LUOTATKO VAISTOIHISI?

vaistojen varassa???

Ja onko niihin luottamista?
Miten on, jos nyt puhutaan tapauksista, missä on selvinnyt olitko väärässä vai oikeassa, olit sitten toiminut vaistojasi vastaan tai luottaen niihin, niin kumpi voittaa. Vastaajat kertokaa oletteko miehiä/naisia ja jotain perusteluja...

Olen nimittäin huomannut itse, että ensivaikutelma jos joskus saattaakin olla väärässä, tai että ihmisessä ei ehkä ole mitään vikaa, en vain itse tule toimeen hänen kanssaan, niin joskus vaistot todella ovat oikeassa! Kun tunne on todella epäilyttävä ja tulee sellainen "tää menee vituiksi" juttu, ja mun kohdalla koskee lähinnä työasioita. Ne kerrat, kun olen jättänyt noudattamatta vaistoani, huomaan tekeväni hommaa, mikä ei vaan toimi ja tyyppi on täysin peestä.

Mutta. Rakkaudessa vaistoni ovat olleet niin hanurista, etten luota itseeni juurikaan enää. Jostain syystä olen todella yrittänyt muka katsoa ja varoa, mutta hälytyskelloni eivät vaan soi koskaan jos kyse on rakkaudesta, ja jos yrittävät, se kestää niin nanosekunnin, että ei siitä hyötyä ole. Työn suhteen, sellaisten asioitten suhteen, mihin ei liity oma ihastus, tai jos sen tyrmään (siis runnon vaan ihastuksen tunteen pois) nään asiat todella selkeästi, ja olen käsittämättömän tarkkavaistoinen. Etenkin verrattuna siihen, että jos joku tuntuu siltä "todella tutulta" ja "heti omalta", voin suoriltaan alkaa juoksemaan: väärää pukkaa.

Totta, lapsuuteni on täysin turvaton, vanhempieni suhde sairas ja niin on ollut omatkin suhteeni. Vaikka miten yritän katkaista, tiedostaa, opetella... Nyt ehkä olen oppinut... Kun olen ollut vuosia yksin. Mutta työssä olen hyvä. Yleensä ihmisten suhteen tarkka. Työpaikkaromansseihin olen haksahtanut kaksi kertaa, molemmat tietty päin helvettiä ja en koskaan enää sekoita työtä ja romanssia, vaan kylmästi työ työnä. Nykyään työ on suuri rakkauteni, ihmistä en osaa rakastaa eikä ihminen rakasta minua. Rakastan siis työtäni. Ja ihmisiä työssäni. Työssäni voin luottaa näkemyksiini, osaamiseeni ja ihmistuntemukseeni.

Mutta näin toimii minulla vaistot. Niihin olen voinut luottaa. Missä sinun vaistosi toimii ja miksi luulet, että asiat on niin? Onko ihmisellä "vaistoa" ollenkaan mielestäsi, vai onko kaikki säkää ja sattumaa ja lopulta viisaudet jälkiviisastelua?

Mitä sinä voit hoitaa vaistojen varassa vai meneekö koko elämä "fiilispohjalta" ja pelkäätkö erehtyväsi? Otatko ihmisistä selvää vai lasketko epäilysi myös aina todeksi?

Ihmisen vaistot aiheena. Kertokaa omista kokemuksistanne vaistoista tai vaistottomuudesta, olisi kiinnostavaa :)

11

852

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

Olen usein huomannut, että vaistoihin olisi syytä luottaa. Yksityiskohtia en halua ruveta kertomaan, mutta useamman kuin yhden kerran olen tehnyt melkoisen emämokan, kun en ole totellut vaistoani. Yhtään kertaa en muista, että moka olisi tapahtunut jos luotin vaistooni.

Pari kertaa on tapahtunut niin, että olen joutunut selittämättömän kauhuntunteen valtaan, aivan tavalliselta vaikuttavan ihmisen lähellä. Mikään seikka ei ole viitannut siihen, että heitä olisi syytä pelätä. Noissa tilanteissa, en olisi uskaltanut olla noudattamatta vaistoani. Mistään hinnasta en olisi jäänyt ottamaan selvää, oliko vaistoni kenties väärässä.

• ---

Olen samaa mieltä, että noita kauhuntunteita kannattaa uskoa. Olen itse oppinut muutenkin luottamaan vaistooni silloin, kun joku ihminen tuntuu jollain tavalla "väärältä". Yleensä, kun uudessa tapaamassa ihmisessä on ollut jotain epämiellyttävää tai pelottavaakin, ja olen yrittänyt järkeillä itselleni että höpsis, ihan kivahan toi on, niin olen myöhemmin saanut huomata, että ensivaikutelmaa olisi kannattanut kuunnella. Siinä kai ei ole mitään magiaa - ei taida olla muusta kyse kuin että "luemme" alitajuisesti ihmisiä paremmin kuin tiedämmekään. Harva ihminen osaa näytellä täysin erilaista kuin oikeasti on. Jotain sieltä välistä aina pilkottaa.

Ihastumisien tai rakastumisien suhteen sen sijaan en enää luota vaistoihini... olen aina luullut jotain, mitä ei oikeasti ollutkaan :/ Eli siis negatiivisten asioiden suhteen vaistot tuntuvat pelaavan, mutta positiivisten ei. Pöh.

• ap
        --- kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että noita kauhuntunteita kannattaa uskoa. Olen itse oppinut muutenkin luottamaan vaistooni silloin, kun joku ihminen tuntuu jollain tavalla "väärältä". Yleensä, kun uudessa tapaamassa ihmisessä on ollut jotain epämiellyttävää tai pelottavaakin, ja olen yrittänyt järkeillä itselleni että höpsis, ihan kivahan toi on, niin olen myöhemmin saanut huomata, että ensivaikutelmaa olisi kannattanut kuunnella. Siinä kai ei ole mitään magiaa - ei taida olla muusta kyse kuin että "luemme" alitajuisesti ihmisiä paremmin kuin tiedämmekään. Harva ihminen osaa näytellä täysin erilaista kuin oikeasti on. Jotain sieltä välistä aina pilkottaa.

Ihastumisien tai rakastumisien suhteen sen sijaan en enää luota vaistoihini... olen aina luullut jotain, mitä ei oikeasti ollutkaan :/ Eli siis negatiivisten asioiden suhteen vaistot tuntuvat pelaavan, mutta positiivisten ei. Pöh.

Niin, mulla on just toi vikan kappaleen juttu kanssa: negatiivisten asioitten suhteen jotenkin toimii mutta ihastukset ja rakastukset ei tod.! En käsitä, ellei sitten just tää kevyesti teoretisoimani juttu selitä sitä jotenkin... Tai sitten vaan toiveet sekoittaa pään, en tiedä :)

• Luotan vaistoihini vain sellaisissa asioissa, joissa ei ole niin väliä vaikka homma kusahtais. :) Eli en voi sanoa että mulla olis jotain "kuudetta aistia".

Voin kyllä vetää myöhemmin oikeaksi huomaamiani johtopäätöksiä vaikkapa tapaamistani ihmisistä lyhyenkin tutustumisen jälkeen, mutta siinä ei ole kyse vaistosta vaan kokemuksesta ja päättelystä. Ei mene aina nappiin tietty näinkään.

• nöff, nöff

Luotan vaistooni ja toimin aika pitkälle vaiston varassa. Monesti olen saanut karvaasti katua silloin, kun en ole kuunnellut/totellut vaistojani.

• ------

jollei ole sivistyneitä ihmisiä ja on oltava koko ajan varuillaan. Puskissa vaanivat ihmiset, kyllä kai vaisto pahan läsnäolosta varoittaa.
      Normaali elämä on tehty niin jännittäväksi, että jos aina toimii pelon sanelemana, olisi oltava bunkkerissa maan alla.
      Ihmisiä ei valitettavasti voi laskea, paitsi jos tuntee ja osaa lukea jonkun yksinkertaisen henkilön logiikan.
      Joka haluaa täydellistä elämää, on elettävä yksin.
      On kauhean ankaraa sanoa että ensivaikutelma olisi pysyvä, toisaalta on vaikea saada ihmisiä kuorestaan, säilykepurkissa on varmaan tukala olla, et saa silti sitä auki.
      Istuin ravintolassa silloisen ystäväni ja hänen miespuolisen tuttavansa kanssa. He olivat sopineet, että suututtavat jollain sanomisella, oletettavasti menen pois. Ulkona odotti kaveri, jonka piti pahoinpidellä minut. Hillitsin itseni, ja menimme samalla autolla kotiin. Sitten he keskustelivat keskenään: "Kauheaa ettei se edes mitään sano". Kuulin vahingossa.
      Olen nainen, herkkävaistoinen.

• ovat vähän eri asioita. Varsinaiset vaistot ovat ihmisellä ”rappeutuneet”, eli meidän kykymme oppia on niin kehittynyt. Kuten vaikka Wikipediassa on määritelty; ”Vaisto on elävien olentojen (lajin) sisäänrakennettuja taipumuksia… Esimerkkejä vaistoista ovat itsesäilytysvaisto, lisääntymisvaisto, muuttovaisto sekä vastasyntyneen imemis- ja tarrautumisvaisto…” ja intuitiosta taas että se on tiedostamatonta tietoa.

Eli sitä oppii ja havainnoi kaikennäköistä vaikkei itse aina niin tiedostakaan. Sitten sitä tietoa käyttää ikään kuin ”vaistomaisesti”. Toisilla on vähän herkempi tuo ”tutka”, he keräävät tietoa enemmän joko ihan kiinnostustaan tai kokemuksen myötä.

Itse toimin ihmisten parissa, jolloin vuosien saatossa on kehittynyt tietynlainen ”vaisto”. aina ei pysty sanomaan miksi joku asia tuntuu tietyltä, ehkä jonkun ajan päästä. Sanatonta viestintää kun joutuu opettelemaan, niin tulee laitettua yhtä ja toista jo automaattisesti merkille. Kai se sitten ilmenee intuitiivisena tietona.

Vähemmän tieteellisiä ovat sitten ennakkoaavistukset ja ennakolta näkeminen. Uskon että jonkinlainen kyky ihmisellä on (ei ehkä sentään voi ennustajana toimia) ja tuo kyky vain sammuu tässä nykyajan kiireessä ja tohottamisessa. Näitä kokemuksia minulla on joitakin. Suhtaudun kyllä niihin varauksellisesti, joskin joitakin vuosia pitämäni päiväkirja todentaa aika monta tapausta. Ehkä tiede tulevaisuudessa selvittää tämänkin ilmiön.

• kuitenkaan.

Luotan ehdottomasti vaistoihin. Lisäksi jotenkin ajattelen, että vaikka en sanallisesti pysty kaikkea ilmaisemaan, "vaisto" on jotain sisäsyntyistä oppimista, joka on selitettävissä lopulta. Eläimetkin vaistoavat vaaran ja toimivat vaiston mukaan lähes aina niin kuin pitää.

Vaikeinta on ollut silloin, kun vaisto on sanonut jotakin ihmisestä, myöhemmin on täytynyt kuitenkin unohtaa vaistot ja esimerkiksi olosuhteiden pakosta muuttaa ajatuksiaan, siitä on seurannut lähes aina ongelmia. Ja toisinpäin niin, että kun ongelmia on tullut, tulee mieleen, että minähän tiesin ja arvasin ja olisi pitänyt tietää heti. Ennakkoluulot ovat valitettavan usein tosia.

Olen yrittänyt järkeillä liikaa asioita elämässä. Kun kaikki alkoi olla tarpeeksi huonosti ajattelin, että antaa virran sitten viedä. Ja jotenkin on ollut paljon helpompaa.

Vaiston äänen vaan monesti hiljentää. Eikä luota siihen, että selviäisi ilman ihmisiä. Sitten ajautuu esimerkiksi vääränlaisten ihmisten seuraan.

• luotan siihenkin

lisäksi uskon ensivaikutelmaan ja tässä ajattelen niin, että minulla on aika realistinen ensivaikutelma. Erikseen on ne, jotka antaa esimerkiksi ulkonäön tai käytöksen hämätä eikä näe asioiden läpi.
        Ajattelen, että matelijan aivot, pikkuaivoni, ovat sen verran oppineet ja viisaat, että ne tietävät ja ilmoittavat milloin asiat ei ole niinkuin pitää. Eikä sitä tarvitse etukäteen miettiä, että mikä on vialla, mutta jälkikäteen sen monesti huomaa, että se äänensävy, tai se tietty ilme tai asento tiettynä hetkenä, eikä ne yllätä.

• ap
        luotan siihenkin kirjoitti:

lisäksi uskon ensivaikutelmaan ja tässä ajattelen niin, että minulla on aika realistinen ensivaikutelma. Erikseen on ne, jotka antaa esimerkiksi ulkonäön tai käytöksen hämätä eikä näe asioiden läpi.
        Ajattelen, että matelijan aivot, pikkuaivoni, ovat sen verran oppineet ja viisaat, että ne tietävät ja ilmoittavat milloin asiat ei ole niinkuin pitää. Eikä sitä tarvitse etukäteen miettiä, että mikä on vialla, mutta jälkikäteen sen monesti huomaa, että se äänensävy, tai se tietty ilme tai asento tiettynä hetkenä, eikä ne yllätä.

Niin, mulla ei ensivaikutelma ole aina pitänyt paikkaansa... No, tosin vaan kerran. Lisäksi minusta itsestäni ihmiset repii ihan ihmeellisiä päätelmiä. Tuntuu, että minusta jostain syystä ihmiset saavat sen kuva, mikä heidän sen hetkiseen mielentilaansa sattuu sopimaan, eikä kovinkaan moni tunne minua ollenkaan! Eli heidän vaistonsa tai lukemisensa menee ainakin monesti aivan pyllylleen, - ja sen on aika moni kyllä joutunut tunnustamaankin.
        Sekin on hassu juttu. Pistää vaan itsen miettimään, että paljonkohan sitä lukee juttuja väärin ja miten väärin...

Tosin mä olen ihminen jonka ulkoinen olemus on hyvin, hyvin ristiriidassa normeihin, oletuksiin ja totuttuihin asioihin :)

• mä luotan

enemmän logiikkaan-> päättelykykyyn.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      247
      10802
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      127
      6923
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5583
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      4870
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      40
      4134
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3649
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3454
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3382
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      20
      2829
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      56
      2617
    Aihe