**Ajokortista**
Nykyisin minimiajomäärä 15t, mutta...
"...sekä kaikkiaan vähintään 20 tuntisesta harjoittelusta automobiilin ohjauksessa."
Poliittinen kantakin saattoi estää ajokortin saannin, so. ei ollut luotettava...
"Todistus luotettavuudesta: “Täteen pyynnöstä todistamme että Kirvesmies Anton Aalto on raitis ja rehellinen henkilö, eikä kuuhlu mihinkään poliitisin seurain. Helsinki 17/4 1923. Räätälimestari Emil K Ahrenberg, M.E:Laihola. Nimikirjoituksen oikeaksi todistavat A. Ahonen ja 0. Hotti.”
Pitäisköhän tuohonkin palata?...
"Vuoden 1972 ajokorttiasetus toi mukanaan myös uusia kuljettajia koskevat erityisehdot. Nämä olivat 80 km/h:n nopeusrajoitus ja velvollisuus käyttää ajaessa uutta kuljettajaa osoittavaa tunnusta."
Paljon muuta mielenkiintoista
http://www.ake.fi/AKE/Tieliikenne osana Trafia/Tieliikenteen historiaa/Ajokortti täyttää 100 vuotta.htm
Historian siipien havinaa...
2
496
Vastaukset
- jo ennen Kekkosta...
Yritetääs uudestaan linkki linkiksi.
Näköjään palsta tökkii muutenkin.:(
http://www.ake.fi/AKE/Tieliikenne osana Trafia/Tieliikenteen historiaa/Ajokortti täyttää 100 vuotta.htm
. - Miksikö näin?
ENNEN tosiaan sai ajokortin 15 tunnin ajolla, nykyjään vaaditaan ajoa vähintään 1,5 vuotta, eli satoja tunteja.
Kato ennen sait 15 tunnin jälkeen täyden ajo-oikeuden inssistä, nykyjään saat 15 tunnin jälkeen inssistä ns. harjoittelukorttin, joka oikeuttaa harjoittelemaan itsenäisesti autolla ajoa, rajoitetuin ehdoin, sen 1,5 vuotta, tai kaummin, ja sitten vasta kun on läpäissyt sen kakkosvaiheen hyväksytysti, sekä toiminut okein harjoitteluaikana, niin vasta sitten saa sen varsinaisen ajokortin, eli ajokortin opetusmäärät ovat todellakin nosueet todella rajusti.
Ainiin, ennen sai myös ABEC-kortin yhdellä inssillä/teorialla, nykyjään niitä tarvitaan neljä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as603186Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078