Kohtuullinen korvaus

rahanahneita omaisia

Mikä on kohtuullinen korvaus: hautajaisjärjestelyt, perunkirjoituksen järjestäminen, vainajan jäämistön huolellinen hoito, paperiasioitten hoito, valtakirjalla kiinteistön myynti ja yhteydenotot muihin osakkaisiin, perintöosuuksien tilittäminen osakkaille..

Aikaa kaikkeen tähän meni puoli vuotta. Muut osakkaat kieltäytyivät laittamasta "rikkaa ristiin", haluavat rahat täysimääräisenä. Mutta kuka olisi hoitanut jos ei tämä yksi osakas? Omaisuuden arvo nousi (todistettavasti) juuri huolellisen työn ansiosta.

28

12932

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 22

näin jälkeenpäin sovittuna. Suosittelen että tälläisistä hommista kannattaa sopia palkka etukäteen.

• rekku007

ensin huseerataan jotain, sitten vasta kysytään lupa ja vaaditaan rahaa? ei näin. kukaan ei ole tästä velvollinen maksamaan. ei noiden asioiden hoitoon puolta vuotta mene vaan pari päivää. parisataa ihan ok korvaus jos muut haluavat sen maksaa.

• Pyöveli Tappara

Ei saa 200e lla hautaan laillisesti.

• tuossa..
        Pyöveli Tappara kirjoitti:

Ei saa 200e lla hautaan laillisesti.

Aloittaja halusi vaivanpalkkaa tehdystä työstä.

Ja kuten arvata saattaa hän on laskenut että puoli vuotta töitä, no sehän tekee mukavat 10 000€ - 15 000€ (riippuen palkkatasosta).

Aivan sama tilanne kuin joillakin jotka järjestävät hautajaiskestityksen ja jotka eivät laske todellisen kulujen mukaan hommaa vaan laskevat mitä esim. verottaja hyväksyy kuluja/henkilö (bisnestä bisnestä), laitetaan vieä henkilömäärä yläkanttiin ja tavarat ostetaan todella halvalla ja hoidellaan tarjoilu talkooporukoillaniin johan pääsee tienaamaan.

Kokemusta on näistä vedättäjistä.

• Hyvä omatunto
        tuossa.. kirjoitti:

Ja kuten arvata saattaa hän on laskenut että puoli vuotta töitä, no sehän tekee mukavat 10 000€ - 15 000€ (riippuen palkkatasosta).

Aivan sama tilanne kuin joillakin jotka järjestävät hautajaiskestityksen ja jotka eivät laske todellisen kulujen mukaan hommaa vaan laskevat mitä esim. verottaja hyväksyy kuluja/henkilö (bisnestä bisnestä), laitetaan vieä henkilömäärä yläkanttiin ja tavarat ostetaan todella halvalla ja hoidellaan tarjoilu talkooporukoillaniin johan pääsee tienaamaan.

Mutta mitäpä teille selittämään tarkemmin asian taustoja.

• rekku007
        Hyvä omatunto kirjoitti:

Mutta mitäpä teille selittämään tarkemmin asian taustoja.

alkoholistikaan harvoin myöntää omaa sairauttaan.

hautajaiskulut voi mainiosti hoitaa pesän varoista, mutta yksipuolisella päätöksellä talkkarinpalkkaa ei voi nostaa. yksinkertainen asia ymmärtää ihmisen joka käsittäää mikä on oikein ja mikä väärin, mikä on omaa ja mikä taas toisen omaa...

no mitäpä tätä sulle selittämään.

• Anonyymi
        tuossa.. kirjoitti:

Omistan kotilani metsät,puut ole ites myös ajanut ne metsästä omilla kustannuksillani,muut eivät ole kuluihin osalistuneen millääntavoin.
        Voinko nyt kuolinpesätä vaatia pienoisen summan tekemistän töistä,myös pihan linkouksesta..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Omistan kotilani metsät,puut ole ites myös ajanut ne metsästä omilla kustannuksillani,muut eivät ole kuluihin osalistuneen millääntavoin.
        Voinko nyt kuolinpesätä vaatia pienoisen summan tekemistän töistä,myös pihan linkouksesta..

Esität kuolinpesän hoidosta kuluista tositteet,ja laskun.
        Tai sovit että otat korvauksen kuolinpesän varoista.
        Mutta kuolinpesällä et tietenkään oman metsäsi hoitoa voi maksattaa.

• 21

Samassa tilanteessa. 2 osakasta hääränneet ja huseeranneet ja nyt odotetaan meinaavatko veloittaa jotain. Mä en maksaisi penniäkään, tarjouduin itsekin asioita hoitamaan, ei apu kelvannut.

• Kohtuu kaikessa

Eli n.10e/tunti pankkeissa, hautaustoimistoissa ja vastaavissa käynneistä. Lisäksi parkkimaksuja, asunnon tyhjentämisestä tulleita jätemaksuja, palkka myös siivoamisesta (10e/tunti), bensakulut ja muutama kymppi puhelimen käytöstä. Tunteja tuli parikymmentä ja muita kuluja satasen verran. Lasku yht. noin 300e. Tämä katsottiin kohtuulliseksi pesän hoidosta mihin yksi osakas välttämättä halusi yksin ryhtyä, pyysi kyllä jälkeenpäin useampaa tuhatta.

• >>2 osakasta hääränneet ja huseeranneet ja nyt odotetaan meinaavatko veloittaa jotain.>Mä en maksaisi penniäkään, tarjouduin itsekin asioita hoitamaan, ei apu kelvannut.

• Laillinen oikeus
        nix_nax kirjoitti:

>>2 osakasta hääränneet ja huseeranneet ja nyt odotetaan meinaavatko veloittaa jotain.>Mä en maksaisi penniäkään, tarjouduin itsekin asioita hoitamaan, ei apu kelvannut.

Nämä on kaksi eri asiaa.
        Totta kai on moraalinen velvollisuus maksaa henkilölle vaivanpalkkaa joka tekee ison homman.
        Mutta mitenkä on hänen vaatimusten laillisuus, varsinkin kun muut ovat myös olleet halukkaita tekemään oman osansa?

Kyllä näissäkin asioissa pätee samat säännöt, pitää sopia etukäteen kustannukset.

Ja edelleen kuolinpesän varoista voidaan maksaa ainoastaan sellaisia kuluja jotka kaikki hyväksyvät.

Vastaavia tilanteita tulee eteen kuolinpesien kiinteistöissä, yksi tuhertaa ja jopa kieltää muita edes katsomasta kiinteistöön päin ja sitten on isoon ääneen vaatimassa korvauksia, pahimmillaan ilman tositteita.
        Itse sain jopa kuulusteluihin kutsun hallinnan loukkaamisesta (useaan kertaan), sitten isoon ääneen vaadittiin korvausta isosta työstä.

Joidenkin on vain pakko tehdä bisnestä muiden kustannuksella.

Jos ei kukaan halua tehdä noita pakollisia hommia niin ainahan siihen voi palkata ulkopuolisen joka hoitaa vainajan hautaan saakka, nämä kuluthan on sitten kuolinpesälle kuuluvia maksuja.

• Laillinen oikeus kirjoitti:

Nämä on kaksi eri asiaa.
        Totta kai on moraalinen velvollisuus maksaa henkilölle vaivanpalkkaa joka tekee ison homman.
        Mutta mitenkä on hänen vaatimusten laillisuus, varsinkin kun muut ovat myös olleet halukkaita tekemään oman osansa?

Kyllä näissäkin asioissa pätee samat säännöt, pitää sopia etukäteen kustannukset.

Ja edelleen kuolinpesän varoista voidaan maksaa ainoastaan sellaisia kuluja jotka kaikki hyväksyvät.

Vastaavia tilanteita tulee eteen kuolinpesien kiinteistöissä, yksi tuhertaa ja jopa kieltää muita edes katsomasta kiinteistöön päin ja sitten on isoon ääneen vaatimassa korvauksia, pahimmillaan ilman tositteita.
        Itse sain jopa kuulusteluihin kutsun hallinnan loukkaamisesta (useaan kertaan), sitten isoon ääneen vaadittiin korvausta isosta työstä.

Joidenkin on vain pakko tehdä bisnestä muiden kustannuksella.

Jos ei kukaan halua tehdä noita pakollisia hommia niin ainahan siihen voi palkata ulkopuolisen joka hoitaa vainajan hautaan saakka, nämä kuluthan on sitten kuolinpesälle kuuluvia maksuja.

>>Jos ei kukaan halua tehdä noita pakollisia hommia niin ainahan siihen voi palkata ulkopuolisen joka hoitaa vainajan hautaan saakka, nämä kuluthan on sitten kuolinpesälle kuuluvia maksuja.

• Pointtia
        nix_nax kirjoitti:

>>Jos ei kukaan halua tehdä noita pakollisia hommia niin ainahan siihen voi palkata ulkopuolisen joka hoitaa vainajan hautaan saakka, nämä kuluthan on sitten kuolinpesälle kuuluvia maksuja.

Jos kaikki perilliset haluavat antaa oman työpanoksensa asioiden hoitamiseen ja yksi osakas yksinkertaisesti dominoi muita eikä suostu (panttaa tietoja yms.) muiden apuun niin ei hänellä ole minun mielestä niin moraalisesti kuin laillisestikkaan mitään oikeuksia korvaukseen tehdystä työstä.

Näitä vedättäjiä löytyy joka suvusta.
        Esimerkkinä jokin lahja tai joku muu vastaava porukassa ostettava, yksi haluaa aina hoitaa homman eikä koskaan tee mitään tiliä muille kustannuksista, kuittaa itselle palkan tehdystä työstä.

Ja lisäksi kyllä varmasti ymmärrät milloin syntyy "asiakassuhde", eli milloin tilaaja on maksuvelvollinen?
        Sehän syntyy silloin kun työ tai palvelu tilataan.

Jos kuolinpesän muut osakkaat eivät ole sopineet mitään kustannuksista eivätkä ole "palkanneet" ketään hoitamaan työtä niin ei silloin ole mitään velvollisuuksia maksaakkaan hänelle mitään.

En tiedä onko nykyään mennyt kuviot niin "ahneiksi" että aina pitää saada ja paljon.
        Itse kuulun siihen ryhmään joka kysyy aina paljonko maksaa ja jos tekijä kieltää ettei mitään niin annan kuitenkin oman arvion mukaan kohtuullisen korvauksen.
        Sama toisinpäin, olen tehnyt paljon töitä (auttaakseni muita) ja aina olen vastannut etten tarvitse palkkaa, toisinaan mulle on maksettu väkisin jotakin ja toisinaan multa ei ole edes kysytty haluanko korvauksen, kumpikin on ok. sillä en sovi etukäteen hinnoista mitään.

Tein minäkin töitä 3 eri kuolinpesän osituksien ja jakojen kimpussa sekä kävin maistraatissa neuvottelemassa (edunvalvojan sijaisen roolissa), en pyytänyt mitään enkä saanut mitään mutta asia on ok koska en alun perin ollut asettanut mitään taloudellisa ehtoja.

Eli se joka hoitaa ilman mitään sopimusta kuolinpesän asioita niin hän on muiden vallassa saako korvausta vai ei ja siihen hänen on tyytyminen.
        Ihmisten pitää ymmärtää ettei työstä mistä ei ole sovittu mitään voi vaatia korvausta, sen riskin tekijä joutuu ottamaan.
        Yleensä vain käy niin että kun rupeaa ahneeksi niin ei saa mitään.

• Pointtia kirjoitti:

Jos kaikki perilliset haluavat antaa oman työpanoksensa asioiden hoitamiseen ja yksi osakas yksinkertaisesti dominoi muita eikä suostu (panttaa tietoja yms.) muiden apuun niin ei hänellä ole minun mielestä niin moraalisesti kuin laillisestikkaan mitään oikeuksia korvaukseen tehdystä työstä.

Esimerkkinä jokin lahja tai joku muu vastaava porukassa ostettava, yksi haluaa aina hoitaa homman eikä koskaan tee mitään tiliä muille kustannuksista, kuittaa itselle palkan tehdystä työstä.

Ja lisäksi kyllä varmasti ymmärrät milloin syntyy "asiakassuhde", eli milloin tilaaja on maksuvelvollinen?

Jos kuolinpesän muut osakkaat eivät ole sopineet mitään kustannuksista eivätkä ole "palkanneet" ketään hoitamaan työtä niin ei silloin ole mitään velvollisuuksia maksaakkaan hänelle mitään.

En tiedä onko nykyään mennyt kuviot niin "ahneiksi" että aina pitää saada ja paljon.
        Itse kuulun siihen ryhmään joka kysyy aina paljonko maksaa ja jos tekijä kieltää ettei mitään niin annan kuitenkin oman arvion mukaan kohtuullisen korvauksen.
        Sama toisinpäin, olen tehnyt paljon töitä (auttaakseni muita) ja aina olen vastannut etten tarvitse palkkaa, toisinaan mulle on maksettu väkisin jotakin ja toisinaan multa ei ole edes kysytty haluanko korvauksen, kumpikin on ok. sillä en sovi etukäteen hinnoista mitään.

Tein minäkin töitä 3 eri kuolinpesän osituksien ja jakojen kimpussa sekä kävin maistraatissa neuvottelemassa (edunvalvojan sijaisen roolissa), en pyytänyt mitään enkä saanut mitään mutta asia on ok koska en alun perin ollut asettanut mitään taloudellisa ehtoja.

Eli se joka hoitaa ilman mitään sopimusta kuolinpesän asioita niin hän on muiden vallassa saako korvausta vai ei ja siihen hänen on tyytyminen.
        Ihmisten pitää ymmärtää ettei työstä mistä ei ole sovittu mitään voi vaatia korvausta, sen riskin tekijä joutuu ottamaan.

... pointtia.

>>Eli se joka hoitaa ilman mitään sopimusta kuolinpesän asioita niin hän on muiden vallassa saako korvausta vai ei ja siihen hänen on tyytyminen.

• Tsot..
        nix_nax kirjoitti:

... pointtia.

>>Eli se joka hoitaa ilman mitään sopimusta kuolinpesän asioita niin hän on muiden vallassa saako korvausta vai ei ja siihen hänen on tyytyminen.

Kylläpä nix nax taasen menee henkilökohtaisuuksiin
        "Mutta suomalaiseen mentaliteettiin - myös sinulla - perintöasioissa tuntuu kuuluvan, että iso riita on parempi kuin laiha sopu. "Penniäkään en suostu ilman minun kirjallista toimeksiantoani huseeranneelle maksamaan, menköön vaikka koko perintöni riitelyn kuluihin!!!"

Näin kun arvellaan toisten hekilökohtaisia ominaisuuksia niin oletko itse niitä jotka vedättävät muita aina ja kaikessa? Ja sinun mielestä muiden täytyy myöntyä sinun vaatimuksiin mukisematta?

Ei kuule kyllä ne sutkit ovat täällä pohjoisessa sitä aliinta kastia.
        Etelässä se on tietenkin suorastaan hyve jos saa sutkattua muilta mahdollisimman paljon (minun arvaus).

Jos olisit viitsinyt lukea kirjoitukseni ajatuksella niin olisit ymmärtänyt että kritisoin sellaisia jotka eivät anna yksinketaisesti muiden tehdä mitään tai sitten tekevät salassa edes muilta kyselemättä haluavatko osallistua ja sitten ovat isoon äänee huutamassa että he ovat joutuneet tekemään ihan mahottomasti töitä ja sitten vaaditaan suhteettomia korvauksia (se on sairasta), .

Niin ja lisäksi jos korvausta haluavalla on asenne että maksa tai haastan käräjille niin yleensä käsken tällaisen ihmisen häipyä silmistäni, uhkailu ei nimittäin ole sovittelua eikä asioista neuvottelua.

Rehellinen ihminen tekee rehellisen pyyteettömän työn niin kyllä hänelle yleensä jokin korvaus annetaan, mutta aloittajan tekstista paistaa niin voimakkaasti läpi aheus ja sillä varjolla syytetään muita ahneeksi, tai sitten kyseessä oli provo kun ei aloittaja ole kommentoinut mitenkään asiaa.

• Tsot.. kirjoitti:

Kylläpä nix nax taasen menee henkilökohtaisuuksiin
        "Mutta suomalaiseen mentaliteettiin - myös sinulla - perintöasioissa tuntuu kuuluvan, että iso riita on parempi kuin laiha sopu. "Penniäkään en suostu ilman minun kirjallista toimeksiantoani huseeranneelle maksamaan, menköön vaikka koko perintöni riitelyn kuluihin!!!"

Näin kun arvellaan toisten hekilökohtaisia ominaisuuksia niin oletko itse niitä jotka vedättävät muita aina ja kaikessa? Ja sinun mielestä muiden täytyy myöntyä sinun vaatimuksiin mukisematta?

Ei kuule kyllä ne sutkit ovat täällä pohjoisessa sitä aliinta kastia.
        Etelässä se on tietenkin suorastaan hyve jos saa sutkattua muilta mahdollisimman paljon (minun arvaus).

Jos olisit viitsinyt lukea kirjoitukseni ajatuksella niin olisit ymmärtänyt että kritisoin sellaisia jotka eivät anna yksinketaisesti muiden tehdä mitään tai sitten tekevät salassa edes muilta kyselemättä haluavatko osallistua ja sitten ovat isoon äänee huutamassa että he ovat joutuneet tekemään ihan mahottomasti töitä ja sitten vaaditaan suhteettomia korvauksia (se on sairasta), .

Niin ja lisäksi jos korvausta haluavalla on asenne että maksa tai haastan käräjille niin yleensä käsken tällaisen ihmisen häipyä silmistäni, uhkailu ei nimittäin ole sovittelua eikä asioista neuvottelua.

Rehellinen ihminen tekee rehellisen pyyteettömän työn niin kyllä hänelle yleensä jokin korvaus annetaan, mutta aloittajan tekstista paistaa niin voimakkaasti läpi aheus ja sillä varjolla syytetään muita ahneeksi, tai sitten kyseessä oli provo kun ei aloittaja ole kommentoinut mitenkään asiaa.

>>Kylläpä nix nax taasen menee henkilökohtaisuuksiin>Näin kun arvellaan toisten hekilökohtaisia ominaisuuksia niin oletko itse niitä jotka vedättävät muita aina ja kaikessa?>Ja sinun mielestä muiden täytyy myöntyä sinun vaatimuksiin mukisematta?

• Vielä..
        nix_nax kirjoitti:

>>Kylläpä nix nax taasen menee henkilökohtaisuuksiin>Näin kun arvellaan toisten hekilökohtaisia ominaisuuksia niin oletko itse niitä jotka vedättävät muita aina ja kaikessa?>Ja sinun mielestä muiden täytyy myöntyä sinun vaatimuksiin mukisematta?

Minun mielestä näin:
        Sellaiset jotka yksinkertaisesti estävät muita ja tekevät vielä salassa asioita joista eivät ole sopineet muiden kanssa eivät mielestäni edes moraalisesti ole oikeutettuja minkäänlaisiin korvauksiin, lisäksi jos neuvotteluissa (ja usein onkin näin) he ottavat heti kättelyyn uhkailun niin heitä ei kuulu noteerata mitenkään. Uhkailu ei ole neuvottelua, se on saneluyritys.

Esimerkki. :Kuolinpesän mökkikiinteistöstä oli kyse, osakkaille tuli tekstiviesti että maksakaa puolet remontista tai vien asian käräjille.:
        Muut osakkaat eivät edes tienneet koko korjauksesta ja korjaustarpeesta, eikä ollut mitään selvyyttä kustannuksista.
        Vastaukseni tuohon tekstiviestiin oli että suksi vittuun. Eipä kuulunut enään sen jälkeen mitään, tuskin oli edes mitään remonttia tehtykkään.

Kuten aiemmin mainitsin niin mielestäni rehellisesti tehdylle työlle tulee maksaa korvaus, mikä se suuruus on niin siitä päättävät muut osakkaat, ei se joka sitä työtä on ominpäin.
        Myös työntekijän täytyy ottaa siinä oma riski jos aloittaa töitä ilman lupaa, työkustannukset pitää pystyä "myydä" muille osakkaille. Järkevät työt järkevään hintaan on helppo myydä.

Ja mitä tulee meidän valiseen tinkaan niin tänähän on keskustelu palsta ja täällä saa esittää omia näkemyksiä.
        Minä olen tuonut oman näkemyksen esille ja sinä aloit kritisoida ja haukkua näkemyksiä, lisäksi aloit haukkua minua henkilökohtaisesti.
        Minun näkemys juontaa juurensa siihen että olen törmännyt "sutkeihin" jotka keinolla millä' hyvänsä yrittävät hyötyä muiden kustannuksella.

En kuitenkaan ole sellainen kuin väität minun olevan :En hyväksy "vedätystä", mutta en myöskään sinun puoltamaasi "minulta ei penniäkään"-asennetta.:
        Silloin kun asioista voidaan sopia niistä sovitaan mutta jos vastapuolella ei ole mitään sovintohaluja ja laki sattuu olemaan minun puolella niin sovittelu loppuu lyhyeen (sutkeille en anna periksi).
        Yritysjohtajana myös tiedän miten neuvotella, tiedän myös miten kohdella vedättäjiä.

Sinun motiivit ja intressit tässä epäilyttävät, eiköhän muut lukijat osaa tehdä yhteenvedon kirjoitusten pohjalta.

En viitsi enempää tingata koska näemmän kuulut niihin jotka eivät anna tuumaakaan periksi.

• Vielä.. kirjoitti:

Minun mielestä näin:
        Sellaiset jotka yksinkertaisesti estävät muita ja tekevät vielä salassa asioita joista eivät ole sopineet muiden kanssa eivät mielestäni edes moraalisesti ole oikeutettuja minkäänlaisiin korvauksiin, lisäksi jos neuvotteluissa (ja usein onkin näin) he ottavat heti kättelyyn uhkailun niin heitä ei kuulu noteerata mitenkään. Uhkailu ei ole neuvottelua, se on saneluyritys.

Esimerkki. :Kuolinpesän mökkikiinteistöstä oli kyse, osakkaille tuli tekstiviesti että maksakaa puolet remontista tai vien asian käräjille.:
        Muut osakkaat eivät edes tienneet koko korjauksesta ja korjaustarpeesta, eikä ollut mitään selvyyttä kustannuksista.
        Vastaukseni tuohon tekstiviestiin oli että suksi vittuun. Eipä kuulunut enään sen jälkeen mitään, tuskin oli edes mitään remonttia tehtykkään.

Kuten aiemmin mainitsin niin mielestäni rehellisesti tehdylle työlle tulee maksaa korvaus, mikä se suuruus on niin siitä päättävät muut osakkaat, ei se joka sitä työtä on ominpäin.
        Myös työntekijän täytyy ottaa siinä oma riski jos aloittaa töitä ilman lupaa, työkustannukset pitää pystyä "myydä" muille osakkaille. Järkevät työt järkevään hintaan on helppo myydä.

Ja mitä tulee meidän valiseen tinkaan niin tänähän on keskustelu palsta ja täällä saa esittää omia näkemyksiä.
        Minä olen tuonut oman näkemyksen esille ja sinä aloit kritisoida ja haukkua näkemyksiä, lisäksi aloit haukkua minua henkilökohtaisesti.
        Minun näkemys juontaa juurensa siihen että olen törmännyt "sutkeihin" jotka keinolla millä' hyvänsä yrittävät hyötyä muiden kustannuksella.

En kuitenkaan ole sellainen kuin väität minun olevan :En hyväksy "vedätystä", mutta en myöskään sinun puoltamaasi "minulta ei penniäkään"-asennetta.:
        Silloin kun asioista voidaan sopia niistä sovitaan mutta jos vastapuolella ei ole mitään sovintohaluja ja laki sattuu olemaan minun puolella niin sovittelu loppuu lyhyeen (sutkeille en anna periksi).
        Yritysjohtajana myös tiedän miten neuvotella, tiedän myös miten kohdella vedättäjiä.

Sinun motiivit ja intressit tässä epäilyttävät, eiköhän muut lukijat osaa tehdä yhteenvedon kirjoitusten pohjalta.

En viitsi enempää tingata koska näemmän kuulut niihin jotka eivät anna tuumaakaan periksi.

>>Minä olen tuonut oman näkemyksen esille ja sinä aloit kritisoida ja haukkua näkemyksiä, lisäksi aloit haukkua minua henkilökohtaisesti.

• sukulaiset
        nix_nax kirjoitti:

>>Minä olen tuonut oman näkemyksen esille ja sinä aloit kritisoida ja haukkua näkemyksiä, lisäksi aloit haukkua minua henkilökohtaisesti.

En itse ollut mitään vaatimassa, mutta perunkirjoittaja alkoi puhumaan siitä ja kysyin perunkirjoituksessa perijöiltä; mitä mieltä olisivat palkkiosta. Mitään hirveää summaa ei kannata maksaa, koska sitten verottaja puuttuu siihen. 300-400e on sellainen summa mihin verottaja ei reagoi.
        En ollut perijä, mutta sukua kylläkin ja hoidin kaiken hautajaisjärjestelyistä asunnon myyntiin.

• Normaali suomalainen
        sukulaiset kirjoitti:

En itse ollut mitään vaatimassa, mutta perunkirjoittaja alkoi puhumaan siitä ja kysyin perunkirjoituksessa perijöiltä; mitä mieltä olisivat palkkiosta. Mitään hirveää summaa ei kannata maksaa, koska sitten verottaja puuttuu siihen. 300-400e on sellainen summa mihin verottaja ei reagoi.
        En ollut perijä, mutta sukua kylläkin ja hoidin kaiken hautajaisjärjestelyistä asunnon myyntiin.

Oikeustaju.

Teit pyyteetöntä työtä josta et vaatinut korvausta, muu taho (uskottu mies) oli sitä mieltä että ansaitset korvauksen ja siihen yhtyi muut osakkaat.

Näin kuvio pitääkin mennä jos etukäteen ei ole sovittu korvauksista.

• 3 pesää luovuttu
        Normaali suomalainen kirjoitti:

Oikeustaju.

Teit pyyteetöntä työtä josta et vaatinut korvausta, muu taho (uskottu mies) oli sitä mieltä että ansaitset korvauksen ja siihen yhtyi muut osakkaat.

Näin kuvio pitääkin mennä jos etukäteen ei ole sovittu korvauksista.

Helppo juttu riidellä,kun useimmilla on tietoo ,että papallla ja mammalla jäänyt varoja,,,voi pesänvaroilla alkuun palkata asiamiestä..mutta jos onkin varattomia ei kiinnostusta löydy,,,ei muisteta ,että on edes sukua... ja jos pesä onkin varaton ja ei hoksata hakia pesää konkurssiin rapsahtaa velat maksuun,,sitten ,kyllä ollaan takajaloillaan....miks kadehti rahoista,,,toisen avusta...oltas onnellisia jos sivusta tulee hiukan liksa....ja nautittas siitä,että vanhukset ovat joskus tavanneet ja saaneet jotain aikaan ( lapsia kodin ym) oisivat voineet elää yksin ..niin ei ois mistä riidellä.....kannattas olla tyytyväinen jos jotain tulee lahjaks.

Hyvää kesää kaikille ! helpoin tapa luopua on antaa osuutensa ,vaikka omille lapsilleen,ei tartte silloin menettää sisarussuhteitaan

• Anonyymi
        3 pesää luovuttu kirjoitti:

Helppo juttu riidellä,kun useimmilla on tietoo ,että papallla ja mammalla jäänyt varoja,,,voi pesänvaroilla alkuun palkata asiamiestä..mutta jos onkin varattomia ei kiinnostusta löydy,,,ei muisteta ,että on edes sukua... ja jos pesä onkin varaton ja ei hoksata hakia pesää konkurssiin rapsahtaa velat maksuun,,sitten ,kyllä ollaan takajaloillaan....miks kadehti rahoista,,,toisen avusta...oltas onnellisia jos sivusta tulee hiukan liksa....ja nautittas siitä,että vanhukset ovat joskus tavanneet ja saaneet jotain aikaan ( lapsia kodin ym) oisivat voineet elää yksin ..niin ei ois mistä riidellä.....kannattas olla tyytyväinen jos jotain tulee lahjaks.

Hyvää kesää kaikille ! helpoin tapa luopua on antaa osuutensa ,vaikka omille lapsilleen,ei tartte silloin menettää sisarussuhteitaan

Luovuttamista,jos antaa lapsilleen. Tuplaverot.
        Luopuminen tehdään niin,ettei puututa sanallakaan siihen mihin se osuus päätyy.

• Anonyymi
        Pointtia kirjoitti:

Nyt sekoittuu asiat: ikäänkuin kulujen vaatiminen olisi ahneutta. Olen eri mieltä: jonkun on hoidettava pakolliset asiat, tulee kilometrikustannuksia, soittoja, monistamista jne. miksi pitäisi tehdä ilmaiseksi tämä kun itselle tulee kustannuksia. On myös tekijän työn arvostamista kun korvataan kulut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt sekoittuu asiat: ikäänkuin kulujen vaatiminen olisi ahneutta. Olen eri mieltä: jonkun on hoidettava pakolliset asiat, tulee kilometrikustannuksia, soittoja, monistamista jne. miksi pitäisi tehdä ilmaiseksi tämä kun itselle tulee kustannuksia. On myös tekijän työn arvostamista kun korvataan kulut.

Kylläpä aloitukseenkin kuuluu kummatkin sekä kulut ja palkkiot. Ilmaiseksi ei tarvitse tehdä ja kohtuulliset verrokkihinnat saattaa löytää viimeistään kyselemällä.

• suku=pahin

Kyllä kannattaa olla tarkkana nuissa, suku on pahin- rahan ahne sukulaismies huiputti itselleen ja vaimolleen tonni tolkulla rahaa pappani kuolinpesästä.
      Kunnon sutki, joka VÄITTI myös tekevänsä kaikki yksin-kun ketään muuta ei muka kiinnosta. Kun joku yritti vaikka palaveria järjestää, että miten jokin homma hoidetaan, niin tämä sutki ei vaivautunut paikalle eikä alkanut millekkään Hän käytti törkeästi hyväksi muiden huonoja terveyden tilanteita yms, ja omi kaiken vallan itselleen. Muut olivat kyllä siinä kunnossa, että asiat olisi hoituneet- ja varmasti ilmaiseksi tai ainaki PALJON halvemmalla. Harvalla menee asunnon tyhjentämiseen paria tuhatta euroa.. Tällä hetkellä tämä sutki kuppaa mummoni tiliä.. Kun jälkeenpäin sain selville nuita asioita, niin sutkille iski hätä ja siitä alkoikin kunnon mun suvun mustamaalaamis-kampanja. Onneksi on oikeus selvittää tulevaisuudessa, että mitä ihmettä mummoni tilillä on touhuiltu. Harmi vaan, että nuo sutkit kyllä osaa hommansa..

• Kohtuullisuutta

Kun järjestää ensimmäisiä hautajaisia, ei voi tietää, miten suuri työmäärä erilaisten paperien hankkimisessa perunkirjoitusta varten on. Ei voi tietää, miten suuri työ on hautajaisten järjestämisessä yksin. Ja vielä perunkirjoituksen jälkeen asiakirjojen toimittamisrssa eri puolille. Ja kuolinpesän verilmoituksen tekemisessä.

Eihän tällaisessa tilanteessa osaa pyytää palkkiota, kun ei osaa ennakoida työn määrää. Minä en osannut. Nyt kun perunkirjoitus on tehty ja iso nippu pitää skannata eri puolille ja asioida pankeissa, palkkion pyytäminen tuntuu kohtuulliselta.

Luovutin perintöni lapsilleni. Lapsilla ei ole mahdollisuutta hoitaa näitä asioita. Siskoni ei ole halunnut osallistua missään vaiheessa mihinkään järjestelyihin. Hän ei arvosta tekemääni työtä. Päinvastoin olen saanut moitteita, vaikka olen hoitanut kaiken asiallisesti vainajan tahdon mukaan.

Siskoni perii rahaa ja minä joudun tekemään juoksevat työt. Tällä palstalla tuntuu olevan kateutta palkkiota kohtaan. Ehkä kaikilla ei ole tietoa, miten suuri työmäärä voi olla. 200-300 e tuntuu pieneltä summalta.

• Anonyymi

Minulle lankesi myös tuo koiranvirka ihan pyytämättä, en edes ollut osakas koko kuolinpesässä. Ei sitä osaa etukäteen arvioida miten paljon aikaa ja rahaa palaa siihen kun kaikenlaisia papereita hommaa sen enempää kuin matkakuluihinkaan rahaa menee. No, puhelinkulut vielä päälle; joka paikkaan on jonkinlainen minuuttitaksa pankeista alkaen, kiva niitä on ollut soitella. Tai, siis ei ollenkaan kiva. Olen kyllä nimimerkki "kohtuullisuutta" kanssa samaa mieltä, että 200-300 euroa ei riitä juuri mihinkään.
        Kun kuolinpesä oli jaettu, tuli eteen vielä veroilmoituksen tekeminen ja oikaisuvaatimukset yms. Olen joutunut soittamaan useaan kertaan eri paikkoihin neuvoa kysyäkseni, ja verotoimistoon ajanut omalla kustannuksellani papereita viemään. Niin, te sanotte, että olisihan ne voinut netin kauttakin laittaa - mutta kun ei valitettavasti voinut, kun olisi pitänyt jokin tunnus niittenkin hoitamiseen pitänyt olla. Ja se olisi taas vaatinut kierrosta osakkaiden luona valtakirjan saamiseksi :(
        Kyllä kaikki mielellään olivat sitä perintörahaa ottamassa tililleen, muttei kovinkaan monelle tullut mieleen, että kuka ne työt lopulta teki.
        Eli jos olet ajautunut tällaiseen tilanteeseen, niin tee heti selväksi, ettei työsi ole ilmaista. Olet ansainnut korvauksen siitä. Kun sinä olet pakertanut, muut ovat saaneet levätä laakereillaan eikä heidän ole tarvinnut huolehtia mistään.
        Pidä huoli että saat korvauksen - ja muista laskea siihen kaikki ajokilometrit, puhelinkulut, papereidentulostukset ym.
        Tyhjän saa pyytämättäkin, se on nähty!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe