!!!!

Kaikki muut kristityt ja useimmiten vapaat seurakunnat tottelevat tässä asiassa Jeesuksen
        käskyä, MUTTA VL:llät EIVÄT!!!!!!
        He siis eivät ole Kristuksen seurakunta.

Mielestäni selkeä totuus!

• Olet sinä

kova poika ihteensä perkelettä palvomaan ja tämän oppeihin uskomaan. Niitä oppejahan opetetaan Suomen rauhanyhdistyksillä.

• Sectori

Toteamus "muilla ei ole Pyhää Henkeä" ei ole kovin hyvin perusteltu. Raamatun mukaan Pyhää Henkeä ja sen liikkumista ei ihminen voi määrätä, ja uskon Raamattua enemmän kuin sinun sanaasi tässä asiassa.

Taidat olla weha.

• mie taas

Olet sitten aito tai multinikki,mutta sinulle ei kannata vastata, muuta kuin seuraavasti: Raamatussakin sanotaan; Älkää kostako pahaa pahalla, vaan siunatkaa niitä jotka teitä kiroavat.

Ja vielä kysyisin,missä ovat uskosi hedelmät; pitkämielisyys jne.

missä niiden luulet olevan?

Minulla on siihen kuva, että Hän tuo totuutta Kritusessa, eikö se ole todellista rakkautta?

Sitäkö pit'isi sallia pitkään, että saarnataan väärin?

• Sectori kirjoitti:

Ajallisesti ajatellen tuon synnin päästön uskominen ei sido mihinkään mutta kun vl ajatelevat että oikea usko herätää sen sitoutumishalun nimenomaan vl seurakuntaa kohtaan. Ja jos se ei sido sinua mihinkään uskomisen asia ei ole kohdallaisi auennut oikealla tavalla. Eli et ole oikein uskomassa vaikka kuinka vakuutelisit. Koska oikea usko sitoo sinut vl seurakuntaan.

Miten uskolleni käy, jos kuuntelen jonkun muun julistusta syyninpäästöstä, esim. kirkossa?

Jos olet vl uskossa uskollesi ei käy mitenkään koska oikea usko vaikutaa sinussa oikein ja ja ja mutta jos olet epäuskoinen se tuudistaa sinut väärään vanhurskauteen ja epäuskoon.

Vl sanovat eteivät vihaa ketään vaan se minkä tulkitset vihaksi on rakkautta vl mielestä koska se herätää "synnin tunnon".

sanotakoon vielä ettei uskon kohde ole synnin päästä vaan Kirstus

• Itse ajattelen uskon ydinkysymyksen näin: Jeesus on kuollut minun syntieni puolesta, ja sovittanut ne. Minä saan uskoa sen vapaasti. Voin uskoa sen yhtä hyvin seuroissa, Jumalanpalveluksessa, kuin ystävän todistamanakin kahden eli kolmen läsnäollessa. ** Uskon Sinun Sektori todella uskovan Kristukseen. Mutta miksi et kerro sitä, mistä Raamattu puhuu, Jeesus kyllä MAKSOI SYTIVELKAMME, mutta sillä tiedolla ja sen todistamisella ei ole mitään pelastusta.
      Uudessa liitossa sanotaan VAIN YKSI TIE PELASTUKSEEN, on Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, 22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella ja jolle on alistettu enkelit, vallat ja voimat.

• opillisia

asioita, joissa olet SRK:n kanssa eri linjalla. Siksi SRK ei sinulle taivaspaikkaa voi antaa.

• Tuomari.

Suhteesa Vehan uskoon.

SIITÄ POIKKI

Weha uskoo että hän on löytänyt Jumalan seurakunnan(yksi oppi) maan päältä ja saanut synnit anteeksi

Sinä et kuulu siihen joukkoon ja sinulla ei ole sama oppi(Jeesuksella yksi lammaslauma, jossa kaikki taivaan tavarat), et ole samaa joukkoa ja sillä selittyy kyseinen ero

• Sectori

Molemmat uskomme Vapahtajaamme Jeesukseen, weha ja minä. Weha ei vain löydä Jeesusta muualta, kuin srk:n erehtymättömäksi väittämiensä seinien sisältä. Kuka Jeesuksen on näin törkeästi lukinnut?

• Sectori kirjoitti:

Molemmat uskomme Vapahtajaamme Jeesukseen, weha ja minä. Weha ei vain löydä Jeesusta muualta, kuin srk:n erehtymättömäksi väittämiensä seinien sisältä. Kuka Jeesuksen on näin törkeästi lukinnut?

sinun uskosi ja oppisi on aivan erilainen.

Sivumennen mainitsen, että Työpaikallani johtohenkilöt pohtivat, että kuinka kaikenlaiset uskovaiset opettavat ja uskovat eritavalla ja hirveästi riitelevät keskenään----

• näin on
        weha kirjoitti:

Sivumennen mainitsen, että Työpaikallani johtohenkilöt pohtivat, että kuinka kaikenlaiset uskovaiset opettavat ja uskovat eritavalla ja hirveästi riitelevät keskenään----

ihmetellyt!

Lestadiolaiset riitelevät keskenään ja tuomitsevat toisensa
        kadotukseen, ja heitä on ainakin parikymmentä erilaista lahkoa!

Sehän on irvikuva Kristuksen seurakunnasta.

• x-vl. (alkup.)
        weha kirjoitti:

Minulla on sellainen käsitys, että uskon ja muun vakaumuksen äärilaidoilla olevat ihmiset riitelevät, jos sattuvat olemaan vallanhaluisia tai muuten tunnevammaisia ihmisiä. Tiukkahenkisetkin voivat olla ihan siedettäviä lähimmäisiä, jos heidän tiukkuutensa kohdistuu vain omaan itseen, eikä samaa kireyttä/ lakia olla vaatimassa muilta.

Lestadiolaisryhmät ovat syntyneet juuri sellaisten ihmisten toimesta, jotka eivät muka sielun autuutensa tähden, ole voineet hyväksyä muita uskovaisiksi kuin he, jotka ajattelevat ja toimivat kuten he määrävät.

Katolisen kirkon paavi on jo tuhatluvulla aiheuttanut riidan sen vuoksi, että hän vaati koko kristikunnan johtajuutta, eikä hyväksynyt sitä että itäisellä alueella olisi ollut tasavertainen toinen johtaja. Paavi halusi vallan vain itselleen. Hän aiheutti riidan ja kristillisen kirkon ison hajaannuksen! ;(

Näin ovat monet pikkupaavit tehneet sen jälkeen monenmonta kertaa ja tietysti tässä tutussa lest. liikkeessäkin. Johtajan ja johtajien valtamotiivit ovat ihan samat - aina. Ja riita syntyy ja jatkuu, kun kaikki eivät alistu väärien johtajien vallan alle.

Kenessä on syy? Niissäkö jotka eivät voi suvaita noita itsekkäitä pyrkyreitä?
        Niin varmaan jos Jumalan Tahto on se, että vääryydelle on annettava tilaa ja nöyrät ihmiset kääntelevät vain toista poskeaan ja sitten taas toista, kun alistajat pitävät kuria ja herrannuhdetta....omaksi ilokseen.

• Sectori
        weha kirjoitti:

Kiellätkö siis tämän:

>>>Jeesus on kuollut minun syntieni puolesta, ja sovittanut ne. Minä saan uskoa sen vapaasti. Voin uskoa sen yhtä hyvin seuroissa, Jumalanpalveluksessa, kuin ystävän todistamanakin kahden eli kolmen läsnäollessa.

• Tuomari.
        Sectori kirjoitti:

Yksi laumaa vai monta laumaa

Wehalla vapaus uskoa ja jopa kertoa uskostaan

• Sectori
        Tuomari. kirjoitti:

Yksi laumaa vai monta laumaa

Wehalla vapaus uskoa ja jopa kertoa uskostaan

Ymmärrät tahallasi väärin. En etsi mitään monen lauman oppia, vaan vastausta siihen, miten minä uskon Kristukseen väärin. Itse olen siinä käsityksessä että uskon samaan Kristukseen kuin weha.

Puolustelet wehan perustelematonta väitettä. Ei hyvä tuollaiselta nimimerkiltä.

• Aivot narikkaan!
        weha kirjoitti:

Anna pomojen pohtia myös sekaoppia ja uudelleenkastumista.

• Meiliaikku
        Sectori kirjoitti:

Ymmärrät tahallasi väärin. En etsi mitään monen lauman oppia, vaan vastausta siihen, miten minä uskon Kristukseen väärin. Itse olen siinä käsityksessä että uskon samaan Kristukseen kuin weha.

Puolustelet wehan perustelematonta väitettä. Ei hyvä tuollaiselta nimimerkiltä.

Kristukseen, en epäile lainkaan sitä. Mutta kuulehan Sectori, sinä et usko Raamatun mukaisesti ja oikein. Kristukseen ei uskota omilla rakentamilla uskon opeilla, vaan Raamatun ilmoittamaan oppiin. Jumala on säätänyt armojärjestyksen, miten pelastutaan.
        Kerropa vielä itse, miten uskot ja miten olet pelastunut? Kirjoitustesi perusteella uskosi ei ole kunnossa, etkä pelastuksesta ole omakohtaisesti osallinen.

• Meiliaikku kirjoitti:

Kristukseen, en epäile lainkaan sitä. Mutta kuulehan Sectori, sinä et usko Raamatun mukaisesti ja oikein. Kristukseen ei uskota omilla rakentamilla uskon opeilla, vaan Raamatun ilmoittamaan oppiin. Jumala on säätänyt armojärjestyksen, miten pelastutaan.
        Kerropa vielä itse, miten uskot ja miten olet pelastunut? Kirjoitustesi perusteella uskosi ei ole kunnossa, etkä pelastuksesta ole omakohtaisesti osallinen.

Kun olin nuoruudessani kunnon vl, niin itsekin kirjoitin jopa entisille ystävilleni noin. Minulla on tallella vielä niitä kirjeitä. ;( Olin niin 'palava uskovainen', että olisin kelvannut esimerkiksi kenelle tahansa tämän päivän veeällälle. Tein nimellistä parannusta usein ja aina mietin sitä, etten vain vahingossakaan antaisi pikkusormeani pahalle... Siitä seurasi ahdistus ja masennus, mitä ei minkään valtakunnan evankeliumi poistantut...

Sinä pystyt Sectorin kirjoituksista haistamaan heti eivl-hengen ja lausut tuomiosi sen perusteella, että hän ei kuulu vl-seurakuntaan. Hänen puheissaan ei ollut mitään oikeasti kristinuskon perustan vastaista!

Kuka sinulle on antanut taivaan ja helvetin esinäkymän, että voit sanoa, ettei toinen ole oikealla tavalla uskomassa, eikä siten matkalla Taivaan Kotiin? Noinhan menee SRK:n opettama tuomio, jonka jokainen oikea vl joutuu lopulta sanomaan, vaikka kaikkein läheisimmälle ihmiselle, aviopuolisolle, lapselle, lastenlapselle... Valtakunnan raja on pidettävä selvänä, vaikka onkin elettävä sen jälkeen tavallista arkea noiden 'epäuskoiten' omaisten kanssa. Ja sitten vielä vl odottaa, ettei tuo hänen suustansa tullut tuomio vaikuta mitenkään ihmissuhteisiin! ;(

• x-vl kirjoitti:

Kun olin nuoruudessani kunnon vl, niin itsekin kirjoitin jopa entisille ystävilleni noin. Minulla on tallella vielä niitä kirjeitä. ;( Olin niin 'palava uskovainen', että olisin kelvannut esimerkiksi kenelle tahansa tämän päivän veeällälle. Tein nimellistä parannusta usein ja aina mietin sitä, etten vain vahingossakaan antaisi pikkusormeani pahalle... Siitä seurasi ahdistus ja masennus, mitä ei minkään valtakunnan evankeliumi poistantut...

Sinä pystyt Sectorin kirjoituksista haistamaan heti eivl-hengen ja lausut tuomiosi sen perusteella, että hän ei kuulu vl-seurakuntaan. Hänen puheissaan ei ollut mitään oikeasti kristinuskon perustan vastaista!

Kuka sinulle on antanut taivaan ja helvetin esinäkymän, että voit sanoa, ettei toinen ole oikealla tavalla uskomassa, eikä siten matkalla Taivaan Kotiin? Noinhan menee SRK:n opettama tuomio, jonka jokainen oikea vl joutuu lopulta sanomaan, vaikka kaikkein läheisimmälle ihmiselle, aviopuolisolle, lapselle, lastenlapselle... Valtakunnan raja on pidettävä selvänä, vaikka onkin elettävä sen jälkeen tavallista arkea noiden 'epäuskoiten' omaisten kanssa. Ja sitten vielä vl odottaa, ettei tuo hänen suustansa tullut tuomio vaikuta mitenkään ihmissuhteisiin! ;(

VL tuomitsee ja kun katsoo tätä törky palstaa, niin kaikki muut tuomitsee...VL-kertoo hyvällä omallatunnolla vain uskon näkemyksensä täällä.

• Jep.
        Meiliaikku kirjoitti:

Kirjoitat tälle palstalle pelkkää vl-paskaa!

• Sectori
        x-vl kirjoitti:

Kiitos, x-vl puolustuspuheestasi:) Vastaan tässä samalla kertaa meiliaikullekin. Haluan kuitenkin korostaa, että en ole täällä kirjoittaessani maininnut, mihin seurakuntaan kuulun, vai kuulunko mihinkään. Minusta se on täysin epäolennainen asia ihmisen pelastumisen kannalta.

Meiliaikulle: Minä olen syntynyt kotiin, jossa uskonnolliset arvot ovat olleet esillä. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että sillä ei ole mitään merkitystä, kuinka paljon kuluttaa seurapenkkiä/kirkonpenkkiä, kuinka paljon kuluttaa rahojaan erilaisiin uhrauksiin, tai kuinka paljon on valmis uhraamaan aikaa seurakunnan toimiin. Tai onhan sillä merkitystä seurakunnalle, että on tällaisia hyviä ihmisiä. Mutta ihmisen sielunautuudelle siitä ei ole mitään hyötyä. Olen myös ymmärtänyt sen, että yhteisöissä ja liikkeissä toimivat ihmiset eivät aina toimi, kuten pitäisi. Tarkoitan lähinnä ihmisiä, jotka ovat yhteisössä vastuutehtävissä. Ihmisen toiminta on epätäydellistä, itsekästä, valtaa ja omaa etua tavoittelevaa. Sen tosiasian kieltäminen ja pimittäminen minkä tahansa asian varjolla pahentaa yhteisön tilaa. Yhteisön ainoa mahdollisuus toimimiseen on rehellisyys.

En ole enää pitkään aikaan etsinyt enkä edes tarvinnut täydellistä seurakuntaa, joka antaisi minulle kaiken mitä tarvitsen. Näinhän ei asia edes pidä olla Raamatun mukaan. Ihmisestä tulee hengellinen nauta, jos hän ainoastaan odottaa, että hänet ruokitaan, puetetaan, opetetaan ja koulutetaan. Hengellisessä mielessä sanon tämän. Kirjoitin avaukseeni niitä asioita, joita pidän tärkeänä seruakuntaelämässä ja seurakuntayhteydessä. Yksi asia joka seurakunnan tehtäväkentästä unohtui mainita, on tietysti lähetys. Siinä on itsekullakin tiukka paikka miettiä, miten minä olen kristittynä vienyt Sanaa eteenpäin.

Koska usko on henkivaltojen taistelukenttää, on tärkeää, että pitäydytään totuudessa kaikin puolin. Totuutta emme löydä kuin Raamatusta. Jos kristitty ihminen väittää jonkin asian olevan jollakin tavalla, hänen tulee "kerätä niin paljon hengellisiä sota-aseita", että hän kykenee perustelemaan väitteensä Raamattuun perustuen. Ja mikäli toimimme Korkeimman Ylipapin neuvojen mukaan, teemme sen vieläpä rakkaudessa. En ole täällä millään tavalla ainakaan tuntenut sellaista rakkautta, jota voisin kuvitella tuntevani kristittyjen ihmistenseurassa. Päinvastoin, täällä yritetään keksiä mitä ihmeellisempiä syitä sille, miksi minä en voisi olla kristitty. Olen tutkinut niitä syitä Raamatun valossa, ja todennut, että minulla ei toistaiseksi ole hätää. Raamattu ei ole ottamassa minulta uskoa pois, vaikka ihmiset sitä parhaansa mukaan yrittävät.

X-vl:n kertoma omakohtainen kokemus uskonelämästä lain alla oli kovaa luettavaa. Oen kuullut muitakin samanlaisia kertomuksia. Niitä löytynee jokaisesta uskonnollisesta ryhmittymästä ihan omiksi tarpeiksi. Minusta se kertoo jotakin siitä, mitä meille opetetaan. Mitä meille opetetaan? Lakia, kovuutta, itsensä kieltämistä, kilvoittelua kilvoittelun jälkeenkin, rukouksia polvet ruvella (Luther), rajoja ja kieltoja? Vai opetetaanko armoa, rakkautta laupeutta, kiitollisuutta, ylistystä? Ensin mainittu litania uppoaa seurakansaan kuin häkä, koska se toimii lööppien tavoin: Se ja se on joutunut siihen ja siihen syntiin. Parannusta se ei ole tehnyt. Koskakohan senkin niska taipuu ja nöyrtyminen tulee. Omat synnit kiinnostavat nekin, mutta vasta, kun ne tulevat ilmi. Sen jälkeen tekonöyryydellä anotaan anteeksi, mutta synti jää elämään ihmisen sydämeen, koska todellista parannusta ei ihminen itse ole tehnyt. Sen on yhteisön painostus saanut aikaan. Tästä olisi paljon puhuttavaa, mutta ei kukaan jaksa tätä muutenkaan lukea loppuun, joten laitan tähän nyt pisteen.

• Sectori
        Meiliaikku kirjoitti:

Älä valehtele minusta noin raskaasti. Minä haluan uskoa Raamatun mukaiseen Kristukseen. En rakenna mitään omaa tietä taivaaseen, pidä se mielessäsi. Tiedän armojärjestyksen. Kahdeksan autuuden kohtaa, Matt 5. Lue myös vastaukseni x-vl:lle. Jois sinulla ei ole mitään todellista Raamattuun perustuvaa näyttöä siitä, miten minä uskon väärin, on sinun hyvä jo itsesi takia lopettaa valehtelu.

• Vl = valhe
        Sectori kirjoitti:

Älä valehtele minusta noin raskaasti. Minä haluan uskoa Raamatun mukaiseen Kristukseen. En rakenna mitään omaa tietä taivaaseen, pidä se mielessäsi. Tiedän armojärjestyksen. Kahdeksan autuuden kohtaa, Matt 5. Lue myös vastaukseni x-vl:lle. Jois sinulla ei ole mitään todellista Raamattuun perustuvaa näyttöä siitä, miten minä uskon väärin, on sinun hyvä jo itsesi takia lopettaa valehtelu.

ja tupakointi ovat hyvin toimivia vl-"armolahjoja".

• Sectori
        weha kirjoitti:

VL tuomitsee ja kun katsoo tätä törky palstaa, niin kaikki muut tuomitsee...VL-kertoo hyvällä omallatunnolla vain uskon näkemyksensä täällä.

Mitä nämä sitten ovat:

-sinun uskosi ja oppisi on aivan erilainen
        -kuulehan Sectori, sinä et usko Raamatun mukaisesti ja oikein
        -Kirjoitustesi perusteella uskosi ei ole kunnossa, etkä pelastuksesta ole omakohtaisesti osallinen

Hyvän omantunnon uskonnäkemyksiä? Siunauksen, armon ja rauhan tervehdyksiä?

• Sectori kirjoitti:

tarkoitit kysyä uskovaisten näkemystä. Päivänselvää on, niin kuin aurinko taivaalla paistaa, niin sinä uskot ja opetat aivan eritavalla- Saatat käyttää kyllä samoja sanoja ja jopa samaa Raamatun tekstiä, mutta tarkoitat jotain aivan muuta, kuin uskovaiset on seuroissa opettanut.

• Jari-Kyösti
        weha kirjoitti:

tarkoitit kysyä uskovaisten näkemystä. Päivänselvää on, niin kuin aurinko taivaalla paistaa, niin sinä uskot ja opetat aivan eritavalla- Saatat käyttää kyllä samoja sanoja ja jopa samaa Raamatun tekstiä, mutta tarkoitat jotain aivan muuta, kuin uskovaiset on seuroissa opettanut.

kirjoitti:
        " Saatat käyttää kyllä samoja sanoja ja jopa samaa Raamatun tekstiä, mutta tarkoitat jotain aivan muuta, kuin uskovaiset on seuroissa opettanut.

Haluan puolustaa Sectoria ja kyllä hän ihan oikeasti uskoo siihen samaan Kristukseen ja Kristuksen sovitustyöhön ihan oikealla tavalla, koska kysymyksessä on uskotko vai et. Eli uskotko Jumalan sanan tästä vai et. Yksinkertaisesti koko Raamattu kertoo tästä:

"10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

Jumalan sana on vakuuttava. Se on täyttä FAKTAA. Se on tarkoitettu kaikille. Sen sanoman, niin pelastuksesta kuin syntienanteeksisaamisesta saa jokainen omaksua omalle kohdalleen, koska Kristus on sovittanut niinkuin kaikkien synnit, niin SINUNKIN syntisi henkilökohtaisesti ja voit kiitoksella ottaa vastaan armosta, LAHJANA KRISTUKSEN tähden syntien anteeksisaamisen Hänen nimensä tähden.

• Jari-Kyösti kirjoitti:

kirjoitti:
        " Saatat käyttää kyllä samoja sanoja ja jopa samaa Raamatun tekstiä, mutta tarkoitat jotain aivan muuta, kuin uskovaiset on seuroissa opettanut.

Haluan puolustaa Sectoria ja kyllä hän ihan oikeasti uskoo siihen samaan Kristukseen ja Kristuksen sovitustyöhön ihan oikealla tavalla, koska kysymyksessä on uskotko vai et. Eli uskotko Jumalan sanan tästä vai et. Yksinkertaisesti koko Raamattu kertoo tästä:

"10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

Jumalan sana on vakuuttava. Se on täyttä FAKTAA. Se on tarkoitettu kaikille. Sen sanoman, niin pelastuksesta kuin syntienanteeksisaamisesta saa jokainen omaksua omalle kohdalleen, koska Kristus on sovittanut niinkuin kaikkien synnit, niin SINUNKIN syntisi henkilökohtaisesti ja voit kiitoksella ottaa vastaan armosta, LAHJANA KRISTUKSEN tähden syntien anteeksisaamisen Hänen nimensä tähden.

päivän selvää, että eri "rätillä"...ei te ole samassa uskossa. Maailmassa on myös vilppittömiä hengellisyyksiä, mutta se ei tee uskosta elävää uskoa....

Lue seuraavakin jae:
        44. Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat.

• Odotan vastaustasi
        weha kirjoitti:

päivän selvää, että eri "rätillä"...ei te ole samassa uskossa. Maailmassa on myös vilppittömiä hengellisyyksiä, mutta se ei tee uskosta elävää uskoa....

Lue seuraavakin jae:
        44. Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat.

ihminen olla noin hengellisesti sokea kuin sinä weha olet?

Vastaa rehellisesti.

• Jari-Kyösti
        weha kirjoitti:

Lue seuraavakin jae:

Oikeaa uskoa ja nimenomaan ELÄVÄÄ USKOA ei ole koteloituminen ja vain tiettyyn karsinaan jääminen. Jeesus sanoi: "MENKÄÄ ja TEHKÄÄ !!!!!

• Sectori
        weha kirjoitti:

Kerro nyt sitten, mitä minä oikein tarkoitan? Valehtelijaksi sinä olet itseäsi ajamassa.

• Sectori kirjoitti:

Kerro nyt sitten, mitä minä oikein tarkoitan? Valehtelijaksi sinä olet itseäsi ajamassa.

sinä et usko ja ymmärrä ja vaadit uskovaisilta vielä hyväksymistä väärään hengellisyyteesi, joka on hengellistä huoruutta. Jari-Kyösti selvästi osoitti hengen heimolaisuutensa.

Pidä vain itseäsi uskovaisena jos niin ajattelet. Jos minä toisin sanoisin, saisin tuomion eksyttäjänä, ja minulle tulisi huono omatunto.

• Jari-Kyösti
        weha kirjoitti:

sinä et usko ja ymmärrä ja vaadit uskovaisilta vielä hyväksymistä väärään hengellisyyteesi, joka on hengellistä huoruutta. Jari-Kyösti selvästi osoitti hengen heimolaisuutensa.

Pidä vain itseäsi uskovaisena jos niin ajattelet. Jos minä toisin sanoisin, saisin tuomion eksyttäjänä, ja minulle tulisi huono omatunto.

tarvitse sanoa toisin ja Sectori saa uskoa selvän elävän sanan Raamatusta, siis Jumalan sanan:

""10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta.""

Ei tässä ole mitään epäselvää!

• Sectori
        weha kirjoitti:

En vaadi sinulta mitään. Mutta on kai kohtuullista, että kun minut väärähengelliseksi tuomitset, myös kerrot, missä minun puheissani sitä on. Entä mihin minä sitten puheeni perustan, kun kielsit edellisessä viestissä Raamatun käytönkin minulta:

>>>>Saatat käyttää kyllä samoja sanoja ja jopa samaa Raamatun tekstiä, mutta tarkoitat jotain aivan muuta, kuin uskovaiset on seuroissa opettanut.

• Jari-Kyösti kirjoitti:

tarvitse sanoa toisin ja Sectori saa uskoa selvän elävän sanan Raamatusta, siis Jumalan sanan:

""10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta.""

Ei tässä ole mitään epäselvää!

Jari-Kyösti. Tuossakin oli paikalla Pyhän Hengen pappi:
        apt.10:44. Kuin Pietari vielä näitä puhui, lankesi Pyhä Henki kaikkein niiden päälle, jotka puheen kuulivat.

• Sectori kirjoitti:

En vaadi sinulta mitään. Mutta on kai kohtuullista, että kun minut väärähengelliseksi tuomitset, myös kerrot, missä minun puheissani sitä on. Entä mihin minä sitten puheeni perustan, kun kielsit edellisessä viestissä Raamatun käytönkin minulta:

>>>>Saatat käyttää kyllä samoja sanoja ja jopa samaa Raamatun tekstiä, mutta tarkoitat jotain aivan muuta, kuin uskovaiset on seuroissa opettanut.

olen usein ottanut kohtia yhdenlaisesta uskosta ja opista ja sinä vaan vänkäät asiasta....

• Sectori kirjoitti:

Vl:t omivat Raamatun itselleen ja erityisesti sen tulkinnan omaan karsinaansa. Missään muualla heidän mielestään sitä ei tajuta oikein ja jos tajutaan, niin silloin Raamattu ohjaa muka etsijän vl-seurakuntaan, koska vain siellä on Tie, Totuus ja Elämä. Eli Jeesus?

Jumalan Sanan omiminen ja sen vainoharhainen vartioiminen omien mieltymysten mukaan vl:ssa on törkeää. Se on viemässä alistamiseen ja väärään vallankäyttöön. Kun sen sanoo Raamatun vastaiseksi lähimmäisenrakkauden valossa, niin se onkin vl-tulkinnan mukaan pilkkaa ja piikkiä oikeita uskovaisia kohtaan! :O

• x-vl kirjoitti:

Vl:t omivat Raamatun itselleen ja erityisesti sen tulkinnan omaan karsinaansa. Missään muualla heidän mielestään sitä ei tajuta oikein ja jos tajutaan, niin silloin Raamattu ohjaa muka etsijän vl-seurakuntaan, koska vain siellä on Tie, Totuus ja Elämä. Eli Jeesus?

Jumalan Sanan omiminen ja sen vainoharhainen vartioiminen omien mieltymysten mukaan vl:ssa on törkeää. Se on viemässä alistamiseen ja väärään vallankäyttöön. Kun sen sanoo Raamatun vastaiseksi lähimmäisenrakkauden valossa, niin se onkin vl-tulkinnan mukaan pilkkaa ja piikkiä oikeita uskovaisia kohtaan! :O

hyvin Jumalan seurakuntaa:
        17. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
        18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

• Sectori
        weha kirjoitti:

Lue itse. Kootut vastaukset ketjusta:

-ei lammashuoneessa ulkona olevan synninpäästössä ole sitä voimaa,koska ei omista pyhää henkeäkään. Se on kuollutta uskoa.
        -Muilla ei ole pyhää henkeä.
        -uskomisesi intensiteetti on väärä
        -korvakorusynti keskeisimpiä asioita, joissa olet SRK:n kanssa eri linjalla. Siksi SRK ei sinulle taivaspaikkaa voi antaa
        -Sinä et kuulu siihen joukkoon ja sinulla ei ole sama oppi
        -Päivänselvää on, niin kuin aurinko taivaalla paistaa, niin sinä uskot ja opetat aivan eritavalla
        -sinä et usko ja ymmärrä ja vaadit uskovaisilta vielä hyväksymistä väärään hengellisyyteesi, joka on hengellistä huoruutta

Missä ovat perusteet näille väittämille? Yhtään perustelua ei ole, pelkkiä väittämiä, osin jopa ylemmyydentuntoisia ja herjaavia! Kun kerran minä saan tällaisia vastauksia, toki niihin voisi laittaa selitykset, miksi uskoni on kuollutta uskoa, miksi minulla ei ole Pyhää Henkeä, miksi uskoni ja oppini on erilainen, miksi minä en usko Raamatun mukaisesti ja oikein, miksi minun uskoni on väärää hengellisyyttä ja hengellistä huoruutta.

Jos osaa ja uskaltaa väittää näin, osaa ja uskaltaa varmaankin sanoa, miksi. Sen osaan minäkin sanoa, että rakkauden henki on tuosta listasta yhtä kaukana, kuin aurinko taivaalla paistaa.

• Jari-Kyösti
        weha kirjoitti:

hyvin Jumalan seurakuntaa:
        17. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
        18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

antamasi Raamatun paikat ovat hyviä, mutta ne tarkoittavat JUMALAN (NÄKYMÄTÖNTÄ ) SEURAKUNTAA, jonka osana toivon meidän olevan. ME EI OMISTETA YKSIN JUMALAN SEURAKUNTAA, vaan niinkuin itse sanoit ne joilla on JAETTU, ELÄVÄ USKO eli KAIKKI NE, JOTKA OMISTAVAT OIKEAN RAAMATULLISEN ELÄVÄN USKON kuuluvat tähän Jumalan seurakuntaan. Jokaisella sen seurakunnan jäsenellä on oikeus omistaa Kristuksen ansiotyö omalle kohdalleen ja sitä ei kukaan toinen voi häneltä kieltää.

• Sectori kirjoitti:

Lue itse. Kootut vastaukset ketjusta:

-ei lammashuoneessa ulkona olevan synninpäästössä ole sitä voimaa,koska ei omista pyhää henkeäkään. Se on kuollutta uskoa.
        -Muilla ei ole pyhää henkeä.
        -uskomisesi intensiteetti on väärä
        -korvakorusynti keskeisimpiä asioita, joissa olet SRK:n kanssa eri linjalla. Siksi SRK ei sinulle taivaspaikkaa voi antaa
        -Sinä et kuulu siihen joukkoon ja sinulla ei ole sama oppi
        -Päivänselvää on, niin kuin aurinko taivaalla paistaa, niin sinä uskot ja opetat aivan eritavalla
        -sinä et usko ja ymmärrä ja vaadit uskovaisilta vielä hyväksymistä väärään hengellisyyteesi, joka on hengellistä huoruutta

Missä ovat perusteet näille väittämille? Yhtään perustelua ei ole, pelkkiä väittämiä, osin jopa ylemmyydentuntoisia ja herjaavia! Kun kerran minä saan tällaisia vastauksia, toki niihin voisi laittaa selitykset, miksi uskoni on kuollutta uskoa, miksi minulla ei ole Pyhää Henkeä, miksi uskoni ja oppini on erilainen, miksi minä en usko Raamatun mukaisesti ja oikein, miksi minun uskoni on väärää hengellisyyttä ja hengellistä huoruutta.

Jos osaa ja uskaltaa väittää näin, osaa ja uskaltaa varmaankin sanoa, miksi. Sen osaan minäkin sanoa, että rakkauden henki on tuosta listasta yhtä kaukana, kuin aurinko taivaalla paistaa.

sinä olet väärä.

Kun Raamatussa nyt puhutaan yhdenlaisesta oikeasta uskosta ja opista, niin ei ole väärin pitää kiinni siitä.

• Sectori
        weha kirjoitti:

olen usein ottanut kohtia yhdenlaisesta uskosta ja opista ja sinä vaan vänkäät asiasta....

Tarkoitatko sitä, että en hyväksy erehtymättömän seurakunnan oppia? Sehän ei ole mitenkään ristiriidassa yhdenlaisen uskon kanssa. Ei mitenkään. Kristus vapahtaa edelleen. Luuk 15. osoittaa, että seurakunta (vaimo) kadottaa seurakuntalaisen (hoperahan). Vaimon on vain nöyrryttävä ja myönnettävä se, koska se on Raamatun Sana.

• Sectori
        weha kirjoitti:

sinä olet väärä.

Kun Raamatussa nyt puhutaan yhdenlaisesta oikeasta uskosta ja opista, niin ei ole väärin pitää kiinni siitä.

Kerro perusteet, äläkä enää jatka tuota hokemista.

Sinä olet pelkästään jo tässä ketjussa nimittänyt minua vääräksi kohta kymmenen kertaa. Silti en ole ottanut sinun uskoasi pois, ja pidättänyt sinun syntejäsi.

• Sectori kirjoitti:

Kerro perusteet, äläkä enää jatka tuota hokemista.

Sinä olet pelkästään jo tässä ketjussa nimittänyt minua vääräksi kohta kymmenen kertaa. Silti en ole ottanut sinun uskoasi pois, ja pidättänyt sinun syntejäsi.

miksi kysyt perusteita, vaikka yllä on vastaus ja peruste?

Lisäksi. joka ei ole meidän puolellamme, on meitä vastaan. Sinä kirjoittelet täällä asioita, jota et ymmärrä ja saat pian hengen heimolaiset puolellesi.

• Sectori
        weha kirjoitti:

Lisäksi. joka ei ole meidän puolellamme, on meitä vastaan. Sinä kirjoittelet täällä asioita, jota et ymmärrä ja saat pian hengen heimolaiset puolellesi.

Lisäänkö nämä listaani? Ei tässäkään vastauksessasi kovin paljon ole lihaa luiden ympärillä. Ihan kuin ajaisit minua kauemmaksi, siltä minusta tuntuu. Haluaisitko, että poistuisin täältä?

Haluan sanoa, että en missään tapauksessa kirjoita sellaista, jota en itse ymmärrä. Sen verran minulla on itsesuojeluvaistoa. Siinäkin mielessä tuli sinun listaasi taas yksi valhe lisää.

• oo-oh
        x-vl kirjoitti:

Lähimmäisenrakkausko on tärkeämpi kuin taivaaseen pääseminen?

• Sectori
        weha kirjoitti:

>>>>Lisäksi. joka ei ole meidän puolellamme, on meitä vastaan. Sinä kirjoittelet täällä asioita, jota et ymmärrä ja saat pian hengen heimolaiset puolellesi.

• Sectori kirjoitti:

>>>>Lisäksi. joka ei ole meidän puolellamme, on meitä vastaan. Sinä kirjoittelet täällä asioita, jota et ymmärrä ja saat pian hengen heimolaiset puolellesi.

Sinä uskot toisin...

• Sectori
        weha kirjoitti:

Sinä uskot toisin...

Luetaan yhdessä. Laita kohta tai kohdat tänne.

Annan tuonkin tuomion anteeksi.

• Sectori kirjoitti:

Luetaan yhdessä. Laita kohta tai kohdat tänne.

Annan tuonkin tuomion anteeksi.

paljon jankutettu jo. ...varmaan kiistät tapasi mukaan kaiken.
        apt.2:42. Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.

1.kor.1:10. Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.

Room.16:17. Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
        18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet.

• Sectori
        weha kirjoitti:

apt.2:42. Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.

1.kor.1:10. Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.

Room.16:17. Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
        18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet.

En tietystikään kiistä. Se on taas yksi väärä todistus minusta. Nuo ovat kaikki Raamatun Sanaa, uskon niiden olevan juuri niin. Missä niistä sanottiin, että minä olen uskosta osaton, tai uskon Jeesukseen väärin? Sehän on sinun mielikuvituksesi tuotetta, että minä esimerkiksi haluaisin eripuraa, tai houkuttelen luopumaan sinut niistä opetuksista, joita sinä olet saanut. Sekin on sinun mielikuvituksesi tuotetta, että palvelisin omaa vatsaani, ja kauniilla puheilla pettäisin vilpittömien sydämet. Olen jopa viimeksi vastannut sinulle näihin Raamatun kohtiin. Ja aika samalla tavalla vielä. Kaiva vain esiin.

Ainoa asia, josta sinä olet vetänyt herneen nenääsi, on se, että arvostelen erehtymättömäksi julistautunutta srk:ta, ja kehotan luopumaan sellaisesta harhasta. Erehtymättömyys aiheuttaa käytännössä kaikki muut ongelmat. Ei mikään seurakunta ole niin erehtymätön, että voisi teljetä Kristuksen omien seiniensä sisäpuolelle. Eivät mitkään seinät kestä sitä. Jeesus kyllä saattaa ilmestyä lukittujen ovien taakse, mutta kehottaa silloinkin olemaan pelkäämättä. Lukittujen ovien takana nimittäin usein pelätään.

• iveta
        Sectori kirjoitti:

En tietystikään kiistä. Se on taas yksi väärä todistus minusta. Nuo ovat kaikki Raamatun Sanaa, uskon niiden olevan juuri niin. Missä niistä sanottiin, että minä olen uskosta osaton, tai uskon Jeesukseen väärin? Sehän on sinun mielikuvituksesi tuotetta, että minä esimerkiksi haluaisin eripuraa, tai houkuttelen luopumaan sinut niistä opetuksista, joita sinä olet saanut. Sekin on sinun mielikuvituksesi tuotetta, että palvelisin omaa vatsaani, ja kauniilla puheilla pettäisin vilpittömien sydämet. Olen jopa viimeksi vastannut sinulle näihin Raamatun kohtiin. Ja aika samalla tavalla vielä. Kaiva vain esiin.

Ainoa asia, josta sinä olet vetänyt herneen nenääsi, on se, että arvostelen erehtymättömäksi julistautunutta srk:ta, ja kehotan luopumaan sellaisesta harhasta. Erehtymättömyys aiheuttaa käytännössä kaikki muut ongelmat. Ei mikään seurakunta ole niin erehtymätön, että voisi teljetä Kristuksen omien seiniensä sisäpuolelle. Eivät mitkään seinät kestä sitä. Jeesus kyllä saattaa ilmestyä lukittujen ovien taakse, mutta kehottaa silloinkin olemaan pelkäämättä. Lukittujen ovien takana nimittäin usein pelätään.

Weha kirjoitti: "Missä niistä sanottiin, että minä olen uskosta osaton, tai uskon Jeesukseen väärin? "

Ei sanottu ainakaan Raamatussa missään. Pidä uskosi, koska se on SINUN RAAMATULLINEN uskosi, eikä minkään yhdistyksen, sillä itse JEESUS KRISTUS on uskosi kohde ja HÄN ITSE tuntee sinut ja HÄN MAINITSEE SINUT eikä yhdistyksen ISÄN edessä ja on SINUN PUOLUSTUKSESI ja HÄNEN TUNTEMISESI KAUTTA SINULLA ON PÄÄSY IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN.

• iveta kirjoitti:

Weha kirjoitti: "Missä niistä sanottiin, että minä olen uskosta osaton, tai uskon Jeesukseen väärin? "

Ei sanottu ainakaan Raamatussa missään. Pidä uskosi, koska se on SINUN RAAMATULLINEN uskosi, eikä minkään yhdistyksen, sillä itse JEESUS KRISTUS on uskosi kohde ja HÄN ITSE tuntee sinut ja HÄN MAINITSEE SINUT eikä yhdistyksen ISÄN edessä ja on SINUN PUOLUSTUKSESI ja HÄNEN TUNTEMISESI KAUTTA SINULLA ON PÄÄSY IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN.

kysymys monkään orkanisaation tai yhdistyksen tai liikkeen uskosta, vaan yhdenlaisesta uskosta ja yhdenlaisesta opetuksesta.

15. Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.

Tässä ei siis mennä ihmisen mielipiteillä ja jutuilla, kuten yllä oleva teksti on ihmisjuttu.

• Sieltä se tulee
        weha kirjoitti:

kysymys monkään orkanisaation tai yhdistyksen tai liikkeen uskosta, vaan yhdenlaisesta uskosta ja yhdenlaisesta opetuksesta.

15. Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.

Tässä ei siis mennä ihmisen mielipiteillä ja jutuilla, kuten yllä oleva teksti on ihmisjuttu.

vl-"orkanisaatio" on peräisin suoraan saatanan pimeästä sydämestä.

• näin on
        weha kirjoitti:

piru Raamattua:
        Esim tuo:
        "apt.2:42. Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa. "

Keistä siinä puhutaan????

Jae alkaa näin:
        Ap 2:41
        "Jotka nyt ottivat hänen sanasa vastaan, ne kastettiin ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta
        sielua.
        JA HE PYSYIVÄT ALATI APOSTOLIEN OPETUKSESSA, LEIVÄN MURTAMISESSA JA RUKOUKSESSA."

Tuossa puhuttiin siis uskoontulleista ja aikuisina kastetuista uskovista eikä vauvanakastetuista
        vl-läisistä!!!!!!
        Eiväthän vl-läiset pidä edes rukouskokouksia!!!!

• Ystävän neuvo
        iveta kirjoitti:

Mikä tarve sinulla on saada Wehalta tunnustus omalle uskollesi?
        Kun olen lukenut sinun ja Wehan kirjoituksia, niin on tosi-asia, että teillä ON ERI OPPI!

Sinä uskot raamatullisesti, että olet saanut syntisi anteeksi uskomalla Herraan Jeesukseen, kuten Raamattu
        todistaa!
        Ole siunattu uskossasi! Tätä uskoa ei kukaan voi sinulta riistää.
        Room 8:34-35
        Kuka voi tuomita kadotukseen..."
        "Kuka voi erottaa meidät pois Kristuksen rakkaudesta..."
        "Ei mikään muu luotu voi erottaa meitä Kristuksen rakkaudesta."

Wehalla on ERI JEESUS!!!
        2. Kor 11:4
        "Mutta jos joku saarnaa teille TOISTA Jeesusta, kuin sitä, jota me olemme saarnanneet..."

Wehan Jeesus ON SRK, eli hän palvelee epäjumalaa!!!!!
        Sen tuntee jo tuosta armottomasta ja kovasta hengestä, joka hänessä on.
        Pyhä Henki on rakkauden ja armon henki, joka ei lyö toista kilvoittelijaa.

Rukoillaan Wehan puolesta, että hän vapautuisi tuosta kovuuden hengestään ja pääsisi
        Jumalan lasten ihanaan vapauteen!

• näin on kirjoitti:

piru Raamattua:
        Esim tuo:
        "apt.2:42. Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa. "

Keistä siinä puhutaan????

Jae alkaa näin:
        Ap 2:41
        "Jotka nyt ottivat hänen sanasa vastaan, ne kastettiin ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta
        sielua.
        JA HE PYSYIVÄT ALATI APOSTOLIEN OPETUKSESSA, LEIVÄN MURTAMISESSA JA RUKOUKSESSA."

Tuossa puhuttiin siis uskoontulleista ja aikuisina kastetuista uskovista eikä vauvanakastetuista
        vl-läisistä!!!!!!
        Eiväthän vl-läiset pidä edes rukouskokouksia!!!!

mukaan, lapsikaste tulee jo vanhurskauttamisopissa selväksi. Kohta puhuu siis uskovaisista Jumalan lapsista, jotka ovat apostolien opissa ja rukouksessa.

Varmasti oli paikalla myös lapsia ja pienokaisia sylissä, koska he oli suurinta osaa kansaa. Apostoli sanookin näin selvästi lupauksen kuuluvan myös lapsille:

39. Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu.

• näin on
        weha kirjoitti:

mukaan, lapsikaste tulee jo vanhurskauttamisopissa selväksi. Kohta puhuu siis uskovaisista Jumalan lapsista, jotka ovat apostolien opissa ja rukouksessa.

Varmasti oli paikalla myös lapsia ja pienokaisia sylissä, koska he oli suurinta osaa kansaa. Apostoli sanookin näin selvästi lupauksen kuuluvan myös lapsille:

39. Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu.

Jumalan sanaa!

Noita ihmisiähän ei oltu kastettu vauvana, kuten vl-läiset tekevät. He eivät siis olleet vl-läisiä!!
        MOT!

Toinen valhe:
        "Varmasti oli paikalla myös lapsia ja pienokaisia sylissä, koska he oli suurinta osaa kansaa. Apostoli sanookin näin selvästi lupauksen kuuluvan myös lapsille"

Weha jatkaa Sanan väärentämistä!
        Tuossa joukossa EI OLLUT VAUVOJA:
        Ap 2:38
        "Ottakoon KUKIN TEISTÄ KASTEEN..."

Pietari ei kehoittanut hakemaan vauvoja kastettavaksi, vaan kukin kastatti itsensä uskottuaan
        Pietarin julistusta:
        "Usko tulee kuulemisesta".

Miten vauvat olisivat pysyneet leivän murtamisessa ja rukouksessa?????

• Trim Cat
        weha kirjoitti:

>15. Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.<

1. Onko seurakunta nykyään erehtymtön?
        2. Onko seurakunta Raamatun kertomuksissa ollut erehtymätön?
        3. Miksi oppi on muuttunut?
        4. Kenellä on valtuudet julistaa jokin asia seurakunnan nimissä käytännössä kielletyksi/sallituksi?

• näin on kirjoitti:

Jumalan sanaa!

Noita ihmisiähän ei oltu kastettu vauvana, kuten vl-läiset tekevät. He eivät siis olleet vl-läisiä!!
        MOT!

Toinen valhe:
        "Varmasti oli paikalla myös lapsia ja pienokaisia sylissä, koska he oli suurinta osaa kansaa. Apostoli sanookin näin selvästi lupauksen kuuluvan myös lapsille"

Weha jatkaa Sanan väärentämistä!
        Tuossa joukossa EI OLLUT VAUVOJA:
        Ap 2:38
        "Ottakoon KUKIN TEISTÄ KASTEEN..."

Pietari ei kehoittanut hakemaan vauvoja kastettavaksi, vaan kukin kastatti itsensä uskottuaan
        Pietarin julistusta:
        "Usko tulee kuulemisesta".

Miten vauvat olisivat pysyneet leivän murtamisessa ja rukouksessa?????

kertoo, että Pietari sanoo, että lapsillekkin kuuluu lupaus ja kaste.

rukous kuuluu pyhitykseen...

• näin on
        weha kirjoitti:

kertoo, että Pietari sanoo, että lapsillekkin kuuluu lupaus ja kaste.

rukous kuuluu pyhitykseen...

Tuo "lupaus " EI TARKOITTANUT KASTETTA, VAAN PYHÄÄ HENKEÄ"!!!!

Jeesushan antoi tämän lupauksen ennen poislähtöään:
        Ap 1:4
        "Odottakaa Isältä SEN LUPAUKSEN TÄYTTYMISTÄ, jonka te olette minulta kuulleet."

Pietari ei tarkoita tuossa sylivauvoja, VAAN TULEVIA SUKUPOLVIA, "ketkä ikinä, Herra, teidän Jumalanne
        kutsuu"!!!!

Pappiko määrää, kenet Jumala kutsuu????

Lupaus pyhästäHengestä annettiin jo profeetta Jooelin aikana: Jooel 2:28

Wehan sekoilua:
        "rukous kuuluu pyhitykseen... "

hah, hah, miten tuosta saadaan vauvakaste?????

Miten vauvat voivat pysyä rukouksessa?????

• oo-oh kirjoitti:

Kyllä minä olen niin uskomassa, että 'lähimmäisenrakkaususko' vie taivaan kotiin! Todella kauniin termin keksitkin tuolle kristinuskon perusytimen ilmenemismuodolle. Usko näkyy ennen kaikkea suhteessa lähimmäisiin! Lähimmäisenrakkautena. Paitsi veeällille? Heillekö ne ovat toisensa poissulkevia kuten Raamattu ja inhimillisyyskin on ollut? Karmea vl-yhteenveto uskon ja rakkauden alueella.

Ja kristinuskon Ydin ei ole minusta uskoa vl-seurakunnan erehtymättömyyteen ja sen osallisuudessa talosteluun! Toki se voi viedä vl:n kauas lähimmäisenrakkaudesta. Sitähän sinäkin yritit minulle kirkastaa.

Luuletko sinä, että lähimmäisenrakkaus voi olla pahasta ja pahaksi? Miksi mitätöit sen, minkä Jeesus nostaa opetusten kärkiasiaksi. Hän kehoittaa siihen eikä 'pelkää', että sitä käytettäisiin taivastikapuiden rakentamiseen! Mutta sitä hän pelkää, että lakihenkiset 'terveet' ja 'rikkaat' tappavat heikon uskovaisen ruumiin ja vielä pahempaa jos tappavat sielun, vievät uskon ja toivon. ;(

Hyvä kun toit feikkiajatuksesi julki - keskustelun piristämiseksi...!
        Ei kai kukaan oikea vl kirjoita oikeasti noin tyhmästi?

• oo-oh kirjoitti:

Et kirjoittanutkaan lähimmäisenrakkaususko!
        Eli et keksinytkään mitään uutta sanaa.

Luin hötelösti, mutta ei se vastaukseni sisältöä muuta.

• Meiliaikku
        x-vl kirjoitti:

Se tuntee raamatun totuuden tuomioksi, joka ei usko. Raamatun totuuden kertominen on suurinta rakkautta lähimmäiselle ja rakkaimmallekin esim. omalle lapselle. Siksi me olemme aina puhuneet vapaasti uskomisen asiasta lapsillemme, koska se on elämämme kallein asia.

Usko ei tuo orjuutta, vaan Armo on vapautta Kristuksessa, se on vapautta synnistä. Se on ihanaa vapautta, kun ei tarvitse olla synnin orjuudessa. Armo opettaa panemaan synnin ja lankeemuksen anteeksiantamuksen alle.

Tämä armoa ja vapautta Kristuksessa, mitä olen saanut lapsesta asti omistaa kuusikymmentä vuotta, toivoisin sinunkin uudelleen löytävän.

Tätä eläväksi tekevää uskoa toivon kaikille täällä.

Kristuksen Henki haistaa sen , joka ei ole meistä. Yhdenkaltainen usko ja Hengen yhteys vain Jumalan seurakunnassa. "Tästä teidät tunnetaan minun oetuslapsikseni, että te rakkauden keskenänne pidätte " sanotaan Raamatussa. Jolla ei ole tätä rakkautta meihin, Jeesuksen opetuslapsiin, hän ei ole Jeesuksen opetuslapi.

• Meiliaikku
        Jari-Kyösti kirjoitti:

kirjoitti:

En väitä,etteikö Sectori sinulla ole uskoa .Mutta usko on enemmän, kuin heittäytymistä ja tuudittautumista Raamatun lauseisiin, rukouksiin, sakramentteihin. Meillä on tarjolla vain Yksi , yhdenlainen usko ja armojärjestys Raamatun mukaan, ei monenlainen ja erilainen ei jokaisen mielenmukainen.
        Jumalalla on maan päällä vain yksi Valtakunta, ei monia. Näin on uskottava, että usko on oikea.
        Etsivä löytää, kolkuttavalle avataan.
        Etsikää ensin Jumalan Valtakuntaa, niin kaikki muu sen ohessa teille annetaan.
        Jumalan Valtakunta on teitä lähestynyt , tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi ( syntien anteeksiantamus).

• Meiliaikku kirjoitti:

Se tuntee raamatun totuuden tuomioksi, joka ei usko. Raamatun totuuden kertominen on suurinta rakkautta lähimmäiselle ja rakkaimmallekin esim. omalle lapselle. Siksi me olemme aina puhuneet vapaasti uskomisen asiasta lapsillemme, koska se on elämämme kallein asia.

Usko ei tuo orjuutta, vaan Armo on vapautta Kristuksessa, se on vapautta synnistä. Se on ihanaa vapautta, kun ei tarvitse olla synnin orjuudessa. Armo opettaa panemaan synnin ja lankeemuksen anteeksiantamuksen alle.

Tämä armoa ja vapautta Kristuksessa, mitä olen saanut lapsesta asti omistaa kuusikymmentä vuotta, toivoisin sinunkin uudelleen löytävän.

Kristuksen Henki haistaa sen , joka ei ole meistä. Yhdenkaltainen usko ja Hengen yhteys vain Jumalan seurakunnassa. "Tästä teidät tunnetaan minun oetuslapsikseni, että te rakkauden keskenänne pidätte " sanotaan Raamatussa. Jolla ei ole tätä rakkautta meihin, Jeesuksen opetuslapsiin, hän ei ole Jeesuksen opetuslapi.

Minusta tuli lukiolaisena vl. Elin nuoruuteeni vl-seurakunnassa. Ehkä olemme tuttujakin, ainakin olen melkein samanikäinen kuin sinä?

Minun rakkauteni vl:een kuoli tuossa 70-luvun ahdistuksessa. Varmasti tiedät, mitä sillon tapahtui! Ehkä pystyit pitämään itseni erillään ja irrallisena noista vaiheista, mutta tiedät kuitenkin, mitä SRK:n taholta tuotiin vl-liikkeeseen - ehdoton kuuliaisuus erehtymättömälle vl-seurakunnalle. Minä en ollut kuuliainen ja minut hoidettiin nuorena äitinä ulos. En kaipaa takaisin, mutta kaipaan vl-taholta normaalia suhtautumista, ihmillistä ja tasavertaista kanssakäymistä. Sitä ei ole ollut!

Oletko itse vielä siinä hengessä?
        Jos olet, niin kiitos ja lopetan tähän.

• Totuus?
        Meiliaikku kirjoitti:

***Se tuntee raamatun totuuden tuomioksi, joka ei usko.***

totuus:

- vanhoillislestadiolaiset ovat koko maailman ainoita oikeita uskovaisia; kaikki muut vilpittömästi Kristukseen uskovat uskovaiset menevät helvettiin
        - Jumala ei pysty antamaan syntejä anteeksi eikä pelastamaan ihmissielua; vain vl-ihminen pystyy siihen
        - pelkkä vl-herätysliike on Jumalan valtakunta

Nämä ovat saatanan valheita. Niitä valheita opettavat vl-johtomiehet ja vl-saarnamiehet sekä Meiliaikku.

• Kerro syy
        Meiliaikku kirjoitti:

En väitä,etteikö Sectori sinulla ole uskoa .Mutta usko on enemmän, kuin heittäytymistä ja tuudittautumista Raamatun lauseisiin, rukouksiin, sakramentteihin. Meillä on tarjolla vain Yksi , yhdenlainen usko ja armojärjestys Raamatun mukaan, ei monenlainen ja erilainen ei jokaisen mielenmukainen.
        Jumalalla on maan päällä vain yksi Valtakunta, ei monia. Näin on uskottava, että usko on oikea.
        Jumalan Valtakunta on teitä lähestynyt , tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi ( syntien anteeksiantamus).

väännät tuota vl-paskaa palstalle?

• SRK:lle,
        Meiliaikku kirjoitti:

on usko turhaa.

Sitä siis yrität sanoa. Sinut tunnemme.

• pelastaa ja
        Meiliaikku kirjoitti:

VAIN kuuluminen vl-yhteisöön antaa autuuden.

VL-yhteisön ulkopuolella ei ole pelastusta, johan Raamattukin sen todistaa.

• (:)
        x-vl kirjoitti:

Kyllä minä olen niin uskomassa, että 'lähimmäisenrakkaususko' vie taivaan kotiin! Todella kauniin termin keksitkin tuolle kristinuskon perusytimen ilmenemismuodolle. Usko näkyy ennen kaikkea suhteessa lähimmäisiin! Lähimmäisenrakkautena. Paitsi veeällille? Heillekö ne ovat toisensa poissulkevia kuten Raamattu ja inhimillisyyskin on ollut? Karmea vl-yhteenveto uskon ja rakkauden alueella.

Ja kristinuskon Ydin ei ole minusta uskoa vl-seurakunnan erehtymättömyyteen ja sen osallisuudessa talosteluun! Toki se voi viedä vl:n kauas lähimmäisenrakkaudesta. Sitähän sinäkin yritit minulle kirkastaa.

Luuletko sinä, että lähimmäisenrakkaus voi olla pahasta ja pahaksi? Miksi mitätöit sen, minkä Jeesus nostaa opetusten kärkiasiaksi. Hän kehoittaa siihen eikä 'pelkää', että sitä käytettäisiin taivastikapuiden rakentamiseen! Mutta sitä hän pelkää, että lakihenkiset 'terveet' ja 'rikkaat' tappavat heikon uskovaisen ruumiin ja vielä pahempaa jos tappavat sielun, vievät uskon ja toivon. ;(

Luther sanoo jotenkin niin, että jos usko ja rakkaus ovat törmäyskurssilla, rakkauden tulee väistyä. Hänen käyttämäänsä sanamuotoa en muista. Mutta asia on klaari: usko on tärkeämpi kuin rakkaus.
        Usko on Jeesuksen sovitustyön omistamista omalle kohdalleen. Lähimmäisenrakkaus on sen hedelmää.
        Vanhoillislestadiolaisilla tuo hedelmä näkyy kuten Weha tuolla sanoi, siinä, ettei voi eksyttää toista myöntämällä hänen vääriä käsityksiään oikeiksi.

• (:) kirjoitti:

Luther sanoo jotenkin niin, että jos usko ja rakkaus ovat törmäyskurssilla, rakkauden tulee väistyä. Hänen käyttämäänsä sanamuotoa en muista. Mutta asia on klaari: usko on tärkeämpi kuin rakkaus.
        Usko on Jeesuksen sovitustyön omistamista omalle kohdalleen. Lähimmäisenrakkaus on sen hedelmää.
        Vanhoillislestadiolaisilla tuo hedelmä näkyy kuten Weha tuolla sanoi, siinä, ettei voi eksyttää toista myöntämällä hänen vääriä käsityksiään oikeiksi.

Jos Luther on jotain tuollaista sanonut, niin eipä minun ole pakko häntä uskoa.

Muistan Raamatusta lauseen:' ...vaikka meillä olisi KAIKKI USKO, että vuoria voisimme siirtää ja täydellinen oppi, niin emme mitään olisi, jos MEILTÄ PUUTTUISI RAKKAUS.

Mitä tuo rakkaus on? Rakkauttako seurakuntaa ja uskoystäviä kohtaan? Ja ulkopuolisiin sellainen rakkaus, joka kohdistuu heidän sieluihinsa, jotta hekin lähtisivät teitä seuraamaan 'taivastielle'. Muu rakkaushan ei ole mahdollista, sen tiedän. ;(

Mutta tietysti tajuan vl-asenteen, jos esim. minä olen kuin Jeesuksen ajan fariseukset, joita kohtaan Jeesuskin oli ankara. Minä näen kyllä kunnon 'fariseuksia' vl-liikkeessäkin. Eikä se väärä ole kaukana kenestäkään meistä kuten vl-SL kerran iltahartaudessaan sanoi.

• Niin?
        (:) kirjoitti:

samanlainen vl-kusipää kuin weha?

• Niin? kirjoitti:

Tuollainen 'kusipää' olen minäkin ollut vuosikausia nuoruudessani. ;(

Olin aikoinaan niin kunnon vl, että haukkumiset lisäsivät vain taivastoivoani ja kuvitelmia siitä, että ihana kun tämä maailma loppuu ihan pian ja pääsee pois... pois pahojen ihmisten ja kiusausten läheisyydestä... ;(

• Sectori
        Ystävän neuvo kirjoitti:

Mikä tarve sinulla on saada Wehalta tunnustus omalle uskollesi?
        Kun olen lukenut sinun ja Wehan kirjoituksia, niin on tosi-asia, että teillä ON ERI OPPI!

Sinä uskot raamatullisesti, että olet saanut syntisi anteeksi uskomalla Herraan Jeesukseen, kuten Raamattu
        todistaa!
        Ole siunattu uskossasi! Tätä uskoa ei kukaan voi sinulta riistää.
        Room 8:34-35
        Kuka voi tuomita kadotukseen..."
        "Kuka voi erottaa meidät pois Kristuksen rakkaudesta..."
        "Ei mikään muu luotu voi erottaa meitä Kristuksen rakkaudesta."

Wehalla on ERI JEESUS!!!
        2. Kor 11:4
        "Mutta jos joku saarnaa teille TOISTA Jeesusta, kuin sitä, jota me olemme saarnanneet..."

Wehan Jeesus ON SRK, eli hän palvelee epäjumalaa!!!!!
        Sen tuntee jo tuosta armottomasta ja kovasta hengestä, joka hänessä on.
        Pyhä Henki on rakkauden ja armon henki, joka ei lyö toista kilvoittelijaa.

Rukoillaan Wehan puolesta, että hän vapautuisi tuosta kovuuden hengestään ja pääsisi

Vastasit itse kysymykseesi varsin osuvasti:

Ei minulla ole hätää.

• Sectori
        weha kirjoitti:

Kaikki, mitä 1.Tim.3 mainitsee, tapahtuu Jeesuksessa Kristuksessa. Ja myös päättyy:

>>>16. Ja tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus: Hän, joka on ilmestynyt lihassa, vanhurskautunut Hengessä, näyttäytynyt enkeleille, saarnattu pakanain keskuudessa, uskottu maailmassa, otettu ylös kirkkauteen.

Niin? kirjoitti:

En ole vl, mutta te ilmeisesti olette 'kusipäitä', kun haukutte muita sellaisiksi.
        Wehan kirjoituksia en ole paljon lukenut. Tästä ketjusta luin muutaman.

X-vl vain kirjoitti niin pehmeitä, että epäilen, ettei hän ole kristitty, kun ei tiedä kristinuskon perusasiaa. Vain omakohtainen usko Jeesuksen sovitustyöhön pelastaa. Mikään lähimmäisenrakkaus tai muukaan hyvä asia ei pelasta. Ne ovat vain uskon hedelmiä.

Jos vaatii toista puhumaan tai toimimaan vastoin tämän omaa uskoa, harjoittaa hengellistä väkivaltaa, mistä on lähimmäisenrakkaus kaukana. Sain sen käsityksen, että x-vl harjoittaa juuri tuollaista väkivaltaa, niin että jos hän uskoo että lähimmäisenrakkaus hänet pelastaa, hänen pitäisi lopettaa tuo toimintansa kiireesti.

En ole vl, mutta te ilmeisesti olette 'kusipäitä', kun haukutte muita sellaisiksi.
        Wehan kirjoituksia en ole paljon lukenut. Tästä ketjusta luin muutaman.

X-vl vain kirjoitti niin pehmeitä, että epäilen, ettei hän ole kristitty, kun ei tiedä kristinuskon perusasiaa. Vain omakohtainen usko Jeesuksen sovitustyöhön pelastaa. Mikään lähimmäisenrakkaus tai muukaan hyvä asia ei pelasta. Ne ovat vain uskon hedelmiä.

Jos vaatii toista puhumaan tai toimimaan vastoin tämän omaa uskoa, harjoittaa hengellistä väkivaltaa, mistä on lähimmäisenrakkaus kaukana. Sain sen käsityksen, että x-vl harjoittaa juuri tuollaista väkivaltaa, niin että jos hän uskoo että lähimmäisenrakkaus hänet pelastaa, hänen pitäisi lopettaa tuo toimintansa kiireesti.

-------------------------------

x-vl kirjoitti:

-------------------------------

Menit sanattomaksi? Minäkin sanoin tuossa jo kaiken, mitä oli sanottavaa.

Menit sanattomaksi? Minäkin sanoin tuossa jo kaiken, mitä oli sanottavaa.

---------------------------

• Meiliaikku
        x-vl kirjoitti:

Minusta tuli lukiolaisena vl. Elin nuoruuteeni vl-seurakunnassa. Ehkä olemme tuttujakin, ainakin olen melkein samanikäinen kuin sinä?

Minun rakkauteni vl:een kuoli tuossa 70-luvun ahdistuksessa. Varmasti tiedät, mitä sillon tapahtui! Ehkä pystyit pitämään itseni erillään ja irrallisena noista vaiheista, mutta tiedät kuitenkin, mitä SRK:n taholta tuotiin vl-liikkeeseen - ehdoton kuuliaisuus erehtymättömälle vl-seurakunnalle. Minä en ollut kuuliainen ja minut hoidettiin nuorena äitinä ulos. En kaipaa takaisin, mutta kaipaan vl-taholta normaalia suhtautumista, ihmillistä ja tasavertaista kanssakäymistä. Sitä ei ole ollut!

Oletko itse vielä siinä hengessä?
        Jos olet, niin kiitos ja lopetan tähän.

Minä suhtaudun kaikkiin ihmisiin samalla tavalla , oli mitä uskoa tahansa tai ei uskoa ollenkaan. Jokaisella meillä on ihmisarvomme. Uskon asioissa minä en omantuntoni vuoksi pehmenny , enkä mielistele, mutta ei se olekaan sitä ihmistä vastaan osoitettu, vaan väärää vastaan. Olen ollut aina samalla lailla uskomassa aina.

Muistan hyvin 70-luvun ajat, joillakin paikkakunnilla oli hyvinkin sekavaa. Monet uskovaiset olivat aivan sekaisin, luulivat olevansa epäuskossa peräti, kun olivat lain alle itsensä ajaneet

Sehän oli , kuule, eriseura siionissa, joka koetteli monen uskoa. Monta ystävää lähti minultakin pois Siionista. On tosi, että kuuliaisuutta meiltä kysytään.

Monia kohdeltiin ehdottomasti väärinja kovin ottein , mutta ymmärrä ystävä kallis, ettei se hoito ollut Jumalalta, vaan ihmisen lihasta lähtevää ja hänen sekavasta uskontilasta.

Olihan silloin hyviä, oikeita hoitojakin paljon ja monet saivat parannuksen armon lakihenkisyydestä ja kovuudesta.
        Mutta kuule, että sinä Jumalan valtakuntaan sittenkin pahennuit, kun sen jätit. Oletko koskaan miettinyt, että se oli sittenkin virhe?

Voi hyvinkin olla niin, että tunnemmme toisemme , ei ole näkölinjaa tällä palstalla. Kiva, kun kerroit, ajattelinkin jotain tällaista, jutellaan jatkossa. minulla on vain Jumalan Henki, ei muita henkiä.

• Meiliaikku kirjoitti:

Minä suhtaudun kaikkiin ihmisiin samalla tavalla , oli mitä uskoa tahansa tai ei uskoa ollenkaan. Jokaisella meillä on ihmisarvomme. Uskon asioissa minä en omantuntoni vuoksi pehmenny , enkä mielistele, mutta ei se olekaan sitä ihmistä vastaan osoitettu, vaan väärää vastaan. Olen ollut aina samalla lailla uskomassa aina.

Muistan hyvin 70-luvun ajat, joillakin paikkakunnilla oli hyvinkin sekavaa. Monet uskovaiset olivat aivan sekaisin, luulivat olevansa epäuskossa peräti, kun olivat lain alle itsensä ajaneet

Sehän oli , kuule, eriseura siionissa, joka koetteli monen uskoa. Monta ystävää lähti minultakin pois Siionista. On tosi, että kuuliaisuutta meiltä kysytään.

Monia kohdeltiin ehdottomasti väärinja kovin ottein , mutta ymmärrä ystävä kallis, ettei se hoito ollut Jumalalta, vaan ihmisen lihasta lähtevää ja hänen sekavasta uskontilasta.

Olihan silloin hyviä, oikeita hoitojakin paljon ja monet saivat parannuksen armon lakihenkisyydestä ja kovuudesta.
        Mutta kuule, että sinä Jumalan valtakuntaan sittenkin pahennuit, kun sen jätit. Oletko koskaan miettinyt, että se oli sittenkin virhe?

Voi hyvinkin olla niin, että tunnemmme toisemme , ei ole näkölinjaa tällä palstalla. Kiva, kun kerroit, ajattelinkin jotain tällaista, jutellaan jatkossa. minulla on vain Jumalan Henki, ei muita henkiä.

Kiitos viestistäsi!
        Kuittaan lukeneeni sen.

En jatka.

• Leksa-Veksa
        x-vl kirjoitti:

Olin aikoinaan niin kunnon vl, että haukkumiset lisäsivät vain taivastoivoani ja kuvitelmia siitä, että ihana kun tämä maailma loppuu ihan pian ja pääsee pois... pois pahojen ihmisten ja kiusausten läheisyydestä... ;(

Olin minäkin nuorena syrjäänvetäytyvä uskoni vuoksi. Kartoin kaikkea kaveriporukoita, joissa kokeiltiin kaljaa ja tupakkaa. Olin paljon yksin, kun sillä tavalla uskoin pysyväni erossa maailman pahuudesta.
        En osannut viihtyä oikein lestaporukoissakaan, kun sielläkin oli sellaista henkeä, joka ei sopinut minun maailmankuvaani. Lestadiolaisuudessa olen silti pysynyt katkeamattomasti läpi elämäni, se tuo jotain korviketta, koska opin sen, että ihan erakoksi ei kannata jäädä, vaan on hyvä kuulua johonkin laumaan.

Melkoista tasapainotteluahan se on ollut koettaa pysyä kultaisella keskitiellä, minä kun en ole ääripään kulkija kuin politiikassa, jos siinä kokoomusta pidetään oikean ääripäänä, keskustaa keskitienä ja vasemmistoa toisena äärilaitana.

Olen ajatellut niinkin, että saadakseni lapseni kasvatetuiksi kunnon kansalaisiksi, kuljetan heitä seurakunnan kerhoissa ja pyhäkouluissa, koska uskon siihen, että ihminen tarvitsee kasvaakseen uskonnollisen taustan, uskon tähän niin vahvasti, etten sitä edes epäile.
        Ateistinen elämänkatsomus ei voi tarjota ihmiselle onnellista elämää ja sisintä.
        Vaikka en itse kaikkeen lestadiolaisuudessa usko, annan lasteni uskoa, koska näyttää vahvasti siltä, että se tuo onnea ja autuutta, harmoniaa.
        Jo pelkästään se, kun saa lapsensa pysymään pois sellaisista maailmallisista orjuuttavista elämäntavoista kuin alkoholi ja tupakka, katson suureksi saavutukseksi.
        En ala kuitenkaan puhumaan syntyvyyden säännöstelystä, koska se on perheiden sisäinen oma asia, heidän on voitava itse päättää ilman ulkopuolista ohjausta, mikä lapsimäärä on hyväksi.
        Kun kerran itse olen sen tajunnut, niin odotan muidenkin tajuavan.
        Lapsia meillä on riittävästi, mutta lisääkin on vielä mahdollista saada.
        Olemme jonkin verran käyttäneet järkeäkin tässä asiassa.

• Meiliaikku
        x-vl kirjoitti:

Kiitos viestistäsi!
        Kuittaan lukeneeni sen.

En jatka.

kiitos , kun viitsit lukea.

• Meiliaikku
        x-vl kirjoitti:

Mutta sehän ei ole oikeaa uskoa, eikä edes oikeaa lestadiolaisuutta.

• Sinun henki
        Meiliaikku kirjoitti:

##minulla on vain Jumalan Henki, ei muita henkiä.##

saatanan henki, koska uskot vl-valheoppeihin.

• suoraan huutelen
        Meiliaikku kirjoitti:

Mutta sehän ei ole oikeaa uskoa, eikä edes oikeaa lestadiolaisuutta.

Se oli juuri sitä oikeaa ja pahimmasta päästä'!

• Meiliaikku
        Sinun henki kirjoitti:

##minulla on vain Jumalan Henki, ei muita henkiä.##

saatanan henki, koska uskot vl-valheoppeihin.

Epäuskoisella on saatanan henki ja minä en ole epäuskoinen, vaan uskovainen

• Leksa-Veksa kirjoitti:

Olin minäkin nuorena syrjäänvetäytyvä uskoni vuoksi. Kartoin kaikkea kaveriporukoita, joissa kokeiltiin kaljaa ja tupakkaa. Olin paljon yksin, kun sillä tavalla uskoin pysyväni erossa maailman pahuudesta.
        En osannut viihtyä oikein lestaporukoissakaan, kun sielläkin oli sellaista henkeä, joka ei sopinut minun maailmankuvaani. Lestadiolaisuudessa olen silti pysynyt katkeamattomasti läpi elämäni, se tuo jotain korviketta, koska opin sen, että ihan erakoksi ei kannata jäädä, vaan on hyvä kuulua johonkin laumaan.

Melkoista tasapainotteluahan se on ollut koettaa pysyä kultaisella keskitiellä, minä kun en ole ääripään kulkija kuin politiikassa, jos siinä kokoomusta pidetään oikean ääripäänä, keskustaa keskitienä ja vasemmistoa toisena äärilaitana.

Olen ajatellut niinkin, että saadakseni lapseni kasvatetuiksi kunnon kansalaisiksi, kuljetan heitä seurakunnan kerhoissa ja pyhäkouluissa, koska uskon siihen, että ihminen tarvitsee kasvaakseen uskonnollisen taustan, uskon tähän niin vahvasti, etten sitä edes epäile.
        Ateistinen elämänkatsomus ei voi tarjota ihmiselle onnellista elämää ja sisintä.
        Vaikka en itse kaikkeen lestadiolaisuudessa usko, annan lasteni uskoa, koska näyttää vahvasti siltä, että se tuo onnea ja autuutta, harmoniaa.
        Jo pelkästään se, kun saa lapsensa pysymään pois sellaisista maailmallisista orjuuttavista elämäntavoista kuin alkoholi ja tupakka, katson suureksi saavutukseksi.
        En ala kuitenkaan puhumaan syntyvyyden säännöstelystä, koska se on perheiden sisäinen oma asia, heidän on voitava itse päättää ilman ulkopuolista ohjausta, mikä lapsimäärä on hyväksi.
        Kun kerran itse olen sen tajunnut, niin odotan muidenkin tajuavan.
        Lapsia meillä on riittävästi, mutta lisääkin on vielä mahdollista saada.
        Olemme jonkin verran käyttäneet järkeäkin tässä asiassa.

"Jo pelkästään se, kun saa lapsensa pysymään pois sellaisista maailmallisista orjuuttavista elämäntavoista kuin alkoholi ja tupakka, katson suureksi saavutukseksi."

Tarkoitit kai, että annat lastesi käydä ry:n tilaisuuksissa, jotta he saisivat osakseen onnea ja autuutta ja kunnon elämäntavat?

Sitten puhut tupakasta. Vl-seurakunta ei julista tupakanpolttoa synniksi, joten sen välttäminen ei ole siellä kovin tärkeää. Kartettavia syntiasioita on niin paljon, että tupakka vain pahana tapana ei kuulune niihin?

Minun poikani sanoi eivl-kaverille, joka tarjosi tupakkaa: ei kiitos, enhän minä mikään lesta (enää) ole.

• x-vl kirjoitti:

Jeesuksen 'Laupias Samarialainen' - vertaus on minusta sydäntä lämmittävä ja uskoani vahvistava!

Siinä lähimmäisenrakkaus ilmenee niin taivaallisella tavalla, että heikon uskovaisen ihmisen on sitä vaikea toteuttaa, mutta uskovaiselle se on sellainen IHANNE, johon sydämenhalulla tahtoo pyrkiä. Se on niin inhimillistä ja rakkaudellista. Eikä lainkaan Raamatun vastaista. ;)

Pappi ja leviitta eivät halunneet auttaa samarialaista, kun heille usko perinnäissääntöineen oli tärkeämpää kuin lähimmäisen rakastaminen ja auttaminen? Varsinkin kun uhrina oli halveksittu ja kartettava samarialainen! Oikea Jumalaa pelkäävä juutalainen ei voinut osoittaa lähimmäisenrakkautta, kun hänen uskonsa oli kiinnitetty lakiin ja tapasääntöihin, usko meni rakkauden edelle.

Jeesus ei opettanut niin kuin fariseukset.

• outo juttu
        Meiliaikku kirjoitti:

Epäuskoisella on saatanan henki ja minä en ole epäuskoinen, vaan uskovainen

Pyhä Henki niin miksi sinussa ei näy hengen hedelmää????

"Hengen hedelmä on rakkaus, pitkämielisyys, sävyisyyss....."???

Teissähän Wehan kanssa on tuomion, vihan, panettelun ja ylpeyden henki!

x-vl kirjoitti:

Jeesuksen 'Laupias Samarialainen' - vertaus on minusta sydäntä lämmittävä ja uskoani vahvistava!

Siinä lähimmäisenrakkaus ilmenee niin taivaallisella tavalla, että heikon uskovaisen ihmisen on sitä vaikea toteuttaa, mutta uskovaiselle se on sellainen IHANNE, johon sydämenhalulla tahtoo pyrkiä. Se on niin inhimillistä ja rakkaudellista. Eikä lainkaan Raamatun vastaista. ;)

Pappi ja leviitta eivät halunneet auttaa samarialaista, kun heille usko perinnäissääntöineen oli tärkeämpää kuin lähimmäisen rakastaminen ja auttaminen? Varsinkin kun uhrina oli halveksittu ja kartettava samarialainen! Oikea Jumalaa pelkäävä juutalainen ei voinut osoittaa lähimmäisenrakkautta, kun hänen uskonsa oli kiinnitetty lakiin ja tapasääntöihin, usko meni rakkauden edelle.

Jeesus ei opettanut niin kuin fariseukset.

Mitä tuolla on tekemistä sydämenuskon kanssa? Se menee rakkauden edelle, nimittäin jos toinen on vaatimassa että 'rakastaaksesi' sinun täytyy luopua omista uskonkäsityksistäsi, niinkuin sinä tunnut vaativan.
        Jos noin vaadit, se on lähimmäisenrakkauden irvikuva ja hengellistä väkivaltaa. Paasaat lähimmäisenrakkaudesta, vaan et itse sitä tunne! Eikö pitäisi vaatia ensin itseltään ja sitten vasta muilta?

Jos olet ajallisessa mielessä maahan lyöty ja apua vailla niinkuin tuo samarialainen, ja toinen 'kulkee ohi', se on lähimmäisenrakkauden puutetta. Mutta jos uskot toisin kuin joku muu, ja vaadit että hänen lähimmäisenrakkauden nimissä pitäisi muuttaa omia käsityksiään, niin, en viitsi sanoa mitä sellaisesta ajattelen.

Yrität väistää vastuusi vähättelemällä toisten uskoa ja väittämällä sen olevan vain lakia ja tapasääntöjen noudattamista. Siinä syyllistyt sieluntilan arviointiin, joka ei ihmiselle kuulu. Vain Jumala näkee ihmisen sydämeen.

Sanoit tuolla, että lähimmäisenrakkaususko vie taivaan kotiin, ja se ei ole kristillistä puhetta. Vain usko Jeesuksen sovitustyöhön vie.

Mitä tuolla on tekemistä sydämenuskon kanssa? Se menee rakkauden edelle, nimittäin jos toinen on vaatimassa että 'rakastaaksesi' sinun täytyy luopua omista uskonkäsityksistäsi, niinkuin sinä tunnut vaativan.
        Jos noin vaadit, se on lähimmäisenrakkauden irvikuva ja hengellistä väkivaltaa. Paasaat lähimmäisenrakkaudesta, vaan et itse sitä tunne! Eikö pitäisi vaatia ensin itseltään ja sitten vasta muilta?

Jos olet ajallisessa mielessä maahan lyöty ja apua vailla niinkuin tuo samarialainen, ja toinen 'kulkee ohi', se on lähimmäisenrakkauden puutetta. Mutta jos uskot toisin kuin joku muu, ja vaadit että hänen lähimmäisenrakkauden nimissä pitäisi muuttaa omia käsityksiään, niin, en viitsi sanoa mitä sellaisesta ajattelen.

Yrität väistää vastuusi vähättelemällä toisten uskoa ja väittämällä sen olevan vain lakia ja tapasääntöjen noudattamista. Siinä syyllistyt sieluntilan arviointiin, joka ei ihmiselle kuulu. Vain Jumala näkee ihmisen sydämeen.

Sanoit tuolla, että lähimmäisenrakkaususko vie taivaan kotiin, ja se ei ole kristillistä puhetta. Vain usko Jeesuksen sovitustyöhön vie.

Katsoin väärin.
        Tarkoitukseni ei ollut vastata sinulle.

x-vl kirjoitti:

Katsoin väärin.
        Tarkoitukseni ei ollut vastata sinulle.

No tulinpahan sanoneeksi asiat toiseen kertaan.

• vanha tuttusi

Kannattaako sinun jatkaa yrityksiäsi päästä syvälliseen keskusteluun Wehan kanssa?

Kuten varmaan olet jo huomannutkin, vastassasi on ohjelmoitu robotti nimeltä Weha? Robotin kanssa ei voi keskustella, koska robotti ei pysty itsenäiseen ajatteluun eikä päätöksentekoon; se voi vain totella ja toistaa annettuja käskyjä.

• oli jo vanhassa testamentissa Pyhä Henki palastavassa merkityksessä. Pietari sanoo omille aikalaisilleen, että kasteen lupaus koski myös heidän lapsiaan.

"Ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen
        syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu..." (Apt. 2:38,
        39). Aivan selvästi Pietari käskee kastamaan myös lapset.

weha:Tulevatkaan polvet eivät ole kuitenkaan koskaan
        ilman pieniä lapsia. Pietarin ei olisi myöskään tarvinnut puhua erikseen vanhemmille
        varttuneitten lasten kastamisesta; hehän saattoivat itse tulla kasteelle!

Filipin vanginvartija, Apt. 16:25-34. "Hänet ja kaikki hänen
        omaisensa kastettiin kohta.
        weha: ei voitaisi puhua "koko" perhekunnasta, jos pienet lapset jätetään pois. Lapsia oli paljon, koska ehkäisyä ei ollut.

Sectorille, sen veran muistutan, että myös VL:illä pn oikeus uskoa niin kuin asian näkee ja uskoo-
        Te olette saaneet uudestikastajien vaikutteita.

• näin on
        weha kirjoitti:

oli jo vanhassa testamentissa Pyhä Henki palastavassa merkityksessä. Pietari sanoo omille aikalaisilleen, että kasteen lupaus koski myös heidän lapsiaan.

ilman pieniä lapsia. Pietarin ei olisi myöskään tarvinnut puhua erikseen vanhemmille

weha: ei voitaisi puhua "koko" perhekunnasta, jos pienet lapset jätetään pois. Lapsia oli paljon, koska ehkäisyä ei ollut.

Sectorille, sen veran muistutan, että myös VL:illä pn oikeus uskoa niin kuin asian näkee ja uskoo-

Weha:
        "(Apt. 2:38,
        39). Aivan selvästi Pietari käskee kastamaan myös lapset."

Älä valehtele. Pietari sanoi:
        "Ottakoon KUKIN TEISTÄ KASTEEN."

Etkö tajua, mitä se tarkoittaa.

Käskikö Pietari hakemaan vauvat kastettavaksi?

Weha:
        "weha: ei voitaisi puhua "koko" perhekunnasta, jos pienet lapset jätetään pois. Lapsia oli paljon, koska ehkäisyä ei ollut."

Miksi et lue Jumalan sanaa. Perhekunnassa kaikki olivat sen ikäisiä, että tekivät parannuksen ja uskoivat:
        Ap 18:8
        "Mutta synagoogan esimies,Krispus, ja KOKO HÄNEN PERHEKUNTANSA USKOIVAT Herraan,
        ja heidät kastettiin."

Nooakin meni arkkiin koko perhekuntansa kanssa, eikä siinä ollut vauvoja!!!

• totuus esiin
        weha kirjoitti:

oli jo vanhassa testamentissa Pyhä Henki palastavassa merkityksessä. Pietari sanoo omille aikalaisilleen, että kasteen lupaus koski myös heidän lapsiaan.

estä teitä uskomasta niinkuin haluatte!

"Sectorille, sen veran muistutan, että myös VL:illä pn oikeus uskoa niin kuin asian näkee ja uskoo"

Totta kai saatte uskoa niinkuin teille on opetettu, mutta meillä on myös oikeus osoittaa Jumalan Sanasta, että olette harhassa!

Ja kuka on antanut teille valtuudet tuomita kaikki muut, jotka eivät kokoonnu Rauhanyhdistyksellä,
        harhaoppisiksi???

Ei ainakaan Jumalan sana! Sillä ainoa kriteeri on tämä:
        1. Joh 4:2
        Tästä te tunnette Jumalan hengen. jokainen Henki, joka tunnustaa Jesuksen Kristukseksi, lihaan
        tulleekis, on Jumalasta."

1. Joh 5:1
        "Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen joka rakastaa Häntä,
        joka on synnyttänyt, rakastaa myös sitä, joka Hänestä on syntynyt."

Teillehän tällainen Sanan todistus ei riitä!

• totuus esiin kirjoitti:

estä teitä uskomasta niinkuin haluatte!

"Sectorille, sen veran muistutan, että myös VL:illä pn oikeus uskoa niin kuin asian näkee ja uskoo"

Totta kai saatte uskoa niinkuin teille on opetettu, mutta meillä on myös oikeus osoittaa Jumalan Sanasta, että olette harhassa!

Ja kuka on antanut teille valtuudet tuomita kaikki muut, jotka eivät kokoonnu Rauhanyhdistyksellä,
        harhaoppisiksi???

Ei ainakaan Jumalan sana! Sillä ainoa kriteeri on tämä:
        1. Joh 4:2
        Tästä te tunnette Jumalan hengen. jokainen Henki, joka tunnustaa Jesuksen Kristukseksi, lihaan
        tulleekis, on Jumalasta."

1. Joh 5:1
        "Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen joka rakastaa Häntä,
        joka on synnyttänyt, rakastaa myös sitä, joka Hänestä on syntynyt."

Teillehän tällainen Sanan todistus ei riitä!

"teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu!, koskee siis kastetta.

Lapsekaste on varmin kaste, koska hän ei voi valehdella, eikä pettää. Maamme kasteopetus on retuperällä ja uusipakanuus saa voittoja. Vaikka olisimme menneet tuhlaajapojan tielle tai lahkojen ojaan, emme tarvitse uudelleen kastamista, vaan uudelleen uskomista. Kristus tulee pian, väärät opit vain kasvavat.

• outo juttu
        weha kirjoitti:

"teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu!, koskee siis kastetta.

Lapsekaste on varmin kaste, koska hän ei voi valehdella, eikä pettää. Maamme kasteopetus on retuperällä ja uusipakanuus saa voittoja. Vaikka olisimme menneet tuhlaajapojan tielle tai lahkojen ojaan, emme tarvitse uudelleen kastamista, vaan uudelleen uskomista. Kristus tulee pian, väärät opit vain kasvavat.

jäänyt kansakoulu kesken, kun hän ei ymmärrä suomenkielen lauserakennetta??

Ap 2:38-39
        "Niin Pietari sanoi heille (lapsillekko????)
        Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen, syntienne
        anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan;
        sillä teille ja teidän lapsillenne TÄMÄ LUPAUS on annettu, kaikille, jotka kaukana ovat, jotka Herra, teidän Jumalanne kutsuu."

Tuossahan sanotaan selvästi, että tuo lupaus tarkoittaa Pyhän Hengen lahjaa EIKÄ kastetta.
        Eihän Pietari edes kehoittanut tuomaan vauvoja kasteelle vaan "OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN".

Mutta jos kansakoulu on jäänyt Wehalta kesken, niin ymmärrän, että hän ei tajua näin
        yksinkertaista asiaa!

• outo juttu kirjoitti:

jäänyt kansakoulu kesken, kun hän ei ymmärrä suomenkielen lauserakennetta??

Ap 2:38-39
        "Niin Pietari sanoi heille (lapsillekko????)
        Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen, syntienne
        anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan;
        sillä teille ja teidän lapsillenne TÄMÄ LUPAUS on annettu, kaikille, jotka kaukana ovat, jotka Herra, teidän Jumalanne kutsuu."

Tuossahan sanotaan selvästi, että tuo lupaus tarkoittaa Pyhän Hengen lahjaa EIKÄ kastetta.
        Eihän Pietari edes kehoittanut tuomaan vauvoja kasteelle vaan "OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN".

Mutta jos kansakoulu on jäänyt Wehalta kesken, niin ymmärrän, että hän ei tajua näin
        yksinkertaista asiaa!

sisälukutaito hukassa?
        Jos kerran pienillä lapsillakin on Pyhän Hengen lupaus, kuuluu ennenmuuta heillekkin lupauksen merkki ja Jeesuksen armoliitto, hyvän omantunnon liitto kaste . Tätä ei voi meiltä ratkaiuskristityt ikipäivinä muuttaa.

Kun ihminen saa parannuksen armon, hän voi syntinä hyljätä mahdollisen uuden kasteensa ja palata ensimmäiseen Jumalan tekemään liittoon, uskon kautta.

• weha kirjoitti:

sisälukutaito hukassa?
        Jos kerran pienillä lapsillakin on Pyhän Hengen lupaus, kuuluu ennenmuuta heillekkin lupauksen merkki ja Jeesuksen armoliitto, hyvän omantunnon liitto kaste . Tätä ei voi meiltä ratkaiuskristityt ikipäivinä muuttaa.

Kun ihminen saa parannuksen armon, hän voi syntinä hyljätä mahdollisen uuden kasteensa ja palata ensimmäiseen Jumalan tekemään liittoon, uskon kautta.

kertoa sinulle, ettei elävä usko ole kiinni viisaudesta, vaan järki usein on uskomisen este.
        1.kor.1:20. "Missä ovat viisaat ja oppineet, missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hulluudeksi?
        21. Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat.
        22. Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta.
        23. Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta"

apt.4:13. Mutta kuin he näkivät Pietarin ja Johanneksen puheen rohkeuden, sillä he ymmärsivät heidät oppimattomiksi ja kirjantaitamattomiksi miehiksi, ihmettelivät he ja tunsivat heidät, että he Jesuksen kanssa olleet olivat.

2.Kor.10:5. Ja me maahan lyömme aivoitukset ja kaiken korkeuden, joka hänensä korottaa Jumalan tuntemista vastaan, ja vangiksi otamme kaiken ajatuksen Kristuksen kuuliaisuuden alle,

• outo juttu
        weha kirjoitti:

sisälukutaito hukassa?

mitä Pietari kirjoittaa tuossa???

HÄN EI PUHU MITÄÄN VAUVOISTA!!!!! eikä edes pienistä lapsista!!!!
        Missä sinun aivosi ovat?

Vauvat ovat Jeesuksen omia ilman mitään vesirituaaliakin!

Kun Pietari puhuu lupauksesta "teille ja teidän lapsillenne" HÄN EI TARKOITA KASTETTA, vaan sitä, että lupaus Pyhästä Hengestä kuuluu myös tuleville sukupolville!!!!

Mutta vain niille, "Jotka Herra, teidän Jumalanne kutsuu"!!!!

Pappiko määrää sen, ketä Jumala kutsuu????

Jäikö se kansakoulu kesken?

• outo juttu
        weha kirjoitti:

kertoa sinulle, ettei elävä usko ole kiinni viisaudesta, vaan järki usein on uskomisen este.
        1.kor.1:20. "Missä ovat viisaat ja oppineet, missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hulluudeksi?
        21. Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat.
        22. Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta.
        23. Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta"

apt.4:13. Mutta kuin he näkivät Pietarin ja Johanneksen puheen rohkeuden, sillä he ymmärsivät heidät oppimattomiksi ja kirjantaitamattomiksi miehiksi, ihmettelivät he ja tunsivat heidät, että he Jesuksen kanssa olleet olivat.

2.Kor.10:5. Ja me maahan lyömme aivoitukset ja kaiken korkeuden, joka hänensä korottaa Jumalan tuntemista vastaan, ja vangiksi otamme kaiken ajatuksen Kristuksen kuuliaisuuden alle,

Weha:
        "23. Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta."

Ethän sinä sitä julista, vaan omaa seurakuntaoppiasi, joka ainoastaan voi pelastaa!!!!

Tuokaan ei pidä paikkaansa teidän kohdallanne:
        "2.Kor.10:5. Ja me maahan lyömme aivoitukset ja kaiken korkeuden, joka hänensä korottaa Jumalan tuntemista vastaan, ja vangiksi otamme kaiken ajatuksen Kristuksen kuuliaisuuden alle,"

Tehän koetatte vangita kaikki SRK:n kuuliaisuuden alle!!!!

• outo juttu kirjoitti:

mitä Pietari kirjoittaa tuossa???

HÄN EI PUHU MITÄÄN VAUVOISTA!!!!! eikä edes pienistä lapsista!!!!
        Missä sinun aivosi ovat?

Vauvat ovat Jeesuksen omia ilman mitään vesirituaaliakin!

Kun Pietari puhuu lupauksesta "teille ja teidän lapsillenne" HÄN EI TARKOITA KASTETTA, vaan sitä, että lupaus Pyhästä Hengestä kuuluu myös tuleville sukupolville!!!!

Mutta vain niille, "Jotka Herra, teidän Jumalanne kutsuu"!!!!

Pappiko määrää sen, ketä Jumala kutsuu????

Jäikö se kansakoulu kesken?

usein ns. lasten evankeliumeissa Jeesus kutsuu luokseen ihan pieniäkin vauvoja, joita vanhemmat hänen luokseen toivat.

On varmasti totta, että myös Pietari puhui pienistä lapsista, kun hän sanoin: "Teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu". On siis kohtuutonta odottaa, että lapset olisivat aikuisia, saadakseen liiton merkin. kastehan tuli ympärileikkaiksen paikalle ja sitä suuremmalla syyllä tulee pienolaiset kastaa.

• outo juttu
        weha kirjoitti:

usein ns. lasten evankeliumeissa Jeesus kutsuu luokseen ihan pieniäkin vauvoja, joita vanhemmat hänen luokseen toivat.

On varmasti totta, että myös Pietari puhui pienistä lapsista, kun hän sanoin: "Teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu". On siis kohtuutonta odottaa, että lapset olisivat aikuisia, saadakseen liiton merkin. kastehan tuli ympärileikkaiksen paikalle ja sitä suuremmalla syyllä tulee pienolaiset kastaa.

että Jeesus kutsui tykönsä lapsia!

Mistä sinä ne vauvat siihen keksit?

"usein ns. lasten evankeliumeissa Jeesus kutsuu luokseen ihan pieniäkin vauvoja, joita vanhemmat hänen luokseen toivat."

Miten luulet, että ne vauvat konttasivat Jeesuksen luo, kun Jeesus kutsui heitä???

Kyllä nuo lapset olivat sen ikäisiä, että kävelivät itse, koska huusivat hoosiannaa ja heittivät
        palmunoksia Jeesuksen eteen!
        Matt 21:15
        "Mutta kun ylipapit ja kirjanoppineet näkivät ne ihmeet, joita Jeesus teki, JA LAPSET, JOTKA
        HUUSIVAT PYHÄKÖSSÄ: Hoosianna Daavidin Pojalle."

Mutta itsepäisyydessäsi väität vastoin Jumalan Sanaa!

TUO LUPAUS EI KOSKENUT KASTETTA, vaan lupausta Pyhästä Hengestä!!!

Mitenkäs oli sen kansakoulun laita?

• Sectori

Jos wehan opetus täällä olisi täysin poikkeava srk:n virallisen opin suhteen, uskoisin että häntä olisi lähestytty ja kehotettu lopettamaan kirjoittelunsa täällä. Mutta näin ei ole tapahtunut. Weha voi vapaasti kirjoitella yhdenlaisesta uskosta, erehtymättömästä jumalanvaltakunnasta, sitomisesta ja muista seruakuntaoppiin liittyvistä asioista. Yritän sanoa, että weha ei sillä tavalla ole vastuullinen esittämäänsä seurakuntaoppiin, hän on vain täydellisen kuuliainen. Kuuliaisuus on hänen kannaltaan toisaalta hyvä asia, mutta toisaalta kuuliaisuus voi synnyttää hänessä tiedostamatonta rakkaudettomuutta ja kovuutta juuri niitä kohtaan, joita hänen tulisi erityisesti rakastaa.

Niin kauan kuin joku haluaa opettaa erehtymätöntä seurakuntaoppia, kannattaa jatkaa keskustelua.

• 88+88
        Sectori kirjoitti:

Jos wehan opetus täällä olisi täysin poikkeava srk:n virallisen opin suhteen, uskoisin että häntä olisi lähestytty ja kehotettu lopettamaan kirjoittelunsa täällä. Mutta näin ei ole tapahtunut. Weha voi vapaasti kirjoitella yhdenlaisesta uskosta, erehtymättömästä jumalanvaltakunnasta, sitomisesta ja muista seruakuntaoppiin liittyvistä asioista. Yritän sanoa, että weha ei sillä tavalla ole vastuullinen esittämäänsä seurakuntaoppiin, hän on vain täydellisen kuuliainen. Kuuliaisuus on hänen kannaltaan toisaalta hyvä asia, mutta toisaalta kuuliaisuus voi synnyttää hänessä tiedostamatonta rakkaudettomuutta ja kovuutta juuri niitä kohtaan, joita hänen tulisi erityisesti rakastaa.

Niin kauan kuin joku haluaa opettaa erehtymätöntä seurakuntaoppia, kannattaa jatkaa keskustelua.

väärästä uskomisesta. Tässä vertaus. Sosiaalidemokraatti ja keskustalainen uskoivat, että Suomessa oli naispresidentti, mutta sosiaalidemokraatti väitti, että keskustalainen uskoi väärin. Miten niin väärin? Siksi, koska hän oli keskustalainen.

• Leksa-Veksa
        Sectori kirjoitti:

Olen vanh.lestad. ja en pidä seurakuntaani erehtymättömänä. Seurakuntamme ei kuitenkaan sano olevansa mikä tahansa seurakunta, vaan ihan Jumalan valtakunta, joka raamatun mukaan onkin erehtymätön.

Onko raamattu erehtymätön, siinäpä vasta pohdintaa...
        Tulee muistaa, että raamatun ovat kirjoittaneet erehtyväiset ihmiset. Lisäksi pitää muistaa, että raamattua on jouduttu kääntämään muille kielille, niin ei ole epäilystäkään, etteikö käännösvirheitäkin olisi joukkoon mahtunut. Onko olemassa alkuperäistä raamattua, jossa olisi alkuperäinen sanoma.

Kun arkeolgit tulkitsee hieroklyfejä ja nuolenpääkirjoituksia, ei pidä uskoa, että tulkinta kaikilta osin tulisi täydellisenä. Kun maasta kaivetaan esineitä, niiden perusteella kirjoitetaan historiaa, joka todellisuudessa saattaa olla erilainen. Tulkinnat ovat suuntaa antavia, eivät faktaa.

Silloin, kun tulkinta menee vaikeaksi, turvaudutaan Jumalaan ja Pyhään Henkeen. Vanh.lestadioalaisuudessa näin juuri tehdään. Mutta kyllähän se on vain uskoa, ei tietoa, että vain meidän usko olisi oikein.
        Meidän uskossahan riittää, kun uskotaan uskomalla synnit anteeksi, se korvaa kaiken muun tiedon.
        Turha kellään esittääkkään sellaista, että meidän teologiamme ja opilliset tiedot olisivat justiin eikä melekein oikein selitetty.
        Oikean uskon tunnusmerkkeihin pitäisi kuulua myös nöyryys; ei tiedetä kaikkea, ollaan oltu joskus väärässäkin, muutetaanpa nyt sitä käsitystä ja uskoa, uskotaan toisella lailla.

Mutta eipä ole nähty eikä kuultu yhtään uskoa, jossa olisi nöyrrytty myöntämään, ettei me olla uskottu oikein. Kaikki ovat päättäväisen tietoviisaita tässä asiassa, periksi ei anneta tuumaakaan.

• 88+88 kirjoitti:

väärästä uskomisesta. Tässä vertaus. Sosiaalidemokraatti ja keskustalainen uskoivat, että Suomessa oli naispresidentti, mutta sosiaalidemokraatti väitti, että keskustalainen uskoi väärin. Miten niin väärin? Siksi, koska hän oli keskustalainen.

luokse tuotiin myös pieniä lapsia:
        "He toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia (kai ta brefee)."
        (Luuk. 18:15).
        Luukkaan "pienistä lapsista" käyttämä sana brefos on äskensyntynyt
        lapsi, vauva.

• Vl nöyryyttä
        Leksa-Veksa kirjoitti:

Olen vanh.lestad. ja en pidä seurakuntaani erehtymättömänä. Seurakuntamme ei kuitenkaan sano olevansa mikä tahansa seurakunta, vaan ihan Jumalan valtakunta, joka raamatun mukaan onkin erehtymätön.

Tulee muistaa, että raamatun ovat kirjoittaneet erehtyväiset ihmiset. Lisäksi pitää muistaa, että raamattua on jouduttu kääntämään muille kielille, niin ei ole epäilystäkään, etteikö käännösvirheitäkin olisi joukkoon mahtunut. Onko olemassa alkuperäistä raamattua, jossa olisi alkuperäinen sanoma.

Kun arkeolgit tulkitsee hieroklyfejä ja nuolenpääkirjoituksia, ei pidä uskoa, että tulkinta kaikilta osin tulisi täydellisenä. Kun maasta kaivetaan esineitä, niiden perusteella kirjoitetaan historiaa, joka todellisuudessa saattaa olla erilainen. Tulkinnat ovat suuntaa antavia, eivät faktaa.

Silloin, kun tulkinta menee vaikeaksi, turvaudutaan Jumalaan ja Pyhään Henkeen. Vanh.lestadioalaisuudessa näin juuri tehdään. Mutta kyllähän se on vain uskoa, ei tietoa, että vain meidän usko olisi oikein.
        Meidän uskossahan riittää, kun uskotaan uskomalla synnit anteeksi, se korvaa kaiken muun tiedon.
        Turha kellään esittääkkään sellaista, että meidän teologiamme ja opilliset tiedot olisivat justiin eikä melekein oikein selitetty.
        Oikean uskon tunnusmerkkeihin pitäisi kuulua myös nöyryys; ei tiedetä kaikkea, ollaan oltu joskus väärässäkin, muutetaanpa nyt sitä käsitystä ja uskoa, uskotaan toisella lailla.

Mutta eipä ole nähty eikä kuultu yhtään uskoa, jossa olisi nöyrrytty myöntämään, ettei me olla uskottu oikein. Kaikki ovat päättäväisen tietoviisaita tässä asiassa, periksi ei anneta tuumaakaan.

***Seurakuntamme ei kuitenkaan sano olevansa mikä tahansa seurakunta, vaan ihan Jumalan valtakunta***

omavanhurskas saatanallinen vl-valheoppi onkin. Muut myöntävät olevansa "kirkkokunta", "herätysliike" jne. Sen sijaan vl-saarnamiehet kuuluttavat tupakasta käheillä äänillä: "Me olemme Jumalan valtakunta!". Ja Nortti-savuverhon takaa näkyy käsien vilkuttelua ja harmaanaamojen nyökkäilyä.

Voi tuota suurta nöyryyttä.

Sananlaskut 16:

"18. Kopeus käy kukistumisen edellä, ylpeys lankeemuksen edellä.
        19. Parempi alavana nöyrien parissa kuin jakamassa saalista ylpeitten kanssa."

1.Piet. 5:5

"Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon".

• Vl nöyryyttä kirjoitti:

***Seurakuntamme ei kuitenkaan sano olevansa mikä tahansa seurakunta, vaan ihan Jumalan valtakunta***

omavanhurskas saatanallinen vl-valheoppi onkin. Muut myöntävät olevansa "kirkkokunta", "herätysliike" jne. Sen sijaan vl-saarnamiehet kuuluttavat tupakasta käheillä äänillä: "Me olemme Jumalan valtakunta!". Ja Nortti-savuverhon takaa näkyy käsien vilkuttelua ja harmaanaamojen nyökkäilyä.

Voi tuota suurta nöyryyttä.

Sananlaskut 16:

"18. Kopeus käy kukistumisen edellä, ylpeys lankeemuksen edellä.
        19. Parempi alavana nöyrien parissa kuin jakamassa saalista ylpeitten kanssa."

1.Piet. 5:5

"Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon".

Jumalan valtakunta on maanpäällä:
        Ilm.1:9. "Minä, Johannes, teidän veljenne, joka teidän kanssanne olen osallinen ahdistukseen ja valtakuntaan ja kärsivällisyyteen Jeesuksessa, minä olin Jumalan sanan ja Jeesuksen todistuksen tähden saaressa, jonka nimi on Patmos".

Room.5:17. Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. -

• Sectori
        weha kirjoitti:

Jumalan valtakunta on maanpäällä:
        Ilm.1:9. "Minä, Johannes, teidän veljenne, joka teidän kanssanne olen osallinen ahdistukseen ja valtakuntaan ja kärsivällisyyteen Jeesuksessa, minä olin Jumalan sanan ja Jeesuksen todistuksen tähden saaressa, jonka nimi on Patmos".

Room.5:17. Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. -

Oletko samaa mieltä Leksa-veksan kanssa seurakuntaopista?

• Sectori kirjoitti:

Oletko samaa mieltä Leksa-veksan kanssa seurakuntaopista?

ei opeta väärin. Osa seurakuntaa voi erehtyä ja syntyä jopa eriseuroja, mutta aina näkymätön seurakunta opettaa oikein.

• Sectori
        weha kirjoitti:

ei opeta väärin. Osa seurakuntaa voi erehtyä ja syntyä jopa eriseuroja, mutta aina näkymätön seurakunta opettaa oikein.

Otatko vai et? Leksa sanoo, että srk ei ole erehtymätön.

Otatko häneltä uskon pois kuten minulta?

• outo juttu
        weha kirjoitti:

luokse tuotiin myös pieniä lapsia:
        "He toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia (kai ta brefee)."
        (Luuk. 18:15).
        Luukkaan "pienistä lapsista" käyttämä sana brefos on äskensyntynyt
        lapsi, vauva.

Jeesus ei kastanut heitä.

Hän ainostaan siunasi nuo lapset.
        Miksihän tämä käytäntö ei sovi vl-läisille?

• outo juttu
        weha kirjoitti:

Ei miljoona kärpästä voi olla väärässä sen suhteen, että pa....ka on herkullista!

Missä se näkymätön p- kasa on?

• Sectori
        weha kirjoitti:

Haluaisin nähdä, minkälaisen eron teet Leksan uskon ja minun uskoni välille. Kerro, pelastuuko Leksa uskollaan, vai pitääkö hänen tehdä parannus erilailla uskomisesta?

• Sectori kirjoitti:

Haluaisin nähdä, minkälaisen eron teet Leksan uskon ja minun uskoni välille. Kerro, pelastuuko Leksa uskollaan, vai pitääkö hänen tehdä parannus erilailla uskomisesta?

hirveästi seurannut Leksa-veksan kirjoituksia. Mutta Jumalan lapset eivät halua vikoilla seurakuntaa.

Apostoli Pietari sanoo Raamatun alkuperästä: "Pyhän Hengen johtamina ihmiset puhuivat, minkä Jumalalta saivat".
        Ei sen kirjoitajat omiaan kirjoittaneet, vaan Pyhä Henki otti heidän persoonansa sillä tavoin käyttöön, että antoi heidän kauttaan oman sanansa. Tästähän Jeesus sanoo: "Raamattu ei voi raueta tyhjiin" (Joh.10:35). Pyhä Henki on totuuden Henki. Jumala ei voi valehdella (Room.3:4). Raamattu on Jumalan sana, vailla virheitä ja erehdyksiä. Sama usko on Jeesuksella ja apostoleilla.

• Sectori
        weha kirjoitti:

hirveästi seurannut Leksa-veksan kirjoituksia. Mutta Jumalan lapset eivät halua vikoilla seurakuntaa.

Apostoli Pietari sanoo Raamatun alkuperästä: "Pyhän Hengen johtamina ihmiset puhuivat, minkä Jumalalta saivat".
        Ei sen kirjoitajat omiaan kirjoittaneet, vaan Pyhä Henki otti heidän persoonansa sillä tavoin käyttöön, että antoi heidän kauttaan oman sanansa. Tästähän Jeesus sanoo: "Raamattu ei voi raueta tyhjiin" (Joh.10:35). Pyhä Henki on totuuden Henki. Jumala ei voi valehdella (Room.3:4). Raamattu on Jumalan sana, vailla virheitä ja erehdyksiä. Sama usko on Jeesuksella ja apostoleilla.

Et siis uskalla sanoa suoraan kuin minulle. Alan päästä jyvälle sinun uskosi perusteista. Ne näyttävät olevan sinun itsesi tekemiä, ei Raamatun perusteita. Eihän sinulla ole mitään mahdollisuutta tuomita toista yhdellä tavalla, ja toista toisella. Itsekin ymmärrät, että se on Jumalallisen totuuden edessä täysi mahdottomuus.

• Jari-Kyösti
        weha kirjoitti:

oikein kirjoitti:

"Raamattu on Jumalan sana, vailla virheitä ja erehdyksiä. Sama usko on Jeesuksella ja apostoleilla."

Koska Raamattu eli Jumalan sana on vailla virheitä ja erehdyksiä, niin uskon siihen sanaan, että JOKAINEN, JOKA USKOO HÄNEEN, SAA SYNNIT ANTEEKSI HÄNEN NIMENSÄ KAUTTA.

• Jari-Kyösti kirjoitti:

oikein kirjoitti:

"Raamattu on Jumalan sana, vailla virheitä ja erehdyksiä. Sama usko on Jeesuksella ja apostoleilla."

Koska Raamattu eli Jumalan sana on vailla virheitä ja erehdyksiä, niin uskon siihen sanaan, että JOKAINEN, JOKA USKOO HÄNEEN, SAA SYNNIT ANTEEKSI HÄNEN NIMENSÄ KAUTTA.

Jokainen Jumalan lapsi uskoo:

Joh.7:38. Joka uskoo minun päälleni, niinkuin Raamattu sanoo, hänen kohdustansa pitää vuotaman elämän veden virrat.

• outo juttu
        weha kirjoitti:

Jokainen Jumalan lapsi uskoo:

Joh.7:38. Joka uskoo minun päälleni, niinkuin Raamattu sanoo, hänen kohdustansa pitää vuotaman elämän veden virrat.

Miehetkö eivät voi pelastua ollenkaan?
        Heillähän ei ole kohtua!

• weha.
        outo juttu kirjoitti:

Miehetkö eivät voi pelastua ollenkaan?
        Heillähän ei ole kohtua!

mukaan:
        39. (Mutta sen hän sanoi siitä hengestä, jonka niiden piti saaman, jotka uskovat hänen päällensä; sillä ei Pyhä Henki vielä silloin saapuvilla ollut, ettei Jesus ollut vielä kirkastettu.)

• Sectori
        weha kirjoitti:

Sanoit, ettet ole lukenut Leksan kirjoituksia. Ajattelin helpottaa urakkaasi, ja hakea sinulle kaksi lainausta Leksan kirjoituksesta tässä samassa ketjussa:

>>>Olen vanh.lestad. ja en pidä seurakuntaani erehtymättömänä.Mutta eipä ole nähty eikä kuultu yhtään uskoa, jossa olisi nöyrrytty myöntämään, ettei me olla uskottu oikein. Kaikki ovat päättäväisen tietoviisaita tässä asiassa, periksi ei anneta tuumaakaan.

• outo juttu
        weha. kirjoitti:

mukaan:
        39. (Mutta sen hän sanoi siitä hengestä, jonka niiden piti saaman, jotka uskovat hänen päällensä; sillä ei Pyhä Henki vielä silloin saapuvilla ollut, ettei Jesus ollut vielä kirkastettu.)

Siis eikö enää tarvitakkaan vl-läistä julistamaan synninpäästöä, vaan usko Jeesukseen riittää?

"39. (Mutta sen hän sanoi siitä hengestä, jonka niiden piti saaman, jotka uskovat hänen päällensä; sillä ei Pyhä Henki vielä silloin saapuvilla ollut, ettei Jesus ollut vielä kirkastettu.)"

• etsivä-xx
        Jari-Kyösti kirjoitti:

oikein kirjoitti:

Mitä sinä Jari Kyösti tällä tarkoitat
        "Koska Raamattu eli Jumalan sana on vailla virheitä ja erehdyksiä, niin uskon siihen sanaan, että JOKAINEN, JOKA USKOO HÄNEEN, SAA SYNNIT ANTEEKSI HÄNEN NIMENSÄ KAUTTA.

Jeesuksen nimessähän ne kaiketi annetaan vl-synninpäästön sanoissakin. Lauseesi ei vielä yksinään todista ettei joku sitä julistaisi. Itse asiassa tämä Raamatun kertomus on sellainen missä minä uskon Pietarin toimintaan. Kun taas Paavalin tulo uskoon ei minun mielestäni ihmistä edellytä, kun Kristus itse oli vastassa ja puhutteli. Mutta se olikin erikoistapaus, ei Jeesus ilmesty meille tavallisille ihmisille, mutta Paavalille oli erityistehtävä, niin oli Marialle Jeesuksen äidille ja monelle muullekin Raamatun henkilölle.

Corneliuksen talossa tapahtui näin

39 Tämän me voimme vahvistaa todeksi, kaiken tämän, minkä hän teki Juudean maassa ja Jerusalemissa. Hänet he ripustivat ristinpuulle ja surmasivat,
        40 mutta Jumala herätti hänet kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä --
        41 ei kaikelle kansalle, vaan todistajille, jotka Jumala oli ennalta valinnut, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan sen jälkeen kun hän oli noussut kuolleista.
        42 Hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että juuri hänet Jumala on asettanut elävien ja kuolleiden tuomariksi.
        43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi."
        44 Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa.

• näin on
        etsivä-xx kirjoitti:

"Koska Raamattu eli Jumalan sana on vailla virheitä ja erehdyksiä, niin uskon siihen sanaan, että JOKAINEN, JOKA USKOO HÄNEEN, SAA SYNNIT ANTEEKSI HÄNEN NIMENSÄ KAUTTA.

Jeesuksen nimessähän ne kaiketi annetaan vl-synninpäästön sanoissakin. Lauseesi ei vielä yksinään todista ettei joku sitä julistaisi. Itse asiassa tämä Raamatun kertomus on sellainen missä minä uskon Pietarin toimintaan. Kun taas Paavalin tulo uskoon ei minun mielestäni ihmistä edellytä, kun Kristus itse oli vastassa ja puhutteli. Mutta se olikin erikoistapaus, ei Jeesus ilmesty meille tavallisille ihmisille, mutta Paavalille oli erityistehtävä, niin oli Marialle Jeesuksen äidille ja monelle muullekin Raamatun henkilölle.

39 Tämän me voimme vahvistaa todeksi, kaiken tämän, minkä hän teki Juudean maassa ja Jerusalemissa. Hänet he ripustivat ristinpuulle ja surmasivat,
        41 ei kaikelle kansalle, vaan todistajille, jotka Jumala oli ennalta valinnut, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan sen jälkeen kun hän oli noussut kuolleista.
        42 Hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että juuri hänet Jumala on asettanut elävien ja kuolleiden tuomariksi.
        43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi."
        44 Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa.

ennakkoluulojasi Raamattuun?

"Jeesuksen nimessähän ne kaiketi annetaan vl-synninpäästön sanoissakin. Lauseesi ei vielä yksinään todista ettei joku sitä julistaisi"

Ei tuossa kukaan julistanut synninpäästöä kenellekkään, vaan Pyhä Henki toimi suvereenisti Pietarin puheen AIKANA!!!
        Kornelius USKOI Pietarin julistusta ja
        Kornelius ja hänen perhekuntansa täytettiin Pyhällä Hengellä Pietarin puhuesa, joten mihin
        siinä olisi tarvittu synninpäästöä???

Onko se liian vaikeaa uskoa niinkuin Raamattuun on kirjoitettu?

• Taivastiellä
        etsivä-xx kirjoitti:

**ei Jeesus ilmesty meille tavallisille ihmisille**

sinä sen "tiedät"?

• Leksa-Veksa
        Sectori kirjoitti:

Sanoit, ettet ole lukenut Leksan kirjoituksia. Ajattelin helpottaa urakkaasi, ja hakea sinulle kaksi lainausta Leksan kirjoituksesta tässä samassa ketjussa:

>>>Olen vanh.lestad. ja en pidä seurakuntaani erehtymättömänä.Mutta eipä ole nähty eikä kuultu yhtään uskoa, jossa olisi nöyrrytty myöntämään, ettei me olla uskottu oikein. Kaikki ovat päättäväisen tietoviisaita tässä asiassa, periksi ei anneta tuumaakaan.

Hauska lukea kirjoituksieni analysointeja.
        En tosiaan tiedä itsekkään, pelastunko omalla omituisella uskollani.
        Lupaan kyllä uskoa epäilykisäni anteeksi seuroissa käydessäni

• etsivä-xx
        Taivastiellä kirjoitti:

**ei Jeesus ilmesty meille tavallisille ihmisille**

sinä sen "tiedät"?

Elikkä, jos joku erikoistapaus joskus ilmaantuu, niin ei se ainakaan ole tavallisen ihmisen normaali tilanne. Silloin ei sitten ole kyse tavallisesta ihmisestä. Kun sensijaan moni on tullut ja tulee uskoon ihan toisin.
        En nyt haluta tässä vastauksessa aloittaa sitä keskusttelua siitä millä nimellä ja missä muodossa se tapahtuu. Tässä vastauksessa rajoitun ainosataan siihen että että oppi ei taida missään kristikunnassa olla, että se tapahtuisi Jeesuksen ilmestymisen kautta. Mahtaisiko kukaan sellaisesta nykyaikana puhuakaan, kun taitiasi joutua mielenterveyden selvittämisen kohteeksi.

• etsivä-xx
        näin on kirjoitti:

ennakkoluulojasi Raamattuun?

"Jeesuksen nimessähän ne kaiketi annetaan vl-synninpäästön sanoissakin. Lauseesi ei vielä yksinään todista ettei joku sitä julistaisi"

Ei tuossa kukaan julistanut synninpäästöä kenellekkään, vaan Pyhä Henki toimi suvereenisti Pietarin puheen AIKANA!!!
        Kornelius USKOI Pietarin julistusta ja
        Kornelius ja hänen perhekuntansa täytettiin Pyhällä Hengellä Pietarin puhuesa, joten mihin
        siinä olisi tarvittu synninpäästöä???

Onko se liian vaikeaa uskoa niinkuin Raamattuun on kirjoitettu?

44 Pietarin vielä puhuessa...

Eli Pietari sanoi: "Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi"

Mitenkähän tämä lause eroaa jumalanpalveluksessakin käyteystä synninpäästön julistamisen sanoista.
        Vuosikymmenet ev lut kirkkomme messuja kuunnelleena, minä tulkitsen tämän lauseen ihan samoin kuin muutkin siinä tarkoituksesa käytetyt lauseet. Ainakaan siinä suhteessa ei olla edes yksinomaan vanhoillislestadiolaisessa tulkinnassa. Minusta tässä kohdassa ei ole mitään hämärää tulkintaa.

Kirjoitat ihan oikein
        Kornelius USKOI Pietarin julistusta.

• Trim Cat
        Leksa-Veksa kirjoitti:

>>Seurakuntamme ei kuitenkaan sano olevansa mikä tahansa seurakunta, vaan ihan Jumalan valtakunta, joka raamatun mukaan onkin erehtymätön.

• Muu henkilö
        Sectori kirjoitti:

Miten nimimerkkiä voi lähestyä? Itse en ole varmaan koskaan kertonut kenellekään kirjoittelevani tänne - korkeintaan maininnut palstan olemassaolon - enkä ole käyttänyt omaa nimeäni tai muita tarkkoja tietoja missään yhteydessä, joten miten kukaan voisi lähestyä minua (tai tässä tapauksessa tuota nimimerkki Wehaa) siitä, että ovat samaa tai eri mieltä?

• osamäärä on

alle sata niin ei siitä kannata välittää. Uskomassa se tietenkin voi tyhmempänäkin olla, mutta muiden neuvojaksi siitä kielenraiskaajasta ei ole, vaikka se itse haluaisikin sitä olla.

• >>>Olen vanh.lestad. ja en pidä seurakuntaani erehtymättömänä.

• Trim Cat
        weha kirjoitti:

>>>Olen vanh.lestad. ja en pidä seurakuntaani erehtymättömänä.

"Sensijaan, näkymätön seurakunta ei opeta väärin, koska Pyhä Henki ei opeta väärin."

Ei millään pysy mukana, kun Jumalalla on vain yksi oma seurakunta maanpäällä ja nyt puhut jo näkymättömästä ja toisaalla näkyvästä?

Vai onko vallanjako niin, että näkyvä kerää kolehdin ja rahat tilitetään näkymättömälle..?

• Sectori
        weha kirjoitti:

Näkymätöntä ei voi määrittää. Sen kun ymmärrät, niin me olemme samaa mieltä. Joka väittää pystyvänsä, valehtelee.

• Sectori
        weha kirjoitti:

Olisit muuten voinut vastata minulle. Kysyn kuitenkin uudestaan. Mieti valmiiksi, mitä vastaat.

• 2+3
        Sectori kirjoitti:

Olisit muuten voinut vastata minulle. Kysyn kuitenkin uudestaan. Mieti valmiiksi, mitä vastaat.

En jaksanut lukea kaikkia.... mutta ihan helppo vastata kysymykseesi... ei sinulla ole minkäänlaista mahdollisuutta/edellytystä uskoa Jeesukseen ellet kuule hänen ääntänsä.

"Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko..... Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä."

Voit olla ihan varma että Luther vielä "kerrassaan tietämättömänä" ollessaansa hyvin tunsi raamatut....uskoi..jne....mutta usko omiin kuvitelmiin ja abstraktioihin ei todellakaan ole uskoa elävän Kristuksen päälle.

3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

Voi..voi...miksi he väittävät näkevänsä ja sulkevat pois avun...lähtökohta tulisi olla myöntää hengellinen sokeus ja vilpittömästi rukoilla "tapahtukoon sinun tahtosi, tulkoon sinun valtakuntasi"

• 88+88
        2+3 kirjoitti:

En jaksanut lukea kaikkia.... mutta ihan helppo vastata kysymykseesi... ei sinulla ole minkäänlaista mahdollisuutta/edellytystä uskoa Jeesukseen ellet kuule hänen ääntänsä.

"Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko..... Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä."

Voit olla ihan varma että Luther vielä "kerrassaan tietämättömänä" ollessaansa hyvin tunsi raamatut....uskoi..jne....mutta usko omiin kuvitelmiin ja abstraktioihin ei todellakaan ole uskoa elävän Kristuksen päälle.

3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

Voi..voi...miksi he väittävät näkevänsä ja sulkevat pois avun...lähtökohta tulisi olla myöntää hengellinen sokeus ja vilpittömästi rukoilla "tapahtukoon sinun tahtosi, tulkoon sinun valtakuntasi"

sanojen mukaisia ihmisiä on paljon muuallakin: ""Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

ja elävät täysipainoista elämää Kristuksen yhteydessä ja heillä ei ole mitään omia kuvitelmia ja abstraktioita, vaan uskovat Jumalan sanan totuuksiin ja elävään Kristukseen.

• Sectori
        88+88 kirjoitti:

sanojen mukaisia ihmisiä on paljon muuallakin: ""Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

ja elävät täysipainoista elämää Kristuksen yhteydessä ja heillä ei ole mitään omia kuvitelmia ja abstraktioita, vaan uskovat Jumalan sanan totuuksiin ja elävään Kristukseen.

Selkeästi ilmaisit asian, veli/sisar, näin on. Jumalan siunausta sinulle. Uudestisyntyneitä kristittyjä/Kristukseen uskovia ja syntisyytensä tuntevia on paljon eri uskonyhteisöissä. Ulkoiset seurakuntaopilliset seikat saattavat häiritä asian tarkastelua, mutta kun ymmärtää oman itsensä ja oman uskonyhteisönsä rajalllisuuden, on paljon helpompi ymmärtää sama asia muiden kohdalla. Jos jokin liike, vaikkapa vl-liike, opettaa, että muualla ei pelastu, ja yksi sielu sattuisi siitä huolimatta pelastumaan liikkeen ulkopuolelta, liike opettaa hirveää oppia. Ainakin sillä perusteella, mikä ilo syntyy Raamatun mukaan yhdestäkin pelastuneesta sielusta. Itse en haluaisi ottaa moista riskiä, ja ryhtyä erottelemaan kristittyjä sen suuremmin. Jos ottaa riskin, pitää olla varma asiastaan. Weha on esimerkiksi tässä ketjussa osoittanut, että hänen päätelmissään ja selityksissään on harmaata aluetta.

Jatkakaamme kristityt kylvötyötä edelleen aivan sen mukaan kuin Raamattu ilmoittaa. Jos kylvämme vain "peräseiniä" myöden , kylväjän liikkeemme saattavat tulla varovaisiksi: Voinko heittää Jumalan Sanan kalliita siemeniä tuonne tai tuonne? Se on turhaa pelkoa. Kylväjä ei tiedä sydämen maata, eikä sillä perusteella hän voi jättää kylvämättä. Jokaisen ihmisen sydämen maa vastaa omalla kasvullaan kutsuun. Tämä on vertaus, jonka Jeesus on puhunut, ja myös poikkeuksellisesti selittänyt Raamatussa.

• Sectori
        weha kirjoitti:

Weha, mitä eroa näet näissä kahdessa vastauksessa:

1.
        >>>Sen sijaan en usko erehtymättömään seurakuntaan. Sellaista ei ole yhtään maan päällä. Kaikki maalliset seurakunnat erehtyvät jossakin asiassa jossakin vaiheessa. Tämän väittämän perustan Raamatun Sanaan (Luuk 15). Seurakunnan tulee toimia niin nöyrästi, että se voi tunnustaa toimineensa väärin, kun sellainen paikka on. Tämä koskee erityisesti seurakunnan opettajia, mutta myös seurakuntalaisia. Heidän rukoustensa varassa on paljon.Olen vanh.lestad. ja en pidä seurakuntaani erehtymättömänä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      63
      1207
    2. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      107
      1193
    3. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      146
      876
    4. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      64
      863
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      68
      767
    6. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      108
      677
    7. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      56
      656
    8. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      100
      653
    9. 78
      581
    10. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      41
      564
    Aihe