Auttakaa tietämätöntä ja epätoivoista :/
Esim. wikipediassa mahasyövän yleisiksi oireiksi luokitellaan nämä:
Ruoansulatushäiriöt, lievät vatsakivut, närästys, vatsan turvotus ruokailun jälkeen, pahoinvointi ja ruokahaluttomuus.
Vähän "historiaa":
Minulla on ollut näitä oireita jo jonkun aikaa. Hetkittäin ei meinaa jaksaa istua kun tuntuu, että maha tuntuu erittäin "raskaalta" ja niinkuin jokin painaisi (en ole mikään lihava). Ja on huimausta ja joskus tullut yhtäkkisiä huononolon puuskia.. Pitkään olen kärsinyt myös epämääräisestä kylkikivusta, jonka paikkaa en osaa paikallistaa suoranaisesti koska tuntuu että se säteilee miten sattuu..
Nyt kun tunnustelin mahaani vatsalaukun kohdilta tunsin siellä pienen oudon kyhmyn, joka oli juuri se kipeä kohta.
NYT KYSYISIN: Onko mahasyövässä yleensä tuntuvia kyhmyjä? en löytänyt tietoa netistä..
Olen ulkomailla vaihdossa vielä vajaan kuukauden verran ja mietin (koska oireeni ei ole periaatteessa sellaisia että akuutisti lääkäriä tarvitsisin) niin soiko kenenkään hälytyskellot sen verran, että minun pitäisi täällä mennä ennen suomeen paluutani käydä tutkituttamassa itseäni.. kuinka nopeasti esim. mahasyöpä pääsee pahenemaan??
OLISIN ÄÄRETTÖMÄN KIITOLLINEN VASTAUKSISTA, alan olla huolissani.. :/
Maha syövästä osaako joku kertoa?
8
6158
Vastaukset
- Kinuskikizza
Minun isäni ja pappani menehtyisvät tähän tautiin. (en tahdo pelotella)
Ensimmäiset oireet olivat isälläni jatkuva mahahaava, papallani taasen oireena vähäinen ruokahalu, ruoka ei kertakaikkiaan maittanut.
Veikkaan että molemmilla oli helicobakteeri joka tämän aiheutti.
Oletko laihtunut normaalia enemmän? Onko sukurasitusta?
Kyhmy ei kuulu tähän mahasyöpä oireisiin mielestäni.
Oletan että olet nuori, nuorilla vähän tuota tautia, se pääsee vaan niin hiipimällä etenemään ettei sitä huomaa. Isäni menehtyi 50 vee ja pappa 76 vuotiaana. Kumpikin sai diagnoosinsa kolme vuotta ennen menehtymistään.
Tästä on jo aikaa 20 vuotta, ota lunkisti vaan, kaikki ajattelee heti kauheuksia, mieti ennemmin ruokavaliota sun muuta yhteyttä oloosi.
Mielestäni haet ihan väärästä taudista tietoa. - varmemman päälle
... minä menisin siellä alustavasti kysymään asiaa. Esittäisit asian vaikka vain yleislääkärillekin tämmöisenä kuin sen tänne kirjoitit. Jotakin verikoetta ja ehkä ultraäänikuvaa, jos lääkäri niin katsoisi, voisi ottaa. Ainakin näin voisi sulkea, onko jotakin ihan heti ja selkeästi löydettävästi. Vaikka sitten odottaisitkin kotimaahan tuloa asian kanssa, vaikka sairaanakin, niin olisihan sinun jo hyvä laittaa siellä tutkimus alkuun. Okay, ymmärrän, että mietit rahaa ja maksujakin, ehkä? Mutta.... Siis kun kaikenlaiset kasvaimetkin voivat kasvaa minne sattuu. Siis kasvain ei ole syöpää, vaan kasvannainen ja sinähän koet, että on jotakin ylimääräistä.
Tietysti vatsa on aina kaikillakin vekkuli paikkaa, teettää kaikenlaista ja kaikenlaisista syistä, mutta miksi et menisi kysymään, että voidaanko vakavat asiat sulkea pois.
Jos olisin sinä, menisin siellä kysymään. Älä tutki enempää nettiä, sekoat vain :-)- laiheliini
Hei,
..itse olen myoskin viimeiset kaksi kuukautta karsinyt mita oudoimmista vatsaoireista. Minulla on todettu refluksitauti ja palleatyra noin 7 vuotta sitten, olen siis antacid laakistyksella siita asti ollut...ja taytyy sanoa, etta on hyvin toiminnut..until now!
Niinkuin sinulla, minulla on ollut aaltoilevia pahanolon kohtauksia, )ruokahalu on vahentynyt, olen laihtunut (kun ei oleruoka maistunut), laakityksesta huolimatta paljon narastysta ja palan tunne kurkussa. myoskin hieman navan ylapuolella, oikealle viistoon, tunnen "kyhmyn"/"moykyn" (olen talla hetkella todella hoikassa kunnossa) ja moykkya painaltaessa kipua, mika sateilee myoskin selan puolelle. Vatsani tuntuu hyvin "taydelta" ja on vaikea ottaa henkea "koko keuhkollinen" (anteeksi toksyva suomen kieleni, olen asunnut ulkomailla viimeiset 13 vuotta ja paremman puutteessa keksin omia sanoja ,D).
Minulta on otettu jos minkalaista verikoetta, ja hieman on valkosolut ylhaalla (en muista mitka valkosolut), myos punasoluni ovat kuulema "liian isoja". Olen kaynyt CT kuvauksissa..varjoaineiden kanssa..eika muuta loytaneet kuin kystan munasarjoissa. Aika on gastrolle, silla hematologini haluaa minut tahystettavaksi kun viime kerrasta on se reilut 7 vuotta. Niinkuin sina, olen tietysti googaillut ja aina tulevat nuo mahasyopa/haimasyopa artikkelit esille...yritan olla turhia panikoimatta, mutta hieman vakisinkin pelottaa etta jos nyt kuitenkin??! Ja nyt ois kylla todella huono aika moisia sairastaa, kun on 11kk ikainen tyttokin.
Missa pain maailmaa olet? - mansikka10
laiheliini kirjoitti:
Hei,
..itse olen myoskin viimeiset kaksi kuukautta karsinyt mita oudoimmista vatsaoireista. Minulla on todettu refluksitauti ja palleatyra noin 7 vuotta sitten, olen siis antacid laakistyksella siita asti ollut...ja taytyy sanoa, etta on hyvin toiminnut..until now!
Niinkuin sinulla, minulla on ollut aaltoilevia pahanolon kohtauksia, )ruokahalu on vahentynyt, olen laihtunut (kun ei oleruoka maistunut), laakityksesta huolimatta paljon narastysta ja palan tunne kurkussa. myoskin hieman navan ylapuolella, oikealle viistoon, tunnen "kyhmyn"/"moykyn" (olen talla hetkella todella hoikassa kunnossa) ja moykkya painaltaessa kipua, mika sateilee myoskin selan puolelle. Vatsani tuntuu hyvin "taydelta" ja on vaikea ottaa henkea "koko keuhkollinen" (anteeksi toksyva suomen kieleni, olen asunnut ulkomailla viimeiset 13 vuotta ja paremman puutteessa keksin omia sanoja ,D).
Minulta on otettu jos minkalaista verikoetta, ja hieman on valkosolut ylhaalla (en muista mitka valkosolut), myos punasoluni ovat kuulema "liian isoja". Olen kaynyt CT kuvauksissa..varjoaineiden kanssa..eika muuta loytaneet kuin kystan munasarjoissa. Aika on gastrolle, silla hematologini haluaa minut tahystettavaksi kun viime kerrasta on se reilut 7 vuotta. Niinkuin sina, olen tietysti googaillut ja aina tulevat nuo mahasyopa/haimasyopa artikkelit esille...yritan olla turhia panikoimatta, mutta hieman vakisinkin pelottaa etta jos nyt kuitenkin??! Ja nyt ois kylla todella huono aika moisia sairastaa, kun on 11kk ikainen tyttokin.
Missa pain maailmaa olet?Siis uskomatonta!!mulla ihan samat oireet kun sulla,täyteläisyyden tunnetta ja tunnen myöskin kyhmyn oikealla ylävatsalla,hieman navasta viistoon..mulla jotenkin vaikea hengittää kun niin täysi olo kokoajan.. Täysi verenkuva ok,vatsalaukun ja paksusuolentähystys ok,koko vatsanalueen ultra ja löytyi kysta munasarjata. Eli siis pakostakin tulee mieleen,että voiko tuo munasarjakysta aiheuttaa nämä oireet..en kyllä minä muutakaan enää keksi..Kuinka suuri kysta sulla oli? Oletko itse ajatellut josko oireet voisivat johtua kystasta. Jostain luin,että kysta voi painaa suolistoa ja myöskin aiheuttaa ilmavaivoja..
- Laiheliini
mansikka10 kirjoitti:
Siis uskomatonta!!mulla ihan samat oireet kun sulla,täyteläisyyden tunnetta ja tunnen myöskin kyhmyn oikealla ylävatsalla,hieman navasta viistoon..mulla jotenkin vaikea hengittää kun niin täysi olo kokoajan.. Täysi verenkuva ok,vatsalaukun ja paksusuolentähystys ok,koko vatsanalueen ultra ja löytyi kysta munasarjata. Eli siis pakostakin tulee mieleen,että voiko tuo munasarjakysta aiheuttaa nämä oireet..en kyllä minä muutakaan enää keksi..Kuinka suuri kysta sulla oli? Oletko itse ajatellut josko oireet voisivat johtua kystasta. Jostain luin,että kysta voi painaa suolistoa ja myöskin aiheuttaa ilmavaivoja..
Hei Mansikka!
Hmmm...tosiaan, voisikohan kysta munasarjassa aiheuttaa ko. oireet?!?! Tunnen itseni holmoksi, kun tajusin vasta sinun sita kysyessasi, etten tosiaankaan tieda kystan kokoa. Luulen kuitenkin kystan olleen siella jonkun aikaa, silla kun tulin raskaaksi (10/2008) ja ensimmaisessa ultrassa nakivat kystan (en tieda sitten oliko sama kysta) ja sanoivat sen yleensa haipyvan itsekseen raskauden aikana/loppuessa. Tyttareni syntyi hata keisarinleikkauksella (6/2009) ja muistan synnytyslaakari mainitsevan, etta minulla on kysta...en sita sen enempaa ajatellut, kun olivat sanoneet sen itsestaan pois menevan!! Sitten muutama kuukausi synnytyksen jalkeen, minulla oli inhottavaa viiltavaa kipua alavatsassa, joten taas ultrasivat ja muuta eivat loytaneet kuin kystan.
CT scannissa (2/2010) sitten taas nakivat kystan ja suosittelivat follow-up muutaman kuukauden kuluttua...ja sittenpa luinkin jostain, etta kystan pitaisi yleensa haipya muutamassa kuukaudessa!!?? Jaaha, mutta onkohan tama nyt sitten ollut sama kysta koko taman ajan? myoskin kuten sina, luin etta iso(?) kysta, vasrsinkin sellainen joka on kasvanut munasarjojen ulkopuolelle, saattaa aiheuttaa oireita joista mina ja sina karsimme?!? Tiedatko sina kystasi kokoa? Onko sinulla kyhmyn alueella "sydamen sykytysta"? Itse naen sydamen sykkeet vatsassani..navan kohdalla. Olen tosi hoikassa kunnossa, mutta luulisi noiden sykytysten nakyvan ylempana vatsassa??
Itse kavin siis eilen gastrolla ja luulen etta tunsi jonkinlaisen montin tai jotain kun heti kysyi, etta tassako on kipeeeta?! :O Minulla sitten viikon kuluttua yla vatsan tahystys ja sanoi ottavansa koepaloja! Viimeksi sanoivat ottavansa koepaloja ainoastaan jos jotain epailyttavaa nakyy...miksikohan tama lekuri jo paatti niin tekevansa?!?! Toivottavasti hanella on vain erilainen "tyo taktiikka"?? - mansikka10
Laiheliini kirjoitti:
Hei Mansikka!
Hmmm...tosiaan, voisikohan kysta munasarjassa aiheuttaa ko. oireet?!?! Tunnen itseni holmoksi, kun tajusin vasta sinun sita kysyessasi, etten tosiaankaan tieda kystan kokoa. Luulen kuitenkin kystan olleen siella jonkun aikaa, silla kun tulin raskaaksi (10/2008) ja ensimmaisessa ultrassa nakivat kystan (en tieda sitten oliko sama kysta) ja sanoivat sen yleensa haipyvan itsekseen raskauden aikana/loppuessa. Tyttareni syntyi hata keisarinleikkauksella (6/2009) ja muistan synnytyslaakari mainitsevan, etta minulla on kysta...en sita sen enempaa ajatellut, kun olivat sanoneet sen itsestaan pois menevan!! Sitten muutama kuukausi synnytyksen jalkeen, minulla oli inhottavaa viiltavaa kipua alavatsassa, joten taas ultrasivat ja muuta eivat loytaneet kuin kystan.
CT scannissa (2/2010) sitten taas nakivat kystan ja suosittelivat follow-up muutaman kuukauden kuluttua...ja sittenpa luinkin jostain, etta kystan pitaisi yleensa haipya muutamassa kuukaudessa!!?? Jaaha, mutta onkohan tama nyt sitten ollut sama kysta koko taman ajan? myoskin kuten sina, luin etta iso(?) kysta, vasrsinkin sellainen joka on kasvanut munasarjojen ulkopuolelle, saattaa aiheuttaa oireita joista mina ja sina karsimme?!? Tiedatko sina kystasi kokoa? Onko sinulla kyhmyn alueella "sydamen sykytysta"? Itse naen sydamen sykkeet vatsassani..navan kohdalla. Olen tosi hoikassa kunnossa, mutta luulisi noiden sykytysten nakyvan ylempana vatsassa??
Itse kavin siis eilen gastrolla ja luulen etta tunsi jonkinlaisen montin tai jotain kun heti kysyi, etta tassako on kipeeeta?! :O Minulla sitten viikon kuluttua yla vatsan tahystys ja sanoi ottavansa koepaloja! Viimeksi sanoivat ottavansa koepaloja ainoastaan jos jotain epailyttavaa nakyy...miksikohan tama lekuri jo paatti niin tekevansa?!?! Toivottavasti hanella on vain erilainen "tyo taktiikka"??heips, mulla on tuo kysta pienen nyrkin kokoinen. Mulla oli helmikuussa munasarjojen ultraus ja papa,ja silloin ei kystasta ollut tietoakaan.. ja nyt sitten tämä.. Itse epäilen tätä kystaa näiden vatsa oireiden aiheuttajaksi. Syystä että,sisätutkimuksen aikana tuli kauhea paineentunne vatsaan,tuntui,että koko vatsa poksahtaa ilmaan.. Ja nämä oireet siis alkoivat mulla varmaankin juuri samoihin aikoihin kystan ilmestyttyä. Mulle sanottiin kans,että pitäis seuraavien kuukautisten aikana häipyä ja jos ei,niin sitten pitäis leikata pois..oli sen verran suuri kait.. Silloin kun lääkäri paineli suolistoa niin juuri siinä kipeän kohdan kohdalla se lääkäri tunsi jotain kiinteää..kuitenkaan tähystyksissä mitään ei löytynyt,ei myöskään ultrassa.. Mulla näkyy myös navan kohdalla sydämen sykkeet,enemmän oikealla puolella,siis siltä missä kipua on niin sykkeet näkyy myös..varmaan ihan normaalia. Mullakaan ei muuten syke näy ylempänä vatsassa,vain tuossa navan tienoilla... Olen kuule ihan varma,että ei sullakaan mitään sieltä vatsasta löydy.. Muuten se patti minkä tunnen niin välillä sitä ei tunne ja välillä tuntee..luulen,että siinä suolen mutkassa uloste tuntuu toisinaan.. Luin jostain,että laihoilla tuntuu suolisto erittäin hyvin ja tietenkin myös siellä kiertävä tavara.. Olen myös laihassa kunnossa. tehdäänkö sulle muuten paksusuolentähystys vai vain vatsalaukun?
- Laiheliini
mansikka10 kirjoitti:
heips, mulla on tuo kysta pienen nyrkin kokoinen. Mulla oli helmikuussa munasarjojen ultraus ja papa,ja silloin ei kystasta ollut tietoakaan.. ja nyt sitten tämä.. Itse epäilen tätä kystaa näiden vatsa oireiden aiheuttajaksi. Syystä että,sisätutkimuksen aikana tuli kauhea paineentunne vatsaan,tuntui,että koko vatsa poksahtaa ilmaan.. Ja nämä oireet siis alkoivat mulla varmaankin juuri samoihin aikoihin kystan ilmestyttyä. Mulle sanottiin kans,että pitäis seuraavien kuukautisten aikana häipyä ja jos ei,niin sitten pitäis leikata pois..oli sen verran suuri kait.. Silloin kun lääkäri paineli suolistoa niin juuri siinä kipeän kohdan kohdalla se lääkäri tunsi jotain kiinteää..kuitenkaan tähystyksissä mitään ei löytynyt,ei myöskään ultrassa.. Mulla näkyy myös navan kohdalla sydämen sykkeet,enemmän oikealla puolella,siis siltä missä kipua on niin sykkeet näkyy myös..varmaan ihan normaalia. Mullakaan ei muuten syke näy ylempänä vatsassa,vain tuossa navan tienoilla... Olen kuule ihan varma,että ei sullakaan mitään sieltä vatsasta löydy.. Muuten se patti minkä tunnen niin välillä sitä ei tunne ja välillä tuntee..luulen,että siinä suolen mutkassa uloste tuntuu toisinaan.. Luin jostain,että laihoilla tuntuu suolisto erittäin hyvin ja tietenkin myös siellä kiertävä tavara.. Olen myös laihassa kunnossa. tehdäänkö sulle muuten paksusuolentähystys vai vain vatsalaukun?
Hei taas Mansikka!
Joo, saatat olla hyvinkin oikeassa, ja tavallaan toivoisinkin, etta kysta se siella masussa varmaankin vaan "painaa" tms. Tanaan vasta huomasin, etta painaessa minulla loytyy arkuutta tosiaan alavatsassakin, mutta ylavatsan "moykky" tuntuu kylla koko ajan ja painaessa todellakin arka...kipu leviaa ylos ruokatorven alkuun asti. Voipi siis olla, etta on se kysta JA sitten jonkilaista "imflammation going on" vatsalaukussa, varsinkin kun pienta lampoilya on ollut viimeiset puolisen vuotta.
Tanaan muutaman tunnin kuluttua mulla on se ylavatsan tahystys ja kerron sitten heti mita loytyi tai siis etta mitaan ei loytynyt ;)
Seuraava stoppi olisikin sitten kait gynekologilla kaynti!!?!
Joko itse tiedat, meinaavatko ne sun kystan leikata tms.?
Talk to you soon.... :)
- varmemman...
Hei alkuperäisen kysymyksen ja huoliaiheen kirjoittanut, mihin olet kadonnut. Ihanko pahemmin sairastunut, vai parempi, vai olet mennyt lääkäriin.
'Laiheliinin' kanssa minä myös tekisin niin, että haluaisin pyytää etsimään diagnoosia asioille ja ainakin sulkemaan pahemmin eteneviä juttuja pois. Taidatkin jo olla aika konkari vatsavaivojen kanssa. Perässä tullaan. Byäääh!
- Menkää hei tuonne (alempana) Syöpäjärjestöjen sivuille miettimään niitä syövänkin oireita, jos haluttaa. Tosin en suosittele nettidiagnooseja, itse ainakin vain ahdistun siitä tietoähkystä, joka nettiä penkoessa tulee.
http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/syopataudit/
Ehkä tuolla ei justiinsa vatsasyöpä-nimellä ollut selostusta. Mutta kyselkää lääk. ja kyllä te kumpikin varmasti apua saatte, vähitellen. Terkuin: paritkin vakavammat sairaudet läpi kahlannut, ja 'aputohtoriksi' oppinut maallikko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka912541- 671475
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww861447EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje131208- 81943
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19920Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta105814Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe37814- 54793
- 30716