eläinlääkäri ammattina?

eräs 13 v.

Hei minä olen ajatellut eläinlääkärin ammattia ,mutta olen kuullut et se opiskelu kestäis aika kau'an.tietääk joku suht tarkkaa opinto aikaa?Tai jotaa "eläinlääkärien omaa sivuu?"Mist vois kydä kattoos eläinlääkärin ammattii liittyviä juttuja?

64

20419

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kit

      http://www.vetmed.helsinki.fi/
      Tuolta löytyy tietoa opiskelusta... Valmistumisaikahan riippuu siitä kuinka paljon jaksaa opiskella, viisi vuotta taitaa olla keskimääränen valmistumisaika... Ja tuota ennen täytyy käydä lukio, eikä alle 9,8:n keskiarvolla taida helpolla eläinlääkikseen sisään päästä...

      • vegata

        NIINKÖ hyvä keskiarvo lukiossa pitää olla?? hui... mä oon aina halunnu, ja haluun tosissaan edelleen eläinlääkäriks. suurin vaikeus koko hommassa on ilmeisesti toi eläinlääkkis. mutta sinnehän voi hakea monia kertoja? ja onko siellä jonkin muotoset pääsykokeet, vai valitaanko sinne vain ihmisiä niidne lukion keskiarvon mukaan?


      • koiratyttönen
        vegata kirjoitti:

        NIINKÖ hyvä keskiarvo lukiossa pitää olla?? hui... mä oon aina halunnu, ja haluun tosissaan edelleen eläinlääkäriks. suurin vaikeus koko hommassa on ilmeisesti toi eläinlääkkis. mutta sinnehän voi hakea monia kertoja? ja onko siellä jonkin muotoset pääsykokeet, vai valitaanko sinne vain ihmisiä niidne lukion keskiarvon mukaan?

        ei se lukion päättäri niin paljoa vaikuta, vaan tiettyjen kirjotusten arvosanat. eläinlääkikseen on sama pääsykoe ku tavalliseen lääkikseen, eli matikka, kemia, fysiikka ja bilsa pitäis olla hallussa. pitkän matikan ja reaalin kirjotuksista saa siis paremmat lähtöpisteet.
        ei lukion päättäri muutenkaan ole kovin tärkeä yliopistoon pyrittäessä, enemminki ne kirjotustulokset.


      • kit
        koiratyttönen kirjoitti:

        ei se lukion päättäri niin paljoa vaikuta, vaan tiettyjen kirjotusten arvosanat. eläinlääkikseen on sama pääsykoe ku tavalliseen lääkikseen, eli matikka, kemia, fysiikka ja bilsa pitäis olla hallussa. pitkän matikan ja reaalin kirjotuksista saa siis paremmat lähtöpisteet.
        ei lukion päättäri muutenkaan ole kovin tärkeä yliopistoon pyrittäessä, enemminki ne kirjotustulokset.

        Pääsykokeet tietenkin järjestetään...
        Kuitenkin lukion päästötodistuksella on hirveän suuri osuus yliopistoon pääsemisellä, eli pelkkiin pääsykokeisiin ei pidä turvautua... Ja tietenkin kirjotustenkin pitää onnistua, mutta pisteitä lasketaan myös päästötodistuksen perusteella...
        Eläinlääkikseen pääsemisessä kilpailu on hirveän kova, helpommin tavalliseen lääkikseen pääsee... Mutta aina voi yrittää useampaan kertaan...


      • laura89
        kit kirjoitti:

        Pääsykokeet tietenkin järjestetään...
        Kuitenkin lukion päästötodistuksella on hirveän suuri osuus yliopistoon pääsemisellä, eli pelkkiin pääsykokeisiin ei pidä turvautua... Ja tietenkin kirjotustenkin pitää onnistua, mutta pisteitä lasketaan myös päästötodistuksen perusteella...
        Eläinlääkikseen pääsemisessä kilpailu on hirveän kova, helpommin tavalliseen lääkikseen pääsee... Mutta aina voi yrittää useampaan kertaan...

        Eläinlääkikseen otetaan 50% PELKÄN pääsykokeen perusteella (virheisiin ei varaa, taso korkea ja koe hemmetin vaikea) ja toiset 50% alkupisteiden ja pääsykokeen yhteispistein.
        Alkupisteitä saa ylppäreistä äidinkielestä, matematiikasta ja kahdesta muusta aineesta.

        Lukion keskiarvolla ei suoranaisesti ole mitään väliä. Sulla voi olla vaikka 5 keskiarvo jos olet laiskotellut, mutta jos kirjoitat hyvin ja onnistut pääsykokeessa niin pääset lääkikseen. Tietty yleensä ne joilla on parempi ka kirjottaa ylppäritkin paremmin.

        Yläasteen ka jos on alle 9 niin täytyy olla aika tyhmä. Suosittelen ka:n parantamiseen siinä vaiheessa jotta pääset kunnon lukioon. Sitten sillä ka:lla ei ole enää väliä.

        Te jotka ette tiedä lääkiksen pääsykriteereistä mitään, älkää neuvoko toisia.


      • öhh
        laura89 kirjoitti:

        Eläinlääkikseen otetaan 50% PELKÄN pääsykokeen perusteella (virheisiin ei varaa, taso korkea ja koe hemmetin vaikea) ja toiset 50% alkupisteiden ja pääsykokeen yhteispistein.
        Alkupisteitä saa ylppäreistä äidinkielestä, matematiikasta ja kahdesta muusta aineesta.

        Lukion keskiarvolla ei suoranaisesti ole mitään väliä. Sulla voi olla vaikka 5 keskiarvo jos olet laiskotellut, mutta jos kirjoitat hyvin ja onnistut pääsykokeessa niin pääset lääkikseen. Tietty yleensä ne joilla on parempi ka kirjottaa ylppäritkin paremmin.

        Yläasteen ka jos on alle 9 niin täytyy olla aika tyhmä. Suosittelen ka:n parantamiseen siinä vaiheessa jotta pääset kunnon lukioon. Sitten sillä ka:lla ei ole enää väliä.

        Te jotka ette tiedä lääkiksen pääsykriteereistä mitään, älkää neuvoko toisia.

        Onneksi jollain on sentään oikeaa tietoa, ihan masentaa lukea noita viestejä joissa heitellään tietoja omista päistä.

        Eihän se lukion ka tietenkään mitään ratkaise, mutta kyllähän se paljon kertoo motivaatiosta lukemiseen.

        Itsellä on ka 9,8 nyt lukiossa ja pitkä matikka, kemia ja fysiikka ovat 10. Siltikin aina hiipii mieleen ajatus että jos valintakokeessa kuitenkin on vastassa liian monta itseä parempaa.. Siellähän valintaan ne parhaista parhaimmat.

        Jos ei todella aio panostaa valintakokeeseen ja aineisiin joita valintakoemateriaali koskee niin turha edes kuluttaa aikaansa sinne hakemiseen. Kyllä siellä ne pelkät "tykkään eläimistä, no haenpa eläinlääkikseen" karsitaan raa'asti alta pois.


      • poitsu911
        laura89 kirjoitti:

        Eläinlääkikseen otetaan 50% PELKÄN pääsykokeen perusteella (virheisiin ei varaa, taso korkea ja koe hemmetin vaikea) ja toiset 50% alkupisteiden ja pääsykokeen yhteispistein.
        Alkupisteitä saa ylppäreistä äidinkielestä, matematiikasta ja kahdesta muusta aineesta.

        Lukion keskiarvolla ei suoranaisesti ole mitään väliä. Sulla voi olla vaikka 5 keskiarvo jos olet laiskotellut, mutta jos kirjoitat hyvin ja onnistut pääsykokeessa niin pääset lääkikseen. Tietty yleensä ne joilla on parempi ka kirjottaa ylppäritkin paremmin.

        Yläasteen ka jos on alle 9 niin täytyy olla aika tyhmä. Suosittelen ka:n parantamiseen siinä vaiheessa jotta pääset kunnon lukioon. Sitten sillä ka:lla ei ole enää väliä.

        Te jotka ette tiedä lääkiksen pääsykriteereistä mitään, älkää neuvoko toisia.

        Ompas siinä yks äkänen kimakka. Onks 98% suomalaisista sitten tyhmiä ku niillä on alle 9 keskiarvo? :( voihan vittu taidan olla todella tyhmä sitten, täytyy uskoa viisampia! Mikäs sun keskiarvo on jos saan kysyä mahtava viisas neiti? (;


      • eesandee
        laura89 kirjoitti:

        Eläinlääkikseen otetaan 50% PELKÄN pääsykokeen perusteella (virheisiin ei varaa, taso korkea ja koe hemmetin vaikea) ja toiset 50% alkupisteiden ja pääsykokeen yhteispistein.
        Alkupisteitä saa ylppäreistä äidinkielestä, matematiikasta ja kahdesta muusta aineesta.

        Lukion keskiarvolla ei suoranaisesti ole mitään väliä. Sulla voi olla vaikka 5 keskiarvo jos olet laiskotellut, mutta jos kirjoitat hyvin ja onnistut pääsykokeessa niin pääset lääkikseen. Tietty yleensä ne joilla on parempi ka kirjottaa ylppäritkin paremmin.

        Yläasteen ka jos on alle 9 niin täytyy olla aika tyhmä. Suosittelen ka:n parantamiseen siinä vaiheessa jotta pääset kunnon lukioon. Sitten sillä ka:lla ei ole enää väliä.

        Te jotka ette tiedä lääkiksen pääsykriteereistä mitään, älkää neuvoko toisia.

        Jokainen oppii omalla tavalla tuolla yläasteella jos sä oot 10 keskiarvo oppilas niin ok, kyllä muutkin oärjää täs maailmas jos vaikka arvosanaa ei olisi laisinkaa!


    • Jehna

      ei kannata ryhtyä eläuinlekuriksi jos ei kestä verta ja muuta kun pitää sitten itse osata hoitaa kaikki pienet leikkaukset ja muut.

      • kit

        Ja eläinlääkärin hommaan kuuluu myös lopettaa eläimiä... Valitettavasti välillä lopetukselle tulee myös täysin terveitä elukoita...


      • Miksi
        kit kirjoitti:

        Ja eläinlääkärin hommaan kuuluu myös lopettaa eläimiä... Valitettavasti välillä lopetukselle tulee myös täysin terveitä elukoita...

        tälläinen negatiivis sävyinen viestittely.Mä tunnen yhden eläinlääkärin, joka ei kouluaikoina loistanut koe ym.tuloksilla,en kyllä tiedä millaset arvosanat lukiosta sitten sai...mutta eipän kukaan kiellä yrittämästä!

        Ja kyllä se ammattitaito tulee,jos on kerran kiinnostunut ja soveltuva alalle.Katoittekos kun eläinlääkäriksi opiskelelvista tuli ohjelma?Kylläpä sielläkin kertoilivat kuinka aluksi jotkut asiat tökki...mutta tottuivat siihen ja ottivat asian siltä kantilta,että kuuluupi ammatin kuvaan.

        Toivotan onnea yritykselle,työskentele ammattitoiveesi eteen!

        Se on todella hieno ammatti,arvostan paljon!

        Eläin kun ei osaa kertoa mikä on...toisin kuin ihminen...


      • vegata
        Miksi kirjoitti:

        tälläinen negatiivis sävyinen viestittely.Mä tunnen yhden eläinlääkärin, joka ei kouluaikoina loistanut koe ym.tuloksilla,en kyllä tiedä millaset arvosanat lukiosta sitten sai...mutta eipän kukaan kiellä yrittämästä!

        Ja kyllä se ammattitaito tulee,jos on kerran kiinnostunut ja soveltuva alalle.Katoittekos kun eläinlääkäriksi opiskelelvista tuli ohjelma?Kylläpä sielläkin kertoilivat kuinka aluksi jotkut asiat tökki...mutta tottuivat siihen ja ottivat asian siltä kantilta,että kuuluupi ammatin kuvaan.

        Toivotan onnea yritykselle,työskentele ammattitoiveesi eteen!

        Se on todella hieno ammatti,arvostan paljon!

        Eläin kun ei osaa kertoa mikä on...toisin kuin ihminen...

        yritän eläinlääkäriksi tosissani. haen vaikka viisi vuotta peräkkäin lääkikseen.
        ja olen funtsinut plajon eläinlääkärin arkipäivää. kyllä minä kestän oikein hyvin verta tms. mielestäni esim. porsaan kielissä mitä syötän kissoille iltaisin ei ole mitään ällöttävää, tai sydämmissä tai munuaisissa. myös lopetus puoli on ok. siis ainakin sairaiden eläinten kohdalla, kyllä minä ymmärrän, että se on vain lemmikin parhaaksi.
        onneksi sinne on pääsykokeent, pelästyin jo, kun mainittiin, ettei eläinlääkikseen pääse kuin melkein kympin keskiarvolla... mulla kyllä matikka ja fyysiikka ja kemia on ok.


      • eräs 13 v.
        vegata kirjoitti:

        yritän eläinlääkäriksi tosissani. haen vaikka viisi vuotta peräkkäin lääkikseen.
        ja olen funtsinut plajon eläinlääkärin arkipäivää. kyllä minä kestän oikein hyvin verta tms. mielestäni esim. porsaan kielissä mitä syötän kissoille iltaisin ei ole mitään ällöttävää, tai sydämmissä tai munuaisissa. myös lopetus puoli on ok. siis ainakin sairaiden eläinten kohdalla, kyllä minä ymmärrän, että se on vain lemmikin parhaaksi.
        onneksi sinne on pääsykokeent, pelästyin jo, kun mainittiin, ettei eläinlääkikseen pääse kuin melkein kympin keskiarvolla... mulla kyllä matikka ja fyysiikka ja kemia on ok.

        Mitä matikan "osa-aluetta" tartee eniten,mihin fysiikkaa tartee?,tai sit kemiaa???


      • kit
        vegata kirjoitti:

        yritän eläinlääkäriksi tosissani. haen vaikka viisi vuotta peräkkäin lääkikseen.
        ja olen funtsinut plajon eläinlääkärin arkipäivää. kyllä minä kestän oikein hyvin verta tms. mielestäni esim. porsaan kielissä mitä syötän kissoille iltaisin ei ole mitään ällöttävää, tai sydämmissä tai munuaisissa. myös lopetus puoli on ok. siis ainakin sairaiden eläinten kohdalla, kyllä minä ymmärrän, että se on vain lemmikin parhaaksi.
        onneksi sinne on pääsykokeent, pelästyin jo, kun mainittiin, ettei eläinlääkikseen pääse kuin melkein kympin keskiarvolla... mulla kyllä matikka ja fyysiikka ja kemia on ok.

        Pitää olla jotain mitä kohti pyrkiä, itelläni se aikoinaan oli eläinlääkis, mutta allergian takia se ei lopulta ollu realistinen suunta... Nyt pyrin taas (3:s kerta) lukemaan arkeologiaa ja usko huviksesi, niillä kympin papereilla sinne pääsy olisi paljon helpompaa...

        Ja tosiaan eläinlääkikseen pyrkijät ovat nykyään hyvillä arvosanoilla lukion selvittäneitä, joten kilpailu on sinne vielä kovempaa... Pelkkään pääsykokeeseen ei kannata turvautua...
        Mutta siinä mun ekassa viestissä olevan linkin kautta selviää paljon enemmän... Ja onnea!


      • bNepa

        Niin naisillahan tämä on helpompaa, kun on kuukautiset ja sen takia kestää helpommin veren näkemistä. Miehethän pyörtyilevät jo silloin kun vaimo on synnyttämässä, eivätkä kestä katsoa, tai pahimmassa tapauksessa voivat jopa pyörtyä. Esimerkiksi kirurgiksi sopii tämän takia paremmin nainen.


      • Nepa

        Niin naisillahan tämä on helpompaa, kun on kuukautiset ja sen takia kestää helpommin veren näkemistä. Miehethän pyörtyilevät jo silloin kun vaimo on synnyttämässä, eivätkä kestä katsoa, tai pahimmassa tapauksessa voivat jopa pyörtyä. Esimerkiksi kirurgiksi sopii tämän takia paremmin nainen.


      • Euro
        Nepa kirjoitti:

        Niin naisillahan tämä on helpompaa, kun on kuukautiset ja sen takia kestää helpommin veren näkemistä. Miehethän pyörtyilevät jo silloin kun vaimo on synnyttämässä, eivätkä kestä katsoa, tai pahimmassa tapauksessa voivat jopa pyörtyä. Esimerkiksi kirurgiksi sopii tämän takia paremmin nainen.

        Tuossa on muuten perää. Vieläpä aika paljon.


    • bluedolphin

      Suomen eläinlääkäriliiton sivut ovat osoitteessa www.sell.fi, sieltä löytyy tietoa eläinlääkärin ammatista.

    • tyttönen

      lopettamaan eläimiä? saattaa olla aika vaikeeta. itse en pystyis.

      • koiratyttönen

        Ei se eläimen lopettaminen niin hirveää kuitenkaan ole. Ken ei ole sitä nähnyt/kokenut ei osaa edes aavistaa, miltä se voi tuntua.
        Toki on ikävää, että monta täysin tervettä eläintä on jouduttu lopettamaan, mutta kumpi onkaan parempi:a) eläin lopetetaan vai b) eläin joutuu elämään huonoissa oloissa/vaihtamaan kotia kerran puolessa vuodessa/eläin joutuu elämään kadulla.
        Ja entäpä sellaisen eläimen lopettaminen, joka on vakavasti sairas ja jota tulee saattamaan viimeiselle matkalleen koko perhe. Voiko ihanampaa asiaa enää olla kuin se, että joku viisas ihminen tarjoaa kärsivälle lemmikilleen pääsyn pois?
        Itse olin 16-vuotias, kun jouduimme isosiskoni kanssa viemään yhden koiristamme lopetettavaksi (vanhempani eivät olleet kotona). Lähdimme ajamaan eläinlääkäriin kyynelet silmissä (siskoni siis ajoi). Se tunne, kun koiramme rauhoittui sylissäni, oli sanoinkuvaamaton. Koira tiesi, että se pääsee pois. Se tiesi, että ei joutuisi enää kärsimään. Minulle tuli todella hyvä olo, koska koirasta näki, että tätä se halusi. Eläinlääkäristä lähdettyämme tunteeni olivat todella ristiriitaiset. Minulla oli hirveä ikävä rakasta koiraamme, mutta toisaalta minulla oli niin hyvä olo siitä, että koiran ei enää tarvinnut kärsiä, että se pääsi parempaan paikkaan. En tiennyt, mitä ajatella.
        Myöhemmin olen ymmärtänyt, että tunteeni eivät olleet mitenkään väärät. Minulla on edelleen ikävä koiraa, mutta olen tyytyväinen, että teimme silloin mitä meidän piti. Eikä kokemus ollut luultavasti eläinlääkärillekään todella paha.
        Kyseinen koira ei ollut ensimmäinen eikä viimeinenkään, jonka olemme lopettaneet.
        Rakkaan eläimen lopettaminen ei ole eläinlääkärille paha paikka, kun hän näkee kuinka paljon eläimestä on välitetty.


      • eräs 13 v.

        No kyl mä pystyn etenkii sairaan eläimen mut terveen lopettaminen menis vähä huonommin.


    • Maisa

      Miksi ihmeessä täällä takerrutaan tuohon keskiarvoon? Sillä ei ole mitään merkitystä! Tarkoitan, että mitään keskiarvoalarajaa ei ole todellakaan määritelty.

      Pääsykoekirja Galenos sisältää ihmisruumiin tarkastelua fysiikan, kemian ja biologian kannalta. Nämä aineet tulee siis hallita todella hyvin. Matematiikkaa ei itsessään tarvita, mutta se auttaa kemian ja fysiikan ymmärtämisessä.

      • Viimeinkin

        Onneksi joku järjissään oleva otti kantaa. Niitä perusaineita tarvitsee, jotta ymmärtää helpommin sitä, mitä opetetaan. Ja pelkkä päästötodistus ei ratkaise, kyllä pääsykokeella on vaikutuksensa. Tsemppiä Sinule, hakija!


      • eräs 13 v.

        No johan helpotti kun mul on 7,3 keskiarvo ni ois aika mahoton saa'a niin paljo nostettuu!


      • eräs 13 v.
        Viimeinkin kirjoitti:

        Onneksi joku järjissään oleva otti kantaa. Niitä perusaineita tarvitsee, jotta ymmärtää helpommin sitä, mitä opetetaan. Ja pelkkä päästötodistus ei ratkaise, kyllä pääsykokeella on vaikutuksensa. Tsemppiä Sinule, hakija!

        Kiitos, no ne aineet on mul (bilsa-8,kemia vissii-8 ja ehk tulee fysiikast-7)Mä teen mitä tahans et must tulee eläinlääkäri oon pienest pitäen sanon et "must tulee eläinlääkäri.!".Sitä paitsi mul on ollu niin paljo ollu kaikkii ideoit mut yks'kää ei oo toteutun ni on aika toteuttaa jotaa!! (Mä en unelmast luovu piste!)


      • vegata
        eräs 13 v. kirjoitti:

        No johan helpotti kun mul on 7,3 keskiarvo ni ois aika mahoton saa'a niin paljo nostettuu!

        näinhän se on. eläin on joskus parempi lopettaa, kyllä minä sne ymmärrän, ja pystyn itsekkin sne tekemään. mm. viimekesänä olin hölkällä, ja autotien vieressä kyyhötti pieni linnun poikanen. luulisin, että se oli tippunut pesästä tms. ja outunut autotielle. se oli aivan veressä. eräs nainen sitten pysähtyi siihen auton kanssa, ja pyysin siltä jotain millä linnun voisi kiputtomasti lopettaa. hänellä sitten oli onneksi joku avain, millä jotain korjataan tms. ja sillä sitten sain tapettua linnun nopeasti.
        ja onhan tässä kaikkee muutakin tapahtunut, mielestäni seidän hyvin verta ja lihaa jne. vaikka olenkin vegaani. mm. kissoille lihaa leikatessa olen "tutustunut" porsana kieliin sydämmiin ja munuaisiin.
        keskiarvo oli nyt seiskalla 8.64 ja matikka sekä kemia oli 9 ja nyt fysiikasta luultavasti tulee ysi, jollei kymppikin. ja olen valmis lukiossa kovaan opiskeluun.


      • tyttönen
        eräs 13 v. kirjoitti:

        No johan helpotti kun mul on 7,3 keskiarvo ni ois aika mahoton saa'a niin paljo nostettuu!

        jos oot valmis eläinlääkäriks nii mä toivotan onnee :)
        eläinlääkäreitä tuskin ikinä on liikaa :)


      • Elluliina
        tyttönen kirjoitti:

        jos oot valmis eläinlääkäriks nii mä toivotan onnee :)
        eläinlääkäreitä tuskin ikinä on liikaa :)

        Tarviiko siinä tosiaan olla kemia ja fyssa hyviä?? ja keskiarvo noin paljo?? kyllä matikka ja bilsa menee, ku tykkään niistä aineista...
        Mut fyssa ja kemia.. oi hitto... seiskalla ne on ollu toikas 7 ja keskiarvo jotain 8.4... Mut eiku skarppaamaan vaa, sillä mustahan tulee eläinlääkäri! :)
        enköhän mä eläinten lopettamiseenki pysty... Ja kaikkee ällöttävää kestän. :) Ja kaikille muillekin, okka haluutte eläinlääkäreiksi, kattokaa tiistaisin yle 2-kanavalta Elämäni Eläimet (Animal hospital) siinä kerrotaan ja näytetään,kun eläimille on sattunu tapaturmia, ja kuvataan ne leikkauksetki, nii niistä saa vähä apuu kans :)


      • Elluliina
        tyttönen kirjoitti:

        jos oot valmis eläinlääkäriks nii mä toivotan onnee :)
        eläinlääkäreitä tuskin ikinä on liikaa :)

        Tarviiko siinä tosiaan olla kemia ja fyssa hyviä?? ja keskiarvo noin paljo?? kyllä matikka ja bilsa menee, ku tykkään niistä aineista...
        Mut fyssa ja kemia.. oi hitto... seiskalla ne on ollu toikas 7 ja keskiarvo jotain 8.4... Mut eiku skarppaamaan vaa, sillä mustahan tulee eläinlääkäri! :)
        enköhän mä eläinten lopettamiseenki pysty... Ja kaikkee ällöttävää kestän. :) Ja kaikille muillekin, okka haluutte eläinlääkäreiksi, kattokaa tiistaisin yle 2-kanavalta Elämäni Eläimet (Animal hospital) siinä kerrotaan ja näytetään,kun eläimille on sattunu tapaturmia, ja kuvataan ne leikkauksetki, nii niistä saa vähä apuu kans :)


      • Maisa
        Elluliina kirjoitti:

        Tarviiko siinä tosiaan olla kemia ja fyssa hyviä?? ja keskiarvo noin paljo?? kyllä matikka ja bilsa menee, ku tykkään niistä aineista...
        Mut fyssa ja kemia.. oi hitto... seiskalla ne on ollu toikas 7 ja keskiarvo jotain 8.4... Mut eiku skarppaamaan vaa, sillä mustahan tulee eläinlääkäri! :)
        enköhän mä eläinten lopettamiseenki pysty... Ja kaikkee ällöttävää kestän. :) Ja kaikille muillekin, okka haluutte eläinlääkäreiksi, kattokaa tiistaisin yle 2-kanavalta Elämäni Eläimet (Animal hospital) siinä kerrotaan ja näytetään,kun eläimille on sattunu tapaturmia, ja kuvataan ne leikkauksetki, nii niistä saa vähä apuu kans :)

        Niinkuin tuossa jo totesin, mihinkään keskiarvoihin ei todellakaan tuijoteta! Tärkeintä on että HALLITSEE lukion oppimäärän fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa. Näitä tarvitaan siihen, että on valmiudet oppia pääsykoekirjan sisältö.

        Eläinlääkikseen on sitten todella vaikea päästä, n. 350 hakijaa joka vuosi josta noin 50 otetaan opiskelijoiksi.


      • eräs 13 v.
        Maisa kirjoitti:

        Niinkuin tuossa jo totesin, mihinkään keskiarvoihin ei todellakaan tuijoteta! Tärkeintä on että HALLITSEE lukion oppimäärän fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa. Näitä tarvitaan siihen, että on valmiudet oppia pääsykoekirjan sisältö.

        Eläinlääkikseen on sitten todella vaikea päästä, n. 350 hakijaa joka vuosi josta noin 50 otetaan opiskelijoiksi.

        Kiitos kaikista vastauksista!!Niistä on tosi paljon hyötyä:)TIETYSTI SAA LAITTAA LISÄÄ!!


      • minna
        eräs 13 v. kirjoitti:

        Kiitos kaikista vastauksista!!Niistä on tosi paljon hyötyä:)TIETYSTI SAA LAITTAA LISÄÄ!!

        Heippa!
        Olen kuullut että eläinlääkikseen on aika helppo päästä,sillä suurin osa hakijoista on hömppä-eläinrakkaita,eivätkä ole ottaneet pääsykokeita tosissaan.Jos haluat eläinlääkäriksi,niin kannattaa lukea lukiossa pitkä matematiikka, fysiikka ja kemia,muussa tapauksessa kannattaa haaveilu unohtaa.


      • eräs 13 v.
        minna kirjoitti:

        Heippa!
        Olen kuullut että eläinlääkikseen on aika helppo päästä,sillä suurin osa hakijoista on hömppä-eläinrakkaita,eivätkä ole ottaneet pääsykokeita tosissaan.Jos haluat eläinlääkäriksi,niin kannattaa lukea lukiossa pitkä matematiikka, fysiikka ja kemia,muussa tapauksessa kannattaa haaveilu unohtaa.

        Pitkä matematiikka voi ei!Kun katsos en oo hyvä matikas.Kuin paljo haittaa,jos en ota pitkää matikkaa?


      • koiratyttönen
        eräs 13 v. kirjoitti:

        Pitkä matematiikka voi ei!Kun katsos en oo hyvä matikas.Kuin paljo haittaa,jos en ota pitkää matikkaa?

        et pysy kaikissa fysiikan ja kemian laskuissa mukana. kaverini pyrkii eläinlääkikseen toista kertaa. hän on lukenut lyhyen kemian, fysiikan ja matikan. tällä hetkellä tekee iltalukiossa kaikkia pitkänä. joten kannattaa ne ensimmäisellä kerralla tarpoa läpi eikä mennä sitten myöhemmin kun huomaa, että niitä oikeasti tarvitsee.


      • eräs 13 v.
        koiratyttönen kirjoitti:

        et pysy kaikissa fysiikan ja kemian laskuissa mukana. kaverini pyrkii eläinlääkikseen toista kertaa. hän on lukenut lyhyen kemian, fysiikan ja matikan. tällä hetkellä tekee iltalukiossa kaikkia pitkänä. joten kannattaa ne ensimmäisellä kerralla tarpoa läpi eikä mennä sitten myöhemmin kun huomaa, että niitä oikeasti tarvitsee.

        Helpottuuko sitten jos otan pitkän matikan nii käsitellääks siin asiat,jotenkii huolellisimmin???


      • minna
        eräs 13 v. kirjoitti:

        Helpottuuko sitten jos otan pitkän matikan nii käsitellääks siin asiat,jotenkii huolellisimmin???

        Lyhyt matematiikka ei eroa tasoltaan juurikaan pitkästä (olen lukenut molemmat).Jos tunnet olevasi "huono" matematiikassa,voit kehittää taitojasi laskemalla,laskemalla ja laskemalla.. Pitkää fysiikkaa ajatellen sinun kannattaa ehdottomasti lukea laaja matematiikka.Pitkässä matematiikassa on enemmän kursseja,ja asioita käsitellään hiukan syvällisemmin.Asiat ovat tasoltaan suunnilleen samanlaisia kuin lyhyessäkin, mutta asioita on enemmän..Ja matematiikastahan selviää myös ymmärtämättä mitään.Kaavoillahan siinäkin pelelaillaan..

        Muutenkin tulevaisuutta ajatellen kannattaa lukea pitkänä kemia,matikka ja fysiikka.Tulet tarvitsemaan niitä aivan varmasti ja melkein alalla kuin alalla..


      • eräs 13 v.
        minna kirjoitti:

        Lyhyt matematiikka ei eroa tasoltaan juurikaan pitkästä (olen lukenut molemmat).Jos tunnet olevasi "huono" matematiikassa,voit kehittää taitojasi laskemalla,laskemalla ja laskemalla.. Pitkää fysiikkaa ajatellen sinun kannattaa ehdottomasti lukea laaja matematiikka.Pitkässä matematiikassa on enemmän kursseja,ja asioita käsitellään hiukan syvällisemmin.Asiat ovat tasoltaan suunnilleen samanlaisia kuin lyhyessäkin, mutta asioita on enemmän..Ja matematiikastahan selviää myös ymmärtämättä mitään.Kaavoillahan siinäkin pelelaillaan..

        Muutenkin tulevaisuutta ajatellen kannattaa lukea pitkänä kemia,matikka ja fysiikka.Tulet tarvitsemaan niitä aivan varmasti ja melkein alalla kuin alalla..

        Kerros lisää tost LAAJAST MATIKAST...En oo ikinä ees kuullu moista!Hei ja mä en valehtele tost et oon huono matikass se oli voi kauhistus kutonen nyyh. . .


      • bluedolphin
        eräs 13 v. kirjoitti:

        Kerros lisää tost LAAJAST MATIKAST...En oo ikinä ees kuullu moista!Hei ja mä en valehtele tost et oon huono matikass se oli voi kauhistus kutonen nyyh. . .

        En halua olla ilkeä, mutta kannattaisikohan sinun tähdätä johonkin vähän vähemmän vaativaan työuraan, esim. pieneläinhoitajaksi, jos et ole lahjakas. Pitkä matematiikka ei nimittäin varmasti ole älyllisesti haastavin asia matkallasi eläinlääkäriksi. Jos se on sinulle kompastuskivi, on jatkokin sinulle varmasti hyvin vaikeaa.

        Suurin osa eläinlääkäriksi hakeutuvista ei todellakaan ole "hömppä-eläinrakkaita", vaan aika hyvin koulussa menestynyttä, fiksua porukkaa. Työ itsessään vaatii loogista ajattelukykyä ja nopeaa ongelmanratkaisutaitoa, se ei todellakaan ole mitään pörröisten eläinten paijaamista.

        Olet vielä kovin nuori ja tulevaisuudensuunnitelmasi ehtivät muuttua vielä moneen kertaan. Pidä mielesi avoimena eri vaihtoehdoille ja opiskele lukiossa sitä, mikä tuntuu sinusta mielekkäältä ja kiinnostavalta. Tulipa sinusta isona mikä tahansa, on hyvästä ja laajasta yleissivistyksestä sinulle korvaamatonta hyötyä. Pitkän matematiikan ohella kannattaa siis opiskella kaikkea mahdollista -historiaa, kieliä, uskontoa, bilsaa... On tietysti ihan hienoa, että jaksat jo noin varhain miettiä tulevaa ammattiasi.


      • minna
        eräs 13 v. kirjoitti:

        Kerros lisää tost LAAJAST MATIKAST...En oo ikinä ees kuullu moista!Hei ja mä en valehtele tost et oon huono matikass se oli voi kauhistus kutonen nyyh. . .

        Se,että sulla yläasteella (?) on matematiikka kutonen ei vielä kerro kuinka tulet pärjäämään matikassa lukiossa.Minua ei ainakaan koulunkänynti kauheasti yläasteella kiinnostanut, mutta lukiossa aloin tsemppaamaan ja tekemään töitä tosissaan koulun eteen.Pitkä matematiikka koostuu noin kymmenestä pakollisesta matematiikan kurssista,kun lyhyt taas noin kuudesta.Mulla oli yläasteella matikka seiskan ja kutosen vaiheilla, ja lukiossa kymppiä ja ysiä.Sulla on kuitenkin vielä monta vuotta koulunkäyntiä edessä ennen kuin voit edes hakea eläinlääkäkiseen,että älä nyt vielä ala stressailemaan.. :) Kannattaa sen verran yläasteella koulunkäyntiin panostaa,että pääset hyvään lukioon.

        Kaikkea hyvää sulle!


      • Kelmu
        minna kirjoitti:

        Se,että sulla yläasteella (?) on matematiikka kutonen ei vielä kerro kuinka tulet pärjäämään matikassa lukiossa.Minua ei ainakaan koulunkänynti kauheasti yläasteella kiinnostanut, mutta lukiossa aloin tsemppaamaan ja tekemään töitä tosissaan koulun eteen.Pitkä matematiikka koostuu noin kymmenestä pakollisesta matematiikan kurssista,kun lyhyt taas noin kuudesta.Mulla oli yläasteella matikka seiskan ja kutosen vaiheilla, ja lukiossa kymppiä ja ysiä.Sulla on kuitenkin vielä monta vuotta koulunkäyntiä edessä ennen kuin voit edes hakea eläinlääkäkiseen,että älä nyt vielä ala stressailemaan.. :) Kannattaa sen verran yläasteella koulunkäyntiin panostaa,että pääset hyvään lukioon.

        Kaikkea hyvää sulle!

        Heips!
        Minäkin haluan eläinlääkäriksi isona.
        En ole kamalan huono koulussa,keskiarvoni tältä vuodelta oli 9.7.
        Ykkösellä sain lukuaineista sain Eetä=
        Erinomaista.Ykkösen välitodistuksessa E:tä ja H:ta.
        Sitten oli kakkosella joitain raksitustodistuksia,
        ÄIDINKIELI:
        Kirjojen lukeminen: kohtalainen,Sujuvalukeminen: hyvä,ymmärtävä lukeminen:erinomainen,luovakirjoitus :hyvä,vuorovaikutustaidot:hyvä,
        MATEMATIIKKA:
        lukualueen hallinta:erinomainen,yhteen ja vähennyslasku:erinomainen,Kertolasku: erinomainen,Geometria:hyvä,Mittaaminen:erinomainen
        - - - - - - - - - - - -
        Siinä ne olikin ,koska olen nyt vasta menossa neloselle.Paitsi että kolmosen joulutodistus:3x9 1x10.
        Onko minulla mahiksia?siis e.lääkäriksi?


      • noottis
        Kelmu kirjoitti:

        Heips!
        Minäkin haluan eläinlääkäriksi isona.
        En ole kamalan huono koulussa,keskiarvoni tältä vuodelta oli 9.7.
        Ykkösellä sain lukuaineista sain Eetä=
        Erinomaista.Ykkösen välitodistuksessa E:tä ja H:ta.
        Sitten oli kakkosella joitain raksitustodistuksia,
        ÄIDINKIELI:
        Kirjojen lukeminen: kohtalainen,Sujuvalukeminen: hyvä,ymmärtävä lukeminen:erinomainen,luovakirjoitus :hyvä,vuorovaikutustaidot:hyvä,
        MATEMATIIKKA:
        lukualueen hallinta:erinomainen,yhteen ja vähennyslasku:erinomainen,Kertolasku: erinomainen,Geometria:hyvä,Mittaaminen:erinomainen
        - - - - - - - - - - - -
        Siinä ne olikin ,koska olen nyt vasta menossa neloselle.Paitsi että kolmosen joulutodistus:3x9 1x10.
        Onko minulla mahiksia?siis e.lääkäriksi?

        Minäkin olen pienestä pitäen halunnut eläinlääkäriksi, olen suht hyvä koulussa olen menossa kasille ja keskiarvoni on 8.94, matikka on lempiaineeni ja siitä on 9 (jouluna oli 10), fyssa ja kemia olivat myös ysejä molemmat.
        Onko eläinlääkäriksi aikovan pakko käydä lukio? Vai voiko sinne päästä amiskan kautta?
        Jos on hevosille allerginen voiko päästä sisään eläinlääkikseen? Haluaisin pieneläin puolelle, ja tuo ei siksi hirveästi haittaisi töitä..


      • hiiri_vaan
        Kelmu kirjoitti:

        Heips!
        Minäkin haluan eläinlääkäriksi isona.
        En ole kamalan huono koulussa,keskiarvoni tältä vuodelta oli 9.7.
        Ykkösellä sain lukuaineista sain Eetä=
        Erinomaista.Ykkösen välitodistuksessa E:tä ja H:ta.
        Sitten oli kakkosella joitain raksitustodistuksia,
        ÄIDINKIELI:
        Kirjojen lukeminen: kohtalainen,Sujuvalukeminen: hyvä,ymmärtävä lukeminen:erinomainen,luovakirjoitus :hyvä,vuorovaikutustaidot:hyvä,
        MATEMATIIKKA:
        lukualueen hallinta:erinomainen,yhteen ja vähennyslasku:erinomainen,Kertolasku: erinomainen,Geometria:hyvä,Mittaaminen:erinomainen
        - - - - - - - - - - - -
        Siinä ne olikin ,koska olen nyt vasta menossa neloselle.Paitsi että kolmosen joulutodistus:3x9 1x10.
        Onko minulla mahiksia?siis e.lääkäriksi?

        Minäkin olen pienestä pitäen halunnut eläinlääkäriksi, olen suht hyvä koulussa olen menossa kasille ja keskiarvoni on 8.94, matikka on lempiaineeni ja siitä on 9 (jouluna oli 10), fyssa ja kemia olivat myös ysejä molemmat.
        Onko eläinlääkäriksi aikovan pakko käydä lukio? Vai voiko sinne päästä amiskan kautta?
        Jos on hevosille allerginen voiko päästä sisään eläinlääkikseen? Haluaisin pieneläin puolelle, ja tuo ei siksi hirveästi haittaisi töitä..


      • laura89
        koiratyttönen kirjoitti:

        et pysy kaikissa fysiikan ja kemian laskuissa mukana. kaverini pyrkii eläinlääkikseen toista kertaa. hän on lukenut lyhyen kemian, fysiikan ja matikan. tällä hetkellä tekee iltalukiossa kaikkia pitkänä. joten kannattaa ne ensimmäisellä kerralla tarpoa läpi eikä mennä sitten myöhemmin kun huomaa, että niitä oikeasti tarvitsee.

        Mulla on lyhyt matematiikka mutta pitkä kemia ja fysiikka, ei ole ollut mitään ongelmia. Jos ottaa lyhyen säästyy todella paljon aikaa, sillä pitkä matematiikka on todella työlästä ellei sinua ole siunattu matematiikkapäällä :)
        Mielestäni lyhyestä saa L:n hyvin pienellä työmäärällä, kun taas pitkästä ei sitten millään. Sitäpaitsi ne jotka kirjottaa pitkästä hyvin suuntautuu YLEENSÄ esim. TKK:lle, eikä eläinlääkikseen pääsyrajoja nostamaan.


      • Tytsy
        eräs 13 v. kirjoitti:

        Pitkä matematiikka voi ei!Kun katsos en oo hyvä matikas.Kuin paljo haittaa,jos en ota pitkää matikkaa?

        jos on vaikka matikka,fysiikka,kemia,biologia kaikki ysejä tai kymppjejä, onko mahollisuuskia päästä eläinlääkkikseen? keskiarvo ei merkkaa mittään?


      • elllaella
        Tytsy kirjoitti:

        jos on vaikka matikka,fysiikka,kemia,biologia kaikki ysejä tai kymppjejä, onko mahollisuuskia päästä eläinlääkkikseen? keskiarvo ei merkkaa mittään?

        Keskiarvo ei merkkaa mitään.

        Valinta eläinlääkikseen perustuu hyvin suureksi osaksi pääsykokeeseen, johon opiskellaan n. 700 sivuista Galenos kirjaa, joka käsittää laajan alueen fysiikasta, kemiasta ja biologiasta. Numerot ei kerro mitään, vaan osaaminen täytyy todistaa pääsykokeessa. Täytyy hallita laajoja kokonaisuuksia ja yhdistellä asioita. Laskeminen täytyy olla rutinoitunutta, sillä turhaa aikaa kokeessa ei ole. Matikkaa tarvitaan siihen, että pystyy ymmärtämään kemiaa ja fysiikkaa.

        Eli yläasteen, saatikka ala-asteen keskiarvoilla ei ole yhtään mitään väliä. Ainoastaan lukion kirjoituksilla tienaat niitä pisteitä, mutta jos onnistut täydellisesti pääsykokeessa, ei huono yo-todistuskaan sisäänpääsyä estä.


      • itse läpikäynyt
        eräs 13 v. kirjoitti:

        Pitkä matematiikka voi ei!Kun katsos en oo hyvä matikas.Kuin paljo haittaa,jos en ota pitkää matikkaa?

        Suosittelen pitkää matikkaa, vaikka tuntuisi siltä ettei se ole vahvin alueesi. Itselleni matematiikka oli täyttä hepreaa ennen lukiota, mutta sinnikkäästi (lue, itsepäisesti) päätin vain sen ottaa, sillä suunnitelmissa oli ELTDK:n haku. Siitä se matemaattinen maailma vasta avautuikin. Opin noissa kolmessa lukiovuodessa enemmän matemaatiikasta kuin ikinä siihen mennessä olin koulussa sen päälle ymmärtänyt. Hyvällä opettajalla ja omalla aktiivisuudella on suuri merkitys! En voi painottaa sitä tarpeeksi. Pitää rohkeasti vaihtaa eri opettajan kurssille, mikäli tuntuu siltä että heidän opetusmetodinsa uppoavat päähäsi paremmin. Itse tein näin, sain ajattelutavalleni sopivat opettajat eri kursseille ja kirjoitin pitkän matikan. Nykyään opiskelen eläinlääketiedettä, joten työ kannatti. Pitkä matikka oli mielestäni hyvin erilaista verrattuna peruskoulumatikkaan - se oli huomattavasti teoreettisempaa ja ei läheskään niin käytännönläheistä (esim. "näin selviät kaupassa prosenttilaskusta" tyylistä) kuin mitä oli tottunut matikan olevan, joten selvästi huomasi jo opiskellessa sen tähtäävän teoreettiseen ajatteluun ja logiikkaan. Matikkaa ei sinänsä pääsykokeessa tarvitse, mutta sen tehtävä onkin kehittää loogista ajattelukykyäsi ja näin myös auttaa fysiikan ja kemian opiskelussa, joita toisinaan pitää pohtia matemaattisesta näkökulmasta.


      • riippuu vakavuudesta
        hiiri_vaan kirjoitti:

        Minäkin olen pienestä pitäen halunnut eläinlääkäriksi, olen suht hyvä koulussa olen menossa kasille ja keskiarvoni on 8.94, matikka on lempiaineeni ja siitä on 9 (jouluna oli 10), fyssa ja kemia olivat myös ysejä molemmat.
        Onko eläinlääkäriksi aikovan pakko käydä lukio? Vai voiko sinne päästä amiskan kautta?
        Jos on hevosille allerginen voiko päästä sisään eläinlääkikseen? Haluaisin pieneläin puolelle, ja tuo ei siksi hirveästi haittaisi töitä..

        Lukiotodistuksella ei ole merkitystä eläinlääketieteelliseen tiedekuntaan hakiessa, mutta teoriassa on mahdoton välttää sitä, sillä ylioppilastodistus (joko suomalainen tai kansainvälinen) on välttämätön itse hakuprosessissa - voisi sanoa, että se on eräänlainen "passi", mikä oikeuttaa sinut hakemaan yliopistoon.

        Hevosallergiasi - tai minkä tahansa muun eläimen - tuoma haitta riippuu paljolti sen vakavuudesta. Mikäli saat sen kontrolloitua lääkityksellä, se tuskin haittaa opintojasi suuresti, mutta kuten todettu, eläinlääkiksessä et voi välttää hevosia ja niihin liittyviä opintoja ainakaan Suomessa. Täällä opiskelijat joutuvat suorittamaan erityisen paljon päivystystöitä ja erinäisiä harjoitteluja, joten opiskelija tulee altistumaan myös hevosille ja niiden allergeeneille. Mikäli allergiasi on erityisen paha, ottaisin yhteyttä eläinlääketieteellisen tiedekunnan yleiseen opintoneuvojaan, jolta voi kysyä pystyykö opinnot järjestämään tämän allergian ympäri. Heiltä saa kuitenkin aina sen todellisen vastauksen ja neuvot mahdollisesta kompromissista.


      • eläinlääkäriksikö?
        itse läpikäynyt kirjoitti:

        Suosittelen pitkää matikkaa, vaikka tuntuisi siltä ettei se ole vahvin alueesi. Itselleni matematiikka oli täyttä hepreaa ennen lukiota, mutta sinnikkäästi (lue, itsepäisesti) päätin vain sen ottaa, sillä suunnitelmissa oli ELTDK:n haku. Siitä se matemaattinen maailma vasta avautuikin. Opin noissa kolmessa lukiovuodessa enemmän matemaatiikasta kuin ikinä siihen mennessä olin koulussa sen päälle ymmärtänyt. Hyvällä opettajalla ja omalla aktiivisuudella on suuri merkitys! En voi painottaa sitä tarpeeksi. Pitää rohkeasti vaihtaa eri opettajan kurssille, mikäli tuntuu siltä että heidän opetusmetodinsa uppoavat päähäsi paremmin. Itse tein näin, sain ajattelutavalleni sopivat opettajat eri kursseille ja kirjoitin pitkän matikan. Nykyään opiskelen eläinlääketiedettä, joten työ kannatti. Pitkä matikka oli mielestäni hyvin erilaista verrattuna peruskoulumatikkaan - se oli huomattavasti teoreettisempaa ja ei läheskään niin käytännönläheistä (esim. "näin selviät kaupassa prosenttilaskusta" tyylistä) kuin mitä oli tottunut matikan olevan, joten selvästi huomasi jo opiskellessa sen tähtäävän teoreettiseen ajatteluun ja logiikkaan. Matikkaa ei sinänsä pääsykokeessa tarvitse, mutta sen tehtävä onkin kehittää loogista ajattelukykyäsi ja näin myös auttaa fysiikan ja kemian opiskelussa, joita toisinaan pitää pohtia matemaattisesta näkökulmasta.

        Heippa!

        Kyselen tähän samaan ketjuun, että minkälaista on eläinlääkärin työ yksityisellä tai kunnalla tavallisella eläinlääkäriasemalla, siis aikataulujen suhteen? Joutuuko työtä tekemään ihan älyttömästi, niin että omaa vapaa aikaa ei meinaa jäädä, vai ovatko päivät selkeästi rajattuja esim. 8 tuntiin?


      • vasta yläasteella...
        eläinlääkäriksikö? kirjoitti:

        Heippa!

        Kyselen tähän samaan ketjuun, että minkälaista on eläinlääkärin työ yksityisellä tai kunnalla tavallisella eläinlääkäriasemalla, siis aikataulujen suhteen? Joutuuko työtä tekemään ihan älyttömästi, niin että omaa vapaa aikaa ei meinaa jäädä, vai ovatko päivät selkeästi rajattuja esim. 8 tuntiin?

        Kun haluaisin opiskella eläinlääkäriksi, nii olisiko tuottoisampaa ja järkevämpää mennä johonkin isompaan eläinlääkäriintöihin vai perustaa oma vastaanotto? Ja mitä muita eläimiin liittyviä hyviä ammatteja on kuin eläinlääkäri?
        -Kiitos-


      • harkinassa ell
        elllaella kirjoitti:

        Keskiarvo ei merkkaa mitään.

        Valinta eläinlääkikseen perustuu hyvin suureksi osaksi pääsykokeeseen, johon opiskellaan n. 700 sivuista Galenos kirjaa, joka käsittää laajan alueen fysiikasta, kemiasta ja biologiasta. Numerot ei kerro mitään, vaan osaaminen täytyy todistaa pääsykokeessa. Täytyy hallita laajoja kokonaisuuksia ja yhdistellä asioita. Laskeminen täytyy olla rutinoitunutta, sillä turhaa aikaa kokeessa ei ole. Matikkaa tarvitaan siihen, että pystyy ymmärtämään kemiaa ja fysiikkaa.

        Eli yläasteen, saatikka ala-asteen keskiarvoilla ei ole yhtään mitään väliä. Ainoastaan lukion kirjoituksilla tienaat niitä pisteitä, mutta jos onnistut täydellisesti pääsykokeessa, ei huono yo-todistuskaan sisäänpääsyä estä.

        Sattuisiko tänne joku asioista tietävä joka osaisi valistaa minkälaisilla pisteillä on viimevuosina sisään päässyt? Lähtöpisteet omalla kohdalla olisivat ihan hyvät mutta kiinnostaisi tietää paljonko valintakokeista tarvitsisi tulla lisäpisteitä sisäänpääsyn takaamiseksi...??


      • vaihtoehtoja
        vasta yläasteella... kirjoitti:

        Kun haluaisin opiskella eläinlääkäriksi, nii olisiko tuottoisampaa ja järkevämpää mennä johonkin isompaan eläinlääkäriintöihin vai perustaa oma vastaanotto? Ja mitä muita eläimiin liittyviä hyviä ammatteja on kuin eläinlääkäri?
        -Kiitos-

        Eläimien kanssa voi olla tekemisissä mm. näissä ammateissa: eläinhieroja, trimmaaja, eläinkouluttaja, koiraterapeutti, pieneläinhoitaja, lemmikkikaupan myyjä, koirapäiväkodinhoitaja, tarha- ja koe-eläinhoitaja, kasvattaja, näyttelytuomari löytöeläintalon pitäjä.. Näitähän löytyy.. Mieti vain kaikkia paikkoja missä on eläimiä, niin siellä on myös ihmisiä tarkkailemassa ja hoitamassa.
        Näissä ammateissa on vain se, ettei niillä oikein ansaitse paljoa, joten kutsumusammateista on kyse. Ja suurimman osan näiden ammattienharjoittajista tekevät montaa eri työtä, eli pieneläintenhoitaja myös trimmaa ja hieroo, tai kasvattaja tuomaroi ja kouluttaa.


      • 7-luokkalainen
        Kelmu kirjoitti:

        Heips!
        Minäkin haluan eläinlääkäriksi isona.
        En ole kamalan huono koulussa,keskiarvoni tältä vuodelta oli 9.7.
        Ykkösellä sain lukuaineista sain Eetä=
        Erinomaista.Ykkösen välitodistuksessa E:tä ja H:ta.
        Sitten oli kakkosella joitain raksitustodistuksia,
        ÄIDINKIELI:
        Kirjojen lukeminen: kohtalainen,Sujuvalukeminen: hyvä,ymmärtävä lukeminen:erinomainen,luovakirjoitus :hyvä,vuorovaikutustaidot:hyvä,
        MATEMATIIKKA:
        lukualueen hallinta:erinomainen,yhteen ja vähennyslasku:erinomainen,Kertolasku: erinomainen,Geometria:hyvä,Mittaaminen:erinomainen
        - - - - - - - - - - - -
        Siinä ne olikin ,koska olen nyt vasta menossa neloselle.Paitsi että kolmosen joulutodistus:3x9 1x10.
        Onko minulla mahiksia?siis e.lääkäriksi?

        No sinuna en huolehtisi sillä ekat todistukseni olivat melkein täynnä tyydyttävää tai hyvää.Paitsi matematiikassa pärjäsin paremmin. Todistukseni keskiarvo on noussut joka vuosi ja vaikka sanotaan että yläasteella numerot huonunee mä sain pidettyä KA samana eli 8.9 Joten sinuna en vielä huolehtis. Luet ja opiskelet ahkerasti niin hyvin menee. Ps.miustakin tulee eläinlääkäri


      • 7 luokkalainen tyttö
        Tytsy kirjoitti:

        jos on vaikka matikka,fysiikka,kemia,biologia kaikki ysejä tai kymppjejä, onko mahollisuuskia päästä eläinlääkkikseen? keskiarvo ei merkkaa mittään?

        Mäkin haluisin eläinlääkäriksi. Hevosiin haluisin erikoistua.. mutta mites vaikeaa se erikoistuminen juuri hevosiin on? Ja mulla fysiikka 7, matikka 7, ja bilsa 8. Kemiaa ei vielä ole ollut. Ja nuista kaikista olis numeroa parempi jos olis tuntiaktiivisuutta joka minulla on ihan maassa. Ihan vain lääkärikin on vaihtoehto, mutta haaveena eläinlääkärin ura. Ja vähän olen huolissani siitä että on jonkinlaista keskittymishäiriötä ite epäilen että olis ADHD, ja sitten vaikeuksia ymmärtää asioita. Varsinkin kysymyksiä, ja jonkinlaista vivahdetta lukihäiriöstä.. voiko se vaikuttaa paljonkin eläinlääkäriksi opiskeluun ko tietysti se vähän ainaki vaikuttaa? Ja KA: 8.0


      • 7 luokkalainen tyttö
        Tytsy kirjoitti:

        jos on vaikka matikka,fysiikka,kemia,biologia kaikki ysejä tai kymppjejä, onko mahollisuuskia päästä eläinlääkkikseen? keskiarvo ei merkkaa mittään?

        Mäkin haluisin eläinlääkäriksi. Hevosiin haluisin erikoistua.. mutta mites vaikeaa se erikoistuminen juuri hevosiin on? Ja mulla fysiikka 7, matikka 7, ja bilsa 8. Kemiaa ei vielä ole ollut. Ja nuista kaikista olis numeroa parempi jos olis tuntiaktiivisuutta joka minulla on ihan maassa. Ihan vain lääkärikin on vaihtoehto, mutta haaveena eläinlääkärin ura. Ja vähän olen huolissani siitä että on jonkinlaista keskittymishäiriötä ite epäilen että olis ADHD, ja sitten vaikeuksia ymmärtää asioita. Varsinkin kysymyksiä, ja jonkinlaista vivahdetta lukihäiriöstä.. voiko se vaikuttaa paljonkin eläinlääkäriksi opiskeluun ko tietysti se vähän ainaki vaikuttaa? Ja KA: 8.0


      • Sedä
        7 luokkalainen tyttö kirjoitti:

        Mäkin haluisin eläinlääkäriksi. Hevosiin haluisin erikoistua.. mutta mites vaikeaa se erikoistuminen juuri hevosiin on? Ja mulla fysiikka 7, matikka 7, ja bilsa 8. Kemiaa ei vielä ole ollut. Ja nuista kaikista olis numeroa parempi jos olis tuntiaktiivisuutta joka minulla on ihan maassa. Ihan vain lääkärikin on vaihtoehto, mutta haaveena eläinlääkärin ura. Ja vähän olen huolissani siitä että on jonkinlaista keskittymishäiriötä ite epäilen että olis ADHD, ja sitten vaikeuksia ymmärtää asioita. Varsinkin kysymyksiä, ja jonkinlaista vivahdetta lukihäiriöstä.. voiko se vaikuttaa paljonkin eläinlääkäriksi opiskeluun ko tietysti se vähän ainaki vaikuttaa? Ja KA: 8.0

        Keskiarvo on täysin merkityksetöntä, kaikki mikä merkitsee on se mitä kirjotat. Ja sen jälkeen pääsykoe. Opiskelet vaan ahkerasti just noita tärkeitä aineita, ja käyt pääsykokeissa sitten ankarasti kerta kerran jälkeen jos ekalla ei tärppää!


      • 7 luokkalainen tyttö
        Sedä kirjoitti:

        Keskiarvo on täysin merkityksetöntä, kaikki mikä merkitsee on se mitä kirjotat. Ja sen jälkeen pääsykoe. Opiskelet vaan ahkerasti just noita tärkeitä aineita, ja käyt pääsykokeissa sitten ankarasti kerta kerran jälkeen jos ekalla ei tärppää!

        Onko nuilla ADHD yms. Kauheasti vaikutusta eläinlääkäriksi pääsyssä? Se on se suurin mietinnän aihe..


      • 7 luokkalainen tyttö
        Sedä kirjoitti:

        Keskiarvo on täysin merkityksetöntä, kaikki mikä merkitsee on se mitä kirjotat. Ja sen jälkeen pääsykoe. Opiskelet vaan ahkerasti just noita tärkeitä aineita, ja käyt pääsykokeissa sitten ankarasti kerta kerran jälkeen jos ekalla ei tärppää!

        Onko nuilla ADHD yms. Kauheasti vaikutusta eläinlääkäriksi pääsyssä? Se on se suurin mietinnän aihe..


    • Eläinlääkikseen

      Vaikka ketju onkin aika vanha niin ajattelin silti kommentoida vähän ;D
      Eläinlääkärintyö on jokseenkin rajattu, mutta eläinlääkärillä on yöpäivystyksiä, jotka ovat todella raskaita kuulemma.
      Sen lisäksi eläinlääkärin pitää pystyä vastaamaan puhelimeen miltein 24/7, jos on yksityis vastaanotto. Joskus työpäivät venyvät leikkauksissa ja maatiloilla.

      Koulun keskiarvosta sen verran, että vaikka se ei suoranaisesti vaikuta siihen pääsetkö eläinlääkikseen vai et, niin on hyvästä keskiarvosta kuitenkin hyötyä, sillä kaikki vaikuttaa siihen pääsetkö noin haluttuun kouluun. Ja sitäpaitsi, jos numerosi matikasta on 6, niin raaka totuus on se, että et hallitse laskuja, jollin fysiikan (ja kemiankin) ymmärtäminen on vaikeaa. Sen lisäksi lukio on miltein pakollinen. Jos ka kuitenkin hipoo 7, niin kannattaa miettiä esim. eläintenhoitajan alaa. En nyt haluaisi olla ilon pilaaja, mutta tämä on totuus.

      Nykyään pääsykoe ei enää ole Gallennoksen pohjalta, vaan lukion fysiikka, kemia, biologian ja matematiikan pohjalta, joten niitä kannattaa painottaa. Myös enkku ja äikkä kannattaa olla hallinnassa, sillä niistä saa lisä pointseja ja suurin osa elänlääkis tenttikirjoista on englanniksi.

      Opiskelun intoa! :)

      • kymysyksiä

        Hyvä että tulee "tuorettakin" tietoa :) kuinka vaikeaa tonne eläinlääkkiksee on päästä? Ja minkä perusteella siellä valitaan ne jotka pääsee? Ja vielä se, että onko joku käyny ulkomailla opieskelemassa ja voisi kertoa siitä?(:


      • Sedä
        kymysyksiä kirjoitti:

        Hyvä että tulee "tuorettakin" tietoa :) kuinka vaikeaa tonne eläinlääkkiksee on päästä? Ja minkä perusteella siellä valitaan ne jotka pääsee? Ja vielä se, että onko joku käyny ulkomailla opieskelemassa ja voisi kertoa siitä?(:

        Osa hakijoista valitaan pelkän pääsykokeen, osa pääsykokeen ja kirjoitusten arvosanojen perusteella. Pääsykoe perustuu lukion kemian, fysiikan ja biologian opetussuunnitelmaan.
        Tämän vuoden valintakoe löytyy täältä:
        http://www.med.utu.fi/opiskelu/opiskelijavalinta/tehtavamoniste_23.5.12.pdf

        Pääsykokeeseen osallistui tänä vuonna 575 henkilöä, ja hyväksyttyjä on 69 (12%). Kannattaa vaan jaksaa ahkerasti painaa mieleensä kaikkea nippelitietoa, eikä vaipua epätoivoon :)


    • ??ooooooooooo

      Ajattelin hakee 9 jälkee eläinhoitaja puolelle se on mul vajaa vuoden päästä haut nii paljonkohan pieneläinhoitaja puolleeelle pitää olla keskiarvo?? :O

      • Huntu

        kysy opolta heti! Voi olla sen verran suosittu, että varmasti ainakin yli 8

        En ole tiennytkään, että on lukio tai amis, mikä painottuu tähän alalle


    • Lilli putti

      Onko Suomessa e.lääkikseen valmistavia lukioita

    • Anonyymi

      Hyviä asioita eläinlääkäreistä, mutta jotkut asiat voisivat olla selkeämmin🐕‍🦺🦮🐕🐈🐆🐅🐰🐹🐀🐁🐭🦛🦏🦏🦛🐷🐖🐗🐗🐽🐏🐑

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe