Akvaarion siirto ja uusi omistaja

milla_

Heippa!

Olen hankkimassa itselleni uutta akvaariota monen vuoden jälkeen, mutta nyt tarvitsen apua, sillä minulle tulee akvaario, jossa on jo asukkaita. Partamonni ja kaksi niitä perus harmaita monnisia, nyt en juuri muista nimeä, akvaario on 120 l. Vesiarvoista ei ole hajuakaan, mutta päin pyllyä luultavasti ovat. Jos ymmärsin sedän puheista oikein, akvaarion vettä ei vaihdeta viikottain, vaan lisätään vettä haihtuneen tilalle.

Ainakin toinen monninen on sairas, sillä on evissä home?kasvustoa, mitäs sen kanssa?
Miten siirto tapahtuu? Kalat pusseihin ja vanhaa vettä talteen? Kuinka monta osaa saa laittaa uutta hanavettä akvaarioon? Voinko heittää vanhat levämaton alla olevat kasvit menemään ja asentaa heti uusia? Juurakon ja suodattimen saa varmaan pestä ylimalkaisesti?

Kun siirto on tapahtunut, niin tarvii varmaan odotella muutama tovi ennen kuin hankkii uusia kamuja altaaseen..

Kiitos etukäteen kaikille jotka viitsivät vastata, tosiaan vuosia sitten minulla oli monta vuotta akvaario ja nyt tätä palstaa lukiessa käy kyllä niitä kaloja sääliksi!! Kyllä kaikki virheet varmaan tuli tehtyä..

4

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsukki

      Ensin se sairas monninen kannattaa hoitaa ja muistaa ettei partista sitten monnisten kanssa samaan pussiin, monnisten kanssa ei laiteta mitään muuta elävää samaan pussiin muutenkaan, erittävät myrkkyä. Vanhaa vettä ei talletella vaan altaaseen vaihdetaan vedet kokonaan, sitten pikkuhiljaa lisäilet pusseihen tuoretta vettä. Ja ei kannata pestä mitään, laittaa sellaisenaan altaaseen, niin saat sen heti toimimaankin. Ja kyllä suosittelen odotteleen ennen kuin uusia kaloja otat, seuraile miten vanhat selviää muutosta. Se sairas monninen kannattaa hoitaa kuntoo vaikka ämpärissä. Eikä akvaarion pito ole sen vaikeampaa kuin ennenkään, kannattaa suodattaa osa teksteistä, ihan kaikissa akvaariokeskusteluissa. Osalla on se pieni maalaisjärki kadonnut kokonaan ja osa tuijottaa litrosuosituksia liian tarkasti, kun esim. pohjakaloille pohjapinta-ala on tärkeämpi kuin litrat.

      • milla_

        Elikkä leväkasvit myös jää akvaarioon? Miten koska akvaarion pohjamateriaalin voi vaihtaa ja miten se käy? Ja kuinka voimakasta se monnisten myrkky on, siis tekeekö partamonnille mitään, kun akvaario on täynnä vettä? Ja sitten vielä, jos sen monnisen hoitaa ämpärissä, niin kauankohan kaveri joutuu siellä olemaan? Niin ja jos vanhaa vettä ei säästetä, niin pitääkö uutta vettä käsitellä jollakin tavalla tai antaa hapettua muutaman päivän tms?


      • hoitsukki
        milla_ kirjoitti:

        Elikkä leväkasvit myös jää akvaarioon? Miten koska akvaarion pohjamateriaalin voi vaihtaa ja miten se käy? Ja kuinka voimakasta se monnisten myrkky on, siis tekeekö partamonnille mitään, kun akvaario on täynnä vettä? Ja sitten vielä, jos sen monnisen hoitaa ämpärissä, niin kauankohan kaveri joutuu siellä olemaan? Niin ja jos vanhaa vettä ei säästetä, niin pitääkö uutta vettä käsitellä jollakin tavalla tai antaa hapettua muutaman päivän tms?

        Akvaariossa monnisia voi pitää, stressaantuessaan esim. siirroissa erittää myrkkyä ja siksi ei saa muita kaloja samaan pussiin laittaan, niihin kun ei montaa litraa vettä edes mene.
        Monnisen voit hoitaa ämpärissä ja kunhan paranee niin altaaseen vaan. Kasveista voi levät raaputtaa pois ja jos pohjamateriaalin vaihdat, niin vanhaa sukkahousuissa akvaarioon, periaatteessa muuton yhteydessä onnistuu. Itse olen muuttojen yhteydessä laittanut vaan hanasta suoraan vedet altaaseen ja kalat pikkuhiljaa totuttanut siihen sitten vaan sinne, ei noille mitään ole tullut.


      • milla_
        hoitsukki kirjoitti:

        Akvaariossa monnisia voi pitää, stressaantuessaan esim. siirroissa erittää myrkkyä ja siksi ei saa muita kaloja samaan pussiin laittaan, niihin kun ei montaa litraa vettä edes mene.
        Monnisen voit hoitaa ämpärissä ja kunhan paranee niin altaaseen vaan. Kasveista voi levät raaputtaa pois ja jos pohjamateriaalin vaihdat, niin vanhaa sukkahousuissa akvaarioon, periaatteessa muuton yhteydessä onnistuu. Itse olen muuttojen yhteydessä laittanut vaan hanasta suoraan vedet altaaseen ja kalat pikkuhiljaa totuttanut siihen sitten vaan sinne, ei noille mitään ole tullut.

        siis aivan nerokas toi sukkahousu vinkki!! Kyllä niistä on moneksi! Ja kiitos vaan jälleen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe