OPINTOLAINAN VANHENEMINEN

Exopiskelija(Työtön)

Onko kellään tullut 15v täyteen, opintolainan velkomisessa. Oletteko saaneet velat anteeksi?
Vai onko KELA jatkanut perintää edelleen. Minä maksan joka kuukausi lainaani 100€ mutta korot ja muut systeemit kun menee niiin tuo 15v melkein ylittyy. Olen kuullut että koroista saisi huojennusta mutta kela hylkäsi tämän hakemuksen liian isot tulot.

Eli onko jollain velka vanhentunut, vai onko määräaika jatkunut kun olette maksaneet lainaa, näin minulle kelan täti keroti kun kävin kysymässä.
Maksan sitten vaikka 20v ulosottoon en halua velkaani.

31

12206

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ymmärrä..

olet töissä opiskelleena varmasti normipalkalla niin miten onnistut maksamaan vain 100 euroa kk lainaa?

• lainaa minullakin

Jos satuit huomaaman aloittajan tekstissä lukee suluissa työtön. Ilmeisesti on jonkun liiton päivärahoilla jos tulot on liian kovat jotta koroista sais hyvitystä.
        Itse olen töissä ,mutta tulot on kumminki niin pienet et pystyn ainoastaan maksamaan korkoja opintolainasta, kun kumminkin on tarkoitus et ihmiselle jää rahaa vielä elämiseenkin kun on maksanut korko/lainan lyhennystä opintolainasta.

• ihmettelen...
        lainaa minullakin kirjoitti:

Jos satuit huomaaman aloittajan tekstissä lukee suluissa työtön. Ilmeisesti on jonkun liiton päivärahoilla jos tulot on liian kovat jotta koroista sais hyvitystä.
        Itse olen töissä ,mutta tulot on kumminki niin pienet et pystyn ainoastaan maksamaan korkoja opintolainasta, kun kumminkin on tarkoitus et ihmiselle jää rahaa vielä elämiseenkin kun on maksanut korko/lainan lyhennystä opintolainasta.

sen huomasin mutta kun aloittaja puhuu sentään 15 vuoden ajanjaksosta. Jos 15 vuotta kohta tulossa täyteen niin onko hän kaikki ne vuodet ollut maksukyvytön. Jos hän on vasta sen 15 vuoden ajanjakson alkupäässä eli juuri valmistunut niin meinaako hän olla maksukyvytön seuraavat 15 vuotta kun pohdikselee jo velan vanhentumista. Asuntovelallisetkin maksavat siinä ohella opintolainat muutamassa vuodessa pois.

• JEp Maksanut 10v
        ihmettelen... kirjoitti:

sen huomasin mutta kun aloittaja puhuu sentään 15 vuoden ajanjaksosta. Jos 15 vuotta kohta tulossa täyteen niin onko hän kaikki ne vuodet ollut maksukyvytön. Jos hän on vasta sen 15 vuoden ajanjakson alkupäässä eli juuri valmistunut niin meinaako hän olla maksukyvytön seuraavat 15 vuotta kun pohdikselee jo velan vanhentumista. Asuntovelallisetkin maksavat siinä ohella opintolainat muutamassa vuodessa pois.

Lainan maksuun menee tuo 15v helposti. Laina ei ole markkina korolla vaan viivästyskorko joka kasvaa korolle korkoa. jo 10 000€ velka onkin äkkiä 15 000€ velka. Työtön YH. esim Kela ei anna armoa tuo 100€ on minimi minusta. Ja menee 15 x 12kk x 100€ =18 000€ Helppoa kun heinän teko. Ehtii maksaa kunhan töihin pääsee muuallekkin kuin pätkä duuniin...
        En ole kyllä kuullut että kellään olisi vanhentuneet, makstapois ja sillä pääsee.

• ihmettelen..
        JEp Maksanut 10v kirjoitti:

Lainan maksuun menee tuo 15v helposti. Laina ei ole markkina korolla vaan viivästyskorko joka kasvaa korolle korkoa. jo 10 000€ velka onkin äkkiä 15 000€ velka. Työtön YH. esim Kela ei anna armoa tuo 100€ on minimi minusta. Ja menee 15 x 12kk x 100€ =18 000€ Helppoa kun heinän teko. Ehtii maksaa kunhan töihin pääsee muuallekkin kuin pätkä duuniin...
        En ole kyllä kuullut että kellään olisi vanhentuneet, makstapois ja sillä pääsee.

-92 meni oma opintolaina ulosottoon 10,000 euroa. En saannut 3 vuoteen töitä jolla olisin lyhentänyt. Kokonaiskorko oli 33% ja sitä sain sitten töitä saadessani karvaasti maksamaan kolminkertaisesti takaisin. Mutta kyllä minä ajoittain parhaimmillaan jopa 800-1000 euroa (silloin markkoina 6,000) kuussa lyhennyksiin jotta pääsisin eroon koko paskasta. En missään vaiheessä edes ajatellut tai tiennyt että voisi vanheta. 15 vuoteen mahtuu paljon. Myös tulojen suhteen. Miten on mahdollista ettet 15 vuoteen ole päässyt eroon 10,000 velasta?. Oletko kokoajan ollut työtön? Otin sentään 8 vuotta sitten 165,000 euron asuntolainan ja meinaan senkin maksaa 15-17 vuodessa takaisin. Jotain kyllä sinulla nyt mennyt pieleen.

• Huonotuloinen
        ihmettelen.. kirjoitti:

-92 meni oma opintolaina ulosottoon 10,000 euroa. En saannut 3 vuoteen töitä jolla olisin lyhentänyt. Kokonaiskorko oli 33% ja sitä sain sitten töitä saadessani karvaasti maksamaan kolminkertaisesti takaisin. Mutta kyllä minä ajoittain parhaimmillaan jopa 800-1000 euroa (silloin markkoina 6,000) kuussa lyhennyksiin jotta pääsisin eroon koko paskasta. En missään vaiheessä edes ajatellut tai tiennyt että voisi vanheta. 15 vuoteen mahtuu paljon. Myös tulojen suhteen. Miten on mahdollista ettet 15 vuoteen ole päässyt eroon 10,000 velasta?. Oletko kokoajan ollut työtön? Otin sentään 8 vuotta sitten 165,000 euron asuntolainan ja meinaan senkin maksaa 15-17 vuodessa takaisin. Jotain kyllä sinulla nyt mennyt pieleen.

No sulla on kyllä hyvät tulot ku olet noinki paljo pystyny kuussa maksamaan jippiaajee mulla jää tonttu käteen kuussa vaikka oon töissä käyvä joten ei siitä paljo oo kyllä vara laittaa lainoihin rahaa.
        Se on kuule niin yksinkertaista et kaikki ei oo opiskellu insinööriksi vaikka onki ottaneet opintolainaa ja jotkut on valmistuneet suoraan työttömiksi. Esim. Itse en saanut opiskeluiden päätyttyä mistään töitä ,pankki antoi lyhennyksiin lykkäystä vuoden päivät sit vaati et on alettava lyhentää, no milläs ihmeellä lyhensit kun olit työttömänä. Opiskelun jälkeisenä 6v aikana sain olla kaks kertaa ½v tukitöissä et siinä laina kerinny mukavasti kasvaa korkoa. Nyt kylläkin ollut töissä jo 5v mut kun tulot on mulla toi tonttu käteen kuussa siiä sit lyhentelen hissunkissun lainan korkoja

• ål

Valmistuin -90 luvun lamaan. Olin työtön peruspäivärahalla sen jälkeen. Laina meni opintotukikeskukselle kun oli valtiontakaus. Tuloni 410 euroa. Myös mieheni silloin työtön. Kun mies pääsi töihi satunnaisesti, maksoin 50-100/kk kulloisenkin rahatilanteen mukaan. Päivälleen 15 v lainan ottamisesta tuli kelalta ilmoitus, että laina vanhentunut. hänelle joka vertasi asuntolainaan: opintolainassa valtiontakaus, asuntolainassa ei, joten ei vertailukelpoisia vanhentumisen suhteen. Myös asunnin voi myydä ja muuttaa rahaksi.

• valtiontakaus
        ål kirjoitti:

Valmistuin -90 luvun lamaan. Olin työtön peruspäivärahalla sen jälkeen. Laina meni opintotukikeskukselle kun oli valtiontakaus. Tuloni 410 euroa. Myös mieheni silloin työtön. Kun mies pääsi töihi satunnaisesti, maksoin 50-100/kk kulloisenkin rahatilanteen mukaan. Päivälleen 15 v lainan ottamisesta tuli kelalta ilmoitus, että laina vanhentunut. hänelle joka vertasi asuntolainaan: opintolainassa valtiontakaus, asuntolainassa ei, joten ei vertailukelpoisia vanhentumisen suhteen. Myös asunnin voi myydä ja muuttaa rahaksi.

Kyllä aika monessa asuntolainassakin on osittainen valtiontakaus. Siinä takaus tulee Valtiokonttorin kautta ja opintolainassa Kelalta-

• kuukausierää KELAan, kunnes sieltä ilmoitettiin velan vanhenneen.

• KeLa

Velka uusiutuu aina kun maksat yhdenkin erän, ja Kelan velka kun vastaat kirjeeseen edes kerran aina tulee 5v lisää.

• Rautalangoittaja
        KeLa kirjoitti:

Velka uusiutuu aina kun maksat yhdenkin erän, ja Kelan velka kun vastaat kirjeeseen edes kerran aina tulee 5v lisää.

LUE JA YMMÄRRÄ tämän viestiketjun ihan ensimmäinen vastaus ja sen takana oleva linkki. Siinä on ihan kuule oikea kelan virkailija kertomassa miten asiat ihan oikeasti menee.

• eräsn-
        Rautalangoittaja kirjoitti:

LUE JA YMMÄRRÄ tämän viestiketjun ihan ensimmäinen vastaus ja sen takana oleva linkki. Siinä on ihan kuule oikea kelan virkailija kertomassa miten asiat ihan oikeasti menee.

Hyvä nimimerkki tuo rautalangoittaja.

• sdgsg

Mun opintolaina vanheni pari vuotta sitten, siitä tuli kelalta ilmoitus, en maksanut senttiäkään sitä pois, se oli maksamatta vuodesta -87

• tämä esimerkki

jotenkin kehuttava? Oletko ylpeä itsestäsi, kun olet sen lisäksi, että Suomessa on ilmainen koulutus, onnistunut vielä kaatamaan opiskeluaikojen ryyppäämiset (tähänhän opintolainat yleensä menevät) veronmaksajien niskaan?

• sdgsg
        tämä esimerkki kirjoitti:

jotenkin kehuttava? Oletko ylpeä itsestäsi, kun olet sen lisäksi, että Suomessa on ilmainen koulutus, onnistunut vielä kaatamaan opiskeluaikojen ryyppäämiset (tähänhän opintolainat yleensä menevät) veronmaksajien niskaan?

Joo kyllä itseasiassa näin on,ihan oikeassa olet, kiitos :)

• viisas_5435435435435
        tämä esimerkki kirjoitti:

suomessa kun ryyppää, siinä on aika iso osa alkoholiveroa. on aivan oikein ja kohtuullista periä niitä maksettuja veroja takaisin vaikkapa vanhuntuneen opintolainan muodossa.

• sdfg

Ei se minnkään vanhene kun sitä kokoaika maksat.
      Maksat sitä niin kauan että se on kokonaan maksettu.
      Jos taas et maksa, eikä kelä peri sitä, niin se banhenee 3 vuodessa, mutta jos muistavat periä sitä säännöllisesti niin se vanhenee 15 vuodessa, elleivät saa mitään perittyä.
      Eihän 30 vuoden pankkilainakaan vanhene 15 vuoden jälkeen jos sitä maksaa.

• Menneinä vuosikymmeninähän velka ei vanhentunut, jos velkoja todistettavasti muistutti velallista laissa säädetyin määräajoin. Nykyisin velat vanhenevat 15 vuodessa. Minäkin luulin, ettei tuo lopullinen vanheneminen koske opintolainaa - varsinkaan, jos velallinen sitä hoitaa säännöllisin maksusuorituksin. Mutta niin vain tuli KELAsta sukkelaan ilmoitus velan vanhenemisesta, eikä sittemmin ole muistutuksen muistutusta tuosta velasta tullut.
        Tietysti lainat pitää maksaa takaisin. Mutta itse kullekin voi elämässä sattua asioita, jotka romuttavat mm. hänen taloudelliset suunnitelmansa. Aikanaan opintolainaa ottaessani pidin toki valtiontakausta loistojuttuna: kukaan sukulainen ei joutuisi takaajaksi. Hurjimmissa painajaisissanikaan en kuitenkaan kuvitellut, että itse päätyisin maksukyvyttömäksi mutta moiseen tilanteeseen pullon paha henki minut johdatti. Lisäksi olin niin typerä, että kuvittelin alkuperäistakaajan, Valtion opintotukikeskuksen (VOTK), mukisematta maksavan laimnlyödyt lainat pankille ja jättävän asian sikseen. Ollessani jo korviani myöten muissakin veloissa luin sitten sanomalehdestä, että VOTK perii takaajana maksamansa opintolainat alkuperäisvelalliselta ulosottoteitse. Tuolloin sain siis myös tietää, ettei opintolaina edes vanhene... (No, eihän noihin aikoihin siis anhentunut mikään muukaan velka, jos velkoja siitä muistutti.)
        Ajattelemisen aihetta kerrakseen aiheutuukin sitten pohdinnasta: onko oikein, että jotkut saavat isotkin velat anteeksi kärvisteltyään ensin 15-20 vuotta ainakin kuvitteellisesti velkataakan alla? (Kyllähän velka taakalta tuntuu, vaikkei sitä pystyisi minimituloista lainkaan maksamaan eli se ei ajankohtaistilanteeseen vaikuta.)

• sdfg
        piruitte kirjoitti:

Menneinä vuosikymmeninähän velka ei vanhentunut, jos velkoja todistettavasti muistutti velallista laissa säädetyin määräajoin. Nykyisin velat vanhenevat 15 vuodessa. Minäkin luulin, ettei tuo lopullinen vanheneminen koske opintolainaa - varsinkaan, jos velallinen sitä hoitaa säännöllisin maksusuorituksin. Mutta niin vain tuli KELAsta sukkelaan ilmoitus velan vanhenemisesta, eikä sittemmin ole muistutuksen muistutusta tuosta velasta tullut.
        Tietysti lainat pitää maksaa takaisin. Mutta itse kullekin voi elämässä sattua asioita, jotka romuttavat mm. hänen taloudelliset suunnitelmansa. Aikanaan opintolainaa ottaessani pidin toki valtiontakausta loistojuttuna: kukaan sukulainen ei joutuisi takaajaksi. Hurjimmissa painajaisissanikaan en kuitenkaan kuvitellut, että itse päätyisin maksukyvyttömäksi mutta moiseen tilanteeseen pullon paha henki minut johdatti. Lisäksi olin niin typerä, että kuvittelin alkuperäistakaajan, Valtion opintotukikeskuksen (VOTK), mukisematta maksavan laimnlyödyt lainat pankille ja jättävän asian sikseen. Ollessani jo korviani myöten muissakin veloissa luin sitten sanomalehdestä, että VOTK perii takaajana maksamansa opintolainat alkuperäisvelalliselta ulosottoteitse. Tuolloin sain siis myös tietää, ettei opintolaina edes vanhene... (No, eihän noihin aikoihin siis anhentunut mikään muukaan velka, jos velkoja siitä muistutti.)
        Ajattelemisen aihetta kerrakseen aiheutuukin sitten pohdinnasta: onko oikein, että jotkut saavat isotkin velat anteeksi kärvisteltyään ensin 15-20 vuotta ainakin kuvitteellisesti velkataakan alla? (Kyllähän velka taakalta tuntuu, vaikkei sitä pystyisi minimituloista lainkaan maksamaan eli se ei ajankohtaistilanteeseen vaikuta.)

Ihan sama mitä luulet.
        Velka vanhenee 3 vuodessa.

Laki velan vanhentumisesta:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030728

Vanhentumisaika ja sen alkamisajankohta
        4 §
        Yleinen vanhentumisaika

Velka vanhentuu kolmen vuoden kuluttua 5–7 §:ssä tarkoitetusta ajankohdasta, jollei vanhentumista ole sitä ennen katkaistu.
        5 §
        Vanhentumisajan alkaminen, kun eräpäivästä on sovittu

Vanhentumisaika alkaa kulua eräpäivästä, jos se on velallista sitovasti ennalta määrätty.

Jos velka voidaan vaatia suoritettavaksi ennen määrättyä eräpäivää velallisen sopimusrikkomuksen perusteella tai muun syyn johdosta, vanhentumisaika alkaa kulua, kun velka on eräännyttämistoimien johdosta erääntynyt.
        6 §
        Kauppahinnan vanhentumisajan alkaminen, kun eräpäivästä ei ole sovittu

Jollei kauppahinnan tai muun vastikkeen suorittamisen eräpäivää ole sitovasti ennalta määrätty, vanhentumisaika alkaa kulua, kun myyjä on luovuttanut kaupan kohteen ostajalle tai kun muu velkojana oleva sopijapuoli on täyttänyt oman suoritusvelvollisuutensa.

Ja sitten se olennainen:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070705#L13p2
        Ulosottokaari:

24 §
        Määräaika

Tässä laissa tarkoitettu ulosottoperuste, jossa luonnolliselle henkilölle on asetettu maksuvelvoite, on täytäntöönpanokelpoinen 15 vuoden ajan (ulosottoperusteen määräaika). Määräaika on 20 vuotta, jos ulosottoperusteessa tarkoitettu velkoja on luonnollinen henkilö tai jos korvaussaatava perustuu rikokseen, josta velallinen on tuomittu vankeuteen tai yhdyskuntapalveluun.

Jos velallinen osoittaa, että saatava on ennen ulosottoperusteen antamista siirretty luonnolliselle henkilölle muulta kuin toiselta luonnolliselta henkilöltä, 1 momentissa tarkoitettu määräaika on 15 vuotta.

Jos ulosottoperusteen määräajan kuluessa saatavan perimiseksi on toimitettu ulosmittaus tai saatava on ilmoitettu 5 luvussa tarkoitetussa myynnissä, määräajan umpeen kuluminen ei estä maksun saamista ulosmitatuista varoista.

25 §
        Määräajan laskeminen

Ulosottoperusteen määräaika lasketaan siitä, kun yksipuolinen tuomio taikka lainvoimaiseksi tullut tuomio tai muu lopullinen ulosottoperuste on annettu.

Jos suoritusvelvollisuus alkaa vasta 1 momentissa tarkoitetun ajankohdan jälkeen, ulosottoperusteen määräaika lasketaan velvollisuuden alkamisesta. Tuomioistuimen vahvistaman maksuohjelman osalta noudatetaan kuitenkin, mitä 1 momentissa säädetään.
        26 §
        Määräajan jatkaminen

Velkoja voi nostaa tuomioistuimessa kanteen velallista vastaan ja vaatia ulosottoperusteen määräajan jatkamista. Tuomioistuin voi määrätä määräajan jatkumaan 10 vuotta laskettuna alkuperäisen määräajan päättymisestä. Edellytyksenä jatkamiselle on, että velallinen on alkuperäisen määräajan kuluessa olennaisesti vaikeuttanut velkojan maksunsaantia siten, että hän on:

1) kätkenyt tai lahjoittanut omaisuuttaan;

2) lisännyt perusteettomasti velkojensa määrää;

3) salannut tietoja tai antanut vääriä tai harhaanjohtavia tietoja taloudellisesta asemastaan konkurssissa, ulosotossa, yksityishenkilön velkajärjestelymenettelyssä tai yrityssaneerausmenettelyssä; taikka

4) muilla vastaavilla, selvästi sopimattomilla toimilla järjestellyt taloudellista asemaansa velkojien vahingoksi.

Ulosottoperusteen määräaikaa ei kuitenkaan saa jatkaa, jos sitä voidaan pitää velallisen kannalta kohtuuttomana.

Kanne ulosottoperusteen määräajan jatkamisesta on nostettava viimeistään kahden vuoden kuluttua alkuperäisen määräajan päättymisestä.

Eli jos lainasi on ulosotossa niin se vanhenee, mutta jos maksat sitä 100€ kuukaudessa niin se ei koskaan vanhene jos et onnistu olemaan maksamatta 3 vuotta ilman että saajakaan sinua krävää.
        Vanheneminen koskee ainoastaan ulosottoa.

• Jippii jahuu.
        piruitte kirjoitti:

Menneinä vuosikymmeninähän velka ei vanhentunut, jos velkoja todistettavasti muistutti velallista laissa säädetyin määräajoin. Nykyisin velat vanhenevat 15 vuodessa. Minäkin luulin, ettei tuo lopullinen vanheneminen koske opintolainaa - varsinkaan, jos velallinen sitä hoitaa säännöllisin maksusuorituksin. Mutta niin vain tuli KELAsta sukkelaan ilmoitus velan vanhenemisesta, eikä sittemmin ole muistutuksen muistutusta tuosta velasta tullut.

Olipas helpotus.
        Itselläni on asuntolaina 30 vuodeksi, mutta ilmeisesti, sinun mukaan, voin 15 vuoden kohdalla käydä näyttämässä persettä pankinjohtajalle?
        Pääsimpäs taas halvalla.
        Taidan käydä pienentämässä kuukausierät niin että laina-aikaa tulee 40 v.

• BisinesMAN
        Jippii jahuu. kirjoitti:

Olipas helpotus.
        Itselläni on asuntolaina 30 vuodeksi, mutta ilmeisesti, sinun mukaan, voin 15 vuoden kohdalla käydä näyttämässä persettä pankinjohtajalle?
        Pääsimpäs taas halvalla.
        Taidan käydä pienentämässä kuukausierät niin että laina-aikaa tulee 40 v.

Mutta Velka on velka joka maksetaan sovittuna aikana pois.
        Velka muuttuu saatavaksi kun velka jää maksettavaksi, ja tämä on se ero saatava vanhenee 15v, ja saatavalle peritään viivästyskorkoa. Joten jätä vaan maksamatta minä ostan sinunkin talosi pakkohuutokaupassa sitten tontulla ja panen lihoiski sitten sen myymällä reilulla voitolla pois.
        Heh.... kyllä näin se on 1000€ tuloilla ei liioin maksella op.lainoja pois. Minun aikaa annettiin lainaa silä kaupalla, jos ei saanut töitä 3v sisällä valmistumisesta ei tarvine lainaa maksaa pois..
        Onko täällä moni päässy pois OPlainasta vanhenemisen perusteella, oletteko maksaneet? Kertokaa se avaajaa helpottaa parhaiden.

• kyllä se vanhenee

Velka hommattu 90-luvulla, normaalit maksut jäivät rästiin työttömyyden vuoksi, mutta hänelle tehtiin maksusuunnitelma tosi pienellä summalla. Velka eikun kasvoi, korkoa korolle ja hän sinnikkäästi maksoi minkä pystyi. Tämän vuoden alussa sairastui, ei saanut mitään maksettua ja otti yhteyttä, että voisko saada vapaan kuukauden. Sielläpä täti katteli papereita ja sanoi, että hyvänen aika, eihän sinun enää tarvitse mitään maksaa! Paperit tuli kotiin parin viikon perästä, että ny on ystävä velaton veikko - ei millään meinannut ymmärtää, kun oli valmistautunut ikänsä maksamaan.

• HUH...

Täyteen ja varmasti muuten moni velkansa maksanut korkoineen kun korkoa korolle maksaa, ja pitkään. Eli saattaa olla parempi bisnes perintä joskus kuin oikea maksaja.

• Vapaa oplaina
        HUH... kirjoitti:

Täyteen ja varmasti muuten moni velkansa maksanut korkoineen kun korkoa korolle maksaa, ja pitkään. Eli saattaa olla parempi bisnes perintä joskus kuin oikea maksaja.

Itse sain 19000 euron opintolainan anteeksi viime heinäkuussa. En maksanut pankille mitään ja pankki irti sanoi kokolainan jolloin kela maksoi sen. Sitten kelalta tuli kirje " olemme lunastaneet teidän opintolainan ja sovi maksusuunnitelmasta... T: kela "
        Kirjoitin sinne lyhyesti " olen köyhä ja tartteen rahat elämiseen. "

Vastaus: Teidät on vapautettu opintolainasta korkoineen ja muine kuluineen. T: kela

Ei se niin vaikeaa ole :)

• kokemusta on 9888677
        Vapaa oplaina kirjoitti:

Itse sain 19000 euron opintolainan anteeksi viime heinäkuussa. En maksanut pankille mitään ja pankki irti sanoi kokolainan jolloin kela maksoi sen. Sitten kelalta tuli kirje " olemme lunastaneet teidän opintolainan ja sovi maksusuunnitelmasta... T: kela "
        Kirjoitin sinne lyhyesti " olen köyhä ja tartteen rahat elämiseen. "

Vastaus: Teidät on vapautettu opintolainasta korkoineen ja muine kuluineen. T: kela

Ei se niin vaikeaa ole :)

se velka luultavasti koko ajan kasvaa korkoa korolle. mutta jos et nyt 15 vuoteen tee mitään töitä, tai et saa vaikkapa perintöä, et luultavasti joudu mitään maksamaankaan.

mutta jos haluat helpottaa elämääsi voit kyllä tehdä sen maksusuunnitelman, pienin summa minkä kela hyväksyy on 20 eur/kk lyhennystä, tietenkin tuloista riippuen, ja esim kelan työttömyyspäivärahalla elävä saa määräaikaisen korkovapautuksen, n. vuodeksi kerrallaan.

siis aiotko tehdä hommia lähimmän 15 v. aikana? jos aiot niin kyllä se maksusuunnitelma kannattaa tehdä. muussa tapauksessa heti kun saat töitä, on ulosottomies ovella joka vie minkä irti saa, korkoineen ja koron korkoineen, siinähän sitten orjana raadat...

• kuntoutuja/sairas

Loistavaa että löysin tämän ketjun. Luin juuri lehdestä että opintolaina vanhenee 12 kk, joten lähdin googlettamaan asiaa, kun en ollu aikaisemmin tiennyt tästä!
      Sanottakoon heti alkuun että olen lainaa maksanut takaisin aina kun vain mahdollista. Sairastuin opiskeluaikoina, ja sen jälkeen ollut sairaslomalla ja nyt kuntoutustuella=osa-aika sairaseläke. Eli olen parhaani tehnyt. Jopa yli 100 e kuukaudessa minimisairaspäiväraha ainoana tulona. Kelan korkotukikuukaudet käytetty (eli kela maksoi uudemman lainani korot, vanhempi laina v 1999 edellisestä opintopaikasta, ne maksan itse).
      Minulla on kaksi tutkintoa mutta töitä en oo voinut tehdä kummallakaan alalla sairauteni vuoksi. Lainat käytin opiskeluvälineisiin (mm tietokone) ja ruokaan enkä dokaamiseen joten mua ei voi syyllistää siitäkään...
      Nyt ei ole varaa edes peruselintarvikkeisiin kuten juusto, just sain junalipun ostettua vikoilla rahoilla että pääsin äidin ruuille viikoksi... Mutta hävettää oma tilanne ja muilta lainaaminen, olen sukulaisillekin satoja velkaa. Elän reilusti köyhyysrajan alapuolella...
      Nyt soitin kelaan ja ihana täti siellä neuvoi että kannattaa pankin kanssa sopia, etten lyhennä lainaa pankkiin 3 kuukauteen, niin laina siirtyy kelalle ja sitten kelan kanssa sovitaan miten maksan sitä kelalle takaisin. Kokonaan vapautuksen saisi jos pysyvällä sairaseläkkeellä, tai 5 v osa-aikaisella=kuntoutustuki. Minulla tuo aika ei vielä täyty, mutta kyselin tarkkaan voiko tästä tulla harmia esim ulosotto tai suuremmat korot, mutta ei käsittääkseni, tämän virkailijan mukaan ainakaan voi tulla. Aiemmin joissain Kelan hommeleissa virkailijat kun on neuvoneet väärin, niin se vaan tässä pelottaa.

ELI!!! ??? Tietääkö joku voiko siitä joutua entistä pahempaan liemeen, jos laina siirtyy pankilta Kelalle???

• Oma kokemus

Olen samassa tilanteessa, pitkäaikaisesti sairaana. Opintolaina siirtyi Kelalle, kävin pankissa kertomassa tilanteeni. Mitään ongelmia ei sinullekaan tule. Kelan kanssa pystyy sopimaan, miten menettelet.

• xfnmsf
        Oma kokemus kirjoitti:

Olen samassa tilanteessa, pitkäaikaisesti sairaana. Opintolaina siirtyi Kelalle, kävin pankissa kertomassa tilanteeni. Mitään ongelmia ei sinullekaan tule. Kelan kanssa pystyy sopimaan, miten menettelet.

Nyt pelaamaan bingoa. Saat voitoilla lahjakortteja mm- s-ja k-kauppoihin :) Ilmainen kymppi kaikille!

http://www.bingoon.fi suosittelijaksi mimmuliini

Saatte ilmaisen kympin kun laitatte suosittelijaksi mimmuliini Ilman suosittelijaa vain 5€

• mausteet erit

Maksusuunnitelman Kela tekee maksukykysi mukaan, heillä ei ole samaa tulosvastuullista ahneutta kuin pankilla ja hyvin maltillisia on olleet kuulemani summat. Viistoista vuotta kun yrität maksella etkä välillä äkkirikastu, niin perintä loppuu. Eli ei isompaa huolta, sopimalla selviää:)

• kaikkeesit
        mausteet erit kirjoitti:

Maksusuunnitelman Kela tekee maksukykysi mukaan, heillä ei ole samaa tulosvastuullista ahneutta kuin pankilla ja hyvin maltillisia on olleet kuulemani summat. Viistoista vuotta kun yrität maksella etkä välillä äkkirikastu, niin perintä loppuu. Eli ei isompaa huolta, sopimalla selviää:)

Kun aikoinaan avasin tiliä toiseen pankkiin kaikkine ominaisuuksineen joita tarvitsin. Sanoin ääneen ettei suljeta sitä entistä pankkitiliäni valtakirjallakaan, koska minulla on opintolaina sinne ja haluan pitää sen laina tilinä.
        Virkailija totesi siihen: Mutta eihän sitä tarvitse maksaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe