Seinäjoelle valmistui viime vuonna tie Kuortaneentieltä Vaasantielle. Tie ylitti peltolakeuden joka on vanhaa
Paukanevan aluetta. Tieurakan kustannusarvio oli 11 milj.€, josta viiden sillan osuus oli 4 milj.€. Uuden tien pituus raviradalta vaasantielle on n. 5 km. Oikaisu-uoman silta , pituus 120m maatuelta maatuelle neljällä välituella maksoi vähän yli miljoonan, siihen kuuluu sillan molempiin päihin paalulaatat, joka nostaa hintaa.
Kunnollisen tienteko on kallista, siitä en tiedä paljoa , olen sillanrakentaja.
Kangas-Kauhava
63
1010
Vastaukset
- lakeudelta
ja kuinka hienoa on ajaa tätä kyseistä tietä, ihaille tasaista lakeutta, latoja mitä on jäljellä! Saataisiin vaan silta tuohon Kangas-Annala välillekkin niin pääsisi ihailemaan upeaa lakeusmaisemaa jota on nyt alattu kansallismaisemaksikin kutsua! Ja pääsisi paremmin bongailemaan linnustoa! Aina tiet jotka on tehty niin ovat tulleet ajetuiksi?!! Siltaa ja tietä odottaen!
- tätäkin
Haloo nyt vähän tähän tiestöihannointiin. Tällä logiikalla kaikkien kansallismaisemien ja luonnonpuistojen ja ylipäätään merkittävien luontokohteiden ääreen pitäisi päästä autolla. Voi hyvää päivää tätä lyhytnäköistä ajattelua. Kun ainut peruste koko sillalle ja tielle on se, että kun se nyt tuli laitettua liittymissopimukseen niin se on pakko tehdä, niin heikoilla mennään.
Eilen tuli häjyistä ohjelmaa teemalta. Siinäkin kuvattiin lakeutta ja alajokea. Komiaa oli. Annetaan sen olla komiana jatkossakin. Eikä nyt heitetä sitä populismia että "uudelta tieltä ja sillalta sitä alajokea on oikein hyvä ihailla..." Sama kuin tehtäsiin Grand Canyonin läpi päällystetty tie tai vaikka silta. "Sieltähän sen oikein hyvin näkee.." Jos joen toisella puolella olisi metropoli ja toisella puolella samanlainen, niin silta ja tie olisi olluut tosiasia jo kauan aikaa. Kun näin ei ole, ei sellaista väkisin pidä siihen tehdä. - Eija Kiviharju-Ketol
Latoja toivottiin lisääntyvän lakeusmaisemaan.
ELY:n ei ole antanut lupaa sillan mitoitukseen, vain lausunnon.
Lausunto tulee ottaa huomioon lupakäsittelyssä.
Länsi-Suomen myöntämä vesioikeus on vanhentunut 1997.
3.9.2009 annettua tulvasuojelujärjestelmää ei saa vaarantaa ( LSU 2009-V-57)
Silta vaatii vesilain mukaisen luvan, sitä ei ole haettu.
Joen poikkileikkaisua ei saa kaventaa.
Tien on oltava 3 metriä peltoa ylempänä.
1.4.2006 Suomi on sitoutunut 18 artiklan sopimukseen, koskien kansallismaiseman suojelua.
Sama artikla sitoo myös Suomea vaalimaan ja kannustamaan kansalaisia osallistumaan päätösten tekoon.
Päättäjien jotka jättivät saapumatta tilaisuuten olisi ehkä aika tarkistaa Suomen tekemät sopimukset erilaisten asioiden suhteen.
Ym, Ym.
Valta kun ei ole nykyään Suomella vaan EU:lla. Valitettavasti.
Tässä vain jokunen esimerkki lain vaatimista asioista.
Toivottavasti rakennustoimikunta ottaa huomioon myös lain siltaa ja tietä suunnitellessaan. - kökkäköykkä
Eija Kiviharju-Ketol kirjoitti:
Latoja toivottiin lisääntyvän lakeusmaisemaan.
ELY:n ei ole antanut lupaa sillan mitoitukseen, vain lausunnon.
Lausunto tulee ottaa huomioon lupakäsittelyssä.
Länsi-Suomen myöntämä vesioikeus on vanhentunut 1997.
3.9.2009 annettua tulvasuojelujärjestelmää ei saa vaarantaa ( LSU 2009-V-57)
Silta vaatii vesilain mukaisen luvan, sitä ei ole haettu.
Joen poikkileikkaisua ei saa kaventaa.
Tien on oltava 3 metriä peltoa ylempänä.
1.4.2006 Suomi on sitoutunut 18 artiklan sopimukseen, koskien kansallismaiseman suojelua.
Sama artikla sitoo myös Suomea vaalimaan ja kannustamaan kansalaisia osallistumaan päätösten tekoon.
Päättäjien jotka jättivät saapumatta tilaisuuten olisi ehkä aika tarkistaa Suomen tekemät sopimukset erilaisten asioiden suhteen.
Ym, Ym.
Valta kun ei ole nykyään Suomella vaan EU:lla. Valitettavasti.
Tässä vain jokunen esimerkki lain vaatimista asioista.
Toivottavasti rakennustoimikunta ottaa huomioon myös lain siltaa ja tietä suunnitellessaan.helvetissä olivat Kauhavan keskustalaiset valtuutetut? Pari kokoomuslaista oli uskaltautunut paikalle.
- kuopattuna
kökkäköykkä kirjoitti:
helvetissä olivat Kauhavan keskustalaiset valtuutetut? Pari kokoomuslaista oli uskaltautunut paikalle.
kuopassa orottelemassa avustuksia.
- keppivaari
kökkäköykkä kirjoitti:
helvetissä olivat Kauhavan keskustalaiset valtuutetut? Pari kokoomuslaista oli uskaltautunut paikalle.
Olisi mielenkiintoista tietää, ketkä osallistuivat tällaiseen lainmukaisen päätöksenteon ulkopuolella populisti-ompeluseuraan. Etten vain heitä äänestäisi.
- olin siellä minäkin
keppivaari kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää, ketkä osallistuivat tällaiseen lainmukaisen päätöksenteon ulkopuolella populisti-ompeluseuraan. Etten vain heitä äänestäisi.
Olin läsnä tilaisuudessa ja kyllä niin harvinaisen kesken silta- ja tieasia on, ettei mitään määrää. Kaikki on ilmassa eikä mitään kunnon suunnittelua ole tehty. Menot on puheissa mitoitettu niin alakanttiin, että idioottikin ymmärtää, että paljon on pantava lisää. Asioista päättäneet valtuutetut ovat tehneet päätöksensä tosiasioista juurikaan mitään tietämättä. Hyvin myyty. Harvinaisen hölmöä hommaa Kauhava-nimisessä hölmölässä - ja kansa maksaa. Herätkää jo unestanne.
- 17+2
kökkäköykkä kirjoitti:
helvetissä olivat Kauhavan keskustalaiset valtuutetut? Pari kokoomuslaista oli uskaltautunut paikalle.
Ilkassa puheenjohtajia oli haastateltu ja poissaolon syy löytyy vastauksista. Varapuheenjohtaja puhuu toteutusvaiheessta, josta ei ole enää tarpeen keskustella. Tietääkseni vasta on aloitettu suunnittelu, luvat haetaan sitten suunnitelmien valmistuttua, jolloin joka tapauksessa joudutaan antamaan vastaukset niihin auki oleviin asioihin, joista asiantuntijat eilen puhuivat. Aina on vaihtoehtoja, mm prof Ylikankaan esittämä puolta lyhyempi yhteys Löyhinki-Saarimaa, joka ohittaa tärkeän lintualueen tai sitten Ikolankylän kohdasta vedetty linjausvaihtoehto.
Jossain päin maailmaa nämä perusasiat selvitetään muutaman linjausvaihtohdon välillä ennenkuin ruvetaan puhumaan toteutusvaiheessta. Sitä on niin helppoa olla jääräpää ja lyödä päätään seinään veronmaksajien rahoilla. - leppikytö
kökkäköykkä kirjoitti:
helvetissä olivat Kauhavan keskustalaiset valtuutetut? Pari kokoomuslaista oli uskaltautunut paikalle.
kepulaaset on katsos senverran fiksua porukkaa että ne ei anna näiden hihhulien narrata itseään!
- p+p
17+2 kirjoitti:
Ilkassa puheenjohtajia oli haastateltu ja poissaolon syy löytyy vastauksista. Varapuheenjohtaja puhuu toteutusvaiheessta, josta ei ole enää tarpeen keskustella. Tietääkseni vasta on aloitettu suunnittelu, luvat haetaan sitten suunnitelmien valmistuttua, jolloin joka tapauksessa joudutaan antamaan vastaukset niihin auki oleviin asioihin, joista asiantuntijat eilen puhuivat. Aina on vaihtoehtoja, mm prof Ylikankaan esittämä puolta lyhyempi yhteys Löyhinki-Saarimaa, joka ohittaa tärkeän lintualueen tai sitten Ikolankylän kohdasta vedetty linjausvaihtoehto.
Jossain päin maailmaa nämä perusasiat selvitetään muutaman linjausvaihtohdon välillä ennenkuin ruvetaan puhumaan toteutusvaiheessta. Sitä on niin helppoa olla jääräpää ja lyödä päätään seinään veronmaksajien rahoilla.mainitut Liinaman puheet ällityttävät. Eilisessä tilaisuudessahan kävi ilmi, miten vähän tietoa - kenelläkään - on olemassa koko projektista. Suunnittelusta ja luvista nyt puhumattakaan. Mutta kuten tilaisuuden juontaja lopuksi sanoi: joka tietoa lisää, se tuskaa lisää. Paras pysyä poissa tilaisuuksista, joissa on aisantuntemusta paikalla.
- synkän virran....
leppikytö kirjoitti:
kepulaaset on katsos senverran fiksua porukkaa että ne ei anna näiden hihhulien narrata itseään!
Seinäjoen pohjoiselle ohitustielle tehtiin 5 siltaa.
Kukaan ei antaisi nyt tietä pois. - toiskasta
synkän virran.... kirjoitti:
Seinäjoen pohjoiselle ohitustielle tehtiin 5 siltaa.
Kukaan ei antaisi nyt tietä pois.miljoonia siltoja ja teitä, joista ei luovuttaisi. Pointtihan ei ole siinä. Ajattele lisää!
- c+c
p+p kirjoitti:
mainitut Liinaman puheet ällityttävät. Eilisessä tilaisuudessahan kävi ilmi, miten vähän tietoa - kenelläkään - on olemassa koko projektista. Suunnittelusta ja luvista nyt puhumattakaan. Mutta kuten tilaisuuden juontaja lopuksi sanoi: joka tietoa lisää, se tuskaa lisää. Paras pysyä poissa tilaisuuksista, joissa on aisantuntemusta paikalla.
Olihan siälä "asiantuntioota" pöntisestä lähtien.Toi normaalin tervehdyksensä juhlivalle yhteisölle.
Koko sakki asiantuntioota oli jollain tavalla asianosaasiaVeli " puukkoo" viitlaasta lähtien.Sitä ei kuntaliitokses Vantaalta käsin, uuden kunnan nimi miällyttäny.
Kovasti hualta kannettihin poismenneistä ladoosta.Saa nähdä värkkääkö tua porukka EU latodidektiivin
joka pakottaa joka salaojitetulle pellolle,määrätyn määrän latoja.
Onhan se komiaa kattottavaa, kun kansallismaisemaa muutenkin entisöödähän.Ensimääseksi pitää purkaa tuluvapenkerehet,ei ne missään nimessä kuulu alakuperääsehen luantohon,vesijättömaan täytyy vapaasti levitä linnuulle.
Tästä kokouksesta lähtien täytyy Kauhavan ja Lapuan kuntien alueella kieltää kaikki uudisrakentaminen ja peruskorjaus tämän kansallismaisema vaikutusalueella.Pöntinenkin oli nähädäkseni sitä ajamas.Vai oliko se ääniä kalastamas vai osakuntaliitosta tekemäs.
Ottaa ny noiden motiiveista selevää. - Jokirannan Matti
toiskasta kirjoitti:
miljoonia siltoja ja teitä, joista ei luovuttaisi. Pointtihan ei ole siinä. Ajattele lisää!
Sillan vastustajat tietävät kyllä, että silta ja tie on erittäin tarpeellisia ja kovasti käytetyjä muutaman vuoden kuluttua. Siinä se ongelma onkin. Ko kylissä muutama äänekäs halajaa Lapualaiseksi ja uusi tie vie kylät niin kiinteäksi osaksi Kauhavaa, että kukaan ei enää sen jälkeen ota tosissaan heidän vaatimuksiaan lapualaisuudesta.
Uuden sillan ja tien teon jälkeen Kankaan kylästä on paljon lyhyempi Kauhavan keskustaan kuin Lapuan keskustaan, sama matka kuin Ylihärmän keskustaan. Tieyhteyden valmistuttua sen nykyiset vastustajat saa hölmön maineen kun ko tien hyöty ja tarpeellisuus selviää jokaiselle.
Tie ja silta maksaa mutta hinta jakaantuu erittäin pitkälle aikaa ja tie hyödyttää asukkaita ja yrityksiä niin, että se on varmasti taloudellisesti erittäin kannattava kunnallekin. Ko kylille se on elinehto, joka saattaa estää niiden näivettymisen lähitulevaisuudessa. - peipuunen
Jokirannan Matti kirjoitti:
Sillan vastustajat tietävät kyllä, että silta ja tie on erittäin tarpeellisia ja kovasti käytetyjä muutaman vuoden kuluttua. Siinä se ongelma onkin. Ko kylissä muutama äänekäs halajaa Lapualaiseksi ja uusi tie vie kylät niin kiinteäksi osaksi Kauhavaa, että kukaan ei enää sen jälkeen ota tosissaan heidän vaatimuksiaan lapualaisuudesta.
Uuden sillan ja tien teon jälkeen Kankaan kylästä on paljon lyhyempi Kauhavan keskustaan kuin Lapuan keskustaan, sama matka kuin Ylihärmän keskustaan. Tieyhteyden valmistuttua sen nykyiset vastustajat saa hölmön maineen kun ko tien hyöty ja tarpeellisuus selviää jokaiselle.
Tie ja silta maksaa mutta hinta jakaantuu erittäin pitkälle aikaa ja tie hyödyttää asukkaita ja yrityksiä niin, että se on varmasti taloudellisesti erittäin kannattava kunnallekin. Ko kylille se on elinehto, joka saattaa estää niiden näivettymisen lähitulevaisuudessa.sama matka eli noin 15 km, Ylihärmään 10 km, Hellanmaan kautta Lapualle 20 km. Täällä on monta kertaa kysytty, kuinka moni Kankaalta käy tällä hetkellä Kauhavalla töissä tai Kauhavalta Kankaalla tai Hellanmaassa. Vastausta vaan ei ole tullut. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää.
- tirppa1
Jokirannan Matti kirjoitti:
Sillan vastustajat tietävät kyllä, että silta ja tie on erittäin tarpeellisia ja kovasti käytetyjä muutaman vuoden kuluttua. Siinä se ongelma onkin. Ko kylissä muutama äänekäs halajaa Lapualaiseksi ja uusi tie vie kylät niin kiinteäksi osaksi Kauhavaa, että kukaan ei enää sen jälkeen ota tosissaan heidän vaatimuksiaan lapualaisuudesta.
Uuden sillan ja tien teon jälkeen Kankaan kylästä on paljon lyhyempi Kauhavan keskustaan kuin Lapuan keskustaan, sama matka kuin Ylihärmän keskustaan. Tieyhteyden valmistuttua sen nykyiset vastustajat saa hölmön maineen kun ko tien hyöty ja tarpeellisuus selviää jokaiselle.
Tie ja silta maksaa mutta hinta jakaantuu erittäin pitkälle aikaa ja tie hyödyttää asukkaita ja yrityksiä niin, että se on varmasti taloudellisesti erittäin kannattava kunnallekin. Ko kylille se on elinehto, joka saattaa estää niiden näivettymisen lähitulevaisuudessa.kuunteli, niin ei se halunnut kuin pienen vaatimattoman tien. Kauhavalla on hoitamattomia, huonokuntoisia kyläteitä kymmeniä kilometrejä, tästäkö yksi samanlainen lisää.
- rakennan aluuelle
c+c kirjoitti:
Olihan siälä "asiantuntioota" pöntisestä lähtien.Toi normaalin tervehdyksensä juhlivalle yhteisölle.
Koko sakki asiantuntioota oli jollain tavalla asianosaasiaVeli " puukkoo" viitlaasta lähtien.Sitä ei kuntaliitokses Vantaalta käsin, uuden kunnan nimi miällyttäny.
Kovasti hualta kannettihin poismenneistä ladoosta.Saa nähdä värkkääkö tua porukka EU latodidektiivin
joka pakottaa joka salaojitetulle pellolle,määrätyn määrän latoja.
Onhan se komiaa kattottavaa, kun kansallismaisemaa muutenkin entisöödähän.Ensimääseksi pitää purkaa tuluvapenkerehet,ei ne missään nimessä kuulu alakuperääsehen luantohon,vesijättömaan täytyy vapaasti levitä linnuulle.
Tästä kokouksesta lähtien täytyy Kauhavan ja Lapuan kuntien alueella kieltää kaikki uudisrakentaminen ja peruskorjaus tämän kansallismaisema vaikutusalueella.Pöntinenkin oli nähädäkseni sitä ajamas.Vai oliko se ääniä kalastamas vai osakuntaliitosta tekemäs.
Ottaa ny noiden motiiveista selevää.Mihin niitä latoja tarvitaan.Minua huolestuttaa noitten vastustajien ja viertäjien masinoima kansallismaisemaromantisointi.Mikä on ollutta ja mennyttä,sitä ei takaisin saa.
Asun tuon lakeuden laidalla.Kuinka se hörhöily vaikuttaa tulevaisuudessa minun elämiseeni.
Se on täysin mahdolista kuten edellinen kirjoittaja vittasi,lisää rajoituksia ja määräyksiä.
Kenenkä asialla nämä muualta tuotetut henkilöt ovat.
Ei ainakaan paikallisten asukkaiden. - UUtta tiatoo
synkän virran.... kirjoitti:
Seinäjoen pohjoiselle ohitustielle tehtiin 5 siltaa.
Kukaan ei antaisi nyt tietä pois.Jaa, sellaasekko ne on liikennemäärät tuloo Kankaan-Annalan välille. Mistä minne ne kaikki oikeen menöö, jos saadaan yhtä kalliit sillat peltoin keskellä yhtä järkeväksi kun kantatiellä?
- xxx18
UUtta tiatoo kirjoitti:
Jaa, sellaasekko ne on liikennemäärät tuloo Kankaan-Annalan välille. Mistä minne ne kaikki oikeen menöö, jos saadaan yhtä kalliit sillat peltoin keskellä yhtä järkeväksi kun kantatiellä?
vähän oudolta kun tilaasuudes oli puhujat muualta ku Kauhavalta. Lehden mukaan tais olla eniten lapualaasia opettamas mitä rahalla pitääs tehdä. Pöntinen oli sinänsä aivan oikias mutta ei sillen kuulu paskan vertaa mitä me teemmä.
- röhmyjen röhmy
xxx18 kirjoitti:
vähän oudolta kun tilaasuudes oli puhujat muualta ku Kauhavalta. Lehden mukaan tais olla eniten lapualaasia opettamas mitä rahalla pitääs tehdä. Pöntinen oli sinänsä aivan oikias mutta ei sillen kuulu paskan vertaa mitä me teemmä.
tais olla liito-oravan paskoja taskus. En yhtään ihmettelisi.
kohta se tuppaa määräilemähän Kauhavan asiootakin. - Silta!
xxx18 kirjoitti:
vähän oudolta kun tilaasuudes oli puhujat muualta ku Kauhavalta. Lehden mukaan tais olla eniten lapualaasia opettamas mitä rahalla pitääs tehdä. Pöntinen oli sinänsä aivan oikias mutta ei sillen kuulu paskan vertaa mitä me teemmä.
Pöntisen vertaus pallohalliin oli hyvä mutta väärinpäin. Huomattavasti useammalle on hyötyä tiestä ja sillasta kuin jostain hallista!
- Silta!
Jokirannan Matti kirjoitti:
Sillan vastustajat tietävät kyllä, että silta ja tie on erittäin tarpeellisia ja kovasti käytetyjä muutaman vuoden kuluttua. Siinä se ongelma onkin. Ko kylissä muutama äänekäs halajaa Lapualaiseksi ja uusi tie vie kylät niin kiinteäksi osaksi Kauhavaa, että kukaan ei enää sen jälkeen ota tosissaan heidän vaatimuksiaan lapualaisuudesta.
Uuden sillan ja tien teon jälkeen Kankaan kylästä on paljon lyhyempi Kauhavan keskustaan kuin Lapuan keskustaan, sama matka kuin Ylihärmän keskustaan. Tieyhteyden valmistuttua sen nykyiset vastustajat saa hölmön maineen kun ko tien hyöty ja tarpeellisuus selviää jokaiselle.
Tie ja silta maksaa mutta hinta jakaantuu erittäin pitkälle aikaa ja tie hyödyttää asukkaita ja yrityksiä niin, että se on varmasti taloudellisesti erittäin kannattava kunnallekin. Ko kylille se on elinehto, joka saattaa estää niiden näivettymisen lähitulevaisuudessa.Jokirannan Matti sen kertoi hyvin. Mitä väliä sillä on vaikka se maksaa. Mitään ei saa ilman ja kustannukset jakautuu kymmenille vuosille. Vaikka maksais kymmenenmiljoonaa niin se on tarpeellinen silti ja jos se tehdään Saarimaan kautta, se ei palvele enää alkuperäistä tarkoitusta niin hyvin.
- kuultu
Silta! kirjoitti:
Pöntisen vertaus pallohalliin oli hyvä mutta väärinpäin. Huomattavasti useammalle on hyötyä tiestä ja sillasta kuin jostain hallista!
Pöntisellä taitaa olla kohta simpsiöllä suurempia murheita kuin tiehankkeet.
- topikatin poika
kuultu kirjoitti:
Pöntisellä taitaa olla kohta simpsiöllä suurempia murheita kuin tiehankkeet.
Kun opiitta tuntemha Pöntisen. Taisi olla ainut hyvä asia
siälä kokoukses josta tuli Kauhavan alueelle hyätyä. - Kyrsii
peipuunen kirjoitti:
sama matka eli noin 15 km, Ylihärmään 10 km, Hellanmaan kautta Lapualle 20 km. Täällä on monta kertaa kysytty, kuinka moni Kankaalta käy tällä hetkellä Kauhavalla töissä tai Kauhavalta Kankaalla tai Hellanmaassa. Vastausta vaan ei ole tullut. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää.
Kuka saakeli sitä siltaa oikeen kulukoo. Montakos duunaria sitä kankahalta kauhavis käy töis tai päinvastoon. Pitää ruveta vissihin itte tutkimahan. Vai lintusiako siitä vaan kayrähän kattelemas, kun on niin mukavaa. Ja rahanreikiäkö ei muka olisi muuskin ja vähän hyäryllisemmäs kun täs pikkujunnus ja rääpälesillas. Kyllä on jollakin pääs vikaa tai muuten suuruurenhulluja päättäjiä.
- leppiktö
topikatin poika kirjoitti:
Kun opiitta tuntemha Pöntisen. Taisi olla ainut hyvä asia
siälä kokoukses josta tuli Kauhavan alueelle hyätyä.että kuka sitä siltaa käyttää? Aina on tielle ja sillalle käyttäjiä löytyny kun ne vain on saatu tehtyä!
- suhteellisuutta
topikatin poika kirjoitti:
Kun opiitta tuntemha Pöntisen. Taisi olla ainut hyvä asia
siälä kokoukses josta tuli Kauhavan alueelle hyätyä.Pöntinen suorastaan avitti silta-asiaa toiminnallaan ja puheillaan hyvä kun nyt maahanmuuttajat rauhaan. Siinä onkin kokoomusjohdolla vielä päänvaivaa ennen eduskuntavaaleja miten saada mies salonkikelpoiseksi. Mieshän on aina mielenosoituksissa milloin Helsingissä milloin Kauhavalla. Eihän Kauhava mikään lapualaisten maisema ole. Hävittäkköön Lapua ensin sen lakeusmaiseman reunalla olevan Lapuan betonin rakennuksen maisemaa rumentamasta. Kauhava on suurempi kaupunki ja Lapua pitää panna "paras" hankkeen mukaiseen kurii välittömästi ja heti. Kumma että jokin kunta voi hevostella terveydenhuollossa liian pienellä väestöpohjalla, rahat heti pois tuollaisilta ja ruotuun.
- Kysyyypä vaa
suhteellisuutta kirjoitti:
Pöntinen suorastaan avitti silta-asiaa toiminnallaan ja puheillaan hyvä kun nyt maahanmuuttajat rauhaan. Siinä onkin kokoomusjohdolla vielä päänvaivaa ennen eduskuntavaaleja miten saada mies salonkikelpoiseksi. Mieshän on aina mielenosoituksissa milloin Helsingissä milloin Kauhavalla. Eihän Kauhava mikään lapualaisten maisema ole. Hävittäkköön Lapua ensin sen lakeusmaiseman reunalla olevan Lapuan betonin rakennuksen maisemaa rumentamasta. Kauhava on suurempi kaupunki ja Lapua pitää panna "paras" hankkeen mukaiseen kurii välittömästi ja heti. Kumma että jokin kunta voi hevostella terveydenhuollossa liian pienellä väestöpohjalla, rahat heti pois tuollaisilta ja ruotuun.
Miten meinaat ottaa rahat pois?
- No niin!
Silta! kirjoitti:
Pöntisen vertaus pallohalliin oli hyvä mutta väärinpäin. Huomattavasti useammalle on hyötyä tiestä ja sillasta kuin jostain hallista!
Niin, että sillasta enemmän hyötyä nuorisolle ajella kuin aktiivista liikuntaa harrastaville
liikunta/palloiluhalli!!
HALOO!! - Silta!
No niin! kirjoitti:
Niin, että sillasta enemmän hyötyä nuorisolle ajella kuin aktiivista liikuntaa harrastaville
liikunta/palloiluhalli!!
HALOO!!Niin että sillasta hyötyä enemmän kaikille kuin pallohallista. Sitä tarkoitin. Pallohallia ei käytä kuin murto-osa väestä, siltaa varamasti enemmistö, vaikka sitten vaan uteliaisuuttaan. En tarkoita etteikö harrastus ja liikuntapaikkojakin pidä olla, tottakai pitää mutta niitä on jo ennestään paljon. Mm. jokaisella koululla on jonkinlainen sali, jossa pelata ja harrastaa.
- joopa joo
kökkäköykkä kirjoitti:
helvetissä olivat Kauhavan keskustalaiset valtuutetut? Pari kokoomuslaista oli uskaltautunut paikalle.
piilossa ne on!
- Hollollaa
peipuunen kirjoitti:
sama matka eli noin 15 km, Ylihärmään 10 km, Hellanmaan kautta Lapualle 20 km. Täällä on monta kertaa kysytty, kuinka moni Kankaalta käy tällä hetkellä Kauhavalla töissä tai Kauhavalta Kankaalla tai Hellanmaassa. Vastausta vaan ei ole tullut. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää.
kuinka moni tänäpäivänä käyttäisi tietä työmatkallaan. Ei kai kaikki tällä palstalla kirjoittelevat niin epätietoisia asioista ole, ei ainakaan kirjoitelmista päätellen, ettei tuohon osaisi vastata. Siis antakaa vastaus vihdoinkin!
- Kuntoa
Sitähän on hyvä pyöräillä ja katsella maisemia. Ei tarvita autoa eikä siltaa.Kauhavalaiset ja lapualaiset kiertävät nykyisten siltojen kautta keväisin pyöräilykisassaan. Niin sitä pitää!
- maisemapalvontaa
rakennan aluuelle kirjoitti:
Mihin niitä latoja tarvitaan.Minua huolestuttaa noitten vastustajien ja viertäjien masinoima kansallismaisemaromantisointi.Mikä on ollutta ja mennyttä,sitä ei takaisin saa.
Asun tuon lakeuden laidalla.Kuinka se hörhöily vaikuttaa tulevaisuudessa minun elämiseeni.
Se on täysin mahdolista kuten edellinen kirjoittaja vittasi,lisää rajoituksia ja määräyksiä.
Kenenkä asialla nämä muualta tuotetut henkilöt ovat.
Ei ainakaan paikallisten asukkaiden.Jokitien varressa joen rannalla on latoja, jotka pitäisi ehdottomasti purkaa pois rumentamasta. Ne ei oo enää latoja, vaan raatoja. Myöskin heinäseipäät, jotka on pystys heinien kanssa kesät/talvet, näyttää lähinnä naurettavalta.
Matkan varrella näkyy epämääräinen pelto, joka näyttää lähinnä jäätyneeltä hamppuviljelmältä. Tämä kaikki Lapuan puolella, joten sielläkin riittäisi tekemistä tämän palvotun maiseman parantamiseksi.
Sitten kun siellä on asiat hoidettu paikallisesti kuntoon mallikelpoisesti niin sitten vinkit kansallismaiseman säilyttämiseksi ovat uskottavia. - Tehosellaista?
maisemapalvontaa kirjoitti:
Jokitien varressa joen rannalla on latoja, jotka pitäisi ehdottomasti purkaa pois rumentamasta. Ne ei oo enää latoja, vaan raatoja. Myöskin heinäseipäät, jotka on pystys heinien kanssa kesät/talvet, näyttää lähinnä naurettavalta.
Matkan varrella näkyy epämääräinen pelto, joka näyttää lähinnä jäätyneeltä hamppuviljelmältä. Tämä kaikki Lapuan puolella, joten sielläkin riittäisi tekemistä tämän palvotun maiseman parantamiseksi.
Sitten kun siellä on asiat hoidettu paikallisesti kuntoon mallikelpoisesti niin sitten vinkit kansallismaiseman säilyttämiseksi ovat uskottavia.taitaa ollakin tuo kuvaamasi maisema. Esimerkiksi Hollannissa ei näy roskia ja rikkaruohoja, sillä ne on kasvimyrkyillä hävitetty. Ei se maisema ainakaan kansallismaisemalta näytä. Vähän sellaisia kakspiippuisia juttuja nämä...
- jjjjjjjjjj
suhteellisuutta kirjoitti:
Pöntinen suorastaan avitti silta-asiaa toiminnallaan ja puheillaan hyvä kun nyt maahanmuuttajat rauhaan. Siinä onkin kokoomusjohdolla vielä päänvaivaa ennen eduskuntavaaleja miten saada mies salonkikelpoiseksi. Mieshän on aina mielenosoituksissa milloin Helsingissä milloin Kauhavalla. Eihän Kauhava mikään lapualaisten maisema ole. Hävittäkköön Lapua ensin sen lakeusmaiseman reunalla olevan Lapuan betonin rakennuksen maisemaa rumentamasta. Kauhava on suurempi kaupunki ja Lapua pitää panna "paras" hankkeen mukaiseen kurii välittömästi ja heti. Kumma että jokin kunta voi hevostella terveydenhuollossa liian pienellä väestöpohjalla, rahat heti pois tuollaisilta ja ruotuun.
se kauhava vielä lapuaan liittyy kun tuo teitin kuntaliitos hajuaa 1.5 vuaren päästä eli 1.1 2013 on taas ala-ja ylihärmä, kortesjärvi ja lapuaanliittyvä kauhava. sano mun sanoneen.
saatta sitten kulukia lapualla asioolla.poliisia ja terveyskeskusta kattomas. jäähallikin on lapualla kunnos. ei oo ku poliisiasema märänny mutta se teherähä uus. lasketella saatta ja käyrä viinakaupas. lentokenttää ei ooo mutta sieltä kauhavalta on niin vähä lentoja jotta ei se haittaa. - xxx-ö
Hollollaa kirjoitti:
kuinka moni tänäpäivänä käyttäisi tietä työmatkallaan. Ei kai kaikki tällä palstalla kirjoittelevat niin epätietoisia asioista ole, ei ainakaan kirjoitelmista päätellen, ettei tuohon osaisi vastata. Siis antakaa vastaus vihdoinkin!
Käyttäisin. Työn ei tarvitse olla Kauhavalla. Se voi olla myös Lapualla,Seinäjoella,järviseudulla tai missä tahansa.Kysyisin puolestani, onko työmatka ainoa tärkeä pointti tässä asiassa? Mutta kun kysyit niin vastaus on:käyttäisin.
- Niiii-in
xxx-ö kirjoitti:
Käyttäisin. Työn ei tarvitse olla Kauhavalla. Se voi olla myös Lapualla,Seinäjoella,järviseudulla tai missä tahansa.Kysyisin puolestani, onko työmatka ainoa tärkeä pointti tässä asiassa? Mutta kun kysyit niin vastaus on:käyttäisin.
Kiitos vastauksesta.
- Yksi :)
Niiii-in kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
No vihdoinkin joku vastasi. Kiitos. Vai että yksi käyttää. Hyvä, että tämäkin asia tuli sitten selvitetyksi. Ihme vaan, että se piti selvittää täällä juorupalstalla eikä ole tullut ilmi jo muuallakin suuremmissa päättäjäpiireissä.
Yksi. No, pitäähän sitä silta olla. - oncnii
Yksi :) kirjoitti:
No vihdoinkin joku vastasi. Kiitos. Vai että yksi käyttää. Hyvä, että tämäkin asia tuli sitten selvitetyksi. Ihme vaan, että se piti selvittää täällä juorupalstalla eikä ole tullut ilmi jo muuallakin suuremmissa päättäjäpiireissä.
Yksi. No, pitäähän sitä silta olla.kysyn: Mikä määritellään tässä tapauksessa työmatkaksi? Onko se päivittäin kohteesta A kohteeseen B ja takaisin kuljettava matka? Voisiko se olla myös sitä, että henkilöt ajaa esim. työkseen autoa, jolloin kohde A ja B ovat milloin missäkin. Voisiko työmatkaa olla Poliisin tai ambulanssin piipahdukset? Pohditaampa sitä.
- Palstailee
oncnii kirjoitti:
kysyn: Mikä määritellään tässä tapauksessa työmatkaksi? Onko se päivittäin kohteesta A kohteeseen B ja takaisin kuljettava matka? Voisiko se olla myös sitä, että henkilöt ajaa esim. työkseen autoa, jolloin kohde A ja B ovat milloin missäkin. Voisiko työmatkaa olla Poliisin tai ambulanssin piipahdukset? Pohditaampa sitä.
Jos poliisi ajelee Kankaalle (ja saisi ajellakin), se tulee Lapualta ja ajelee kohti Ylihärmää tai päinvastoinkin. Lapualta voi ajella Kauhavalle ja sieltä Härmiin. Ei siinä uutta siltaa tarvita. Eikä muutaman reisun tähden kyllä kannata ruveta siltaa tekemään. Samoin ajavat ambulanssitkin ja toivottavasti edelleenkin hyvin harvoin.
- vähäblondi
Palstailee kirjoitti:
Jos poliisi ajelee Kankaalle (ja saisi ajellakin), se tulee Lapualta ja ajelee kohti Ylihärmää tai päinvastoinkin. Lapualta voi ajella Kauhavalle ja sieltä Härmiin. Ei siinä uutta siltaa tarvita. Eikä muutaman reisun tähden kyllä kannata ruveta siltaa tekemään. Samoin ajavat ambulanssitkin ja toivottavasti edelleenkin hyvin harvoin.
sillalla ei siis ole mitään virkaa. Onkohan se tässä nyt päätetty?
- Varapuhpuh
vähäblondi kirjoitti:
sillalla ei siis ole mitään virkaa. Onkohan se tässä nyt päätetty?
Asia on loppuhun käsitelty.
- Yksinkertaasta
Jokirannan Matti kirjoitti:
Sillan vastustajat tietävät kyllä, että silta ja tie on erittäin tarpeellisia ja kovasti käytetyjä muutaman vuoden kuluttua. Siinä se ongelma onkin. Ko kylissä muutama äänekäs halajaa Lapualaiseksi ja uusi tie vie kylät niin kiinteäksi osaksi Kauhavaa, että kukaan ei enää sen jälkeen ota tosissaan heidän vaatimuksiaan lapualaisuudesta.
Uuden sillan ja tien teon jälkeen Kankaan kylästä on paljon lyhyempi Kauhavan keskustaan kuin Lapuan keskustaan, sama matka kuin Ylihärmän keskustaan. Tieyhteyden valmistuttua sen nykyiset vastustajat saa hölmön maineen kun ko tien hyöty ja tarpeellisuus selviää jokaiselle.
Tie ja silta maksaa mutta hinta jakaantuu erittäin pitkälle aikaa ja tie hyödyttää asukkaita ja yrityksiä niin, että se on varmasti taloudellisesti erittäin kannattava kunnallekin. Ko kylille se on elinehto, joka saattaa estää niiden näivettymisen lähitulevaisuudessa.Käy mittaamas ite, ei lyhennä. Sähän se ite maksat sillan ja tien. Lyöpä rahat kerralla pöytähän, ainaskin oman osuutes. Alakaa koneet käymään kun jokaanen asukas lyöpi rahat toimikuntalaasille etehen.
- ............
joopa joo kirjoitti:
piilossa ne on!
ristus
- Anonyymi
kuultu kirjoitti:
Pöntisellä taitaa olla kohta simpsiöllä suurempia murheita kuin tiehankkeet.
Simpsiö on miljoonabisnestä, ei mitään nappikauppaa.
- Anonyymi
jjjjjjjjjj kirjoitti:
se kauhava vielä lapuaan liittyy kun tuo teitin kuntaliitos hajuaa 1.5 vuaren päästä eli 1.1 2013 on taas ala-ja ylihärmä, kortesjärvi ja lapuaanliittyvä kauhava. sano mun sanoneen.
saatta sitten kulukia lapualla asioolla.poliisia ja terveyskeskusta kattomas. jäähallikin on lapualla kunnos. ei oo ku poliisiasema märänny mutta se teherähä uus. lasketella saatta ja käyrä viinakaupas. lentokenttää ei ooo mutta sieltä kauhavalta on niin vähä lentoja jotta ei se haittaa.Tätä odotellaan vieläkin, eikä vähiten Alahärmässä.
- Ent. äänestäjä?
Oliko todella niin, että siltahankkeen vetäjä, puheenjohtaja Petri Salo puuttui tilaisuudesta,
Olikohan ilmoittanut syytä, miksi ei pääse tilaisuuteen. Ellei, alkaa todella lipsua!- vähän toiseltakin pu
asiatietoa - Liinamaahan sanoi Ilkassa, että keskustelut eivät tuo enää mitään uutta! Hanketta on hyvä viedä eteenpäin, kun välttää kuulemasta tosiasioita:
-että kaavailtu tienpaikka on pehmein mahdollinen kohta,
-että tie pitäis tehdä kolme metriä korkealle (Sevolan mukaan),
-että tietoimitus on mennävuosikymmeniltä ja pitää panna uusiksi
-että tilusjärjestelyjen vuoksi tietä ei ennä edes tarvita
-että tielinjaus Annalankylään on turha/väärä
-että sillasta tulisi iso penkereitten ja tarvittavan hoitovaran vuoksi,
-että todelliset kustannukset ovat aivan eri luokkaa kuin Virrankosken hankkimat, tarkoitushakuisen alakanttiset luvut,
-että tie tulisi niin kapea että rekka-ym. liikenne suuressa mitassa ei toimisi,
-että valtionapua hankkeelle ei saada,
-että luvat on valitusten takana,
-että Suomen allekirjoittamat direktiivitkin toimivat silta- ja tiehanketta vastaan. - piiippolanvaari
vähän toiseltakin pu kirjoitti:
asiatietoa - Liinamaahan sanoi Ilkassa, että keskustelut eivät tuo enää mitään uutta! Hanketta on hyvä viedä eteenpäin, kun välttää kuulemasta tosiasioita:
-että kaavailtu tienpaikka on pehmein mahdollinen kohta,
-että tie pitäis tehdä kolme metriä korkealle (Sevolan mukaan),
-että tietoimitus on mennävuosikymmeniltä ja pitää panna uusiksi
-että tilusjärjestelyjen vuoksi tietä ei ennä edes tarvita
-että tielinjaus Annalankylään on turha/väärä
-että sillasta tulisi iso penkereitten ja tarvittavan hoitovaran vuoksi,
-että todelliset kustannukset ovat aivan eri luokkaa kuin Virrankosken hankkimat, tarkoitushakuisen alakanttiset luvut,
-että tie tulisi niin kapea että rekka-ym. liikenne suuressa mitassa ei toimisi,
-että valtionapua hankkeelle ei saada,
-että luvat on valitusten takana,
-että Suomen allekirjoittamat direktiivitkin toimivat silta- ja tiehanketta vastaan.silta sitä rakennetaan eikä mitään rekkojavarten...sillan koosta ei puhuta missään mitään...pieni kävelysilta kattaa liittymäsopimuksen ehdot.. ja niille nykyisille teille ei tarvita ku 10 senttiä soraa.
- ???????????????
vähän toiseltakin pu kirjoitti:
asiatietoa - Liinamaahan sanoi Ilkassa, että keskustelut eivät tuo enää mitään uutta! Hanketta on hyvä viedä eteenpäin, kun välttää kuulemasta tosiasioita:
-että kaavailtu tienpaikka on pehmein mahdollinen kohta,
-että tie pitäis tehdä kolme metriä korkealle (Sevolan mukaan),
-että tietoimitus on mennävuosikymmeniltä ja pitää panna uusiksi
-että tilusjärjestelyjen vuoksi tietä ei ennä edes tarvita
-että tielinjaus Annalankylään on turha/väärä
-että sillasta tulisi iso penkereitten ja tarvittavan hoitovaran vuoksi,
-että todelliset kustannukset ovat aivan eri luokkaa kuin Virrankosken hankkimat, tarkoitushakuisen alakanttiset luvut,
-että tie tulisi niin kapea että rekka-ym. liikenne suuressa mitassa ei toimisi,
-että valtionapua hankkeelle ei saada,
-että luvat on valitusten takana,
-että Suomen allekirjoittamat direktiivitkin toimivat silta- ja tiehanketta vastaan.On siinä lista,Tämä Sevolan mukaan tehtävä 3 m korkea tie tuntuu aika hauskalta jutulta.Otappa vähän selvää tämän keksijän koulutuksesta,ei taida olla tieinsinöörejä.
On se aika jännää ,kun tästälähin tehdään tiet tuolle korkeudelle,lisää autoilun jännitystä.
Se tässä huolestuttaa jos Suomen allekirjoitukset kieltävät tästälähin teitten ja siltojen rakentamisen.
Tapaushan on yhtä pelottava kun käyrä kurkku. - 8+9
??????????????? kirjoitti:
On siinä lista,Tämä Sevolan mukaan tehtävä 3 m korkea tie tuntuu aika hauskalta jutulta.Otappa vähän selvää tämän keksijän koulutuksesta,ei taida olla tieinsinöörejä.
On se aika jännää ,kun tästälähin tehdään tiet tuolle korkeudelle,lisää autoilun jännitystä.
Se tässä huolestuttaa jos Suomen allekirjoitukset kieltävät tästälähin teitten ja siltojen rakentamisen.
Tapaushan on yhtä pelottava kun käyrä kurkku.Länsi-Suomen ympäristökeskuksen - nykynimeltään ELY - johtaja ja kolmen metrin korkeus ja rummut vielä tiehen johtuu tietenkin tulvista. Suunnitellun tien paikkeilla oli kolme metriä vettä viimeksi, kun penkat oli avattava vesille. Sevolan putiikin asiantuntemusta sun tietotasolla tuskin kannattaa ruveta arvostelemaan.
- Totta mooses
8+9 kirjoitti:
Länsi-Suomen ympäristökeskuksen - nykynimeltään ELY - johtaja ja kolmen metrin korkeus ja rummut vielä tiehen johtuu tietenkin tulvista. Suunnitellun tien paikkeilla oli kolme metriä vettä viimeksi, kun penkat oli avattava vesille. Sevolan putiikin asiantuntemusta sun tietotasolla tuskin kannattaa ruveta arvostelemaan.
Ei ihime että siltaryhymälääset ei uskaltanu mennä tilaasuutehen.Ei niillä olis ollunna vastauksia ku faktat lyötihin pirtinpöyrälle.
- ????????????????
8+9 kirjoitti:
Länsi-Suomen ympäristökeskuksen - nykynimeltään ELY - johtaja ja kolmen metrin korkeus ja rummut vielä tiehen johtuu tietenkin tulvista. Suunnitellun tien paikkeilla oli kolme metriä vettä viimeksi, kun penkat oli avattava vesille. Sevolan putiikin asiantuntemusta sun tietotasolla tuskin kannattaa ruveta arvostelemaan.
Jos penkat avatahan silloinhan sitä vettä on myäs mualla kun tien paikalla.Ilmeesesti myäs peltoja pitäis nostaa 3 metriä?
- tyhymä kkysymys
???????????????? kirjoitti:
Jos penkat avatahan silloinhan sitä vettä on myäs mualla kun tien paikalla.Ilmeesesti myäs peltoja pitäis nostaa 3 metriä?
tuluvien aikahan peltojas kyntäny tai kylyväny? Et ikinä.
- Siinä sulle
tyhymä kkysymys kirjoitti:
tuluvien aikahan peltojas kyntäny tai kylyväny? Et ikinä.
On myös rajoitteita liikenteellä tulvien aikana.Muuallakin.
- silta+tie
Siinä sulle kirjoitti:
On myös rajoitteita liikenteellä tulvien aikana.Muuallakin.
kuinka hyvin savelle perustettu tie kestää rekkaliikennettä (sitähän vaaditaan), kun se on ensin hyvän aikaa maannu veden alla? Pellon kohdalla vaatimukset on hiukka eri luokkaa.
- tie silta
silta+tie kirjoitti:
kuinka hyvin savelle perustettu tie kestää rekkaliikennettä (sitähän vaaditaan), kun se on ensin hyvän aikaa maannu veden alla? Pellon kohdalla vaatimukset on hiukka eri luokkaa.
Edellinen viestin lähettäjä viitasi myös muihin teihin sillä alueella.Kai nekin on siihen samaan saveen perustettu.Näin muualla asuvana ihmetyttää keskustelun valikoivuus.
- leppikytö
tie silta kirjoitti:
Edellinen viestin lähettäjä viitasi myös muihin teihin sillä alueella.Kai nekin on siihen samaan saveen perustettu.Näin muualla asuvana ihmetyttää keskustelun valikoivuus.
ei täälä muita teitä oo kolomen metrin korkeuteen rakennettu ,niin kuin tätä "silttatietä" tunnutaan vaativan,ja hyvin on pärjätty. Sehän nyt ottaa palliihinkin jo niin korkia tiä,meinaan että hallottaa!
- Eija Kiviharju-Ketol
tie silta kirjoitti:
Edellinen viestin lähettäjä viitasi myös muihin teihin sillä alueella.Kai nekin on siihen samaan saveen perustettu.Näin muualla asuvana ihmetyttää keskustelun valikoivuus.
Rakennukset, eli talot, navetat,ym rakennelmat on tehty erilaiseen maastoon.
Saviperäisestä maasta johtuen taloja ei ko.alueella näy.
Talonrakentaminen joenvarteen tietäisi varmaa tuhoa talolle.
Talo eläisiä edestakaisin, olohuoneen ja keittiön korkeudet vaihtelisivat huomattavasti.
Tulvat tekisivät kunnon huuhtelun talolle kaksikertaa vuodessa.
Samoin nykyiset tiet kulkevat turvallista ja kantavaa reittiä, eivät savipeltoja. - leppikytö
Eija Kiviharju-Ketol kirjoitti:
Rakennukset, eli talot, navetat,ym rakennelmat on tehty erilaiseen maastoon.
Saviperäisestä maasta johtuen taloja ei ko.alueella näy.
Talonrakentaminen joenvarteen tietäisi varmaa tuhoa talolle.
Talo eläisiä edestakaisin, olohuoneen ja keittiön korkeudet vaihtelisivat huomattavasti.
Tulvat tekisivät kunnon huuhtelun talolle kaksikertaa vuodessa.
Samoin nykyiset tiet kulkevat turvallista ja kantavaa reittiä, eivät savipeltoja.se johtuu kun ei meinaa sängys pysyä millään, kun talo soutaa.Tämä oli kyllä paras seliitys koko siltajupakas!
- harrastelu
leppikytö kirjoitti:
se johtuu kun ei meinaa sängys pysyä millään, kun talo soutaa.Tämä oli kyllä paras seliitys koko siltajupakas!
Valtatie 19 sta Tuomisiltakin paikoillaan vaikka peruskallio on 56 metris.
Kyllä sängys pysyminen ja putoaminen johtuu jostain muusta kun
maaperästä. Esim. jos menee korkkareis vesisänkyyn nii tulvat tuloo
heti toisella vedolla! Vai mitä leppikytö on mieltä? - leppikytö
harrastelu kirjoitti:
Valtatie 19 sta Tuomisiltakin paikoillaan vaikka peruskallio on 56 metris.
Kyllä sängys pysyminen ja putoaminen johtuu jostain muusta kun
maaperästä. Esim. jos menee korkkareis vesisänkyyn nii tulvat tuloo
heti toisella vedolla! Vai mitä leppikytö on mieltä?sänkyyn korkkareis eikä kummisaappahis!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin27110054IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3257223Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?851913Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1161620Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61491- 1091181
Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut751169Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin48959Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26818MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk312762