tomaatit

mustaan multaan

Voiko pitkät kylvömullassa yli 10 cm tomaatin taimet laittaa nyt mustaan multaan? Entä daalian mukulat. Mulla paljon mustaa multaa mutta onko liian vahvaa? Tomaatin taimia en ole vielä lannoittanut?

3

525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stevia

tästä on kaksi eri koulukuntaa. Jotkut vannovat mustan mullan nimeen taimikasvatuksessa (isommilla tietenkin) ja toiset taas sanovat ettei ikinä, kun siinä tulee liian helposti taimipoltetta (joka kyllä on mullassa elävä sienikasvusto, joka näivettää taimet). Ehkä se taimipolteherkkyys mustassa johtuu liian tiiviiksi painuvasta massasta. Eli jos ilma ei "kierrä" mullassa (missä tahansa laadussa), ni tietenkin märässä umpinaisessa kasvualustassa sieni viihtyy.

Itse laittaisin mustaan multaan sekaan esim. vermikuliittiä (saa puutarha / rauta / maatalouskaupoista) tai tosi karkeaa hiekkaa. Myös lecasora pallukoita vois murskata vaikka vasaralla ja sekoittaa mursketta multaan. Näin multa ei tiivisty liikaa ja juuret saavat myös happea. Ravintoarvoltaan musta multa on kyllä hyvää tomaateille, ne tarvitsevat kuitenkin aika paljon typpeä siihen asti, että alkavat muodostaa kukkia.

Käytä tarpeeksi syviä ruukkuja ja istuta mahdollisimman syvään, karsi jopa alalehtiä, jos voit. Se on vaan hyväksi, et tomskut tekee paljon juuria, ravinnonsaanti helpottuu ja sato on taattu!

• kiitttiiii

Hyvä vastaus

• 30 vuoden kokemus
        kiitttiiii kirjoitti:

Hyvä vastaus

Turhan vaikea ohje. Itse käyttäisin ruukutukseen esim. Kekkilä taimiseosta joka on juuri tuota tarkoitusta varten tehty. Musta multa on voimakkaasti lannoitettua ja pienet taimet palavat siinä.
        Myöhemmin tomaatin kasvatusalustana Mustaa multaa kyllä voi käyttää............

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      387
      5787
    2. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      15
      1742
    3. Onko kaivatullasi ruuvit löysällä

eli himmeä pääkoppa? 🪚
      Ikävä
      110
      1014
    4. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      20
      932
    5. Moraaliköyhä S-ryhmä

S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko
      Tampere
      95
      914
    6. Minkä biisin omisit sun kaivatulle?

Pieni perustelu olisi kiva. ❤️
      Ikävä
      56
      894
    7. Asentajako putosi radiomastosta

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss
      Tampere
      46
      882
    8. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      132
      882
    9. Miltä se tuntui

Miltä se tuntui, kun ymmärsit minun ikävöineen sinua?
      Ikävä
      78
      861
    10. Onko kaivattusi

seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinä tavannut?
      Ikävä
      41
      833
    Aihe