Virvon, varvon...

Tänään saattaa oven takana kolkutella virpojia tai muita pikkunoitia.

Miten helluntailaiset suhtautuu kristilliseen virpomisperinteeseen?

Virpomisen pitäisi kuvata Jeesuksen ratsastamista Jerusalemiin, jossa hänet otettiin vastaan palmunlehdillä.
Joh. 12:13 ottivat he palmupuiden oksia ja menivät häntä vastaan ja huusivat: "Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen, Israelin kuningas!"

Itse en näe kristinuskon virpomisperinteessä tai palmusunnuntaissa asiayhtäläisyyttä Jeesuksen Jerusalemiin saapumisen kanssa.

Nykyisinhän virpojat ovat muuttuneet yhä enemmän länsi-Suomalaisen perinteen mukaisiksi pikkunoidiksi, itä-Suomalaisen perinteen kustannuksella.
Pikkunoidat kulkevatkin rahan kannustamina ja kai yleisen elintason nousu ja muut harrastukset ovat viime aikoina vähentäneet pikku-noitien motivaatiota.

23

466

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei hellari

En avaa ovea virpojille. Tuossa ei ole mitään kristillisyyteen viittaavaa mielestäni. Pääsiäisnoidiksi ja -trulleiksi pukeutuneita pikku lapsia, joille pitäisi vain antaa jotain palkkiota siitä hyvästä, etä virpovat. Mieluummin minä annan palkkion jostakin hyvästä työstä, jonka lapsi tekee, kuin tuollaiseen hömppään.

• minunkin mielestä on mutta joillekin se voi olla hauskaakin.
        Niin monta mieltä on kuin ihmistäkin.

Ikkunasta olen jo muutaman noidan huomannut, mutta eivät kai osanneet minun ovelle.
        Mulla on heidän varalta kuksallinen 5-senttisiä, joita tuppaa kerääntymään ja niistä ei pääse helpolla eroon, mutta 10-senttiset käykin jo moniin parkkimittareihin.

• hellari83
        Pe.ku kirjoitti:

minunkin mielestä on mutta joillekin se voi olla hauskaakin.

Ikkunasta olen jo muutaman noidan huomannut, mutta eivät kai osanneet minun ovelle.
        Mulla on heidän varalta kuksallinen 5-senttisiä, joita tuppaa kerääntymään ja niistä ei pääse helpolla eroon, mutta 10-senttiset käykin jo moniin parkkimittareihin.

ainakin pitävät siitä kun edes tuolloin käy joku katsomassa.

Lapsena kun kaverien kanssa trullitimme ja tiesimme jonkun haluavan että jäisimme virpomisen ohessa hetkeksi juttelemaan niin menimme niihin paikkoihin lopuksi ja olimme siellä n. puoli tuntia.

Joissakin paikoissa yksinäiset ikäihmiset tarjosivat mehua ja pikkuleipiä... moni ei varmaankaan muuten olisi hetkeksi jäänyt juttelemaan.

• -pakanainen-

ja muut trullit ovat eri perinnettä kuin virpojat ainakin olivat meillä päin oli. Ei meillä lapsena pukeuduttu noidiksi vaan omissa vaatteissa kuljettiin. Taitaa olla niin, että trollit ja virpojat ovat ajan myötä menneet sekaisin.

Ehkä se johtuu myös maan eri osissa olevasta traditiosta, siellä päin missä ortodoksisuus vaikuttaa paljon, ei suvaittu myöskään pääsiäisnoitia. Ortodokseille on pääsisäinen hyvin korkea juhla vuodessa.

• Pakanainen-
        Pe.ku kirjoitti:

minunkin mielestä on mutta joillekin se voi olla hauskaakin.

tietoa. Paljastit nyt, että olet länsi-suomesta kotoisin:)
        >>

Tänään palmusunnuntaina pienet virpojat liikkuvat kaikkialla Suomessa noidan tai trullin asussa. Palmusunnuntain virpominen on Karjalasta tullut perinne, kun taas trullit ja noidat ovat osa länsisuomalaista perinnettä.

Itäistä perua olevalla virpomisella toivotettiin onnea, terveyttä ja hyvää vuotta. Perinteen mukaan virpomassa käytiin palmusunnuntaina ja palkka haettiin vasta viikon päästä.

Nykyään ovikelloja soittelevat virpojat saavat palkkansa yleensä suklaana ja makeisina jo ovensuussa.

Karjalaisen virpomisperinteen kirkolliset juuret ovat Raamatun kertomuksessa Jeesuksen matkasta Jerusalemiin, jossa kansa tervehti tulijaa palmunoksin.

Länsi-Suomen noita-perinteen juuret ovat puolestaan pakanalliset. Perinteen mukaan lapset kiersivät lankalauantaina kylillä trulleiksi pukeutuneina. Perinteeseen kuuluvat myös pääsiäiskokot, joita on sytytetty noitien torjumiseksi.

YLE Uutiset

• todé*
        -pakanainen- kirjoitti:

ja muut trullit ovat eri perinnettä kuin virpojat ainakin olivat meillä päin oli. Ei meillä lapsena pukeuduttu noidiksi vaan omissa vaatteissa kuljettiin. Taitaa olla niin, että trollit ja virpojat ovat ajan myötä menneet sekaisin.

Ehkä se johtuu myös maan eri osissa olevasta traditiosta, siellä päin missä ortodoksisuus vaikuttaa paljon, ei suvaittu myöskään pääsiäisnoitia. Ortodokseille on pääsisäinen hyvin korkea juhla vuodessa.

pukeuduttu noidiksi. Virpominen oli ikäänkuin siunaamista, vaikkakin siitä sai palkkaa! Noitakuviot siinä leikissä ovat enemmän viime aikojen keksintöä.

Noidista minulla on yksi hyvion epämiellyttävä koulumuisto: Äkkipikainen ja äksy opettajamme kudotutti meillä alakoululaisilla niin vaikeata luutaa noita-akkanukelle, että kukaan meistä ei osannut sitä väkertää. Niinpä jäimme koko alakoulu jälki-istunnossa sitä vääntämään. Kolmen tunnin käsityöläilyn jälkeen isäni ilmantui meitä etsimään ja löysi meidät itkeä tuhertamassa opettajan yhä vaatiessa valmiita luutia. Parin vastaavanlaisen tempun jälkeen kyseinen opettaja ei ilmaantunut enään syksyllä koululle.

• hellari83

Omassa lapsuudessani pidin pääsiäistä ns. naamiaisena. Kuljettiin kaverien kanssa noidaksi pukeutuneina virpomassa. Rahaa me ei oltaisi haluttu... kyllä ne karkit olivat pääsyy siihen virpomiseen.

Meille tuli vuosien varrella yksi virpomispaikka mieluisaksi, siellä sai karkin lisäksi kuunnella elävää musiikkia karkkia mutustellessa.

Nyt myöhemmin olen saanut huomata että kaikki virpojat eivät ole enää pikkunoitia vaan on ihan tavallisia muksujakin virpomassa ilman naamiaisasuja. On myös ollut pupuiksi ja kissoiksi pukeutuneitakin. Naamiaisasua tai ei, kaikki ovat karkkia saaneet. Yhtenä pääsiäisenä asuimme tiiviissä asuinympäristössä ja silloin "trullivarastot" loppuivat kesken ja jouduimme tekemään ns. herkkunyyttejä (sisälsi vähän irtokarkkia ja jonkun keksin).

• Kyllähän virpominen on sosiaalinen tapahtuma molemmille osapuolille ja ne on nykyään liian monille harvinaista herkkua ja monille sosiaalisuus on yksipuolista kun ollaan tekemisissä vain oman ikäryhmän kanssa.

Ennen oli varmaan yhtä paljon yksinäisiä kuin nykyäänkin mutta valtaväestö kuitenkin eli isoissa perhe-yhteisöissä joissa oli useita sukupolvia.

Nykyisin tuo valtaväestä elää pieninä piireinä, joita rajoittaa ikä tai harrastukset ja sosiaalisuus niissäkin on usein teennäistä jossa kone on välikappaleena, kuten nyt meillä.

• Käytännön ihmisenä vierastan hömppää ja koska tämä "noitavirpominen" on aikamoista sekametelisoppaa kristillisyyden kannalta, niin kehitelläänpä ideaa käytännöllisempään suuntaan...

Mielestäni virpojat voisivat olla vaikkapa peräkammarin aikamiespoikia jotka äiti patistaa matkaan tekemään hyviä töitä naapurustossa. Aina löytyy joku "mummo" jolle täytyy kiinnittää tai vaihtaa palovaroitin tai avata tukkeutunut lavuaari ym. kivaa pientä puuhastelua. Palkaksi sitten voi hörstää kahvit pullan tai munkin tai vaikka täytekaakun kera. Nykyään monet huoltoyhtiöt ei tee enää juuri mitään ja vähänkin avuttomammilla ihmisillä alkaa asunnossa yksi jos toinen paikka repsottaa, tässä olisi hyvää mieltä ja apua monelle.

Tietysti sitten olisi se vaara että kaikenmaailman tohelot ja poropeukalot tulisivat auttamaan ja saisivat enemmän tuhoa aikaan. Ennen kuin auttajan päästäisi sisälle asuntoon voisi joillekin olla paikallaan tehdä puhallustesti ikävien yllätysten eliminoimiseksi.

Mitä mieltä ollaan tällaisesta ideasta ja kuinkahan tällainen otettaisiin vastaan?

• vapaaehtoisille auttajille niin kodeissa kuin, ulkoilussa ja kuljetuksissakin olisi paljon tarvetta mutta tuntemattomien kotiin päästämisessä on suuri riski joutua hyväksikäytetyksi.

Muistaakseni joskus on jotkut järjestäneet tilaamalla vapaaehtoisia auttajia, jolloin homma on turvallisempaa ja itsekin olisin valmis auttamaan tuntemattomia.

Yksinäisillä ei tosiaan mene hyvin ja luotettavaa apua on vaikea saada, mutta niillä joilla on ystäviä on myös auttajia muutoinkin.

• -pakanainen-

leikin ilon ja aikuiselta leikkiin osallistumisen ilon?

• -pakanainen- kirjoitti:

leikin ilon ja aikuiselta leikkiin osallistumisen ilon?

Ehkä minä sitten niin teen, tosin tuskin minun tekemiset tai tekemättä jättämiset kovin laajaa ryhmää koskettaa, korkeintaan itseäni ja niitä jotka kanssani haluaisivat leikkiä.

Kaikenlaiset noita-jutut taitaa olla nykyään muotia ja woodoo-nuket ym. Minusta tuo ei ole hyvä asia, eivät ole aivan vaarattomia leikin aiheita. Mutta tämä mielipiteeni varmaan suuresti naurattaa Harry Potter-faneja ym. huvittelijoita. Toivottavasti minua ei polteta roviolla noitavastaisuuteni takia: :O

• todé*
        Manteli-Puu kirjoitti:

Ehkä minä sitten niin teen, tosin tuskin minun tekemiset tai tekemättä jättämiset kovin laajaa ryhmää koskettaa, korkeintaan itseäni ja niitä jotka kanssani haluaisivat leikkiä.

Kaikenlaiset noita-jutut taitaa olla nykyään muotia ja woodoo-nuket ym. Minusta tuo ei ole hyvä asia, eivät ole aivan vaarattomia leikin aiheita. Mutta tämä mielipiteeni varmaan suuresti naurattaa Harry Potter-faneja ym. huvittelijoita. Toivottavasti minua ei polteta roviolla noitavastaisuuteni takia: :O

pian niin käydäkin, että joudut rovioille. Ristin kantaminenhan on jo nyt tosi loukkaavaa, kun taas lentävä luuta ja kahvipannu eivät ole. :)

• todé* kirjoitti:

pian niin käydäkin, että joudut rovioille. Ristin kantaminenhan on jo nyt tosi loukkaavaa, kun taas lentävä luuta ja kahvipannu eivät ole. :)

polttaminenhan kuuluu kristinuskoon eikä päinvastoin.

Keniassakin kuvattiin juuri viiden ihmisen elävänä polttaminen videolle ja se on netistä löydettävissä.

Afrikassa kristittyjen järjestämät noitaroviot on yleisiä.

Lainauksia:
        "Lynkkausjoukot ovat polttaneet elävältä tuhansia ihmisiä Tansaniassa, Keniassa ja Zimbabwessa 1990-luvulla. Noitavainot ovat jatkuneet myös vuosituhannen vaihteen jälkeen. Länsi-Keniassa väkijoukot polttivat 11 noidiksi epäiltyä miestä ja naista toukokuussa 2008.....Pastorit saavat myös lisämainetta paljastaessaan uusia "noitia.""
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot#Noitavainot_nykyaikana

• todé*
        Pe.ku kirjoitti:

polttaminenhan kuuluu kristinuskoon eikä päinvastoin.

Keniassakin kuvattiin juuri viiden ihmisen elävänä polttaminen videolle ja se on netistä löydettävissä.

Afrikassa kristittyjen järjestämät noitaroviot on yleisiä.

Lainauksia:
        "Lynkkausjoukot ovat polttaneet elävältä tuhansia ihmisiä Tansaniassa, Keniassa ja Zimbabwessa 1990-luvulla. Noitavainot ovat jatkuneet myös vuosituhannen vaihteen jälkeen. Länsi-Keniassa väkijoukot polttivat 11 noidiksi epäiltyä miestä ja naista toukokuussa 2008.....Pastorit saavat myös lisämainetta paljastaessaan uusia "noitia.""
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot#Noitavainot_nykyaikana

mikähän filmi tuo on?

• leahim

Virpominen on ainakin karjalainen perinne.
      En ole hellri
      mutta en näe sinä mitään pahaa.....:=))

"Virvon varvon tuoreeks terveeks,
      tulevaks vuodeks.
      Palkka mulle vitsa sulle.".......

Hyvää pääsiäistä!

• ja hyvää kevättä.

• virpoen

Suomen ortodoksisen kirkon arkkipiispa Leo paheksuu nykyistä virpomiskäytäntöä.
        Arkkipiispa Leon vakaumusta loukkaa lasten vanhempien ja päiväkotien kannustava suhtautuminen trulli-käyttäytymiseen.
        Virpominen on hänen (ja minunkin mielestäni) perinne, jonka ei soisi sekoittuvan Ruotsista Pohjanmaan kautta tulleeseen noita/trulliperinteeseen. Noitien ja trullien alkuperäinen tarkoitus on vahingoittaa lähimmäisiä eikä siihen liity virpomista. Puolustukseksi ei riitä, että eiväthän lapset ymmärrä perinteiden merkitystä, vaan pitävät vain hauskaa. Eivät ymmärrä eivätkä tule koskaan ymmärtämäänkään, jos asiaa ei heille kerrota.

Alkuperäinen virpominen on siunaavassa mielessä tehty tervehdyskäynti lähimpien sukulaisten ja ystävien luona. Perinteen tarkoitus ei ole käydä noidiksi pukeutuneina kaikkien ihmisten ovilla kerjäämässä.
        Omasta mielestäni nykyisin voi käydä vieraitakin virpomassa, mutta normaalisti pukeutuneena.
        Omalla ovellani kävi monena vuotena tavallisesti pukeutunut kiltin näköinen poika, joka kysyi kauniisti, saako hän virpoa. Hymyillen lupasin, tottakai, ja annoin palkan. Hän virpoi tosi hyvin antaen oksan-pari ja sanoi, ettei palkka ole pakollinen. Nyt tuo poika on kasvanut lähes aikuiseksi, mutta tunnistaa nähdessään minut joskus ja hymyilee, vaikka emme lainkaan tunne toisiamme.
        Arvelen hänen olevan ortodoksiperheen poika. Itse olen helluntailainen.

