Mitä bensaa toyotaan?

ray2

Eli ostin hiljattain 1.6l vm.89 olevan toyota corollan ja nyt on tankkauksen aika mutta mitä bensaa siihen laitetaan 95 vai 98?

9

8890

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A92

      Ihan kumpaa vaan.

    • asjlaieiwjerwa

      ettet tiedä mitä sinne tankkiin oli ennestään tuupattu? velipoika ainaki tankkaa vastaavaan omaansa 95. ei pitäis olla mitää merkitystä. jos ny oikein varman päälle haluaa ottaa niin tankki mahdollisimman tyhjäksi ja sitte sitä 95 sisään. ja sitte vaan brum-brum.

      • kaara

        95e kelepaa hyvin siihen


      • 33113
        kaara kirjoitti:

        95e kelepaa hyvin siihen

        98E:kin kelpaa hyvin


    • Nykyään diesel

      "Ferraribensaa" eli Shellin V-Poweria. Oktaaniluku yli 99. Ei se autostasi rakettia tee, mutta kulutus voi olla aavistuksen alhaisempi. Hintaero on kyllä iso, 95.een 9 snt/l kalliimpaa ja 98:iin 6 snt/l. Pitäisi olla tehokkain bensa, mitä myynnissä on, paras hyöty korkeapuristeisissa/ahdetuissa moottoreissa. Kansankielellä voisi asiaa kuvata, että voi valita (makuasia), ajaako keskioluella (95) vaiko kossulla (V-Power). Eroja niissäkin on sisällöltään ja hinnaltaan.

      • mmakine

        Ei taida '89 Toyotassa olla ruiskua ja nakutuksentunnistinta ja puristussuhdekin on varmaan aika matala. Eli se ei saa korkeaoktaanisesta polttoaineesta yhtään mitään etua.


    • Namulaari

      Noillahan ei ole eroa kuin se, että oktaaniluku (e95) n hieman korkeampi. Muuta eroa niissä tuskin on. kulustus pienenee on huhupuhetta. ja mainittakoon, että bensiini kestää n. 3 kuukautta, jonka jälkeen syttymisherkkyys alkaa kadota eli se väljehtyy.

      • Lude77

        Etanolimäärä mm. vaikuttaa kulutukseen. Etanolin energiasisältö on 30% pienempi kuin bensan. Ysivitosessa on 5 tilavuusprosenttia etanolia, V-Powerissa nolla. Eli kulutus tietystikin pienenee jos kuormitus on sama.

        Sen tiedän, että V-Powerin lisäaineistus on muutamaa kertaluokkaa stydimpi kuin niiden ysivitosessa. Missä se on vähintäänkin samaa tasoa kuin muilla. Eli lisäaineistuksen tuomat edut kertautuvat.

        Se oktaaniluku vaikuttaa myös matalapuristeisissa kun konetta kuormitetaan esim. kiihdytyksessä. Ei pyri nakuttamaan niin helposti (oli sitten nakutunnistin taio perinteinen sytkäri).


      • mmakine
        Lude77 kirjoitti:

        Etanolimäärä mm. vaikuttaa kulutukseen. Etanolin energiasisältö on 30% pienempi kuin bensan. Ysivitosessa on 5 tilavuusprosenttia etanolia, V-Powerissa nolla. Eli kulutus tietystikin pienenee jos kuormitus on sama.

        Sen tiedän, että V-Powerin lisäaineistus on muutamaa kertaluokkaa stydimpi kuin niiden ysivitosessa. Missä se on vähintäänkin samaa tasoa kuin muilla. Eli lisäaineistuksen tuomat edut kertautuvat.

        Se oktaaniluku vaikuttaa myös matalapuristeisissa kun konetta kuormitetaan esim. kiihdytyksessä. Ei pyri nakuttamaan niin helposti (oli sitten nakutunnistin taio perinteinen sytkäri).

        95E:ssä ja 98E:ssä saa olla etanolia 5% mutta ei ole pakko olla. Eli kuluttaja ei voi tietää bensiinin etanolipitoisuutta. Ilmailu-lehti selvitti sitä pari vuotta sitten kun teki juttua autobensan käytöstä lentokoineissa. Saivat silloin selville sen että ainoa jonka myyjä lupaa varmasti olevan etanoliton on V-Power.

        Ja nakutuksesta: Perinteinen sytytys säädetään sille polttoaineelle mitä siinä ajateltiin käyttää. Joten jos se on säädetty 95E:lle, se ei kyllä pysty hyödyntämään korkeampioktaanista polttoainetta mitenkään.

        Tästä päästiinkin asiasta mukavasti toiseen: Minulla oli joskus E-Kadett jossa oli oktaaninvalitsin, siitä piti kääntää piuhan päässä oleva palikka asentoon 95 tai 98 riippuen siitä kumpaa ajatteli tankata. Koneessa oli kaasutin ja elektroninen sytytys ilman nakutuksentunnistinta. Palikan käännön vaikutus alavääntöön oli dramaattinen ja jopa koneen käyntiääni muuttui.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe