Pitäisikö verkkokeskustelu sallia vain nimellä

Matti Mainio

Helsingin Sanomat | 27.3.2010

"Omalla nimellä olisi pakko pitää sordiinoa, arvioi HS.fi:n vakiokirjoittaja, nimimerkki Tavallinen maisteri."

Tälläkin palstalla eräät ovat sitä mieltä, että pitäisi kirjoittaa omalla nimellä.
Minä ainakin olen sen verran viisas ihminen nykyään, että tiedän minun olevan vastuussa kirjoituksistani kirjoitan ne millä nimellä tahansa. Ja taitaa nyt olla hallituksen asia tehdä tunnusteluja
mitkä olisivat mielialat? Onko missään muualla maailmassa tämmöinen käytäntö,
kuin ehkä koreassa tai kiinassa? Vieläkö hallitus aikoo ehtiä ennen vaaleja toteuttaa suunitelman?
Tämäkin tiedustelu on mitä ilmeisemmin tehty suoraan RKP nimissä?
Mielenkiintoista tietää miten se pääkone siellä Rysselissä tähän suhtautuu vai onko kampanja EU:n laajuinen ja koskisi kaikkia maita?

4

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tähän voi

      Vastata, että EU nimenomaan on vaatimassa omilla nimillä ja kuvilla kirjoittamista nettipalstoilla. Osa lehdistä onkin jo mennyt tuon taakse ja olisihan se lopettanut jo aikaa sitten palstaa häiriköivän pakkoruotsispämmärin palstaterrorisminkin.

      • Turhaa pulinaa

        Miten on itse toimisi nimimerkillä "Tähän voi" jospa hän esittäisi esimerkkiä ja
        alkaisi toimia omalla nimellään?


      • Totahan tuo

        Eu on tuollaisia esittänyt jo pitemmän aikaa, muutama sitaatti lehdistä, löytyvät sanavapauspalstalta:

        "EU-komission rahoittama työryhmä luonnostelee, että jatkossa Euroopan alueella internetissä saisi esiintyä ainoastaan omalla nimellä ja kuvalla. Selaimiin tulisi pakollinen nettiselailun seuranta."

        Ja toinen.

        "EU-komission rahoittama työryhmä pohtii anonyymin nettikeskustelun kieltämistä, käy ilmi verkkoon vuotaneesta asiakirjassa.

        Ryhmä ehdottaa asiakirjassa nimettömän keskustelun kieltämistä. Ryhmän keskusteltavaksi tarkoitettu ehdotus viittaa kaikkiin chat-keskusteluihin, sähköposteihin, sosiaaliseen mediaan ja keskustelufoorumeihin."

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10991883/#comment-58561200


    • asiat asioina

      Entä me jotka emme halua olla näkyvissä, viedäänkö meiltä
      tämä kommunikointi mahdollisuus pois.

      Yksin eläville vanhuksille tämä on hyvä ajankulu ja pitää aivot
      virkeinä, mielipiteiden vaihto on tärkeä osa elämää, ja meille erakkoluontoisille tämä on henkireikä.

      On ihmisiä jotka haluavat pitää itseään esillä, ja se onkin ihan hyvä,
      varsinkin jos on mukana noissa yhteiskunnallisissa asioissa,
      täällähän saa sitten tietoa heidän mielipiteistään, esim, vaaleja
      ajatellen.
      Jos minunkin pitäisi nyt laittaa tähän nimeni ja kuvani (olen ruma)
      niin enpä tänne kirjoittelisi, en ainakaan omasta mielestäni ole
      mitään loukkauksia kenestäkään kirjoittanut, joten haluaisin jatkaa
      näin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe