Osakkeiden verotus ?

9a

Miten tuo osakkeiden verotus oikein menee ? Eli jos minulla on vaikka 1000 kpl osakkeita joiden arvo on 10 000 € vuoden päästä näitten samaisten osakkeiden arvo on 12 500 €. Osinkoa osakkeista maksetaan 20c/kpl eli 200 €. Maksan siis tuosta osinko-osasta eli 200 eurosta veroa. Niin että 30% on verovapaata ja 70% maksan 28% veroja. Eli osingoista minulle jää verojen jälkeen voittoa 160,8 euroa. Joudunko maksamaan tuosta varsinaisesta pääomasta minkäänlaisia veroja ennenkuin myyn osakkeet. Eli siis osakkeet ovat vielä salkussa. Entäs kun myyn osakkeet aikanaan ? Joudunko maksamaan veroja tuosta koko summasta eli 12 500 € vai vain tuosta "voitollisesta" osuudesta eli 2500 € ?

6

701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myynnistä

      Eli maksat myydessäsi erotuksesta, 2.500 eurosta veroa. 1000 eur on vuosittain veroton, eli vain 1500 eurosta menee verot. 28% siitä eli pääomatulovero. Se olisi 420,- Tai voit myydä vain siten että tulee vain tuo tonni kerralla ja ensi vuonna taas osan, jos haluat. Muutenkin hajautus ajallisesti olisi hyvä myydessäkin. Voihan olla, ettet olekkaan arvannut ihan kaikista parasta mahdollista myyntiaikaa :)

      • kandal

        Minuakin kiinnostaa juuri tämä eli siis ei ole olemassa jotain perusverotusarvoa osakkeille kun ne on sijoitettu esim. jos minulla on 10000 euroa niin en joudu maksamaan niistä vuosittain jotain tiettyä veroa kuin vasta sitten kun myyn osakkeet ja siitäkin ainoastaan voitto verotetaan ?


      • JHB

        Maksat 2500 euron myyntivoitosta veroa 28% ,siis 700 eur.Enintään 1000 euron myynti vuodessa on veroton ja sen sisältämä myyntivoitto. Osinkovero on 19,6 %.


      • Vakuusvaje

        Luovutusvoitto on kokonaan veroton, jos koko vuonna myytyjen osakkeiden myyntihinta on ollut yhteensä vähemmän kuin 1000 euroa. Ei siis voitto vaan myyntihinta.

        Jos vuodessa myytyjen osakkeiden yhteinen myyntihinta on vähänkään yli tonnin, koko voitosta otetaan vero. Mitään verovapaata osuutta ei ole. Tappiot ja kulut saa toki vähentää voitosta.

        Tuo tuhannen euron raja on varmaan tarkoitettu vähentämään verobyrokratiaa satunnaisilta esim. puhelinosakkeiden myyjiltä. Kyllähän sitä voi holdarityyppinen sijoittajakin käyttää hyväkseen. Jos ei ole muuta myynyt vuoden mittaan niin myy joulun aikaan verottomasti pienen erän kovasti noussutta osaketta.


      • sentäs veroteta
        kandal kirjoitti:

        Minuakin kiinnostaa juuri tämä eli siis ei ole olemassa jotain perusverotusarvoa osakkeille kun ne on sijoitettu esim. jos minulla on 10000 euroa niin en joudu maksamaan niistä vuosittain jotain tiettyä veroa kuin vasta sitten kun myyn osakkeet ja siitäkin ainoastaan voitto verotetaan ?

        Varallisuusvero on poistettu, eikä noin pieniä omaisuuksia ole verotettu koskaan. Osakkeita ja rahasto-osuuksia sinällään ei veroteta lainkaan, vaan voittoa, jonka niistä saa. Voitto tulee joko osinkoina tai myyntivoittona.

        Osinkojen verotus riippuu siitä, ovatko ne pörssiyhtiön osakkeista vai julkisesti noteeraamattomista.

        Myynti- eli luovutusvoitto lasketaan niin, että myyntihinnasta vähennetään hankintahinta. Veroa menee tästä erotuksesta 28 % tai mikäli tulee tappiota, niin tappion saa vähentää tulevien vuosien tuotoista. Myytäessä aiemmin saatuja osinkoja ei oteta millään tavalla huomioon.


      • ois kyl hyvä
        Vakuusvaje kirjoitti:

        Luovutusvoitto on kokonaan veroton, jos koko vuonna myytyjen osakkeiden myyntihinta on ollut yhteensä vähemmän kuin 1000 euroa. Ei siis voitto vaan myyntihinta.

        Jos vuodessa myytyjen osakkeiden yhteinen myyntihinta on vähänkään yli tonnin, koko voitosta otetaan vero. Mitään verovapaata osuutta ei ole. Tappiot ja kulut saa toki vähentää voitosta.

        Tuo tuhannen euron raja on varmaan tarkoitettu vähentämään verobyrokratiaa satunnaisilta esim. puhelinosakkeiden myyjiltä. Kyllähän sitä voi holdarityyppinen sijoittajakin käyttää hyväkseen. Jos ei ole muuta myynyt vuoden mittaan niin myy joulun aikaan verottomasti pienen erän kovasti noussutta osaketta.

        Eikös ne meinannu päättäjät nostaa pääomaveroa ja samalla verottoman myynnin rajaa, liekö asia edennyt mitenkään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe