Jarrudynamometristä asiaa. Kas kun en tiedä miten se testi oikein tehtiin..olin kyydissä kyllä, mutten hiffannut mikä tela siellä miloinkin pyörii minkäkin pyörän alla, katselin vaan urpona niitä lukuja siellä mittareissa. Hyvät luvut oli, mutta miten ne saatiin?
Ensinkö etuakselin vasen ja oikea pyörä pyörivät samaan aikaan? Sitten takapään vasen ja oikea samaan aikaan?
Entäs käsijarrun testaus, huomasin, että inssi nyppäsi käsijarrusta siinä loppuvaiheessa, mutta pyöriikö silloin kaikki pyörät? Ihan pihalla.
Miten dynotesti tehdään?
21
4636
Vastaukset
- KIKI.
EKASSA TESTISSÄ PYÖRII KAIKKI PYÖRÄT ETEENKPÄIN SAMAA VAUHTIA, TOISESSA TAAKSEPÄIN SAMAA VAUHTIA, JA NÄIN KATSOTAAN ONKO RIITTÄVÄT JARRUTEHOT, SEKÄ ETTÄ VASEN JA OIKEA JARRUUTTAA AIKALAILAL YHTÄ PALJON, TAAKSEPÄIN TEHTÄVÄSSÄ TESTISSÄ EI VOIMAT OLE NIIN TARKKOJA
VIIMEISESSÄ TESTISSÄ PYÖRII KAIKKI PYÖRÄT ETEENPÄIN, JA TESTATAAN KÄSIJARRU- Älä taas
Oletko tosissasi, pilkkaatko aloittajaa, vai etkö tiedä jarrudynamometrin toiminnasta mitään?
Päässäsi liiraa korvien välissä taas liikaa; dynamometrin keskitelojen kontrollijärjestelmä pitäisi saada kalloosi niin lopettaisit typerät puheesi heti, liiaallisen luiston vuoksi. - Anonyymi
Pöllö
- jarrudynamo
Jarrudynamometri muodostuu lattiaan upotetusta telastosta ja näyttölaitteesta. Saman akselin kummallekin pyörälle on omat telansa. Mittaus tapahtuu akseli kerrallaan. Näyttölaitteessa on oma mittari kummankin pyörän jarruvoiman näyttämiseen. Näyttö voi olla analoginen (viisarinäyttö) tai digitaalinen (numeerinen). Lisäksi näyttölaitteessa voi olla jarruvoimien eroa osoittava mittari tai valot.
Sähkömoottorit pyörittävät vetoteloja ja edelleen teloilla lepäävää pyörää. Pyörä pyörittää seurantatelaa. Kun pyörää jarrutetaan auton omalla jarrulla, tarvitaan sitä voimakkaampi momentti pyörittämään pyörää, mitä voimakkaammin jarrua painetaan. Osoitinlaitteen näyttö näyttää tämän momentin jarruvoimana.
Laite seuraa vetotelojen ja seurantatelan kehänopeuksia. Kun pyörää jarrutetaan niin voimakkaasti että se alkaa luistaa vetotelalla, syntyy vetotelojen ja seurantatelan kehänopeuksille ero. Kun kehänopeuksien ero on riittävä, laite pysähtyy jotta rengasta ei vaurioiteta. - tutkitiedä
Mitä sinä hönö siellä autokatsastuksessa teet. Ei autokatsastuksessa tutkijoiden mukaan tarvitse käydä. Tutkimusten mukaan katsastuksella ei ole vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Katsastusta ei tutkijoiden mukaan tarvita mihinkään.
Vai että oikein jarrudynamometrissä tuli käytyä HAH HAH, voi jumalauta mikä spede.
Miksi käyt katsastamassa auton?- ´
ne tutkijat huomanneet sitä että Suomessa on laki joka määrää liikenteessä käytettävän auton katsastettavaksi. Voi veljet mitä spedejä nuokin tutkijat. Tutkijoiden tutkimuksella ei tutkitusti ole vaikutusta katsastuksen vaikuttavuuteen. Laki menee spede-tutkijoiden yli ilman muuta ja sillä hyvä.
- Turunpiispa
Taas tää sama valittaja puuttuu tähänkin triidiin. Sama Totuusmaster/totuuseipala/tiesmikäpelle, joka useine nimimerkkeineen jaksaa jauhaa jostain olemattomasta tutkimuksesta vaikkei oikeasti tajua hevon kukkua yhtään mistään. Yks naurettavimmista vedoista tältä olmilta oli nimimerkillä "Ensikertalainenkin" aloitettu keskustelu aiheesta - yllätys yllätys - katsastuksen turhuus tutkimusten mukaan!
Annas kun arvaan, seuraavaksi mulle vastaa nimimerkki "Supertotuus". Hän sanoo että tutkimusten mukaan oon ite säälittävä, kun uskon autokatsastukseen. Ja että tutkimukset sanoo, että katsastus pitäis lopettaa ja AKE on samaa mieltä. (Tää on kyllä paras läppä, valvovan viranomaisen mukaan ei tartte katsastaa :D. Ja kyllä tiedän että se on Trafi nykyään.)
Koska sinulla, arvoisa elämätön katsastuksenvastustusfanaatikko, on niin monta nimimerkkiä, niin lyhennän ne vaikka muotoon SKIP. Tulee sanoista Säälittävä Katsastuksesta Itkevä Pelle. Tästähän voisi kehittää hauskan harrastuksen, taidampa tulla tälle palstalle tästä lähin muutaman kerran viikossa nauramaan inhimilliselle huonoudellesi. :D - kyynärkepit
Turuhuuuus kertoo nyt kaikille missä maassa katsastus on lopetettu sen aloittamisen jälkeen. Tietoa kehiin.
- Tyhmä!
kyynärkepit kirjoitti:
Turuhuuuus kertoo nyt kaikille missä maassa katsastus on lopetettu sen aloittamisen jälkeen. Tietoa kehiin.
Täällä ei ole tietoa näemmä, sönkkäämistä sitäkin enemmän. 'Jarrydynamo', sun vastaus taisi olla kopsattu tuolta joltain nettisivulta kun sen luin jo aiemmin, mutta se ei vastaa mun kysymykseen. Olisin halunnut tietää, miten se testi käytännössä etenee..ehkä joku katsastusinssi lukee tän ja jaksaa vastata.
- koppalakki
Tyhmä! kirjoitti:
Täällä ei ole tietoa näemmä, sönkkäämistä sitäkin enemmän. 'Jarrydynamo', sun vastaus taisi olla kopsattu tuolta joltain nettisivulta kun sen luin jo aiemmin, mutta se ei vastaa mun kysymykseen. Olisin halunnut tietää, miten se testi käytännössä etenee..ehkä joku katsastusinssi lukee tän ja jaksaa vastata.
Kyllä kaikkitietävä Kiki antaa sulle tarkan selonteon mitenkä se
- Anonyymi
Homo
- Katsuri
Jarrujen testaaminen tapahtuu seuraavalla tavalla:
- Etuakseli ajetaan teloille. Sähkömoottori käynnistyy ja pyörittää samanaikaisesti molempia pyöriä "eteenpäin".
- Dynamometrin näytöltä luetaan molempien pyörien vierintävastukset eli tarkistetaan, että jarrut eivät laahaa. Tavanomainen vierintävastus henkilö/pakettiautolle on 0,1-0,2 kN.
- Aloitetaan jarruttaminen. Poljinvoimaa kasvatetaan tasaisesti ja samalla seurataan jarruvoimien kehittymistä. Jarruvoimien tulisi kasvaa lineaarisesti ja ilman viivettä.
- Lähellä lukkiutumisrajaa tarkastetaan jarrujen soikeus. Max. soikeus saa olla 30%.
- Pyörien lukittua luetaan näytöltä jarruvoimat. Vasemman ja oikean pyörän jarruvoimissa saa olla maksimissaan 30%:n ero.
- Seuraavaksi ajetaan taka-akseli. Mittaus tapahtuu samalla tavalla kuin etuakseli.
- Lopuksi testataan seisontajarru. Pyörien lukituessa dynamometrillä, jarruvoimien ero saa olla max. 70 %.
- Jos pyörät eivät lukkiudu jarrutettaessa, jarruvoimaa tulisi löytyä vähintään 16% kokonaismassasta. Esim. auton seisontajarrun jarruvoimat ovat vas/oik 0,9/0,8kN=1,7 kN ja auton kokonaismassa 2000kg. Seisontajarrun jarruvoimavaatimus ~3,2kN eli auto pitää hylätä tehottoman seisöntajarrun vuoksi.- vanha suikkapää
Lapset , lapset olette omalla tavallanne kaikki oikeassa, jotka ovat jaksaneet tälle palstalle kirjoittaa.
Totuus asuu aina kuitenkin puolitiessä. Jarrut ovat elämässä sitä varten, että joskus hidastamme vauhtiamme
meille sopivaksi. Silloin pienetkin hillitsevät voimat ovat meille eduksi, mutta KUN hätä on on myös jarrujenkin
voitava toimia täydellä teholla, jonka takia jarrudynamometriä käytetään nähdäksemme , että yhtälailla vasen
kuin oikea puoli suhtautuu tehtäväänsä yhtä vakavasti, tässä vaiheessa kirjoitustani haluan antaa ymmärtää,
että en ole entisen Keskustapuolueen jäsen. Kuitenki haluan valoittaa teille nuorille kehityssuuntaa ,joka
aikoinaan vaati kyseisen dynamometrin käyttöönottoa. 60-luvulla suurin osa ajoneuvojen etuakselistoista oli toteutettu ns. kaksoisheiluriperiaatteella ja tähän liittyvänä myös ns. parabeliohjauksella, joka toimi pää-
sääntöisesti kuulalaakeriohjaussimpukalla. Kyseisenä aikakautena ajoneuvojen katsatus perustui n.s perstun-
tumaan, joka ei ole tämän päivän maailmassa n.s. hyvä asia.
Kuitenkin 70 luvun loppuessa saatiin suuriin kaupunkeihin dynamometritit , ja tuloksille raja-arvot. - Katsastajien koulutt
mitä tarkoitat
"Lähellä lukkiutumisrajaa tarkastetaan jarrujen soikeus. Max. soikeus saa olla 30%."
Lähes kaikissa autoissa on ollut jo vuosikymmeniä levyjarrut ja niiden levyjen "soikeus" ei vaikuta jarrutukseen ja jarruvoimiin yhtään mitään ja soikeutta ette voi dynamometrissä todeta, (paitsi ehkä rumpujarruista).
Mielenkiinnolla tarkennusta odottaen - kyynärkeppi
Katsastajien koulutt kirjoitti:
mitä tarkoitat
"Lähellä lukkiutumisrajaa tarkastetaan jarrujen soikeus. Max. soikeus saa olla 30%."
Lähes kaikissa autoissa on ollut jo vuosikymmeniä levyjarrut ja niiden levyjen "soikeus" ei vaikuta jarrutukseen ja jarruvoimiin yhtään mitään ja soikeutta ette voi dynamometrissä todeta, (paitsi ehkä rumpujarruista).
Mielenkiinnolla tarkennusta odottaenEn ole katsastaja. Jarrulevyn kierous (sivuttaiheitto) millä nimellä sen kukin haluaa ilmaista, tuntuu tiejarrutuksessa jarrupolkimen värinänä. Dynamometrin viisarin heitosta nähdään mikä levy on kiero.
- Katsastajien koulutt
kyynärkeppi kirjoitti:
En ole katsastaja. Jarrulevyn kierous (sivuttaiheitto) millä nimellä sen kukin haluaa ilmaista, tuntuu tiejarrutuksessa jarrupolkimen värinänä. Dynamometrin viisarin heitosta nähdään mikä levy on kiero.
soikeuden ja kierouden eron, samoin kuin mutterin ja ruuvin eron, mutta kyllä pitäisi asiantuntijoiden kirjoitella oikeilla termeillä.
- koppalakki
Katsastajien koulutt kirjoitti:
mitä tarkoitat
"Lähellä lukkiutumisrajaa tarkastetaan jarrujen soikeus. Max. soikeus saa olla 30%."
Lähes kaikissa autoissa on ollut jo vuosikymmeniä levyjarrut ja niiden levyjen "soikeus" ei vaikuta jarrutukseen ja jarruvoimiin yhtään mitään ja soikeutta ette voi dynamometrissä todeta, (paitsi ehkä rumpujarruista).
Mielenkiinnolla tarkennusta odottaenTänäkin aikana katsastetaan todella paljon henkilö- ja pakettiautoja joiden takapäässä on rumpujarrut.
- Mene koulutukseen
Katsastajien koulutt kirjoitti:
soikeuden ja kierouden eron, samoin kuin mutterin ja ruuvin eron, mutta kyllä pitäisi asiantuntijoiden kirjoitella oikeilla termeillä.
Kysehän on jarruvoimien vaihtelusta, joka ei saa ylittää 30 prossaa.
Ei ole mitään merkitystä, mistä vaihtelu johtuu; soikeudesta, kieroudesta tai jarrulevyn paksuuden vaihtelusta, kun tuttu sorvari "kunnosti" levyn kossu palkalla ja todennäköisestti alamitan alle.
Ei kyse ole vain termeistä, vaan jarruvoimien vaihteluista ARVOISA VALOPÄÄ! - Vai ruuvi
Katsastajien koulutt kirjoitti:
soikeuden ja kierouden eron, samoin kuin mutterin ja ruuvin eron, mutta kyllä pitäisi asiantuntijoiden kirjoitella oikeilla termeillä.
Kerrotkos miten pultti, ruuvi ja vaarnaruuvi eroavat toisistaan.
Kerro kun olen pääni puhki miettinyt. - Tyhmä!
koppalakki kirjoitti:
Tänäkin aikana katsastetaan todella paljon henkilö- ja pakettiautoja joiden takapäässä on rumpujarrut.
Ollaanpa täällä oltu ahkeria ja muutenkin lakattu tappelemasta. Hyvä hyvä!
Kiitos 'Katsuri' selvästä vastauksesta, meni vähän paremmin jakeluun. - Ruuvi.
Vai ruuvi kirjoitti:
Kerrotkos miten pultti, ruuvi ja vaarnaruuvi eroavat toisistaan.
Kerro kun olen pääni puhki miettinyt.Pulttia ei liene olemassakaan??
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389