Varsan koulutus

Varsa

Mitä asioita pitää ottaa huomioon varsaa kouluttaessa? Kuinka vanhana varsan voi aikaisintaan vieroittaa emästään? Olen erittäin kiitosllisia kaikille jotka vaivautuvat vastaamaan!

19

9931

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gittalainen

Hmm.. Ihan hyvä kysymys, minä nyt lähinnä oman kokemuksen pohjalta osaan puhua, enkä senkään pohjalta liian paljon =)
      Nämä "omat varsat" (hoito vaaveja) on opittu opettamaan itse, ja ensimmäiseksi voisin sanoa, että minä ainakin etenen varsan mukaan. Tietysti riippuu koulutus mahdollisuuksista, mutta minä ainakin rupean silittelemään ja rapsuttelemaan kun varsa on utelias ja uskaltaa jo tulla itse luo, en koskaan pakota varsaa mihinkään. Eli tämä uusin varsa uskaltautui luo kuukauden iässä, jotkut jo heti. Riimu on opetettu sitä mukaa kun varsa sen hyväksyy, ja se on tällä menetelmällä kyllä helppo saada myöhemminkin päähän.
      Ja tietty mihin tarkoitukseen hepo tulee, sekin vaikuttaa opetukseen/koulutukseen. (Itse käytän mieluummin sanaa opetus)
      No, taisin eksyä kysymyksestä, eli huomioon ottaisin itse asioita kuten: heppa oppii muistin avulla, eli kun asiat muistetaan mukavina, ne eivät tuota ongelmia myöhemminkään. Ja mitä aikasemmin opetus ja seurustelu ja harjaus alotetaan sitä helpompaa myöhemmin on.
      Varsan vieroitus aloitetaan siinä puolen vuoden ikäisenä, tai no, eihän se pakko silloin ole, mutta aikaisintaan puolivuotiaana, siitä pikku hiljaa erilleen äidistä.

Noh, vastasin, toivottavasti sait jotain irti, ja jos joku fiksumpikin vastaa, usko häntä =) Tämä on lähinnä oma tottumus/mielipide...

• ???

• agrologi

Haluaisin kommentoida tuota vieroitusikää:

"Hätätilanteessa" varsan voi vieroittaa emästään jopa 4kk ikäisenä. Tällöin olisi suotavaa, jos varsa saisi ainakin ulkoilukaverikseen jonkun kokeneemman hevosen (tamman tai ruunan) ikäänkuin lapsenvahdiksi ja oppi-isäksi/äidiksi. Näin nuoren varsan ruokinta on myös aikamoista taidetta (käytännössä tarvitaan maitojauhetta tai tammanmaidon vastiketta välttämättömien aminohappojen turvaamiseksi). Nuormepinakin esim. emän kuoleman vuoksi vieroitetuista on tullut ihan kelpohevosia juoton (tammanmaidonvastike) ja tarkan ruokinnan, sekä tarkan hoidon avulla.

Normaali vieroitusikä on noin 6kk. Tällöin varsa pärjää jo ilman erityisruokintaa (tarvitsee toki valkuaislisän jne) ja tarhalaumankin voi perustaa vapaammin.

Yli 1v orivarsaa ei kannata pitää emän kanssa yhdessä. Pahimmillaan ori voi ensin imeä emän tissiä ja sen jälkeen astua tämän ja sitten taas palata maitobaarille (Normaalisti noin nuori ori ei saa tammaa kantavaksi, mutta poikkeuksia löytyy ja nuorta vasta puberteettivaiheessa olevaa oria luonto ei tarkoittanut astujaksi). Emä myös helposti hermostuu tämän ikäisen tempuille ja karsinassa varsalla ei ole tilaa väistää komentelevaa emää ja vahinkoja sattuu helposti. Myöskää tammavarsaa ei kannata pitää emän alla yli 1,5 vuotiaaksi. Tästä ei ole hyötyä kummallekkaan. Sopuisa tamma ja tammavarsa voi vieroituksen jälkeen jatkaa eloa samassa karsinassa, jos tilaa on riittävästi.

• hepohöpö..

no ensinäkin ekaa varsaa kun koulutat täytyy sulla olla aina kokeneempi henkilö koko ajan suo neuvomassa. varsaa eisaa lyödä tai muutenkaan pahoinpidellä. koulutus pitää aloittaa HETI syntymän jälkeen, koskettelemalla varsaa kaikkialle ja antamalla sen kiintyä niin ihmiseen kun emäänsäkkin. ja kun varsa on n. viikon sen päähän voi laittaa riimun mutta vai vähänksi aikaa, ja pidentää sitten aikaa aina kun riimu on sillä päässä. varsan voi opettaa talutukseen jo 1kk ikäisenä aloittamalla sillä että se kulkee äidin vieressä pitkällä narulla ja myöhemmin sitten ottaa narua lyhyemmäksi.

varsan voi vieroittaa emästään 6kk- 1vuoden ikäisenä. ja silloinkin rauhallisesti ensin viereiseen boksiin ja sitten myöhemmin jopa eri tarhaan.

toivottavasti tästä oli jotain apua..

• Varsa

No, kiitos vastanneille, eli Gittalaiselle ja hepohöpölle...

• piia saarinen

meillä o 9kk varsa ja sillä on nyt tässä kuukauden aikana mitä meillä on ollut opetettu suitsii, kävelee nätisti vierellä,pitämää jalkaa ylhäällä ja kolkuteltu tulevaa kengittäjää varten ja valjaat ollu kaks kertaa päällä köpöttely lenkillä:)
      Ja loimeakin pitää ku vanha tekijä..
      Varsa on niin vastaan ottavainen että kaikki on mennyt hienosti opetus mielessä..
      Alussa oli vähä luottamus ongelmia.

• sanni04

Piia saarinen: teillä on kyllä ollu jo vähän turhan pienenä vaaljaat ja suitset päässä. No tää on mun mielipide, mutta itse en laita 9kkvarsalle valjaita tai suitsia

• piia saarinen
        sanni04 kirjoitti:

Piia saarinen: teillä on kyllä ollu jo vähän turhan pienenä vaaljaat ja suitset päässä. No tää on mun mielipide, mutta itse en laita 9kkvarsalle valjaita tai suitsia

No minusta varsa ei ole liian nuori tuohon hommaan, kun kokoakin alkaa olla jo reilusti ja on niin yhteistyö haluinen:)
        Kyllä täällä kaikki jo totuttaa 9kk varsaa valjaisii ja suitsii!!
        kärrit tulee vasta laitumen jälkeen kysymykseen jos on massaa tullut enempi mitä nyt on..
        Varsalla meinaaa on 142 säkä joulukuus mitattu ja nyt enemmi,kaverista o ennustettu lähes 170..
        mielelläni opetan nuorena alkeet enkä sit vanhempana jos hänestä sattuu tulee hurja luonteinen(mitä en kyllä usko,ku ny käsitellää näinki paljon).mutta jokainen taaplaa tyylillää:)

• sanni04
        piia saarinen kirjoitti:

No minusta varsa ei ole liian nuori tuohon hommaan, kun kokoakin alkaa olla jo reilusti ja on niin yhteistyö haluinen:)
        Kyllä täällä kaikki jo totuttaa 9kk varsaa valjaisii ja suitsii!!
        kärrit tulee vasta laitumen jälkeen kysymykseen jos on massaa tullut enempi mitä nyt on..
        Varsalla meinaaa on 142 säkä joulukuus mitattu ja nyt enemmi,kaverista o ennustettu lähes 170..
        mielelläni opetan nuorena alkeet enkä sit vanhempana jos hänestä sattuu tulee hurja luonteinen(mitä en kyllä usko,ku ny käsitellää näinki paljon).mutta jokainen taaplaa tyylillää:)

No moi. Ajattelin että jos on ratsu nii sit se on aika nuori,mutta ravurithan todellakin koulutetaan aikaisemmin ja joson niin isokin nii... meillä on kolme vuotias puoliverinen tamma vársa ja hyvä jossäkää on 150cmelikäsaikapieni :)

• piia saarinen
        sanni04 kirjoitti:

No moi. Ajattelin että jos on ratsu nii sit se on aika nuori,mutta ravurithan todellakin koulutetaan aikaisemmin ja joson niin isokin nii... meillä on kolme vuotias puoliverinen tamma vársa ja hyvä jossäkää on 150cmelikäsaikapieni :)

Joo o tääkii ratsuks tulos mutta opetan sen myös kärreille ja ku viel o nii helppo ni opetan ajoissa, ku o nii innossaa uusista asioista:)
        säkää tosissaa oli joulukuuun alussa 143 ja ny varmaa jo huimasti enemmi..
        Joo teillä kyl aika pien pv..
        minkäs rotune oikee o?
        meil o trakehneria ja torinpollee.
        Isä o 170 korkee ja emä n.155
        ennustettu tälle mei varsalle 165 korkeutta täys kasvusena..

• Pampula344
        piia saarinen kirjoitti:

Joo o tääkii ratsuks tulos mutta opetan sen myös kärreille ja ku viel o nii helppo ni opetan ajoissa, ku o nii innossaa uusista asioista:)
        säkää tosissaa oli joulukuuun alussa 143 ja ny varmaa jo huimasti enemmi..
        Joo teillä kyl aika pien pv..
        minkäs rotune oikee o?
        meil o trakehneria ja torinpollee.
        Isä o 170 korkee ja emä n.155
        ennustettu tälle mei varsalle 165 korkeutta täys kasvusena..

Moi! Milloin varsan voi ruunata?? :) vastauksia?

• piia
        Pampula344 kirjoitti:

Moi! Milloin varsan voi ruunata?? :) vastauksia?

Varsan voi ruunata heti,kun pallit on laskeutunu eli siinä vuoden vanhana.

Meillä varsan säkäkorkeus on nyt 151cm ja melkei kokonaa valkonen;)

• vielä pieni
        piia kirjoitti:

Varsan voi ruunata heti,kun pallit on laskeutunu eli siinä vuoden vanhana.

Meillä varsan säkäkorkeus on nyt 151cm ja melkei kokonaa valkonen;)

meitin lämppäri varsa on vielä ihan pikkunen.... Mut se on kuulemma geeneissä että on vähän tollasta "jälkeen jäämistä" ! :) ja tää varsa on jo vuoden vaikka ei uskois jos vertaa naapurin vuotiseen suokki varsaan mikä on ihan jätti kokoa!! :D
        Meillä tätä varsaa opetetaan vasta suitsille...

• Minsku12
        vielä pieni kirjoitti:

meitin lämppäri varsa on vielä ihan pikkunen.... Mut se on kuulemma geeneissä että on vähän tollasta "jälkeen jäämistä" ! :) ja tää varsa on jo vuoden vaikka ei uskois jos vertaa naapurin vuotiseen suokki varsaan mikä on ihan jätti kokoa!! :D
        Meillä tätä varsaa opetetaan vasta suitsille...

Hei!

Minä Etsiskelen itselleni falabellan varsaa. Falabellahan on helppo käsite ja opettaa.Ei se minua haittaa jos en saisi ratsastaa sillä?

Mutta voisitko kerto jos tietäisitte mitään Falabella kasvatti tallia vai missä olisi Falabelloja myynnissä?

• räpellys

Itsellä kans 10kk:tta varsa jolla kokoa nyt 159cm ja arvioitu koko olis sen reilu 180cm joten on ollut valjaat päällä ja suitset jo...päitset suitsien päällä taluttaessa edelleenkin... puomien yli ollaan kävelty ja tutkittu lätäköitä yms, ja koppia opetettu... kesäksi sitten laitsalla nauttiin olosta ja ens syksynä samat hommat ja marrasjoulukuussa opetellaan sit ohjas-ajo jonka jälkeen taas lomailua lapselle ja kesän alussa satulan opetus, selässä käynti(huom:käynti selässä) ja taas laitumelle. kyseessä täykkärivarsa!

• räpellys

siis 149,5 sitä kokoa...rapsahti hieman väärin tuo koko ku touhusin kaikkea muutakin samalla täs koneella...

• omistaa varsan

Moi! Minulla on puoltoista vuotias varsa ja nyt opetetaan suitsiin ja satulaan! Siis se on suokki

• Kasiro

Meillä opetetaan alle vuoden vanhat riimuun, talutukseen ja muuhun käsittelyyn, kuten nostamaan jalkoja, koputellaan pohjia harjaillaan yms. Talutus menee laitumelle vientien yhteydessä.
      Vuotiaalle laitetaan suitset riimun alle ja opetetaan noudattamaan ohjausta. Talutamme sitä maantien laidassa että se oppii sietämään autoja ja pellon laitaa että traktorit tulee tutuiksi. Naapurin sikalan kierrämme tämän tästä ettei voimakkaat hajut pelota.Vasta nelivuotiaalle laitetaan satula ja aletaan kiivetä selkään. Näin tosin siksi kun varsat ovat pienikokoisia, isompi ( 4v ) 149 cm, pienempi ( 2v ) kasvaa vielä mutta siitäkään ei tule isoa. Vaikka itse olen kevyt niin en raski laittaa painoa pienen hevosen selkään kovin nuorena.
      4 v ruunataan tänä keväänä, alkaa poika olla voimiensa tunnossa.

• Kasiro

Unohdin sanoa että meillä keväällä syntyneet varsat vieroitetaan joulun alla eli 7 - 8 kk: ikäisenä. Ne laitetaan emon viereiseen boxiin jossa saavat nuuhkia toisiaan laidan yli. Pysyvät rauhallisina. Ensin vain puoleksi päiväksi, sitten koko päiväksi mutta yöksi yhteen ja lopulta myös yöksi erilleen. Viikko viikko viikko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      349
      2997
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1463
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1292
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1291
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1235
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      1037
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      931
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      837
    Aihe