Virvon varvon vitsasilla
        tuorehilla tervehillä,
        vanhat virvon viisahiksi,
        nuoret ylen notkehiksi,
        iloisiksi kaikki muut,
        kilteiksi pienet piimäsuut!
        __________________________________________________________________________________________________

Virvon teidät omalla lorullani:

Naiset virvon kaunihiksi
        miesten mielet mieheviksi.
        Olkoon onni osananne
        hyvä tuuli mukananne
        tämän palstan puittehissa
        elon muunkin koetteluissa.

Virvon, varvon ilon teille
        voimat virvon uupuneille
        Virvon vielä uutta mieltä,
        jotta eksytä ei Tieltä.

Hyvää pääsiäisen aikaa!

• leahim
        virpoen kirjoitti:

Suomen ortodoksisen kirkon arkkipiispa Leo paheksuu nykyistä virpomiskäytäntöä.
        Arkkipiispa Leon vakaumusta loukkaa lasten vanhempien ja päiväkotien kannustava suhtautuminen trulli-käyttäytymiseen.
        Virpominen on hänen (ja minunkin mielestäni) perinne, jonka ei soisi sekoittuvan Ruotsista Pohjanmaan kautta tulleeseen noita/trulliperinteeseen. Noitien ja trullien alkuperäinen tarkoitus on vahingoittaa lähimmäisiä eikä siihen liity virpomista. Puolustukseksi ei riitä, että eiväthän lapset ymmärrä perinteiden merkitystä, vaan pitävät vain hauskaa. Eivät ymmärrä eivätkä tule koskaan ymmärtämäänkään, jos asiaa ei heille kerrota.

Alkuperäinen virpominen on siunaavassa mielessä tehty tervehdyskäynti lähimpien sukulaisten ja ystävien luona. Perinteen tarkoitus ei ole käydä noidiksi pukeutuneina kaikkien ihmisten ovilla kerjäämässä.
        Omasta mielestäni nykyisin voi käydä vieraitakin virpomassa, mutta normaalisti pukeutuneena.
        Omalla ovellani kävi monena vuotena tavallisesti pukeutunut kiltin näköinen poika, joka kysyi kauniisti, saako hän virpoa. Hymyillen lupasin, tottakai, ja annoin palkan. Hän virpoi tosi hyvin antaen oksan-pari ja sanoi, ettei palkka ole pakollinen. Nyt tuo poika on kasvanut lähes aikuiseksi, mutta tunnistaa nähdessään minut joskus ja hymyilee, vaikka emme lainkaan tunne toisiamme.
        Arvelen hänen olevan ortodoksiperheen poika. Itse olen helluntailainen.

Virvon varvon vitsasilla
        tuorehilla tervehillä,
        vanhat virvon viisahiksi,
        nuoret ylen notkehiksi,
        iloisiksi kaikki muut,
        kilteiksi pienet piimäsuut!
        __________________________________________________________________________________________________

Virvon teidät omalla lorullani:

Naiset virvon kaunihiksi
        miesten mielet mieheviksi.
        Olkoon onni osananne
        hyvä tuuli mukananne
        tämän palstan puittehissa
        elon muunkin koetteluissa.

Virvon, varvon ilon teille
        voimat virvon uupuneille
        Virvon vielä uutta mieltä,
        jotta eksytä ei Tieltä.

Hyvää pääsiäisen aikaa!

Kiitti lorusta ja virpomisesta!

:=))

• -pakanainen-

>>>Miten helluntailaiset suhtautuu kristilliseen virpomisperinteeseen?

• todé*

liene tullut itsekin virvottua ainakin kotiväkeä, ihan leikkimielellä. En ymmärrä, kuinka pikkunoidat voisivat kuulua Golgatan ristinsanomaan.

• pö.pö.pöö

mie virvon ainakin tänääääääää!!!!!!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe