Olen kiinnostunut yrittäjyydestä, mutta lähes aina kun luen ihmisten kommentteja, suurin osa on sitä mieltä, että se on Suomessa typerää, kaikki raha mikä tulee niin menee, ympäri vuorokauden paiskitaan töitä, ei lomia, lähipiiri häviää ja lopulta ollaan konkassa. Loistavia myyntipuheita, eikö?
Mitä mieltä olette, onko yrittäjyys vain raatamista niska limassa ja matti kukkarossa vai onko siinä yrittäjän arjessa ehkä jotain positiivistakin?
Yrittäjyys hyvä/huono
69
8384
Vastaukset
- Yrittäjäitsekin
Että kuinka pahalta se tuntuu kun on palkkatöissä tekemässä sitä mitä käsketään. Eli oletko valmis maksamaan tästä vapaudesta kaiken edellämainitsemasi?
- yrittäjänä
Positiivista on mahdollisuus, toive paremmasta huomisesta. "Jos sitten viikon/kuukauden/vuoden päästä asiat muuttuu, niin sitten minä.." Sitä ei ole palkkatöissä.
Tosiasia on, että yrittäjät tekevät pitkiä päiviä ja elättävät jotenkuten itsensä. Suomessa on satojatuhansia yrityksiä, mutta vain harva on Nokian kaltainen tuhkimotarina. - Kuinka monen...
Kuinka monen olet kuullut kehuvan kuinka ihanaa palkkatyö on? Suomessa nyt vaan on kulttuuri, että jos menee hyvin, sitä ei pidä ainakaan ääneen lausua. Monet yrittäjät pärjäävät tosi hyvin, mutta tietysti on niitäkin, jotka eivät pärjää. Pärjäävät ovat hiljaa ja ne, jotka eivät pärjää, ovat äänessä.
Minulle yrittäjyys on ainakin tuonut vapauden lisäksi huomattavasti paremman elintason, kuin mihin olisi ollut palkkatöissä mahdollisuutta. Avainasia on kuitenkin se, että minulla on myytävää ( asiantuntemusta ), jota käytännössä kenelläkään muulla ei ole. Kapealla alueella tosin, joten riskejäkin tässä hommassa on.- Näin on
tehty kurjaa sen vuoksi, että halutaan jokaisesta yrittäjä? Ajatelkaa, mikä manupala valtion viranomaistahoille ja päättäjille. Yrittäjät maksavat pakollisen arvonlisäveron lisäksi tavan veroa.
Sitten kun "viranomaistahot" tai EU:n päättäjät katsovat, että tuo yrittäjähän on kilpailu-uhka heidän omille yrityksilleen, pienemmät yrittäjät kaadetaan uhkaamasta pörssiyrittäjyyttä. Sen päälle pienyrittäjästä tehdään rikollinen, vaikka olisi toiminut kuinka rehellisesti tahansa. Tämä on Suomen pienyrittäjyyden toteutunutta lähihistoriaa. Jokainen tehköön omat johtopäätöksensä, mitä uskoo ja mitä haluaa. Mutta EU:n myötä myös Suomesta pienenä maana on tullut täysin suojaton. Mutta meillähän päättävätkin asiosta ne, joilta itseltään puuttuu pienyrittäjäkokemus. Eikä pienyittäjillä ole ketään, joka puolustaisi esim. ammatinharjoittajan yrittäjyyteen liittyviä asioita.
- 15- vuotta
olen ollut noin 15- vuotta. Kukaan ei käske eikä kukaan kilpaile lomista kanssani. Töitä voi kyllä tehdä vähänkin ja olen osa- aikainen kuusi- tuntinen. Ainoat auktoriteetit ovat viranomaiset. Minä en vaihtaisi tätä mihinkään muuhun. Helpompaa ja vapaampaa elämää kuin nykyajan käskyläisenä oleminen. Minua ei komenna kukaan ja jotenkuten tässä on ihan rahallisestikin pärjätty. Säälittää esimerkiksi miesystäväni joka joutuu tekemään raskasta ruumiillista työtä pienellä palkalla.
- Vai eikö ole?
Onko sulla sellasia?
- näin meillä
mutta menköön. Aloitin yrittäjänä -95. Heti alussa päätin että työllistän vain itseni. Alussa oli tietty tiukempaa mutta samaa palkkaa nautin kuin vieraalla ollessakin. Vuosien myötä asiakaskunta on laajentunut ja vakiintunut, töitä on ollut "lamasta" huolimatta. Nostan itselleni palkkaa n. 40 t.eur/vuosi, teen töitä arkisin 8-16, lomailen kun haluan mutta en neljää viikkoa peräkkäin(1-2 vko), viranomaisten kanssa ei koskaan ole ollut vaikeuksia, en pode stressiä. Yrittäjyys on asennekysymys, asiakas pitää palvella hyvin teki mitä työtä tahansa, mainostella ei ole tarvinnut, viidakkorumpu pitää siitä huolen. SUOSITTELEN!!
- Belisse
Se joudutko raatamaan yötä päivää vailla lomia ja ikuisesti sidottuna yritykseesi, riippuu pitkälti toimialasta. Itse toimin yrittäjänä myyden osaamistani reippaaseen tuntihintaan: teen normaalia toimistoviikkoa, viikonloput ovat vapaita ja lomat voin pitkälti itse päättää (useinmiten samoihin aikoihin kuin asiakkaillakin). Tarvitsen vain läppärin, en välttämättä edes toimistotilaa sillä työni voin hoitaa kotoakin käsin. Itse en ikinä lähtisi alalle jossa työ olisi raskasta, tuntihinnat polkumyynnissä ja homma vaatisi vielä isoja investointeja, mutta nostan hattua niille jotka tämän riskin ottavat.
Stressin määrä on pysynyt suhteellisen vakiona verrattuna palkkatyöhön; stressin aiheuttaja vain vaihtui. Ihminen, jolla on kova tarve suunnitella elämä etukäteen ja minimoida perusturvallisuutta uhkaavat tekijät ei välttämättä viihdy yrittäjänä: siinä on opittava sietämään elämän epävarmuutta. Itse en ikipäivänä vaihtaisi yrittäjyyttäni takaisin palkkatyöhön, niin suuresti viihdyn vapaudessani ja omassa päätäntävallassani. :) - oma herrani
Yrittäminen- ja yrittäjyys on eräänlainen "elämäntapa". Toiset siihen ei ala tai heistä ei ole, mutta sitten on meitä joiden mielestä emme vaihtaisi sitä mihinkään. On totta, että tulee pitkiä päiviä ja, että aina ei massissa muuta kuin tyhjää, mutta sitten on taas hetkiä jolloin kaikki on yhtö juhlaa vaan. Itse en vaihtaisi palkkatyöhön.
- Re
siitä(kin) mitä sinä aiot tehdä. On aloja, joilla yrittäjänä varmaan tulee ihan hyvin juttuun jopa Suomessa.
Mutta ota ensin selvää saatko aikomallasi alalla aikaiseksi sellaisen liikevaihdon, että siitä saa erilaisten verojen, kuten ALV, yhteisö, palkka, työttömyys-?, vakuutusmaksujen, tapaturma ja terveys- eläkemaksujen (n.22%!, harva pystyy maksamaan itselleen kunnon eläkettä), kirjanpito, vuokra ja muiden pakollisten menoerien jälkeen erotettua edes palkkatyöläisen keskivuosipalkan! Samalla menetät työttömyysturvan ellet maksa kallista yrittäjäturvaa. Sairastuttuasi olet pari viikkoa omalla kustannuksellasi petissä ja sen jälkeen anottuasi alkaa juosta pieni Kelan päiväraha (riippuu maksamastasi eläkemaksusta).
Kerro itselle vaatimasi vuosipalkka piillä niin siinä on jo hyvä näppituntuma liikevaihtoon / vuosi. Sillä ei rikastu, mutta pääset käymään ruokakaupassa ja ehkä maksamaan asumisesi! Vaatteita myydään edullisesti kirpputoireilla. Työajan voit useimmiten (ei palveluammateissa) valita vapaasti 0-24h ja useimmiten vähintäin 6 pv / vko. Viikkotyöaika yrittäjällä lienee 50-60h. Ainakin aluksi hoidat kaikki juoksevat asiat siivouksesta lähtien itse. Maksat laskut ja hoidat kirjeenvaihdon, tappelet verottajan- erääntyneiden saataviesi, yms. takia. Sen lisäksi seikkailet lakiviidakossa - ellet halua riskeerata.
Jos halua tehdä tätä koko loppuelämäsi, niin valitse yritystapa, jossa voit kasvattaa pesämunaa = yritystä koko sen ajan ja toivoa, että joku on kiinnostunut ostamaan putiikkisi kun täytät 63v. Näin saisit verojen (28%) jälkeen edes pienen pesämunan kansaneläkkeen lisäksi! Näin se menee, mikäli rehellisesti yrität!
Kysy nyt itseltäsi, oletko yrittäjainesta!
Suomi kuulemma tarvitsee yrittäjiä.- markolaak
Arvonlisävero ei ole yrittjän rahaa. Se on läpikulkuerä minkä yrittäjä ilmatteeksi verottajalle tilittää .... Ei siis missään nimessä ole yrittäjän omaa tuloa
- Urhoi6789
Ainahan sitä voi yrittää:) -Maksat vain laskut ensin ja mätkyt jälkeenpäin.
-Jos et omista mitään tai sulla ei ole pääomaa, en suosittele yrittämistä suomessa.
Terveisin Antsa- Konsulttina 45 v.
Suinkaan pelkkää raadantaa, muutamilla aloilla ei raadantaa esiinny lainkaan: Jos olet sujuvasanainen nokkelaälyinen, niin perusta eräänlainen Trainers House tyyppinen konsulttiyritys.
Ei tule hommassa hiki, kuin korkeintaan miettiessä kuinka suuren laskun kehtaisi kirjoittaa joutavasta höpöttelystä esimerkiksi valtionvirkamiehille, aiheesta kansalaisen kohtelu sosiaaliluukulla! - Shifter1
Konsulttina 45 v. kirjoitti:
Suinkaan pelkkää raadantaa, muutamilla aloilla ei raadantaa esiinny lainkaan: Jos olet sujuvasanainen nokkelaälyinen, niin perusta eräänlainen Trainers House tyyppinen konsulttiyritys.
Ei tule hommassa hiki, kuin korkeintaan miettiessä kuinka suuren laskun kehtaisi kirjoittaa joutavasta höpöttelystä esimerkiksi valtionvirkamiehille, aiheesta kansalaisen kohtelu sosiaaliluukulla!Käsienheiluttelua on vaikea pitää minkäänlaatuisena yrittäjyytenä.Valittettavasti firmojen johdoissa on niin pöljää porukkaa,että ovat valmiita maksamaan tyhjän puhumisesta ja itsetäänselvyyksien kertaamisesta.
Onneksi meno tulee jatkossa kiristymään siihen malliin,että turhat kulut tullaan karsimaan.
- c8957+89b695e66
Kyllähän se kaiken vaatii itseltä ja perheeltä.
- tällasta tänään.
Riippuu täysin siitä mitä teet. Jos sinulla on asiakkaita, joiden kanssa on sopimukset tiettyjen tuotteiden/tavaroiden/palvelujen tekemisestä-tuottamisesta, niin silloin nämä tilaaja-asiakkaat ovat ne henkilöt, jotka määräävät kuinka pitkää päivää teet ja koska pidät lomaa.
Vanhempani perustivat yrityksen. Viikon kesälomaa ei ollut ensimmäiseen kahdeksaan vuoteen. Joulu-uusivuosi - loppiainen aikanakin tehtiin joitain pienempiä töitä. Hiihtoloma pidettiin ja syyslomalla saatettiin käydä nopeasti risteilyllä.
Minun näkemykseni ja kokemukseni mukaan yrittäjänä työt ovat mukana 24/7. Jos et ole paikan päällä, niin kotona ainakin teet jotakin töihin liittyvää. Kirjanpitoa, laskutuksia, palkanlaskentaa yms.
Toki hyviä puolia on yhtä paljon kuin huonojakin. Olet itse oma pomosi, määräät mitä tehdään ja kuinka tehdään. Pomo ei tule vittuilemaan mistään ja huono työilmapiirikin on vain omaa osaamattomuuttasi.
- kk jhgcfgs
Mitä meikäläisellä on ollut yrittäjiä naapurissa, niin hyvin rentoa elämää ovat eläneet lähinnä kotonaan. Paljon riippuu tietenkin alasta, mutta perusta siivousfirma tai kotipalveluja vanhuksille, kiinteistöpalveluja ja sitä rataa. Oikeasti voit siirtyä nuorena eläkkeelle, jos hoidat alun hyvin.
- noemt
Melko romanttisia kuvia täällä maalaillaan ilmoille yrittäjän arjesta näköjään. Minä olen ennemmin palkollisena vähällä vastuulla ja työmäärällä. Tietenkin pomo on valtaosan ajasta kokovartalokyrpä, mutta silti en rupeaisi omaa firmaani perustamaan.
- RETALES
noemt kirjoitti:
Melko romanttisia kuvia täällä maalaillaan ilmoille yrittäjän arjesta näköjään. Minä olen ennemmin palkollisena vähällä vastuulla ja työmäärällä. Tietenkin pomo on valtaosan ajasta kokovartalokyrpä, mutta silti en rupeaisi omaa firmaani perustamaan.
KYLLÄHÄN SE NÄIN ON, ETTÄ PALVELUALALLA ON PAIKALLA OLTAVA, KÄVI ASIAKKAITA TAI EI. 6 PÄIVÄÄ VIIKOSSA VUODEN YMPÄRI. ENITEN MINUA OTTAA PÄÄHÄN KUN ON YLEISET LOMA-AJAT, KUULEE ASIAKKAIDEN LASKEVAN ETTÄ JOS OTTAA NYT 4 VIIKKOA NIIN JÄÄ SYKSYLLE KAKSI VIIKKOA YMS. KOKO AJAN LASKETAAN VAAN LOMIA JA OTETAAN SAIKKUA JOS EI MUUTEN ONNISTU. MUTTA SIITÄ ON HYVÄ MIELI KUN JOKU ÄÄNEEN KADEHTII MUN TYÖTÄ. KAIKKI HALUAA OLLA KUKKAKAUPASSA TAI KAHVILASSA TÖISSÄ KUN KUKAT ON NIIIIN IHANIA. NO HUH-HUH
- 24
RETALES kirjoitti:
KYLLÄHÄN SE NÄIN ON, ETTÄ PALVELUALALLA ON PAIKALLA OLTAVA, KÄVI ASIAKKAITA TAI EI. 6 PÄIVÄÄ VIIKOSSA VUODEN YMPÄRI. ENITEN MINUA OTTAA PÄÄHÄN KUN ON YLEISET LOMA-AJAT, KUULEE ASIAKKAIDEN LASKEVAN ETTÄ JOS OTTAA NYT 4 VIIKKOA NIIN JÄÄ SYKSYLLE KAKSI VIIKKOA YMS. KOKO AJAN LASKETAAN VAAN LOMIA JA OTETAAN SAIKKUA JOS EI MUUTEN ONNISTU. MUTTA SIITÄ ON HYVÄ MIELI KUN JOKU ÄÄNEEN KADEHTII MUN TYÖTÄ. KAIKKI HALUAA OLLA KUKKAKAUPASSA TAI KAHVILASSA TÖISSÄ KUN KUKAT ON NIIIIN IHANIA. NO HUH-HUH
sarasvuon johtama firma on saanu asiakkaikseen niitä mitkä valmiiksi ajattelee jo niin ja siksi tulokset voi olla hyviä. Oikeesti tommosia firmoja ei tarvia ollenkaan, kun kaikki oppi ja tieto tulee muutenkin. Yritykset vaan sortuu siihen, että yrittää saada parampaa tulostasoa konsulttien kautta, vaikka kyvyt on jo olemassa mitkä ei siitä parane, vaikka kuinka konsultois. Onnea vaan Jari, kun onnistuit käärii rahat firmoilta, vaikka siellä oli valmiiksi osaava johtoporras. Onnea vielä kerran kusetetuista miljoonista. Syy: nykyinen johto ei luota itteensä riittävästi, vaikka on todella osaava verrattuna sarasvuohon. No ne vaan delegoi muille vastuuta omilta kiireiltään ja luottaa sarasvuohon mikä ei ymmärrä teidän kaikkia tarpeita, vaan höpöttää kaikkee sekavaa käskytyshorinaa. Hölynpölyä kaikki konsultointi.
- vaitres
24 kirjoitti:
sarasvuon johtama firma on saanu asiakkaikseen niitä mitkä valmiiksi ajattelee jo niin ja siksi tulokset voi olla hyviä. Oikeesti tommosia firmoja ei tarvia ollenkaan, kun kaikki oppi ja tieto tulee muutenkin. Yritykset vaan sortuu siihen, että yrittää saada parampaa tulostasoa konsulttien kautta, vaikka kyvyt on jo olemassa mitkä ei siitä parane, vaikka kuinka konsultois. Onnea vaan Jari, kun onnistuit käärii rahat firmoilta, vaikka siellä oli valmiiksi osaava johtoporras. Onnea vielä kerran kusetetuista miljoonista. Syy: nykyinen johto ei luota itteensä riittävästi, vaikka on todella osaava verrattuna sarasvuohon. No ne vaan delegoi muille vastuuta omilta kiireiltään ja luottaa sarasvuohon mikä ei ymmärrä teidän kaikkia tarpeita, vaan höpöttää kaikkee sekavaa käskytyshorinaa. Hölynpölyä kaikki konsultointi.
jarihan on itse myöntänyt jotta asia on näin. mikä syyllinen jari silloin on ? jari tienasi pashaa puhumalla, muoti / johdon väsy johti jarin puljun menestykseen eiks vaan
- Yrittänyttä laitetaa
Vapaa-aikaa saa tietysti, mutta siitä on maksettava se kova hinta, että on tehtävä iltaisinkin töitä. Palkkaa saat vähemmän ja maksat itse kaikki YEL-maksut ja eläke on päin pers...ä, eli saat saman kuin et tekisi mitään, kun olet eläkkeellä joskus. Lomia ei ole eikä puhettakaan lomaltapaluurahoista. Kukahan senkin järjettömyyden keksi 70-luvulla? Ylitöistä et saa parempaa palkkaa. Saat periä töistäsi rahoja ja palkinnoksi joskus saat haistatukset, jos haluat töistäsi rahat - näinkin on sattunut jonkin kerran. Aina on asiakkaita, joilla ei ole aikomustakaan maksaa - ja niitä lukuisia, jotka pitkittävät maksujaan. Perinnän kautta ei rahoja aina saa, kun asiakas on ovela kuin kettu.
Ainoa etu on se, että voit itse päättää joitakin toimiasi. Suomessa ei todella kannata alkaa yrittäjänä, kaikenlaiset verot ja maksut pitävät siitä huolen. Tukea et saa, jos olet pienyrittäjä (muuta kuin starttiraha, joka on pikku huijaus saada yrittäjiä). Isot yritykset sen sijaan saavat kaikenlaista tukea.- järkeä toimintaan
Kyllä se on hurjaa raatamista on viime vuosina ei viranomaisista ole ollut enään niin paljon haitaa kuin ennen, silloin kun pienyrittäjiä harkintaverotettiin, vaikka kaikki oli kunnossa. 20 ulos firmasta ja verovalitusta tekemään tuli parempi palkka kun verotus oikaistiin. Joten tätä ei soisi jatkuvan. Pahinta on ihmisten kateus jos saa jotain aikaiseksi, pienellä paikkakunnalla ainakin savossa riittää kateellisia. kunhan nämä politikot saavat naisasiansa järjestykseen niin voisivat muuttaa lakeja niin että jatkuva kasvu ei olisi kannattavan yrityksen ainoa päämäärä, vaan voisi toimia ilman pakollista kasvua jos se ei ole olosuhteiden puolesta mahdollistakaan.
- junkkerida
Äitini ja isäni ovat olleet yrittäjiä eri firmoissa yhtä aikaa. Me ei paljon heitä nähty ja joululahjat etc riippuivat siitä, miten firmall ameni. Olen itse saanut neljä neuvoa siltä varalta, että perustan oman firman.
1. Älä sorru nousuun. Ne alle viisi vuotta vanhat firmat, joiden omistaja/johtaja ajaa yli 50k autolla ovat kohta konkassa.
2. Älä palkkaa muita alle vuosi perustamisesta. Uutuudenviehätys, kilpailijoiden puute jne. voi muuttua.
3. Kävele kaupungin kaksi suurinta ostoskatua. Älä perusta samanlaista firmaa, joka jo löytyy.
4. Pese kädet. Siis pese kädet saippualla ja runsaalla vedellä. Sairastat vähemmän.
Äiti oli yrittäjä, kunnes sairastui ja isä on vieläkin, tosin vaihtoi rennompaan alaan. Itse haaveilen vain franchising -tyyppisestä ratkaisusta. Markkinoinnin opettaja oli myös sitä mieltä, että lahja(krääsä)tavarakauppaa ei ikinä kannata perustaa.- kokemus.
Se on kuin peliriippuvuus. vie kaiken ja ikuisen unelman siitä, että joskus menee paremmin. Se vie perheen ja ihmissuhteet-siis kaiken. Jos ja kun ei itse osaa lopettaa ajoissa, se vie terveydenkin. Jäljellä on jumalaton määrä velkaa, ei mitään muuta.
- oikein ennustanut
kokemus. kirjoitti:
Se on kuin peliriippuvuus. vie kaiken ja ikuisen unelman siitä, että joskus menee paremmin. Se vie perheen ja ihmissuhteet-siis kaiken. Jos ja kun ei itse osaa lopettaa ajoissa, se vie terveydenkin. Jäljellä on jumalaton määrä velkaa, ei mitään muuta.
Miksi nämä, politikot vain puhuu paskaa eivätkä saa mitään todellista parannusta esim pienyrittäjille.
Voi tätä suomi raukkaa jos nämä työhullutkin lopettaa.
- EAR
olen ollut kohta 14 vuotta.Toimin yksin. Ensimmäiset kolme neljä vuotta olivat rankimmat mutta sitten helpotti ja olen vain ollut tyytyväinen valintaani. En havitellut suuria tuloksia enkä ottanut suuria riskejä. Palkkani riittää hyvin normaaliin eloon ja joskus lomamatkaankin. Työaikaan ja -määrään voin jonkinverran vaikuttaa. Loma-ajat ja kesälomat samat kuin muillakin työssäkäyvillä. Jos osaat hoitaa rahavirrat omassa kukkarossasi niin osaat myös yrityksessäsi. Omasta terveydestä ja jaksamisesta huolehtiminen on tärkeää. Hyvä fyysinen kunto auttaa paljon. Ja oikea asenne.
Älä usko ihmisten puheita....kokeile yrittäjyyttä. Se voi olla sun juttu! - onnetonelämä
Kyllä se näin on. Töitä saa paiskia oikein kunnolla yrittäjänä. Ei se raha mitään enää mullekaan merkitse. Ansaittu on riittävästi. Nyt kiinnostaa ihan tavallinen työ eikä mikään yrittäminen. Laitan varmasti elämän asiat uudelleen tärkeysjärjestykseen heti kun tilaisuus tulee kesän aikana. Jään vain oloneuvokseksi enkä muuta tee. Miksi raataa kun se on aivan turhaa itsensä kiduttamista. Kaikki kaverit ja kiva on kadonnut ympäriltä yrittäjyyden myötä. Rahaa on, mutten en ole onnellinen.
- plot
riipuu tyypistä. aika lannistunut asenne kavereita ym. kohtaan koska jutut muuttuu iän karttuessa, oli yrittäjä tai ei. aito yrittäjä ei jää muuten ikinä oloneuvokseksi !
- näin itse teen
senkus perustat firman eikä menee aikaakaan kun ovia koputtelee innokkaita työharjoittelijoita jotka mielellään tekevät työt puolestasi ilmaiseksi, toki eka sun pitää palkata pari vakkaria istumaan kahvitauoille ja kehumaan johtajuuttasi. sitten vain lähdet thaimaaseen ja pistät vakkarit valvomaan et harjoittelijat tekee hommat eikä rahantuloa voi estää!
- mymyymm
Kuten täällä on sanottu, niin päivien pituus riippuu alasta. Itselläni kaikki hommat tapahtuu tietokoneella, ja mahdolliseen asiakaspalautteeseen voin vastata missä päin maailmaa tahansa ja mihin kellon aikaan tahansa. Palautteeseen menee muutama tunti viikossa.
Stressi tulee yrittämisessä siinä, jos on työntekijöitä jotka eivät suoriudu hommista ja asiakas painaa päälle, tai silloin, kun kauppa ei käy ja rahaa ei ole laskuihin.
Tällä alalla kun minä, jos homman saa kulkemaan rahallisesti niin voi lomailla milloin ja missä tahansa vaikka ympäri vuoden, kunhan kerran päivässä käväsee koneella. Ittenäni harmittaa tosin joskus se, että voisi olla enemmänkin tekemistä. Nyt kaikki hoituu automaattisesti niin olen vain.
Jos ala on siis huono ja tulee konkka, niin silloin haukutaan yrittämistä. Sitä haukutaan myös silloin, jos pelätään että toisella menee paremmin kuin itellä.
..ja kannattaako olla yrittäjä suomessa? - Vastaus on; Parempiakin maita on. Jos et tee mitään myymälöitä niin firman voi perustaa viroon. Säästää rutkasti (yritysvero on 0%). Mutta Suomessakin toki voi pärjätä. Alasta se kiinni. - Autokauppias evp.
Itse aloitin heti armeijan jälkeen autoalan yrittäjänä yli 30v. sitten, ensin korjaamolla, mutta varsin pian tulivat mukaan autojen myynti ja lopuksi automyynti kokonaisuudessaan. Päivät venyivät aika pitkiksi ja lomat jäi helposti pitämättä, mutta työ oli mielenkiintoista. Jaksoin tehdä tuota monta vuotta, mutta verottajan mielivalta alan yrittäjiä kohtaan lopulta sai minut lopettamaan ja niin teki samoihin aikoihin moni kolleega.
Jatkoin rakennusalalla jokusen vuoden, mutta 90-luvun lama sotki hieman niitä kuvioita ja muutin taas toimialaa hieman, toimien edelleen tietysti itsenäisenä yrittäjänä. Välillä olen tuonnut maahan kaukoidästä tavaraa ja viennyt lähialueille ym.ym. Viimeksi olen ollut verokirjalla vieraan palkkalistoilla v. 1978 ja hyvin olen työllistänyt itseni ja elättänyt perheeni tähän asti. Pitkää päivää olen tehnyt, mutta nyt 52 vuotiaana olen alkanut helpottamaan, osaan nauttia pelkästä olemisestakin välillä. Teen silti vielä ajoittain 12 tunnin työpäiviä, joskus pidempiäkin. Toisaalta voin lähteä ajamaan moottoripyörällä toiselle puolen maapalloa, kun järjestän työt siihen malliin ja otan perheeni mukaan pitkälle matkalle.
Verottajan kanssa tein pelin selväksi varsin alkuvaiheessa, toki oppirahat maksettiin rankasti, mutta sen jälkeen ollaankin oltu väleissä. Mitään pilipali-kirjanpitäjää ei yrittäjän kannata pitää ja mieluummin itse tekee osan paperitöistä, siis sen verran, että tietää missä mennään ja jalat pitää olla tiukasti maassa. Jos rahaa tulee suokuokalla, sitä ei pidä hävittää traktorilla!
Eläkeasiat pitää muistaa hoitaa tavalla toisella, koska ne maksut maksetaan itse ja niiden määrää voit itse säädellä jonkun verran. Siihen kannattaa paneutua ja selvittää tilanne hyvissä ajoin, sillä monella pienyrittäjällä on todella pieni eläke. Itse olen hajauttanut hieman sijoituksia ja maksanut optimi eläkemaksuja.
En mä näitä hommia vaihtas... Olin sen verran aikoinaan vieraan palveluksessa, että ei sovi minulle. Lienee kotikasvatuksen syy, isäni oli yrittäjä, isoisäni olivat yrittäjä ja isovaarit olivat yrittäjiä, suvussamme on paljon kauppiaita, pankkiireja ym yrittäjiä. Jokainen on kuitenkin tehnyt omat rahansa itse, peritty on sitten myöhemmin, kun rahalla ei enään ole ollut niin tarvetta. - Vanerivanessa
Mielestäni erittäin varteenotetava vaihtoehto on ostaa jo markkinoilla paikkansa vakiinnuttanut toimiva yritys.
Uskon, ja tiedän että on helpompi aloittaa yrittäminen ostamalla yritys kuin perustaa yritys alusta pitäen. Jos mietit mitä maksaa yrityksen perustaminen ja asiakkaiden hankinta, jne. Todennäkäisesti onnistumisen mahdollisuus on suurempi kun ostat valmiin yrityksen kuin, että joudut polkaisemaan sen ihan alusta käyntiin. Yrityksiä on koko ajan myynnissä koska monilla pk-yrittäjillä ei ole jatkajaa, yrittäjä haluaa jäädä eläkkeelle, jos vain löytyisi yritykselle ostaja. Kysy vaikka esim. Finnveralta heiltä löytyy tietoa juuri siitä kuinka monta yrittäjää on onnistunut ostettuaan jo toimivan valmiin yrityksen verrattuna siihen kun yritys aloittaa " tyhjästä "
Tee todella hyvä liiketoimintasuunnitelma ihan ensimmäiseksi ja lähdet sillä liikkeelle. ( = rahoittajien juttusille ) Tietenkin LTS:n voi tehdä jo toimivasta yrityksestä ja uudesta yrityksestä se pitääkin tehdä aina. Yleensä rahoittajat sen myös vaativat.
Yriittäjät ovat oma ihmisrotunsa, voin tämän sanoa 34 vuoden yrittäjäkokemuksella.
Kyllä yrittämisessä on paljon hyviäkin puolia, rohkeasti vaan mukaan !- Autokauppias evp.
Monasti on, että joku eläkkeelle jäävä yrittäjä ei löydä jatkajaa omasta jälkipolvesta tai sitä jatkajaa ei muuten ole yritykselle olemassa, vaikka onkin hyvä liikeidea. Pitää vaan osata laskea, että mitä kannattaa maksaa sitten tästä yrityksestä. Joskus jo pelkkä idea ja asiakaspiiri voi olla niin mahtava juttu, että siitä kannattaa maksaa ja hypätä vain junan kyytiin!! Menee nimittäin monta vuotta, että on kehittänyt itselleen sen junan, joka mennä puksuttaa...
Kaverini osti yhdeltä vanhalta papparaiselta 20v. sitten pienestä kaupungista erikoisliikkeen, ei mikään kultakaivos, mutta toimiva ja paikkakunnalla ainoa toimiva alan yritys, konsepti on niin hullun varma, että kaveri varmaan jää siitä eläkkeelle aikanaan ja taas seuraava jatkaa.
- 55
Itse ollut nyt 3 vuotta yrittäjänä. työpäiviä n.180 vuodessa, loput vapaalla. ei huono ollenkaan. Vai?
- Yrittäjä alle 30v
Yrittäjyys on minut ainakin pelastanut 8-16 oravanpyörältä. Olen jo parikymppisenä perustanut ensimmäisen yritykseni. Vajaa kymmenen vuotta yrittäjänä, toisen palveluksessa olin sitä ennen muutaman kuukauden. Katunut olen toisinaan uravalintaani, lähinnä vapaa-ajanpuutteen vuoksi. On ollut aikoja jolloin kaikki on ollut vaikeata ja on menty niin sanotusti tuhon partaalla. Sieltä on kuitenkin noustu ja olen oppinut organisoimaan asioita merkittävän hyvin. Nykyisin työviikkoni on kokonaistuntimäärältään noin 10. Työni vaatii kuitenkin puhelimen ääressä päivystämistä eikä varsinaiselle lomalle voi lähteä.
Stressiä on ollut ja on harvakseltaan vieläkin. Sen kanssa vaan oppii elämään. Oppii tekemään varasuunnitelmat A j B, mikäli asiat eivät mene niin kuin niiden olisi halunnut menevän.
Nykyisessä elämässäni hyviä puolia ovat vapaus ja itsenäisyys. Voin herätä aamulla klo 11, jos edellisenä yönä tuli hyvä elokuva. Teen työni kun ehdin ja jaksan. Toisinaan on viikkoja kun mitään ei tarvitse tehdä. Tulotaso on kohtuullinen, tienaan enemmän kk kuin esim. lääkärit. Mutta kaikki riippuu toimialasta ja henkilöstä itsestään. Minunkin työni on erittäin vaativaa, ja tiedän kokemuksesta että toiset eivät pääse samaan lopputulokseen vaikka tekevät töitä 50-60tuntia/vko, kun minä pärjään noin 10tunnilla.
Suosittelen yrittäjyyttä kaikille ketkä pystyy itsenäiseen ajattelun. Yrittäjänä on syytä kyseenalaistaa kaikki ja tehdä päätökset omien perustelujen vuoksi, eikä siksi että asia on totuttu tekemään niin. Huonoina puolina pitää mainita vielä epävarmuus: Minunkin elämä voi muuttua 3kk päästä ja koko yritys mennä konkurssiin, jos menetän asiakkaani. Tiedostan tämän ja nukun yöni silti rauhassa, koska tiedän että minä aina keksin jotain uutta ja selviän, mitä ikinä tahansa tuleekin. Kaikille epävarmuus ei sen sijaan sovi.- yrittäjänä toimin
linjoilla tuon kirjoittajan kanssa menen minä. Erona häneen on se, että kertaalleen on mennyt kaikki. Mitenkään omaa elämää ei ole haitannut, jos jotain miinusta pitää sanoa: joissain paikoissa katsotaan hyvin pitkään: "Tuossa menee se konkurssin tehnyt"
Sellaista kai se suomenmaassa on elää yrittäjänä. Pois en silti vaihtaisi, liekkö päässä vikaa.. Toisaalta tälle palkalle omalla työmäärällä on täysin mahdotonta päästä - tussi
hienoa. nytkun keskustellaan tämmöiselllä yleisellä palstalla niin kannattaa varmaan muistaa jotta 93 % suomen pienyrittäjistä eivät ole yhtä lahjakkaita ( älykkäitä ) kuin sinä. kuitenkin elanto tulisi ansaita.
10 tunnin työviikko on pitkässä juoksussa on utopiaa, ellei käy lottovoittajan tuuri. no nettipokeri varmaankin pelastaa ?? keksitkö varmasti jotain uutta... onnea matkaan - kirjoittajaa tulkite
tussi kirjoitti:
hienoa. nytkun keskustellaan tämmöiselllä yleisellä palstalla niin kannattaa varmaan muistaa jotta 93 % suomen pienyrittäjistä eivät ole yhtä lahjakkaita ( älykkäitä ) kuin sinä. kuitenkin elanto tulisi ansaita.
10 tunnin työviikko on pitkässä juoksussa on utopiaa, ellei käy lottovoittajan tuuri. no nettipokeri varmaankin pelastaa ?? keksitkö varmasti jotain uutta... onnea matkaankirjoittajahan sanoo, että hänen firmansa voi mennä koska tahansa 3kk sisään nurin. Eli kyseessä on joku vaakalaudalla toimiva frankhising vakuutusmyyntiyksikkö jossa liikevaihto pitää repiä myynnillä joka kuukausi ulos.
- Yualle
on menttaaliongelma.
- työpaikka pienyrittä
itae paluumuuttajana ostin "itselleni työpaikan" ravintola-alalta, ja lyhyesti sanottuna jos olisin silloin tiennyt suomessa pienyrittäjyydestä kaiken sen mitä nyt 12v jälkeen niin en taatusti olisi tähän lähtenyt, minulla on yksi ns vapaapäiväntekijä joka tekee yhden päivän viikossa, ja loput 6 olen itse 8-15t päiviä, ja joo kuten joku sanoi niin joskus on hyviäkin aikoja mutta tosiasiassa (jos rehellistä työtä) niin kyllä valtio pitää huolen ettei juurikaan mitään käteen jää SILLOINKAAN, eli oma tuntipalkkani edessä on kyllä metrin miinusmerkki työmäärään nähden. eli keksi jotain muuta ainakin kun palveluala. niin ja vielä se että yrittäjän eläkemaksut (jos haluaa itselleen kunnon eläkettä) ovat pienyrittäjän osalta sula mahdottomuus maksaa. itse saisin nyt eläkettä 12v jälkeen 168e/kk ETTÄ NÄIN MEILLÄ SUOMESSA. lehdissä on ilmoituksia kaikenmailman yrittäjäksi rupeamiskursseista, ja sillon tekisi mieli huutaa ääneen että ÄLKÄÄÄÄ.....tai sittenpitää olla paljon alkupääomaa, koska noin 2v vie ennenkun ja jos kun firmasi rupeaa edes jotakin tuottamaan, työntekijöiden palkkaaminen onkin jo sitten toinen juttu.....MIETI, LASKE, SUUNNITTELE, JA MIETI VIELÄ 10 KERTAA...ONNEA ELÄMÄLLESI JOKA TAPAUKSESSA =)
- väsyny
Hei !
Kohta seitsemän vuotta yrittäjänä ja ainut ilo kovasta työn teosta on että voin pitää autoa ja voin ostaa kohtuullisen hintaisia vaatteita lapsilleni, ennen haalin lasten vaatteet kirpputorilta.
Työtä tein aluksi yksin ma-su 12-15h päivässä. Täytynee olla hiukan hullu kun rupeaa tähän rumpaan, suosittelen EI heikkohermoisille. Tärkeintähän on tietenkin liikeidea ja jos se on hemmetin hyvä voi elämästä/ yritämisestä jopa nauttiakin. Suosittelen ensin käymään yrittäjätutkinnon, se valaisee jo melko paljon asioita joita tulee eteen yrittäjänä.
T. Taas töissä ma-su - Tavis ei onnistu
Mikäli aiot menestyä pitää olla laajaa osaamista.
- Kaikki män
Kyllä se on sun asenteesta pitkälti kiinni, uhrauksia joutuu tekemään, eikä se puhe riskin ottamisesta ole mitään turhaa löpinää. Omasta kokemuksesta sanoisin että kannnattaa heittää heti ne ruusunpunaiset lasit romukoppaan ja miettiä kaikki moneen kertaan ja mahdollisimman hyvin puntaroida kaikki pienetkin riskit. Jos sulla on hyvä liikeidea ja voit saada volyymiä myyntiin niin mikäs siinä, mutta harkitse kahteen kertaan jos olet ryhtymässä minkä vaan alan konsultihommiin. Se vapaus on pitkälti täyttä fuulaa, duunarina kumartelet pomollesi, yrittäjänä asiakkaillesi. Aika harvalta taitaa homma onnistua niin että pääsee kuorimaan kermat päältä, yrittäjyys on nimenomaan perse ruvella raatamista, sopii jos omaa hieman masokistisia luonteenpiirteitä. Mitä toisaalla ketjussa kirjoitettiin tuloista, pitää aika hyvin paikkansa, vuosipalkka kerrottuna piillä niin alkaa homma toimia.
Jos liikkeelle lähdet niin parhainta onnea, ja muista ettei pääse vauhtisokeus iskemään jos sattuu hetken menemään hieman keskimääräistä paremmin.
Onhan näitä menestystarinoita toki, mutta Suomen lait kyllä pudottavat yrittäjän aika lainsuojattoman asemaan jos sattuu hommat vituralleen menemään, kannattaa siis pelata varman päälle. - sm
yrittäjänä pärjäävät, jos omaavat kyvyn toimia laittomalla tavalla. Meille on syntynyt kaikenlaisia helppoheikki -markkinointi ja - konsulttiyrityksiä, jotka opettava näitä kieroja yrittäjyysasioita ja asiakkaiden huijauksia. Juuri nämä ns. huijausyritykset vaativat kovaan ääneen itselleen halpatyövoimaa. Työntekijä ei ole palkkansa arvoinen, tämän arvon päättäjät tekivät vapauttaessaan pääomamarkkinat ja työvoiman vapaan liikkuvuuden.
- voi voi
Yrittäjyys on hulluutta jos sinulla ei ole hyvää liikeideaa. Turha itkeä ja haukkua työntekijöitä jos yritystoimintaan ei ole edellytyksiä. Duunari raataa keskimäärin varmaan aivan yhtä paljon, kun suhteutetaan palkkaan. Turha itkeä ja aina on mahdollisuus mennä palkolliseksi.
- Laiskoja liikaa
Duunareita on vältettävä kaikin keinoin.
- Hiyathere
Tunnen erään yrittäjän, jolla on arkisin kauppa auki about 5-6 tuntia ja lauantaisin 3-4 tuntia. Sunnuntaina vapaapäivä. Hyvin tulee kuulemma siitäkin liksaa. Varaa viikonloppubisseen, OMA asunto jahyvin vapaa-aikaa.
Eihän se yrittäjyys ole tietenkään mitään ruusuilla tanssimista, mutta voi se olla ihan mukavaakin. Riippuu siitä, minkälainen yritys on. :) - Tähtiainesta
Olet oman itsesi herra, tuskin enää menet palkkatyöhön; kun kerran yirttäjänä.
Hommaa tunnettu tilitoimisto kirjanpitäjäksi (ei missään nimessä naapurinrouva) Maksaa, mutta maksaa itsensä takaisin; varmasti.
Maksa heti alusta saakka kunnon summa yel:ää (vähennyskelpoinen) ja itsellesi sen teet.
Ota huomioon, että kummia "juttuja" tulee eteen mm. vuosi sitten, kun pankkikorttiuudistus debit/credit
niin rahasi viipyivät 10-14 vrk matkalla (ja sinulta ei kysytä; saati asiasta ilmoiteta)
Varaudu siihen, että olet suurennuslasin alla....Kateus...se on ihmisten tunne yrittäjä kohti, älä näytä sitä, jos menestyt, kaikki minkä näkevät, olettavat menevän "firman piikkiin"ja jokaisen unelma; ajatus että raha vain virtaa ja putiikinkin voi sulkea milloin vain:) sopii kokeilla ! -olisi lappu luukulla.
Onnea Matkaasi; kun teet intohimoisesti "omaa kutsumustasi" ei ole mitään hätää, mutta jos teet
vain rahan vuoksi, niin rankkaa on! Matalalla profiililla ja 4-5 ensimmäistä vuotta pitkää päivää tehden; sitten helpottaa ja homma toimii kuin itsestään! Fyysisen ja henkisen kunnon ylläpitämiseen vapaapäivä ja kohtuupäiviäkin.- srthjryky8ol8
Muutoin kanssasi samaa mieltä, mutta tuohon kirjanpitäjä asiaan on pakko kommentoida. Se "naapurin rouvakin" voi olla ihan ammattitaitoinen. Itse työskentelin 15v valtakunnallisessa ja arvostetussa tilitoimistoketjussa, mutta nyt olen perustanut oman toimiston. Tuon sinun logiikasi mukaan silloin kun olin Rantalaisella kirjanpitäjänä olin ammattitaitoinen ja hintani väärti, mutta nyt kun teen yksin omassa toimistossa kolmanneksen halvemmalla niin olen ammattitaidoton naapurin rouva.
Sitäkö kommentillasi ajoit takaa että kaikki viisaus on pesiytynyt isoihin toimistoihin?
Isoissa toimistoissa asiakas maksaa usein myös sellaisten palvelujen ylläpidosta ja mahdollisuudesta joita hän ei itseasiassa koskaan käytä. Mitä lisäarvoa toiminimiyrittäjä saa siitä että samassa toimistossa on asiantuntemusta esim konserniverotukseen tai vaikkapa osaamista Venäjän verotuskäytäntöihin? Hän kuitenkin laskussaan osallistuu myös näiden palvelujen ylläpitoon. - Tähtiainesta
srthjryky8ol8 kirjoitti:
Muutoin kanssasi samaa mieltä, mutta tuohon kirjanpitäjä asiaan on pakko kommentoida. Se "naapurin rouvakin" voi olla ihan ammattitaitoinen. Itse työskentelin 15v valtakunnallisessa ja arvostetussa tilitoimistoketjussa, mutta nyt olen perustanut oman toimiston. Tuon sinun logiikasi mukaan silloin kun olin Rantalaisella kirjanpitäjänä olin ammattitaitoinen ja hintani väärti, mutta nyt kun teen yksin omassa toimistossa kolmanneksen halvemmalla niin olen ammattitaidoton naapurin rouva.
Sitäkö kommentillasi ajoit takaa että kaikki viisaus on pesiytynyt isoihin toimistoihin?
Isoissa toimistoissa asiakas maksaa usein myös sellaisten palvelujen ylläpidosta ja mahdollisuudesta joita hän ei itseasiassa koskaan käytä. Mitä lisäarvoa toiminimiyrittäjä saa siitä että samassa toimistossa on asiantuntemusta esim konserniverotukseen tai vaikkapa osaamista Venäjän verotuskäytäntöihin? Hän kuitenkin laskussaan osallistuu myös näiden palvelujen ylläpitoon.Kerroin mielipiteeni omasta kokemuksesta.
Lähelläni on heti kaksi elinkeinoharjoittajaa,
jotka kärsivät siitä, että maksavat todella paljon enemmän veroja, kuin pitäisi.
"Naapurinrouvaksi" nimeämäni kirjapitäjät ottavat ensisijaisesti yhteyden verottajaan,
kun epävarmuutta asioissa; olisiko verottaja yrittäjän puolella -ei ikinä!
Toiset eivät usko, kokeilevat montaakin "Naapurinrouvaa" odottelevat mitättömiä palautuksia tms.
Toki joukossa varmasti hyväkin, kuten sinä; mutta millä sen arvan voitat?
Yksikin kehui, että Ison talon kirjanpitäjänä on
toiminut tämä "Naapurinrouva" ostelevat oppaita, ja yhdessä pähkäilevät verotusasioita.
Minun energiani ei enää riittäisi pähkäillä enää kirjanpitoasioita, vaan maksan siitä mielelläni.
Tahdoin vain kertoa tämän aloittelevalle yrittäjälle, en käynyt arvostelemaan sinua.
- en vaihtais
Paljon hyviä puolia, mutta myös huonojakin. Oma vapaus, vapaammat työajat, tunnetila ...
Negatiivisina puolina huoli toimeentulosta, veroista, ja tietysti työnmäärä - kun on vähemmän niin pelottaa ettei pärjää taloudellisesti ja kun paljon niin ei meinaa jaksaa.
Itse ajettelin jatkaa yrittäjänä, mutta kartoitan mahdollisuutta muuttaa firman konttorin ulkomailla, jotta säästyn pienemmillä veroilla. - Yrittäjänainen55
Jos sinulla on hyvä liikeidea ja osaamista ja ammattitaitoa eli tuote tai palvelu, jonka joku haluaa ostaa, niin yrittäjyys on varteenotettava vaihtoehto. Laadi liiketoimintasuunnitelma. Tarvitset sitä rahoittajien kanssa neuvotellessasi. Liity paikalliseen yrittäjäjärjestöön heti, kun olet perustanut yrityksen. Sieltä saat monenlaista neuvoa ja apua. Hommaa hyvä kirjanpitäjä. Huolehdi riittävästä Yel-maksuista ja vakuuta yrityksesi ja itsesi. Yrittäjän pitää itse hoitaa oma sosiaaliturvansa. Pidä kulut kurissa. Vuokraa aluksi vaatimattomat toimitilat, jos se on mahdollista. Kauppapaikka sen sijaan on oltava hyvä. Älä osta tai liisaa ylisuurta autoa ja ole muutenkin tarkka rahan kanssa. Maksa itsellesi alussa maltillisesti palkkaa. Älä yritä vedättää verottajaa, sillä siinä käy huonosti. Maksa laskut ajallaan.
Jos mahdollista, mene jollekin yrittäjäksi aikovien kursille, mistä saat hyvää perustietoa. Tämä on tärkeää, ellei sinulla jo ole kaupallista koulutusta. Jo pelkästään yritysmuodon valinta on harkintaa vaativa asia.
Franchisingyrittäjyydestä sen verran, että siinä joutuu etenkin alussa tekemään ihan yhtä paljon töitä kuin muissakin yrittäjämuodoissa. Yrittäjä joutuu tekemään aina "kallitti tunnit" itse eli illat ja viikonloput.
Hanki tietoa. Sitä on saatavana. Tiedon hankintapaikkana nämä keskustelupalstat eivät ole se paras kanava , sillä valitettavasti täällä on kommentoimassa sellaisiakin, jotka eivät näköjään tiedä yrittämisestä yhtään mitään.
Yrittäjän vapaus on sitä, että on myös vastuu omista tekemisistä aivan eri tavalla kuin palkkatyöläisellä.
Suomessa on paljon konkurssiin menneitä yrittäjiä ja paljon niitä, jotka omalla ahkeruudellaan ja osaamisellaan ovat menestyneet todella hyvin.
Onnea yrittäjyyteen - aida
Kyllä yrittäjyys kannattaa suomessakin jos on oikea ala. tämä kommunistinen järjestelmä takaa että kaikki rahat pitää antaa valtiolle.tämä on sairas ja täysin mätä järjestelmä. jos yrität jotain perusta firma venäjälle, siellä vero prsentti on kaikilla sama eli 13% hankitpa sitten rulan tai miljardin,se kannustaa tekemään töitä.
- Rehellinen yrittäjä
Verottajan silmissä AINA ensisijaisesti konna ja roisto, joka yrittää kiertää maksuvelvotteitaan, eli kiertää veroja.
Tämä on itse kuultua seminaarissa jonka avasinoilla sanoilla valtakunna korkeimpiin kuuluva viskaali! - Ei enää koskaan
Lähes 30 vuotta yrittäjänä toimineena olen huomannut saman kuin sinä.
Yritykset ovat ensisijaisesti valtiota varten, toiseksi työllistämistä varten ja vasta kolmanneksi yrittäjää itseään varten. Järjestys on väärä, mutta minkäs teet kun valtiovalta priorisoi.
Lopetin hyvin kannattavan yritystoiminnan tänä keväänä, koska virkamiesbyrokratia, veroluonteiset maksut ja reistaileva terveys kävivät liian raskaaksi jatkaa.
Yritykset ovat Suomessa eriarvoisessa asemassa. Yritystukia jaetaan väärin perustein, tai paremminkin jätetään jakamatta. Toinen yritys saa tukea, toinen ei.
Teollista toimintaa harjoittavia yrityksiä kohdellaan erityisen epätasa-arvoisesti. Teollista toimintaa vainotaan ympäristönsuojelun nimissä, kuten vaatimalla erilaisiin jäterekistereihin liittymistä (maksullisia tottakai), ympäristölupia (luvan hinta jopa 6000 euroa ja maksu kaikille sama riippumatta onko yrityksessä 1000 vai 1 henkeä) jne...
Liki 30 vuoden putki yrittäjänä riittää, ei enää koskaan byrokraattien mielivallan alle, ei enää koskaan 60 tuntisia työviikkoja, ei enää koskaan kymmenien vuosien lomattomia työputkia, ei enää koskaan naimisiin työn kanssa, ei enää koskaan...ei koskaan.
Ainoa syy jatkaa olisi ollut raha, mutta valitsin terveyden, vapauden ja perheen.
- Yrittäjänä 26 vuotta
Suomessa on sosiaalidemokraattien totalitarismin jäljiltä yrittäjävastaisuutta edelleen, vaikka porvarihallitus on joitain epäkohtia korjannutkin.
-Yrittäjien sosiaaliturva on edelleen retuperällä, parannuksista huolimatta.
-Yrittäjän riskit ovat liian suuret riskien ottamisesta saatuun hyötyyn nähden.
-Ihmissuhteet ovat koetuksella.
-Palkalliset lomat. Mitä ne on?
-Yrityksiä koskevissa lainsäädännöissä ei huomioida pienyrityksiä ollenkaan.
-Yrittämisen edut ovat menneet, mutta haitat jääneet. - rteli555
Yrittäjyys on haastavaa ja innostavaa.
Mitä enemmän sitä tekee sen enemmän vie mukanaan...voi olla että muu elämä kaikkoaa..ystävät ja normaali kanssakäynti.
Kun muistaa pitää lomaa ja hoitaa kuntoaan, joskin se on usein aloittavalle yrittäjälle hankalaa jos on 24/7 töissä...pienet lapset ja muu perhe saapi kärsiä.
Stressiä lisää mutta oppii sietämään painetta, eikä vähistä tule naristua.
Toimeen tulee,muttei rikastu..lomista maksaa pitkän pennin kun ei saa lomarahoja ja paluurahoja mistään...
Parempi ehkä perheessä niin että toinen yrittää ja toinen on vieraalla on edes jonkinmoinen toimeentulo turvattu.
ja ihmiset kadehtii yrittäjiä niin vietävästi...suosittelisin kaikille ihmisille kokeilla yrittäjyyttä, niin jäisi turhat kitinät pois työpaikoilta...sopis vaikka pakollisen oppivelvollisuuden lisäksi pakollinen yrittäjyys ;)
Aika elämän kouluhan se on..mutta mukava. Itse en vaihtaisi yrittäjä vuosia pois, kokemusta toi ja ajatteluun toisenlaista ulottuvuutta.
Rankka on verottajan käsi pienyrittäjille suomessa kaikesta maksetaan ihan liikaa.
varmaan yrittäjyys innostaisi eritavalla jos verotus olis hieman keveämpi.
Kirjapitäjäjähän on kuin yksi yrityksesi työntekijä, halvinta ja sitä naapurin tuttua ei varmaan kannata ottaa...säästää siinä pitkän pennin kun siihen palveluun satsaa.
Yrittäjyys kannattaa aina ! Kokeilla kannattaa ! - Elämä?
Kyllä yrittäminen kannattaa jos osaat kusettaa hyvin. Rehellinen yrittäjä ei pärjää koskaan, pitää olla RÖYHKEÄ ja AHNE. Toimeen voi tulla mutta miksi sitten stressata muutaman lantin takia?
Huonosti koulutetuille yrittäjyys on ainoa mahdollisuus nostaa egoaan=elintasoaan jos ei muuten niin lainarahalla :) vrt. isä,poika ja pakettiauto.
Hommaa hyvä palkkatyö tai kouluta itsesi joksikin jota kuunnellaan, ei tarvitse huolehtia milloin lomat saa pitää ym. kyllä työnantajat joustaa ja jää vielä kaikki työntekijän oikeudetkin mm. sairaslomat jne.
Vaikutat kuitenkin niin kiltiltä että sinun on parempi olla palkkatyössä.
Asiakaspalvelutyöstä saat hyvän kuvan yrittäjyydestä ja siitä minkälaisia ihmiset tänäpäivänä ovat.
Lycka till ja kurja olo kasvattaa luonnetta.- kuri-kul
jos ei oo fyrkkaa = älä ala pääomavaltaisille aloille joissa esim. tarvii ottaa 1 m. e. lainaa
älä mee yrityskurssille = ellei tarjonnassa ole jotain muutakuin kouluutusta hierojaksi / kengänkiillottajaksi. näitä ei tarvita suomessa toisinkuin työkkärin kalkkuna solpottaa.
lukeminen kannattaa aina = jörn donner
suomessa tarvii heilutella kinttaita, muuten natiivit närkästyy. - 13-15
Tuo röyhkeä ja ahne sekä kouluttamattomien yrittäjien egonkorotus sopii kyllä esim. rakennusalalle ja kuljetusalalle mutta ei yleisesti kaikille aloille. Itse olen toiminut 10 vuotta yrittäjänä asiantuntija-alalla, röyhkeä saati ahne en ole ja kuitenkin menee hyvin. Tietysti hyvin koulutettuna minulla ei ole noita egonkorotusapaineita mutta ei ole alallani muillakaan koska kaikilla on korkea koulutustaso. Itse aloin yrittäjäksi kun turhauduin täydellisesti siihen että kahdessa edellisessä firmassa joissa olin töissä olivat omistajat/toimitusjohtajat ahneita ja pihejä. Nyt tienaan yksityisyrittäjänä noin 50% enemmän kuin allalla keskimäärin ja tämä alle 1500 tehdystä työtunnista. Lomia en pidä kuin aina viikon kerralla mutta se ei pahemmin haittaa kun pystyy itse suunnittelemaan lomapäivät sopivasti ympäri vuotta.
Onnellinen ja rehellinen yrittäjä
- Joobs
Suomen sosiaalijärjestelmä pitää yrittäjiä yhteiskunnan ulkopuolisina henkilöinä. On turha mennä sosiaalivirastoon ketomaan, että olen yrittäjä ja nyt just menee taloudellisesti vähän heikosti, että saisiko vähän tilapäisesti avustusta... EI TIPU ennenkuin olet todistettavasti lopettanut yrityksesi. Palkansaajille kyllä taloudellista tukea löytyy.
Varmistu ensin siitä, että yritykstäsi tulee kannattava ja että pystyt säästöilläsi elättämään itsesi ensimmäiset 2 vuotta. Jos näin on, niin ei kuin yrittämään.............. - Rohkeesti vaan
Näyttää siltä, että tässäkin asiassa ääntä pitävät ne jotka haluaisivat
olla yrittäjiä.
Todellisen yrittäjän ja teinin ero on siinä,
ettei tavallinen yrittäjä seilaa täällä. Jos nyt alat myymää kännisille makkaraa torilla niin voit olla kohtuu puhki,aluksi itsensä työllistäminen on ajatus...
Ja yrittämisen edut eivät liiku tulojen vaan vapauden puolella.
Yrittäjänä joutuu tekemään välillä 24 / tunnin päiviä, mutta ne on oikeesti harvassa. Kyllä se työaika rajoittuu 10 tuntii vuorokaudessa (maksimissaankin)
Jos et osaa myydä osaamistasi tai valitset toimialan mikä on täynnä,
etkä osaa markkinoida niin helpomalla pääsee tekemälle toiselle töitä.
Yleinen harhakäsitys näyttää olevan, että yrittäjä joutuu
maksamaan esim. 23% Alv:it, mutta näin se ei ole. Uskomatonta
kun ihmiset luulevat, että Alv:it ovat jotenkin yrittäjän rahaa
tahi yrittäjän ongelma.
Pitää tietenkin paikkansa mitä ihmiset
täällä kirjoittivat, että yksikään yritys ei maksa laskujaa ajallaan
ja kyllä niitä saa pesismaila kourassa odottaa jos omansa haluaa.
Sen vuoksi grillin etu on se, että makkara maksetaa sinulle käteen jos laskuksi joutuu jotain myymään ja tilillä ei ole rahaa niin on jo kämmännyt,
koska rahaa ei ole säästössä vanhoista laskuista. 14 Päivän maksuaika kun koskee siviileitä eikä firmoja. 4 Viikkoa on täysin normaali ja pahempaakin on nähty.
Lomaa voit pidellä koska haluat jos väsyttää maantaina
ja tiistaina niin lauantai ja sunnutai menevät 40 tunnin vuorossa.
Jos tämän kestää niin ei mitään... voit nukkua ma-ti.
Pääasiassa yksi henkilö perusteli minulle aikanaan yrittjäyyttä seuraavasti:
-oma vapaus
-omat työaika
-oma riippumattomuus
Hieman suuremmissa pk-yrityksissä olen huomannut tuon,
minkä joku mainitsi, että lomat menevät suurien asikkaitten
mukaan ja on myös totta, että alasta riippuu miten sulla menee.
80 000 - 1 200 000 € Lasku ei ole ollenkaan poikkeuksellinen
yrittäjälle, mutta enne kuin tuo on sinun tulee siitä maksaa velvotteet
mutta käytännössä 4-6 kuukaudessa voit saada useamman vuoden tulot...
Mut jeesus auta kun siinä on työtä silloin noin päivät on 13-20 tuntisii kaikkia 4 kuuakutta.
Jos sulla ei oo palkkatyössä tai tyttömänä matti-kukkarossa,
niin ei se kyl oo yrittäjänäkään...
Jos et pärjää nyt, niin älä edes kuvittele.- Oikaisija.
"Yleinen harhakäsitys näyttää olevan, että yrittäjä joutuu
maksamaan esim. 23% Alv:it, mutta näin se ei ole. Uskomatonta
kun ihmiset luulevat, että Alv:it ovat jotenkin yrittäjän rahaa
tahi yrittäjän ongelma."
Kyllä yrittäjä joutuu ne alvit maksamaan. Hommahan menee niin, että yrittäjä lisää tuotteen hintaan alvin, eli kun asiakas maksaa laskun menee alvi yrittäjän tilille josta yrittäjä maksaa sen valtiolle. Jos ei maksa, niin valtio ottaa sen väkisin, joten kyllä se alvi on yrittäjänkin ongelma.
Vai väitätkö että asiakas sen alvin valtiolle tilittää?
Joskus liikevaihtoveron aikaan valtio maksoi yrittäjälle palkkion lvv:n tilittämisestä valtion kassaan, mutta Ahon hallitus keksi että työn voi teettää yrittäjällä ilmaiseksikin.
- 30v yrittäjänä
Työpäivän pituus ei ratkaise vaan se mitä siellä työpaikkalla oleva aika tehdään.
Yritäjänä ei tarvi tehdä sen pidenpää päivää kun renginkään.
Tietysti on liikkeet joilla on aukioloajat joskus kellon ympäri silloin tarvitaan työtekijöitä ja helposti päivät venyy.
Eipä siinä suuristatuloista kantsi haaveilla ainakaan aluksi, mutta sitkeästi vaan
eteenpäin.- raikuli5
Kannattavuuslaskelma, kilpailija analyysi, asikaskartoitus, fokusointi, jos nää kunnossa voi ehkä miettiä
- Köyhä
raikuli5 kirjoitti:
Kannattavuuslaskelma, kilpailija analyysi, asikaskartoitus, fokusointi, jos nää kunnossa voi ehkä miettiä
Hienosti herätetty 3 vuotta vanha ketju!
- Enemmän
Yrittäminen on jatkuvaa työskentelyä. Ei pidä heittäytyä tekosyiden viidakkoon makaamaan. On tehtävä töitä, enemmän. Tottumus on vihollinen. Menestys vaatii uhrauksia.
Kannattaa tutustua oikeisiin yrittäjiin ja todellisiin innovaatioihin. Esimerkin voima:
www.yhtio.com/lanseeraus
www.yhtio.com/tuote - petromax
24/7 eli koko ajan töissä. Sijoitussalkku (metsätila,pörssiosakkeita,korkopapruja), siitä saa osinkoja ja korkotuloja.Metsätila saa vain kasvaa lisää puutaPäätyö on säästämistä ja kaupantekoa johdannaisilla. Kulut menee metsäverotukseen.Puolet rahana, puolet säästöinä. Veroprosentti on siis 15%. Perhettä ei ole ja asun ...ovelasti.Pieni auto.
Päivän työt:
1.vakavaraisuus, 100%.ei siis ongelmia.
2.maksuvalmius pitää hoitaa ja pitää yllä joka päivä.
3.Verotuksen jatkuva ylläpito ja opiskelu.
4.budjetti.
Siinä se show onkin.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1095971- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113220- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102444- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562056