Levolle laske

Amen.

Levolle laske Luojani

Armias ole Suojani

Jos sijoiltain en nousisi

Taivaaseen ota Tykösi

17

1707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GonstaB

      Voitte vain kuvitella, kuinka monta yötä pieni alle 10 vanha poika valvoi silmät auki peiton alla, kun ei tohtinut nukahtaa. Taivas kun ei tuntunut silloin yhtä houkuttelevalta vaihtoehdolta kuin elämä maan päällä, eikä tilanne ole muuttunut neljässäkymmenessä vuodessakaan. Tämä on toinen lapsuuteni traumoista suhteessa uskontoon ja jumalaan.

    • Gagarin

      Olen kuullut tarinan, missä lapsi on traumatisoitunut ko. rukouksesta. Alussa lapsi käskee imperatiivilla Luojan lepäämään ja yöksi vahdinvaihtoon tulee Armias.

      Sitten tulee rukouksen kliimaksi, missä pelätään Sijoiltaisen nousemista. Mikä kauhea hirviö on Sijoiltainen? Mitä se tekee? Sijoiltaako se? Mitä ylipäätään ON sijoiltaminen?

      Joka tapauksessa jotain karmean hirveää sen TÄYTYY olla, koska sitä pitää erikseen joka ilta rukoilla, että TOIVOTTOVASTI EI TÄNÄ YÖNÄ SIJOLTAINEN EI NOUSE!


      • huomannut, että aamuisin sijoiltainen on yleensä noussut?


      • Kirjoittelija2

        "Alussa lapsi käskee imperatiiivilla Luojan lepäämään ja yöksi vahdinvaihtoon tulee Armias."

        Ei kai se noin mene, vaan lähinnä näin:
        "Levolle lasken, Luojani, ( Kerron Luojalle, että käyn nukkumaan ( lasken levolle )

        armias, ole ( tai: ollos ) suojani. ( Pyydän, että armahtavainen Jumala olisi turvani. )

        Aamulla jollen nousiskaan tai Jos sijaltain en nousiskaan ( Jollen nousisi aamulla ts. Jos kuolisin yöllä, ), sija = paikka

        taivaaseen tullos noutamaan. " ( Pyydän, että Jumala tulisi silloin noutamaan minut taivaaseen. )

        Vanhempien pitäisi selittää kohta kohdalta lapsilleen tuon rukouksen sisältö, että he ymmärtäisivät, mistä siinä puhutaan. En minäkään lapsena pitänyt tuosta rukouksesta, kun pelkäsin, että en aamulla nousisi vaan kuolisin yöllä. Isoäitini opettikin minulle toisen rukouksen, jota sitten iltaisin rukoilin.


      • Elwen
        Kirjoittelija2 kirjoitti:

        "Alussa lapsi käskee imperatiiivilla Luojan lepäämään ja yöksi vahdinvaihtoon tulee Armias."

        Ei kai se noin mene, vaan lähinnä näin:
        "Levolle lasken, Luojani, ( Kerron Luojalle, että käyn nukkumaan ( lasken levolle )

        armias, ole ( tai: ollos ) suojani. ( Pyydän, että armahtavainen Jumala olisi turvani. )

        Aamulla jollen nousiskaan tai Jos sijaltain en nousiskaan ( Jollen nousisi aamulla ts. Jos kuolisin yöllä, ), sija = paikka

        taivaaseen tullos noutamaan. " ( Pyydän, että Jumala tulisi silloin noutamaan minut taivaaseen. )

        Vanhempien pitäisi selittää kohta kohdalta lapsilleen tuon rukouksen sisältö, että he ymmärtäisivät, mistä siinä puhutaan. En minäkään lapsena pitänyt tuosta rukouksesta, kun pelkäsin, että en aamulla nousisi vaan kuolisin yöllä. Isoäitini opettikin minulle toisen rukouksen, jota sitten iltaisin rukoilin.

        olet lapsena joutunut pelkäämään uskonnon takia.

        Otan osaa.

        Toivottavasti olet jättänyt omat lapsesi pelottelematta. Minulla ei ollut pienenä koskaan mitään pelättävää nukkumaan mennessäni.


      • Jumalalta lepoa
        Kirjoittelija2 kirjoitti:

        "Alussa lapsi käskee imperatiiivilla Luojan lepäämään ja yöksi vahdinvaihtoon tulee Armias."

        Ei kai se noin mene, vaan lähinnä näin:
        "Levolle lasken, Luojani, ( Kerron Luojalle, että käyn nukkumaan ( lasken levolle )

        armias, ole ( tai: ollos ) suojani. ( Pyydän, että armahtavainen Jumala olisi turvani. )

        Aamulla jollen nousiskaan tai Jos sijaltain en nousiskaan ( Jollen nousisi aamulla ts. Jos kuolisin yöllä, ), sija = paikka

        taivaaseen tullos noutamaan. " ( Pyydän, että Jumala tulisi silloin noutamaan minut taivaaseen. )

        Vanhempien pitäisi selittää kohta kohdalta lapsilleen tuon rukouksen sisältö, että he ymmärtäisivät, mistä siinä puhutaan. En minäkään lapsena pitänyt tuosta rukouksesta, kun pelkäsin, että en aamulla nousisi vaan kuolisin yöllä. Isoäitini opettikin minulle toisen rukouksen, jota sitten iltaisin rukoilin.

        että Luoja laskee rukoilijan levolle: "Levolle laske Luojani" ja sen voi tehdä jopa kiitoksen kanssa.


    • Amen.

      Raamatun Jumala on paska Luoja

      Sydämmentön ja Ruoja

      Mielessä vain seuraava huora

      Haikara, lapsien tuoja

      Raamatun Jumalaa emmä ,Amen. palvo
      koska Raamatun jumala on hyvä kuin tulehtunu tärykalvo.

      • Kirjoittelija2

        tuomoisten sanojen käyttö, kuten esim. paska, ruoja ja huora? Kannattaisi kuitenkin vähän miettiä, mitä sanoja käyttää. Jos ei keksi kunnon loppusointuja, niin silloin kai olisi parempi, ettei edes yritä kirjoittaa loppusoinnullista tekstiä. No, tuo on minun mielipiteeni. Itsehän sen tiedät parhaiten, mitä ja miten haluat kirjoittaa.


    • oppimassani

      Levolle laske Luojani.
      Armias ole suojani.
      Jos en sijaltain ylös nousi,
      taivaaseen ota tykösi.
      Amen.

      • rivin loppu

        > Jos en sijaltain ylös nousi,

        Jos en sijaltain ylös nousisi,


      • Herran nimen

        Levolle laske Luojani.
        Armias ole suojani.
        Jos en sijaltain ylös nousisi,
        taivaaseen ota tykösi.
        Jeesus Nasaretilaisen nimessä, Amen.


      • Elwen

        runo-opillisesti kömpelö muoto. Siinä runomitta rikkoutuu kolmannella rivillä, vaikka varmaankin vahingossa väärin kirjoittamasi sana nousi korvataankin oikealla muodolla nousisi.
        Lisäksi pitäisi olla lasken eikä laske. Lasken on lyhennetty muoto sanasta laskeudun.
        Rukoilija siis kertoo laskeutuvansa levolle, eikä suinkaan pyydä Luojaa laskemaan hänet levolle.


    • veijokalevi

      Levolle laske luojani, sijaltain, jos en nousekkaan, taivaaseen tule noutamaan.

      • veijokalevi

        ...armias ole suojani...


      • Amen.ap

        Armias ei suojan normeja täytä

        siispä Auliisti Aulis kondomia homostellessasi

        käytä ja poikarakkaudella Maa täytä, Jumala ei sulle

        paha elettä näytä


    • veijokalevi

      On säilynyt mukana yli 60 vuotta, eikä ole aiheuttanut, edellä kirjoitettuja ongelmia. Iltaisin edelleenkin rukous, jota ei tarvitse lukea, se vain on ajatus, joka lähtee...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe