Miten dynotesti tehdään?

Tyhmä!

Jarrudynamometristä asiaa. Kas kun en tiedä miten se testi oikein tehtiin..olin kyydissä kyllä, mutten hiffannut mikä tela siellä miloinkin pyörii minkäkin pyörän alla, katselin vaan urpona niitä lukuja siellä mittareissa. Hyvät luvut oli, mutta miten ne saatiin?

Ensinkö etuakselin vasen ja oikea pyörä pyörivät samaan aikaan? Sitten takapään vasen ja oikea samaan aikaan?
Entäs käsijarrun testaus, huomasin, että inssi nyppäsi käsijarrusta siinä loppuvaiheessa, mutta pyöriikö silloin kaikki pyörät? Ihan pihalla.

21

4161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KIKI.

      EKASSA TESTISSÄ PYÖRII KAIKKI PYÖRÄT ETEENKPÄIN SAMAA VAUHTIA, TOISESSA TAAKSEPÄIN SAMAA VAUHTIA, JA NÄIN KATSOTAAN ONKO RIITTÄVÄT JARRUTEHOT, SEKÄ ETTÄ VASEN JA OIKEA JARRUUTTAA AIKALAILAL YHTÄ PALJON, TAAKSEPÄIN TEHTÄVÄSSÄ TESTISSÄ EI VOIMAT OLE NIIN TARKKOJA

      VIIMEISESSÄ TESTISSÄ PYÖRII KAIKKI PYÖRÄT ETEENPÄIN, JA TESTATAAN KÄSIJARRU

      • Älä taas

        Oletko tosissasi, pilkkaatko aloittajaa, vai etkö tiedä jarrudynamometrin toiminnasta mitään?

        Päässäsi liiraa korvien välissä taas liikaa; dynamometrin keskitelojen kontrollijärjestelmä pitäisi saada kalloosi niin lopettaisit typerät puheesi heti, liiaallisen luiston vuoksi.


      • Anonyymi

        Pöllö


    • jarrudynamo

      Jarrudynamometri muodostuu lattiaan upotetusta telastosta ja näyttölaitteesta. Saman akselin kummallekin pyörälle on omat telansa. Mittaus tapahtuu akseli kerrallaan. Näyttölaitteessa on oma mittari kummankin pyörän jarruvoiman näyttämiseen. Näyttö voi olla analoginen (viisarinäyttö) tai digitaalinen (numeerinen). Lisäksi näyttölaitteessa voi olla jarruvoimien eroa osoittava mittari tai valot.

      Sähkömoottorit pyörittävät vetoteloja ja edelleen teloilla lepäävää pyörää. Pyörä pyörittää seurantatelaa. Kun pyörää jarrutetaan auton omalla jarrulla, tarvitaan sitä voimakkaampi momentti pyörittämään pyörää, mitä voimakkaammin jarrua painetaan. Osoitinlaitteen näyttö näyttää tämän momentin jarruvoimana.
      Laite seuraa vetotelojen ja seurantatelan kehänopeuksia. Kun pyörää jarrutetaan niin voimakkaasti että se alkaa luistaa vetotelalla, syntyy vetotelojen ja seurantatelan kehänopeuksille ero. Kun kehänopeuksien ero on riittävä, laite pysähtyy jotta rengasta ei vaurioiteta.

    • tutkitiedä

      Mitä sinä hönö siellä autokatsastuksessa teet. Ei autokatsastuksessa tutkijoiden mukaan tarvitse käydä. Tutkimusten mukaan katsastuksella ei ole vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Katsastusta ei tutkijoiden mukaan tarvita mihinkään.

      Vai että oikein jarrudynamometrissä tuli käytyä HAH HAH, voi jumalauta mikä spede.
      Miksi käyt katsastamassa auton?

      • ´

        ne tutkijat huomanneet sitä että Suomessa on laki joka määrää liikenteessä käytettävän auton katsastettavaksi. Voi veljet mitä spedejä nuokin tutkijat. Tutkijoiden tutkimuksella ei tutkitusti ole vaikutusta katsastuksen vaikuttavuuteen. Laki menee spede-tutkijoiden yli ilman muuta ja sillä hyvä.


      • Turunpiispa

        Taas tää sama valittaja puuttuu tähänkin triidiin. Sama Totuusmaster/totuuseipala/tiesmikäpelle, joka useine nimimerkkeineen jaksaa jauhaa jostain olemattomasta tutkimuksesta vaikkei oikeasti tajua hevon kukkua yhtään mistään. Yks naurettavimmista vedoista tältä olmilta oli nimimerkillä "Ensikertalainenkin" aloitettu keskustelu aiheesta - yllätys yllätys - katsastuksen turhuus tutkimusten mukaan!

        Annas kun arvaan, seuraavaksi mulle vastaa nimimerkki "Supertotuus". Hän sanoo että tutkimusten mukaan oon ite säälittävä, kun uskon autokatsastukseen. Ja että tutkimukset sanoo, että katsastus pitäis lopettaa ja AKE on samaa mieltä. (Tää on kyllä paras läppä, valvovan viranomaisen mukaan ei tartte katsastaa :D. Ja kyllä tiedän että se on Trafi nykyään.)

        Koska sinulla, arvoisa elämätön katsastuksenvastustusfanaatikko, on niin monta nimimerkkiä, niin lyhennän ne vaikka muotoon SKIP. Tulee sanoista Säälittävä Katsastuksesta Itkevä Pelle. Tästähän voisi kehittää hauskan harrastuksen, taidampa tulla tälle palstalle tästä lähin muutaman kerran viikossa nauramaan inhimilliselle huonoudellesi. :D


      • kyynärkepit

        Turuhuuuus kertoo nyt kaikille missä maassa katsastus on lopetettu sen aloittamisen jälkeen. Tietoa kehiin.


      • Tyhmä!
        kyynärkepit kirjoitti:

        Turuhuuuus kertoo nyt kaikille missä maassa katsastus on lopetettu sen aloittamisen jälkeen. Tietoa kehiin.

        Täällä ei ole tietoa näemmä, sönkkäämistä sitäkin enemmän. 'Jarrydynamo', sun vastaus taisi olla kopsattu tuolta joltain nettisivulta kun sen luin jo aiemmin, mutta se ei vastaa mun kysymykseen. Olisin halunnut tietää, miten se testi käytännössä etenee..ehkä joku katsastusinssi lukee tän ja jaksaa vastata.


      • koppalakki
        Tyhmä! kirjoitti:

        Täällä ei ole tietoa näemmä, sönkkäämistä sitäkin enemmän. 'Jarrydynamo', sun vastaus taisi olla kopsattu tuolta joltain nettisivulta kun sen luin jo aiemmin, mutta se ei vastaa mun kysymykseen. Olisin halunnut tietää, miten se testi käytännössä etenee..ehkä joku katsastusinssi lukee tän ja jaksaa vastata.

        Kyllä kaikkitietävä Kiki antaa sulle tarkan selonteon mitenkä se


      • Anonyymi

        Homo


    • Katsuri

      Jarrujen testaaminen tapahtuu seuraavalla tavalla:
      - Etuakseli ajetaan teloille. Sähkömoottori käynnistyy ja pyörittää samanaikaisesti molempia pyöriä "eteenpäin".
      - Dynamometrin näytöltä luetaan molempien pyörien vierintävastukset eli tarkistetaan, että jarrut eivät laahaa. Tavanomainen vierintävastus henkilö/pakettiautolle on 0,1-0,2 kN.
      - Aloitetaan jarruttaminen. Poljinvoimaa kasvatetaan tasaisesti ja samalla seurataan jarruvoimien kehittymistä. Jarruvoimien tulisi kasvaa lineaarisesti ja ilman viivettä.
      - Lähellä lukkiutumisrajaa tarkastetaan jarrujen soikeus. Max. soikeus saa olla 30%.
      - Pyörien lukittua luetaan näytöltä jarruvoimat. Vasemman ja oikean pyörän jarruvoimissa saa olla maksimissaan 30%:n ero.
      - Seuraavaksi ajetaan taka-akseli. Mittaus tapahtuu samalla tavalla kuin etuakseli.
      - Lopuksi testataan seisontajarru. Pyörien lukituessa dynamometrillä, jarruvoimien ero saa olla max. 70 %.
      - Jos pyörät eivät lukkiudu jarrutettaessa, jarruvoimaa tulisi löytyä vähintään 16% kokonaismassasta. Esim. auton seisontajarrun jarruvoimat ovat vas/oik 0,9/0,8kN=1,7 kN ja auton kokonaismassa 2000kg. Seisontajarrun jarruvoimavaatimus ~3,2kN eli auto pitää hylätä tehottoman seisöntajarrun vuoksi.

      • vanha suikkapää

        Lapset , lapset olette omalla tavallanne kaikki oikeassa, jotka ovat jaksaneet tälle palstalle kirjoittaa.
        Totuus asuu aina kuitenkin puolitiessä. Jarrut ovat elämässä sitä varten, että joskus hidastamme vauhtiamme
        meille sopivaksi. Silloin pienetkin hillitsevät voimat ovat meille eduksi, mutta KUN hätä on on myös jarrujenkin
        voitava toimia täydellä teholla, jonka takia jarrudynamometriä käytetään nähdäksemme , että yhtälailla vasen
        kuin oikea puoli suhtautuu tehtäväänsä yhtä vakavasti, tässä vaiheessa kirjoitustani haluan antaa ymmärtää,
        että en ole entisen Keskustapuolueen jäsen. Kuitenki haluan valoittaa teille nuorille kehityssuuntaa ,joka
        aikoinaan vaati kyseisen dynamometrin käyttöönottoa. 60-luvulla suurin osa ajoneuvojen etuakselistoista oli toteutettu ns. kaksoisheiluriperiaatteella ja tähän liittyvänä myös ns. parabeliohjauksella, joka toimi pää-
        sääntöisesti kuulalaakeriohjaussimpukalla. Kyseisenä aikakautena ajoneuvojen katsatus perustui n.s perstun-
        tumaan, joka ei ole tämän päivän maailmassa n.s. hyvä asia.
        Kuitenkin 70 luvun loppuessa saatiin suuriin kaupunkeihin dynamometritit , ja tuloksille raja-arvot.


      • Katsastajien koulutt

        mitä tarkoitat
        "Lähellä lukkiutumisrajaa tarkastetaan jarrujen soikeus. Max. soikeus saa olla 30%."

        Lähes kaikissa autoissa on ollut jo vuosikymmeniä levyjarrut ja niiden levyjen "soikeus" ei vaikuta jarrutukseen ja jarruvoimiin yhtään mitään ja soikeutta ette voi dynamometrissä todeta, (paitsi ehkä rumpujarruista).

        Mielenkiinnolla tarkennusta odottaen


      • kyynärkeppi
        Katsastajien koulutt kirjoitti:

        mitä tarkoitat
        "Lähellä lukkiutumisrajaa tarkastetaan jarrujen soikeus. Max. soikeus saa olla 30%."

        Lähes kaikissa autoissa on ollut jo vuosikymmeniä levyjarrut ja niiden levyjen "soikeus" ei vaikuta jarrutukseen ja jarruvoimiin yhtään mitään ja soikeutta ette voi dynamometrissä todeta, (paitsi ehkä rumpujarruista).

        Mielenkiinnolla tarkennusta odottaen

        En ole katsastaja. Jarrulevyn kierous (sivuttaiheitto) millä nimellä sen kukin haluaa ilmaista, tuntuu tiejarrutuksessa jarrupolkimen värinänä. Dynamometrin viisarin heitosta nähdään mikä levy on kiero.


      • Katsastajien koulutt
        kyynärkeppi kirjoitti:

        En ole katsastaja. Jarrulevyn kierous (sivuttaiheitto) millä nimellä sen kukin haluaa ilmaista, tuntuu tiejarrutuksessa jarrupolkimen värinänä. Dynamometrin viisarin heitosta nähdään mikä levy on kiero.

        soikeuden ja kierouden eron, samoin kuin mutterin ja ruuvin eron, mutta kyllä pitäisi asiantuntijoiden kirjoitella oikeilla termeillä.


      • koppalakki
        Katsastajien koulutt kirjoitti:

        mitä tarkoitat
        "Lähellä lukkiutumisrajaa tarkastetaan jarrujen soikeus. Max. soikeus saa olla 30%."

        Lähes kaikissa autoissa on ollut jo vuosikymmeniä levyjarrut ja niiden levyjen "soikeus" ei vaikuta jarrutukseen ja jarruvoimiin yhtään mitään ja soikeutta ette voi dynamometrissä todeta, (paitsi ehkä rumpujarruista).

        Mielenkiinnolla tarkennusta odottaen

        Tänäkin aikana katsastetaan todella paljon henkilö- ja pakettiautoja joiden takapäässä on rumpujarrut.


      • Mene koulutukseen
        Katsastajien koulutt kirjoitti:

        soikeuden ja kierouden eron, samoin kuin mutterin ja ruuvin eron, mutta kyllä pitäisi asiantuntijoiden kirjoitella oikeilla termeillä.

        Kysehän on jarruvoimien vaihtelusta, joka ei saa ylittää 30 prossaa.
        Ei ole mitään merkitystä, mistä vaihtelu johtuu; soikeudesta, kieroudesta tai jarrulevyn paksuuden vaihtelusta, kun tuttu sorvari "kunnosti" levyn kossu palkalla ja todennäköisestti alamitan alle.

        Ei kyse ole vain termeistä, vaan jarruvoimien vaihteluista ARVOISA VALOPÄÄ!


      • Vai ruuvi
        Katsastajien koulutt kirjoitti:

        soikeuden ja kierouden eron, samoin kuin mutterin ja ruuvin eron, mutta kyllä pitäisi asiantuntijoiden kirjoitella oikeilla termeillä.

        Kerrotkos miten pultti, ruuvi ja vaarnaruuvi eroavat toisistaan.
        Kerro kun olen pääni puhki miettinyt.


      • Tyhmä!
        koppalakki kirjoitti:

        Tänäkin aikana katsastetaan todella paljon henkilö- ja pakettiautoja joiden takapäässä on rumpujarrut.

        Ollaanpa täällä oltu ahkeria ja muutenkin lakattu tappelemasta. Hyvä hyvä!
        Kiitos 'Katsuri' selvästä vastauksesta, meni vähän paremmin jakeluun.


      • Ruuvi.
        Vai ruuvi kirjoitti:

        Kerrotkos miten pultti, ruuvi ja vaarnaruuvi eroavat toisistaan.
        Kerro kun olen pääni puhki miettinyt.

        Pulttia ei liene olemassakaan??


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      672
      5004
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3534
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3277
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2533
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2359
    6. 257
      1933
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1477
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1373
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1369
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe