URPOilija junaliikenteessä

Virwee

Hei!

Tämä nyt ei varsinaisesti tänne kuulu, mutta voisiko joku selventää minulle pienen faktan.

Olen erittäin epävarma junamatkustaja.

En osaa katsoa asemalla miltä raiteelta junani lähtee. Hävettää kamalasti edes kertoa asiasta!

Esimerkki. Minun pitäisi päästä Ouluun Helsingistä.

Katsonko Lähtevien vai saapuvien junien raiteita?

Entä mitä tarkoittavat : Lähtevät lähiliikenteen junat ja Lähtevät kaukoliikenteen junat?

Kysymys on typerä, mutta on muutaman kerran mennyt väärään junaan, joten jännityksellä odotan aina mistä itseni löydän :D

1

498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BB Virtanen

Oletan, että viestisi ei ole provo. Jos on, olisi kohtuullista olla kirjoittamatta sellaisia provoja, joihin kaltaiseni hyvää tarkoittavat ja rehelliset henkilöt näkevät vaivaa vastatakseen.

Mutta jos olet todellakin niin epävarma, ettet oikein tiedä, mistä aloittaisit, tässä pari vinkkiä:

Matkasi Helsinki-Oulu on helppo ja selväpiirteinen. Helsinkiin ei saavu sellaisia junia, jotka jatkaisivat eteenpäin, niinpä kaikki tarvitsemasi tieto löytyy Lähtevät kaukojunat -infotauluilta. (Lähijunat ovat niitä, jotka ajavat, tiheästi pysähtyen max 75 km päähän Helsingistä). Palatessasi Oulusta takaisin Helsinkiin, voit toki tarkistaa Saapuvat junat -kohdasta sen, koska junasi pitäisi saapua lähtöraiteelleen Oulussa, mutta oleellinen tieto sielläkin löytyy kohdasta Lähtevät junat.

Tietoja aikatauluista saat mm. VR:n nettisivuilta. Lipun voit ostaa Helsingin rautatieaseman lipunmyynnistä, jossa voit selittää koko matkustustarpeesi eli sen, minne haluat matkustaa ja milloin. Lipunmyyjä neuvoo sinua valitsemaan oikean junan ja myy sinulle tarvittavat liput.

Lippusi toimii myös muistilappuna; siinä on junasi numero ja lähtöaika Helsingistä sekä sen vaunun numero ja vaunussa olevan istumapaikkasi numero.

Helsingin asemalla raiteet ovat vierekkäin ja infotaululta löydät junasi numerolla ja lähtöajalla tiedon, miltä raiteelta se lähtee. Raiteen päässä on kullakin raiteella oma infotaulu, jossa näkyy lähtevän junan tiedot. Jos olet vielä epävarma vaunustasi ja istumapaikastasi, etsi käsiisi junan konduktööri ja kysy häneltä asiaa. Jos junan lähdön kanssa alkaa mennä aika tiukalle, voit huoletta astua junaan, kunhan se on oikea juna, ja etsiä sitten junan sisäpuolella kulkien oikean vaunun ja istumapaikkasi, tai, kun junasta löydät konduktöörin, kysyä häneltä. Hän on kuin lentoemäntä tai stuertti, hän on siellä töissä aivan sinua varten. Oulussa katso infotaululta lähtevän junan lähtöraide ja seuraten sen raiteen opasteita asemalla pääset ko. raiteelle.

Hyvää junamatkaa ja rohkeutta, matkustuskokemuksen karttuessa varmasti rohkeuskin lisääntyy.

BB Virtanen
      matkailija

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      147
      2467
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      895
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      861
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe