Työssä tulee viikottain vastaan autoja joiden jarruputki repeää dynamometrillä jarrua ponnistettaessa.
Miten tällainen vika korjataan ja todetaan muuten kuin katsastuksessa kun usein putken heikko kohta on jopa piilossa helman ja polttoainetankin välisessä raossa tai muuten hankalasti saavutettavissa?
En ole vielä koskaan nähnyt kenenkään vaihtavan jarruputkia varmuuden vuoksi vaan aina tapaus etenee niin, että putki repeää ja VASTA SITTEN se vaihdetaan uuteen.
Pitääkö tämänkin vian aktualisoitua vasta liikennetilanteessa hätäjarrutuksen yhteydessä kohtalokkain seurauksin jotta katsastuksenvastustaja olisi TYYTYVÄINEN?
Kertokaapa vastustajat tähänkin se oma hupaisa "vastineenne".
lisää kysyttävää vastustajilta
23
477
Vastaukset
Älähän nyt pullaasi tukehdu.
Ei taatusti tule viikottain vastaan tuollaisia tapauksia.
Minulla tuli ensimmäisen ja ainoan kerran vuonna 1962. Silloinkin korjaamolla. Sen jälkeen ei kertaakaan.
Katsastusvikatilastoissa on muuten kummallisia tietoja. Minunkin automallissani kuulemma tulee paljon hylkyjä ruostuneitten jarruputkien takia. Siinä vaan sattuu oikeasti olemaan kupariset putket. Ei ainoastaan minun autossani vaan muissakin. Jo alkuperäisinä. Miten se kupari saadaan ruostumaan?
Usko näitä sitten...- KiKi.
Isäni on nykyjään töissä teknisessä tutkinnassa, mutta silloin kun oli vielä partioimassa nuorempana, niin hän kertoi että kun välillä teki pistokokeita amisautoille ja muille epäilyttäville autoille, niin jarrut hän testasi niin, että ekaksi antoi reilusti kaasua, ja sitten painoi jarru kahdella jalalla täydellä voimalla, ratista tukea ottaen, ja kuulema noin 2/3 auossa petti jarrut, ja kilvet takalaatikkoon ja vielä 12 päiväsakkoa.
Eli kyllä kaiken saa hajalle..- Ei oo todellista..
Linnaan olisi joutanut moinen virka-asemansa väärinkäyttäjä ja vahingontekija. Voi miten voikaan olla ihmisellä kusta päässä..
- ruskaa pakkasella
Ei oo todellista.. kirjoitti:
Linnaan olisi joutanut moinen virka-asemansa väärinkäyttäjä ja vahingontekija. Voi miten voikaan olla ihmisellä kusta päässä..
veti vielä ittensä jojoon.
- KiKi.
Ei oo todellista.. kirjoitti:
Koska kyllä veikkaan että teksisen tutkinnan homma on vähän vaikeempaa ku ajella Saabilla kuskaamassa pultaserita?
No eikös kuitenkin ole hyvä, että ne amiscorollan jarrut petti ratsissa, eikä esim silloin kun sivutieltä tulee rekka edelleen... - hgki
jos katsastaja tekee asetusten vaatiman koeponnistuksen, niin vähintään kerran kahden viikon jaksossa menee joko putki tai jokin liitos pettää. se on fakta. Tietysti jos uutta auto käy niin sitten eri asia, mutta jos sellaista 11- vuotiasta keskimäärin .
- Auto Masentaja 2
Taas KiKillä mielikuvitus lentää.
Taatusti ei ehjät jarrut rikkoudu vaikka millainen voimamies painaisi poljinta tosissaan.
Miten se isä muka kahdella jalalla painoi jarrua yhtä aikaa? Oli sillä tosi pienet jalat!
Muutenkin koko juttu on harhaista mielikuvitusta alusta loppuun. Tuttua KiKin tekstiä jo entuudestaan. - KiKi.
Auto Masentaja 2 kirjoitti:
Taas KiKillä mielikuvitus lentää.
Taatusti ei ehjät jarrut rikkoudu vaikka millainen voimamies painaisi poljinta tosissaan.
Miten se isä muka kahdella jalalla painoi jarrua yhtä aikaa? Oli sillä tosi pienet jalat!
Muutenkin koko juttu on harhaista mielikuvitusta alusta loppuun. Tuttua KiKin tekstiä jo entuudestaan.Kun hän noita testejä teki, koska kun isä oli vielä partioimassa, olin nääs itse 13v.
Ja ei todellakaan kaikki jarrut perränyt, ainoastaan noin 2/3 osa niistä amisautoista joita hän testaili...
Mutta ei kai se kahdella jalalla painaminen mitenkään vaikeaa ole... - Ei oo todellista.
KiKi. kirjoitti:
Koska kyllä veikkaan että teksisen tutkinnan homma on vähän vaikeempaa ku ajella Saabilla kuskaamassa pultaserita?
No eikös kuitenkin ole hyvä, että ne amiscorollan jarrut petti ratsissa, eikä esim silloin kun sivutieltä tulee rekka edelleen...On silkkaa kusipäisyyttä rikkoa muiden omaisuutta ja aivan sama onko kyseessä "amiskorolla" vai herrasmiehen museoauto.
Yhtälailla on perusteltua lyödä vasaralla tuulilasi paskaks ja todeta, että eikö ollut hyvä että hajos näin, eikä tuolla ajossa tienpäällä.
Pitäisi varmaan viedä se sairas ukko ensiavun ovelle ja lyödä moskalla kallo halki ja kysyä, että eikö ole hyvä, että hajosi täällä ensiavun edessä, eikä tuolla jossain liukkaalla metsätiellä kompastuessa?
- Mr. Mercedes Benz
Miksi sitten katsastuksen vaikutus ei näy tutkimustuloksissa jos autot hajoavat jatkuvasti käsiin ilman katsastusta. Toki katsastamattomat autot pitää olla yliedustettuina onnettomuuksissa jotta katsastuksessa on mieltä.
- Lada
Tai sitten kaiken pitäisi olla päinvastoin.
- koppalakki
Ei siihen jarruputkien paineenkestoon mitään dynamometriä tarvita. Auton ollessa käynnissä paikallaan (tehostin toimii) painat voimakkaasti jarrupoljinta , jos jarrujen jossakin kohdassa on heikko kohta se kyllä silloin pettää siitä. Ei aiheuta vaara kenellekään. Tämä on siis vain paineenkestokoe. Jarrujen toimivuus on aivan eri asia.
- Auto Masentaja 2
Näinhän se on.
- s.uikkapää.
Auto Masentaja 2 kirjoitti:
Näinhän se on.
Miksi ihmiset ovat niin vitun tyhmiä (varsinkin sen vm. 86 carinan omistajat), että se on katsastajan vika jos jarruputki/letku hajoaa juuri jarrujen testaushetkellä? Miksi ihmiset yleensäkin ovat niin helvetin ylpeitä siitä vanhasta ruosteisesta katiskasta? Autoista voi pitää mutta ei niitä jumankauta rakastaa tarvitse!
- pulipää
s.uikkapää. kirjoitti:
Miksi ihmiset ovat niin vitun tyhmiä (varsinkin sen vm. 86 carinan omistajat), että se on katsastajan vika jos jarruputki/letku hajoaa juuri jarrujen testaushetkellä? Miksi ihmiset yleensäkin ovat niin helvetin ylpeitä siitä vanhasta ruosteisesta katiskasta? Autoista voi pitää mutta ei niitä jumankauta rakastaa tarvitse!
Kadulla poliisi vittuilee, töissä pomo vittuilee, kotona akka vittuilee, pyhänä kirkossa pappi saarnaa helvettiin. Onneksi on vielä kaukomaita joissa tytöt ei vittuile. Kysyvät kohteliaasti onko sulla rahaa. Katsastusmiehenhän kuuluu jo työnsä menneisyyden vuoksi vittuilla asiakkaalle.
- xcvbnm1212
s.uikkapää. kirjoitti:
"Miksi ihmiset yleensäkin ovat niin helvetin ylpeitä siitä vanhasta ruosteisesta katiskasta" vitun hölmö tajuuks että nyky kertakäyttöautoille ei voi tehdä itse mitään edes vaihtaa valasimen polttimoa niin onko siinä jotain järkeä sitten?jos se toinekin sammu pimeällä mettätiellä???!! "varsinkin sen vm. 86 carinan omistajat" joo sitten varaosien hinnat uusissa autoissa se että joudut viemään sen aina huoltoon jos jotain pientä hajoaa koska itse et voi muuta sille tehdä kun antaa vaan valohoitoa vaikka haluaisitkin ja se huolto maksaa lähes aina tuon 86 -carinan arvon, et voi antaa edes apuvirtaa uudella autosta toiseen ettei hajoa kalliit pilipali komponentin uudesta autosta!!kyllä se niin on että paljon järkevämpää on ajella sillä ruosteisella vanhalla autolla kuin ostaa uusi jos on kaukaa viisas
- koppalakki
s.uikkapää. kirjoitti:
Eihän sinun s.uikkapää tarvitse itse niitä jarruputkia hajoittaa. Menet auton taakse katsomaan jarruvaloja ja pyydät asiakasta painamaan voimakkaasti jarrua. Huonot putket löytyvät näinkin. Tietenkin teet myös itse koeponnistuksen.
- asiantuntija.
xcvbnm1212 kirjoitti:
"Miksi ihmiset yleensäkin ovat niin helvetin ylpeitä siitä vanhasta ruosteisesta katiskasta" vitun hölmö tajuuks että nyky kertakäyttöautoille ei voi tehdä itse mitään edes vaihtaa valasimen polttimoa niin onko siinä jotain järkeä sitten?jos se toinekin sammu pimeällä mettätiellä???!! "varsinkin sen vm. 86 carinan omistajat" joo sitten varaosien hinnat uusissa autoissa se että joudut viemään sen aina huoltoon jos jotain pientä hajoaa koska itse et voi muuta sille tehdä kun antaa vaan valohoitoa vaikka haluaisitkin ja se huolto maksaa lähes aina tuon 86 -carinan arvon, et voi antaa edes apuvirtaa uudella autosta toiseen ettei hajoa kalliit pilipali komponentin uudesta autosta!!kyllä se niin on että paljon järkevämpää on ajella sillä ruosteisella vanhalla autolla kuin ostaa uusi jos on kaukaa viisas
Mitähän paskaa sinäkin kädetön suollat tänne?? "nyky kertakäyttöautoille ei voi tehdä itse mitään edes vaihtaa valasimen polttimoa", tuo juurikin teidän kädettömien puhetta! Itselläni on 2003 mallinen c-mersu, ja olen mm. vaihtanut suuttimia siihen! Myöskin laturin ja vesipumpun vaihto olisi helppo tehdä itse.. Ja kaikki polttimot xenoneita myöten on helppo itse vaihtaa! Öljyn vaihdot moottoriin ja automaattilaatikkoon tapahtuu samanlai kuin -86 carinaan. Ja varaosat eivät esim. motonetissä ole kalliita.. Apuvirtaa mersulleni olen antanut ja mikään ei ole hajonnut. Akun vaihtokin onnistuu helposti kunhan antaa can-väylän nukahtaa niin mitään ei hajoa laittaessa uutta akkua.. Ja tämän lisäksi voin kertoa että ammatiltani en ole automekaanikko, eikä myöskään kukaan tuttavistani ole mekaanikko..
- ketä kiinnostaa
asiantuntija. kirjoitti:
Mitähän paskaa sinäkin kädetön suollat tänne?? "nyky kertakäyttöautoille ei voi tehdä itse mitään edes vaihtaa valasimen polttimoa", tuo juurikin teidän kädettömien puhetta! Itselläni on 2003 mallinen c-mersu, ja olen mm. vaihtanut suuttimia siihen! Myöskin laturin ja vesipumpun vaihto olisi helppo tehdä itse.. Ja kaikki polttimot xenoneita myöten on helppo itse vaihtaa! Öljyn vaihdot moottoriin ja automaattilaatikkoon tapahtuu samanlai kuin -86 carinaan. Ja varaosat eivät esim. motonetissä ole kalliita.. Apuvirtaa mersulleni olen antanut ja mikään ei ole hajonnut. Akun vaihtokin onnistuu helposti kunhan antaa can-väylän nukahtaa niin mitään ei hajoa laittaessa uutta akkua.. Ja tämän lisäksi voin kertoa että ammatiltani en ole automekaanikko, eikä myöskään kukaan tuttavistani ole mekaanikko..
ja työnnä ojaan se mersus!
- tutkimustieto
s.uikkapää. kirjoitti:
Miksi ihmiset ovat niin vitun tyhmiä (varsinkin sen vm. 86 carinan omistajat) että käyvät tutkitusti turhassa vaikuttamattomassa autokatsastuksessa. Miksi kukaan on niin tyhmä ettei usko selviä tutkimustuloksia jotka todistavat sen tosiasian ettei kaikille pakollista katsastusta voida perustella liikenneturvallisuudella. Miksi kukaan käy turhaksi todistetussa autokatsastuksessa? Puuttuuko järki?
Juuri siksi jää korjaamatta etukäteen, kun heikko kohta on vaikeassa paikassa. Kyllä se katsastus tässä paikallaan on. Parhaita ovat ne autot, joissa jarruputket kulkevat sisätiloissa. Ulkona on silloin vain takimmainen osuus. Itsehän ne voisi vetää sisätilojen kautta, mutta jos alkuperäistä paikkaa ei saa muuttaa....
Viime vuonna katkesi minun autostani katsastuksessa putki, joka varmaan oli alkuperäinen, eli 24 vuotta vanha.
Kevyen auton takajarruputki, perusjarrutuksessa takajarrut eivät paljon työskentele, niin pitäisi joskus tehdä kovia jarrutuksia jotta vika tulisi esille.- koppalakki
Takajarruille menevä paine on pieni kuormittamattomalla autolla. Kuormittakaa auton takapäätä tavaratilan kuormalla ja takapenkit esim. henkilökuormalla. Jos venttiili toimii silloin se päästää tajarruille täyden paineen ja jarrupoljinta voimakkaasti painamalla voi tehdä painekokeen. Auto voi seistä paikallaan koetta tehtäessä.
- vaikeaa on
Osa saamistasi vastauksista on mielisairaan kirjoittamia. Vieläpä saman henkilön.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.826000Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3215434Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie494722Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3133665Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.12237Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1362142Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1011254- 7943
- 157856
- 55717