Olen opiskelija ja kävin kesätöissä 205 km päässä kotoani. Osan öistä nukuin kotona, osan kavereiden luona työskentelypaikkakunnalla. Työvuorojen vuoksi oman auton käyttö oli pakko, julkinen liikenne ei ollut mahdollinen. Tämän olen saanut tarkastettua verottajan ohjeista ja olen täysin varma. Ok.
Matkoista korvataan vain toteutuneet matkat kodin ja työpaikan välillä. Nyt kun ilmoitan verottajalle matkani, lasken mukaan tietysti vain nuo matkat ja jätän väliin ne päivät, jolloin olen ollut yötä muualla. Laskelmasta tulee vähän monimutkainen, mutta ainakin määrä on sitten oikea, joten ok.
Miten verottaja voi tarkistaa, puhunko totta? Voiko verottaja soittaa työnantajalle vai onko sellainen kiellettyä? Voin toimittaa verottajalle esimerkiksi kesätyöni työvuorolistat, mutta en haluaisi, että entiselle työnantajalle soitetaan minun yksityisistä asioistani. Mitä muita keinoja on todistaa, että olen näitä matkoja ajanut?
Kiitos kiitos kiitos avusta!
Matkakorvaukset - auttakaa ensikertalaista?
8
1635
Vastaukset
- Pitkä matka...
tilanne 162 km töihin ja olen pitänyt exceltaulolla ajopäiväkirjaa. Jos tietosi ovat totuudenmukaisia niin mitä se haitta vaikka verottaja tarkistaisikin työnantajalta. En kyllä ymmärrä miten pidät matkat töihin niin yksityisluonteisena asiana ettei niistä voisi soittaa. Työnantajan vastuu sinustahan alkaa jo kun hyppäät auton rattiin ajelemaan töihin. Työnantajan työtapaturmavakuutus kattaa myös työntekijän työmatkat.
Mikäli kuitenkin aijot ilmoittaa verottajalle todelliset matkasi mutta et haluaisi että niitä tarkistetaan työnantajalle niin olisikohan syy että työnantaja jossain muodossa korvannut päivittäiset matkasi vaikka ett joka päivä sitten mennytkään kotiin?- varauduttavakaikkeen
Kiitos vastauksesta! Mitään korvausta en ole matkoista saanut, pelkästään palkan tekemistäni työtunneista.
En voi täällä selittää yksityiskohtia myöten, mutta tuo entinen työnantaja on tosi vaikea tyyppi ja on aiheuttanut minulle muutenkin harmaita hiuksia. Siksi en halua, että asioissani otetaan häneen yhteyttä.
Ehkä jopa mielummin jään ilman minulle kuuluvia työmatkavähennyksiä kuin otan sen riskin, että työnantajalle soitetaan. Tiedättekö, saattaako verottaja soittaa työnantajalle? Oletteko kuulleet tällaisesta? Mitä tietoja verottaja voisi työnantajalta pyytää?
En edes halua miettiä, mitä työnantaja sanoisi verottajalle, jos hänelle soitettaisiin. - Pitkä matka...
varauduttavakaikkeen kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Mitään korvausta en ole matkoista saanut, pelkästään palkan tekemistäni työtunneista.
En voi täällä selittää yksityiskohtia myöten, mutta tuo entinen työnantaja on tosi vaikea tyyppi ja on aiheuttanut minulle muutenkin harmaita hiuksia. Siksi en halua, että asioissani otetaan häneen yhteyttä.
Ehkä jopa mielummin jään ilman minulle kuuluvia työmatkavähennyksiä kuin otan sen riskin, että työnantajalle soitetaan. Tiedättekö, saattaako verottaja soittaa työnantajalle? Oletteko kuulleet tällaisesta? Mitä tietoja verottaja voisi työnantajalta pyytää?
En edes halua miettiä, mitä työnantaja sanoisi verottajalle, jos hänelle soitettaisiin.vain ne matkavähennykset veroilmoitukseen. Ei ne nyt soita työnantajallesi. Korkeintaan että annetuissa tiedossa löytyy työpaikka osoite mainittuna. Eli kuvaile matkareittiäsi.
- varauduttavakaikkeen
Pitkä matka... kirjoitti:
vain ne matkavähennykset veroilmoitukseen. Ei ne nyt soita työnantajallesi. Korkeintaan että annetuissa tiedossa löytyy työpaikka osoite mainittuna. Eli kuvaile matkareittiäsi.
Eikö tosiaan ole mahdollista, että ottaisivat yhteyttä työnantajaan?
- työmatkalainen.
"Matkoista korvataan vain toteutuneet matkat kodin ja työpaikan välillä."
Jos matkojasi on korvattu, et voi enää tehdä verovähennystä. Vähennyksen voi tehdä vain niistä matkoista, joita ei ole korvattu eikä korvata.- varauduttavakaikkeen
Anteeksi, sanoin epäselvästi viestissä.
"Matkoista korvataan vain toteutuneet matkat kodin ja työpaikan välillä. Nyt kun ilmoitan verottajalle matkani, lasken mukaan tietysti vain nuo matkat ja jätän väliin ne päivät, jolloin olen ollut yötä muualla."
Tarkoitin vain sanoa, että tiedän, mitä matkoja työmatkavähennys koskee. Työnantaja ei ole korvannut mitään, halusin vain sanoa, että tiedän mihin matkoihin verottajan työmatkavähennys tulee. - työmatkat
varauduttavakaikkeen kirjoitti:
Anteeksi, sanoin epäselvästi viestissä.
"Matkoista korvataan vain toteutuneet matkat kodin ja työpaikan välillä. Nyt kun ilmoitan verottajalle matkani, lasken mukaan tietysti vain nuo matkat ja jätän väliin ne päivät, jolloin olen ollut yötä muualla."
Tarkoitin vain sanoa, että tiedän, mitä matkoja työmatkavähennys koskee. Työnantaja ei ole korvannut mitään, halusin vain sanoa, että tiedän mihin matkoihin verottajan työmatkavähennys tulee.Tässä tapauksessa varmaan olisit oikeutettu vähentämään matkat kaikilta työpäiviltä, väliltä koti-työpaikka. Ei verottaja oleta tai edellytä sellaista järjestelyä, että pitkien työmatkojen takia yövytään kavereilla. Sen sijaan voi verotuksessa vähentää ylimääräisen asunnon vuokraa, jonka joutuu vuokraamaan työpaikkakunnalta.
- Pitkä työmatka
työmatkat kirjoitti:
Tässä tapauksessa varmaan olisit oikeutettu vähentämään matkat kaikilta työpäiviltä, väliltä koti-työpaikka. Ei verottaja oleta tai edellytä sellaista järjestelyä, että pitkien työmatkojen takia yövytään kavereilla. Sen sijaan voi verotuksessa vähentää ylimääräisen asunnon vuokraa, jonka joutuu vuokraamaan työpaikkakunnalta.
päiviltä laitetaan normaalisti eikä verottaja ole kiinnostunut tarkistamaan onko välillä yöpynyt kavereitten luonna. Moni ajaa lahdesta tai Hämeenlinnasta päivittäin helsinkiin töihin joten ei siinä verottajan mielestä mitään ihmeellistä ole.Mutta aloittajalla onkin sitten yli 200 km/suunta. Tietää yli 5 jopa 6 tuntia maantieajoa päivittäin. Verottaja saattaa kyllä vaatia selvityken onko aloittaja todellakin jaksanut ajaa joka päivä. Oma työpaikka 162 km päässä ja vaikka osa moottoritietä niin talvella meni 2,5 tuntia per suunta ja kesällä vähän alle kaksi tuntia. Ajoin konttorille kaksi päivää viikossa ja kyllä se kokeneenkin kuskin voimia koetteli. Klo. 4,30 herääminen ja 18-19 kotiin. Kuukausi sitten vuokrasin kakkosasunnon ja saan sen vähennyksiin samoin kuin ajot 320 km/viikko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758