Saab 900/16i jarrupalojen vaihto ihmetyttää

JariTre

Moi,

kaverin 91-mallin saabiin pitäisi jarrupalat vaihtaa. Äkkiseltään vilkaisin ja en nähnyt mistä pelkät palat irtoavat. Onko vm 91 900-saabiin tehty jokin ruotsalainen juttu, että pitää ottaa jarrusatulatkin irti palojen vaihtoon tai muuta? Vanhempiin saabeihin olen vaihtanut niitä pienen ikäni, mutta tämä näytti erikoiselta. Onko sama homma edessä ja takana? Miten käsijarru mahtaa olla tässä, ainakin se on taakse?

Toinen kysymys:tarviiko vielä näissä malleissa sitä erikoisavainta, jolla männät ruuvataan sisäänpäin?

Autossa ei ole abseja.

Kiitos etukäteen, jos saan vastauksen.

Jari

12

8829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9000LPT

      Etupää:
      Pinat jarupaloja sisäänpäin ja ittoitat satulan kaksi kiinnityspulttia. Nostat satulan pis ja pianat sylinterit sisään, jotta saat uudet palat sopimaan. (HUOM. tarkasta sylinterin kumien kunto!)

      Takapää:
      Poista muovitulpat liukutankojen suojista. Avaa jarrusatulan liukutangot (7mm kuusiokolo avain). Avaa jarrusatulan takaa (14mm kiintolenkki) käsijarrun automaattisäädön säätöruuvin suoja pultti. Löysennä käsijarrun automaattisäätöä (4mm kuusiokolo avain), kunnes saat satulan pois (saattaa tarvita pikkuisen avustusta painamalla sylinteriä sisään). Säädä käsijarrun automaattisäätö minimiin, jotta saat uudet palat paikalleen. Paikalleen laitto päinvastaisessa järjestyksessä.

      Käsijarrun esisäätö:
      Kierrä 4mm kuusiokolo ruuvia kunnes jarru alkaa ottaa kiinni. Säädön voi jättää melko kireälle (jää hieman päälle), sillä palat kuluvat nopeasti alussa, koska levy on todennäköisesti epätasainen.

      HUOM: ÄLÄ RUTISTA TAKAJARRUSSYLINTEREITÄ VÄKISIN KASAAN.

      Et tarvitse enää jarrusatuloiden kääntötyökalua. Muista ostaa hyvälaatuinen 7mm kuusiokoloavain, jotta saat liukutapit auki. Myös mahdollisimman lyhyt 4mm kuusiokoloavain helpottaa apukuskin puolella (Tankki lähellä)

      Tarvittavat työkalut:
      Etupää:
      Kiintolenkkisarja ja isot siirtoleukapihdit.
      Takapää:
      4mm kuusiokoloavain
      7mm kuusiokoloavain
      Isot siirtoleukapihdit
      14mm kiintolenkki

      • Tetsi

        Etupään osalta riittää kun irroittaa satulan alemman (liuku)pultin ja kääntää satulan ylös.

        Takana pitää irroittaa koko satula kuten edellä kuvattu.


      • Make

        ..irroittaa molempia satulan pultteja. Avaa vain ylemmän ja hieman löystää alempaa, jolloin satula kääntyy ja voi vaihtaa palat eikä satula suotta roiku jarruletkun varassa.


      • 9000LPT
        Make kirjoitti:

        ..irroittaa molempia satulan pultteja. Avaa vain ylemmän ja hieman löystää alempaa, jolloin satula kääntyy ja voi vaihtaa palat eikä satula suotta roiku jarruletkun varassa.

        Itse olen ottanut satulan kokonaan pois, kun olen yleensä yrittänut putsata liukupinnat melko huolellisesti.

        Homma onnistuu varmasti vain yhden pultinkin avaamalla.


      • Mertmi
        9000LPT kirjoitti:

        Itse olen ottanut satulan kokonaan pois, kun olen yleensä yrittänut putsata liukupinnat melko huolellisesti.

        Homma onnistuu varmasti vain yhden pultinkin avaamalla.

        Takasatuloista kannattaa puhdistaa ulomman palan vastinpinta satulasta kunnolla, jotta pala asettuu suoraan levyä vasten. Mun satkussa siihen oli tarttunut paksukerros ruosteista rautaa vanhoista paloista ja ihmettelin, miksi pala ei ala ottamaan koko leveydeltä.


      • JariTre
        Mertmi kirjoitti:

        Takasatuloista kannattaa puhdistaa ulomman palan vastinpinta satulasta kunnolla, jotta pala asettuu suoraan levyä vasten. Mun satkussa siihen oli tarttunut paksukerros ruosteista rautaa vanhoista paloista ja ihmettelin, miksi pala ei ala ottamaan koko leveydeltä.

        kiitoksia vain, kyllä nyt pitäisi homma sujua. Noin äkkiseltään näyttivät niin ihmeellisiltä verrattuna perinteisiin, mutta voi olla hyväkin systeemi.

        Jari


      • Dohc
        JariTre kirjoitti:

        kiitoksia vain, kyllä nyt pitäisi homma sujua. Noin äkkiseltään näyttivät niin ihmeellisiltä verrattuna perinteisiin, mutta voi olla hyväkin systeemi.

        Jari

        Joo, kyllä tää uusi rakenne on oikastaan helpompi ja toimii paljon paremmin.


    • Epäonnistunut

      Helppo juttu mut miksi jarrusatula vastaa vanteeseen. Vaihtoin levyt ja palat eteen, sen jälkeen jarrusatula vastaa vanteeseen ulkoreunalta. Kun sievästi jarruuttaa silloin ei vastaa. Missä vika?

      • VanhaSaabisti

        Minulla oli vanha dieselkäyttöinen Volvomersufarmaritoyota, jolla ajoin 5 miljoonaa km ja ikuna ei tarvinnut jarrupaloja vaihtaa. Osta sinäkin vanha loppuunajettu diesel... Mutta oikeesti, kyllä se jarrusatula on varmaan jotenkin huonosti kiinni ellei sitten ole vanteina jotain sopimatonta aluvannetta johon satula ei mahdu kunnolla. Ei ole itselle käynyt vastaavaa koskaan 20 vuoden aikana.


    • Saabasentaja

      Pyöriikö levujarru hyvin ilman vannetta edessä.jos pyörii niin vanteessa on väärä et.takana pitää pyörittää mäntä sisään.männän painaminen rikkoo käsijarrun hampaat syllinteristä.jos käsijarru pitää hyvin ja pelkkä jarrulevy pyörii hyvin niin vanteessa on väärä et.tietysti pitää olla varma että satulat on oikein paikallaan.

    • Tällaistasattuu

      Minulla on ollut yhdessä tonnarissa tuota vanteen ja satulan hankausta. Voi olla että peruskorjattu satula on muuttunut jotenkin ylisuureksi. Tai vanne on sopimaton, tai kuten minulla alumiinivanteen liimattu tasapainotusnokare hipaisi ohi kulkiessaan jarrusatulaa. Parani rälläkällä ranettamalla sitä jarrusatulaa.

      • onnitteluni

        Jarrusatulan laikkaaminen on fiksu veto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      208
      17055
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      165
      12133
    3. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      176
      6676
    4. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      41
      5940
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      64
      4832
    6. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      11
      4701
    7. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      18
      3914
    8. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      97
      3606
    9. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      81
      3555
    10. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      3301
    Aihe