Irtisanoo 30 invataksin ja -autonkuljettajaa. Päällikkö ja toimihenkilötasoa irtisanomiset eivät ilmeisesti koske. Tilanteeseen on ajauduttu kilpailuttamisen seurauksena. Yksityiset taksifirmat ovat lupautuneet hoitamaan kaupungin kuljetukset halvemmalla kuiin kaupungin oma yhtiö.
Taustalla lienee kilpailu kuljettajien palkkauksessa. Yksityiset maksavat kuljettajilleen 32 % taksin arvolisäverottomasta tuotosta. Helsingin matkapalvelun ajoissa tämä merkitsee noin 70 euron päiväpalkkaa.
Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee se, että Palveluaton johto toimii samoilaa markkinoilla johtamansa firman kanssa. Saamieni tietojen mukaan em henkilöiden kilpailu on onnistunut ja työt jatkuvat.
Mielestäni koko kilpailutus olisi suoritettava uudestaan jääviyden syystä.
Helsingin Palveluauto Oy
40
3964
Vastaukset
- voti
Taitaa yksityiset maksaa 38-40%..jos haluaa kuskin saada..missä muualla on toimihenkilöitä n.10% henkilöstöstä??
- ------------------
ei noi prosentit paljon vaikuta, se on kassan suuruus mikä ratkaisee.
- aghdtjdtu
32% ei voi saada yhtään kuljettajaa töihin. Jos sellaista ehdottaakin niin nauravat päin naamaa.
- Sisäp-iiri
!
- Kumiman
Mikä tää Haitaxi-Muotka on?
- googlemies
Kumiman kirjoitti:
Mikä tää Haitaxi-Muotka on?
Pienellä surffailulla selviää, että Helsingi Palveluauton yksikönjohtaja on Esa Muotka. Finder.fi haku kertoo että samaniminen henkilö on Haitaxi Oy:n hallituksen jäsen. Joku vois kertoa, et mitä sit tällä tiedolla tekee.
- Sama insider
Muotka on Esan sukunimi.
Esa on H.P.A.:n joku pomo.
Esalla on kaksi oy:tä josta toinen on Haitaxi, toinen joku toinen.
Esan lafka(t) omistaa taksin/takseja.
Lisää kuuklesta - y
Sama insider kirjoitti:
Muotka on Esan sukunimi.
Esa on H.P.A.:n joku pomo.
Esalla on kaksi oy:tä josta toinen on Haitaxi, toinen joku toinen.
Esan lafka(t) omistaa taksin/takseja.
Lisää kuuklestaEsa Muotka on entinen renkiliiton puheenjohtaja, joka sai anomalla taxin stadiin kai n. 15-20 vuotta sitten. Sittemmin on lopettanut itse taksin ajon, pestautunut Helsingin palveluautolle pomoksi ja käyttää taksissaan renkejä. Muistaakseni Esan sifra on 992?? En tosin ole tuosta numerosta ihan satavarma. Onko muita autoja, ei mulla ole tietoa.
Miksi tuo Esa nyt niin kauheesti kiinnostaaa täällä?
- ndfklndf
Miten helvetissä on mahdollista, että henkilö osallistuu samaan kilpailutukseen oman kilpailijansa pomon pallilla? Törmäsin ketjuun ihan muuta kautta, mutta sen verran mielenkiintoista, että nostetaan. Jokohan se HPA on muuten jo myyty?
- Y..
Ei ole myyty, voi hyvin ja autot pyörii edelleen. Mamuja paljon puikoissa.
- 2043423423
Y.. kirjoitti:
Ei ole myyty, voi hyvin ja autot pyörii edelleen. Mamuja paljon puikoissa.
Avainsana. Vielä. Kyllä se...! Myytäneen jämsään kuskaamaan työttömät entiset paperimiehet alkoon.
- XyZy
2043423423 kirjoitti:
Avainsana. Vielä. Kyllä se...! Myytäneen jämsään kuskaamaan työttömät entiset paperimiehet alkoon.
Höpö höpö....
- Hämmeli
XyZy kirjoitti:
Höpö höpö....
Nythän on uusi kilpailutus käynnissä. Kuka siinä HMPK ajot voittaa???
- Se on vissiin siinä
Hämmeli kirjoitti:
Nythän on uusi kilpailutus käynnissä. Kuka siinä HMPK ajot voittaa???
YT 30.9.2013
YT neuvottelut alkaa 30.9.2013. Koskee koko henkilökuntaa.
- tyhjän saa kysymättä
PALVELUAUTOILTA vapautunee ilmeisesti TAKSI-alan ELIITTI ,kun kun ottaa huomioon ko firman palkkatason.Vähänkin oman arvonsa ja ammattiansa arvostava kiertää kaukaa tuollaiset firmat
- 3+6
Taitaa vähemmistö autoista olla takseja. Ainakin firman sivujen mukaan liikenteessä on 60 autoa, mutta taatusti ei ole kuuttakymmentä taksia. Tuskin edes kolmeakymmentä.
- vai onko..
Eiks noissa ole ihan sama missä puljussa oot töissä, työntekijät vaan
valuu sitten toiseen lafkaan minkä voi taas kilpailuttaa ja sitä seuraavan ja
asiakkaat kiittää kun on niin piip halpaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa- LOPPU
Viimeinen sammuttakoon valot.
- Työtön
LOPPU kirjoitti:
Viimeinen sammuttakoon valot.
Kuljettajille potkut. Johtajat jotka ajoivat yhtiön perikatoon, jatkavat kaupungin palveluksessa.
- 18+7
Työtön kirjoitti:
Kuljettajille potkut. Johtajat jotka ajoivat yhtiön perikatoon, jatkavat kaupungin palveluksessa.
Ei toimistohenkilökuntaa irtisanota koskaan julkisella puolella. Se on kirjoittamaton laki. Ja sitten ihmetellään kun byrokratia vaan lisääntyy yhteiskunnassa. Tukitoiminnot kyllä säilyvät, vaikka tuettavia toimintoja ei enää olekaan.
- 0+0
Työtön kirjoitti:
Kuljettajille potkut. Johtajat jotka ajoivat yhtiön perikatoon, jatkavat kaupungin palveluksessa.
Kaikki sieltä lähtee, juhannukseen mennessä liikenne seis.
- HPA
0+0 kirjoitti:
Kaikki sieltä lähtee, juhannukseen mennessä liikenne seis.
Hallintohenkilökunta siirtyy muihin kaupungin tehtäviin työvoimapankin kautta. Tätä uudelleensijoituspalvelua ei tietenkään ulotettu kuljettajiin. Vaikka "uudelleensijoitus keskeinen osa kaupungin työnantajavastuuta".
http://primapaper.fi/helsingin-henki/2006/42006/primapaper/20
Kukapa tässä maassa ajaisi nykyään duunarimiesten asiaa. - Poliitikoille kokous
HPA kirjoitti:
Hallintohenkilökunta siirtyy muihin kaupungin tehtäviin työvoimapankin kautta. Tätä uudelleensijoituspalvelua ei tietenkään ulotettu kuljettajiin. Vaikka "uudelleensijoitus keskeinen osa kaupungin työnantajavastuuta".
http://primapaper.fi/helsingin-henki/2006/42006/primapaper/20
Kukapa tässä maassa ajaisi nykyään duunarimiesten asiaa.Yhtiön hallitus kiittää
- Matkapalvelu
"Taustalla lienee kilpailu kuljettajien palkkauksessa. Yksityiset maksavat kuljettajilleen 32 % taksin arvolisäverottomasta tuotosta. Helsingin matkapalvelun ajoissa tämä merkitsee noin 70 euron päiväpalkkaa."
Suoraohjausautolla sellainen normipäivä tuottaa n. 70 kilometriä mittari päällä ajettua. Siis n. 150 euroa. Aoitusmaksuja tulee ehkä 60 euron edestä ja inva- ja avustuslisiä 110 euron edestä. Siis piirun verran yli 300 euroa päivässä verollista tosin voi se helposti jäädä sen allekin (harvoin kovin paljon yli). 40% päiväpalkka lienee luokkaa 100-120 euroa ja työtunteja tulee hieman yli 8 päivässä (vuorot 9 tuntia ja pakollista taukoa 1h per vuoro). Mitä olen kuljettajien kanssa jutellut, niin eipä juuri kukaan saa HMPK-ajoista 40 %. Helsingin palveluauto maksaa tuntipalkkaa.- Teryleeni
Ei suoraohjauksessa makseta saattolisiä eikä ajeta mittarilla.
- Matkapalvelu
Teryleeni kirjoitti:
Ei suoraohjauksessa makseta saattolisiä eikä ajeta mittarilla.
Mutta jos ajettaisi mittari päällä. Kilometrien mukaanhan se laskutus pelaa. Ja miksi ne saattolisät ja invalisät ovat niissä asiakastiedoissa, jos niitä ei kuljetuksen suorittajalle makseta?
- Teryleeni
Matkapalvelu kirjoitti:
Mutta jos ajettaisi mittari päällä. Kilometrien mukaanhan se laskutus pelaa. Ja miksi ne saattolisät ja invalisät ovat niissä asiakastiedoissa, jos niitä ei kuljetuksen suorittajalle makseta?
Ne on ylivuotoa varten. Suoraohjauksessa maksetaan liikennöitsiälle kilpailutetun päiväkorvauksen ja asakas ja km korvaus joka kaupunki on ansettanut. Täten suurin osa suoraohjaus kuskeista saa tuntipalkkaa.
- Matkapalvelu
Teryleeni kirjoitti:
Ne on ylivuotoa varten. Suoraohjauksessa maksetaan liikennöitsiälle kilpailutetun päiväkorvauksen ja asakas ja km korvaus joka kaupunki on ansettanut. Täten suurin osa suoraohjaus kuskeista saa tuntipalkkaa.
Okei. Kuljettajalla ei sitten ole oikein mitään mahdollisuutta arvioida kuinka paljon ajonsa tuottaa firmalle. Kaveri ajaa palveluautolla ja on yritetty miettiä kuinka paljon kassaa vuoron aikana tulee ja miten tappiollista se on, mutta eipä sitä sitten saa mistään laskettua. Itse ajanut joskus ylivuotoa ja välillä ne keikat ovat aika rahakkaita. Parempia kuin suoraohjauksessa ilmeisesti kun ovat usein pitkiä ja nopeita ajaa.
- fsdfsdfdsdsdfsdf
Suoraohjausautoissa ei ole mittareita.
- riistäjä9
Lukekaa HMP kuskit netistä linja-auto alan TES.
Se on yleissitova ja kaikkien yrityksien ja kuskien tulee noudattaa sitä, tätä ei päätä isäntä tai kuski. Tämä on laki!. Toiset noudattaa, toiset ei. Kilpailu vääristyy, kun toiset maksaa kuskille mitä hän on ansainnut ja toiset ei.
Tällä hetkellä jos ajat ns. Isoa inva-autoa, eli linja-autoa, niin minimi palkka on 13,19 euroa tunti ja lisät päällä. Sunnuntaina 100%.
www.altnet.fi/fin/työehtosopimukset/linja-autoala/- kdmflknmdf
Se on vaan vähän siinä ja siinä kuuluuko "taksimainen liikenne" AKT:n yleissitovan tessin alle vai ei. Työtuomioistuin on antanut päätöksiä, joiden mukaan taksiliikennettä voidaan ajaa myös linja-autoilla (esim. case airport taxi). Käsittääkseni myöskään AKT:lla ei ole ainakaan kovin vahvaa kantaa asiaan. Kuljetusala on niin villiä kokonaisuudessaan, että asiaan tuskin tulee selvyyttäkään kovin nopeasti.
- Entinen bussikuski
Voiko Haitaxi-Muotka jatkaa Helsingin bussiliikenteessä? Oliko yhtiön hallitus tietoinen Halitaksi -Muotkan kaksoisroolista. Mikä puolueet edustajat ovat hallituksessa ja miten heille voi lähettää sähköpostia?
- 4+18
Tänään kuljin varikon ohi ja yllättäen siellä oli lukuisten vanhojen tarrattomien HPA:n autojen lisäksi sifroilla varustettuja taksimersuja pihassa. Lisäksi useassa vanhassa HPA:n nyt tarrattomassa Sprinterissä oli edelleen sifra kiinni, vaikka samalla pihalla seisovista Caddyistä taksivarustus oli purettu. Toiminta vissiin jatkuu eri nimellä ja pienemmillä palkoilla.
- outoa
Onko Haitaxilla vielä toimintaa? Ainakin eilen yrityksen tarralla (pienellä) varustettu iso valkoinen paku aiheutti vakavan vaaratilanteen törkeällä piittaamattomuudella liikenteessä Helsingin Ruskeasuolla. Yritin löytyy yrityksen puhelinnumeroa, mutta se ainoa joka löytyi, ei ole käytössä. Harmitti etten ehtinyt saada rekisterinumeroa ylös saati otettua kuvaa, olisin poliisille ilmoittanut.
- MikkoY
Kuinkas tämä uusin kilpailutus ?
Kuka sai ja mitä ?
Taitaa pkorvaukset liikkua välillä 130~180.
Onnelliset voittajat kituu katteitaan ja ihmettelee mistä saisi kuskeja halvalla. - Anonyymi
Ha haa..taxipellet kateelliset nahkatakki läskimahat...muutoksenaika on tullut..
- Anonyymi
mun mielestä mavo firma on erittäin paska siellä on saatanan muhis joka vittu ottaa kuljettajilta /varastaa rahaa ja ottaa siivun heidän palkkasta.
- Anonyymi
Vaihda firmaa jos tuollaista on. Ei kai matkapalvelun ajoissa niin väliä ole minkä firman kautta niitä ajaa. On muuten olleet aika rauhallisia nämä vuorot kevään aikana, etenkin aamupäivällä ei ole kysyntää juuri mitään. Tuskin paljoa vilkastuu tässä kesää kohti mentäessä.
- AnonyymiUUSI
Järkyttävä lemu invataxissa. Kysyttäessä kuskilta auton ikää, n.6v ,mutta käytettynä ostettu ja reikä katossa,mistä valuu vesi pitkin kattoa, minkä vuoksi ruskeat läiskät ja vanat ,muttei ole mun syy. Homettako???? Kahtena päivänä peräkkäin mun tilaukseen vastanneena vaikka piti olla profiilin mukaan tuoksuton/hajuton invataxi. Ahneus taisi iskeä kuljettajaan, viis asiakkaan terveydestä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603395Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472951Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242809Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541877Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101111- 711104
Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971040Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27869- 45859
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että104854