JEESUS ILMESTYY OPETUSLAPSILLEEN
Joh.20:19-31
--
”Rauha teille!”
--
Pääsiäisen kauhut ovat takana päin.
Jeesuksen itsensä valitsemat opetuslapset olivat peloissaan lukittujen ovien takana. Yht’äkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"(19).
Useat henkilöt olivat aikaisemmin tuoneet todistuksen opetuslapsille siitä, että Jeesus elää.
Pietari ja Johannes olivat omin silmin nähneet, että Jeesuksen hauta oli tyhjä. Kuitenkaan kukaan heistä ei pystynyt uskomaan, josta Jeesus moitti heitä (Mark. 16:10-14).
Tänäänkin moni elää epäuskossa ja ilman sisäistä rauhaa, eikä anna tilaa evankeliumille sydämessään.
Jeesus sanoo ensimmäiseksi ”Rauha teille!”.
Hän on Rauhan Ruhtinas.
Ainoa kestävä sisäinen rauha voi löytyä vasta sitten, kun on ensin rauha Jumalan kanssa.
Jeesus näyttää opetuslapsilleen ”kätensä ja kylkensä” (20).
Rauhan tuojana ja perusteena on Jeesuksen ristinkuolema ja ylösnousemus. Kristus on ainut tie Jumalan luo.
Muuta nimeä meille ei ole annettu, kuin Jeesus Kristus;
”Ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman." (Apt 4:12).
”...että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut, ...”. (Kol.1:20-21).
---
Toistamiseen Jeesus sanoo heille:"Rauha teille! Ja antaa tehtävän:
”Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät." (21).
Sitten hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille:
"Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." (22,23).
--
Miten sinä voit olla varma siitä, että Jeesus elää?
Milloin opetuslapset saivat Pyhän Hengen?
Eauha teille! (Joh.20:19-31)
13
181
Vastaukset
Anteeksi virhe otsikossa.
Pitää olla "Rauha teille!"Virsi 318
--
1.
Jeesus, sä ainoa
heikkojen auttaja,
anteeksiantaja uupumaton!
Pyhyys ja puhtaus,
rakkaus, virvoitus,
totuus ja armahdus sinussa on.
2.
Kun uuvun, haavoitun,
huomassas, Herra, sun,
suuren ja siunatun, levätä saan.
Toiset jos hylkäävät,
kasvosi lempeät
puoleeni kääntyvät rohkaisemaan.
3.
Herrani, armahda,
ohjaa ja taivuta,
minne ja milloinka tahtosi vie.
Neuvoilla Henkesi
valaise mieleni.
Tee, Jeesus, rakkaaksi ristisi tie.
4.
Ainoa puhtaus,
syntisen uskallus,
tuskassa lohdutus: pyhyytesi.
Vaatteeksi anna se!
Ohjaa ja varjele
jokainen askele, Jeesukseni.Joh.20:24-31
TUOMAAN TUNNUSTUS
--
Opetuslasten murhe muuttui iloksi (20), kun he omin silmin näkevät ylösnousseen Jeesuksen.
He ymmärtävät, että ristiinnaulitussa ja ylösnousseessa Jeesuksessa he kohtaavat elävän Jumalan.
Tuomaan kohdalla tämä tapahtui viikkoa myöhemmin (Joh.20:24-31).
Tuomaan sanat ”minun Herrani ja minun Jumalani” vastaavat hyvin Johanneksen evankeliumin alussa lausuttua Sanan ihmiseksitulon tarkoitusta. ”Hänessä oli elämä” (Joh.1:4).
Uskon kautta elämä tulee tänään Kristuksen omien omaksi niillekkin, jotka ”eivät näe” (Joh.20:28).
20. luvun loppujakeet (26-31) sopivat hyvin evankeliumin kokonaisuuden päätökseksi.
Tuomaan jalo tunnustus on koko Johanneksen evankeliumin loppuhuipennus.
Herran haavojen jäljet havaitessaan Tuomas tunnustaa näkevänsä hänessä Jumalansa.
"Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!" (Joh.20:29).- Jeesus pelastaa
Heidän pitää tulla ensin sokoiksi, että saisivat näkönsä. Niin kuin Sauluksen esimerkistä hyvin näemme.
Joh. 9:39 Ja Jeesus sanoi: "Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, ...
... että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi."
Joh. 9:40 Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: "Olemmeko mekin sokeat?"
Joh. 9:41 Jeesus sanoi heille:
Joh. 10:2 Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen.
Joh. 10:3 Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.
Joh. 10:4 Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
Joh. 10:5 Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä." - Jeesus pelastaa
Jeesus pelastaa kirjoitti:
Heidän pitää tulla ensin sokoiksi, että saisivat näkönsä. Niin kuin Sauluksen esimerkistä hyvin näemme.
Joh. 9:39 Ja Jeesus sanoi: "Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, ...
... että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi."
Joh. 9:40 Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: "Olemmeko mekin sokeat?"
Joh. 9:41 Jeesus sanoi heille:
Joh. 10:2 Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen.
Joh. 10:3 Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.
Joh. 10:4 Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
Joh. 10:5 Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."... ja itsevanhurskaus.
Se on kova paikka (ahdas portti) meille syntisille mennä totuuden eteen. Kristus-valossa näet paljastuu, että me kaikki olemme suuria roistoja, huoria, murhaajia, varkaita, valehtelijoita, rakastamattomia, välinpitämättömiä, etc.
Häpeä panee teeskentelemään parempaa kuin on, ihmisten edessä se voi onnistua Jumalan edessä ei onnistu.
Ihmisen oma hurskaus on itsepetosta. Ihmisen hyvyys tai vilpittömyys eivät auta tuomiolla. Vain Jeesuksen vanhurskaudella USKON kautta puetut pelastuvat taivaaseen. aamen
Mutta kiitos Jumalalle meillä on siis mahdollisuus, ainoastaan YKSI mahdollisuus on. Se on mennä Jeesuksen eteen lyödä rintaansa ja sanoa Jumala armahda minua syntistä. Jumalan lupaus on voimassa, sen me saamme uskoa.
Joh. 3:14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
Joh. 3:15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
Joh. 3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Joh. 3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Joh. 3:18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. Jeesus pelastaa kirjoitti:
... ja itsevanhurskaus.
Se on kova paikka (ahdas portti) meille syntisille mennä totuuden eteen. Kristus-valossa näet paljastuu, että me kaikki olemme suuria roistoja, huoria, murhaajia, varkaita, valehtelijoita, rakastamattomia, välinpitämättömiä, etc.
Häpeä panee teeskentelemään parempaa kuin on, ihmisten edessä se voi onnistua Jumalan edessä ei onnistu.
Ihmisen oma hurskaus on itsepetosta. Ihmisen hyvyys tai vilpittömyys eivät auta tuomiolla. Vain Jeesuksen vanhurskaudella USKON kautta puetut pelastuvat taivaaseen. aamen
Mutta kiitos Jumalalle meillä on siis mahdollisuus, ainoastaan YKSI mahdollisuus on. Se on mennä Jeesuksen eteen lyödä rintaansa ja sanoa Jumala armahda minua syntistä. Jumalan lupaus on voimassa, sen me saamme uskoa.
Joh. 3:14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
Joh. 3:15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
Joh. 3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Joh. 3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Joh. 3:18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.Jeesus pelastaa: "...meillä on siis mahdollisuus, ainoastaan YKSI mahdollisuus on. Se on mennä Jeesuksen eteen lyödä rintaansa ja sanoa Jumala armahda minua syntistä. Jumalan lupaus on voimassa, sen me saamme uskoa".
--
Rukous
"Oi sinä kaikkein armollisin, ristiinnaulittu
Herra Jeesus Kristus.
Armahda minua, vaivaista syntistä, ja katsahda puoleeni laupeutesi silmillä,
niin kuin sinä katsoit Pietariin, kun hän oli sinut kieltänyt,
ja niinkuin sinä katsoit syntiseen naiseen fariseuksen huoneessa,
ja ryöväriin ristinpuussa.
Ja anna minulle pyhä armosi,
että minä niin kuin Pietari itkisin syntejäni,
niin kuin syntinen nainen sinua sydämestäni rakastaisin
ja ryövärin kanssa saisin katsella pyhiä kasvojasi taivaissa iankaikkisesti.
Aamen.
- Jeesus pelastaa
Olen täysin varma siitä, että Jeesus elää, hänhän asuu sydämessäni ja koko ajan ohjaa Pyhän Hengen kautta elämäni valintoja, avaa ja kirkastaa Jumalan sanan, sekä vahvistaa omalle tunnolleni sen rauhan jonka Jumala on sanassaan minulle luvannut. Aamen, hallelujaa kiitos Jeesus!
Joh. 20:21 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
Joh. 20:22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
Joh. 20:23 Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."
Pyhän Hengen toimenkuva on käsittämättömän monipuolinen. Jeesus puhalsi opetuslapsiinsa (11) Pyhän Hengen jo lukittujen ovien takana. Mutta vasta Jeesuksen noustua ylös kuolleista, taivaaseenastumisen jälkeen helluntaina, seurakunta puettiin Pyhän Hengen voimalla korkeudesta.
Ap. t. 2:1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
Ap. t. 2:2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
Ap. t. 2:3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
Ap. t. 2:4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.LUPAUS PYHÄSTÄ HENGESTÄ
Joh.14:15-31
--
14:15 Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.
14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
14:17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
--
14:25 Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne.
14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
14:27 Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.
--
Apt.1:1-5
--
1:1 Edellisessä kertomuksessani kirjoitin, oi Teofilus, kaikesta, mitä Jeesus alkoi tehdä ja opettaa,
1:2 hamaan siihen päivään asti, jona hänet otettiin ylös, sittenkun hän Pyhän Hengen kautta oli antanut käskynsä apostoleille, jotka hän oli valinnut,
1:3 ja joille hän myös kärsimisensä jälkeen moninaisten epäämättömien todistusten kautta osoitti elävänsä, ilmestyen heille neljänkymmenen päivän aikana ja puhuen Jumalan valtakunnasta.
1:4 Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
1:5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
"Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." (22,23).
--
Isä Meidän-rukouksessa (Lk. 11:1-13) tunnustamme yhteen ääneen syntimme:
”…anna meille meidän velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi meidän velallisimme.”
Olisi hyvä rukoilla tätä rukousta kaikissa kokoontumisissamme.
Tämä rukous luo sovinnollista mieltä ihmisten välille.
Raamattu kehoittaa meitä antamaan toisillemme anteeksi ”ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän” (Matt. 18:15-22).
---
Löytyykö meiltä tällaista armahtavaista mieltä?
Vai annammeko vihan ja katkeruuden vallata mielemme vääryyttä kokiessamme?- Jeesus pelstaa
Käydään tätä hieman lävitse, - jos Jumala suo.
Ensimmäiseksi kiinnittäisin huomion siihen että ihminen ei voi tunteitaan tahdolla hallita. Tunteemme eivät ole tahdon alaisia. Tästä syystä emme voi sanoa niin, ANNAMMEKO vihan hallita. Tai ANNAMMEKO katkeruuden hallita.
Jos tunteemme olisivat tagdon alaisia, niin uskon että me kaikki olisimme aina iloisia, emme koskaan olisi surullisia, vihaisa, katkeria, peloissamme, häpeissämme, etc.
Tunteet ovat sisäinen viestijärjestelmä ne kertovat mitä MINUSSA juuri tällä hetkellä tapahtuu. Samoin kun auton kojelaudassa olevista mittareista ja varoitusvaloista nähdään mitä parhaillaan tapahtuu, samoin tunteet ketovat oman tilamme jatkuvalla seurannalla. Valitettavasti on paljon ihmisiä joilla ei ole oikeata käsitystä tunnejärjestelmänsä viesteistä. Tilanne on hyvin samankaltainen, kun autossa oliisi pitkä rivi varoitusvaloja joissa ei olisi mitään merkkiä siitä mitä kukin valo merkitsee.
No niin, se tunteista. Älköön siis kukaan kuvitelko voivansa hallita tahdollaan tunteita. Tunteet tulevat ja menevät lupaamme kysymättä.
MUTTA ... sitten tullaan eri alueelle, kun aletaan TOIMIA tunteen seurauksena. Jos ihmisellä on nimet tunteilleen, hän on etulyntiasemassa sellaiseen henkilöön verrattuna joka toimii tunnejohteisesti, tietämättä itsekään miksi toimin niin kuin toimin.
Sisäisen itsensä tunemisen kanssa on harjoiteltava koko elämänsä ajan. Kun eheytymista tapahtuu ei "ajaudu" ristiriitaisiin ja hämmentäviin tilanteisiin enää yhtä helposti. Mutta se on pitkä tie ja vaatii paljon työtä ja ponnisteluja. Monet ihmiset ikäänkuin ajautuvat. Kun hoitamatta jäänyt avioliitto menee karille, niin asioihin perehtymätön henkilö toteaa, "siinä kävi näin, rakkaus välillämme loppui", tai "kyllähän minä yritin mutta kun tuo puoliso ..."
Aivan sama tilanne, jos henkilö ostaisi uuden auton ja laskettelisi ilman huoltoa vuodesta toiseen, ilman öljynvaintoja. Kun auton moottori leikkaisi lopulta kiinni, henkilö katsoisi huuli pyöreänä, että "mikäs sille nyt yht'äkkiä tuli, onhan se tähänkin asti hyvin toiminut???
Automies ei tee näin... mutta aviomiespä tekee, - mäntti!
Okei mutta alkuperäinen tarkoitukseni oli kertoa, että antaa elämänsä (ne tunteetkin) Herran käteen.
Tarkoittaako se vastuusta luopumista? Ei tarkoita, vaan vastuun ottamista kaikista omista valinnoistaan, toisten syyttelemisestä luopumista, ja vankkumatonta JUMALAN LUPAUKSIIN LUOTTAMISTA, USKOSSA TOIVOSSA JA RAKKAUDESSA.
--
RIPPI
-
Ripissä on kaksi kohtaa:
Ensimmäinen, että tunnustamme syntimme; toinen, että otamme vastaan rippi-isältä synninpäästön eli anteeksiantamuksen. niin kuin Jumalalta emmekä epäile, vaan uskomme vakaasti, että syntimme on tällä päästöllä anteeksiannettu Jumalan edessä taivaassa ((Matt. 16:19).
Luterilaiseen Jumalanpalvelukseen kuuluu heti alussa synnintunnustus ja synninpäästö.
Synnintunnustuksen jälkeen pappi lausui:
”Herramme Jeesus Kristus on sanonut: Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut (Joh. 20:23).
Jeesuksen Kristuksen palvelijana sanon sinulle, että Jumala armosta, Jeesuksen Kristuksen tähden antaa sinulle syntisi anteeksi, ja tämän syntien anteeksiantamuksen minä julistan sinulle Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä.
Aamen”.
Jumalanpalveluksen jälkeen oli vielä mahdollisuus jäädä henkilökohtaisesti keskustelemaan papin kanssa mieltäpainavista asioista ja ripittäytyä.
Eilen menessäni kirkkoon rukoilin, että voisin keskustella eräästä mieltä painavasta asiasta kirkkoherran kanssa.
Jumalanpalveluksen jälkeen kirkkoherra kätteli kirkkokansaa ovella. Hämmästyin kovin, kun hän itse ehdotti kohdallani, että jäisin juttelemaan.
Saimme yhdessä rukoilla asiani puolesta.
Keventynein mielin sain lähteä kotiin.
Herra kuulee rukouksemme!- Jeesus pelastaa
Kuinka oikeassa oletkaan, meillä on rukouksia kuuleva Jumala. On ihmeellistäkin ihmeellisempää, että maailmankaikkeuden Herra ja kaiken olevaisen Luoja on hyvin kiinnostunut yhdenkin pienen ihmisen tarpeista.
Jumala oikein odottaa "korva höröllä", että me kaikkssa pulmissamme kääntyisimme HÄNEN puoleensa.
Hän on luvannut antaa kaiken mitä me häneltä Jeesuksen nimessä anomme. Jumala ri valehtele.
Siunausta sinulle, veli herrassa :-)
"Miten sinä voit olla varma siitä, että Jeesus elää"?
--
Jeesuksen ylösnousemuksen todisteita.
1.Tyhjä hauta
Ehdottoman varmaa on se, että Jeesuksen hauta oli tyhjä ja että hänen ruumiinsa oli jossakin muualla (Luuk 24:3). Tätä eivät kiistäneet pahimmat vastustajatkaan.Tälle on löydyttävä jokin selitys.
Selityksiä onkin sepitetty kautta aikojen. Yksi väitteistä oli, että opetuslapset varastivat ruumiin (Matt 28:13).
2.Mirhan ja aloen sekoituksen jäykistämät kääriliinat.
Ne olivat olleet erikseen Jeesuksen pään ja ruumiin ympärillä. Tyhjässä haudassa ne olivat paikallaan kuin ehjät kotelot (Joh 20:1-10).
Käärinliinoja ei oltu revitty rikki.Haudalle tullut Johannes näki käärinliinojen asennon. Hän uskoi (20:8), että oli tapahtunut jotain yllättävää; Jeesus oli mennyt läpi käärinliinojen.
Hän oli siirtynyt kuoleman tilasta aivan uuteen olotilaan ja siksi kotelot eivät olleet rikkoutuneet (vrt. Joh 11:44).
3.Kolmas todiste:Jeesus nähtiin
- 1.Kor.15:1-11
4.Neljäs todiste:opetuslasten muuttunut asenne.
Jeesuksen opetuslapset olivat syvästi pettyneitä ja masentuneita. He epäilivät aluksi Jeesuksen ylösnousemista (vrt. Tuomas:Joh 20:25, kaksi opetuslasta;Luuk 24:11 ja monet muut:Luuk 24:22,25,37-45).
Vähän ajan kuluttua he olivat kuitenkin niin vakuuttuneita Jeesuksen ylösnousemuksesta, että olivat valmiit ruoskimiseen, vankeuteen ja jopa kuolemaan vakaumuksensa puolesta. Siksi kotelot eivät olleet rikkoutuneet (vrt. Joh 11:44).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433544Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4413063Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan232830Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831917- 871517
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541380- 1071267
- 1041222
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721143Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.32983