Pitäisikö verkkokeskustelu sallia vain nimellä

Matti Mainio

Helsingin Sanomat | 27.3.2010

"Omalla nimellä olisi pakko pitää sordiinoa, arvioi HS.fi:n vakiokirjoittaja, nimimerkki Tavallinen maisteri."

Tälläkin palstalla eräät ovat sitä mieltä, että pitäisi kirjoittaa omalla nimellä.
Minä ainakin olen sen verran viisas ihminen nykyään, että tiedän minun olevan vastuussa kirjoituksistani kirjoitan ne millä nimellä tahansa. Ja taitaa nyt olla hallituksen asia tehdä tunnusteluja
mitkä olisivat mielialat? Onko missään muualla maailmassa tämmöinen käytäntö,
kuin ehkä koreassa tai kiinassa? Vieläkö hallitus aikoo ehtiä ennen vaaleja toteuttaa suunitelman?
Tämäkin tiedustelu on mitä ilmeisemmin tehty suoraan RKP nimissä?
Mielenkiintoista tietää miten se pääkone siellä Rysselissä tähän suhtautuu vai onko kampanja EU:n laajuinen ja koskisi kaikkia maita?

4

313

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tähän voi

Vastata, että EU nimenomaan on vaatimassa omilla nimillä ja kuvilla kirjoittamista nettipalstoilla. Osa lehdistä onkin jo mennyt tuon taakse ja olisihan se lopettanut jo aikaa sitten palstaa häiriköivän pakkoruotsispämmärin palstaterrorisminkin.

• Turhaa pulinaa

Miten on itse toimisi nimimerkillä "Tähän voi" jospa hän esittäisi esimerkkiä ja
        alkaisi toimia omalla nimellään?

• Totahan tuo

Eu on tuollaisia esittänyt jo pitemmän aikaa, muutama sitaatti lehdistä, löytyvät sanavapauspalstalta:

"EU-komission rahoittama työryhmä luonnostelee, että jatkossa Euroopan alueella internetissä saisi esiintyä ainoastaan omalla nimellä ja kuvalla. Selaimiin tulisi pakollinen nettiselailun seuranta."

Ja toinen.

"EU-komission rahoittama työryhmä pohtii anonyymin nettikeskustelun kieltämistä, käy ilmi verkkoon vuotaneesta asiakirjassa.

Ryhmä ehdottaa asiakirjassa nimettömän keskustelun kieltämistä. Ryhmän keskusteltavaksi tarkoitettu ehdotus viittaa kaikkiin chat-keskusteluihin, sähköposteihin, sosiaaliseen mediaan ja keskustelufoorumeihin."

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10991883/#comment-58561200

• asiat asioina

Entä me jotka emme halua olla näkyvissä, viedäänkö meiltä
      tämä kommunikointi mahdollisuus pois.

Yksin eläville vanhuksille tämä on hyvä ajankulu ja pitää aivot
      virkeinä, mielipiteiden vaihto on tärkeä osa elämää, ja meille erakkoluontoisille tämä on henkireikä.

On ihmisiä jotka haluavat pitää itseään esillä, ja se onkin ihan hyvä,
      varsinkin jos on mukana noissa yhteiskunnallisissa asioissa,
      täällähän saa sitten tietoa heidän mielipiteistään, esim, vaaleja
      ajatellen.
      Jos minunkin pitäisi nyt laittaa tähän nimeni ja kuvani (olen ruma)
      niin enpä tänne kirjoittelisi, en ainakaan omasta mielestäni ole
      mitään loukkauksia kenestäkään kirjoittanut, joten haluaisin jatkaa
      näin.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla

"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen
      Maailman menoa
      24
      2635
    2. Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta

Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään
      Maailman menoa
      40
      2292
    3. Ei tule uni

Kuten epäilin. Onneksi viime yön sain ihan hyvin nukutuksi. Tiesin kyllä, ettei tästä mitään tänään tule.
      Ikävä
      62
      1298
    4. Miksi juuri Venezuela?

Kaikista maailman valtioista Trump otti silmätikukseen Venezuelan. Mutta minkä ihmeen takia? Kyseessä on kuitenkin vähäp
      Maailman menoa
      299
      1221
    5. Toivon sulle silti hyvää

Väärinkäsityksiä tapahtuu, mutta nyt on uusi vuosi ja uudet kujeet.
      Ikävä
      41
      976
    6. Tiedän, että olet luonnevikainen

Haluaisin vain todeta olleeni väärässä tässä asiassa.
      Ikävä
      42
      957
    7. Pitäisikö meidän

Sitten nähdä ilman että siitä tehdään ongelmaa?
      Ikävä
      75
      852
    8. Jos mies olet oikeasti...?

Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh
      Ikävä
      71
      808
    9. Nautitko riidan haastamisesta?

Itse olen hyvin kärsivällinen ja sopuisa noin yleensä, mutta osaan tarvittaessa olla hankala. Niin metsä vastaa kuin sin
      Sinkut
      175
      783
    10. Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin

"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup
      Maailman menoa
      92
      751
    Aihe