Saab 900/16i jarrupalojen vaihto ihmetyttää

JariTre

Moi,

kaverin 91-mallin saabiin pitäisi jarrupalat vaihtaa. Äkkiseltään vilkaisin ja en nähnyt mistä pelkät palat irtoavat. Onko vm 91 900-saabiin tehty jokin ruotsalainen juttu, että pitää ottaa jarrusatulatkin irti palojen vaihtoon tai muuta? Vanhempiin saabeihin olen vaihtanut niitä pienen ikäni, mutta tämä näytti erikoiselta. Onko sama homma edessä ja takana? Miten käsijarru mahtaa olla tässä, ainakin se on taakse?

Toinen kysymys:tarviiko vielä näissä malleissa sitä erikoisavainta, jolla männät ruuvataan sisäänpäin?

Autossa ei ole abseja.

Kiitos etukäteen, jos saan vastauksen.

Jari

12

8806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9000LPT

      Etupää:
      Pinat jarupaloja sisäänpäin ja ittoitat satulan kaksi kiinnityspulttia. Nostat satulan pis ja pianat sylinterit sisään, jotta saat uudet palat sopimaan. (HUOM. tarkasta sylinterin kumien kunto!)

      Takapää:
      Poista muovitulpat liukutankojen suojista. Avaa jarrusatulan liukutangot (7mm kuusiokolo avain). Avaa jarrusatulan takaa (14mm kiintolenkki) käsijarrun automaattisäädön säätöruuvin suoja pultti. Löysennä käsijarrun automaattisäätöä (4mm kuusiokolo avain), kunnes saat satulan pois (saattaa tarvita pikkuisen avustusta painamalla sylinteriä sisään). Säädä käsijarrun automaattisäätö minimiin, jotta saat uudet palat paikalleen. Paikalleen laitto päinvastaisessa järjestyksessä.

      Käsijarrun esisäätö:
      Kierrä 4mm kuusiokolo ruuvia kunnes jarru alkaa ottaa kiinni. Säädön voi jättää melko kireälle (jää hieman päälle), sillä palat kuluvat nopeasti alussa, koska levy on todennäköisesti epätasainen.

      HUOM: ÄLÄ RUTISTA TAKAJARRUSSYLINTEREITÄ VÄKISIN KASAAN.

      Et tarvitse enää jarrusatuloiden kääntötyökalua. Muista ostaa hyvälaatuinen 7mm kuusiokoloavain, jotta saat liukutapit auki. Myös mahdollisimman lyhyt 4mm kuusiokoloavain helpottaa apukuskin puolella (Tankki lähellä)

      Tarvittavat työkalut:
      Etupää:
      Kiintolenkkisarja ja isot siirtoleukapihdit.
      Takapää:
      4mm kuusiokoloavain
      7mm kuusiokoloavain
      Isot siirtoleukapihdit
      14mm kiintolenkki

      • Tetsi

        Etupään osalta riittää kun irroittaa satulan alemman (liuku)pultin ja kääntää satulan ylös.

        Takana pitää irroittaa koko satula kuten edellä kuvattu.


      • Make

        ..irroittaa molempia satulan pultteja. Avaa vain ylemmän ja hieman löystää alempaa, jolloin satula kääntyy ja voi vaihtaa palat eikä satula suotta roiku jarruletkun varassa.


      • 9000LPT
        Make kirjoitti:

        ..irroittaa molempia satulan pultteja. Avaa vain ylemmän ja hieman löystää alempaa, jolloin satula kääntyy ja voi vaihtaa palat eikä satula suotta roiku jarruletkun varassa.

        Itse olen ottanut satulan kokonaan pois, kun olen yleensä yrittänut putsata liukupinnat melko huolellisesti.

        Homma onnistuu varmasti vain yhden pultinkin avaamalla.


      • Mertmi
        9000LPT kirjoitti:

        Itse olen ottanut satulan kokonaan pois, kun olen yleensä yrittänut putsata liukupinnat melko huolellisesti.

        Homma onnistuu varmasti vain yhden pultinkin avaamalla.

        Takasatuloista kannattaa puhdistaa ulomman palan vastinpinta satulasta kunnolla, jotta pala asettuu suoraan levyä vasten. Mun satkussa siihen oli tarttunut paksukerros ruosteista rautaa vanhoista paloista ja ihmettelin, miksi pala ei ala ottamaan koko leveydeltä.


      • JariTre
        Mertmi kirjoitti:

        Takasatuloista kannattaa puhdistaa ulomman palan vastinpinta satulasta kunnolla, jotta pala asettuu suoraan levyä vasten. Mun satkussa siihen oli tarttunut paksukerros ruosteista rautaa vanhoista paloista ja ihmettelin, miksi pala ei ala ottamaan koko leveydeltä.

        kiitoksia vain, kyllä nyt pitäisi homma sujua. Noin äkkiseltään näyttivät niin ihmeellisiltä verrattuna perinteisiin, mutta voi olla hyväkin systeemi.

        Jari


      • Dohc
        JariTre kirjoitti:

        kiitoksia vain, kyllä nyt pitäisi homma sujua. Noin äkkiseltään näyttivät niin ihmeellisiltä verrattuna perinteisiin, mutta voi olla hyväkin systeemi.

        Jari

        Joo, kyllä tää uusi rakenne on oikastaan helpompi ja toimii paljon paremmin.


    • Epäonnistunut

      Helppo juttu mut miksi jarrusatula vastaa vanteeseen. Vaihtoin levyt ja palat eteen, sen jälkeen jarrusatula vastaa vanteeseen ulkoreunalta. Kun sievästi jarruuttaa silloin ei vastaa. Missä vika?

      • VanhaSaabisti

        Minulla oli vanha dieselkäyttöinen Volvomersufarmaritoyota, jolla ajoin 5 miljoonaa km ja ikuna ei tarvinnut jarrupaloja vaihtaa. Osta sinäkin vanha loppuunajettu diesel... Mutta oikeesti, kyllä se jarrusatula on varmaan jotenkin huonosti kiinni ellei sitten ole vanteina jotain sopimatonta aluvannetta johon satula ei mahdu kunnolla. Ei ole itselle käynyt vastaavaa koskaan 20 vuoden aikana.


    • Saabasentaja

      Pyöriikö levujarru hyvin ilman vannetta edessä.jos pyörii niin vanteessa on väärä et.takana pitää pyörittää mäntä sisään.männän painaminen rikkoo käsijarrun hampaat syllinteristä.jos käsijarru pitää hyvin ja pelkkä jarrulevy pyörii hyvin niin vanteessa on väärä et.tietysti pitää olla varma että satulat on oikein paikallaan.

    • Tällaistasattuu

      Minulla on ollut yhdessä tonnarissa tuota vanteen ja satulan hankausta. Voi olla että peruskorjattu satula on muuttunut jotenkin ylisuureksi. Tai vanne on sopimaton, tai kuten minulla alumiinivanteen liimattu tasapainotusnokare hipaisi ohi kulkiessaan jarrusatulaa. Parani rälläkällä ranettamalla sitä jarrusatulaa.

      • onnitteluni

        Jarrusatulan laikkaaminen on fiksu veto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      256
      45502
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      39
      11300
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      220
      10938
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      38
      9755
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8568
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      273
      6623
    7. Pirjo sanoi Esalle

      Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3240
    8. Jos mä joisin

      Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      30
      2289
    9. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      41
      1935
    10. Perussuomalaisiin minä luotan

      Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      6
      1827
    Aihe