tomaatit

kylmään

Maaliskuun 1 päivä istutin tomaatin siemnet ja nyt pitää laittaa ne maitotölkkiin syvälle. Joten onko totta että tomaatti vaatii kylmää lämöptilaa esim. yöksi. Tuleeko silloin enemmän hedelmää.

4

392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taitaa olla provo! Tai kyllähän se tietysti työllistää, kun kantaa tomatintaimia edestakaisin, mutta empä usko että se satoon vaikuttaa.

    • Kun siemenet ovat itäneet siirrä ruukut viileämpään paikkaan, n. 18 asteeseen. Paikan tulee olla myös valoisa.

      Hyvän kasvun varmistaa runsas valo ja tasainen 20-25 asteen kasvatuslämpötila. Liian lämpimässä hedelmöittyminen vaikeutuu tai estyy kokonaan.

      Tomaatin kukka-aihiot alkavat kehittyvät (näkymättömissä) heti kun kasvi alkaa muodostaa kunnon lehtiä. Liian viileässä ne eivät joko kehity lainkaan tai niistä tulee viallisia = huono ja epämuodostunut sato.

      Ikinä ei saisi lämpötila laskea alle 14-16 astetta.

      • lämmin ja kylmä

        Mulla ikkunalaudalla koko ajan. Jos aurinko paistaa siihen päivällä niin lämmintä on. Yöllä jos tuulee niin tomaatit saavat veto ja hieman kylmää. Tuleekohan satoa?


      • lämmin ja kylmä kirjoitti:

        Mulla ikkunalaudalla koko ajan. Jos aurinko paistaa siihen päivällä niin lämmintä on. Yöllä jos tuulee niin tomaatit saavat veto ja hieman kylmää. Tuleekohan satoa?

        Pistä verho ikkunan ja purkkien väliin, joku tiiviskankainen, vaikka vaalea lakana, jos et muuta löydä just nyt.

        Jos aurinko porottaa liian kuumana (kevätaurinko on pahempi kuin kesäaurinko), lehtiin tulee viotuksia, mm. ruskeita palovammoja ja näivettymistä. Kevyt valoverho auttaa siinä tapauksessa.

        Sadon kannalta tärkeää on tietää miten kylmää yöllä on, luulen ettei kuitenkaan asuinhuoneessa lämpö laske alle 18 astetta ja sehän on ihan hyvä lämpötila. Jos kaikki muu kasvatuksen suhteen on kunnossa, valo, kosteus ja lannoitus, uskon, että sadostasi tulee hyvä =).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe