kysyn

minä

Mikä on tärkein/paras Raamatun kohta, Talmudin kohta, Midrash-kirjallisuuden osa? Kertokaa mielipiteenne? Miksi juuri se kohta?

17

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristitty Israelin ystävä

      Tärkeimmästä en tiedä , mutta itseäni koskettaa eniten Johanneksen evankeliumin 1.luku jakeet 7(-14).

      Siinä on mielestäni parhaiten kerrottu kuka on Jumala , ja millainen Hän on.

      Siunausta.

      • minä

        Se ei ole juutalaisten pyhää kirjallisuutta (tai kenties messiaanisten se on). Muuten hyvä. Vilkaise Raamattu-palstaa.


    • Benjamin Stiller

      Ei-juutalaiset eivät ole Talmudin mukaan ihmisiä.

      • watch

        tietenkin ihmiset ovat ihmisiä, myös natsit ovat ihmisiä. Miten joku jaksaakin jankuttaa samaa houretta? Luuletko että joku täysijärkinen uskoo moista höpötystä?

        Kuka tahansa voi kääntyä juutalaisuuteen, tosin se on aika vaivalloista. Toisaalta: Kenenkään ei tarvitse kääntyä juutalaisuuteen esimerkiksi 'pelastukseen' (jos ajatellaan uskonnolliselta kannalta), sillä juutalaisuudessa ei ajatella, että on vain 'yksi tie'.


      • Haistakaa...
        watch kirjoitti:

        tietenkin ihmiset ovat ihmisiä, myös natsit ovat ihmisiä. Miten joku jaksaakin jankuttaa samaa houretta? Luuletko että joku täysijärkinen uskoo moista höpötystä?

        Kuka tahansa voi kääntyä juutalaisuuteen, tosin se on aika vaivalloista. Toisaalta: Kenenkään ei tarvitse kääntyä juutalaisuuteen esimerkiksi 'pelastukseen' (jos ajatellaan uskonnolliselta kannalta), sillä juutalaisuudessa ei ajatella, että on vain 'yksi tie'.

        Minkähän tien Israelin juutalaiset ovat valinneet?


      • Anonyymi
        watch kirjoitti:

        tietenkin ihmiset ovat ihmisiä, myös natsit ovat ihmisiä. Miten joku jaksaakin jankuttaa samaa houretta? Luuletko että joku täysijärkinen uskoo moista höpötystä?

        Kuka tahansa voi kääntyä juutalaisuuteen, tosin se on aika vaivalloista. Toisaalta: Kenenkään ei tarvitse kääntyä juutalaisuuteen esimerkiksi 'pelastukseen' (jos ajatellaan uskonnolliselta kannalta), sillä juutalaisuudessa ei ajatella, että on vain 'yksi tie'.

        Mielenkiintoisin kysymys onkin, olivatko natsit juutalaisia?


    • Joku

      Joh. 3:16
      Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
      :D

      • Joku

        ..tämä:
        Filippiläiskirje 2.1-2
        1 Jos siis on jotakin kehoitusta Kristuksessa, jos jotakin rakkauden lohdutusta, jos jotakin Hengen yhteyttä, jos jotakin sydämellisyyttä ja laupeutta,
        2 niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset


      • minä

        Ei ole juutalaisten juttua tuokaan, vaan kristittyjen. Katso Raamattu-palstaa.


      • minä
        Joku kirjoitti:

        ..tämä:
        Filippiläiskirje 2.1-2
        1 Jos siis on jotakin kehoitusta Kristuksessa, jos jotakin rakkauden lohdutusta, jos jotakin Hengen yhteyttä, jos jotakin sydämellisyyttä ja laupeutta,
        2 niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset

        No, kun tuokin on kristittyjen, ei juutalaisten pyhää kirjallisuutta. Katso Raamattu-palstaa.


      • Joku
        minä kirjoitti:

        Ei ole juutalaisten juttua tuokaan, vaan kristittyjen. Katso Raamattu-palstaa.

        Itse kysyit näin:

        kysyn
        Kirjoittanut: minä, 13.4.2004 klo 14.03

        Mikä on tärkein/paras Raamatun kohta....

        Eikö Raamattu sitten ole kristittyjen/kin kirja?

        En vain vastannut muihin kysymyksiisi. ;)


      • Erkki
        Joku kirjoitti:

        Itse kysyit näin:

        kysyn
        Kirjoittanut: minä, 13.4.2004 klo 14.03

        Mikä on tärkein/paras Raamatun kohta....

        Eikö Raamattu sitten ole kristittyjen/kin kirja?

        En vain vastannut muihin kysymyksiisi. ;)

        Vinkiksi....
        Jos olet esim. Audi- keskustelussa, niin tuskimpa sielä kyselet Ladan osia tai muuta Ladaan kuuluvaa.....

        Joten eikö tässä ole sama asia???

        Ei pitäisi olla niin kristittyä, että ei näe muita ympärillään.


    • minä

      Jos kysyn Raamatusta juutalaisuus-palstalla, niin eikö ole itsestään selvää, että tarkoitan silloin juutalaisten Raamattua?

    • Anonyymi

      "Parempi olla köyhä, mutta terve ja vahvarakenteinen,
      kuin että rikas, jolla on vaivanalainen ruumis.
      Terveys ja hyvinvointi on parempi kuin kaikki kulta,
      ja voimakas ruumis määrätöntä rikkautta parempi.
      Ei ole parempaa rikkautta kuin ruumiin terveys,
      eikä ole suurempaa iloa kuin sydämen ilo.
      Parempi on kuolema, kuin katkera elämä,
      ja iankaikkinen lepo parempi, kuin pitkällinen sairaus." (Siir. 30:14-17)

      Talmud, Bava Batra 16b ”Gemara kommentoi: Tekstissä sanotaan: "Job on puhunut tietämättä, ja hänen sanansa olivat vailla viisautta" (Job 34:35). Mutta toisaalta Jobin ystävistä on kirjoitettu: (Job 42:8) ”Et ole puhunut minusta oikein, niin kuin palvelijani Job”.
      Rava sanoi: Tästä voidaan päätellä, että ihmistä ei pidetä vastuussa siitä, mitä hän sanoo, kun hän on hädässä. Vaikka Job lausui sanoja, jotka olivat sopimattomia, häntä ei rangaistu niistä, koska hän sanoi ne tuskan ja vaikeuksien aikana.”

      Muita:

      Akeidat Yitzchak 9:1:4: "Jos ihminen jättää huomioimatta älynsä, hänestä tulee pedon kaltainen, vaistojensa orja. Kun paritteluhalu voittaa eläimen, se pariutuu ensimmäisen saatavilla olevan parin kanssa yhteensopivuudesta riippumatta. Älynsä ohjaamana ihmiset osoittivat varovaisuutta valitessaan puolison elämänkumppanikseen... Taivas järjestää ihmisille avioliitot".

      Akeidat Yitzchak 41:1:4:
      "Ihminen voi kuulua johonkin kolmesta kategoriasta:
      a - Hän voi olla niin tietämätön, että hänen on vaikea pukea ajatuksia sanoiksi.
      b - Hän saattaa pystyä pukemaan ajatuksensa sanoiksi, mutta hänen ajatuksensa ovat niin banaalisia ja arkipäiväisiä, että hän saavuttaa vain perustavoitteet.
      c - Hän voi kuulua siihen valikoituun ryhmään, joka käyttää puheen voimaa ylevien ajatusten ilmaisemiseen, jonka ideat pystyvät seisomaan omillaan ilman "fyysistä" tukea. Tähän kategoriaan kuuluvat ihmiset tarvitsevat kahdenlaista ravintoa, toista fyysiselle puolelle ja toisen henkiselle osuudelle."

      (Juut. ajat., rau. ja tot. sanat 1:1) ”Viisas sanoi: Opeta lasta hänen (lapsen) tavallaan, ja kun hän on vanha, hän ei poikkea siitä." (Sananl. 22:6). Tämä opettaa 2 asiaa: Ensinnäkin "opeta lasta" tarkoittaa ihmisen kouluttamista hänen nuoruudessaan, samalla kun hänen sydämensä pysyy vapaana maailman turhista ajatuksista ja kieroutuneista vieraista ideoista. Kun taas hänen sydämensä on puhdas, sille on helppo kirjoittaa totuuden sanoja. jota seurataan.
      Toiseksi, "omalla tavallaan" tarkoittaa hänen omien kykyjensä ja luonteensa mukaan, koska kaikkien luonne ja henkilökohtaiset vahvuudet eivät ole samat. Se, mikä yhden ihmisen on helppo omaksua ja säilyttää, on vaikeaa toiselle. Jos siis koulutamme lasta hänen nuoruudessaan hänen omien kykyjensä mukaisesti, hän ei poikkea siitä.”

      Rav Kook, Or. HaKod. 1:1:1 ”Kaikki pyhät ideat tulevat elävien elämän lähteestä, kaiken olemassaolon elämän perustasta, ja niissä pyhä sisältö muodostaa loputtomia luomuksia, perustaa taivaat ja muodostaa maan, ja sitäkin enemmän upottaakseen uuden muodon ja painaakseen sen pohtijan sieluun.
      Eikä mikään maallinen tieto sisällä tätä voimaa, koska ne eivät ole itseuudistuvia, eivätkä itse tuota uutta, vaan ne kuvaavat ja näyttävät todellisuudessa löydettyä älyn näkökulmasta, eivätkä siksi myöskään pysty tekemään pohtijaansa uuteen luomukseen, kitkemään hänet pahoista ominaisuuksistaan ja asettamaan hänet uuden todellisuuden tilanteeseen, puhtaana ja elävänä todellisen elämän valossa, joka pysyy ikuisesti.”

      Rav Kook, Shem. Kev. 1:1 Kovez 1:12 ”Viisas ihminen parantaa käsityksiään niin, että ne järjestyvät hänelle oikealla tavalla.”

      Lähdettä en muista:
      "On tapana verrata tuntematonta tunnettuun, ymmärtääkseen paremmin tuntematonta. Kirjoituksissa Jumalaa kutsutaan raajoja omistavaksi, vaikka Hän on puhtaasti hengellinen, jotta osa Hänen teoistaan tulisi ymmärrettävämmiksi. "Niinkuin paimen johtaa laumaa" (VT, Jes. 40:11) tai "Taivaasi ovat sinun sormesi teko" (Ps 8:4).
      Rabbi Yudan sanoi: 'Suuri on niiden profeettojen voima, jotka ovat kuvailleet Kaikkivaltiaan voimaa inhimillisin termein... Oikeus kuvata ihmisen luomista pölyn ja hengen fuusioksi, aineen ja muodon yhtymäksi perustuu myös sellaisiin pohdintoihin. Tunnettua kuvataan, jotta tuntemattoman tai vähemmän tunnetun ymmärtäminen olisi helpompaa.'"

    • Anonyymi

      Juutalainen on kaikkein ylhäisin ihmis ryhmä

    • Anonyymi

      Sarjassamme mitä jokaisen eurooppalaisen tulee tietää.

      Pitkähkö teksti nimeltään the Zionist Terror Network
      http://ihr.org/books/ztn.html
      Nuo ovat ne järjestöt, jotka ovat DL:ien esikuvina ja joiden suostumuksella he toimivat - kunhan vain toimivat pelkästään muslimeja vastaan.

      http://www.ihr.org/jhr/v16/v16n2p-2_Faurisson.html
      Muutama juutalaisjärjestöjen hyökkäys eurooppalaisia kohtaan pelkästään siksi että he olivat eri mieltä juutalaishallintaisen valtavirran kanssa.

      http://codoh.com/graphics/terror2.gif
      Tältä näyttää jos on eri mieltä juutalaisten kanssa.

    • Anonyymi

      Eikös se alkanut: Alussa oli suo kuokka ja Jussi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      50
      3506
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      11
      2079
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1574
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1424
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1371
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1292
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1198
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1134
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 23
      1059
    Aihe