Hei!
Olen hakemassa helsingin yliopistoon opiskelemaan eläinlääketiedettä mutta olen huolissani siitä, kuinka rankkaa yliopisto-opiskelu on.
Te jotka tiedätte niin kertokaa (etenkin jos ootte Hesan yliopistossa), että onko opiskelijoilla minkä verran vapaa-aikaa vai pitääkö ihan oikeesti opiskella hulluna 24/7 ? Ehtiikö esimerkiksi harrastamaan tms?
Luin myös yliopiston sivuilta että lukukausi alkaa 1.8 ja päättyy seuraavana vuonna 31.7. Tässäkin syyslukukausi on 8.1-31.12 ja kevätlukukausi 1.1-31.7. Eikö lomia ihan oikeasti ole vai onko yliopistossa siihen kuuden vuoden opiskeluun nähdensen verran "vähän" opintoja, että saa niitä lomiakin sinne kalenteriin? Kertokaa!
opiskelu yliopistossa ja vapaa-aika. Auttakaa!
10
2295
Vastaukset
- tietämätön^^^^
niin ja sitä piti vielä kysyä, että onko aivan mahdoton idea käydä tampereelta helsingissä? Eli matkat olisi aina junalla hesaan? En millään haluaisi muuttaa tamperetta kauemmaksi kun (tällä hetkellä asun ylöjärvellä) mulla on kaikki, harrastukset, kaverit, perhe KAIKKI täällä. Vaikeaa tietysti mutta onko aivan mahdoton yhtälö? Opiskelen tällä hetkellä tampereella lukiossa ja tiedän monia jotka tulee meidän kouluun joka aamu junalla hämeenlinnasta.
- 18+7
Kannattaa tutustua vähän siihen mitä se lukukausi tarkoittaa. Se, että lukukausi tarkoittaa 1.8.-31.7. välistä aikaa ei tarkoita etteikö siellä ole lomia...
- phen
Opiskelu voi olla rankkaakin, mutta jos se pelottaa noin kovasti, niin hae alalle, missä ei tarvitse lukea? Ei nämä vaativat ammatit tule ilmaiseksi työtä tekemättä, vaikka kuinka olisikin kutsumus. Et todellakaan voi opiskella Tampereelta käsin. Rahasi loppuvat ekan viikon aikana junalippuihin, etkä varmastikaan jaksa fyysisestikään kauaa rampata edestakaisin. Ymmärrän, että olet vielä nuori ja kotoa lentäminen voi tuntua vielä kaukaiselta. Opiskelujen perässä joudutaan muuttamaan, ja se ei aina ole pelkästään huono asia. Vanhat kaverit ei häivy minnekään, jos ne hyviä kavereita on. Perhe ei koskaan häviä minnekään. Saat uusia kavereita ja maailmasi laajenee uudella paikkakunnalla. Kotiin pääsee aina. Ajattele uudelleen, onko sinun KAIKKI jo kotipaikkakunnalla jos tuleva ammatti vaatii opiskelua muualla? Rohkeasti vaan liikkelle, ja huomaat, että et ehkä olekaan vielä tavannut kaikkia ystäviäsi tai valinnut kaikkia harrastuksiasi.
Opiskelijalla ei hirveästi ole lomaa. Varsinainen loma-aika menee yleensä kesäduunissa, tai tenttiin lukien. Verrattuna työelämään opiskelu on erilaista, ja lomaa voi löytää keskeltä viikkoa, ja osa koulupäivistäkin voi olla niin kivaa, että se tuntuu lomalta. Vapaa-aikaa tietenkin on. Ne, joilta vapaa-aika loppuu kokonaan opiskelujen aikana, ovat väärällä alalla. Ei opiskelun ihan niin hankalaa tarvitse olla. Päivänsä voi suunnitella siten, että opiskelu on opiskelijan työpäivä ja loppu on vapaa-aikaa. - tietämätön^^
phen kirjoitti:
Opiskelu voi olla rankkaakin, mutta jos se pelottaa noin kovasti, niin hae alalle, missä ei tarvitse lukea? Ei nämä vaativat ammatit tule ilmaiseksi työtä tekemättä, vaikka kuinka olisikin kutsumus. Et todellakaan voi opiskella Tampereelta käsin. Rahasi loppuvat ekan viikon aikana junalippuihin, etkä varmastikaan jaksa fyysisestikään kauaa rampata edestakaisin. Ymmärrän, että olet vielä nuori ja kotoa lentäminen voi tuntua vielä kaukaiselta. Opiskelujen perässä joudutaan muuttamaan, ja se ei aina ole pelkästään huono asia. Vanhat kaverit ei häivy minnekään, jos ne hyviä kavereita on. Perhe ei koskaan häviä minnekään. Saat uusia kavereita ja maailmasi laajenee uudella paikkakunnalla. Kotiin pääsee aina. Ajattele uudelleen, onko sinun KAIKKI jo kotipaikkakunnalla jos tuleva ammatti vaatii opiskelua muualla? Rohkeasti vaan liikkelle, ja huomaat, että et ehkä olekaan vielä tavannut kaikkia ystäviäsi tai valinnut kaikkia harrastuksiasi.
Opiskelijalla ei hirveästi ole lomaa. Varsinainen loma-aika menee yleensä kesäduunissa, tai tenttiin lukien. Verrattuna työelämään opiskelu on erilaista, ja lomaa voi löytää keskeltä viikkoa, ja osa koulupäivistäkin voi olla niin kivaa, että se tuntuu lomalta. Vapaa-aikaa tietenkin on. Ne, joilta vapaa-aika loppuu kokonaan opiskelujen aikana, ovat väärällä alalla. Ei opiskelun ihan niin hankalaa tarvitse olla. Päivänsä voi suunnitella siten, että opiskelu on opiskelijan työpäivä ja loppu on vapaa-aikaa.phen:
Oletko kuullut opiskelijoiden matkatuesta? Siihen saa niin bussi kuin junamatkatuenkin. Enkä minä opiskelua pelkää olen valmis opiskelemaan ahkerasti mutta ajatus siitä että joudun lopettamaan harrastukseni kuudeksi vuodeksi... eih... Oletko itse yliopistossa, kun vaikuttaa siltä että puhut niin kuinka oletat asioiden olevan, et niin kuin tietäisit kokemuksesta. Olen tällä hetkellä tampereella lukiossa ja kyllä meidän kouluun tulee joka päivä opiskelijoita hämeenlinnasta ja hesastakin. Miksi tämä käytäntö ei kävisi mulla yliopistossa?
Aamumatkan voi käyttää nukkumiseen ja paluumatkan opiskeluun niin mä teen nytkin kun on puolentoistatunnin bussimatkat joka päivä. Voiko tunnin ja 50 minuutin matka yliopistoon olla niin paljon kamalempaa? - Pieni tyttönen
tietämätön^^ kirjoitti:
phen:
Oletko kuullut opiskelijoiden matkatuesta? Siihen saa niin bussi kuin junamatkatuenkin. Enkä minä opiskelua pelkää olen valmis opiskelemaan ahkerasti mutta ajatus siitä että joudun lopettamaan harrastukseni kuudeksi vuodeksi... eih... Oletko itse yliopistossa, kun vaikuttaa siltä että puhut niin kuinka oletat asioiden olevan, et niin kuin tietäisit kokemuksesta. Olen tällä hetkellä tampereella lukiossa ja kyllä meidän kouluun tulee joka päivä opiskelijoita hämeenlinnasta ja hesastakin. Miksi tämä käytäntö ei kävisi mulla yliopistossa?
Aamumatkan voi käyttää nukkumiseen ja paluumatkan opiskeluun niin mä teen nytkin kun on puolentoistatunnin bussimatkat joka päivä. Voiko tunnin ja 50 minuutin matka yliopistoon olla niin paljon kamalempaa?oikeasti. Ei vain toimi. Opiskelijan matkatuki ei riitä mininkään. Mikset hae Tampereelle jotain muuta? Et kuitenkaan voi harrastaa kun matkustat kaiken vapaa-ajan. Palat loppuun 2 viikossa. Arvota asiasi; meillä Kuopiossa on opiskelijoita koko Suomesta. Jos et ole valmis uhraamaan jootain et saakaan mitään.
- toiselle asteelle?
tietämätön^^ kirjoitti:
phen:
Aamumatkan voi käyttää nukkumiseen ja paluumatkan opiskeluun niin mä teen nytkin kun on puolentoistatunnin bussimatkat joka päivä. Voiko tunnin ja 50 minuutin matka yliopistoon olla niin paljon kamalempaa?Olen käsittänyt, että opiskelijan koulumatkatukea myönnetään toisen asteen opiskelijoille.
Eli ei yliopisto-opiskelijoille. Mikäli sinulla olisi tunteja yliopistolla esim. vain 4nä päivänä viikossa, luento alkaisi vaikka klo 9.00. Lähtisit 7.00 tampereelta pendolinolla ja olisit 8.30 helsingissä. (Halvemmalla pääsisit jos lähtisit pika/taajamajunalla, mutta joutuisit lähtemään jo kuuden jälkeen). Puolessa tunnissa nopeasti kävelisit yliopistolle. (/ Ratikka 2e suunta). Sinulla on sitten tietenkin vr:n sarjalippu/kausilippu välille tampere-helsinki. Ilman mitään kausilippuja Pendolinotiketit opiskelijahinnalla olisivat sinulta n. 30 euroa päivässä. = 120e viikossa (jos lasketaan 4 päivää koulua). Mikäli haluaisit liikkua hesassa muutenkin kun kävellen aina tuon matkan pasila/rautatieasema - yliopisto niin kuukausilippu maksaa ulkopaikkakuntalaiselta aika paljon.
Olisit aamupäivän luennolla ja iltapäivällä hyvällä tuurilla iltapäivän luento olisi jo klo 13-16. Jolloin ehtisit viiden junaan ja kuudeksi tampereelle.
Joskus luento voi kuitenkin olla vaikka klo 16-18.
Minusta kuullostaa turhan raskaalta. Ja voin sanoa, että itseäni ei ehkä sitten motivoisi lähteä vaikka luennolle klo 10-12, jos se on päivän ainoa ohjelma.. Jäisin kotiin. Ja se ei tee hyvää opinnoille. Eläinlääkis taitaa olla sellainen ala, missä läsnäolosta on useinkin hyötyä, jos se ei ole pakollista.
Ihan siis kysymys, mistä ajattelit nuo rahat hommata junalippuihin? Mikäli saat koko opintotuen, se on noin 500e 300e lainaa. Käyttäisit 4x120 = 480euroa junalippuihin kuussa.. Asuisit tällöin omassa asunnossa, koska muutenhan et saisi noin paljon opintotukea. Työt kuullostavat tässä yhtälössä mahdottomalta, missä välissä ehtisit käydä töissä, jos vapaa-aikakin on tärkeää?
Laske oikeasti summat. - LK ...
Hae ihmislääkikseen Tampereelle. Ei tarvi kulkea paskasis navetois ja saa parempaa palkkaa.
- ajattelukannattaa
Muuta suosiolla Helsinkiin/huomattavasti lähemmäs, jos haluat todella eläinlääkikseen. Mutta lue nyt ensin itsesi sisään ja mieti sitten asiaa uudestaan.
- Koopa
Mitä sellaista voi harrastaa Tampereella, mitä ei Helsingissä?
- Eläintiede
Eläinlääkiksessä menee 6vuotta jos haluaa hyvän paikan eli noin 6vuotta. Eikä se mitään hirveää lomailua ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781