Mullasta ja lannoitteista.

Kiriqa

Omalla pihalla olen alkanut pitää kompostia pystyssä. Kompostiin laitan keittiön biojätteiden (kuoret, vanhat ruuat, huonot salaatit ym.) lisäksi välillä esim. kasveista varisseita lehtiä, leikattuja oksia ym.
Näiden jätteiden päälle heitän muistaakseni biolan komposti ja huussikuiviketta.

Mihin tälläinen kompostimulta soveltuu?
Voiko tässä mullassa menestyä yrtit, vihannekset, juurekset ja hedelmät siemenestä lähtien?

Sitten lannoitteista.
Mitä lannoitetta voi käyttää syötäville kasveille?
Käykö lanta, kanankakka, oma pissa, ravinnepuikot ja kaikenmaailman ravinnelitkut?
Mitä seuraa, jos syö kasveja, joiden kasvatuksessa on käytetty sopimatonta lannoitetta?

1

698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletan, että sinulla on ns. lämpökompostori?

      Siemenkylvöt eivät oikein tahdo menestyä kompostimullassa. Lisäksi saat helposti (jos idätät esim. tomaatteja ensin sisätiloissa) pikkukärpäsiä ja/tai kastematoja jne. taimipurkkeihisi. Ainoastaan jos olet 100% varma että kompostorin lämpötila on ollut KOKO prosessin ajan tarpeeksi kuuma, vältyt näiltä harmeilta. Silloin voit kokeilla mitä taimet tykkäävät. Yleensä kompostista saatava multa ei kuitenkaan ole loppuun asti kypsää (= palanutta) ja siinä piilee taimipoltteen vaara.

      Komposti on toisaalta köyhää ja toisaalta rikasta. Parasta se on sekoitettuna eloperäiseen multaan/ maahan/ kanankakkaan tms. Myös ph on huomioitava ruukkukasvatuksessa. Ihan suoraan sellaisenaan se ei ehkä sovellu, koska ravintoarvot riippuvat kompostoiduista tuotteista, eli ovat aina erilaisia. Kompostin ph on hyvin palaneena aina hapanta, joten kalkin lisäystä kasvualustaan ei sovi unohtaa.

      Syötäville kasveille voit käyttää melkein mitä tahansa kaupasta ostettavaa lannoitetta. Edullisin lienee veteen sekoitettava ns. vaaleanpunainen. Itse käytän kanankakkaa. Jos käytät tuoretta kanankakkaa ja/tai lantaa, sekin on kompostoitava ensin, muuten se on liian raakaa ja polttaa kasvisi.

      Oma pissa on parasta käyttää joko kompostin kautta tai laimentaa ja kastella sillä esim koristekasveja. Ureassa on runsaasti typpeä, joka kiihdyttää lehtien kasvua kukinnon kustannuksella. Harkiten siis!

      Ainoastaan ihmisen uloste on sellaista, jota ei koskaan kannata käyttää syötäville kasveille, ei edes kompostin kautta. Emme elä enää pula-aikaa ja nykytutkimusten valossa ihmisen uloste sisältää raskasmetalleja ja muita haitallisia aineita, jotka kyllä saattavat kulkeutua syötävien kasvien kautta takaisin ihmiseen. Mutta kompostoituna (toisessa kompostissa) se käy oikein mainiosti koristekasveille, esim. aidanteille.

      Satunninen altistus kasviksille, jotka ovat saaneet "vaarallista" lannoitetta, ei haittaa. Luulempa että vasta jatkuva vuosien käyttö ko. kasviksia, alkaa vaikuttamaan vahingollisesti elimistössä. Kaupalliset lannoitteet ovat turvallisia ja kompostoidut lannat, paitsi se ihmisen.

      Muistathan, ettei kukaan laita vahingossa kompostoriisi tuhkaa tai tupakantumppeja. Tuhka pysäyttää pieneliöiden toiminnan (emäksisyys) ja seos ei maadu, vaan mätänee ja tumpeista irtoaa kyllä vaarallisia yhdisteitä loputtomiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe